Vertrouwen in de Franse rechtspraak geschokt proces wegens folteringen l|N,A-,^ngp> CONTACT JOAN SUTHERLAND, ster van grote allure Vanavond voor het eerst op een de Nederlandse televisie STRAKS CHAMPAGNE UIT DUIVENDRECHT TV inspireert tot moord ,Passkontrolle' Bewogen woorden van GILBERT CESBRON Na vrijspraak in mi „Eer en geweten' van het leger en van de rechters Berlijn in de ijskast. POTTERS vertrouwen waard! rn IS uw r. Vanavond Zondagavond ZATERDAG 20 JANUARI 1962 PAGINA 7 (Van onze Parijse correspondent) PARIJS, 19 januari Het vrij sprekend vonnis, dat drie wegens „foltering" terechtstaande offi cieren en onderofficieren dinsdag hebben verkregen van de Parijse permanente rechtbank der strijd krachten, heeft begrijpelijkerwijze nogal enig commentaar uitgelokt, en waarlijk niet alleen omdat de door dezelfde militairen wegens zijn hulp aan Algerijnse opstande lingen berechte Abbé Davezies tot drie jaar veroordeeld is. In de „folterings-affaire" was, zoals men zich zal herinneren, het slachtoffer geweest een moham medaanse vrouw te Algiers, be zweken tijdens een „ondervraging" op grond van de verdenking, dat BUITENLANDSE KRONIEK zij propaganda had gevoerd voor niet-deelname aan verkiezingen. Leugenachtig, hoe dan ook Wanorde Vraagtekens .HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 693 04 - HAV LEVENSVERZEKERINGEN Liturgische weekkalender Bestaat er enig verband tussen de Berlijnse kwestie en de wrijvingen binnen de communistische wereld? Toen deze vraag deze week op een persconferentie werd voorgelegd aan de Amerikaanse minister van Buiten landse Zaken, Dean Rusk, antwoord de de „Secretary of State: „Ik weet bet niet.'' Uit andere recente verkla ringen van Rusk blijkt, dat hij zich eenvoudig niet aan het uitspreken van speculaties wil wagen over de moge lijke consequenties voor de wereld politiek van Khroesjtsjevs moeilijkhe den met de Stalinisten, of dogmatici, in Rusland zelf en in China. De af- faire-MoIotov, de kwestie-AIbanië en bet ideologisch dispuut tussen Mos kou en Peking worden echter in Washington met de grootst mogelijke aandacht gevolgd, omdat de Ameri kaanse regering uiteraard wel reke ning houdt met de mogelijkheid dat die problemen tot een wijziging van de Sovjet-politiek ten aanzien van het Westen zullen leiden. De Russische minister van Buiten landse Zaken, Gromyko, heeft in zijn besprekingen over de Berlijnse kwes tie met de Amerikaanse ambassadeur in Moskou, Thompson, een zeer starre houding aangeno men. Rusland toont geen bereidheid tot concessies aan het Westen, maar an derzijds schijnt de Sovjet-Unie de Berlijnse krisis ook niet te willen ver scherpen. Er zijn redenen om te ver onderstellen, dat de Sovjet-premier de affaire Berlijn voorlopig wil be vriezen. De correspondent in Washington van de Londense „Times" heeft gis teren gemeld, dat Khroesjtsjev aan UIbricht heeft laten weten, dat het Russisch-Oostduitse vredesverdrag Ook in 1962 niet zal worden onder tekend. In de zomer van het vorig jaar dreigden de Russen nog met een slui ting van dit pact vóór het einde van '961. Maar in de herfst ontnam Ahroesjtsjev het ultimatieve karakter ®an zijn waarschuwing en sindsdien beeft hij geen nieuwe termijn gesteld v°or het verdrag met de Duitse De mocratische Republiek. De corres pondent van de „Times" veronder stelt. dat de Russische premier de öerlijnse affaire in de ijskast wil Ia- ten, zolang hij nog de handen vol "eeft aan zijn geschillen met de Rus- s'sche Stalinisten en met de Chine- ?en. Volgens de commentator van de r'tse „Daily Mail' John Dickie, W Khroesjtsjev eerst afrekenen met ..anti-partijgroep" in de Sovjet- n'e, om vervolgens het probleem han de „vreedzame coëxistentie' met joking uit te vechten. Eerst als de Ossische regeringsleider zijn ideolo- li'kL confIict me': Mao Tse-toeng zou ebben opgelost, zou hij onderhan- olingen met het Westen willen be- j'nnen over kwesties als Berlijn en e ontwapening. L |.°TUrnabs'en kunnen zich gemak- iker aan het uiten van speculaties agen, dan een Amerikaanse minis- v?o Va>n buitenlandse Zaken, die veel s^0rj'cbtiger moet zijn met het uit- dat Cn Van Z^n vermoe<dens- Maar Si er inderdaad enig verband be de lussen de Berlijnse kwestie en ti-^njvingen binnen de cc scJ1jj®l'^ereId is althans niet commums- onwaar- De zaak werd na voorlezing van de akte, waarbij het Hof van Cassatie haar voor behandeling naar bovengenoemde rechtbank verwees, behandeld met „ge sloten deuren". Dit bracht mee, dat het publiek slechts kennis heeft gekregen van de in genoemde akte vervatte be schuldigingen en van het daarmede niet in overeenstemming zijnde vrijsprekend vonnis, zonder enige opgave van de redenen van deze niet-overeenstemming. Men weet dus bijvoorbeeld niet of de terechtstaanden misschien heb ben geprofiteerd van „een schaduw van twijfel" van de zijde der rechtbank, dan wel van .omstandigheden". Wel is nog bekend geworden dat de rege ringscommissaris (de procureur-gene raal) gevangenisstraffen had geëist. Hoe dan ook: de pers kor, gewagen van „vrijspfaak zonder meer", of, in het letterlijk vertaalde Franse spraakgebruik „vrijspraak puur en eenvoudig". Dit „puur en eenvoudig" heeft nu de bekende Franse schrijver, Gilbert Ces bron (auteur onder andere van „Heili gen gaan naar de hel") tot punt van uitgang genomen voor een beschouwing, gepubliceerd op de voorpagina van „Le Monde". Hij begint met vast te stellen, dat de bewuste vrijspraak alles is be halve „puur en eenvoudig". Wat de eenvoudigheid betreft, zo stelt hij, zijn er twee mogelijkheden Of de officieren zijn onschuldig aan het hun ten laste gelegde en welk ver trouwen kunnen wij dan stellen in een politie en justitie, waarvan het vooron derzoek een zo leugenachtige akte van beschuldiging oplevert? En laat in dat geval de officieren zelf een nieuwe in structie van hun zaak eisen en een open bare behandeling. Of het is waar, dat zij deze vrouw gefolterd hebben en laat men ons dan de gezichten tonen van de rechters, die hen durfden vrijspreken. Hun „eer en geweten?" En de onze dan! zo roept Cesbron uit. De schrijver zegt vervolgens, dat hij evenals alle Fransen, die niet verblind zijn door partijdigheid of wier oordeel niet beneveld is door de droefenis of de rouw, slechts de waarheid eist. Want die alleen is „puur en eenvoudig". „Wij moeten weten", zo schrijft hij. „of, ja dan nee, het toegestaan, wettelijk is, dat militairen burgers folteren. Want in dat geval kunnen wjj ons rechtbank en instructie besparen. „Instructies" zijn dan voldoende. En wat betreft de drie vrijgesproken officieren hebben wij nog het recht te schrijven: „ofwel ze zijn onschuldig en laat men het ons dan zeg gen: of wel ze zijn schuldig en laat het leger ze dan desa voueren. Iedere andere oplossing, met name die welke de militaire rechtbank gekozen heeft, is slechts een afschuwe lijke bespotting, al te eenvoudig, al te onpuur in onze ogen". Tot zover Gilbert Cesbron. De geruchtmakende vrijspraak in spireerde voorts „France Soir' 'tot een hoofdartikel, waaraan het als titel - meegaf „De wanorde in de rechtspraak". Het blad doet hierin een ganse reeks vonnissen of in het zand vastgelopen rechtszaken de re vue passeren „die te denken geven dat ook de rechtspraak niet gespaard blijft door het huidige tumult". Zo werden te Avesnes drie gendar mes, die vier Moslims onderworpen hadden aan de foltering met elektrische stroom, Veroordeeld, tot 150 N.Frs. boe te ieder. Te Parijs blijft het onderzoek naar het overlijden van een door twee politieagenten doodgeranselde Moslim omgeven met een muur van ondoor dringbaar stilzwijgen. De veertiende strafkamer van Parijs verklaart zich onbevoegd om een andere agent te be rechten, die een Moslim dodelijk letsel had toegebracht. Te Montpellier werd een pleger van meerdere kneedbomaan- slagen veroordeeld tot drie jaar voor waardelijk, maar een jongeman, die zich (Advertentie) MENTHOLPELLETS Teden hoest en Keelpij i Uitwerking frappant schuldig had gemaakt aan het schrij ven van dreigbrieven, kreeg drie jaar onvoorwaardelijk. „France Soir" gewaagt dan ook van de talrijke gearresteerde moordenaars van het FLN, waarvan de berechting reeds lang op zich laat wachten of waaraan de vonnissen, indien zij wer den uitgesproken, nog altijd niet zijn vol trokken. Hoe staat liet, vraagt het blad verder, met de affaire Audin en met de affaire Djemila Boupacha? En wat moet de man op straat denken wanneer hij officieren, die in opstand zijn geko men tegen het wettige gezag, tot voor waardelijke straffen veroordeeld ziet, welke hun alle vrijheid laten om de gele deren van het geheime leger te gaan versterken? „Het is het recht en de plicht van de burger", aldus besluit „France Soir", om zich vragen te stel len over de wjjze waarop de openbare zaken behartigd worden. Maar de justi tie moet boven alle vragen, verdenkin gen en twijfels verheven zijn". Het arti kel heeft onderwijl wel duidelijk ge maakt, dat dit niet helemaal het geval is. Het laatste nieuws in verband met het bovenstaande is inmiddels dat de mi nister van de strijdkrachten de rege ringscommissaris opdracht heeft gege ven bij het Hof van Cassatie een zo ge heten „beroep om herziening in het be lang van de wet" in te dienen. Een der gelijk beroep is niet hetzelfde als het gebruikelijke „hoger beroep", dat in het onderhavige geval door de regels van de militaire rechtspraak is uitgesloten. Zelfs incjien tengevolge van het inge stelde ..beroep in het belang van de wet" het door de rechtbank gegeven oordeel voor nietig zou worden verklaard, blijft voor de drie betrokken militairen de vor kregen vrijspraak van kracht. Daar kan niet op worden teruggekomen. In ieder geval heeft de regering door haar toevlucht te nemen tot de genoem de procedure haar afkeuring te kennen willen geven van het vrijsprekend von nis bij een in alle objectiviteit zo uiter mate bezwarend te achten dossier. Waar schijnlijk wenst de regering vooral ook een principiële juridische veroordeling te verkrijgen van de „foltering als werk tuig van ondervraging" en te voorkomen dat het onderhavige vrijsprekend von nis een precedent zal gaan scheppen. Overigens houdt het vrijsprekend von nis natuurlijk niet in dat de betrokken militairen nu ook gevrijwaard blijven voor maatregelen van tucht. (Advertentie) VERZEKERD KAPITAAL: MEER DAN I'M MILJARD GULDEN! Ruim tien jaren geleden gaf de jon ge Australische pianist Richard Bonyn- ge een recital in zijn geboorteplaats Sydney, niet zijn eerste, maar wel voor de eerste maal begeleidde lijj ook een jonge zangeres, met wie hij weldra in het huwelijk zou treden, Joan Suther land. Zij was eigenlijk nog niet gereed voor een openbaar optreden. Overdag werkte zij nog als typiste om haar dure zanglessen te betalen. De critieken van dit beschieden debuut waren dermate geestdriftig dat zij er zich toe liet over halen in de jaarlijkse vocale wedstrijd van het grote dagblad „The Sun" mee te dingen. Zij behaalde de eerste prijs van duizend pond en al waren dat dan maar Australische ponden, toch stelde haar dit in de gelegenheid zich in Londen te vestigen, om daar de bes te zanglessen te nemen. De twee jonge artiesten trouwden voor hun vertrek en, eenmaal in Engelse muziekkringen ge lanceerd, waren de verwachtingen over Joans fenomenaal geluid zc groot, dat Richard zijn eigen loophaan er aan gaf, om zich als haar artistieke mentor ge heel aan de carrière van zijn vrouw te wijden. In 1953 volgde meteen een vijfjaar contract aan de grote opera van Covent Garden, die trouwens zonder het over vloedige en prachtige Australische stem men materiaal niet zou kunnen be staan. De artistieke leider, David Web ster, begreep onmiddellijk dat hij hier potentieel sterremateriaal had, doch ook dat de lange, schuchtere, niet be paald elegante jonge vrouw nog niet rjjp was voor het vertolken van hoofd- ZONDAG 21 JANUARI: 3e zondag n. Drie koningen; eigen Mis; credo; pref v d H. Drieëenheid groen MAANDAG: H.H. Vincentius en Anastasius. martelaren; Mis Intret rood DINSDAG: H. Raymundus van Pinafort, belijder; Mis Os Justi; 2e geb. H. Erae- rentiana wit WOENSDAG.' H. Timotheus, bisschop-mar telaar: Mis Statuit rood DONDERDAG: Bekering v. d. apostel Pau- lus; eigen Mis; comm. H. Petrus: pref v. d. apostelen wit VRIJDAG: H. Polycarpus, bisschop-mar telaar; eigen Mis; Roermond: 2e geb voor Bisschop, verjaardag van de keuze rood ZATERDAG: H. Johannes Chrysostomus, bisschop-belijder-kerkleraar; eigen Mis: wit ZONDAG 28 JANUAHI: 4e zondag na Drie koningen; eigen Mis; credo; pref. v. d. H. Drieëenheid groen rollen. Vier jaren lang trad zij slechts in min of meer onbelangrijke rollen op. Doch haar toneelbeheerslng nam steeds toe en, haast in het geheim, werd zij voorbereid voor enkele sterre-rollen van het coloratuur repertoire, dat heden ten dage nog door slechts enkelen wordt ver. tolkt. Het was wel een goede zet van de directie het eigenlijke debuut van Joan Sutherland eind 1958 te doen samenvallen met het optreden als ere gast van de fameuze Callas. De laat ste zou de eerste avond een van haar glansrollen zingen in Donizetti's an ders niet zo vaak in Engeland opge voerde Lucia di Lammermoor en de volgende avond zou Joan Sutherland de spectaculaire hoofdrol overnemen. Geheel tegen de eigenaardige reputa tie van de „zingende tijgerin" in was Joan Sutherland in Poulencs „Dialogue des Carmelites" Callas zelf in een loge tegenwoordig en na afloop zag men haar ostentatief mee applaudiseren bij het record aan tal malen dat het doek openging. Su therland was „gemaakt". Dit debuut betekende tevens het ein de van Sutherlamls vast contract met Covent Garden, want in het volgende seizoen bewees zij bü een eerste toer- nee door Italië, een stormachtig suc ces in de Parijse opera en een uitzon derlijke verschijning in het artistiek hoog staande Glvndebourne festival, dat zü inderdaad 'in ongehoord korte tijd tot internationaal niveau was gerezen. De hoekige, altüd nog wat starre en stille vrouw Was eerst aJs een soort Trilby door haar geadoreerde Svengali-echtge- noot Richard geleid.... doch in haar tweede en derde grote successen van zulke uiteenlopende rollen als de pure coloratuur in Bellini's „I Puritani" en de meer dramatisch van „Traviata" bewees zij toch reeds dat zij zich einde- liik een eigen stijl had verworvenja het leek wel of het zelfvertrouwen dat met het succes kwam, ook haar hele verschijning vlotter en haar spel spon taner hadden gemaakt. Eind 1960 begon haar eerste reis naar Amerika, waar zij o.a. met de opera in het rijke Dallas Texas optrad voor dat zij de poorten van de aloude Met in New York be stormde. Zij is daar nu de gevierde pri ma-donna, nog steeds eenvoudig van aard en voor directeur Rudolf Bing een verade ming na de stormen met haar voorgang ster, Maria Callas. Reeds is de familie Bonynge, van de eenvoudige flats waar ik hen kende in Sydney en daarna in Londen, compleet nu met kinderjuf frouw en kraaiende baby naar Zwitser land vertrokken, waar een huis van 15 kamers, een geo grafisch meer cen traal gelegen punt en denkelijk ook wel de milde belas tingwetten, de idea le huisvesting moe ten geven aan een diva, die zich van avond voor het eerst op de Nederlandse televisie zal laten zien en horen. C. CONYN Zijn brede vingers omstrengelen de steel van het glas en heffen het tot neushoogte. De wjjn wal{>t rond in de buik van 't glazen- tempeltje en het bouquet krijgt een innig contact met de reukzintuigen. Zijn ogen turen daarbij strak vooruit n-.et iets van de weemoedige blik der Hongaarse pusta. Arpad Szilagyi is een „grand-degustateur", een wijn proever in hart en nieren. Zij die hem kennen verbazen zich daar echt niet over. In hun kring circuleert het ver haal, dat Arpad Szilagyi in een wijn vat is geboren. Arpad Szilagyi is ook niet los te denken van wijn. Samen met dit kostelijke nat vormt hij een hechte, combinatie, een pas-de-deux tot meerdere eer en glorie van zichzelf, de wijn in het bijzonder. En daarom valt het ook niet moeilijk te begrijpen, dat de man, die in de wijnbussines tot tweemaal toe van de grond af aan op nieuw moes! beginnen, succes heeft gehad. Aan de Duivendrechtse Ivade in Amsterdam is een hypermodern pand verrezen, dat het uiterlijk heeft van een moderne fabriek. Alleen het woord fabriek past niet in de edele vocabulaire van de wijn en vandaar, dat de insiders liever spreken over het nieuwe wijnhuis van Arpad Szilagvi. Vandaar uit zullen vele wijnen dingen naar de gunst van het publiek en hier is het ook dat straks de doop zal plaats vinden van een ware sensatie: Nederlandse „champagne", brut, dry, sec, demi-sec en doux, een feestelijk bruisen van de kabbeling in het glas, een tintelend en prikkelend vocht voor tong en gel-.emelte. Dat is van ons uit geredeneerd een nieuwe stunt van Arpad Szilagyi. Hij zelf moe': om het woord stunt bulde rend lachen. Als de derde generatie in zjjn wijnkópersgeslacht stapte hij op de troon van een groot en respec tabel wijnhuis in Boedapest. De troon viel in 1945, werd eenvoudig onder de voet gelopen toen de Russen de stad binnentrokken om haar te „bevrijden". Na een geweldige ravage en plundering kon Szilagyi opnieuw beginnen. Hij deed het en het lukte, maar het oog van het nieuwe regiem keek mee, volg de de ontwikkeling op de voet. De breedgeschouderde Hongaar met zjjn joviale manier van doen, mocht ge rust aan de uitbreiding van zijn zaak werken. Voor het maken van buiten landse reizen werden hem geen extra belemmeringen in de weg gelegd. En het was op een van deze reizen dat hij i besloot Hongarije voorgoed te verlaten - en het avontuur nogmaals, maar dan in vrijheid te beginnen. Met zijn vrouw Anna vestigde hij zich in Nederland en na enige tijd als bedrijfsleider in het wijnwezen te hebben gewerkt, be gon hij weer voor zichzelf. En zoals gezegd: Arpad Szilagyi en de wijn ver staan elkaar. Hun combinatie is een sterke, draagt de onmiskenbare kracht van het succes. Het nieuwe bedrijf aan de Duivendrechtse Kade getuigt er van, net zoals het plan om tot de bereiding van Nederlandse „champag ne" over te gaan. „Dat is helemaal niets bijzonders", zegt Szilagyi met een beminnelijke glimlach. „Duitsland de Sekt, Hongarij de Peszgö. In wijnbou- wende landen wordt het al lang ge daan. Toen ik hier kwam en tot mijn verbazing merkte dat men er eenvou dig niet aan dacht, heb ik meteen een plan opgezet". En dan komt het ver haal over de procedure, dat heel sim pel en toch heel echt berust op het bewerkstelligen van een gistingspro ces. Men neemt eenvoudig een basis wijn. witte of rose, waarin likeur wordt toegevoegd. Het percentage van het suikergehalte in de likeur is omdat men er hier helemaal niets van schijnt te weten een geheimpje. Door mid del van dat percentage suikergehalte ontstaat de gisting, de krachtige wer king, die een natuurlijk koolzuur voort brengt. En daar is niets bijzonders aan. Zo gaat het in Frankrijk, in Duitsland, overal waar men wijn ver bouwt. De stunt van Arpad Szilézyi wacht nog op het startsein. Er moe ten nog wat officiële toestem mingen binnenkomen, en de kwestie van de naamgeving is een probleem op zich. De naam Cham pagne is het beschermde alleenrecht van de Fransen en aan sekt hoeft men ook niet te denken. Vrienden en be kenden hebben Arpad en zijn sympa thieke wederhelft tientallen suggesties gedaan, maar de man, die wij een zekere slimheid niet willen onthouden, haalt geheimzinnig de schouders op. Arpad Szilagyi zal ongetwijfeld een goede naam vinden. In de enorme kalksteenkelder bij Boedapest was hij een koning met zachte, gevoelige hand regerend tussen het strakke gelid van de oxhoofden. Hier in het lichte be drijf aan de Duivendrechtse Kade is hij dat nog. Hij leidt er zijn gasten rond, met de blos van de weelde, toont hen zijn tanken en vaten, zijn kostba re installaties, die er voor dienen een bijzondere bewaarmethode op bepaal de wijnen toe te passen, een soort „pasteuriseren" al klinkt dat woord een beetje eng in dit verband. Het principe berust op een sterke stoom- verhitting tot 60 a 70 graden, waarna een afkoeling plaatsvindt tot 5 graden onder nul. Dan ontstaat er de gewens te stabiliteit, is ongewenste nagisting uitgesloten, krijgt men een goedblij- vend produkt. dat zijn oorspronkelijke smaak behoudt et deze belangrijke installaties wil Arpad Szilögyi een groot wijnoffensief ontketenen. De opslag in zijn kelder van het gemeentelijke entrepotdok kan er te gen. „Men moet hier meer wijn drin ken". roept hij enthousiast. „De wil is er wel, maar de angst er voor ook. Je moet bjj dat etentje die wijn drinken en daarvoor zulke glazen gebruiken. Of dat uur van de dag moet je daar van afblijven enz. Aldus luidt de tra gische wet van de kenners. Ze maakt de eenvoudige man gek van de zenu wen en uif angst voor pjjnijjke fouten blijft hij maar bij zijn melk, bier en genever. Maar dat is toch onzin. Ge loof me. Wijn mag gerust ongecompli ceerd gedronken worden, op ieder uur van de dag en gewoon die wijn waar je zin in hebt. Je favoreit smaakt op elk tijdstip en is altijd lekker als je haar tenminste oprecht bemint." In ons glas gleed speels en soepel een beste Bikavèr 195", een diep en plech tig rood in de feestelijke flonkering. Stierenbloed, populair gezegd, maar dan van een goede soort, reeds op vol le kracht bij de eerste teug, onweer staanbaar in de opmars langs het ge hemelte .Arpad Szilögyi zweeg eerbie dig en tuurde met een fijn glimlachje naar de strakke blauwe hemel boven de Watergraafsmeer. Hp kent het ge heim van de keuken, Zijn „champag ne" zal verrassend zijn, zonder de prijsverhogende factoren niet alleen goedkoper, maar in smaak beant woordend aan de zo gebenedijde „ex- plosietjes", die men ervaart na fijne teugjes brut, dry, sec, demi-sec en doux. OBfERHAUSEN, 20 jan. (Reuter) In de Westduitse stad Oberhausen is gisteren het lijk gevonden van een man, die een sjaal om zijn hals droeg. De po litie vermoedt dat hij met deze sjaal is gewurgd en dat de moordenaar pre cies dezelfde methode heeft toegepast als de dader in een TV-spel, waarvan het laatste bedrijf deze week werd op gevoerd voor de Westduitse TV. Het betreffende televisiespel, geschre ven door Francis Durbridge, heet „De sjaal". Naar schatting vijfentwintig miljoen televisiekijkers volgden de ver schillende afleveringen met grote span ning. Gesprekken over dit spel waren in de Bondsrepubliek op alle kantoren en fabrieken aan de orde van de dag. AMSTERDAM. Het spel „De sjaal- is voor de Nederlandse televisie aan gekocht door de AVRO en zal te zijner tiid ook in de Nederlandse huiskamers te zien zijn. BUSSUM, 19 jan. Vanavond stelde de NTS ons in de gelegenheid kennis te maken met een speciaal voor de televisie geschreven opera van Oosten rijkse makelij, „Passkontrolle" die des tijds in 1959 werd bekroond op een in Salzburg gehouden congres over „ope ra en ballet in televisie en film". Het bleek te gaan om een zwaar van symbo liek geladen verhaal, dat zich afspeelt in een stationswachtkamer, waar de rei zigers eerst vernemen dat de sneltrein vertraging heeft en vervolgens dat het vervoermiddel in het geheel niet meer zal vertrekken: „Der Schnellzug aller Hoffnung kommt nicht mehr". Een krantenverkoper ontpopt zich nu als de gestalte geworden dood en enige grie zels van kruiers stellen reeds gestor ven mensen voor. Elk van de plotseling met al dit onheil geconfronteerde rei zigers reageert op zjjn (haar) manier en een afzonderlijk opgesteld liefdes- paai neemt er zelfs vergif op in. Ten- Advertentie) Uw zorgen voor morgen bij DE OLVEH geborgen. slotte blijkt alles echter maar fantasie te zijn geweest, de trein komt toch en het vergif heeft gelukkig niet gewerkt. Iedereen vertrekt, zij het vanwege de symboliek op de voet gevolgd door de kruiers. Ziehier het mistige melodrama in een nutshell. Het geheel werd van een bij zonder hikkerig soort muziek voorzien door Paul Angerer. En een zanger als Julius Patzak zag er niet tegen op om aan de opvoering zijn stem te verlenen. H.j moest op een gegeven moment deze tekst zingen: „Die beiden wissen nicht wie langweilig es ist im Totenland". En deze woorden leken ons dan uitstekend van toepassing op het vertoonde. Deze televisie-opera kwam bovendien tot ons in een telerecording, die leed aan een verregaande technische onvolkomen heid Men vraagt zich onwillekeurig af wat er besproken moet zijn op een con gres, tijdens hetwelk zulk een draak werd bekroond. H.Hn. HILVERSUM, 20 jan. Het televi sieprogramma van de AVRO beweegt zich vanavond langs vaste paden. Na de quiz van Mies Bouwman „Kom er maar eens achter" volgt het amuse mentsprogramma „Sterreofonie", een uitzending in samenwerking met -de Duitse televisie. Het literaire spel „Hou je aan je woord" en de zwevende aflevering in de Amerikaanse filmserie „Mijn zuster Eileen" besluiten de avond. De Nederlandse pianist John Blot speelt vanavond om vijf vóór acht in de rubriek „Populaire klassieken" van de KRO met het Omroeporkest onder leiding van Henk Spruit de „Burles que" voor piano en orkest van Richard Strauss. Het programma vermeldt voorts de Ouverture Rosamunde van Schubert en de „Polowetzer dansen" van Alexander Borodin. In de rubriek „Meesterwerken van de religieuze mu ziek" worden om elf uur de „Krönungs- messe", Psalm Exsultate", KV 165 en Offertorium „Benedictus sit" KV 117 van Mozart besproken. De NCRV-televisie zendt vanavond on der de titel „De reis van hun leven" de tweede aflevering uit van een film, die onder regie van John Haggerty door Associated British Pathé Ltd in het H. Land is opgenomen. Na de Ameri kaanse tv-film „Geen bezoek", waarin de Nederlandse tekst wordt gesproken door Lies de Wind. Anne-Marie Heyli- gers, Mia Goossen, Sonja Brill, Leo de Hartogh, Carl van der Plas en Peter Holland, concerteert voor de tv-came- ra's het Amsterdams Kamerorkest met solistische medewerking van de Zwit serse hoboïst Heinz Holliger. Het pro gramma vermeldt de „Holbergsuite" van Grieg en het Concerto in C-klein voor hobo en strijkorkest van Alessandro Marcello. De avond wordt besloten met „Uw medemensen", een documen taire over de verpleging en behande ling van langdurig zieken. Zondagmiddag om vier uur zenden het RKK en de KRO gezamenlijk een televisieprogramma uit, waarin onder leiding van luitenant-kolonel P. C. Groenendijk wordt gesproken over de verschillende ideaalstellingen met be trekking tot de eenheid van de chris tenen. Aan dit gesprek nemen deel prof. dr. J. C. Hoekendijk uit Utrecht, prof. dr. J. H. Bavinck uit Amster dam, drs. H. M. de Lange, secretaris van de commissie voor sociale zaken van de Oecumenische Raad en prof drs. F. Haarsma van het groot-semina rie „Rijsenburg" te Driebergen, die ge zamenlijk de grote stromingen van de Nederlandse christenheid vertegenwoor digen. Onmiddellijk daarna, om half vijf, volgt de uitzending van een Vesper dienst, die gehouden wordt in de Fran ciscaner kloosterkerk te Drachten. In zijn radioprogramma zet de KRO zondagavond om tien over half negen het „Toernooi van het lichte lied" voort, een wedstrijd voor compo nisten en tekstdichters. Om vijf vóór half tien speelt het Nederlandse Strijk kwartet het Strijkkwartet in E. kl. t. opus 44 no. 2 van F. Mendelssohn, ter wijl men om kwart over elf in de cy clus „De klankschoonheid in onze ker ken" van Bernard Bartelink het orgel kan horen van de parochiekerk van de H. Gerlachus te Houthem-St. Ger- lach in Limburg. In de grammofoonplatenrubriek „Rijkdom der welluidendheid" van de AVRO hoort men zondagavond om tien uur werken van Kreisler, Mozart en Beethoven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 7