Frankrijk en Duitsland deden
concessies op landbouwgebied
Gemeenschappelijk beleid
kent zijn 25 soorten prijzen
DRAADLOOS
contact]
Veel vertier in het
t.v.-weekend
DE GEHEIMZINNIGE STER
m
DE LAATSTE SLAG
'A
Lift naar het schavot''
op televisiescherm
DAGPUZZLE
I
P
Nog
b ij verdienste
De misdaad
van
Richard Ross
tivee etappes
voor de boeg
Morbide thriller van Malle
Wij kijken naar
Vanavond
Jk zzt ze
MAANDAG 15 JANUARI 1962
PAGINA i
4
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCE
/erdrjzidhij dzzjt/..
Wzt zou dzt betekenen
De vUg!We hebben de vtzg vergeten om op
de top y<=tn de meteoor-
hzten
Duivekzters
Dzt is yyzzr ook!..,
sr
steen te ptzntenL
Kuifje Uw hondI.
Uw hond!..
Alstublieft!...
Bobbie L.BobbieLHier!.
Vooruit
DE NOORMAN
door RICO BULTHUIS
ii
BRUSSEL, 15 jan. Tot op de
Laatste dag van de EEG-conferentie,
die zaterdagochtend om negen uur
begon en zondagochtend om half zes
eindigde, waarover op pag. 1 meer
is vermeld, bleven de vier punten van
de ontsnappingsclausule, de gemeen
schappelijke financiële verantwoorde
lijkheid, de prijstoenadering en de
duur van de voorbereidende periode
van het gemeenschappelijk landbouw
beleid een akkoord in de weg staan.
Voor Kerstmis kon reeds overeen
stemming bereikt worden over het
kartelbeleid in de gemeenschap (een
Duitse voorwaarde) en de verorde
ning voor de gelijke beloning van
mannen- en vrouwenarbeid (een
Franse wens). Daarbij krachtig ge
steund door Nederland bleek echter
Frankrijk alleen bereid in te stem
men met het ingaan van de tweede
fase, indien een volledig uitgewerkt
stelsel van verordeningen voor het
gemeenschappelijk landbouwbeleid
ter tafel zou liggen en zou zijn aan
vaard.
De sleutel tot de oplossing van dit
vraagstuk, werd gevonden door een
Frans-Duits compromis. Van Franse
zijde werden hierbij concessies gedaan
op het gebied van de financiering van
het gemeenschappelijk landbouwbeleid,
de Duitse delegatie moest genoegen
nemen met een ontsnappingsclausule,
die vele weken lang onaanvaardbaar
voor de regering in Bonn was ge
noemd.
In de uiteindelijk goedgekeurde ont
snappingsclausule wordt de mogelijk
heid geopend, dat alle lid-staten onmid
dellijk maatregelen kunnen nemen
met inbegrip van het sluiten van de
grenzen indien het gemeenschappe
lijk landbouwbeleid zou leiden tot een
ernstige verstoring door overvoering
van de nationale markten. De Euro
pese commissie blijft echter de beslis
sende instantie, die binnen vier dagen
na het afkondigen van de maatregel
beslist of de maatregel vernietigd, ge
wijzigd of gehandhaafd wordt. De be
slissing van de commissie is bindend
De Europese Economische Gemeen
schap, die haar tweede etappe ingaat,
zal de gemeenschappelijke markt tot
stand brengen gedurende een over
gangsperiode van twaalf jaar. Deze
overgangsperiode kan als gevolg van
verschillende omstandigheden met enige
jaren worden verlengd. Zij zal echter
nimmer langer mogen duren dan vijf
tien Jaar. De overgangsperiode is ver
deeld in drie etappes, die elk in be
ginsel vier jaar zuilen duren. De eerste
etappe kan maximaal met tweemaal
één jaar worden verlengd, hetgeen dus
niet nodig is geweest. De reden voor
de verdeling in etappes is hierin gele
gen, dat in de loop van elke etappe een
samenstel van uiteenlopende maatrege
len moet worden getroffen, die elkaar
onderling aanvullen en waarvan de tot
standkoming noodzakelijk is voor de
verdere voortgang in de volgende etap
pe.
Verloopt de overgang van de tweede
naar de derde etappe en de overgang
van de derde etappe naar de definitieve
fase van de gemeenschappelijke markt
automatisch, de overgang van eerste
naar tweede etappe is afhankelijk van
een besluit van de raad van ministers,
waarbij op grond van een rapport van
de Europese Commissie wordt vastge
steld, dat de essentie van de doelein
den. die voor de eerste etappe zijn ge
steld inderdaad is bereikt en dat de
verplichtingen, welke voor deze etappe
zijn aanvaard, zijn nagekomen. Een zo
danig besluit diende aan het einde van
het vierde jaar met unanimiteit te wor
den genomen. Elk van de zes landen
kan dus na vier jaar de overgang naar
de tweede etappe tegenhouden. De over
gang van tweede etappe naar derde
etappe kan daarentegen alleen met una
nieme 3temmen één jaar worden tegen
gehouden. Indien de tweede etappe niet
zou zijn ingegaan, zouden zich een ver
traging in tariefafbraak en een uitstel
van het overgaan van unanimiteitsbe-
slissingen naar meerderheidsbesluiten in
een beperkt aantal gevallen hebben
voorgedaan.
en beroep daartegen staat alleen open
bij het Europese Hof van Justitie. Voor
Nederland, dat van het begin af aan
heeft gepleit voor een zo „communau
tair" mogelijke formulering van de
clausule, is deze oplossing aanvaard
baar gebleken. Er zijn slechts twee uit
zonderingen. Tegemoetkomend aan een
Duitse eis is bepaald, lat een beslis
sing wat de graanhandel betreft van
de Europese commissie gedurende tien
dagen wordt opgeschort, indien beroep
daartegen wordt aangetekend en de
Europese commissie kan een lid-staat
toestaan maatregelen te nemen tegen
de invoer van de hoogste kwaliteiten
groeten en fruit, indien sprake is van
marktverstoring. Deze ,ioogste kwali
teiten vallen in beginsel niet onder de
ontsnappingsclausule, daar in de loop
van dit jaar de handel daarin aan de
hand van gemeenschappelijke kwali
teitsnormen geleidelijk wordt vrijge
maakt.
De Franse concessie op het gebied
van de gemeenschappelijke financie
ring houdt in, dat de bijdragen daar
aan door de lidstaten wordt geba
seerd op de verdeelsleutel in het EEG-
verdrag, volgens welke de landen bij
dragen aan de begroting van de EEG.
Wel zal in een geleidelijk toenemende
verhouding ook de opbrengst van de
heffingen op de invoer uit derde lan
den ten goede komen van de gemeen
schappelijke financiering, doch dit
geldt voorlopig voor de komende drie
jaar. Daarby zijn er maxima vastge
steld voor de bijdragen, die voor Neder
land neerkomen op 13 procent, voor
Duitsland op 31 procent, voor België
en Luxemburg op 10.5 procent samen
Jacqueline Frangois in actie tijdens haar
optreden voor het K.R.O.-t.v.-program
ma van zaterdagavond „Zaterdagavond
akkoorden".
BUSSUM, 15 jan. Het zaterdag
avondprogramma van de K.R.O. had
dit maal in zoverre een kleine wijziging
ondergaan dat men het gebruikelijke
„Brandpunt" dat naar de vrijdag
avond is verschoven had vervangen
door „Magazine de Paris" van Joop Si
mons. Wij weten niet waar het met deze
rubriek, handelend over „artistieke en
semi-artistieke zaken" uit de Franse
hoofdstad, precies heen moet, maar wij
kunnen dat trouwens ook pas goed be
oordelen als men een en ander op een
enigszins zichtbare telerecording op
dient.
De „zaterdagavond-akkoorden" bood
weer goed in het pak zittend en uitste
kend gevarieerd amusement, waarin
naar onze smaak vooral een fraai ma
rionetten-nummer frappeerde. Eén ding
echter: wij hopen niet dat men van de
(Advertentie)
Een OLVEH verzekering Uw levensbelang.
DINSDAG
HILVERSUM 1. 402 m. - KKO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd. 7.45
Morgengebed. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50
V d. vrouw 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d.
kleuters 1015 Lezing. 10.25 Gram. 11.00
V d. vrouw. 1130 Gram 11.50 Lezing.
12.00 Middagklok. 12.04 Kron. v. h. leven.
12.30 Land- en tulnb. meded. 12.33 Iram.
12.50 Act. 13.00 Nws. 1315 Nwe gram.
13.30 Lichte muz 14.00 Gram. 14.35 Voor
de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar
progr. 15.50 Gram. 16.UO V. d. zieken.
16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40
Beursber 17.45 Regeringsultz.Het tien-
Jarenplan an Suriname 18 00 Lichte
nuz. 18 20 Polit. lezing 18.30 Radio-Volks
universiteit: De Spelers 19 00 Nws. 19.10
Act. 19.25 Promenade-ork.. koor en sol.
20.15 Muzik. lezing. 20.45 Hoorsp. 22.00
Nws. 23.10 Licht progr 23.40 Filmmuz
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 11. 298 m. AVRO: 7.(8.
Nws 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO. 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym 9 10 De groenteman. 9.15
Gram 9 40 Morgenwijding 10.00 Gram
10.50 V d. kleuters. 11.00 V. d. zieken
12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsultz.
L'itz. v d. landb. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12 33 Dansork 13.00 Meded. ol
gram i3.25 Beursber. 13.30 Metropole ork
en solist 13.00 Blaaskwint. 14.40 School
radio. 15 00 Naaicursus. 15.30 Planoreci-
tai 18.00 Lezing 16 15 Hammondorgel en
zang. 16.30 V. d. Jeugd. 17.30 Amateurs-
e'ogr. 17.55 Praatje 13."0 Nws. 18.15 Act.
18.2u Pianospel. 18.30 Lichte muz. .19.00
V rt. kind 19.05 Gesproken brief 19.10
Muzik lezing 19.25 Strijkkwart. 20.00
Nws. 20 05 Gevar. muz. 21.00 Literaire
quiz. 22 00 Muzik. lezing. 22.30 Nws. en
ceded. 22 40 Act 23 00 Gram 23.55-24.00
Nws.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m. 13.00 Ork. conc. t6 30 Gram. 20.00
Pianorecital. 20 .30 Gram. 21.30 Ork. conc.
23 30 Kamermuz. u.06-0 46 Planorecital.
ENGELAND. BBC Light Progr. 1500
en 247 m.: 12.31 Filmmuz. 13.00 Gram.
13.31 V. d. arb. 14.00 Gevar. progr. 15.00
V. d. vrouw. 16.00 Lichte muz. 16.31 Muz.
bij het werk. 17.31 Gram. 18.31 Ber. en
gevar. muz. 20.31 Gevar. progr. 21.31 Ge
var. progr. 22.31 Gram. 23.40 Dansmuz.
NDR-WDR. 309 m.12.00 Lichte muz.
13.15 Amus. muz. 16.00 Ork. conc. 17.45
Kamermuz. 19.50 Lichte muz. 21.00 Dans
muz. 23.30 Kamermuz. 0.10 Gram. 1.00
Weerber. en gevar. muziek.
FRANl-RIJK 3, 280 en 235 m.: 12.10
Ork. conc. 14.15 Kamermuz. 14.47 Ork.
conc. 16.59 Kamermuz. 18.30 Nieuwe
operasterren, 20.00 Kamermuz. 23.13
Gram.
BRUSSEL, 324 m.12.03 Gram. 12.35
Gram. 13.15 Kamermuz. 15.45 Gram. 16.21
Kamermuz. 17.15 Kamermuz 17.50 Lichte
muz. 18.20 V. d. sold. 19.40 Gram. 19.50
Syndicale kron. 21.15 Jazz 22.15 Gram.
484 m.13.15 Gram. 17.15 Operamuz.
18.30 Discographle. 19.25 Gram. 20.00 Ork
one. 22.15 Jazz-act.
NTS: 20.00 Journ. 20.20 Film
uzik. film. 21.06-22.30 Speelfilm.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.10 Gevar. progr. (Regionaal
progr.: NDR: 18.20 Progr. overz. 18.25
Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und heu.
te. 19.15 Geheime opdracht voor John
Drake. NDR: 19.25 Het stond op de eer
ste bladzijde.) 20.00 Journ. 20.20 Balans
in bewegende beelden. 20.35 TV-spel. 22.35
Laatste nws.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR
19.00 De Socialistische gedachte en actie.
19.30 Fllmrep 20.00 Nws. 20.30 Speelfilm.
22 00 Documentair progr 22.45 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. Jeugd. 19.00 Jazz. 19.30 Do-,
cumentair progr. 20.00 Nws. 20.30 Twee
comedies. 22.00 Literair progr. 22.45 Nws.
nogal melige „George Mitchell Singers
een vast programma-punt gaat maken.
Overigens bood dit weekend vol t.v.-
vertier een mooie gelegenheid om een
vergelijking te maken tussen Jacqueline
Frangois, die in de Akkoorden, en Si-
mone Langlois, die zondagavond in het
„Rendez-vous" optrad. Die vergelijking
moest dan, dachten wij, in het voordeel
zijn van de meest gerennommeerde, Si-
mone, dus. Zij bleek een jongedame met
een voor haar leeftijd zeer markante per
soonlijkheid, die gunstig afstak bij het
tot vlakheid neigende geroutineerde van
Jacqueline Frangois. Ook bleek dat
Langlois wat repertoire-keuze betreft
aanzienlijk meer durft. oKrtom, zij heeft
wellicht haar prille op ondernemings
lust gerichte, jeugd mee. En zulk een fe
nomeen kan beslist geen kwaad in de
wereld van het Franse chanson.
Over „Rendez-vous" gesproken, ook
dit is een programma dat het wel doet.
Het zal het nog beter gaan doen als
men even af wil stappen van een al te
opvallende quasi-ongekunsteldheid in de
trant van „Gut, meneer Doorenbos,
bént u er nog?" Ieder zinnig mens weet
namelijk wel dat die aanwezigheid al
lang in het draaiboek gepland was.
Maar Mies Bouwman verstaat heel goed
de kunst om haar gasten op een voor
hen kenmerkende manier aan het pra
ten te krijgen. Dat bleek zowel in haar
vraaggesprekjes met ons aller Clinge
als met Gerard Hengeveld, die overi
gens een soort rookgordijn om zichzelf
heentrok. En ja, ach heden, Frieda Lin-
zi, was er ook. Om een proces te ver
mijden, zien wij echter van een oordeel
over haar af.
H. Hn.
HILVERSUM, 15 jan. Nog onlangs
bracht de VARA een programma van
het studentencabaret uit Den Haag op
het televisiescherm. Vanavond richten
de camera's zich weer op een jonge
cabaretgroep, geleid door Jaap van de
Merwe, een journalist, die zijn beroep
ontrouw is geworden en die zich sinds
dien op het cabaret-podium beweegt.
Met zijn jonge groep treedt hij op in
het gerestaureerde zaaltje van De Brak
ke Grond in Amsterdam met een
nieuw programma „En ik... zei de gek",
waarvan de VARA vanavond geduren
de een half uur flitsen uitz ,-ndt. Hij wordt
geassisteerd door Fiet Koster, Janine
van Wely, Sylvia de Leur, Will Spoor
en Tobias Ritman. De regie voert Toon
Hermans en de televisiepresentatie
wordt verzorgd door Berend Boudewijn.
Tevoren komt Arie Kleywegt met do
rubriek „Achter het nieuws" op hel
scherm, terwijl de uitzending wordt be
sloten met het „Filmvenster" van Jan
Blokker en Eimert Kruidhof en „Vrou-
Copyright Casterman
en voor Italië op ten hoogste 28 procent.
Het derde beginsel, dat voor alle ver
ordeningen voor de produkten geldt
(granen, varkensvlees, eieren, pluim
vee, groenten en fruit) is dat van de
prijstoenadering. In deze verordening is
het beginsel vastgelegd, dat de gemeen
schappelijke richtprijs zal worden af
gestemd op de „rationeel geleide en
levensvatbare" bedrijven, hetgeen een
iets zwakkere formulering betekent
dan aanvankelijk door Nederland was
voorgesteld. De ministerraad zal ove
rigens elk jaar een studie maken van
de ontwikkeling in de prijzen. Van Ne
derlandse zijde is bij deze verordening
nog aangetekend, dat de raad zich zal
beraden over de richtprijzen, indien
zich door deze prijzen verschuivingen
zouden voordoen in de handel met der
de landen.
De ministerraad heeft nog toegege
ven aan de Duitse wens, dat de voor
bereidende periode van het gemeen
schappelijk landbouwbeleid niet zes
zoals door de Europese Commissie
voorgesteld maar Vh jaar zal du
ren. Aangezien de verordeningen per 1
juli 1963 van kracht worden, izal het
einde van deze periode samenvallen
met het einde van de overgangsperio
de van het EEG-verdrag.
Het gemeenschappelijk landbouwbe
leid kent verder niet minder dan 25
verschillende prijzen: van richtprijs tot
sluisprijs, van drempelprjjs tot regio
nale prijs en van referentieprijs tot
interventieprijs. Commentaar van de
Franse minister van landbouw, Pisani
toen hem de lijst werd getoond: „Ik
mis de reële prijs. Hij waarschuwde
voor radio en televisie dat pas een
eerste begin is gemaakt, met het ver
wezenlijken van de landbouwpolitiek
der E.E.G. De problemen die opgelost
moeten worden zijn oneindig talrijk en
onze taak begint pas", aldus Pisani.
116. Bleek en zwijgend staren de mannen naar de flarden donkere
rook, die nog boven de heuvels hangen. „Wat wilt gij Heer Merwig?
Terugkeren naar de troep of met een hoofdknik in de richting van
de rook daarheen?" wendt Eric zich tot de Frankenkoning. „Het
laatste" is het korte antwoord. En niemand had eigenlijk anders ver
wacht. „Dan zullen wij u vergezellen," zegt Eric. „Eén der krijgers
staat zijn paard aan de Frankenkoning af en zal met Merwigs metgezel
naar de troep terugkeren, zodat men daar niet in ongerustheid ver
keert over hun lange uitblijven." Even later gaat de kl'eine ruiter
schare in galop noordwaarts. Allen beseffen het grote risico, dat ze
nemen, want zouden ze een troep Hunnen ontmoeten, dan is er geen
ontkomen aan. Maar om Merwig alleen te laten gaan, komt niet bij
Eric en zijn makkers op. Ze houden zich zoveel mogelijk in de beschut
ting van de bossen. „Ach, wie weet hoe het allemaal meevalt," bromt
Svein. „Tenslotte is er zowat een heel leger voor nodig, om dat grote
Frankenkamp aan te vallen." „Dat leger is er dan," is Erics grimmige
antwoord weinige ogenblikken daarna, wanneer ze over de top van een
beboste helling komen. Zwijgend wijst hij naar beneden, waar een
opeengedrongen groepje Franken, mannen, vrouwen en kinderen haas
tig door de vallei trekt. Het is alsof zij vluchten voor een vreesaanja
gend onmenselijk kwaad.
wen gevraagd", waarin Pier Tania met
dra. A. J. Schellekens-Ligthart de pro
blemen van de werkende gehuwde
vrouw bespreekt.
Voor de NCRV-microfoon zingt van
avond om tien vóór half tien het NCRV-
Vocaal Ensemble onder leiding van
Marinus Voorberg, waarna de harpist
Nicanor Zabaleta de Aria en variaties
van Handel, de Sonate van Méhul en
de Sonate van Albeniz speelt.
In de grammofoonplatenrubriek:
..Zwerftochten door operaland" van de
VARA wordt vanavond om vijf over ze
ven een verkorte uitvoering gegeven van
„Hérodiade", een lyrisch drama in vier
bedrijven van Paul Milliet op muziek
van Jules Massenet, uitgevoerd door so
listen, koor en orkest van de Opéra Co-
mique te Parijs onder leiding van Jêsus
Etcheverry, waarna om vijf vóór acht
de pianiste Ginette Doyen de Toccata
opus 111 van Saint-Saëns speelt.
(Advertentie)
Zie onze advertentie van zaterdag j.l.
voor jonge katholieken'op achterpag.
HILVERSUM, 15 jan. De Frans
man Louis Malle was een vrijwel onbe
kende regisseur, tot hij in 1957 „De lift
naar het schavot" („Ascenseur pour
l'échafaud") maakte, een film, die dins
dagavond in het door de NTS verzorgde
televisieprogramma wordt uitgezonden.
Voor deze film verwierf hij de „Prix
Louis Delluc," waarvan de reclame de
hoogste onderscheiding voor de beste
Franse film heeft gemaakt. Inderdaad
toont Malie, dat hij, zoals dal heet, een
beklemmende sfeer kan oproepen. Niet
een plotselinge harde spanning, zoals
Hitchcock vermag te wekken maar een
langzame, slepende, die men op een gro
te afstand al voelt aankomen, maar niet
kan ontwijken.
De verbindende schakel in het verhaal
is de lift in een fabriek van oorlogstuig.
De eigenaar van dit bedrijf moet uit het
leven verdwijnen, omdat zijn vrouw een
nieuw bestaan wil beginnen met één van
zijn empioyé's (Maurice Ronet), die zijn
sporen als officier in Indo-China, Algiers
en waar al niet meer heeft verdiend. De
ze ensceneert een zelfmoord Hij pleegt
zijn misdaad op zaterdag tijdens sluitings
tijd, ziet geen detail over het hoofd, dat
bezwarend voor hem kan worden en
stapt ongezien weer in de lift, die hem
naar de bovenste etage moet voeren,
waar de directie zetelt. Op dat moment
schakelt de portier de stroom uit en de
lift blijft tussen twee verdiepingen ste
ken. De ex-militair poogt zich te bevrij
den, zonder succes voor zichzelf, maar
volop kansen scheppend voor de came
raman, die ze niet onbenut heeft gelaten.
Intussen speelt een nozem, die in
druk wil maken op een bloemenmeis
je, met de auto van de ex-kapitein.
De verleiding is te groot en het paar
tje gaat zich aan „joy-riding" schul
dig maken. De jongeman rijdt daarbij
op een bepaald moment om het hardst
74
De andere morgen hoorde ik van de dood van
Lucas. Ik ging naar de dokter en die trok direct
de conclusie, omdat de deur van Lucas' kamer was
afgesloten, dat er zelfmoord, of liever, dat er een
moord was gepleegd. We besloten rns te dekken,
de oude man weet niet wat er aan dc hand is
en wat erge. is, hij verdenkt mij! Hij denkt, dat
ik hem naar mijn kamer heb gelokt en zelf het
vergif uit zijn kast heb genomen. Ik heb toen alle
sporen uitgewist' peuken weggegooid...
Handschoen verloren, zei Ross.
Die handschoen heb ik thuis in mijn kast,
achter een stapel boeken. Vergeet niet, dat ik ook
slachtoffer ben van het Individu, dat Lucas van kant
heeft gemaakt, omdat hij teveel te weten was ge
komen. Ik lust geen blauwzuur en blijf liever buiten
schot, dat is alles. Zoek geen spoken waar geen
spoken zijn, mischien heeft L ïcas zich zelf van
kant gemaakt, maar verdenk die oude man niet
van moord, dat is onzin.
N-.tuurlijk, antwoordde Richard Ross bedaard.
Natuurlijk is dat onzin, dat heb ik ook nooit
in ernst gemeend. Jullie verdenken een derde als
het er op aan komt. Niemand in huis praat meer
met Ishiguro, begrijp je wat ik bedoel?
Eggeling schoof zenuwachtig op zijn stoel heen
en weer. Maar man, riep hij uit, wat wil
dan eigenlijk weten, ik begrijp jou niet.
Wandelen en zo... zei Röss zacht. Wandelen
en... zo... van zeven tot negen. Eggeling, waar ben
jij geweest, nadat Lucas om ongeveer half zeven
iemand heeft opgebeld. Waar kwam jij vandaan,
toen je om ongeveer kwart over negen weer thuis
kwam? Je jas was droog en Je schoenen waren
verdacht schoongeveegd, maar je handschoen was
kletsnat en weet je wat er niet nat was? dat waren de
sigarenpeukjes. En weet je wat er wel nat was? Het
flesje. Het flesje is veel eerder tussen de struiken ge
worpen dan de peukjes en toen jij thuiskwam, was
Lucas al een korte tijd dood. Eet je galgenmaal
op, want de beul meent het bete- dan je denkt.
Je -rdt voorlopig bedankt voor je openhartigheid...
Thomas!
Thomas kwam snel naderbij, het opschrijfooeKje
in de hand.
Ik zeg toch niet waar ik geweest ben, Ik ben
nergens geweest, grauwde Eggeling, trillend van
zenuwen.
Ssssst! zei Ross, met de vinger op zijn mond.
Zeg vooral niets, ware liefde moet je nooit
verraden en omdat ik het weet, zal ik er niet meer
naar vragen, laten we eer goed glas waarderen,
want de arrestatie zal morgen wel niet doorgaan.
Het Idee... die goeie ouwe dokter... hij zou 'ijn
centraalprojectie missen... Thomas, twee borrels!!
Terwijl dit gesprek plaatsvond, reed de recher
cheur Lankhout met een slakkengangetje, een beet
je wiebelend, achter majoor Dupuis aan. Als hij
opbotsend. Deze had geen tijd om de jeugd van zijn
functie op de hoogte te stellen en wiebelde loerend
verder. Dupuis hield stil voor een postzegelhandel.
Het mannetje wendde zich prompt tot een interes
sante en hel verlichte uitstalling van damesonder
goed en bleei daar beschamend lang naar staan
kijken. Lankhout hac weer malheur met zijn veel-
vervloekte lamp. Er kwam een oude man bi) hem
staan: Doet 'ie het niet?
Nee, die rotdingen doen het nooit
Maar man, je stekker hangt er naast, ik wil
het wel geloven! Dupuis liep door. De achtervolger
was tegelijk op al het aanlokkelijks uitgekeken en
Lankhout stak de stekker in de lampopening en
reed zachtjes weg.
Wat een gek, wat een gek... zei het ouwe
kereltje nijdig en hij verdween in de schaduw. Toen
ging de majoor de hoek om. De geschaduwde
schaduw liep naar de overzijde van de straat. Lank
hout zag zijn brilleglazen glimmen, en hij zag zo
doende meer dan de rechercheur, die kordaat op
de fiets sprong en met een vaart de hoek omreed.
Nauwelijks uit de bocht, of hij remde krachtig,
sloeg als een dolle met zijn benen, want de fiets
had handremmen en toen Lankhout, met zijn borst
met een race-wagen. De chauffeur
en zijn echtgenote, Duitse toeristen,
kunnen dit waarderen en nodigen het
tweetal uit hun gasten te zijn in een
hotel. De nozem wil er 's nachts van
door gaan met de race-auto. De eige
naar ontdekt het en zijn vrouw moet
dit met de dood bekopen. De jeugdige
moordenaar en zijn meisje vluchten.
De aanwijzingen, die de politie vindt,
maken de ex-militair tot verdachte. Ter
wijl de politie de fabriek doorzoekt, weet
hij uit ae lift te komen, wordt gearres
teerd en staat dan voor het probleem,
dat hij zich tegen de beschuldiging van
moord op de Duitse vrouw alleen kan
verweren door de moord op zijn werkge
ver te bekennen. Jeanne Moreau vertolk
de rol van de fatale, sinistere vrouw,
die zichzelf, haar vriend en het jonge
paartje een lift naar het schavot bezo-gt.
De geschiedenis ontwikkelt zich niet ver
rassend. De dramatische elementen
vloeien als het ware uit elkaar voort.
De gemoedsstemmingen, waarin de vier
bij het dubbele drama betrokken perso
nen om beurten of tegelijk verkeren, zijn
soms wat lang uitgesponnen, maar overi
gens wel goed getroffen. De sfeerteke
ningen doen denken aan die van bijvoor-
beeld het befaamde werk „Du rififl
chez les hommes."
De geschiedenis is weinig verheffend,
waarin de katholieke nakeuring aanlei
ding vond, de film voorbehouden te ver
klaren voor volwassenen mei onderschei
dingsvermogen.
KRUISWOORDRAADSEL
lem dreigde in te halen, stapte hij af en morrelde
en peuterde, zacht vloekend aan zijn fietslamp.
Hy had de stekker uitgetrokken en trachtte in de
weerspiegeling van een winkelruit, zijn achterlicht
te controleren. Was de majooi dan weer een halve
straat verder, dan duwde Lankhout, slirr als hij
was, de stekker weer in de lamp en s'akte weer een
paar honderd meter verder achter de majoor .n.
Toen deze comedie drie maal was opgevoerd, ont
waarde Lankhout een man, dit op dezelfde ma
nier als hij, doch zonder fiets, de majoor schaduwde.
Een kleine man met een hoornenbnl er een grijze
gleufhoed. Lankhout kwam in volle actie. Hij zou
nu eens laten zien wat hij kon. Hij blee- in het er-
lengde van de beide mannen en sukkelde met zijn
fietslicht, wiebelde, vloekte, draaide aan het voor
wiel, slakte en spioneerde. Hij was de grote onbe
kende zelf en hij dacht zelfs niet meer aan de
voetbalwedstrijd en aan zijn te krap sigaretten-
rantsoen. De majoor stak de straat over, het man
netje volgde en Lankhout peddelde zonder licht
achteraan.
Hela, licht an, sufkous! schreeuwde een jon
getje met een hoepel, bijna tegen de rechercheur
de fiets met zich mee en keek in het voorbij
gaan op het bord boven de bus, waarop de lichtings
tijden stonden aangegeven. Enkele meters verder
bevond zich een telefooncel. Lankhout belde de po
litie op, vroeg direct aansluiting met commissaris
Lammers. Deze was naar huis. Dan de inspecteur
van dienst. Brievenbusinhoud, hoek daar en daar,
opvangen en na laten kijken door inspecteur Ross...
ja... nee... ik heb geen tijd, ik heb haast, verd...
Lankhout verbrak het gesprek en botste tegen de
vreselijke deurtj van de cel aan. Hij dook om
aan dr klap te ontkomen, holde naar de fiets en
snelde weg. Na tien looppassen sprong hij weer
in het zadel en reed de straat op en neer: geen ma
joor te zien. Lankhout keerde om en reed met een
suizende vaart de andere kant uit In een zijstraat
liep de man met de gleufhoed. Lankhout remde, 4jn
voeten schoten van de trappers en de rechercheur
reed de stoep op, hield zich staande aan een gevel.
(Wordt vervolgdj
1
2
3
4
5
6
7
8
3
10
U
15
16
17
18
19
Horizontaal 1 opperhuid - t zeden (Lat.)
- 6 overschot - 8 Frans voegwoord -
9 onder andere (afk.) - 10 verlaagde
noot - 11 vallei - 12 ambtshalve (Lat.)
(afk.) - 14 boksterm (afk.) - 15 te gast
zijn - 18 neerslag - 19 harsachtige stof.
Vertikaal 1 zoogdier - 2 delfstof - 3 bij
belse figuur - 4 vallende ster - 5 vis
(mv.) - 6 orde - 7 deel van een effekt -
13 wederhelft - 16 ingewand van haring -
17 veerkracht.
OPLOSSING 12 januari.
L korf - 2 osei - 3 rede - 4 fles - 5 poel
- 6 olie -7 eire - d leek - 9 wirig - 10 aver -
11 nero - 12 gros - 13 drek - 14 rita - 15
eton - 16 kano.