Weer een Byzantijns-Katholieke
kathed
raai in
Ath
ene
Meeste Grieken staan wantrouwend
tegenover deze groep geünieerden
Slechts drie
duizend leden
LONDENSE BRIEF
VOOR HET EERST SINDS HET GROTE SCHISMA VAN 1054:
Polsen in Moskou
Met Kerstmis geconsacreerd
Elektrische centrale
verwarming
Prins Bemhard 25 jaar officier
anuari
Nieuwe vlag Voorjaarsbeurs propvo
[Strijd om gouden noten
Geslaagde overval
Verwoede dierenbeschermers Het stropen
gerationaliseerd Ook de Cyprioten deugen
I niet meer
DONDERDAG 28 DECEMBER 1961
Op de eerste kerstdag is te
Athene de kathedrale kerk
van de Allerheiligste Drie
vuldigheid in gebruik genomen.
Het is het eerste Byzantijns-Ka
tholieke kerkgebouw in de Griek
se hoofdstad sinds het grote schis
ma van 1054. De gemeenschap
der geünieerden in Griekenland is
maar klein en telt 3000 zielen.
Hun geestelijke leider is de Apos
tolische Exarch Mgr. Hyacinthe
Gad. De bouwgeschiedenis van
zijn bisschopskerk geeft een beeld
van de delicate en moeilijke posi
tie der Byzantijns-Katholieken.
In 1957 kreeg het exarchaat de
BUITENLANDSE
KRONIEK
toestemming van de regering om
de kerk te gaan bouwen. Door
interventies van de Orthodoxe
Kerk gelastten de autoriteiten
enkele malen de stopzetting der
constructie. Tenslotte stelde de
Raad van State Mgr. Gad in het
gelijk en de verdere afbouw was
verzekerd. Toch was er twee
maanden geleden nog een protest
meeting in Athene van een ortho
dox religieus genootschap. De
demonstratie werd voorafgegaan
door een predikatie van een Or
thodoxe hulpbisschop over de
diabolische ketterij der „ounia",
van de met Rome geünieerde By
zantijns-Katholieke Kerk. Tijdens
de protestoptocht sprak een archi-
mandriet vervloekingen uit over
iedereen, vanaf de landsoverheid
tot de jongste arbeider, die had
meegewerkt aan het tot stand
komen van de kerk. Onder het
publiek vond de prelaat weinig
bijval. De politie verspreidde na
een tijdje de demonstranten, zon
der dat het tot ongeregeldheden
kwam. Er is dus duidelijk tegen
stand tegen de geünieerden. Het
woord „uniates" is zelfs dermate
geladen, dat het op een scheld
woord lijkt. De Orthodoxe
(Grieks-Katholieke) Kerk staat
de Latijnse Kerk zeer na, zowel
in het wezenlijke der liturgie, als
in de theologie. Het fundamentele
verschil van opvatting gaat over
het primaatschap van de bisschop
van Rome. Daarnaast wordt de
scheiding hoofdzakelijk in stand
gehouden door een weefsel van
historische factoren, psychologi
sche argumenten en gevoelens.
Kennedy vindt, dat het Westen in
de kwestie-Berlijn niet kan volstaan
met een afwachtende houding. Hij
wil contact met Moskou houden om
te proberen tot onderhandelingen te
komen. Dat contact wordt nu gelegd
door de Amerikaanse ambassadeur in
de Russische hoofdstad, Llewellyn E.
Thompson, die zich voorlopig zal be-
bepalen tot politieke terreinverkennin
gen. Thompson, die indertijd door
Eisenhower benoemd werd, is door
de nieuwe president op zijn belang
rijke post gehandhaafd. En onmiddel
lijk na zijn inauguratie, in januari van
^itjjjaar, heeft Kennedy deze diplo
maat, die voortreffelijk Russisch
spreekt en die Khroesjtsjev in vele
lange gesprekken goed had Ieren ken
nen, bijzondere volmachten gegeven
voor besprekingen met de Russische
regering. Thompson zal nu gaan on
derhoeken of er een basis gevonden
kan worden voor een formeel gesprek
op hoog niveau tussen het Westen
en de Sovjet-Unie over de Berlijnse
kwestie en aanverwante problemen.
Eisenhower zou vorig jaar een te
genbezoek hebben gebracht aan Rus
land, na Khroesjtsjevs bezoek aan de
Verenigde Staten van september 59.
Tevoren had er in mei 1960 een top
conferentie van de
Grote Vier gehou
den moeten zijn,
maar de ontmoe
ting is toen door
de Russische pre
mier getprpedeerd
naar aanleiding van het U-2 incident.
Inmiddels heeft Kennedy in juni in
Wenen een eerste ontmoeting gehad
met Khroesjtsjev, en er gaan geruch
ten over een mogelijk nieuw tapge
sprek. Tot nog toe zijn de reacties
van Khroesjtsjev op de Amerikaanse
pogingen om een gesprek over Berlijn
op gang te brengen echter niet be
moedigend. De minimum-eis van het
Westen is, dat de toegangswegen naar
West-Berlijn open blijven, maar de
Russische ambassadeur in Washing
ton, Mensjikov, wil dit niet als uit
gangspunt voor onderhandelingen
aanvaarden. Toch geeft Amerika de
hoop niet op, dat men tot onderhan
delingen kan raken.
Kennedy's opvattingen worden voor
een belangrijk deel gedeeld door
Macmillan, zo is gebleken op de
Bermuda-conferentie van vorige week.
Kennedy heeft in november ook bij
Adenauet wel enige weerklank ge
vonden, en hij had gehoopt dat de
Bondskanselier op zijn beurt De
Gaulle tot een meer soepele houding
had kunnen brengen. Maar de Franse
president blijft op het standpunt
staan, dat het initiatief tot onderhan
delingen van Khroesjtsjev moet uit
gaan, aangezien de Sovjet-premier de
Berlijnse krisis ontketend heeft.
Het blijkt op het ogenblik niet moge
lijk een collectief Westers initiatief
te nemen in de Berlijnse kwestie. De
opvattingen van Washington en Lon
den enerzijds en die van Parijs an-
derszijds liggen te ver uiteen. Er
Sijn de laatste dagen aanwijzingen
dat Kennedy's geduld met De Gaulle
uitgeput raakt, en dat de Amerikaan
se president met de Britse premier een
uitweg uit de impasse wil zoeken, ook
al zou de Franse president vinden dat
zij te ver gaan. Men moet nu afwach
ten, wat de bevindingen zullen zijn
van Thompson bij diens terreinver
kenningen. Zou er volgens de Ameri
kanen een basis te vinden zijn voor
®en formeel tapgesprek met Moskou,
dan is het de vraag of De Gaulle de
•nderhandelingen kan tegenhouden.
Op Eerste Kerstdag is in Athene een Byzantijns-Katholieke kathedraal geconsa
creerd. Deze foto werd genomen tijdens de bouw.
Wel leidde het langdurig isolement en
de voortdurende inspanning tot ver
moeidheidsverschijnselen en verengin
gen, gelijk deze vaak optreden onder
dergelijke omstandigheden. De Ortho
doxe Kerk, die het vuur heeft weten
brandend te houden, speelde later een
grote rol bij de Griekse bevrijding.
Zjj werd de bij uitstek nationale Kerk,
waartoe heden 95 pet der Grieken be
hoort Grieks is welhaast identiek
met orthodox.
Na het schisma, dat overigens zeer
lang onder het kerkvolk maar een vaag
begrip bleef, kende men de „enotikoi",
degenen, die zich met Rome verbonden
bleven voelen en de „antienotikoi". In
de Islamtijd moesten vele geünieerden
naar het Westen vluchten, de anderen
bleven samenwerken met de antienoti
koi. In het gehele Nabije Oosten was ver
der tot in de 18e eeuw de verhouding
tussen de Orthodoxie en het Latjjns-
Katholicisme vaak zeer positief en zelfs
de intercommunie bestond Het katholi
cisme van de Latijnse ritus is na de
kruistochten in Griekenland blijven be
staan en wel op die eilanden, die onder
De scheuring van 1054, waardoor de
Oosterse en de Westerse Kerk uit el
kaar gingen, had nauwelijks met theo
logie of dogma te maken, wel met het
verschil van levensgevoel en het meest
met politiek. De bestaande kloof werd
tijdens de kruistochten ontstellend ver
breed door het optreden der Westerse
vorsten en hun legers in Griekenland
en het Nabije Oosten. Dit werkt tot aan
vandaag de dag nog door. Het concilie
van Ferrara-Florence (1438 - 39) her
stelde formeel de eenheid cfcder erken
ning van het primaatschap van de paus
„volgens de akten en canons der oude
concilies". Maar de Kerkvergadering
stond meer onder druk van het Islami
tisch gevaar, dan dat zij steunde op een
gerijpte overtaking. In 1453 maakte sul
tan Mehmed een einde aan alle illusies
door de verovering van de Koningin der
Steden, Konstantinopel. De Westerse
christenvorsten lieten verstek gaan.
Onder de eeuwenlange overheersing
van de Turken zijn de Grieken het ge
loof hunner vaderen trouw gebleven.
de heerschappij stonden van Italiaanse
zeerepublieken als Genua en Venetië.
Door binnenlandse migratie in de jong
ste tijd verbreidde het Latijns-katholi-
cisme zich in bescheiden mate over het
Griekse vasteland, vooral in de haven
steden.
Van de 8.000.0(X) Grieken zijn er
thans 36.000 Latijns-Katholiek, 500
Armeens-Katholiek en 3000 Byzan
tijns-Katholiek. De met Rome ver
bondenen maken dus in Griekenland
nauwelijks een half percent uit. De
grondwet erkent vrijheid van religie.
De Orthodoxe Kerk geniet evenwel als
staatskerk een speciale bescherming.
De overige kerkgenootschappen is wette
lijk het voeren van openbare propagan
da en het langs die weg werven van
aanhangers verboden. Verder legt de
staa de anders-gelovigen niets in de
weg, maar is weinig geneigd hen tege
moet te komen. Men houdt zich strikt
aan de wet.
De Latijns-Katholieken worden ge
voelsmatig beschouwd als religieus-
culturele „vreemdelingen". Niet al
leen hun Latijnse, dus uitheemse ri
ten en kerktaal, ook de aanwezigheid
van buitenlandse priesters, die vroe
ger en ten dele heden nog onder hen
werkten, leidden tot deze opvatting.
Vroeger vooral was de Franse invloed
in hun talrijke scholen groot. De La
tijns-Katholieken vormen een vrij be
sloten groep. Van een dialoog met de
Orthodoxie is feitelijk geen sprake.
Alleen de Assumptionisten hebben een
oecumenisch centrum in Psychico bij
Athene. De aanhangers der protes
tantse denominaties staan nog verder
af van de Grieken en de Griekse aan
hangers van de Islam bezien zij in het
licht van het verleden. Tussen de or
thodoxie en de andere religies be
staat een duidelijk zichtbare uiterlijke
scheidingslijn.
De zaak wordt echter beslist anders
bij de Byzantijns-Katholieken. Deze vol
gen dezelfde ritus als de orthodoxen,
hebben dezelfde liturgische taal, hun
priesters dragen dezelfde kleding als de
„papas" en zelfs in de leer is er au-
welijks verschil. Toch zijn zij geen lid
maat van de nationale kerk. Zij hebben
een eigen Griekse bisschop en deze er
kent de (Latijnse) paus. De Grieken zijn
dan ook geneigd de Byzantijns-Katholie
ken met wantrouwen te bezien. Men
zoekt achter hun optreden een poging
om van de onwetendheid der mensen
gebruik te maken en op unfaire manier
aanhangers te werven. De orthodoxe
hiërarchie beschouwt deze groep als
een gevaar. Dit heeft te maken met hun
kerkelijk beleid; hun wensen of strevin
gen naar het herstel van de eenheid der
algemene Kerk staan daarbuiten.
In 1922'25 verdreef Turkije anderhalf
miljoen Grieken uit hun oerou
de woongebieden langs de Klein Azia
tische kust. Onder de vluchtelingen be
vonden zich enkele honderden Byantijns-
Katholieken met hun metropoliet Mgr.
Calavassi. Zij vestigden zich in Athene
en in een stadje Yiannitza bij Saloniki.
Men kreeg contact met een kleine ge
meente van Bulgaarse katholieken van
de Byzantijnse ritus. Mgr. Calavassi
heeft in 1922 met scherpe blik de spe
cifieke taak der Byzantijns-Katholieken
gezien. Deze Grieken met de Grieken
zouden de levende brug in hun land moe
ten gaan vormen tussen de oosterse en
westerse christenheid. In 35 jaar heeft
de exarch met zijn numeriek minuscule
gemeenschap ongelofelijk veel tot stand
gebracht om wat hij als hun roeping on
derkende: het gesprek met de orthodoxie
mogelijk te maken. Hij stichtte een By
zantijns-Katholieke zusterscongregatie
en een klein seminarie, en hij doordrenk
te zijn helpers van oecumenische geest.
Hij bouwde in Athene een groot zieken
huis, richtte studentenhuizen op, een
perscentrum, een voorlichtings- en do-
cumentatiebereau een instituut voor ont
heemde en ongelukkige kinderen. De
bisschop zelf heeft bij zijn pionierswerk
de van Griekse zijde begrijpelijke
achterdocht moeten overwinnen. Hij
stond in doorlopende betrekking met de
orthodoxe bisschoppen en onderhield een
voortdurend schriftelijk contact met hen.
Zijn Kerk gaf hij opdracht de helleni-
teit in de beste zin te cultiveren. Zjj
dient niet haar voornaamste aandacht
te geven aan organisatie en getal, maar
aan de kwaliteit harer leden en aan de
sociaal-religieuze en vooral oecumeni
sche arbeid.
De tegenwoordige exarch, Mgr. Gad
nam het werk van zijn voorganger na
diens dood over in 1958. Zijn klein se
minarie in Athene telt heden 24 leer
lingen, 9 grootseminaristen studeren
aan het Griekse college in Rome. De
bisschop hoopt, dat het hem mogelijk
zal zijn enige van zijn jonge priesters
ook de voortgezette universitaire op
leiding in Rome of Athene te kunnen
geven, wat vooral voor Griekenland
van grote betekenis is. De gehele oos-
sterse christenheid in Hellas beschikt
naar de huidige eisen over te weinig
theologen, omdat het accent vooral
valt op het Opus Dei, de eredienst.
De oecumenische openheid vordert
van haar kant tevens een grondige
kennis der orthodoxie in al haar as
pecten.
De kerk, die met Kerstmis in Athene
werd ingewijd vervangt de improvisatie
in de gang van een school. De kathe
draal is niet groot, zjj kan 600 tot max.
1000 gelovigen bevatten. Marr zjj werd
met liefde en zorg gebouwd in de tra
ditionele bouwstijl. Thans kan ook de
Byzantijns-Katholieke gemeenschap op
waardige wijze de aloude liturgie vieren,
die 'stamt van S. Basilius, S. Gregorius
en S. Joannes Chrysosomus. Het ge
bouw is tevens het symbool van de te
genwoordigheid van het „katholieke",
het algemene en universele christendom,
dat wel de verschillen, maar niet het
verschil kent tussen Oost en West. En
haar leden in Griekenland kregen van
hun geestelijke leiders de zware op
dracht om hiervan de levende irenische
voorbeelden te zijn.
J. SCHIPHORST
parijs, 28 dec. (l)PI) Twee ge
wapende mannen hebben gistermorgen
uit een gerenommeerde juwelierszaak in
Parijs juwelen ter waarde van 400.000
nieuwe francs geroofd.
De beide mannen kwamen omstreeks
elf uur de winkelzaak aan de Rue du
Faubourg Saint Honoré binnen, op welk
moment de winkelier en zijn assistent in
gesprek waren met een vertegenwoordi
ger.
Een van de overvallers hield het drie
tal met een revolver in bedwang, ter
wijl de ander diamantringen, broches en
paarlsnoeren uit de etalage haalde en in
een kleine koffer stopte.
Naar ontwerp van de jonge ar
chitect André van Bergeijk uit
Sint Oedenrode nadert in Oss
een modern flatgebouw zijn vol
tooiing, dat behalve 39 woningen ook
een nieuwigheidje in zich herbergt,
namelijk een elektrisch centrale verwar
mingssysteem. Deze manier van ver
warming vergt een isolatie met o.a.
dubbele vloeren en dubbele ramen,
die tevens het voordeel biedt alle bu
rengerucht en straatrumoer buiten te
sluiten. Een ander voordeel is, dat
het circulatiesysteem, dat bjj deze
verwarming wordt toegepast, in de
warme zomermaanden kaïi functione
ren voor air-conditioning".
Het elektrische verwarmingssys
teem is eigenlijk een Deense vinding.
Een geruisloze en in een onopvallend
hoekje opgestelde ventilator dirigeert
verse lucht door ondergrondse plas
ticbuizen naar op radiatoren gelijken
de convectors, die de lucht verwarmd
de vertrekken inblazen. Een vernuf
tig afzuigsysteem maakt de circula
tie compleet. Heel het flatgebouw
heeft behalve dubbele vloeren en dub
bele ramen met warmtebehoudend
en geluidsabsorberend schuimplastic
volgespoten spouwmuren.
De architect heeft uitgerekend, dat
elektrische centrale verwarming de
gebruiker voor niet méér kosten
plaatst dan het traditonele systeem.
n
fNu het vandaag tóch
Onnozele Kinderen is, mag
ik wel zeggen, dat je van
het goede ook te veel kunt
krijgen. Dat begint half no
vember al met de intocht
van Sinterklaas, die wij, of
schoon onze herinneringen
aan zijn vorig bezoek nog
vers in .iet geheugen liggen, van harte
welkom heten. Wij brengen zijn ver
jaardag tot een climax en nauwelijks
zijn wij uitgefuifd of de kerstbomen
staan alweer te trappelen van onge
duld.
Nu hebben wij van het jaar, tegen
alle goede gebruiken in, vier kerst
dagen gehad. Mét oud-Hollands kerst-
weer. De hele wereld de ansicht, die
wjj elkaar al hadden gestuurd. Zie,
dat is net iets te veel: en daar zijn
grenzen.
Weet u overigens, dat er aan Onno
zele Kinderen óók een heel mooie
folklore is verbonden? De jongste van
het gezin is de baas in huis. Hij (of
zjj) mag zeggen wat er gegeten wordt
in mijn tjjd koos ik altijd choco
lade-pudding met slagroom, nét als
op mjjn verjaardag en hij (of zjj
natuurlijk) krijgt de sleutel. Mijn
zoon heeft vanmorgen óók de sleutel
gehad. Hij wilde mij daarmee onmid
dellijk insluiten in de badkamer. En
alhoewel ik dat normaliter een onher
bergzaam vertrek vind, had ik hem,
als het aan mij gelegen had, wel zijn
gang laten gaan. Maar het lag niet
aan mij, maar aan zijn moeder. Dus
eet ik vanavond met vreugde choco
lade-pudding met slagroom.
Goed. En daarna stomen w(j via
een feestelijke vrijdag en zaterdag op
naar Oud en Nieuw. De oliebollen lig
gen uitnodigend te dampen. Wn hui
len uit en beginnen opnieuw. Inder-
daad. Want op 6 januari zit er potver-
drie een boon in het brood. En ook
moet de kerstboom nog feestelijk in
vlammen opgaan. Best. Ik sluit mij
bij dit alles con amore aan.
Maar op 7 januari wil ik gewoon Oe
Thant terug. En Mongi Slim. En Luns
natuurlijk. En als het helemaal moet J
Nieuw-Guinea.
23 december was het 25 jaar geleden, dat prins Bemhard de eed als Nederlands
officier aflegde. Dit feit werd door de aanbieding van een zeer origineel ge
schenk bestaande uit drie in miniatuur uitgevoerde „prinsen" in de uniformen
van de Koninklijke Marine, de Cavalerie en het K.N.I.L., die precies pasten
op de heildronk, die in deze minutieus uitgevoerde gala-uniformen verborgen
zat. Het geschenk werd vervaardigd door mevrouw Lisette van Meeteren, bekend
door haar speciale costuums voor de Haagse Comedie en de N.T.S., en de jonge
architect Kees Buskens. Schoenen, Laklaarzen, vangsnoeren, steek, kolbak, kep:
en pluimen, verder alle uniformdétails en de passende sabels werden nauwkeurig
op schaal gemaakt. Verpakt in een palissanderhouten kist zaten aldus drie na
tuurgetrouwe prinsen Bemhard in de uniformen van de wapens, waarin hij anno
1936 werd beëdigd. Dit uitzonderlijke geschenk werd zaterdag op paleis Soestdijl
aangeboden en oogstte de lof van allen, die het zagen. Op de kist werden de jaar
tallen en de kapiteins- en generaalssterren aangebracht, die de promoties van dr
prins kenmerken.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmtiiiiiiiHiiiiiiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinitiiiiiiiiiiit
Reeds nu kan men constateren
dat de van 12 tot en met
20 maart te houden Voorjaars
beurs(met een Bouw- en Trans
portbeurs), propvol zal zijn. Dit or
danks de vergroting ran de Julianaha!
waarmee men nog druk bezig is, er
de ingebruikneming van nieuwe ter
reinen aan de Crouselaan. In totaal
komt de benutte ruimte neer op 80.Of
vierkante meter wat betekent dat dr
komende jaarbeurs de grootste zal zfln
die ooit in ons land is gehouden.
In vrijwel alle sectoren vroeg mer
meer expositie-ruimte. Alleen al op
het gebied van bouwmachines een vier-
duizend vierkante meter meer dan op
de vorige beurs. Bij de indeling volg'
men deze keer een ander patroon. Ve
le firma's, die zowel een stand binnen
als buiten verlangden, worden zodanig
gegroepeerd op de parterre van de Ma-
rijkehal, zodat hun beide afdelingen als
het ware aan elkaar sluiten. In de Ju-
lianahal worden de duurzame gebruik?
goederen ondergebracht. Als deelne
mers verwacht men de volgende lan
den: Italië, Hongarije, Oostenrijk, Noor
wegen., West-D.uitsland, Zweden en de
V.S. Engeland s Board of Trade zal in
het kader van de Bouw- en Transport-
beurs een collectieve stand in hal C
inrichten. De Merwedehal, die vroege:
voor landeninzendingen dienst deed
zal nu volledig in loeslag worden geno
men door metaalbewerkingsmachines
In de gebruiksgoederen-sectoren op
het Vredenburg zullen ook enige ver
plaatsingen zijn waar te nemen. De
groep lederwaren krijgt nu een vast?
plaats op de parterre. Nieuw op deze
Voorjaarsbeurs zal zijn een uitgebre
de deelneming van de groep Foto e-
Film op de gaanderij van de Iren
Beatrixhal.
Z doit Polen en Monegasken Voor
burg hebben bezocht, zullen zij
ongetwijfeld verrast hebben ge
keken naar de gemcentevlag. Die
vlag twee banen rood en wit met
in het midden een burcht, ontleend
aan het gemeentewapen vertoonde
namelijk veel overeenkomst met die
van hun vaderland. Voorburg heeft er
wat aan gedaan. De oude gemeente-
vlag. die niet officieel was, is nu in
overleg met de minister van Binnen
landse Zaken en de Hoge Raad van
Adel veranderd. De rode banen zijn
verdwenen, zodat de burcht van keel
nu midden in een rechthoekig wit veld
staat. Men heeft het afscheid van de
directeur van Openbare Werken aan
gegrepen om de gemeentenaren hun
nieuwe officiële vlag te tonen.
Voor de derde maal in successie
heeft het Nederlandse Vprpak-
kingscentrum, dat is aangesloten
bij het Nederlands Instituut
voor Efficiency (N.I.V.E.) een verpak
kingswedstrijd uitgeschreven. Deelna.
me is mogelijk voor zowel leden als
niet-leden. De werkstukken kunnen
worden ingezonden door verpakkings
industrieën, bedrijven met door hen ge
bruikte of in voorbereiding zijnde ver
pakkingen en ontwerpers of uitvinders,
van 2 januari tot en met 23 maart.
Een jury zal de origineelste, doelma
tigste en nuttigste verpakkingsmateria
len onderscheiden met „gouden noten"
en eervolle vermeldingen. De prijswin.
naars kunnen vervolgens meedingen
naar de zg. Europa-star, uitgeloofd
door de European Packaging Federa
tion.
iiiiiiiiHiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiimiiiitiiiiiiiiMii«
Mgr. A. Gad, de Apostolische Exarch van de Byzantijns-Katholieken in Grieken
land met zijn negen grootseminaristen die aan het Griekse College in Rome
studeren.
De Engelsen zijn verwoede dieren
beschermers, hetgeen hun tot eer
strekt. Zij winden zich vooral op
over buitenlanders die paarden
slachten (en opeten), over Spanjaarden
die stieren naar het leven staan, over
Italianen die geacht worden zangvogels
de ogen uit te steken om hen beter te
doen zingen. Om duistere redenen schij
nen de Engelsen het de Italianen even
eens kwalijk te nemen dat zij zoveel
houden van kwartels. Aangezien de
kwartel verwant is aan de patrijzen en
aangezien er in Engeland onnoemelijk
veel patrijzen (alsook fazanten, korhoen-
deren en andere wilde vogels) worden
gegeten is de Engelse reactie een wei
nig verbijsterend, tenzij men de mening
deelt van Engelsen die de ondergang van
een vogel in een buitenlands spijsverte
ringsstelsel een veel gruwelijker lot vin
den (voor de vogel) dan de nederdaliiv
in een Engelse slokdarm.
Wjj volgen de Spaanse, Portugese.
Franse, Italiaanse, Maltese en Cyprio
tische pers in onvoldoende mate om te
kunnen oordelen of er in hun kolommen
van ingezonden stukken nu en dan even
eens uitbarstingen voorkomen van lie
den, buitenlandse lieden, die zich op
winden over de wrede vossen- en hei
tenjachten in Engeland. Als je met ii
Londen woonachtige Italianen, West-In
diërs of Cyprioten praat en het gesprei
brengt op het onderwerp van wreed
heid, is de reactie altijd dezelfde als die
welke de bekende filantroop Stalin fo
muieerde in de woorden: „Engelsi
slaan kinderen".
Het onderwerp belooft opnieuw aci
eel te worden. En het zijn wederom c.
buitenlanders die de gemoederen van de
Britten in opstand hebben gebracht. D
Engelsen zijn geneigd alle in Engeland
woonachtige buitenlanders een nationale
ondeugd toe te schrijven. Maltezen zijn
souteneurs, Ieren zijn ruzie-zoekers en
vechtjassen, West-Indiërs zjjn marihu-
ana-smokkelaars, Belgen zijn eters van
paardevlees, Polen werken te hard, Ita
lianen zingen te veel, vooral op straal,
Fransen zijn geniepig, Nederlanders zün
veel te sluwe concurrenten. Merkwaar
digerwijze schenen tot voor kort de Cy
prioten vrijuit te gaan. Cyprioten wonen
hier bij tienduizenden. Men had ver
wacht dat de immigratie uit Cyprus af
zou nemen sedert men aartsbisschop
Makarios opgroef vanuit de kokosnoten
op de Seychellen om hem tot president
te maken van een onafhankelijk Cyprus.
Het tegenovergestelde is waar gebleken.
De Cyprioten stromen nog steeds binnen
en zoeken een bestaan, vooral in Lon
den, als kleermakers, kelners en restau
rateurs. Alle zogenaamde Griekse res
taurants in Londen en daarbuiten zijn
in werkelijkheid Cypriotisch (zoals vrij
wel alle Indische restaurants in werke
lijkheid Pakistaans zijn). Misschien ont
snapten de Cyprioten aan de buitenland
se schande omdat zij over het algemeen
zeer beminnelijke mensen zijn, die zich
beter kleden dan de Engelsen en die ir
het restaurantbedrijf veel hoffelijker en
bekwamer zijn dan Engels restaurant-
personeel.
VniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiMiiiiiuiiiii^
aar het is voorbij. Cyprioten zijn
schurken. Cyprioten zijn stro
pers. Cyprioten zijn verwerkers
van vreemde vogels in verdach
te pasteien. Stropen gold voorheen in
Engeland bijna als een eerbiedwaardig
beroep. Het vereiste grote bekwaam
heid, grote omzichtigheid en een uitge
breide kennis van de natuur. Het beroep
werd nauwelijks uitgeoefend in het ge
heim. In wildrijke streken wist men in
elk dorp wie de plaatselijke stroper was.
En zolang hij het niet te bont maakte
werden zelfs de landheren niet boos
Maar het heeft niet mogen duren. Even
als alle andere industrieën is de stro
perij gerationaliseerd en gemoderni
seerd. In Schotland trekken de onver
laten er op uit met vrachtauto's en auto
matische geweren om herten te schieten
en weg te voeren. Zalmen worden ge
stroopt met behulp van dynamiet. Op
de zondagen trekken zogenaamde „ja
gers" in bussen rond langs de kust
waar ze alle vogels schieten die ze op
de korrel kunnen nemen, ongeacht of
ze eetbaar zijn of niet, ongeacht of het
jachtseizoen open is, ongeacht of de ver
moorde vogels wellicht de bescherming
Tenieten van de wet. De situatie begon
n gevaarlijk te worden dat men de wet
veranderde om de moderne stroper?
zwaarder te kunnen straffen. De boetes
zijn verhoogd. Geweren en zelfs de auto's
van de wild-dieven kunnen verbeurd
verklaard worden, en men is nu in alle
ernst begonnen een eind te maken aan
een ondraaglijke toestand. De eerste ver
volgingen z(jn ingesteld en onder de eer
ste gestraften bevonden zich twee Lon-
dense bendes, beide geheel bestaande uit
Cyprioten. Ze waren op strooptocht ge
gaan in het wildrijke graafschap Essex.
Zij werden zwaar beboet, en hun gewe
ren, ammunitie en buit werden verbeurd
verklaard.
Opeens is Engeland er achter geko
men dat Cyprioten even erg zijn
als andere buitenlanders, zo niet
erger; dat zij op georganiseerde
stroopjachten gaan en dat zjj de buit
verkopen aan de Cypriotische restaura
teurs m Londen. Het ergste is dat deze
Cypriotische stropers niet slechts patrij
zen, fazanten, hazen en konijnen schie
ten, maar ook waterhoenders, merels, lijs
ters en kleinere zangvogels. En de hele
buit gaat naar de Cypriotische restau
rateurs en de hele buit wordt verwerkt
in wat aan de klanten opgediend wordt
onder de naam van „wildpastei" (ga
me pate").
Er is een (bui
tenlandse) slager
in Soho waar wij
gaarne op zaterdag
gaan winkelen van
wege zijn buiten
landse waren. Wij
hebben er vaak
pastei gekocht,
ook wildpastei.
Wij zullen het
nooit meer doen.
Want dode lijsters
zingen niet en wij
achten wildpastei
niet een passend
jraf voor de merel
n de vink. En een
'ngelse vriend van
ns, een vrijgezel
die elke dag at in
een Cypriotisch
restaurant, het eni
ge draaglijke res
taurant in zijn
buurt, heeft het
grote offer ge
bracht. Hij eet
voortaan in het an
dere restaurant in
zijn straat waar de
keuken riekt naar
dode mollen en
smeerolie.
■stropen met dynamiet.
DAAN d. VAT