Afscheid van Jos Cleber Luchtige Lubitsch-comedie dinsdag a.s. voor T.V. tijdens weekeinde DE GEHEIMZINNIGE STER J. DE LAATSTE SLAG m m 0 Alfredo DAGPUZZLE w l m m DRAADLOOS CONTACT Titus Brandsma in Napels herdacht Bronchïletten De dienstmaagd en de professor" BRIEVEN De misdaad van Richard Ross van lexers li f^GTNA 4 Sociaal paradijs Wij kijken naar DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY door HERGÉ 92 - Potc/or/e Hij springt er uit mei een pinchute! Hij du it op het ei hznd om er zijn y/jg te plinten Oei!...De y/igL Js dit even boffen1 Zonder twijfel zij hij ons roor Nee!!! Dit ZiJ jk hem beletten!!! ERIG DE NOORMAN 122. Op ailes voorbereid springt Eric vlug overeind en Svein en Al lan deinzen verschrikt achteruit. Hoofdschuddend slaat de man met dé kap de activiteit gade. En zich op zijn gemak uitstrekkend, grijnst hij: „Sjonge, dat was een aardig 'sprongetje, maar helemaal niet nodig, want wij doen je hier niets, hoor." Hij kijkt met pretlichtjes in zijn ogen de beduusde Noorman aan en vervolgt: „Je kunt dus wel gewoon blijven zitten, Norenkoning. Waarom zocht je eigenlijk ons gezelschap?" Eric krabt zich peinzend de kin. Hij weet niet of het verstandig is de kerels in vertrouwen te nemen. Maar aan de andere kant, als zij kwaad wilden, hadden zij niet laten blijken, dat zij hem kenden. Hij haalt dus bedaard een buideltje goudstukken te voorschijn. „Hiervoor," zegt hij, ,had ik je spullen willen kopen om dan vermomd als reizend koopman bedenken." „Waarom?" grinnikt de man met de kap. „Het is een best plan en voor een best plan is Barag altijd te vinden. Ik zal het goed met je maken, koning, ik leen je mijn bullen en ik ga zelf met je mee de stad in, want alleen weet je daar natuurlijk de weg niet. Had je daar al aan gedacht?" Verrast kijkt de Noorman Barag aan. „Tja, zo ben ik," grijnst de koopman. „Altijd bereid iemand te helpen, tenminste... voor een goed doel en daarover weet ik eigenlijk nog niets. Je moet mij dus nog even vertellen, wat je in Aurelianum te zoeken hebt, want nou ben ik je bondgenoot en die mag alles weten." Onderzoekend kijkt Eric de lepe kerel aan en opeens aarzelt hij. Wat steekt er achter 's mans vertrouwenwekkende hulpvaardigheid Toeslag boterexport verlaagd Audiëntie door RICO BULTHUIS SALOMON - 9 H 19 (van onze radio- en T.V. redactie) HILVERSUM, 22 jan. Jos Cleber heeft zaterdagmiddag afscheid geno men in verband met zijn vertrek naar Zuid-Afrika. Enkele tientallen radio-ar- tisten verleenden medewerking aan een afscheidsconcert, dat in de AVRO-studio werd gegeven en dat dinsdag zal wor den uitgezonden 'van 20.0522.00 uur. Na het programma werd in het AVRO-restaurant een receptie gehou den. Burgemeester J.J.G. Boot bood een boekwerk van de architect W. M. Du- dok aan, de voorzitter van de AVRO jhr. Th. Röell een gouden polshorloge, de directeur van de AVRO, de heer D. Repko twee banden met de composities van Jos Cleber, alsmede een zilveren gondel, het laatste als een herinnering aan de Gouden Gondel die Jos Cleber vijf jaar geleden in Venetië ontving. De heer R. Vogels, onderdirecteur van de K.L.M. en Max Tailleur voerden even eens het woord. Daarna moest Jos Cle ber nog vele geschenken in ontvangst nemen en honderden handen drukken. Goede reis Jos! Jos Cleber ontvangt een afscheidskus van Conny Stuart (links) en Corry Brokken. (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 22 jan. Zaterdag heeft de hoofdredacteur van de Osservatore Ro mano, dr. Raimondo Manzini, te Napels een rede gehouden over de persoon en het werk van pater Titus Brandsma. Dr. Manzini was daartoe uitgenodigd door de gewestelijke rooms-katholieke jour nalistenvereniging, die haar vijftigjarig jubileum vierde. Op de herdenkingszitting was de gehele perswereld van Napels aanwezig, de aartsbisschop-coadjutor, de generale prior der Carmelieten, namens de Ne derlandse ambassade te Rome dr. J. Poelhekke, dr. J. Melsen O. Carm., assi- sten-generaal en br. Rafael Tijhuis, O. Carm., die een der kroongetuigen is in Brandsma's zaligverklaringsproces. Op het podium stond een portret van pa ter Titus, omgeven door een lauwer krans met Nederlandse en pauselijke linten. De Duitse kolonie uit Napels had een vertegenwoordiging gezonden in de persoon van de Duitse aalmoezenier en enkele leden. Advertentie Hoestdrank in tabletvorm.95ct HILVERSUM, 22 jan. De comedie „Cluny Brown", die dinsdagavond door de NCRV-televisie op het scherm wordt gebracht onder de titel „De dienst maagd en de professor", is op één na de laatste film, die de diep betreurde Ernst Lubitsch, befaamd om de luchtige en sprankelende toets van zijn werk, vóór zijn dood maakte. In deze film laat hij een Londense BUSSUM, 22 jan. De zaterdag middag op de tevisie gaat steeds meer een kwestie worden van herhaling. Dit maal was Ton van Duinhoven aan de beurt, wiens show men een jaar gele den al had gezien. Toen viel het ge heel niet mee, nu wellicht niet helemaal tegen. Maar als men werke'ijk van plan ia de zaterdagmiddag te gaan vullen met hervertoning van programma's uit het recente verleden, doorspikkeld met onbenullige filmpje?, dan moeten wij tot onze spijt constateren dat men op de verkeerde weg is. Het is passend, dunkt ons, dat men ons op zaterdag middag zoveel mogelijk voorziet van aktualiteiten. De AVRO kwam zaterdagavond voor het overwegende deel met het beproef de recept. Maar Zelfs bij de meest toe gewijde voorbereidingen, willen recep ten bi] gij nadere uitwerking wel eens te- envallen. Dat was ditmaa. het geval. 1 „Kom er maar eens achter" werd bijzonder kwiek en snel geraden. Zo snel zelfs dat het programma tien mi nuten voor de geplande tijd afgelopen was. Dat is voor iedereen interes sant behalve voor de kijkers. Maar Mies Bouwman kon er natuurlijk niets aan doen. „Hou je nan je woord" s een uitzen ding, die kennelijk afhankelijk is van de inspiratie van de deelnemers. Wij kregen" de stellige indruk dat zij zater dag niet zo groot was. Ook dat kan ge beuren. Wij moesten ons dus verlaten op „SterreofonN", een show van Hazy Os- terwald, die ditmaal de z.g. levens loop van Hazy tot muzikaal onderwerp had. Hazy hier en Hazy daar. Samen met zijn vijf sextet-genoten natuurlijk Ach, het was allemaal nogal rumoerig en quasi-opwindend. maar lachen moest men achteraf toch. Het optreden van de zangeres Joan Sutherland werd een bittere teleurstel ling. Dat optreden was opgenomen op een telerecording van dermate inferieu re kwaliteit zowel wat beeld als ge luid betreft dat het geheel vetwerd tot een Rene Clair-achtige parodie op een zangrecital. Men had dit Joan Su therland noch ons mogen aandoen. De NCRV kwam zondagavond met „De reis van hun leven," een film waar in men een dame en een heer met gren zeloze opperv lakkigheid door het Heili ge Land zag dwalen. Daar was nóg een televisiefilm, die „No Visitors'' heette en die op een larmoyante manier compleet met orgelmuziek de zielestrjjd van een zieke „versloeg", die 'en dode is opge schreven. Amerikanen zijn ot, een gege- van moment óf keihard óf immens sen timenteel. In dit geval kwam het op het laatste aan. Maar als het moet ge ven wij dan de voorkeur aan het kei harde. Men had de film in het Neder lands nagesynchroniseerd maar het liep allemaal in het geheel niet synchroon Zodat men de vreemdste mondbewe gingen kon waarnemen. Men had kenne lijk vergeten dat degenen die geen En gels verstaan, over het algemeen dan toch wel Nederlands kunner lezen. Tenslotte was er een documentaire over de verzorging, verpleging en be handeling van langdurige zieken. Een zorgvuldig samengestelde maar nogal langgerekte reportage. H. Hn. jongedame met een loodgieterscomplex en een Tsjechische (om het lang niet vlekkeloze Engelse accent van de Fran se acteur Charles Boyer te verhullen) professor, die op de vlucht is voor Hitler, want we schrijven 1933 los op een Engels landgoed. Een en ander leidt tot een reeks bijzonder vermakelij ke verwikkelingen, waarbij op kostelijke wijze de draak wordt gestoken met be paalde hebbelijkheden van de vóóroor logse Engelse landadel en dat wel op een wijze en met dialogen, die zouden doen geloven, dat hij de film niet in Hollywood, maar in de Britse Ealing- studio's had gemaakt. Charles Boyer speelt, de voortvluchtige Tsjech zoals gezegd, met een flu welen tong, Jennifer Jones is het char mante loodgietersnichtje, dat door haar oom naar een luxe flat wordt gestuurd om een verstopte gootsteen in orde te brengen, terwijl men wijlen Sir Aubrey Smith gedurende een al te kort optre den nog eens kan zien in de rol, die hem het beste lag: die van gepensio neerde Britse kolonel. Een buitengewoon aardige comedie, waarbij de luchtige toets van Ernst Lu bitsch het tekort aan filmische kwali teiten volkomen doet vergeten. Iedereen kan en zal zich dan ook met de ervaringen van professor Boyer en het even impulsieve als charmante loodgietersnichtje amuseren. Een Advertentie) OLVEH verzekering Uw levensbelang. OINSDAG HILVERSUM 1, 4(J2 m. - KRO: 7.00 Nws. 7.15 V.d. Jeugd. 7.45 Meditatie. 8.00 Nws. 8.18 Gram 8.50 V.d. huisvr. 9.35 Wa ters:. 9.40 Schoolradio. 10-15 Lichtbaken. 10.25 Gram 11.00 V.d vrouw. 11.30 Gram 11.30 V'oiaan vooruit. 12.00 Middagklok- noodklok 12.04 Als de dag van gisteren 12.30 Land- en tuinb. mede. 12.33 Gram. 12 50 Act. 13.00 N'ws 13.15 Platennieuws 13.40 Lichte muz 14.05 ^choo.radio. 14.35 V.d plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. 12.50 Act. 13.00 N'ws. 13.15 Platennieuws. 13.40 Lichte muz. 14.05 Schoolradio. 14.35 V.d. plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. (herh.) 1550 Gram. 16.00 V.d. zie ken 16.30 Ziekenlof. 17.00 V.d. Jeugd. 17.40 Beursber 17.45 Regertngsuitze.Ver scheidenheid van cultuur in Suriname. 18 00 Harmonica-duo en slagwerk. 18.20 Gram. 18.30 Radio-Volksuniversiteit: De klank van het Svmfonie-orkest van Bach tot Boulez-I, d H. Citroen. 19.00 Nws. 19.10 Act 19.2S Gram 20.15 Muziakale lezing. 20 45 B-abants ork. en solist. 2155 Licht progr 22.15 Rallye v Monte Carlo *.962 22.15 Boekbespre. 22.30 Nws. 22.40 Lichte muz. 23.10 Kamermuz. 23.46 Gram '3.55-24 00 Nws HILVERSUM tl. 298 m. - AVRO: 7.0 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Ral- ley de Monte Carlo 1962. 8.20 Gram. 9.00 Gym v.d vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram 9 40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven. 10.00 Gram 10.50 Vd kleuters. 11.00 R.V.U.Grotte keningen in het Dordognegebied. 11.30 V. d. zieken 12.00 Lichte muz. 12.20 Rege- ringsuitz Ultz v.d landbouw. 12.30 Land en tuinb meded. 12.33 Orgelspel 13.00 Nws. 13.15 Railey de Moritt Carlo 1962 13.20 Meded. en gram 13.25 Beursber 13.30 letropole ork 14.0 0 Gram. 14.4' Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar '5.30 Pianorecital 16 00 Bezoek aan Cu racao praatje (2). 16.15 Lichte muz 6 30 V.d 1eugd 17.30 Lichte muz. 17.55 New York calling 18.00 Nws. 18.15 Even 'ueel 18 2fi Paris vous parte. 19.10 Gram 0 00 Nws 20.05 Lichte muz 22.00 Muzi ale lezing 22 30 Nws en meded 22.4' -t 23 00 Gram 23 55-24 00 Nws. ENGELAND. BBC Home Service 330 m: 13.00 Ork. conc. 16.30 Gram. 20.00 Ka- Plaatsing van ingezo-nden stukken („Brieven van Lezers") betekent mei nood zakelijk een bewijs van instemming, doch betekent slechts dat de hoofdredactie het ingezonden stuk ter kennis van de lezers wil brengen. Het feit van de plaat sing onttrekt zich echter niet aan de verantwoordelijkheid der hoofdredactie, die zich dan ook voorbehoudt een ontvangen stuk zonder opgave van redenen terug te zenden. In het algemeen ie ondertekening met naam en adres vereisttenzij in een zeer bijzonder geval da hoofdredactie dwingende redenen aanwezig acht van deze regel af te wijken. Nu weet ik wat Pater Hoefnagels zal zeggen: Gee' die arbeider dan maar meer loon ten laste van de winst. De ondernemer moet maar „een veer la ten". Heeft Pater Hoefnagels zich ech ter voldoende verdiept in het wezen van de winst? Hij acht het niet rechtvaardig, dat onze CAO-lonen maximum lonen zijn, terwijl de winst van de ondernemer niet aan enig maximum gebonden is. Deze winst is echter ook niet aan een mini mum gebonden en zij kan in vele be drijven inschrompelen tot nihil zonder dat de werknemer met zijn CAO-loon daarvan iets bemerkt. M.a.w. loon en winst zijn beloningen voor in wezen ge heel verschillende prestaties. En indien er winsten zijn wat gebeurt daar dan mee in ons land? Deze worden toch werkelijk niet geheel door de aan deelhouders „opgegeten". In zijn algemeenheid kan men stellen en daarover zijn cijfers beschikbaar, dat de Nederlandse Vennootschappen slechts een fractie van hun winst uitkeren aan aandeelhouders en de rest gebruiken voor zelffinanciering van de expansie en vernieuwing van hun produktie-ap- paraat. Daarnaast is dan de Staat nog de grootste aandeelhoudster. Aan haar valt 47 pet. van de winst toe en via de nationale bestedingen komt deze winst uiteindelijk alle burgers ten goede, door dat deze zelf minder oeiasting behoe ven te betalen. Heeft Pater Hoefnagels stilgestaan bij het „Wirtschaftswunder" Nederland? Uit de oorlog voortgekomen met een vernield en technisch verouderd indu strieel apparaat, na het verlies van Nederlands-Indië en met een „overbe volking" is Nederland in 15 jaar ont wikkeld tot een industrieel land, dat reeds enkele jaren zelfs het verschijn- sr van „overemployment" kent. Hoe is dan die werkgelegenheid tot stand ge komen? Voornamelijk doordat de bedrij ven hun winsten geïnvesteerd hebben. Tast men deze winsten aan, Pater Hoef nagels, dan tast men ook de werkgele genheid aan. Tast men deze winsten Pater Hoefnagels stelt zich in zijn ar tikel achter de bewering van buiten landse vakbond-leiders, dat ons loonre- gimc alleen maar bestaan kan, omdat de vakbonden verraad plegen aan hun roeping en zich gedragen als de gewil lige instrumenten van een overheid, die or op uit is de lonen laag te houden» Deze bewering berust op een onvol ledige waarneming.' omdat gedurende de laatste jaren de winsten ontstaan uit gestegen produktiviteit doorgegeven worden aan de arbeider via zijn loon of in de vorm van meer vrije tijd. Duidt het niet op een ernstige kort zichtigheid van die „verontwaardigde buitenlanders", waarbij Pater Hoefna gels zich schijnt aan te sluiten, wanneer zij de lonen blijkbaar sneller willen doen stijgen, dan de produktiviteit? Pleit het juist niet voor vakbond-leiders, die Pa ter Hoefnagels eigenlijk voor marionet ten uitmaakt, dat zij het inzicht hebben verworven en hun leden duidelijk heb ben kunnen maken, dat een stijging van lonen, welke uitgaat boven een produkti- viteitsstijging leidt tot hogere prijzen waar iedere consument, ook de arbei der, bepaald niet beter van wordt. mermuz. 21.30 Ork. conc. 0.06-0.36 K muz. ENGELAND, BBC Light progr. 151 247 m: 12.31 Fllmpro. 13.00 Gram. 13.31 d. rb. 14.00 Gevar. progr. 15.00 V. c. vrouw 16.00 Lichte muz. 16.31 Muz. bij het werk 17.31 Gram. 18.31 Lichte muz en ber. 20.31 Gevar. muz. 21.31 Gevar. muz. 22.31 Gram. 23.40 Rep. Rally v. Monte Carlo. 24.00 Dansmuz. NDR-WDR 309 m: 12.00 Muz. v. blaas lnstrum. 13.15 Operettemuz. 16.00 Kamer muz. 17.20 Gitaarspel. 17.45 Gram. 19.3 Gram. 21.00 Gram. 23.35 Kamermuz. 0.10 Dansm. 1.00 Weerber en gevar. muz. FRANKRIJK Progr. Ill 280 en 235 m 12.10 Ork conc. 14.15 Kamermuz. 14.45 Ork. conc. 17 00 Kamermuz. 18.30 Opera- muz. 20.00 Kamermuz. 23.13 Gram. BRUSSEL 324 m: 12.03 Gram. 12.35 Gram 15.15 Kamermuz. 15.45 Operette muz. 16.21 Gram. 17.15 Kamermuz. 17.30 Liederen 18.20 V.d. sold. 19.40 Gram 21.15 Jazzmuz. 22.15 Gram. 484 m: 13.15 Gram. 14.45 Gram. 15.03 Gram. 17.15 Gram. 18.38 Discographie. 19.25 Gram. 20.00 Ork. conc. 22.15 Jazz muz. ■TS: 20.00 Joum NCRV: 20.20 Memo. 20 Documentaire film. 20.45 Speeililm. DUITSE TELEVISIEPRGR. 17 00-18.00 V.d. jeugd (Regionaal prg„ NDR: 18.20 Progr. overz 18.25 Die Nord- schau. 19 25 Leben des Meeres. VDR: 18.40 Hier und Heute. 19.15 Typisch Lucy). 20.00 Joum. 20.20 Spel. 21.25 Documen taire. 22.00 Laatste nws. VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGK 19.00 De liberale gedachte en act 19.30 Filmrep. 20.00 Nws 20.30 Jeugdope- ra 21.10 Documentair progr. 21.55 En- nkter. 22.15 Nws FRANS-BELG IELE VISIE PROGR. 18.30 V d. Jeugd 19.00 Oude muz. 19.30 Uitz. v.h Instituut v. lekenmoraa] en fi losofie 20.00 Joum 20.30 Tragedie. 22.30 Lectuur voor allen. 23.15 Joum. Copyright Casterman Aurelianum binnen te komen, nict„. zullen nu wat anders moeten M0C0 aan, dan verkleint men ook de moge lijkheden tot produktiviteitsverhoging in het bedrijf er daarmede de stijging van het CAO-loon van de arbeider. Het is in wezen zo, dat indien het be drijfsleven niet zou floreren en winsten zou maken, mét de ondernemer ook de werknemer „het kind van de rekening" zou worden. Is Pater Hoefnagels verder zo blij met die stakingen in Frankrijk? De millioe- nen man-uren, die verloren gaan, heb ben de werknemers niet alleen een groot brok welvaart gekost, doch ook de ver houding werkgever-werknemer gebracht in de sfeer van de ouderwetse klasse- strijd. Hogere lonen werden weliswaar verkregen, maar ten koste van hogere prijzen en dat betekende een voortdu rende inflatie. Het vertrouwen in het geld en de spaarzin werden daarmede getorpedeerd. Denken die „verontwaardigde buiten landers" daarbij ook aan het onrecht, dat men gepensioneerden aandoet, die va.i eeh vast nominaal inkomen moeten le\en? Dat er aan het huidige systeem in Nederland fouten zullen kleven en dat er mogelijk incidentele onrechtvaardig heden zullen voorkomen zal niemand ontkennen, maar ondergetekende pre fereert tussen twee systemen met fou ten altijd nog het systeem met de minste fouten en beschouwt daarbij de goede onderlinge samenwerking tussen werkgever en werknemer als ëen zeer belangrijk goed. Pater Hoefnagels is ongetwijfeld een kna-' socioloog, hij heeft zich echter niet voldoende verdiept in de economische consequenties van zijn stellingen en met name het winstbegrip en de winstbe steding niet voldoende geanaliseerd. R. W. HOLLENKAMP DEN Ra AG, 22 jan. Het Produktschap voor Zuivel heeft de toeslag op de export van boter naar Engeland en Italië ver laagd van 85 tot 65 cent per kg. HAARLEM, 22 jan. Mgr. dr. J. A. E. van Dodewaard, zal woensdag geen audiëntie verlenen. DEN HAAG, 20 jan. De korte Ne derlandse documentaire „De Lage Lan den" van George Sluizer heeft het pre- dicaat „waardevol" van de Filmbe- wertungsstelle Wiesbaden gekregen. George Sluizer heeft met deze film reedi op verschillende internationale filmfestivals prijzen in de wacht ge sleept. 80 Toen werd het stil in de duisternis. Ross deed een stap voorwaarts en bonkte tegen een tafel aan. ..lij strekte de handen en ging voetje voor voetje naar de deu.Hij vond de knop en verliet de slaapkamer van de heer Ishiguro. Bij het zien van Lankhout, die zijn schoenen stond aan te doen, moest hij zich be heersen. Op sommige ogenblikken zou het wel prettig zijn, om iemand drie trappen af te gooien en hem dan naar buiten te rollen, de gracht in! Waar is Bridee? vroeg hij streng. Naar huis inspecteur. Ross beet zijn kiezen op elkaar. Dat kwam er nu ook nog bij. Het huis zon der bewaking laten, dat wilde hij niet. Hij nam de rechercheur mee naar beneden en gaf hem instruc ties. Niemand mocht de deur uit. De majoor en de heer Ishiguro moesten streng in de gaten worden re- houden. Mevrouw Haye evenzo. Ross snelde weg. Op het politiebureau gekomen, informeerde hij naar de opgave an Lankhout, in verband met die brieven bus. De brigadier klaagde zijn nood. Driemaal was er al opgebeld over dat geval. Het hoofdkantoor had haast met de post en ze konden niet eeuwig wachten. Ross b 1de de PTT op en kreeg een juffrouw van de nachtdienst, die nergens van af wist. Voorts kreeg hj) een meneer aan de lijn, die geen onbevoegde mocht inlich' n. Toen nam Ross een taxi. Uw vrouw heeft al een paar maal opgebeld, zei de portier en gaf de inspecteur een oogje. Bel haar terug, zeg dat ik heel laat thuiskom, ik heb haast. Tot de chauffeur riep hij: Hoofdkan toor PTT, snel! De electrische klok wees ver na mid. ernacht, toen Ross de verlaten hall binnenrende. Hij werd ontvangen door een telegrafist, die nergens van af wist. Hij werd doorgegeven aan een heer, die het niet begreep. Een derde man wilde eerst inlich tingen inwinnen. Toen begon Ross te vloeken, kei hard en ruw. Hij dreigde met het parket, met de cf- ficier van justitie en met inbeslagname van alles en met arrestatie van iedereen, te beginnen met de Di recteur-Generaal. Een bode van de nachtpost redde deze hoge ambtenaar, door Ross mee te nemen naai een sorteerlokaal. Daar waren een aantal mannen bezig met post uitzoeken. In een hoek, boven op een tafel lag een zak met een metalen sluiting. Een oude ode zonder uniformpet had zijn jasje losge knoopt. Met een pijp in zijn mondhoek zong hij. Als ik op Neeriands grond veer stond, van la la la.. En daar een lief klein meisje vond, van h„ ha ha... Waar is die zak? vroeg Ross. De zanger staakte zijn serenade. Welleke zak? Een jongen in een blauwe jas, dit juist voorbijliep rijmde: Waar de duvel zijl. kop in stak... Met die gemerkte brief, van de politie... riep Ross. Hij toonde zijn bewijzen van bevoegdheid en de oude heer werd heel gedienstig. Hij dreigde met zijn opgeheven vinger, waarop een ribbeiig gummie duimpje zat, om goed te kunnen sorteren en hij riep vrolijk: Veel jonge meisjes krijge morrege niet op tijd de brieffies van der lui verloofdes en dat is de schuld van de pelisie. Hier is de zak meneer, ik zal 'm effe openmaken., zo, gaat uw gang! Hij had de zak met de stalen klep vooi Rsos neer gelegd en opende de sluiting. We hebben de hele zak ingepikt, anders hadde we de hele avondpost o;. motte houwe. Ross knikte. Hij graaide in de brieven, het waren er niet zo bijzonder veel. Hij vroeg, hoe laat zaterdag de laatste lichting werd verricht. Een uur of twaalf meneer, en dan... En hoelaat valt de laatste bezorging? Ook om ongeveer twaalf uur. en uitzonderingen? Ross nam een paar enve loppen op en keek aandachtig, of zijn merk niet te zien was. Jawel meneer, soms een enkele keer een avon' post om zes uur. Ross legde een brief terzijde, nam een tweede >n zocht haastig verder. Verleden week bijvoorbeeld, zei de bode en hij stopte zijn pijp, verleden week bijvoorbeelds... paf paf paf... hè rotpijp, toe dan... verleden week was net nodig, omdat... paf pa- paf... Ross legde een derde brief op de twee anderen en zocht verder. Even later stond hij met vier brieven in zijn hand, waarvan er één doorprikt was. Verleden week zogezegd, zaterdag meen ik, werd de post om zes uur nog bezorgd, omdat... Ik neem deze vier brieven in beslag, zei Richard Ross. Dc bode liet zijn pijp zakken, mompelde iets over postwet en voorschriften en slofte weg, om een chef te roepen. Ross stak de gemerkte briet in zijn jaszak en zette met een potlood zijn paraaf over Ie •ostzegels van de drie andere brieven. Toer de chef kwam, zei Ross, dat hij zich had bedacht. Op de "ier enveloppen (in dit geval drie) stond het nummer van een postbox. Het npmmer werd nagezien. De en veloppen werden afgehaald door e advertentiebu reau. Ross kende deze zaak goed, het was een t trouwbaar adres. Even aarzelde hij, dan beval aij: doorzenden Hij waagdt bet erop, hij vermoedde iets, maar hij wilde nAt ingrijpen. Hij liet de stuk ken stempelen, noteren en registreren. Na het per soneel van het postkantoor bedankt te nebben, liel Ross zich weei naar het huis van mevrouw Weber rijden. Lankhout stond ai achter de .oordeur en be groette Ross met de mededeling, dat hij een arres tant had. (Wordt vervolgd) (Advertentie) UIZEN OLNES TELEFOON i 010135910, 01896 - 3344 KRUISWOORDRAADSEL 1 2 3 U 5 6 7 8 10 12 15 16 17 16 Horizontaa': 1 kledingstuk 4 naai gerei 6 rookartikel 8 legerafdeling (afk.) 9 telegraaf restan* (afk.) 10 tam 11 bijbelse figuur 12 daar 14 zangnoot 15 onderdanig 18 door de behoefte vereist 19 schaak term. Verticaal: 1 deel van de week 3 drank 3 Sociaal-Economische Raad (afk.) 4 snaarinstrument (mv.) 5 hachelijk 6 bijeen 7 langzaam 13 myth, figuur 16 stom 17 toer. Oplossing 19 januari 1 pers 2 even 3 reno 4 snor 5 kolk 6 Oran 7 lava 8 knap 9 pels 10 emoe 11 loki 12 sein 13 kant 14 aver 15 Nero 16 trom.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 4