Uitdrukkelijk verlangen de Heel de Kerk moet zich kunnen uiten op Concilie Centrale Commissie krijgt aansporing van de paus Opnieuw vage mededelingen 'hIm Show Kardinaal Bea: Concilie rnimt misverstanden op Verwacht geen ongedaan making van dogma's Streven naar hereniging H Extra verlichting op Utrechtse zebrapaden Vrouwenfilms ReeopNrd.-Beveland Mozaïek van Maaskeien Thompson kan het wel af DOUWE EGBERTS Imposante belangstelling tijdens rede in Parijs Overleg Israël- Sovjet-Unie Celibaat blijft WOENSDAG 24 JANUARI 1962 PAGINA 7 ROME, 24 jan. De derde zit tingsperiode van de centrale voor bereidingscommissie voor het ko mend concilie is door de acht ver gaderingen zelf, door de bespre kingen daarnaast en de studies der individuele leden vermoeien der en zwaarder geweest dan de voorafgaande. Het is meer dan een voorteken, dat de thans voor lopig vastgestelde maandelijkse bijeenkomsten van de centrale commissie in eenzelfde, zo niet stijgende lijn zullen doorgaan. Want deze commissie is met haar werkzaamheden thans in het hart BUITENLANDSE KRONIEK der voorbereidende ontwerpen voor de algemene kerkvergade ring gekomen. Zachte geurige pijptabak handige plastic tabakszak (Van onze Parijse correspondent) PARIJS, 24 jan. Kardinaal Bea, de voorzitter van het Ro meinse secretariaat voor de een heid der christenen, die een be zoek van enige dagen aan Frank rijk brengt, heeft gisteren op uit nodiging van het katholieke cen trum van Franse intellectuelen in de „Mutualité" een openbare le zing gehouden over de eenheid der christenen en het aanstaande concilie. De grote Parijse congres zaal was op het uur van aanvang der „conférence" beneden en bo ven tot berstens toe gevuld met belangstellenden, clergé in groten getale en nonnetjes in velerlei dracht, maar veruit overwegend leken, bejaarden en jongeren; zeer veel jongeren. Ceen illusies Enthousiasme (Van onze Romeinse correspondent) In juli 1959 bracht de toenmalige vice-president van Amerika, Richard Nixon, een bezoek aan Moskou. Een jaar later zou president Eisenhower naar de Sovjet-Unie zijn gegaan, als antwoord op Khroesjtsjevs bezoek aan Amerika in september 1959. Maar ten gevolge van het U-2 incident en de mislukking van de Parijse topconfe rentie werd Eisenhowers reis naar de Russische hoofdstad afgelast. Recente geruchten, uit Joegoslavische bron, dat president Kennedy naar Moskou zou komen voor een gesprek met pre mier Khroesjtsjev werden door het W itte Huis snel ontzenuwd, maar de mogelijkheid van een bezoek aan de Russische hoofdstad door Kennedy's broer, de minister van Justitie, is de zer dagen in Washington ernstig overwogen. Vorige week kreeg Robert Kennedy een „informele uitnodiging'" van de Russen, om in het programma van zijn komende wereldreis ook de Sovjet-Unie op te nemen. Na lang durig overleg met de president en Plet de minister van Buitenlandse Zaken, Rusk, heeft Robert Kennedy tenslotte besloten de invita tie af te slaan. De officiële verklaring die voor dit besluit werd gegeven was, dat het reisprogramma van de minis ter, die volgende week vrijdag uit Washington vertrekt, op zo korte ter mijn niet meer gewijzigd kon worden. Men mag echter verwachten, dat men daar wel iets op gevonden had, als het Witte Huis en het State Depart ment een gesprek van Robert Ken nedy met Khroesjtsjev op dit ogen blik werkelijk gewenst geacht hadden. De werkelijke redenen voor de vrien delijke afwijzing van de uitnodiging moeten dan ook in een andere rich ting gezocht worden. Washington wil voorlopig met Mosk ou uitsluitend contact houden via de normale diplomatieke kanalen. De Amerikaanse ambassadeur in Moskou, Llewellyn Thompson, heeft opdracht te zoeken naar mogelijkhe den voor een formele onderhande lingsconferentie tussen oost en west op het niveau van de ministers van Buitenlandse Zaken. Thompson, die uitstekend Russisch spreekt en die al verscheidene gesprekken met Khroesj tsjev heeft gevoerd, wordt volkomen competent geacht om in Moskou het politieke terrein te verkennen. In Washington acht men het niet raad zaam de behoedzame verkenningen van de ambassadeur te doorkruisen met een gesprek tussen een broer van de Amerikaanse president en de Rus sische premier. De Amerikaanse re gering heeft ook rekening willen hou den met de gevoelens van de Britten en de Fransen, die zich door een Amerikaans-Russisch gesprek op hoog niveau gepasseerd zouden kunnen Voelen. Washington wil zelfs de schijn vermijden van bilaterale onder handelingen. De Westerse Grote Drie zijn het er op het ogenblik over eens, dat Khroesjtsjev eerst maar eens aan Thompson moet laten blijken of hij tot ernstige onderhandelingen met het ^Vesten bereid is, voor men van W'esterse zijde enige toenadering kan tonen. Als Khroesjtsjev de Amerika nen iets belangrijks te zeggen heeft, hoeft hij niet op een bezoek van Ro bert Kennedy te wachten, maar kan hij zijn boodschap langs de normale diplomatieke kanalen aan de presi dent van de V.S. doen toekomen. Zeker niet alles, soms slechts het es sentiële van wat commissies en secre tariaten hebben geprepareerd, wordt directe agendastof voor het concilie. De beoordeling dier ontwerpen vergt in de eerste plaats een grote inspanning om dat liet gaat om de meest wezenlijke zaken van en in de Kerk. Het advies aan de paus, hoe deze materie in te bouwen in het grote ontwerp van het concilie zeif, is een niet minder moeilijk werk. Bij een meningsvorming in de „centra le", die geheel of gedeeltelijk afwijkt van de schema's der commissies, vindt de overkoepelende commissie een in ternationaal corps van deskundigen tegenover zich, die „hun mannetje staan". Voor het plaatsen dier studies verder in het algemene kadei poogt uiteraard elke commissie haar druk uit te oefenen om de onderwerpen, die zjj in vele maanden van voortdurende ar beid hebben voorbereid, zo volledig mo gelijk in de conciliebesprekingen te doen voorkomen. De paus woonde de slotvergadering bij en hij heeft in zijn toespraak de centrale commissie en alle medewer kers op uiterst eenvoudige wijze be dankt voor hun werk: dank u, eerbied waardige broeders en beminde zonen. Meer woorden en lof zoekt gij niet: dank u. Daarna gaf de paus een korte samenvatting der thans verrichte werkzaamheden. Hij voegde er aan toe, dat zoals bij alle vorige algemene kerkvergaderingen het goede uitgangs punt der voorbereidingen de gevoelens en verlangens zijn, die in de gehele Kerk onder clerus en leken leven, en waarvan de bisschoppen de tolk zijn. Voor het thans komende concilie zijn deze gevoelens en verlangens samen gevat in de bekende 16 delen, die het resultaat zijn van de recente rond vraag onder de episcopaten en de kerkelijk-wetenschappelijke instituten. Een belangrijke bron van inlichtin gen, aldus do paus, verschaffen voorts de gegevens van de provinciale conci lies en van de diocesane synodes. Een derde bron zijn de publikaties van af zonderlijke geestelijken en leken, ook die van buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Deze aansporing van de Heilige Vader op dit ogenblik, dat is midden in de studie der vakspecialisten en van de exponenten der kerkelijke leiders, ver enigd in de centrale commissie, spreekt op een bijzonder openlijke wijze van zijn wil en streven om de stem van heel de Kerk en ook de synthese van de mening der andere christen-gelovigen op het con cilie tot volle uitdrukking te laten ko men. De paus kondigde tevens aan het ver schijnen binnenkort van twee documen ten. Het eerste zal handelen over een bidden voor het concilie. Een „brief aan de gehele clerus" zal voor ieder naar eigen ritus en regels aanwijzingen ge ven voor de misgebeden voor het welsla gen van het concilie. Een andere pau selijke richtlijn zal gaan over het ge bruik van de latijnse taal in de semina ries. De paus wil dat de officiële taal der Rooms-Katholieke Kerk, het latijn, daar bij studies en in het gebruik gecul tiveerd wordt en in ere gehouden, zon der iets tekort te doen aan de verschil lenden eisen der gewoonten en der riten van een andere taal. De centrale commissie heeft in haar thans afgelopen derde zittingsperiode zich voor haar advies aan de paus een oordeel gevormd over de studie der theologische commissie, die handelde over de morele orde. De commissie van de sacramenten heeft haar schemata voorgelegd over bet vormsel, de biecht en het priesterschap. Wij berichtten hier reeds over. B j de studie over het priesterschap is ook ter sprake gekomen het diaco naat en wel het diaconaat in de oud christelijke vorm van een blijvende functie in de kerkelijke bediening. Het coi.-muniqué hierover was, als nage noeg alle communique's over het con cilie, allerminst duidelijk en heeft dan ook prompt aanleiding gegeven tot com mentaren, waar men een vraagteken achter moet zetten. Men kan op goede gronden aannemen dat het denkbeeld over het kerkelijk ambt van het diaco naat de centrale commissie is voorge steld, zoals dit in de gedachtenwisse- lingen en de litteratuur der laatste ja ren gerijpt is. Advertentie Het celibaat der priesters is geen goddelijk gebod. In de Oosterse kerk en ook zij het in enkele uitzonderings gevallen in de latijnse Kerk bestaan gehuwde priesters. Maar eeuwenlange ervaringen en zeer ernstige redenen van bovennatuurlijke en van zielkundige aard hebben de Kerk de instelling van het celibaat voor priesters gebracht en deze motieven gelden algemeen tot heden onverkort. In beginsel maakt het diaconaat, de eerste sacramentele wij ding tot het priesterschap, daarop geen uitzondering, ook niet voor de diaken „nieuwe stijl". De uitbreiding die het concilie even tueel op di"1 stuk zou kunnen geven is, dat de kerk in bepaalde omstandigheden gehuwde personen zou kunnen toelaten tot de diakenwijding. Deze bepaalde om standigheden kunnen zich overal voor doen, maar in de eerste plaats denkt men in de litteratuur hierover aan die streken, waarin de nood aan geestelijke leiders hoog is: in de kerkelijke ontwik kelingslanden. Voor de zogenaamde lar gere niet sacramentele wijdingen geeft de litteratuur hierover ook andere aspecten, dan uit de mededelingen van het secretariaat der centrale commissie blijkt. Van die lagere wijdingen - zijn sinds de dagen van paus Gregorius de Grote alleen nog actueel die van de lektor en van de akoliet. De overige kan men met een oneerbiedig woord rangschikken on der de kerkelijke folklore, het subdia conaat uitgezonderd. Niet alleen in de missielanden, maar in de gehele Kerk zouden naaste medewerkers ln het apos tolaat en in de eredienst tot lektor en akoliet gewijd kunnen worden. De lektor zou de godsdienstleraar kunnen zijn, de leider der kerkelijke ceremonieën of als vanouds de verzorger van de kerkelijke zang. De akoliet is degene die nauw medewerkt aan de eredienst. Men denke hierbij o.a. aan het te onzent in de loop der historie niet meer op zijn waarde geschatte ambt van koster. Over de belangrijke besprekingen over de Oosterse kerk berichtten wij reeds uitvoerig. De laatste reeks discussies gingen over voorstellen van de theolo gische commissie inzake de „geloofs schat", de openbaring en de ontwikke ling der dogma's in de Kerk. De theolo gische commissie waarvan de leiding berust bij de secretaris van de congre gatie van het Heilig Officie, kardinaal Ottaviani, en bij zeer belangrijke mede werkers dezer congregatie, heeft volgens de (wederom) schaarse gegevens zich als taak gesteld om naast de studie over het Geloven en de dogma's ook de bui ten- en binnenkerkelijke stromingen die deze commissie als gevaarlijk of on juist beoordeelt, naar voren te brengen. Wij vernemen dat de discussies over de voorstellen der theologische commissie zeer levendig zijn geweest. De heer Pierre Cardin heeft in Parijs enige mode shows gegeven. „De avond show", zo meldt onze mode redactrice „was zo opge propt vol dat een laatko- mende Amerikaanse in een mouwloze chinchillamantel genoegen nam met een krukje en een bejaarde Deense van top tot teen in persianer, smeekte om op de grond te mogen zitten." Nu heb ik er begrip voor dat die Amerikaanse op een krukje werd weggeduwd; dan had ze haar mouwen ook maar moeten meenemen. Maar ik hoop toch van harte dat ze die bejaarde Deense na haar van enig persianer te hebben ont daan, een zetel hebben aangeboden. Sommige smeekbeden moet je, vind ik, weerstaan en ik neem aan dat Pierre Cardin héér is gebleven. Overigens, kras zijn zij wel, deze twee voorbeelden van verregaande be langstelling. Niettemin heb ik het wel eens sterker meegemaakt. Zij het niet bij een modeshow, maar dan toch bij een voetbalwedstrijd. Het moet in 1931 zijn- geweest dat ik tegelijk met een jongetje van een jaar of tien voor de loketten van Ajax stond. Wij kon den er geen van beiden meer in, maar dat jongetje was niet gek en smeekte om toegelaten te worden, want hij wilde desnoods wel bal wezen Aldus geschiedde, en het knaapje heeft alles S gezien, maar is door een of ander be treurenswaardig misverstand nooit teruggekeerd. Een ander saillant voorbeeld, dat mijzelf ten nauwste raakt. Op een avond had ik ineens een onbegrijpe lijke trek in de „Lohengrin". Ik be gaf mij dus naar de Schouwburg, maar alles was uitverkocht en bovendien was ik in de haast een beetje laat. Géén dóórkomen aan. Ik zette echter dóór en bood mij aan als houten zwaan op wieletjes; jazeker daar nam ik genoegen mee. Èri óf ik alles goed gezien en gehoord heb. Ik wil maar zeggen, waar een wil is, is een weg. En dat hebben die mouwloze Amerikaanse dame en die bejaarde in persianer verpakte Deense terecht ook gedacht. Het krukje en de grond. Ik veronderstel dat Pierre Cardin zelve tijdens zijn show, aan eên touwtje bevestigd, tegen het plafond heeft gehangen. Honderden moesten genoegen nemen met staanplaatsen, terwijl enkele an dere honderden veelal jongens en meisjes zich genoeglijk maar rus tig en vol aandacht neergevlijd hadden in het brede middenpad van het par terre. Naar buiten toe prijkten de en treedeuren van het gebouw met bor den „complet" (vol). Op de tribune plaats die wij hadden weten te be machtigen hoorden wq een groepje jon ge studenten, blijkbaar habitué's van de meetings in de „Mutualité" bewon derende vergelijkingen maken: zelfs geen door de Parijse communisten al daar belegde bijeenkomsten wisten zo veel publiek te trekken en ook de on langs gehouden debatavond „Marxis me en christendom" met onder an deren Sartre als spreker had bij lange niet zo'n volle zaal. Augustin, kardinaal Bea S.J. nam achter de tafel op het podium plaats, in gezelschap van kardinaal Feltin, aartsbisschop van Parijs, er> van tal van andere bisschoppelijke hoogwaardig heidsbekleders, en na een korte be groeting door de voorzitter van het uit nodigend centrum ving de Duitse kar dinaal onmiddellijk zijn conférence aan, die een bijzonder gedegen, helder ge steld en veelomvattend exposé zou blij ken van goed vijf kwartier sprekens, voorgelezen van papier in een uitste kend Frans met het lichte zachte ac cent waaraan men hier ook wel de El- zassers pleegt te herkennen. Bij de meer gloedvolle passages accentueer de een vermanend geheven wijsvinger van de rechterhand de nadruk van het gesproken woord. Hoewel kennisname van het exposé in zijn geheel onge twijfeld zeer dienstig zou zijn, zij hier voor het ogenblik volstaan met een samenvatting van enkele der meest mar kante delen. Kardinaal Bea begon met nog eens duidelijk te maken hoe door een on juiste, zij het in de moderne contex wel begrijpelijke interpretatie van de term „oecumenisch", onmiddellijk na de bekendmaking van 's Pausen beslis sing om het tweede Vaticaanse con cilie bijeen te roepen, dit concilie be stempeld werd als te zijn „het conci lie van de hereniging", voor deelna me waaraan vertegenwoordigers van alle christelijke kerken en gezindten uitgenodigd zouden worden. In de traditionele concilie-termino logie heeft „oecumenisch" evenwel betrekking op alle kerken, die in gemeenschap staan met de kerk van Rome. illusies van het aanstaande concilie in verband met de begeerde vereniging, legde kardinaal Bea in het vervolg van zijn uiteenzetting er ook de nadruk op, dat van dit tweede Vaticaanse concilie niet verwacht moest worden een onge- daanmaking of verdoezeling van de be staande dogma's. De waarheid mag niet worden opgeofferd aan de onder linge liefde; de zaak der eenheid zou er ook geenszins mee gebaat zijn. Het concilie zou echter we: een gro te bijdrage kunnen leveren aan een ver heldering van de leer van het katholie ke dogma, aan de opruiming van mis verstanden, die terzake van de inter pretatie heersen. In dit verband wees de eminente spreker op de grote in vloed welke sinds de Reformatie en voora' in de jongste twee eeuwen moderne wijsgerige stelsels hebben uit geoefend op het veelal individualistisch beoefende theologische denken bij de „afgescheiden broeders", waarvan onbegrip voor de in de traditionalisti sche terminologie gehouden theologie van de kerk van Rome een gevolg is geweest. Maar thans is er aan beide zij den het streven om, onder aanwending van een moderne sociologische en histo rische methodiek, terug te keren „tot de bronnen". Hoezeer voorzichtigheid vereist was bij de benadering van het herenigings probleem toonde de spreker onder meer aan met een verwijzing naar de twee herenigingsconcilies van Lyon en van Florence. Zij liepen op een mislukking uit omdat de geesten voor de hereni ging toenmaals nog niet rijp waren. Het ging hier om vereniging van de orthodoxe kerken met Rome. Sinds de nieuwe maatregel, waar- (niiiiMlllllllimillllllllllllllimitlimilililMlllllllllltllllllimil bij de voetgangers op de zebrapa Bij zijn waarschuwen tegen het koes teren van overdreven verwachtingen Warm applaus uit de zaai onderbrak kardinaal Bea toen hij naar voren had gebracht, dat, hoe dan ook, alle in Christus gedoopten reeds een zijn in de genade van Christus, die in hen allen werkzaam is. Maar hieraan voegde hij, na het applaus toe: „Hoeveel gena den evenwel worden niet het bezit van onze afgescheiden broeders, gena den die de kerk hun zou kunnen be zorgen door haar sacramenten. En kar dinaal Bea ontwikkelde daarna de ge dachte. dat, zo de kerk van Rome alle christenen in haar schoot wil vereni gen, zij dit alleen doet gedreven door de liefde. Men mag achter haar stre ven niets anders zoeken, geen machts begeerte of welk ander duister motief ook. Het primaat van de paus wil den bescherming genieten, is er een nieuw probleem ontstaan. De voetganger, die overdag in het alge meen voldoende zichtbaar is voor het naderende snelverkeer, ic dit 's avonds vaak niet. De over het algemeen te lage verlichtingsniveaus van de mees te straatverlichtingen zijn hiervan de oorzaak. In Utrecht heeft men daarom, bij wijze van proef, recht boven enkele moeilijk herkenbare of onlogisch gele gen oversteekplaatsen een of meer lampen aangebracht. Deze methode geeft wel een voldoende markering van de oversteekplaats maar doet de voet ganger als het ware in hét niet ver dwijnen. Hierdoor zijn ongelukken niet denkbeeldig, temeer daar de voetgan ger zichzelf wél bijzonder veilig acht. Om hierin verbetering te brengen zal men in enkele gemeenten binnen kort een proef gaan nemen waarbij persglasspiegellampen zullen worden aangebracht op het weggedeelte ter weerszijden van de zebrapaden. In Eindhoven heeft men, alvorens tot plaatsing over te gaan, deze lampen op een vrachtauto gemonteerd (zie foto) en hiermee enkele proeven ge nomen. Men hoopt dat door deze nieuwe lampen de overstekende voetganger duidelijker zal afsteken tegen het weg dek en daardoor veiliger zal zijn. Bioscoopdirectrices in dit land zijn schaars. Mej. J. E. Folmering. die belast is met de dagelijkse leiding van het Nijmeegse Stu dio en Luxor-theater, is er een van, zo niet de enige. Zij bekijkt films met routine-ogen, maar dan toch met de ogen van een vrouw. Al Jaren is ze er tan overtuigd dat het merendeel van de films is afgestemd op mannen en jongens. De vrouwen worden schrome- lpk verwaarloosd. Zjj heeft nu de conclusies getrokken en de knoop doorgehakt. Gistermid dag is het Nijmeegse Luxor-theater met een speciale reeks voor de vrouw gestart: Dinsdag-matinee voor de vrouw. Voorlopig tien dinsdagen: tien romantische, vrouwenharten ver overende rolprenten. Napoleon's ro zige liefdeleven, verfilmd in Desiree, opende de rij. Op het programma staan verder nog o.m. Three coins in the fountain. Les quatre cent coups. Anastasia, The inn of the sixth happi ness e.a. slechts een dienst zijn aan allen, een soort „dia okumene". In het laatste deel van zijn rede verklaarde kardinaal Bea, dat zo het aanstaande concilie niet het concilie van de hereniging zal zijn, het toch voorwaarden zal scheppen om „zo God de wasdom wil geven die slechts van Hem kan komen" met vrucht voor de hereniging te werken. En een volgend concilie zou dan wellicht inderdaad het concilie der eenheid kunnen zijn. Tot zijn slotwoorden hoor den, eveneens onder onstuimige bijval, dat „hetgeen alle christenenen verenigt tenslotte iets veel groters is dan wat hen verdeeld houdt." Een geestdriftig dankwoord werd tot de eminente spreker gericht door kar dinaal Feltin. Hoezeer en hoe gelukkig had de taal die hij gesproken had, ge contrasteerd met de taal van geweld plegingen en aanslagen waarvan de omringende wereld thans zo vol is. En terwijl men elders muren tussen de mensen optrekt, aldus kardinaal Feltin. gaan wij nu aan het werk om in vroe ger tijden opgeworpen barrières te door breken. Kardinaal Feltin dankte heel in het bijzonder de vertegenwoordigers van protestanten en orthodoxen, die zo van harte gevolg hadden gegeven aan de uitnodiging om op deze avond tegen woordig te zijn. Tot besluit ging hij alle aanwezigen voor met het hardop bidden van een „Onze Vader", dit „ons allen gemeen zijnde eerste gebed." Zegt film-psychologe Folmering: „Van een vijfdaagse werkweek voor vrouwen komt toch niets terecht, 's Maandags hebben zij achter het wasmasjien gestaan, dan is er dins dagmiddag best behoefte om eens even uit te blazen. De kinderen zijn naar school en er is tijd om even met een vriendin een bioscoopje te pikken. Ik zorg wel, dat er een film draait, die vrouwen aanspreekt". En, voegt ze er aan toe: „Zelfs naar de televisie kan een huisvrouw niet ontspannen kijken. Ze heeft toch altijd wel iets te beredderen of moet voor de thee zorgen. U zult zien, dat die dinsdagmiddagfilms het doen. Ik heb de pauze wat gerekt om de dames uitgebreid gelegenheid te geven thee te drinken en wat te babbelen." Een speciale dinsdagmatinee voor vrouwen is een Nederlandse bioscoop- primeur. Een primeur, die aanslaat, getuige de vele huisvrouwen, die zich gistermiddag in het Luxor-theater nes telden met de verzuchting: Ja, gezel lig naar de film. Een vrouwenfilm. Een voor deze streek volkomen onbekende gast heeft sedert kor te t(jd domicilie gekozen op het ex-eiland Noord-Beveland. In de Kamperlandse duinen is namelijk on langs een ree waargenomen. En aan gezien er op Noord-Beveland niemand is, die deze dieren bezit, staat het vast, dat dit exemplaar vanuit Wal cheren (waar in een gedeelte van de duinen deze dieren leven) over de twee kilometer lange dam, die Noord- Beveland met Walcheren verbindt, op Beveland is gekomen. Het dier werd op verschillende plaatsen, o.a. in de duinen, op de schorren en op de dijken gesignaleerd en is zelfs eenmaal ge zien in het bungalowpark De Ban- jaard. Natuurliefhebbers op Noord- Beveland hopen, dat ook spoedig een avontuurlijke ree-bok de weg over de dam zal weten te vinden en dat bin nen niet al te lange tijd een gelukkig en kinderrijk huwelijk het gevolg zal mogen zijn. iiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii ubert Dirx, de 61-jarige gemeente-arbeider van het Noord-Limburgse stadje Wessem, kijkt met welgevallen naar het kunstwerk, dat hij eigen handig in de bestrating voor het raadhuis heeft gewrocht. Een meters groot mozaïek, het stadswapen voorstellend, vervaardigde hij van ver schillend gekleurde maaskeien. Hubert is een van de laatste Wessemers, die behalve stratenmaker, ook nog kunstenaar is. Vroeger genoot Wessem vanwege dergelijke artistieke ambachtslieden een landelijke faam. (Advertentie) JERUZALEM, 24 jan. (UPI) De Russische ambassadeur in Israël, Mi chael Bodrov, heeft in Jeruzalem ge confereerd met de directeur-generaal van het Israëlische ministerie van bui tenlandse zaken, Haim Yahil. Volgens waarnemers was het gesprek gegaan over beschuldigingen van communis tische zijde dat Russische Joden spio neren voor de Verenigde Staten. Genoemde waarnemers wezen in dit verband met nadruk op een artikel van 19 januari in „Troed", het orgaan van de Russische vakbondsfederatie. Vol gens dit blad hadden Israëlische diplo maten in de Sovjet-Unie in samen werking met Russische Joden een spionagecentrum ten gunste van de Verenigde Staten opgericht, waarvan de activiteiten zich afspeelden in syna gogen. De Israëlische minister van buiten landse zaken, mevrouw Golda Meir, heeft de beschuldiging als „belache lijk" van de hand gewezen. Zo ook het State Department in Washington.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 7