CONTACT
MORGENAVOND: IBSENS
„NORA" (Het Poppenhuis)
Di GEHEIMZINNIGE STER
DE LAATSTE SLAG
Feest met 15-jarige
Nederl Radio Unie
Begeleiding
songfestival
onzeker
DAGPUZZLE
Het menselijk conflict achter de
schijn van roze geluk
luisteren naar
De misdaad
van
Richard Ross
Woensdag.-
Buitenlands programma:
Donderdag:
Buitenlands programma:
M Ir. -mvond:
TV donderdagmiddag:
WOEHAL..WOEHA!...
Snuif en wrijf
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1962
PAGINA 4
DE AVONTUREN VAN .KUIFJE EN BOBBY
door HERCÉ
112
Da Jen is onmogelijkKapitein
De zee is ree/ te w/Jd
Kuifje Kuifje!.
Wordt wakker!.
Hij rerroert zich niet.en het
water stijgt meer en meer... H&tnu!
Vanavond
Het heipt niet!En
toch moet hij bijkomen!..
ERIC DÉ NOORMAN
142. In diepe stilte luistert het drietal naar de snel naderende voet
stappen. Grimmig en vastberaden hun huid duur te verkopen, glipt Al
lan met pijl en boog gewapend naar de ingang van de Mithras-tempel.
om niet lang daarna met een flauwe grijns op 't gezicht weer terug te
komen. „Loos alarm," fluistert hij. Het was wel een hele bende volk,
maar er waren soldaten bij en de hele troep volgde een weg, die op enige
afstand hierlangs loopt. „Nu, des te beter," gromt Eric, terwijl hij weer
gaat zitten. „Intussenwat moeten wij nu beginnen? Wat doen we
met hem daar?" Met een hoofdknik in de richting van de nog steeds
roerloos terneer liggende Sangibanus. „Als hij maar niet dood gaat,"
fluistert Allan, „dan zijn we onze gijzelaar kwijt." „Mooie gijzelaar,"
klinkt Barac's stem spottend. „Hij heeft alleen waarde voor zijn Ala-
nenbende. En die moet net zo als wij alles stiekem doen. Wat denk je,
dat de magistraat er van zou zeggen, als wij met een half dode Alanen-
hoofdman door de stad gaan slepen? Nee, Ik ben het met de Herulen-
vorst eens, dat het 't beste is dat we hem naar de magistraat brengen,
en dan alles vertellen. Dan krijgen we tenminste bescherming van de
soldaten tégen de Alanen." „En ik ben er tegen," antwoordt Eric be
daard. „Ik lever geen mens uit aan de galg. Mijn doel heb ik bereikt.
We weten nu, wat er aan de hand was tussen Attila en die Alanen.
De hoofdpersoon is in onze macht. We moeten alleen met hem ongezien
de stad kunnen verlaten, dan is alles gered." „Jaja," zegt hij dan. „Maar
dat lukt nooit." „Het zal lukken," klinkt op dat moment een donkere
stem. Als ze zich geschrokken omdraaien, zien ze de Alanenhoofdman
bleek als een dode overeind komen. „Ik heb alles gehoord," zegt hij mat,
„ikHij hapert. „Verlaat u op mij. Ge hoeft nergens meer bevreesd
voor te zijn."
NOGMAALS
„VREEMD"
door RICO BULTHUIS
Ver koud he ids bacillen
protektie tegen infektie
Hendrik Ibsen, de befaamde Noor, die
van 1828 tot 1906 geleefd heeft, Is een
belangrijk man geweest in de Westerse
toneelhistorie. Een toneelvemieuwer,
ook al doet hij dan nu in sommige op
zichten ouderwets aan. H\j was de eer
ste, die al dan niet bewust het to
neel gebruikte om mensen te ontmaske
ren; niet om een illusie gaande te maken,
maar om een schijn af te breken.
It. zijn toneelstuk ,,Nora" laat hij in
het begin in een paar korte scènes een
idyllisch huwelijk zien, een poppen
huis" (overeenkomstig de originele ti
tel van het stuk), waarin Nora een zeer
aantrekkelijk, vlinderachtig wezentje is,
een „zangvogeltje" en een „eekhoorn
tje" voor haar man, de advocaat en pas
benoemde bankdirecteur Helmer. Het is
maar schijn. Niet in de zin van een be-
wu opgehouden facade. Het is een il
lusie, waarvan Nora en haar man ge
loven, dat zij werkelijkheid is.
Dit levert trouwens voor de toeschou
wer van nu ook al aanstonds een toch
wel aantrekkelijk beeld op van de sa
menleving anno 1890: een aangenaam
huis met pluchen meubelen en een piano,
drie aardige kleine kinderen, een ka
mermeisje en een kindermeisje.
De schijn begint af te brokkelen met
de komst van een jeugdvriendin van No-
ra- Christine, mevrouw Linde. Niet in
de eerste plaats om de moeilijkheden,
die zij gekend heeft, maar door de be
kentenissen, die Nora haar doet. De aan
leiding tot het komende, beslissende con
flict tussen Nora en haar man kondigt
zich aan.
Deze aanleiding hoort ook thuis in de
wereld van de schijn. Nora heeft enige
jaren geleden op louter nobele motieven
een valse handtekening onder een
schuldbekentenis gezet. Dit lijkt nu een
vrij gezochte gebeurtenis, zoals het con
flict, dat er uit voortkomt, nu ook on
mogelijk mag heten. In Ibsens tijd heeft
dit alles ongetwijfeld waarschijnlijker ge
klonken. maar het moet toch opvallen,
dat hij he* slechts als een vrij willekeu
rig dramatisch hulpmiddel gebruikt
heeft
Hij laat immers bijzonder duidelijk uit
komen, dat er van enige morele schuld
geen sprake kan zijn. Helmer maakt
zich, als hij dit feit ontdekt, wel ver
schrikkelijk kwaad, maar niet, omdat
hij zo diep in zijn morele principes ge
schokt is. Het enige schrikbeeld, dat
hem onthutst is. dat zjjn goede naam
nu in net slijk ligt, -n dat dus zijn car
rière gebroken is. De boze woorden, die
hij in zijn consternatie uit, doen welis
waar een morele verontwaardiging ver
moeden. maar hij ontmaskert zichzelf
volkomen op het ogenblik, dat de ge
vaarlijke schuldbekentenis hem in han
den komt. Pas dan is hij bereid alles
te vergeven en te vergeten.
Het is dus zaak bij het zien van dit
stuk te onderscheiden tussen het uiter
lijk waarneembare en wat daarachter
schuil gaat. Naar het uiterlijk is het een
ietwat tragisch huwelijksconflict, aan
doenlijk doordat het zo de voorbije tijd
oproept. De nog altijd geldige actuali
teit ligt daarachter. Helmer is, als hij
zijn carrière onbedreigd weet, bereid
zelfs gretig bereid op de oude voet
verder te leven. Nora evenwel heeft
hem, een kort ogenblik maar ge
zien zonder het masker, dat hij al die
acht jaren van hun huwelijk gedragen
heeft alsof het zjjn echte wezen weer
spiegelde. Maar in hetzelfde korte ogen
blik heeft zij ook ontdekt, dat zij van
zichzelf een verkeerde voorstelling had,
dat haar behoefte aan bemind worden
haar een manier van bestaan opgedron
gen heeft, die niet met haar wezen over
eenkomt. De illusie van hun beider sa
menleving is plotseling verbroken. Het
is niet meer geweest dan een poppen
huis, waarin zij gedaan hebben alsof
zij van elkaar hielden, terwijl zij in we
zen elkaar niet kenden, zichzelf niet ken
den, zeer eenzaam waren. Hier klinkt
de opmaat van een thema, dat ons zeer
bekend is geworden, en dat Ibsen, hoe
ouderwetsch misschien ook, met onze
tjjd blijft verbinden.
Merkwaardig eigenlijk, dat hij, zo
veel valse schijn ontmaskerend, voor
de moderne opvattingen toch een illu
sionist blijft. Hij laat Nora haar waar
heid herkennen. Hierin schuilt een ont
maskering van de samenleving van
haar dagen. De herkenning en de ont
maskering zijn evenwel slechts ten
dele: Nora gaat van haar man weg
om zichzelf te vinden, zichzelf volle
dig te leren kenne. Ibsen laat de mo
gelijkheid open, dat „het wonderbaar
lijke," waarop Nora zo hevig hoopte
vóór haar man de valse handtekening
ontdekte, toch nog zal geschieden. Het
wonderbaarlijke, waarin de eenzaam
heid opgeheven zal worden door ech
te liefde. De huidige literatuur gelooft
daar in het algemeen niet meer in.
Wellicht een reden te meer om deze
Nora te appreciëren, want zo pessi
mistisch zijn wij van huis uit niet. Al
maakt deze overweging het stuk niet
voor alle leeftijden geschikt.
Om het stuk goed te begrijpen moet
men oog kunnen hebben voor het wezen
lijke van de tragiek er in, namelijk, dat
de eenzaamheid, waarvan Nora zich be
wust wordt, niet te wijten is aan enige
schuld van haar of van haar man; het
is een gegeven, dat bij de mens hoort,
en waaraan hij hoogstens ten dele kan
ontkomen. Gelukkig maar overigens,
dat men zich daar zelden zo gevolgen-
f Advertentie)
DE OLVEH voor een levenpolis naar maat.
HILVERSUM I. 402 m. 18.10 fiadio-
kuor. 18.30 Het spektrum. 18.45 Lichte
gram. 19.uo Nws. en weerber. 19.10 Op
de man af praatje 19.15 Leger des Heils-
kwartier 19.30 Radiokrant. 19.50 Lucht
machtkapel (gram.) 20.00 Radio-Filharm.
orkest en solist 21.00 De ontwikkeling
van enkele sociaai-geneesk. voorzieningen
lezing. 21.25 Pianorecital 21.50 Hobo en
klavecimbel (gram). 22.00 Kanttekenin
gen bij de voorpagina. 22.10 Musette-ens.
22.30 Nws 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Platennws. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVEKSUM II, 298 m 18.00 Nws.
en comm 18.20 Act. 18.30 Promenade
orkest. 19 00 V. d. kinderen. 19.10 VARA-
Varia en lichte gram. 19.20 Rome dringt
op. toespraak. VPRO: 19.30 V. d jeugd.
VAR^: 20.00 Nws. 20.05 Theaterkoor en
-orkest en '.angsotisten. 20.35 Zestig Jaar
levenservaring, lezing (19). 20.50 Don Car-
los_ opera (Eerste Lm. vijfde tafereel).
22.50 Nws. 23.00 Hart op de tong: act.
problemen. 23.15 Jazzmuz. 23.40 Lichte
gram. 23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND. BBC Home Service, 330
m.18 00 V. d. jeugd. 18.55 Weerber.
19.00 Nws. 19.15 In the South-East, reg.
programma. 20.00 Viool en piano 20.30
Round Britain Quiz. 21.00 Koninkl. Fil
harmonische Concertvereniging. (Om
22.00-22.15 Voordracht) 23.00 Nws. en
weerber. 23.30 Voordracht. 23.45 Parle-
mentsoverzicht. 24.00 Nws. en weerber.
0.06-0.36 Kamermuziek.
ENGELAND. BBC Light Programme
1500 en 247 n 18.31 Gevarieerde muziek
en bericnten. 19 33 Sport. 19 45 Hoor
spel 20 00 Nieuws en journaal. 20.31 Ge
varieerde muziek. 21.00 Sportquiz. 2131
Hoorspel. 22.31 Lichte muziek. 23.30 Nws
er. sport. 23.41 Grammofoonmuziek. 0.31
Lichte muziek. 0.55-1.00 Nieuws.
NDR-WDR. 309 m.: 19.00 Nieuws. 19.15
Kamermuziek 20.00 Hoorspel. 21.05 Jazz
muziek. 21.45 Nieuws. 22.15 Operamuziek.
23.15 Symfonieconcert. 24.00 Nieuws.
0.10 Lichte muziek. 1.00 Weerbericht en
gevarieerde muziek.
FRANKRIJK 111. 280 en 235 m.18.30
Grammofoonmuziek. 19.00 Nws. 23.10 Ka
mermuziek. 23.53-24.00 Nieu—s.
BRUSSEL. 324 m.18.10 Lekenmoraal
en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Sportkroniek. 19 00 Nieuws. 19.40 Vrolijke
muziek. 19.50 Herinneringen aan toen...
20)10 Verzoekprogramma: Klassieke muz.
21 15 De zeven kunsten. 21.30 Lichte gram
22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogische lezing.
22.25 Etnische muziek. 22.55-23.00 Nieuws.
BRUSSEL. 434 m.
484 m.18.30 Jazzmuziek. 19.30 Nieuws.
20.00 Chansons. 22.55 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Kamerork. 7.30
V d jeugd 7 45 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nws. M8 Lichte gram. 8.50
V d. rouw. 9.35 Waterst. 9 40 School
radio. NCRV: 10.00 Kamermuz. 10.15
Morgendienst. 10.45 Kerkorgel. KRO:
11.00 V. d zieken. 11.45 Gewijde muziek.
12.00 MiddagkJok-noodklok. 12.04 Muziek
uit nieuwe films 12.25 V. d. boeren. 12.35
Land- en txiinb. meded. 12.38 Lichte gram
12 50 Act. 13.00 Nws 13.15 Lichte muziek
en zangsolisten 13 40 Kopstukken, licht
progr. NCRV 14.00 Promenade-orkest en
solist 14 40 Klassieke ram. 15.30 Thea
ter orkest., zang en orgel. 16 00 Bijbel
overdenking. 16.20 Pianorecital 16 50
Klassieke muziek 17 00 V d. jeugd. 17.30
Jazzmuz 11 40 Beursber. 17.45 Koninklij
ke militaire kapel.
HILVERSUM II. 298 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Oehtendgym. 7.20
Lichte gram. VPRO: 7.50 Dagopening.
AVRO: 8 00 Nws 815 l.lchte gram. 9 00
Ochtendgvm v d vrouw 9.10 De groen
teman 9 15 Klassieke Weense muziek 9 40
Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen.
10.50 V d kleuters "H 00 Kookkunst. 11 15
Russische muz. 12 00 Dansmuz 12.30
Meded t. h.v. land- en tuinb. 12.33 Uit
het bedrijfsleven. 12.43 Hammondorgel en
zang. 13.00 Nws. 13.25 Beursber. 13.30
Metropole-ork. 14.00 Alt-mezzo en plano:
Klassieke liederen. 14.30 Mag Ik mijn ver
zen niet zijn?, lit. klankb. over Joannes
Secundus. 15.00 Dieren in en rondom het
huiï». een progr. over het wel en wee van
huisdieren 15.45 Lichte gram. 16.00 Van
vier tot vijf, een radioprogr. i. e. Note-
dop. 17 00 Lichte gram. v. d. teei agers.
17.30 V. d. jeugd
ENGEL., BBC L. Progr. 1500 en 247 m.
12.00 Voordracht. 12.15 Mrs. Dale's
dagboek. 12.31 Lichte muziek. 13.00 Popu
laire grammofoonplaten. 13.31 Voor de
arbeiders 14.00 Gevarieerde muziek.
14.45 Voor de kleuters. 15.00 Voor de
vrouw. 16.00 Lichte muziek. 16.31 Muziek
bij he» werk. 17.15 Mrs. Dale's dagboek.
17.31 Uitslagen van races. 17.34 Lichte
grammofoonmuziek voor de jeugd.
ENGELAND, BBC Home Service 330 m.
12.00 Schoolradio. 13.00 Orkestconcert.
13.55 Weerber. 14.00 Nws 14.10 Round
Britain Quiz. 14.40 Voordracht. 15.00
Schoolradio. 16.20 Kritieken. 17.05 Lichte
muziek. 17.45 Lezing.
NDR-WDR. 309 m.
12.00 Lichte grammofoonmuziek. 13.(X)
Nieuws. 13.15 Gevarieerde muziek. 16.00
Filmmuziek. 16.45 Dixielandmuziek. 17.35
Klassieke kamermuziek
FRANKRIJK III. 280 en 235 m.
12.00 Nieuws. 12.10 Operaconcert. 14 U.->
Kamermuziek. 17.15 Gewijde muziek.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammo
foonmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amu
sementsmuziek 12.50 beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14,(1.
Schoolradio. 16.00 Beursberichten. 16.06
Franse les. 16.21 Koorzang. 17.00 Nws.
17.15 Voor de kinderen.
BRUSSEL. 484 m.
12.03 Bonjour musique. 13.00 Nieuws.
13.15 Amusementsmuz. (gr.). 14.13 Sym
fonische muziek. 15.03 Lichte grammo
foonmuziek. 16.08 Russische muziek. 17.00
Nieuws. 17.30 Liederen.
20 00 Journaal en weeroverz. NCRV:
20.20 Memo. NTS: 20.30 Eurovisie: Film
overzicht van de belangrijkste gedeelten
internationale wedstrijden Lkiën van
vandaag te Chamonix. NCRV: 20.45 Pas
geperst. 21.15 Beter benijd, dan bewon
derd .momenten u. d. loopbaan v. e. ..no-
nieme heilsofficier. 21.50 Barokconcert
m.m.v. ballet. 22.20 Documentaire film
(deel 8). 22.45-22.50 Voordracht van ge
dichten.
DUITSE TELEVISIE PROGR.
18.25 Die Nordschau. 19.25 Alarm voor
Dora X, WDR: 18.40 Hier und Heute,
journ. 19.15 Unternehmen Kummerkasten
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Een balans in bewegende beelden. 20.35
Komische verhalen. 21.05 Beschouwingen
over studenten. 21.55 Laatste nieuws.
22.15 Proclamatie v. Prins Carnaval te
Keulen.
VLAAMS BELG. TELEVISIE-PROGR
17.00 TV-feuilieton. 19.30 Automobius-
tenkroniek. 20 00 Nieuws en sportuitöl
20.25 Het manneke. 20.30 Pilmverslag van
internationale wedstrijden skiën in Cha
monix. 20.45 Feuilleton. 21.25 Tën huize
van.. interview. 22.15 Hoogtepunten uit
de geschiedenis v. d. Amerikaanse stom
me film. 22.40 Nieuws.
FRANS BELG TELE V1SIEPROGR.
18 30 Voor de jeugd. 19.IX) Actualitei
ten uit het jaar 1933. 19.30 Katholieke
uitzending. 20.00 Journaal. 20.30 Filmver
slag v. internationale wedstrijden skiën
in Chamonix. 20.45 Amerikaanse film,
22.45 Journaal
NTS: 13.45-15.UU Eurovisie: Rechtstreek
se reportage van internationale wedstrij
den skiën van vandaag te Chamonix.
13.45 Eurovisie: Internationale wedstrij
den skiën in Chamonix 17 00-18.00 Voor
de kinderen.
rijk bewust van wordt als Nora. Haar
tragiek is doorgaans slechts latent aan
wezig. omdat het wonderbaarlijke dat zij
van haar man verwachtte binnen het
bereik blijft. De wezenlijke eenzaamheid
wordt er weliswaar niet mee opgehe
ven, maar het maakt een maximum
aan innige verbondenheid waar, die
haar tot een dragelijk minimum redu
ceert. Daarom mag Ibsen waarschijn
lijk niet de illusionist heten, die hij in
het aanschijn van de moderne litera
tuur schijnt. Hoe merkwaardig dezo con
clusie ook moge blijken bij een stuk, dat
eindigb met een scheiding tussen man
en vrouw.
Donderdag a.s. is het spel voor de te
levisie te zien.
RUTTEN
Copyright Casterman
HILVERSUM, 14 febr. Het televi
sieprogramma van de NCRV, dat opent
met de rubriek „Memo" van Peter
van Campen. wordt vanavond om half
negen onderbroken voor een filmover
zicht door Eurovisie van de belangrijk
st.- gedeelten uit de wedstrijden om het
wereldkampioenschap skiën te Chamo
nix, waarna het sterk gevarieerde
NCRV-programma wordt voortgezet met
„Pas geperst" van Pi Scheffer, ge
volgd door'een tv-documentaire uit het
leven van een officier van het Leger
des Heils. Die Haerlemsche Musyckca-
mer onder leiding van André Kaart
geeft vervolgens met medewerking van
he Nationale Ballet en leerlingen van
de Rijksopleiding voor de danskunst
van het Koninklijk Conservatorium in
Den Haag een barok-concert. Uitge
voerd wórden de Ouverture „I Traci
Amanti" van Cimarosa, het Menuet uit
„Hercules verliefd" van Lully, ingestu
deerd in de oorspronkelijke choreogra
fie door J. VV. Schultink, het Concerto
Barocco van Balanchine met Bouw
Lemkes en Jeanne de Vos als viool
solisten en Son,ja van Beers, Leonie
Kramer en Peter Appal als balletsolis
ten en de Finale „Nottumo no. 2" van
Haydn. De achtste aflevering in de se
rie „V for Victory" naar de mémoires
van Winston Churchill geeft hierna een
overzicht van de strijd op de eilanden
Kreta en Malta en in Albanië, Grieken
land en Egypte. De uitzending wordt
besloten door Peter Oosthoek, die ge
dichten voordraagt van P. C. Boutens,
M. Nijhoff en K. H. R. de Josselin de
Jong.
In een gezamenlijk radioprogramma,
verzorgd door de NCRV, speelt het Ra
dio Filharmonisch Orkest onder leiding
var. Willem van Otterloo vanavond om
acht uur met solistische medewerking
van de pianist Alexander Uninski de
Ouverture „De Hebriden" opus 26 van
Mendelssohn, het Concert voor piano en
orkest no. 1 in e, opus 11, van Chopin
en de Ouverture „Tannhauser" van
Wagner.
De VARA begint vanavond om tien
vóór 9 met een van de grootste opera
uitvoeringen, die ooit in Nederland voor
de microfoon zijn gebracht. Het Om
roeporkest en het Groot Omroepkoor
geven met een gemengd Nederlands-
Italiaanse bezetting een volledige uit
voering van alle acht taferelen van
„Don Carlos", de opera van Verdi. Het
eerste tafereel bijvoorbeeld kon in ons
land nog niet eerder worden beluisterd.
De dirigent is Carlo Maria Giulini,
een groot Verdi-kenner, die tot dusver
re nog nimmer tijd en gelegenheid
heeft kunnen vinden om voor de radio
te werken. Onder de solisten bevinden
zich Maria van Dongen, Mimi Aarden
en Gerry de Groot. De rol van Don
Carlos wordt gezongen door Gian Paolo
Corrad en die van Philips II door de
bas Ugo Trama. Verder werkt o.a.
mee de Vlaamse bariton Renaat Ver-
bruggen.
Met het oog op de lengte van de ope
ra zullen vanavond de eerste zes tafere
len worden uitgezonden. De laatste
twee volgen vrijdagavond.
nT ]I
HILVERSUM, 14 febr. De Ned.
Radio Unie, de stichting waarin de Ne
derlandse omroepverenigingen samen
werken, viert vrijdag 2 maart a.s. het
vijftienjarig bestaan. Er zal 's middags
een receptie worden gehouden in de
Burgerzaal van het Hilversumse Raad
huis en verder zal in de week van het
jubileum een bijzondere serie uitzen
dingen te beluisteren zjjn. Al deze uit
zendingen worden verzorgd door de
orkesten, koor en hoorspelgroepen, die
o».der de NRU ressorteren.
Het Radio Philharmonisch Orkest
ei het Groot Omroepkoor concerte
ren in een directe uitzending op 2
maart in Utrecht, het Omroeporkest
in de Nieuwe Schouwburg in Heerlen
(uitzending 28 febr.) het Radio Ka
merorkest in het Gem. Lyceum in
Emmen (27 febr.) en het Promenade
Orkest en Metropole Orkest in het
Concertgebouw in Amsterdam (uit
zending 1 maart). De hoorspelkern
presenteert 28 februari een uitzending
van „Mariken van Nimwegen".
Interessant belooft een uitzending te
worden die 1 maart 's avonds wordt
uitgezonden en die een beeld zal geven
van de technische achtergronden van
een uitzending. De NRU-technicus Arie
Brandon heeft dit klankbeeld samen
gesteld.
De luisteraars kunnen, ook op 1
maart, een kans wagen in een prijs
vraag, waarbij de identiteit moet wor
den geraden van 15 bekende radiospre
kers die zich in een geheel ander gen
re zullen laten horen. Marnix Gijsen
verleent tenslotte op 2 maart nog een
bijarage met een voordracht, getiteld:
Pleidooi voor de monogamie.
(Var. onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM, 14 febr. Er bestaat
nog allerminst klaarheid over de orkest
begeleiding van de vocalisten, die zul
len deelnemen aan het nationaal song
festival, eind van de maand.
Het Metropole Orkest van Dolf van
der Linden weigerde maandag op te
treden, omdat het behalve een N.T.S.-
programma ook een radio-programma
van de AVRO betrof, en voor het laatste
wenste men een aparte honorering.
Daarop werd bekendgemaakt, dat het
AVRO-orkest „De Zaaiers" onder lei-
dii.0 van Gerard van Krevelen de plaats
van het Metropole Orkest zou innemen.
In de kringen van dit orkest is men
hierover slecht te spreken en ook
HILVERSUM, 14 febr. Zaterdag
a.s. 's middags van vier uur tot half
vijf geeft de K.R.O. een heruitzending
van het programma „Vreemd" van
Leo Nelissen van 23 januari j.l. In dit
programma werd met markante radio
middelen een beeld gegeven van de
Frans-Algerijnse situatie. Het heeft de
vorige maand bijzonder de aandacht
getrokken.
leden van „De Zaaiers" willen het
protest van hun collega's niet dwars
bomen. Odat „De Zaaiers" in dienst
van de AVRO zijn, hebben de orkest
leden eenvoudig volgens de rooster te
spelen. Wordt hieraan niet voldaan,
dan overtreedt men de bepalingen van
het contract met de daaraan voor de
leden verbonden gevolgen.
Hoe thans de zaken ervoor staan kan
niemand in Hilversum zeggen. Het een
en ander is nogal verward. In ieder ge
val staat de begeleiding voor het song
festival momenteel op losse schroeven.
100
Zwijgend volgde Ishiguro, Het leek wel of hij de
aanwezigheid van de inspecteur niet opmerkte. Ross
wandelde, als liep hij te fh.neren op de boulevard, over
de gangen. H(j wees terloops op de flessen, die als
kleine mensjes, voorzien van hun naamkaartje naast
de deuren stonden. Eén stond er midden op de trap.
Ishiguro liet er zijn verstrooide blik langs glijden en
las de naam van Flsink. Voor hem waarschijnlijk een
vreemde en onbekende naam. Toen speelde de in
specteur het 'zwijgende spelletje van alles, wat de ge
tuigen hem verteld hadden. Eerst begon hij met ae
fles van Lucas (de azijnfles) uit de kamer te halen en
naast de telefoon *e zetten. Dan plaatste hij de fles
met de naam van Eggeling boven aan de trap. Ver
volgens greep hij de laatste fles bij de dunnen hals,
ging naar de kamer van de dokter en liet de beide
de Eggeling-fles naar de achterdeur en stopte hem
daar in zijn actetas. Ishiguro keek zonder te kijken.
Hij gaf geen teken van instemming, hjj werd niet
boos, hij lachte niet.
Nu was de beurt aan de fles van Tine Zomers. Dit
werd een hele onderneming. De denkbeeldige ma
joor, (een dikke jampot) sleepte letterlijk met zijn
ondiepe ziel over de trappen, schrok vreselijk, nam
een denkbeeldig jeneverglas en keerde terug, be
gluurd door de fles van Tine en van Elsink, van
John en van Tilly. Bij de laatste fles maakte Ross
een vragend gebaar. Zo speelde Ross het spelletje
verder. Hij liet Ishiguro de fles zien, die in de bijkeu
ken stond met „Nellie". Even leek het of dezwijgende
Japanner schrok. Richard Ross voerde de fles van
Tine Zomers heen en weer en bracht hem terug naast
de deur van Galjaards. Maar dan nam hij de azijn
fles. Ishiguro keek werkelijk naar het flessenspel,
maar hij zweeg. De azijnfles sloop in de hand van de
alwetende inspecteur, naar ue kamer van de dokter.
Hogendijk was niet thuis, dus Ross ging naar binnen.
Hij opei de de kast, greep in zijn tas en liet Ishiguro
het in beslag genomen flesje zien, waarin het vrese
lijke blauwzuur geduldig op een taak had staan wach
ten. Hij speelde toen de zelfmoord, zoals hij dat bene
den in de kamer aan de mensen verteld had.
Het spel was uit, dat wil zeggen, Ross spoelde on
der de kraan de etiketten af en zette de flessen en de
potjes weer jp een plank, maar dan opende hij zijn
tas, wees naar de plank, als wilde hij zeggen: één
van hen en hij bracht de beide laatste flessen voor
het voetlicht,. Het was een nogal dom en kinderachtig
spelletje maar Ishiguro keek tenminste en dat was
heel wat waard. Hij zei geen woord en dat was mis
schien nog méér waard.
Ross plaatste de fles met de naam van Ishiguro
schuin tegenover de deur van Lucas, achter de be
schutting, waar de man met „het oosters oor" ge
staan zou hebben, volgens zijn eigen verklaring.
Daarna deed Ross iets onbegrijpelijks. Hij ging naar
de hall, scharrelde op de tegels en daarna op het gas
kastje, liep naar boven, totaan de deur van Lucas en
trad binnen. Daar-wees hij op de gramofoon en op de
telefoon, tikte aan zijn oor, maakte een grimas tegen
de deur en lieo dan de kamer uit, om snel bij Hogen
dijk bin.iei te lopen. Dan keerde hij terug,maakte
een gebaar, alsof hjj wilde drinken, maar herhaalde
hetzelfde manuaal als zo juist en druppelde denk
beeldig vergif. Dan ging hij de kamer uit, liep vrij
hard naar beneden en holde naar de tuindeur, maak
te een gebaar naar de struiken en keek Ishiguro aan.
Deze kon een spotlach nie- onderdrukken. Toen lach
te Ross niet meer. Hij stak Din hand in zijn tas en
haalde met een zegevierend gebaar een fles te voor
schijn, gemerkt met een X.
Hij hield hem de ontstelde Ishiguro voor de neus en
smeet de fles toen ver r.chterin de tuin. Hij wees met
gestrekte vinger naar de achterdeur en hij keek eerst
gespannen voor zich uit en toen keek hij de man aan.
die hem al die tijd zwijgend gevolgd was.
Ishiguro zag groenbleek, maar sprak nog steeds
geen woord. Dat duurde zo een paar minuten en dan
zei Richard Ross, zo gewoo en zo op een dreuntje,
alsof hij een mededeling voor de radio deed:
De heer Lucas heeft uit angst voor ontdekking,
zèlfmoord gepleegd.
Hij salueerde, draaide zich om en ging weg.
NEGENDE HOOFDSTUK
Om zes uur kwam Richard Ross thuis. Hij heette
weer „Dick" jn was bovendien een misdadiger. Het
stemde hem niet bepaald vrolijk, want hij hau niets
gemeen met Lord Lister: wreker van onrecht en be
schermer der armen. Hij was een man als duizend
anderen, niet bijznnder begaafd, doch ook niet dom.
Hij had een H.B.S.-diploma en als kind had hij held
willen worden, boven op een toren, net als Michiel.
Hij kon meepraten over een goeie film en hij wist zo
onge"eer het verschil tussen goed en kwaad. Maar
juist dat „ongeveer" had hem parten gespeeld. Sar-
demann had het makkelijker, die wist het heel nauw
keurig te verteller, en als het niet klopte, dan haalde
hij de wet erbij.
Dat ging allemaal best, als iemand zonder licht
fietste of een ruit insmeet en „Stemt op Pietje" riep.
Hetg ing ook nog wel als de buren in een volkswijk él-
kaar met stokken te lijf gingen of als er een jongen
een medeminnaar van de dijk gooide. Liep dat goed
af, dan waren de knapen wat rumoerig geweest,
maar als de medeminnaar zijn nek brak over een
meerpaaltje, dan was het doodslag. Als een soldaat
weigert, om een dorp in brand te steken, dan schrikt
de krijgsraad van zoveel gemis aan vaderlandsliefde
en laat de ellendige kerel drié jaar lang opsluiten om
na te denken en mens te worden. Steekt dezelfde man
op eigen gelegenheid een dorp in brand, dan kan het
hem zijn hoofd kosten, want zoveel onmenselijkheid
duldt men niet. Het recht stelt voorbeelden en be-
s :hermt de mensen. Het recht is het geweten van de
staat. Het is beschreven en het is rechtvaardig.
(Worcll oeruotgd)
Advertentie
zijn als de dood voor
cS enkooiVoo^ /f. MO]
Dit doosje betekent:
LETTERGREEPRAADSEL
Horizontaal en vertikaal dezelfde
woorden invullen.
1 myth, figuur - 2 hoofdstad van Syrid
3 bladwachter - 4 bep. aanw.vnw.
5
Europees land - 6 middel van bestaan.
Oplossing van 13 febrlari.
Horizontaal; 1. bok, opeens; 2. evan
gelist; 3. memoires; 4. Irene, pij J
D.D.R., fataal; 6. daas, moor; 7. edain
mer, ijs; 8. Lido, lasso; 9. A.G., rea
10 ceintuur; 11. rein. wit.
Verticaal: 1. bemiddelaar; 2. overd®
dig; 3. kameraad, c.i.; 4. non, smoren:
ogief, ei; 6. per, Ameland; 7. elector®»
8 eis, ao, sluw: 9. N.S., Parijs, uil
steil, soort.
Advertentie)
Uw verkoudheid van neus,
keel of borst weginet