DRAADLOOS
CONTACT
Amusante D
V oortreffelijke uitzending
over Algerijns vraagstuk
DE GEHEIMZINNIGE STER
7
^QPlsSf
DE LAATSTE SLAG
Alfredo
DAGPUZZLE
De misdaad
van
i r\
Richard Ross
Worms trekt hoger
beroep
luisteren naar
Uit de pers
I Vanavond
Schroot- en smaad-
affaire
in
Wij kijken naar
Kunstschilder Jacob
Nanninga verongelukt
MAANDAG 8 JANUARI 1962
PAGINA A
Nieuw-Guinea
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCE
80
O.Bent~ N nog n/et
ter reden E kHat zoekt N
nu weer pDe tonnenmaat
van de HHna ran da De
/eeftjd ran de Hapitejn...
Hat wilt d nog
rneer^smmsf we ter?
Nog maar een kleinigheidje
Kapitein, maar.ik denk zo, dat
N daar we! belang in zult stellen..
E De Hi/naran da bestaat niet!
1"
PHat zegt U me o'aar.F
niet!!..
Dat kar?
Toch is het zo, HzpitemDe
Hilnaranda bestaat nietEn
de firma Johr? Kingsby evenmin!
Die namen staan r?iet in het
marinejaarboek Ze hebben
onseer? vals SO.S bericht
gestuurd
Ten va is S.O.S. ber/cht!.. Een va is
S O.S bericht En dat zou de
Peary gedostn hebben om ons
tegen te houden Neen Een
zeeman doet zoiets niet
Een Zeeman ENee. Maar
degenen, die de(fv bocht
bekostigen F
Honderd-duizend bommen
en granatenDe schurken
n'~ eens even
Jen, hoe
Die zai ik
vertei-
ik
'over hen
denk.
TelegramAurora aan zogenaamde
zeevaartmaatschappij John Kingsby...Hum-
Verontwaardigd over handelwijze...Nee,niet
krachtig genoeg.HumBandieten!.
Juist.Bandieten Schurken.Her ra ders
Honds voddenScheepskelderaars!Ratten -
kruid! 6e te kendHaddock
ERIG DE N.OOFtMAN
110. Er blijkt gelukkig geen reden voor droefenis te zijn, want op de
groep krijgers toetredende hoort Eric een zacht gegrinnik en tot zijn
grote opluchting ziet hij Safrax met een onverschillige grijns rechtop
zitten. „Gij zijt me er eentje," gromt de Gothenhoofdman, op luchtige
toon. Hij is evenwel vrij ernstig gewond. „Gunt een ander niet eens een
eerlijke wraaknemingwant als ik goed begrepen heb, was die Hunnen-
aanvoerder al dood, voor ik goed en wel de grond raakte." „Ge zijt er
dus goed afgekomen, gelukkig," glimlacht de Noorman, „dank Safrax.
Je bent een kerel, en tegen kerels speel ik geen komedie. Je weet nu,
wie mijn metgezel was. Ik zelf ben de Vorst der Noren." „Als ik het
niet dacht," zucht Safrax, Eric de hand toestekend. „Nou, we zijn met
zijn allen een mooi stelletje opgejaagde landlopers, hèhèhè Daar kan
Attila nog plezier van beleven. En omdat ik hem dat plezier graag gun,
hoef je niet benauwd te zijn, dat Oude Safrax zich het licht laat uit
blazen door de eerste de beste Hun, die hem als doelwit voor zijn pijlen
gebruikt."
Safrax komt langzaam overeind en, geholpen door de Noorman, over
ziet hij het slagveld. Geen Hun is de dodendans ontsprongen. Gehavend,
bebloed en in lompen gekleed, maar voorzien van beste wapens, voegen
Erwin, en Axe zich bij hen. „Ik heb een deel van mijn mannen de bos
sen ingestuurd, want er zijn er nog verscheidene zoek, die gevlucht
waren, toen ze al die eh Hunnen zagen naderen. Die tien Romei
nen hebben ook de benen genomen," zegt de Noorse prins. „Jammer!"
„Daar gaan we nu zeker achteraan," gromt Svein hoopvol; „dat was
het plan, Noorman." Maar de Noorman luistert niet. Gespannen slaat
hij Allan de Heruli op het slagveld gade, die met enkele krijgers over
een der gevallenen op het slagveld gebogen staat en hem nu wenkt.
Nieuwe voorzitter
Vereniging Geneeskunde
door RiCO BULTHUIS
BUSSUM, 8 jan.
Het is niet helemaal duidelijk waar
het in „Top of Flop'' waar het VARA-
programrr.a zaterdagavond mee opende
nu precies om gaat: om te bepalen of
een of ander muziekwerkje een zg. top
hit zal worden of om de jury-leden ge
legenheid te geven een persoonlijke,
voorkeur geargumenteerd uit te druk
ken. Het eerste lijkt ons nauwelijks mo
gelijk. tenzij men het standpunt huldigt
dat slechts het beroerdste goed genoeg
is voor een „top". In het tweede geval
vraagt men zich af wat een figuur als
de heer Jan Jongbloed keeper van
D.W.S. die loyaal bekende „er geen
verstand van te hebben" in zo'n jury
moet doen of een wijsneuzig meiske, dat
ergens gramofoonplaten verkoopt. Een
onwezenlijke aangelegenheid dit pro
grammaatje, dat er niet weinig toe zal
bijdragen de toch al bestaande verwar
ring der geesten op het gebied van de
amusementsmuziek nog te vergroten.
..Dorus" verliet deze avond quasi zijn
..St. Germain dès Prés" om in München
te gasteren in een ..operette". In feite
kwam het neer op een parodie zowel op
het schwarmerische genre als op het
play back-systeem dat men op de televi
sie nog we! eens wil toepassen. En het
werd dan wel een amusante vertoning,
waarvoor Dorus bij verrassing bekende
lichte muze-figuren als Mieke Telkamp,
Herman Emm ink. Truce Speyck en
Johnny Jordaan had ingeschakeld. Ook
Maud ja, die van de quiz deed
mee. Dorus zelf huppelde onbekommerd
door het bonte gewoel heen en bracht
een zotte gezongen liefdesverklaring aan
een geit. Men moest wel lachen zo nu en
dan. Maar men mag er niet aan denken
dat men deze parodie eens op scherp
had gesteld en alle kansen had benut
die het aardige idee royaal bood. Niette
min, amuseerde men zich ook nu.
Dat deed men ook met de quiz ..Wil
lens en wetens" waarin Theo Eerdmans
opvallend goed op dreef was en waarin
bij bijzonder bofte met de deelname van
Jan de Hoop, die in de gebruikelijke
tussentijdse conversatie snedig uit de
hoek kwam. Het geheel was. met be
houd van de prikkelende spanning, van
een losheid van toon, die zeer plezierig
aandeed.
H. Hn.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG, 8 jan. De heer L.
Worms heeft het hoger beroep ingetrok
ken, dat hij had ingesteld tegen het von
nis van de rechtbank, waarbij hij wegens
smaad was veroordeeld tot een boete
van 250 gulden. De zaak was een gevolg
van een klacht van de heer D. Spieren
burg, vice-voorzitter van de Hoge Auto
riteit van de Europese gemeenschap voor
kolen en staal, van wie de heer Worms
had doen publiceren dat hij in een vroe
gere functie steekpenningen zou hebben
aangenomen. Tijdens de behandeling
van de zaak voor de rechtbank zei de
heer Worms al „Ik heb er tabak van, ik
houd ermee op", omdat hem zijns inziens
ten onrechte inzage in diverse dossiers
was onthouden. Later heeft hij alsnog
besloten in hoger beroep te gaan, maar
daar heeft hij dus nu weer van afgezien.
De zaak zou, zoals eerder gemeld, vrij
dag dienen.
„Dorus" (Tom Manders) heeft dagen
lang gerepeteerd voor de show die hij
zaterdagavond tijdens het V.A.R.A.-pro-
gramma in „St.-Germain des Pres" op
het beeldscherm bracht. Op deze foto
heeft hij ruzie met een Groninger
(Sven Smeele), welke ruzie zo ver gaat
dat het tot een handgemeen komt.
HILVERSUM, 8 jan. De NCRV
opent haar televisieprogramma van
avond met een nieuwe aflevering in de
serie „Vader weet het beter", waarin
de zoon Bud met een dure sportauto
thuiskomt. Na „Een dag uit het leven
van een actrice", een gefilmd program
ma met Ank van der Moer onder regie
van Paul Cammermans, wordt het
NCRV-programma onderbroken voor
een uitzending van de NTS, die onder
de titel „Wespeneiland" het vijfde deel
van ,,V for Victory" naar de mémoires
van Winston Churchill op het scherm
brengt. Tenslotte volgt nog in het her
vatte NCRV-programma een tv-forum,
dat onder leiding van prof. mr. dr. I.
A. Diepenhorst de vraag „Voetbal op
zondag?" bespreekt.
In haar radioprogramma zendt de
NCRV vanavond om tien vóór half ne
gen onder regie van Johan Bodegraven
het eerste deel uit van „Grote Ver
wachtingen", een hoorspel in drie afle
veringen naar de roman „Great Expec
tations" van Charles Dickens, na af
loop waarvan Duncan Robertson, aan
de piano begeleid door Marius Voor
berg, om half tien Schotse en Engelse
volksliederen zingt.
In een gezamenlijk programma, ver
zorgd door de VARA, speelt vanavond
om tien over half elf het Radio Filhar
monisch Orkest onder leiding van Hugo
Rignold het Pianoconcert in C, KV 503,
van Mozart. Als solist werkt mee de
pianist John Blot.
BUSSUM, 8 jan.
Het getuigde van een juiste zin voor
actualiteit dat de KRO gisteren de wat
starre regelmaat van haar zondagavond
uizendingen (school voor volwassenen -
Kunstmaandorkest - Four just men - epi
loog) onderbrak voor een ronduit voor
treffelijke door Henk Neuman en
Ad Zonneveld samengestelde docu
mentaire over „De Gaulle en zijn le
ger" naar aanleiding van de jongste
ontwikkelingen in Algerije,
Dit had tot gevolg, dat de filmserie
„Strijd tegen het onrecht" kwam te
vervallen. In feite had men de titel van
dit programma wel kunnen handhaven
want voor het ontstellende Algerijnse
vraagstuk dat in deze ingelaste docu
mentaire uitvoerig en op geheel eigen
wijze werd belicht kan men moeilijk een
betere en meer toepasselijke bena
ming vinden, dachten wij. Wat men voor
gezet kreeg waren onthullende, verbijs
terende en afschrikwekkende beelden
van de strijd in en buiten Algerije afge
wisseld door commentaren en meningen
van enkele nauw bij het conflict betrok
ken figuren als Soustelle. Salan en de
auteur Jules Roy. Dramatisch middel
punt van deze uitzending was natuur
lijk de ongrijpbare-onbegrijpelijke figuur
van generaal Charles De Gaulle, nu eens
zelfverzekerd en positief, dan weer sme
kend om steun van zijn volk met de
woorden „Help mij, help mij". De taak
om uit het vele materiaal dat de Franse
televisie, CBS, UP en „Vis-news" voor
deze uitzending hadden geleverd be
grijpelijk en overzichtelijk te rang
schikken bleek samensteller Henk Neu
man volledig aan te kunnen. Zijn ver
helderende commentaren ondersteun
den het gefilmde voorbeeldig. Trouwens
de verhouding tussen woorden en beeld
was in deze mateloos boeiende uitzen
ding tot in de kleinste details uitstekend
afgestemd. Eerder op de avond had men
ervoor gezorgd dat het 25-jarig huwe
lijksfeest van koningm Juliana en prins
Bernhard toch niet geheel onopgemerkt
aan televisie-kijkend Nederland voorbij
is gegaan door aan de hand van film
beelden uit 1936 - '37 het vorstelijk huwe
lijk en de voorbereidingen die daaraan
vooraf gingen nog eens in herinnering
te roepen. Van het vastgestelde KRO-
programma bleven alleen Martie Ver-
denius' „School voor volwassenen" en het
concert door het Kunstmaand-Kameror-
kest over. Eerstgenoemde uitzending
verliep ditmaal wat amusanter dan ge
woonlijk het geval is. Dat kwam dan
voornamelijk door „Willem" (Jan Blaa-
ser) die deze keer het heerlijke type van
de wantrouwende echtgenoot neerzette.
Voor het overige blijv ende doelstellin
gen" van deze school wat schemerig.
Mensen komen met hun problemen b\j
een zekere meneer „Wens," die echter
in zijn enigszins goedkope oplossingen
toch vooral ,,de vader van de gedach
te" blijft. Bij het Kunstmaand-kamer-
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering Uw levensbelang.
DINSDAG
HILVERSUM I, 402 m. - KRO: 7.00
Nvvs. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45
-Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50
V'. d. nulsvr 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d.
kleuters 10.15 Lezing. 10.25 Gram. 11.00
V. d. vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Lezing.
12.00 Middagklok. 12.04 Klankb. 12.30
Dansmuz. 18.00 Lichte muz. 18.31 Muz.
bij het werk. 17.34 Gram. 18.00 Lichte
muz. 18.31 Ber. en gevar. muz. 20.31 Ge-
var. progr. 21.31 Gevar. progr. 22.00
Gram. 23.40 Dansmuz.
NDR-WDlt 309 m: 12.00 Ork. conc. 13.15
Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.50 Operettemuz. 16.00 Kamermuz. 17.20 Harp-
Act. 13.00 Nws. 13.15 Promenade-ork. en
sol. 14.05 Schoolradio. 14.35 V. d. platte
landsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50
Gram. 16.00 V. d zieken. 16.30 Ziekenlof.
17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.Indiaanse karakteristieken
op Aruba. 18.00 Lichte muz. 18.30 R.V.U.
Mens en wetenschap - I - Biochemie,
door prof. dr. H. L. Booy. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Gram. 20.25 Muz. lezing.
20.55 Radiophilharm. ork. 21.55 Licht pro
gramma. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws.
22.40 Gram. 23.10 Gram. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groente
man. 9.15 Gram 9 35 Geestel. liederen.
9.40 Morgenwijding 9.55 Boekbespr. 10.00
Gram. 10.50 V'. d. kleuters. 11.00 V. d.
zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings
uitz. Ultz. v. i. landb. 12.20 Land- en
tuinb. meded. 12.33 Orgel en zang. 13.00
Nws 13.15 Meded. en gram 13.25 Beurs
ber 13.30 Gram. 14.00 li tm. 14.40 School
radio. 15.00 Praatje v. d. vrouw. 15.30
Viool en piano. 16.05 Jan Fabricius 90 jr
vraasgespr. 16.30 V. d. jeugd. 17 30 Me
tropol^ ork 17.55 Praatje. 18.00 Nws.
recital. 17.45 Gram. 19.15 Jazzmuz. 21 15
Gram. 23.40 Kamermuz. 0.10 Dansmuz.
1.00 Gevar. muz.
FRANKRIJK progr. III 280 en 235 m:
12.10 Ork. conc. 14.15 Kamermuz. 14.45
Gram. 17.00 Kamermuz. 18.30 Nwe ope
ra-sterren. 20.00 Kamermuz. 23.13 Gram.
BRUSSEL 324 m: 12.03 Gram. 12.35
Gram. 13.15 Kamermuz. 15.45 Gram.
16.21 Vlaamse kamermuz. 17.15 Kamer
muz. 19.40 Gram. 21.15 Jazzmuz. 22.15
Gram.
484 m: 13.15 Gram. 14.45 Gram. 15.03
Gram. 17.15 Gram. 19 25 Gram. 20.00
Ork. conc. 22.15 Jazzmuz.
NTS: 2000 Joum. 20.20 Filmimpressie.
20.30-22.20 Speelfilm.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. jeugd. (Keg. progr.:
- - NDR: 18.20 Progr.-overz. 18.25 Die Nord-
JHa £v?"tueel 718?0 Pianospel, schau. 19.25 Auf der Pirsch. YVDR: 18.40
S.ÏL -,« -?? Jz. S,n5v i905 Hier and Heute 19.15 Gut gemixt, met
Peter Kreuder). 20.00 Joum. 2.20 Doe.
21.00 Spel. 22.45 Laatste nieuws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Intern, jeugdkron. 19.30 Fllmrep.
20.00 Nvvs. 20.25 Het manneke. 20.30 Doe.
film. 21.40 TV-spel 22.00 Kamermuziek.
22.20 Nws.
Paris vous parle 19.10 Gram. 20.00 Nvvs.
20.05 Gevar. progr. 21.00 Gevar. progr.
v d. sold 22.00 Muz. lezing. 22.30 Nws.
22.40 Act. 23.00 Gram, met comm. 23.55-
24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service 330
m '2.00 Lichte muz. 13.00 Ork. concert.
14.55 Gram. 15 30 Pianorecital. 16.30
Gram. 17 15 Gevar progr. 20.00 Zang- en
planorecital. 21 3d Ork. conc. 23.30 Za
recital. 0.06-0.36 Kamermuz.
Zang-
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.10 V. d jeugd. 18 55 Gevar. muz.
19.30 Ultz. v h. Instituut v. Filosofie en
ENGELAND. BBC Light progr. 15.00 en lekenmoraal. 20.00 Joum. 20.30 TV-spel.
247 m: 12.31 Fllmmuz. 13.00 Gram. 14.00 21.35 Lectuur voor allen. 22.15 Journaal.
orkest traden gisteravond drie pianisten
op: Jan Hückriede. Tilly Keessen en
Hans v.d. Hombergh. Zij speelden het
concert voor drie piano's en orkest van
Mozart. Even origineel als hinderlijk-
afleidiend was tüdens dit concert de ca
mera-regie van Ben Mettrop.
F. B.
Opnemtny m den rubriek
noodzakelijk een bewijs va»
etemmtno
Wij lezen in de N.R.C.: Bij een Indo
nesische aanval zou Nederland niet veel
verliezen althans niet veel meer dan
het zich reeds bereid verklaard heeft
te verliezen: westelijk Nieuw-Guinea.
De grote verliezers bij zo'n militaire
actie zouden de Papoea's zijn.
Nu heeft de regering het belang van
de Papoea's tot het enige criterium van
haar beleidsdaden verheven. Ais het zo
is dat een vasthouden aan het zelfbe
schikkingsrecht de mogelijkheid van
zo'n actie vergroot en als het zo is dat
zo'n actie in de eerste plaats tegen het
belang van de Papoea's zou zijn, moet
men zich dan niet gaan afvragen, of een
vasthouden aan het zelfbeschikkings
recht nog wel in het belang van de Pa
poea's is?
Maar, zo zal men wellicht zeggen,
die soep wordt niet zo heet gegeten.
De regering heeft immers in een vroeg
stadium al laten doorschemeren, dat de
Nederlandse tegenstand in een gevai
van een Indonesische aanval slechts pro
forma zou zijn.
Dat was buitengewoon dom van het
lid van de regering dat dit „nieuws"
liet lekken aan de Haagse correspondent
van De Volkskrant, die het natuurlijk
prompt in zijn krant van 8 augustus
jl. zette. Men legt zijn allerlaatste kaar
ten toch niet voortijdig op tafel!
Maar ja, nu het eenmaal gebeurd is
en het bericht nooit gedesavoueerd is
geworden, is een verzet dat slechts pro
forma zal zijn, ook een mogelijkheid
waarmee rekening mag worden gehou
den. Niet alleen door Indonesië.
Wat zouden dus de gevolgen van een
slechts formeel verzet zijn? De Neder
landse eer zou misschien gered zijn
(zoals de eer gered is van de duellist
die in de lucht schiet), maar voor de
Papoea's zou de uitslag dezelfde zijn als
wanneer Nieuw-Guinea direct zou wor
den overgedragen aan Indonesië. En dat
is, althans volgens de regering, even
min in het belang van de Papoea's.
Conclusie: laat de regering het, door
een vasthouden aan het zelfbeschik
kingsrecht, op een militair ingrijpen
door Indonesië aankomen, dan handelt
zij, hoe dan ook, niet in het belang
van de Papoea's (ai zal zij zichzelf
van de directe verantwoordelijkheid van
zo'n wandaad kunnen schoonwassen).
Neen, het criterium van het belang
der Papoea's is een hachelijk criterium.
Het is niet voldoende om de naaktheid
van de Nederlandse positie te bekleden,
die thans slechts gebaseerd is op de
hoop, dat Indonesië weerhouden zal wor
den van geweld door de vrees er de
afkeuring van de wereld mee te oog
sten. Hoe sterk die rem is, hebben wij
in Goa gezien.
Copyright Casterman
m
't
I
u
■PI BI
COPENHAGEN
MOCO
DEN HAAG, 7 jan. In de nacht
van zaterdag op zondag is de Haagse
kunstschilder Jacob Nanninga overle
den ten gevolge van een auto-ongeval.
De heer Nanninga kwam met zijn auto
op het Scheldeplein frontaal in botsing
met een tram van de HTM, waarschijn
lijk doordat hij teveel links hield. De
brandweer moest hem uit het autowrak
bevrijden. Enkele uren na zijn over
brenging naar het ziekenhuis Zuidwal
overleed htj.
Jacob Nanninga werd in 1904 in Win
schoten geboren. Hij koos al spoedig
een artistieke loopbaan en volgde daar
toe opleidingen aan de vrije academie
in Groningen, de Metro-studio's in Am
sterdam, de Kon. Academie voor beel
dende Kunsten in Den Haag en de vrije
academie „Grande Chaumière in Pa
rijs. Hij exposeerde in binnen- en bui
tenland, o.a. in Noord-Amerika, Frank
rijk, Duitsland, Italië (Biennale Vene
tië) en Joegoslavië.
Hij werd bekroond door de Jacob Ma-
ris stichting en ontving tweemaal Ja
cob Hartog-prijzen. De heer Nanninga
was lid van Pulchri Studio, de Post-
hoomgroep en de Liga Vrije Beelden.
AMSTERDAM, 8 jan. Dr. D. W.
Swijgman, specialist in Leeuwarden, is
benoemd tot voorzitter voor 1962 van
de Kon. Nederlandse vereniging tot
bevordering der Geneeskunde. Tpt. vi
ce-voorzitter is gekozen dr. C. L. van
Woelderen, specialist in Den Haag.
68
Elsink maakte een sprongetje. Mijn intuïtie mijn
heer, mijn visie laat mij alles raden! Ik woon hier
tussen jongelui. Jonge, gevoelvolle mensen met brui
sende levensenergie. Ze plukken de dag, ze verove
ren zichzelf in een wereld vol koud ongeloof. Enna
zegt het altijd zo prachtig als ze zegt, dat alle men
sen kinderen zijn met maskers voor. Als kunstenaar
kan ik door die maskers heen kijken. Ik zou kunnen
schrijven indien ik de moeite nam, doch het woord
is me te heilig en ik verlies het gedicht, dat de
synthese geeft.
Elsink greep een vies schoolschrift, bladerde even
en riep: Hoor, ik heb er gisteren een vers op
geschreven, direct... impulsief...
Het stoorde speels, dat onverwacht muziek,
Toen wij ons vrij en eenzaam dachten.
Ook and'ren zijn melancholiek
En zochten schuil in donk're nachten...
Wie was zij, die ook dit doei vereerde,
En zacht en argloos henenvlood
En teer op lichte voeten wederkeerde
In haast, als vreesde zij de wrede dood?...
O! Groot geheim van zo gewoon gebeuren
Bij 't hanenkraai pas ging hij heen
En voor het laatst toen sloten zich de deuren
En ieder bleef weer met zichzelf alleen...
Schitterend, prees Ross, rillend van de kreupel-
rijm. Dat is buitengewoon goed getroffen, ik zie het
alles weer voor me, die muziek en... hoe zal ik het
zeggen, misschien voelt u het anders dan ik...?
De heer Elsink liep met het schrift in zijn handen
heen en weer. De gewoonste dingen hebben zijn
bekoring, zei hij.
Je bent samen en praat over hogere en diepere
dingen en daar opeens... tetteretet, begint er een
grammofoon te spelen. Je sluipt de gang op, je ziet
een jonge vrouw heensnellen, je hoort deuren pie
pen, met koffers slepen... dat had er ook nog in ge
kend... En brachten zij, gezwind en rap, hun scha
mel... hun eigen... hun eigendommen van de trap.
Hoe meent u, wie deed dat dan?
Wacht even, wacht even meneer, laat me even
denken ...En hebben wij het glas geklonken en saam
een ed'le dronk gedronken. Die man meneer, die
oud en gebogen over de gang sloop met een dronk
voor de liefste, het was ontroerend. En toen die
vrouw die terugsloop en naar haar lief ging, opge
schrikt door dat rauwe geluid van boven en dan d!e
man, die als een gewond dier door de tuin sloop.
Dat was natuurlijk de minnaar en oe oude, dood-
verschrikt toen hij de open deur binnentrad, vond
daar zijn liefste in andere armen.
Ross schudde het hoofd. Nee, zei hij, dat kan
moeilijk, op die kamer zat die meneer Lucas en...
Daar was toch de liefste meneer. Ze snelde
heen, liet de deur open en ging naar beneden, vlak
langs mij, maar ze kwam terug, met haar mantel
uit en haar hoed af en keerde tot haar man, die
vertwijfeld misschien, heeft gewacht. Een vrouw vol
gloed, vol levensvuur, vol durf ook, een vrouw die
het huis in rep en roer bracht, want die andere man
had ik ook nog moeten vermelden, maar een vaers
geeft de werkelijkheid alleen innerlijk weer.En hij,
die met een ondoorgrondelijke lach een ander in de
armen van zijn liefste zag...
Waarom ondoorgrondelijk?
Oosterse mensen hebben altijd iets ondoorgron
delijks meneer.
Hoe hij oplettend en gebukt, het oosters oor te
gen de deur gedrukt...
Opschrijven! beval Ross. Schrijf dit op meneer
Elsink, dit is meesterlijk, dit kan niet mooier!
Elsink graaide naar een pen en kraste zijn vers
verder. Hij vertelde, deels op rijm, dat eerst de
„rauwe" muziek de sfeer stoorde en toen was hij
gaan kijken, gestoord in zijn hoogte en diepte. Met
zijn kop boven het trapgat uit, had hij een vrouw
weg zien hollen, rakelings langs hem heen in het
donker. Toen was er een man van boven geko
men, die „in smart gebogen" naar binnen was ge
gaan en hij keerde weer met het glas. Toen was
Elsink weer naar Enna teruggevlogen, om even
later nog eens een kijkje te gaan nemen, teneinde
de verdere inspiratie op te doen voor zijn liefdes
vers.
En die oosterling, u vergeet de oosterling, die
ondoorgrondelijke, meneer Elsink!
Jaja, die stond daar eerst, liep toen achteruit,
verborg zich in een inham waar de kleren hangen
en ging zachtjes achter die man met het glas naar
boven. Toen kwam die dame terug, zonder mantel
en zij ging langs mij heen naai boven. Dat ze me
liet gezien heeft, is een raadsel.
Ik was getuige van een zoet gebeuren.
Dat droevig stemt en waarom wij tre "ren.
Dat niet de liefde samenbindt.
Doch dat het hart weer op een ander zint.
Dat is wat je noemt: luizig! riep Ross, die in
alle opzichten over zijn thee was. Het gekookte
brouwsel bleef hem, met de versjes, in de keel ste
ken. Hij informeerde naar de poëzie omtrent
de man, die bij het hanengekraai de plaat had
gepoetst.
Dat was de ontnuchtering, vond Elsink. Dat
was de vlucht in het allerdaagse. Een man door de
tuin, om vier uur in de nacht, op de spitsen van zijn
tenen.
A ha! /ai Ross, ...vluchtte hener op de spitsen
van zijn tenen...
i (Wordt vervolgdj
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1 open plek in het bos
4 onderdoorgang 6 apparaat 8 re
geringsreglement (afk.) 9 pers. vnw.
10 onheilsgodin 11 naai aanleiding
van (afk.) 12 water in Nederland
14 Frans lidwoord 15 Javaans orkest
18 plaats in N.-Holland 19 etenbe-
reider.
Vertikaal: 1 gesloten 2 kleur 3
deel van een wet (afk.) 4 vestibule
5 hooggelegen bouwlahd (Mal.) 6
langzaam 7 lawaai 13 wreed heer
ser 16 tam 17 rivier in Nederland.
Oplossing van 4 januari.
Horizontaal: 1. afsta-a p.m.; 2. super
visie: 3. smarten, N.N.; 4. aal, eland: 5.
Urker, aam; 6. To, pikoi;; 7 luiermand;
8. hels, otter; 9 ets. Riga: 10. Rome le
ges; 11. talrijk
Verticaal: 1 essaut, hor; ;2 fumarole,
O.T.; 3. spalk, ulema; 4. ter. epistel; 5.
arterie; 6. avel, K R.O., lij; 7 Nina, om
trek; 8. nalatig; 9. pinda, neger; 10. men,
madras.