BRAZILIAANSE
JOURNALISTE
Onzakelijke zakelijkheid in
de Franse modehuizen
1
8
M
Brutowinst bij Amsterdamsche Bank
met 7 gestegen in 1961
Saldo winst f 27,8 26,2min
steeg met 6 pet
VISSERS
i GLYCA
Nederlandse conjunctuur-
situatie onzeket
Ti
—als mannequin—I
A
Wybert
Dronken chauffeur
hoort 18 maanden
tegen zich eisen
Spreekt zes talen
[Supp-iiose
Revaluatie te
„zwaar" middel
de nieuwe
Haarlemse rechtbank
j' helpt direct!
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1962
PAGINA 6
Ervaar het wonder van
met vitamineA+C nu in handige doos
AMSTERDAM, 8 februari
De Amsterdamsche Bank behaal
de over het boekjaar 1961 een
bruto-winst van f 103,9 (96,9)
miljoen, bestaande uit: interest
en wissels f 52,9 (50,6) min, pro
visie f 44,5 (43,1) min en effecten
en syndicaten f 6,5 (3,2) min. Na
aftrek van: algemene onkosten
ad f 48,5 (45) min, storting pen
sioenfondsen f 4,7 (4,3) min, af
schrijving gebouwen en inventa
rissen f 4,6 (3,8) min en belastin
gen ad f 18,8 (18) min en na bij
voeging van het voordelig saldo
a.p. ad f 418.322 (426.048), res
teert een saldo winst van f 27,8
(26,2) min, een stijging van 6%.
Zoals bekend wordt voorgesteld
een dividend uit te keren van 14%
(onv.), waarmee f 12,6 (12,6) min
gemoeid is, naar extra-reserve
gaat f 2 (2) min, naar bouwre
serve f 3,45 (2,65) min, naar
reservefonds f 6 (5) min. Aan
tantièmes wordt uitgekeerd f 3,29
(3,56) min, terwijl naar nieuwe
rekening gaat f 423.567 (418.322)
„Ook al is de groei van het bedrijf
o.m. als gevolg van de fluctuatie
in de totale liquiditeitenmassa,
niet gedurende het gehele jaar
constant geweest, toch kunnen wij
op een bevredigend jaar terugzien.
De winst overtrof zelfs het hoge
cijfer van vorig jaar", aldus de
directie van de Amsterdamsche
Bank in het jaarverslag. De ver
schillende winstbronnen vloeiden
over het algemeen nog enigszins
ruimer dan in 1960. De bruto-
winst nam in totaal met 7% (in
1960 met 8%) toe. Gezien de
voortgezette stijging van de on
kosten stemt zulks tot tevreden
heid.
A Alléén
Tien jaar
Revaluatie
m
De Braziliaanse schoonheid Pie-
rina Steinhauser is een der
meest besproken mannequins
die dit seizoen in Parijs op
treden bij het tonen van de collecties
der nieuwe voorjaarsmode. Zij is
verbonden aan het huis Jacques
Heim in de Avenue Matignon. In de
Franse pers stond zij vermeld als de
enige mannequin die doctor in de
filosofie is! Zij spreekt bovendien zes
talen. Wat een fenomeen, dachten wij
met bewondering, toen wij deze zeer
mooie intelligente, slanke vrouw
elegant over de loper zagen stappen,
terwijl er in haar blik iets speelde
van een binnenpretje. Wat beweegt
een vrouw c' z een graad gehaald
heeft in de filosofie om, met Plato
en Sartre in het hoofd, in mooie kle
ren te gaan paraderen hetgeen, laten
we eerlijk zijn zonder een enkele
mannequin te willen beledigen, toch
een vrij vlinderige aangelegenheid
is-
Toen de show was ajgetopen en de
persmensen en de inkopers het hun
ne hadden afgezien aan de korte
klokkende en dansende rokken van
de Heim-collectie, die soms bijna
aan een afgeknipte new-look deden
denken, vroegen wij of wij Pierina
Steinhauser even konden spreken.
Dat was wel moeilijk, zei het meisje
dat de persbelangen moest beharti
gen want dadelijk na de show moes
ten de mannequins de modellen weer
aantrekken waar de inkopers belang
stelling voor hadden, maar ze zou
even zien. Twee minuten later stond
de doctor filosofie voor ons, rank in
de doodgewone witte mouwschort, die
alle Parijse mannequins plegen te
dragen als ze zich na de shows ver
tonen. De pretlichtjes stonden nog in
haar blik toen ze meteen het aureool
dat de kranten haar gegeven hadden,
afzette. „Ik heb perswetenschappen
gestudeerd in Heidelberg," vertelde
ze en daar hoort ook filosofie bij,
maar ik ben journaliste. Monsieur
Heim heeft ook in Rio de Janeiro,
waar ik woon, een modehuis en ik
heb hem eens geïnterviewd over een
boek dat hij heeft geschreven over
de menselijke physionomie. Als ex
periment ben ik toen bij Heim in
Rio een paar maanden mannequin
geweest en nu ben ik drie maanden
hier voor de shows om in Parijs te
kunnen zijn. Het is heel boeiend om
zo een en ander eens te kunnen ob
serveren."
Geen doctor in de filosofie dus, deze
Braziliaanse, maar wel een persoon
lijkheid, die, zoals ze zegt, bij het
tonen van de kleren probeert elk
model dat te geven wat de ontwer
per ermee bedoeld heeft.
A. BgL
(Advertentie)
100 nylon - zonder rubber
IN DE PARIJSE MODEWERELD
-HEERST WEER SPANNING-
Het enige wat
in Parijs
goedkoper is
dan hier zijn
de kleurige voor-
jaars-anemonen, die
kosten er maar één
nieuwe frank (on
geveer vijfenzeven
tig cent) per bosje.
Ze komen uit Zuid
Frankrijk en men
ziet er karren vol
van. De tulpen
daarentegen kosten
twee en een halve
nieuwe frank per
stuk. Het leven
blijft maar heel
duur in Parijs. In
een van de grote
warenhuizen zagen
wij precies dezelfde
dunne nylon shawl
kapjes die hier nog
geen rijksdaalder
kosten. Daar waren
ze zeven frank, dat
is dus meer dan
twee maal zo veel.
Aan het einde van
de lange ochtend na
de show van het
nieuwe modehuis
Yves Saint Laurent,
wilden wij een
stukje kaas kopen.
Hij heeft zijn mode
huis gevestigd in
het deftige zestien
de arrondissement
in de Rue Spontini
bij het Bois de Bou
logne. Wij liepen er
langs een delicates-
senwinkel en kozen
nu eens niet de Gruyère die half lucht
is en ook niet de sterk smakende weke
Franse kaas, maar een stuk doodge
wone eerlijke Edammer, roodgeschil-
derd. Honderd gram, dat werd gewik
keld in glanzend staniolpapier, kostte
omgerekend, één gulden veertig. Met zo'n
brokje kaas in de hand wordt het iets
begrijpelijker dat een haute couture jurk
een paar duizend gulden moet kosten!
Met de installatie van zo'n nieuw mo
dehuis als dat van Yves Saint Laurent
waaraan voorlopig 3 ateliers zijn verbon
den, moeten emmers vol geld gemoeid
zijn. Helena Rubinstein met haar meer
dan tachtig jaren en haar pikzwarte
haarwrong zat bij de openingsshow op
de eerste rij, naast madame Fath. Ma
dame Rubenstein heeft verkondigd dat
men jong talent moet aanmoedigen. En
dat zal van deze puissant rijke zaken
vrouw ook wel meer betekenen dan het
feit dat de mannequins zijn opgemaakt
met haar schoonheidspreparaten.
Die première bij Saint Laurent, de
jonge man die zijn kans bij Dior twee
jaar geleden niet heeft kunnen realise
ren en die nu zou tonen wat hij op
eigen benen had gepresteerd, gaf een
spanning en een opwinding in de Pa
rijse modewereld als er in jaren niet
meer geweest was. De modejournalis
ten die nu zo'n jaar of tien ieder half
jaar een week in die even onwezenlijke
als keiharde zakenwereld rondfladde
ren, waren uitermate benieuwd naar
de prestatie van de timide jonge man
die zich niet heeft laten terneerslaan
en in wie Dior, wiens rechterhand hjj
was, toch iets gezien moet hebben.
Iedereen wilde voor de eerste show op
maandagochtend naar binnen maar voor
iedereen (dat zijn er honderden uit de
hele wereld) was er in de beperkte
ruimte geen plaats. Maar omdat hier
altijd alles maar ZO'N BEETJE wordt
georganiseerd en verder in hoofdzaak
wordt geïmproviseerd, blijven er mo
gelijkheden, die bij een strakke organi
satie uitgesloten zouden zijn. En dat is
dan weer het verrukkelijke verrassen
de element van die onbegrijpelijke
Franse samenleving, die soms ook in
hoge mate irritant kan zijn.
Op maandagochtend dus hield
Saint Laurent zijn première in
het gloednieuwe huis waarvan
de verf nog maar amper droog
was. Het weekeinde ervoor was
hij er naar toe verhuisd met zijn hele
mode-apparaat vanuit een adres, dat
nergens officieel bekend was. Na
zoeken bleek he 't vroegere mode
huis Manguin te zijn, dat men zich
herinnerde als een voornaam heren
huis met een breed bordes aan een
tuin op een rustig pleintje. Het enige
wat je kon doen om te proberen voor
de première een plaats te krijgen was
het daar ter plaatse persoonlijk te
gaan vragen. Dat kostte de eerste
keer eindeloos zoeken langs herme
tisch gesloten buitendeuren en vinnige
concierges tot je per ongeluk een
triest achterdeurtje zag, waarop met
potlood gekrast was Y.S.L. Je b
i -i -z
Roberto Capucci, uit Romp ar Parijs.
trap, die vol kleurige snippers lag, af
daalden, graaiden we daar met een
snel gebaar stiekem wat van mee.
Dan wisten we tenminste iets van de
materialen af! Natuurlijk kwam de
toegangskaart niet, en nadat we er
nóg eens naar gingen vragen, kwam
er ook niets, zodat we op de ochtend
van de openingsshow die om kwart
voor elf zou beginnen, om tien uur al
in de rij stonden die zich begon te
vormen in de Rue Spontini waar enige
agenten, als variatie op meer explo
sieve objecten, het verkeer der aan-
en af rijdende auto's regelden.
,,Er is mij een kaart beloofd made
moiselle", was het enige entreebewijs
dat wij konden produceren (behalve na
tuurlijk het legitimatiebewijs dat men
als modejournaliste moet bezitten, om
gerechtigd te zijn de Parijse shows te
bezoeken) tegenover het jonge kind bij
de ingang, dat een veel te zwak sluis-
deurtje bleek te zijn voor de stortvloed
van journalisten. „Yvonne, Yvonne,
qu'cst-cc que je dois faire?" riep ze ver
twijfeld naar binnen, de gewone ma
noeuvre van iedere employée in ieder
Parijs' modehuis als je iets vraagt. Ze
roepen altijd een ander. Het is een le
vensbehoefte om „Marcelle" of „Suzet-
te" of „Marie Thérèse" met schelle stem
toe te roepen en liefst op commando-toon
met een „dépêche toi". De wanhoop
van de entreebewaakster liet ons met
een vertwijfeld „enfin" door en met de
verzekering dat er geen stoel meer was,
alleen nog de trap. De brede trap met
dikke loper, die het cachet geeft aan
een modesalon is altijd de toevlucht der
ontheemden. Op de tiende tree was
nog een plekje vrij. Je moet je op de
shows kunnen behelpen om je te instal
leren; je jas oprollen en ergens weg
stoppen, met je schoenen niet de tas
aan het toestel geroepen, het was mon
sieur Capucci. Ze stond gebogen, met
het gezicht naar de bedrijvigheid, die
ze even had los gelaten. Toen ineens
begon ze in rap Italiaans, ze draaide
zich om, zo dicht mogelijk tegen de
wand en begon op fluistertoon een
vloed van woorden waartussen lieve
kreetjes en zoete Italiaanse keelgeluid-
jes. Een teder tête a tête met de mees
ter. Niemand schonk er enige aandacht
aan, men draafde door met stalen en
orders. Een Parijs' modehuis heeft zijn
eigen vorm van zakelijkheid.
ANNE BIEGEL
AMSTERDAM, 8 febr. Vannacht
om vyf uur is in de Nieuwe Spiegel
straat een ruit van een juwelierswinkel
op twee plaatsen met stenen kapot ge-
Spoid- Er kon nog niet worden vastge
steld wat er wordt vermist. Op, straat
heeft de politie een gouden ring gevon
den.
tegen hoest
tegen heesheid
ies voor zangers
voor rokers
voor sprekers
bij sport
Mare Bohan, ontwerper by Dior.
begon
de trap te bestijgen, een vervallen
wentelend achtertrapje, kennelijk de
„dienst" trap uit een voorbije tijd van
heren en knechten, langs smalle boog-
raampjes en op de etages smalle
bouwvallige deurtjes die wie weet
wat voor geheimzinnigs verborgen.
In de nok tenslotte was het „bureau",
niet meer dan een hokje met telefoon
en rommel van papieren en stalen en
een nouvelle-vague-achtige assistente
die je met overtuiging een plaats be
loofde en je naam noteerde om de
kaart zo spoedig mogelijk naar het
hotel te kunnen sturen. Toen we de
vermorzelen van de Zwitserse een
trede lager, en je elleboog niet planten
op de voet van de Zweedse een trede
hoger Maar als het schouwspel boeiend
is vergeet je alle ongemak en zoals wij
eerder reeds gemeld hebben, was de
show van Yves Saint Laurent die och
tend een eclatant succes. Er was span
ning, er was veel schoonheid te zien (de
foto's mogen pas eind februari gepubli
ceerd worden), het applaus klaterde en
de gouden stoeltjes sneuvelden net niet
bij de opwinding er na.
-.v. T
Yves Saint Laurent, nu zelfstandig.
aar nu komt de vraag of het mo
dehuis Saint Laurent zich zal
handhaven. Deze eerste collec
tie is in haar geheel door de
Amerikaanse confectie-industrie opge
kocht. Zeker is het echter, dat Yves
Saint Laurent het niet gemakkelijk
zal hebben noch met zijn directe ri
vaal Mare Bohan, de ontwerper bi)
Dior, die hem, na zijn ontslag aldaar,
twee jaar geleden is opgevolgd, noch
met de nieuw in Parijs gevestigde
Italiaan Roberto Capucci, die uit Ro
me, waar hij een gevierd ontwerper
1. js weggetrokken om zich in de
modestad Parijs te vestigen. Hij is een
durver, die Capucci en het is de vraag
in hoeverre zijn komst in Parijs de
Franse ontwerpers al bij voorbaat be-
invloed heeft. Er is nog nooit zoveel
riante speelsheid geweest bij de door
gaans meer op de intelligentie afge
stemde Parijse createurs.
Capucci heeft domicilie gekozen niet
ver van het Louvre in de Rue Cambon
numme 4. Chanel zit er op nummer
31. Capucci heeft gedeeltelijk Frans en
gedeeltelijk Italiaans, Frans-sprekend
personeel. Toen w|j een foto van herh
gingen vragen, werden wjj te woord ge
staan door een rankbenig kind, dat aan
een hertje deed denken. Ze had een
strak bruin jurkje aan, een fluwelen
haarband om het blonde haar en don
ker aangezette ogen. Zoals gewoonlijk
draafde ledereen, ogenschijnlijk zonder
enige noodzaak door de ontvangsalon
en de paskamers. Zoals gewoonlijk ston
den alle deuren open en zoals overal
ratelde onophoudelijk de telefoon, waar
men geëffareerd op afvloog. Hier stond
de telefoon op het grijze rhoquet op de
grond, de snoer van het toestel naar de
hoorn was net te kort van reiklengtc
zodat wie het toestel beantwoordde dit
in gebukte houding moest doen. En daar
sta je ais efficiënte Noorderling dan ge
amuseerd bij te mediteren over de won
derlijke Franse aard... Het hertje werd
HAARLEM, 8 febr. Een jaar en
zes maanden en ontzegging van de rij
bevoegdheid voor de tijd van vijf jaar
eiste vanmorgen de officier van justitie
bjj de Haarlemse rechtbank, mr. G.
W. F. van der Valk Bouman tegen een
33-jarige chauffeur uit Beverwijk, die
op 12 november van het vorig jaar
met zjjn auto onder invloed in Uit
geest een 14-jarig meisje en in Heems
kerk een 23-jarige bromfietser had aan
gereden. Na de aanrijdingen waarbij
het meisje en de jongeman ernstig ge
wond werden, is de man doorgereden
naar zijn woning in Beverwijk. Op de
zitting vertelde verdachte, dat hij, voor
dat hij zijn wagen was ingestapt, vier
a vijf borrels en twee Pils had gedron
ken. Hij kon zich niets meer van de
aanrijding herinneren.
Het 14-jarige meisje, dat op de fiets
op weg was naar een vriendinnetje,
wera door de slingerende auto aangere
den en meegesleurd. Het meisje liep
een zware hersenschudding op en haar
fietr werd totaal vernield. Een kwar
tier later schepte de dronken man op
de Tolweg in Heemskerk de 23-jarige
bromfietser, die eveneens zwaar ge
wond werd en een beenbreuk opliep.
De officier van justitie zei o.m., dat
het rijden onder invloed een weerzin
wekkende misdaad was en dat hier
krachtig tegen moest worden opgetre
den. „Dat verdachte zich niets meer
van de aanrijdingen kan herinneren, is
wel zeer tekenend voor de staat waarin
verdachte verkeerde", aldus de officier.
De raadsman, mr. Prinsen Geerligs,
vond de eis te hoog en pleitte voor een
gecombineerde straf.
Uitspraak over veertien dagen.
(Advertentie)
Fantastisch nieuwe collectie
TRENCO WEEKENDSHIRTS
v.a. f 14.90
KRUISSTRAAT 3 - HAARLEM
U weet wel, op de hoek by de brug;
In de verschillende winstbronnen tra
den belangrijke verschuivingen op. Als
bijzondere factor, die bijdroeg tot de
toeneming van de baten uit interest
en wissels mag worden genoemd de re
valuatie van de gulden. Deze leidde
tot een grotere bedrijvigheid op de in
ternationale valutamarkt. De arbitrage
kon hierdoor haar zaken uitbreiden.
Revaluatieverliezen, die uit het lopende
bedrijf voorvloeiden, werden ten laste
van de post. interest en wissels gebracht.
De verstrekking van leningen op mid-
dellange termijn door de bank zelf werd
gedurende 1961 slechts in beperkte ma
te uitgebreid. Gezien de groei van de
spaargelden is men dan ook voortge
gaan de effectenportefeuille verder te
vergroten; het bezit aan op de Amster
damse beurs genoteerde obligaties ver
toont daardoor een stijging van 26
min tot 61 min.
Hoewel het ontvangen bedrag aan
buersprovisie, ten gevolge van de la
gere beursomzetten in 1961, lager was
dan In 1960, compenseerde de toene
ming der emissiebedrflvigheid ten ge
volge van het weer open stellen van de
Nederlandse kapitaalmarkt voor bal*
tenlandse geldnemers, deze ontwikke*
ling in zodanige mate, dat aan het eind»
van het jaar de provisiebaten per sal'
do waren gestegen.
De belangrijke stijging van de bate®
uit effecten en syndicaten moet vooral
worden toegeschreven aan de uit deï»
emissie-activiteiten voortspruitende re*
venuen. Onder dit hoofd paraisseel»
voorts voor, het eerst het dividend, da>
werd ontvangen op de randelen Handel»
Mij. H. Albert de Bary en Co
Ook op de ontwikkeling bij de dochter*
ondernemingen en overige deelnenii®'
gen gedurende 1961 kan met tevreden*
heiJ worden teruggezien.
De zaken van de Mij voor Middellang
Crediet ondergingen in 1961 een verder»
uitbreiding. Van de winst na belastin*
gen ad 744.733 (724.674) werd 544.733
(624.674) naar nieuwe rekening over*
gebracht.
De activiteiten van de Financiering^
Mij „Mahuko" vertoonden een bevre
digende toeneming, hoewel de groei nier
even sterk was als in 1960. Dit is een
gevolg van de verzwaring van de afbe
talingsvoorschriften waartoe de regering
besloot. Het totale bedrag der uit. 'fti
uitstaande persoonlijke leningen wa9
7,9 min tegen 6,4 min een jaar te
voren.
De onkosten vertoonden een belang
rijk 3 Stijging. De huurbijslag die in
1960 slechts 9 maanden zijn .invloed op
do onkosten deed gevoelen, was in 1961'
gedurende het gehele jaar werkzaam.
Voorts onderging de personeelsbezetting
een vrij belangrijke uitbreiding tot 5.54?
per uit. '61 (5.235) als gevolg van d<j
toegenomen bedrjjfsdrukte. De voor 196*
verwachte salarisverhoging zal niet na
laten in een belangrijke verdere stijging
van de onkosten te resulteren.
(Advertentie)
SU
DR. EJ.SWAAB'S VERENIGDE FABRIEKEN
In het jaarverslag van de Amsterdam
sche Bank wordt ten aanzien van de
economische ontwikkeling in Nederland
o.m. opgemerkt dat in 1961 een duide
lijke daling plaats vond van de econo
mische groeipercentages. Do investe
ringsactiviteit zal in 1962 waarschijnlijk
een verdere neiging tot dalen vertonen.
De groei der binnenlandse bestedingen
overtrof gedurende 1961 de toeneming
van de binnenlandse produktie, een ont
wikkeling, die met relatieve overbeste-
ding wordt aangeduid. De stijging van
de arbeidskosten overtrof in 1961 de toe
neming van de arbeidsproduktiviteit, zo
dat de produktiekosten zijn gestegen
Daar het prijsniveau vrijwel stabiel bleef
zijn de winsten in vele gevallen gedaald.
Ook de conjunctuur in Nederland is be
zig een „Mengerkonjunktuur" te worden.
Verwacht moet worden aldus de AB. dat
de daling der winstmarges zich voorlo
pig zal voortzetten.
Alles overziende moet de Nederlandse
conjunctuursituatie onzeker worden ge
noemd. De, tot op zekere hoogte bewust
at gang gezette, overbesteding dreigt
zich te lang voort te zetten.
Vervolgens worden enkele verschijn
selen genoemd die erop zouden kunnen
wijzen dat onder de oppervlakte van de
hoogconjunctuur reeds krachten werk
zaam zijn die in neergaande richting
wijzen.
Deze verschijnselen zijn: de daling
van de industriële produktie, sedert juni
vertoonden het overigens zeer lage wer
keloosheidscijfer en het cijfer van aan
vragen' van werkgeve... praktisch geen
wijziging meer, de toeneming van de in
voer is duidelijk afnemend, hetgeen in de
regel een symptoom is van afnemende
binnenlandse bedrijvigheid, de orderpor
tefeuilles van vele bedrijfstakken verto
nen een dalende groei en in sommige
gevallen zelfs een absolute vermindering
De gesignaleerde verschijnselen hebben
evenwel een onvoldoende uitgesproken
karakter om de conclusie te wettigen,
dat reeds een conjunctuuromslag heeft
plaats gehad.
Het verslag gaat voorts in op de vraag
m hoeverre de destijds gestelde doelein
den van nu ruim tien jaar industriali-
satiepolitiek werden bereikt. Het doel
van een constante zich op hoog niveau
bewegende werkgelegenheid werd op
verheugende wijze bereikt.
Van het doel, dat de overheid
stelde met betrekking tot de prijzen, ka®
niet zonder voorbehoud worden gestel"»
dat het werd bereikt. Men wil niet be
weren dat de gedurende, de afgelop®0
tien jaar gevoerde prijspolitiek en
luking is geweest, maar ontkomt toe*
niet aan de indruk, dat le prijsontwik
keling en het daarmee samenhangen"»
oorzakencomplex de zwakke steê v»2
onze economie vormen. Nederland hee^
een belangrijk deel van de voorsproü»
in loonkosten, die het op het buiten
land had prijgegeven.
Gedurende enkele tijdvakken In de "L
gelopen tien jaar was de prjjssttjgnj»
(mede) een gevolg van binnenland68
kosteninflatie.
Ook thans is het gevaar van prijsstij
ging door kosteninflatie geenszins denk
beeldig, aldus de AB.
Afgezien van tijdelijke onevenwichtig
heden werd het doel van een evenwich
tige betalingsbalans in de afgelopen t1"
jaar op verheugende wijze bereikt.
Het besluit tot revaluatie van de FUL
den is door de regering verdedigd nj»
het argument, dat de Nederlandse
talingsbalans een fundamentele oneven
wichtigheid vertoonde. Deze zienswiP,
kan de directie van de AB slechts
op zekere hoogte onderschrijven, ^ve
een wat langere periode beschouwd
de onevenwichtigheid slechts van
bescheiden betekenis, te meer waar B
uit structurele overwegingen gewens
overschot op de betalingsbalans °P tt
pende rekening uiteraard een arbitr"
gegeven is. De structurele onevenwl"
tigheid was naar het de directie van JL
AB voorkomt van zo geringe omval
dat men zich ernstig moet afvragen-ej
revaluatie niet een te „zwaar" m1""
vormde voor de bestrijding ervan.
Het zou naar de mening van de
rectie van de AB ernstige overvveg
hebben verdiend om de gelegenheid»
het bestaan van een fundamentele -
evenwichtigheid van beperkte omva
bood, aan te grijpen om het buurp
bleem definitief op te lossen. Zeer
baal geschat zou een verhoging va"r,
huren tot op een niveau, dat in 0
eenstemming is met de bouwkosten.
looncompensatie een verhoging va»
produktiekosten met zich me®,otde
gebracht, die ongeveer in dezelfde ^et
van grootte zou hebben gelegen ais
revaluatiepercentage.
Het effect op onze concurrentiepos'
t.o.v. het buitenland zou derhalve
veer gelijk zijn geweest.