JEANNE EN DE RECHTERS VOOR KRO-RADIO Kijk en luister CONTACT DE GEHEIMZINNIGE STER 1 DE LAATSTE Alfredo DAGPUZZLE „Op visite' Gervaise" van René Clément Zola-naturalisme op televisie De misdaad van Richard Ross Huis te Voorschoten geheel afgebrand Maandag: Buitenlands programma: TV hedenavond: Buitenl. TV 's avonds: Dinsdag: Buitenlands programma: Buitenl. TV 's middags.' Vanavond MAANDAG 19 FEBRUARI 1962 PAGINA 4 ff - 'ff'ff DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY door HERGÉ 116 Jk kan met dichterbij komen, anders sta ik op de rotsen te pietten.Jk zat Li een zwemvest toegooien Trek 't touw naar tt toe.. Jn het water springen?. hoor, dat f -doe. niet tv-a' meer! Bobbie f.Bobbie!... Wit je eens gauw hier komen Vlug!. Kom viuq, Bobbie.ive zullen 'komen ERIC DE NOORMAN V 146. „Svein!" Bij het horen van Eric's krachtige stem stoot de lange Sakser een verheugd gebrul uit en zijn beduusde toehoorders haast omver lopende, haast hij zich, om Eric en Allan te begroeten. Barac's twee dienaren zijn niet minder blij hun meester terug te zien. „Dus aan jullie hebben we deze herrie te danken," zegt de Noorman. „Wat is er allemaal aan de hand? Waar zijn de anderen?" „Je zoon, Axe en Merwig zijn er ook met een aantal hoofdmannen," antwoordt Svein. „Met de bisschop van dit kerkje zijn ze naar de baas van deze stad. Magieh„Magistraat," grinnikt Barac. „Ja, zo'n rare naam was het wel," gromt de Sakser. „De toestand is ernstig, Noorman, en dat zullen ze nou die baas aan zijn verstand brengen, om hulp te laten halen bij Aetius. De bisschop is een fijne vent, hij begon zogezegd meteen zijn klokken te luiden, vanwege de toestand." „Attila is dus op weg hierheen," zegt Eric. „Dat was te verwachten. Maar waar zijn onze krijgers en waar is Safrax met zijn troep „Onze Franken en Noren leven nog buiten de stad," is het antwoord. „Safrax is hem ge smeerd het waren zijn krijgers, die de Hunnen ontdekten. Hij beweert nu van plan te zijn de hulp van de koning der Gothen in te roepen voor de strijd tegen de Hun." De lange Sakser snuift bedenkelijk. „Dat moet dan wel een machtige koning zijn met een hele grote troep krijgers, zogezegd, want wat ik van Attila's ruiterschare gezien heb, vergeet ik mijn leven lang niet meer. De hele vlakte leek een grote wriemelende hoop krijgsvolk. Onafzienbaar en ontelbaar. Het komt allemaal hier heen, Noorman. Als het een beetje wil, staan ze over een paar dagen hier voor de poorten." \\tlr> ff door RICO BULTHUIS 6 ^nUKB&HSS Kees Brusse en Conny Stuart in het cabaret-programma „Op visite". HILVERSUM. 19 lebr. Voor de KRO-radio wordt dinsdagavond om acht uur het toneelstuk Jeanne en de rech ters van Thierry Maulnier als hoorspel uitgezonden. Dit is in 1955 ook reeds geschied. Ongetwijfeld heeft de indruk, die het toen maakte, tot deze herha ling geleid. Ook uit de zaaluitvoering, die het vroegere Zuidelijke Toneel in 1956 van dit stuk gegeven heeft, kon men de eigen kwaliteiten ervan gewaar worden. Maulnier heeft en geen reconstructie van de historische feiten rond Jeanne d'Arc mee beoogd. Hij heeft daar een keuze uit gemaakt, er een gebalde sa menvatting van tot stand gebracht om de kern van Jeanne's roeping een dra matische vorm te geven. Hiertoe heeft hij haar tegenover drie rechters ge plaatst niet de historische figuren uit het proces maar in feite belichamin gen. spreekbuizen van al wat haar in de wereld vijandig was. Zij zelf doen het voorkomen, dat zij de kerk verte genwoordigen; er is ook reden om aan te nemen dat zij een deel van hun ziel zorgelijke argumenten werkelijk menen, maar bovendien schemeren hun poli tieke beweegredenen duidelijk door. Dramatisch gezien is het hun functie de dodelijke vereenzaming, die Jeanne insluit, gestalte te geven. Daarom hoort men ook voornamelijk door hun mond hoezeer haar vroegere vrienden haar in de steek gelaten hebben. Na haar later herroepen ver zaking treedt ook nog een van haar bewakers naar voren als een soort te genwicht. Zijn functie in het stuk is het haar faam onder het volk te doen klin ken, hetgeen haar opnieuw kracht geeft. Om dit te voltooien treedt dan „de an dere Jeanne" op, een soort fantoom van de Jeanne d'Arc uit haar grote da gen, die haar de kracht van haar idea len opnieuw doet ervaren. Door het he le spel heen d->et Maulnier ook „de stemmen" gestalte aannemen. Zij tre den op in een soort tussenscènes met de functie de diepere zin van wat er met Jeanne gebeurt te belichten de diepere zin naar menselijke en naar ge lovige aard. De strekking van het stuk, een ver wijzing naar de blijvende actualiteit van een proces als dat om Jeanne d'Arc, brengt „de andere Jeanne" tegen het einde onder woorden; „Je zult koningin zijn, Jeanne, konin gin naast de heilige martelaren. Ko ningin voor al diegenen, die, zoals jij, voor politieke en wraakgierige rechters zullen moeten verschijnen, in eenzaam heid en vol verwarring, en die weten zullen, dat jij bij hen bent. Koningin van allen, die men onrechtvaardig ter dood brengt aan de vier windstreken der aarde. Koningin van de volken, die worden onderdrukt, koningin van de overwonnenen, die geknech' worden, ko ningin van de gevangenen en gefolter- den, koningin van de vrijheid, die altijd weer vermoord wordt en weer opstaat, koningin van de onverwoestbare hoop". VOORSCHOTEN, 19 tebr. Gister morgen is- brand uitgebroken in het woonhuis van de familie Parlevliet, toen men een oliekachel wilde aansteken. De heer C. G. J. Parlevliet, zijn echtgenote en vijf kinderen, trachtten eerst zelf de brand te blussen. Dit gelukte niet en eerst een half uur na het uitbreken van de brand werd de brandweer gealar meerd. De vlammen sloegen toen reeds overal uit het huis. Het vuur werd met drie nevel- en twee waterstralen bestre den. De heer Parlevliet werd met zware brandwonden naar het academisch zie kenhuis te Leiden vervoerd. Het gehele huis brandde af. doch men kon voorko men dat het vuur oversloeg op andere woningen. Het gezin was tegen brand schade verzekerd. De rijkspolitie stelt naar het gebeurde een onderzoek in. De kachel is in beslag genomen. HILVEKSUM l, 403 m. NCRV: 18.00 Orgelspel. 18.30 Lichte gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Pianospel m. ritm. begeleiding. 19 30 Radiokrant. 19.50 Koperorkest. 20.10 Rosa stond niet op.hoorspel. 21.45 Negro Spirituals. 22.00 Parlementair commen taar. 22.15 Argentijnse zang en muziek. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muz lezing. 23.35 Spi rituals 23.55-24.00 Nieuws. HILVEKSUM n. 298 m. - VARA: 18.00 Nws en commentaar. 18.20 Act. 18.90 Instrum kwintet. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Regeringsuitz.Bescherming Bevol king vraagt Uw aandacht. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Nws. 20.05 De wilde vaart. cabaret. 20.35 Je neemt er wat van mee, quizprogr. 21.25 Lichte muz. 21.55 Marim ba. act. kroniek. 22.30 Nws 22.40 Con certgebouworkest en zangsoliste. 23.55- 23.00 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 18.00 Voor de jeugd. 18.55 Weerber. 19.00 Nws 19.15 In the South-East. regio naal progr. 20.00 Pianorecital. 20.30 Ge varieerd progr, 21.30 Hoorspel. 23.00 Nws. en ber. 22.30 Voordracht 23.45 Parle- mentsoverz. 24.00 Nws. en weerberich ten. 0.06-0.36 Kamermuziek. ENGELAND. BBC Light progr., 1500 en 247 m.18.31 Gevar. muziek en ber. 19.33 Sport. 19.45 Hoorspel. 20.00 N- en journaal. 20.31 Hoorspel 21.00 Hoor spel. 21.31 Boksen. 22 00 Legale proble men. 22.31 Lichte muz. 23.30 Nws en sport. 23.41 Gevr. progr. 0.55-1.00 Nws. NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws 19.30 Symf. orkest en solist. 21.45 Nws'. 22.15 Jazzmuziek. 23.00 Gram. 24.00 Nws. 0.10 Dansmuziek. 1.00 Weerber. en gevar mu ziek. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.18.05 Kamermuz 19.00 Nws. 20.00 Fllharm orkest en solist 23.10 Kamermuziek. 22.35 Klassieke gram. 23.53-24.00 Nieuws. BRUSSEL, 324 m.18.00 Protestantse uitzending. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nws. en corresponden tie uit Nederland. 19.40 A rus. muz. 19.45 In en om de opera... 20.03 Symfonisch concert. 21.15 De zever kunsten. 21.30 Lichte gram. 22.00 Nws. 22.15 Amus. muz. 22.35 Populaire volksmuz. 22.55 Nws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden 484 m.18.45 Gram. 19.20 Gram. 19.30 Nws. 90.00 Hoorspel. 22.15 Jazzmuz. 22.55 Nws. NTS: 20.00 Jotim. en weeroverz. KRO: 20.20 Woord en beeld. 20.30 Afrika van daag, TV-film over Chana. 21.10 Music- Box. gevar. muz progr. 21.45 Auto-bio grafie. Amerikaanse TV-film reportage over de ontwikkeling van de automobiel. 22.05 Epiloog. DUITSE TELEVISIEPKOGR. NDR: 18.20 Progr.-overzicht. 18.25 Die Nordschau 19.25 Moeder is de allerbes te. WDR: 18.40 Hier und Heute. Journaal. 19.15 Sportportert. 20.00 Journaal en weeroverz 20.20 Reportage over olie. 20 50 Gevar. muz. progr. 21.35 Politiek gesprek. 22.15 Laatste nws. 22.35 Filmver slag v d Noordse ski-wereld kampioen schappen In Zakopane. VLAAMS-BELG. TE1 EV1SIEPKOGR. 19 00 V d. teenagers. 19.30 Twee ani matiefilmpjes 19.45 Culturele act. 20.00 Nws. en sportuitsl. 20.25 Het manneke. 20.30 Speelfilm. 22.10 Toneelkroniek. 22.40 Nws VLAAMS-BELG TELEVISIEPKOGR. 19.00 Voor de teenagers. 19.30 Twee animatiefilmpjes. 19.45 Culturele actuali teiten. 20.00 Nws. en sportuitsl. 20.25 Het manneke. 20.30 Speelfilm. 22.10 Toneel kroniek. 22.40 Nws. FRANS-BELG. TEL£\ ISIEPKOGK. 18.30 V; d. kinderen. 15.00 Sportuitz. 19.40 Film. 20.00 Journaal. 20.30 Belgi sche finale van het Eurovisie Song Festi val 1962. 21.30 Programma over Wallo nië. 22.15 Tournaal. HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.Ut Nws. 7.15 Pianorecital. 7.30 V. d. jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 nws. 8.18 Lichte gram. 8.50 V. d. vrouw 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Lichte gram. 11.50 Volaan... vooruit, lezing. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Instrum. kwartet m. zangsolisten. 12.50 Act 13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.35 Lichte orkestmuz. m. zang. 14.05 School radio. 14 35 V. d. plattelandsvrouwen 14.45 Tierelantijnen, gevar. progr. (herh.) 15.50 Lichte gram. 16.00 V. d. zieken 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. Jeugd. 17.4' Beursber. 17.45 Regeringsuitz.De P.T.T in Nederlands Nieuw-Guinea, door H. J Stokvis. HILVERSUM 11, 298 m. AVRO: 7.U Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Lichte gram VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Gym. v. d vrouw. 9.10 De groenteman, praatje. 9.15 Kamermuz. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek bespr. 10 00 Lichte gram. 10.50 V. d. kleu ters. 11.00 V d. zieken 12.00 Hammond orgel en i..uz. 10.50 V .d. kleuters. 11.(X V. d. zieken. 12.00 Hammondorgel en zang. 12.20 Regeringsuitz.Uitz v. d landbouw 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 1.1.5' Promenade orkest: Nederlands amus muziek. 14.00 Lichte gr-ra. 14.40 School radio. 15.00 Met naald en schaar, naai cursus. 15.30 Cello en piaro. 16.00 Ver oordeeld tot de luit en de kosten van het geding, progr. over Multatuli. 16.30 V. d jeugd. 17.30 Metropole ork. 17.55 New York calling, praatje. ENGELAND, BBC Home Service, 33U m.: 12.00 Schoolradio. 13.00 Orkestconc. 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Discus sie. 15 00 Schoolradio. 16.00 Hoorspel. 16.30 Verzoekprogr. 17.15 Klankb. 17.45 Praatje. ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en 247 m.12.00 Voordracht. 12.15 Mrs. Dale's dagboek 12.31 Filmprogr. 13.00 Populaire gram. 13.31 V. d. arb. 14.00 Ge varieerd progr. 14.45 V. d. kleuters. 15.00 V. d vrouw 16.00 Lichte muz. 16.31 Muziek b. h. werk. 17.15 Mrs. Dale's dag boek 17.31 Uitsl van races. 17.34 Lichte gram. v. d. 1eugd. NDR-WDR, 309 m.: 12.00 Beroemde walsmuz. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muziek. 16.00 Kamermuz 17 20 Viool en harp 17 45 Lichte gram. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.: 12. KJ Nws 12.10 Orkestconcert. 14.15 Kamer muziek. 14.45 Operamuziek. 17.00 Kamer muziek. BRUSSEL. 324 m.: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30 Weerb,.r. 12.35 Llch te gram. 12.50 Beursber .13.00 Nws. 13.15' Kamermuz 14 00 Schoolradio. 15 45 Ope rettemuz. 16.00 Beursber. 16.06 Duitse les 16 2l Vlaamse kamermuz 17 00 Nws 17.15 Vioolrecital. 17.40 Boekbespr. 17.4P Lichte gram. 484 m 13.00 Nws. 13.15 Gevar, muz 14 45 Gram 15.03 Casinoconcert. 17 Nws. 17 15 Operamuziek. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.00 V. d. jeugd. BUSSUM, 19 febr. Met een zeke re opluchting zullen de kijkers, die niet volledig onder de categorie skio- manen vallen, gisteravond voor het laatst een onbepaald aantal mannen op lange latten langs steeds dezelfde hellingen bij Chamonix over steeds dezelfde oneffenheden naar beneden hebben zien suizen, een ervaring, waarvan de eentonigheid gedurende het grootste deel van de uitzending zo mogelijk nog werd verhoogd door het ontbreken van enig commentaar, waaruit althans had kunnen blijken wie nu eigenlijk wie was. In elk geval zal de beste man wel weer hebben gewonnen. Daarna was het woord, via een ca baretprogramma van de V.P.R.O.,on der de titel „Op visite", aan Annie M. G. Schmidt, die de meest in het oog vallende onhebbelijkheden van het eigentijdse mensdom tot gemakkelijk doelwit van haar scherpe observatie vermogen had gekozen: de angstneuro se wegens het atoomgevaar, het weer opbloeiende cadeaustelsel wat de dames en de auto-rage. gecombineerd met lek ker eten, wat de heren betreft, de bureaucratie, de sociale wetgeving, de non-figuratieve kunstbeoefening met be hulp van exorbitante materialen, de psychiatrie en de televisie zelf met een overigens wel raak getroffen parodietje op de platenrubriek „Pas geperst" van Pi Scheffer. Er zaten wel aardige vondsten in dit programmaatje, maar die werden dan ook tot op het merg in het been en bijna tot vervelens toe uitgebuit. Hoewel mevrouw Van der Manderen, die anders was dan de anderen, in een grappig, door Conny Stuart gezongen liedje naar de hel was verwezen door de kleinburgerlijke eenheidsmensen, bleek de tweede uitzending van het vraag- en antwoordspel „Toer-is-mee" in geen enkel opzicht anders en zeker niet boeiender dan elke andere TV-quiz, be halve dan dat er een hele reeks film fragmenten in waren opgenomen, die noch de beeldkwaliteit noch de indruk van spontaniteit ten goede kwamen. Tot slot bracht de V.P.R.O. in samen werking met de B.B.C. een bezoek aan het „Players Theatre" in Londen, waar Rosey Pool als Nederlandse gastvrouw optrad. Het was wel wat moeilijk om te wennen aan de uitbundigheid, waarmee de verschillende nummers uit het Vic toriaanse tijdperk werden aange kondigd, maar overigens kon men met een zekere weemoed constateren, dat het variété in die tijd misschien minder geraffineerd en geacheveerd, maar in elk geval veel eerlijker was dan tegen woordig. Er schijnen gisteravond nogal wat klachten bij de N.T.S. te zijn binnenge komen over de kwaliteit van de ont vangst in bepaalde delen des lands. Om- roepster Vertie Dixon verscheen ten minste op het scherm om de kijkers te verzekeren, dat de fout niet bij de stu dio of de zendapparatuur lag. en om een reeks mogelijkheden op te sommen die oorzaak van de storing zouden kunnen zijn. Ftn. HILVERSUM, 19 febr. De film „Gervaïse," die dinsdagavond door de VAR A-tde visi e op het scherm wordt ge bracht. is door de Franse regisseur Re né Clément gemaakt naar de roman „L'Assomoir" van Zoia. Het befaamde duo Jean Aurenche en Pierre Best schreef er het scenario voor en de Zwit sers-Oostenrijkse actrice Maria Sehell speelt de titelrol, waarvoor zjj in 1956 de eerste prijs kreeg op het Filmfestival van Venetië. Niettemin kunnen we de film meer waarderen om de regie van René Clé ment, die heeft gezorgd voor een ver bluffend knappe reconstructie van het Parijs, enkele tientallen jaren vóór de revolutie van 1871, dan om het geen Maria Sehell heeft gepresenteerd. Naar onze mening valt zij zelfs ietwat uit de toon in dit hyper-Parijse filmwerk. Clé ment heeft niets nagelaten om de sfeer zo natuurgetrouw mogelijk op te roepen. Een bepaalde straat die tegenwoordig is geasfalteerd, werd daartoe opgebro ken en weer van de ouderwetse bestra ting voorzien. Geen detail is hem ontgaan zodat men onder de bekoring komt van het milieu, ook al viert daar de armoe de hoogtij. Het naturalisme van Zola is thans niet meer zo schokkend als in zijn eigen dagen: Daarbij komt, dat Clément de al te scabreuze passages heeft ge schrapt en men in „Gervaise" niet zo intens meer met de demi-monde wordt geconfronteerd. Wel is het zo, dat de film laat zien, met welk een fervente drift de arme lui iedere gelegenheid om iets van het leven te genieten, aangrij pen. Dit opportunisme is echter a-mo- raal, niet per se immoreel. Gervaise is een figuur, die eigenlijk met iedereen goede vrienden wil blijven Als haar man haar verlaat, huwt ze met Coupeau, die na een ongeluk aan de alcohol verslaafd raakt. Navrant is de scène, waarin deze Coupeau. ge speeld door Francois Périer, een aan val van delirium krijgt, waarna Ger vaise zelf volledig overstag gaat en eveneens bij de drank haar troost zoekt. Haar met zorg tot bloei gebrachte tl Copyright Casterman miiHtiliin \)(f, "O i1"' \i// - \ur «wMitftimuHiiimtiiiiHiiiHiit'immttHHtii •Ail/ HIIMlMIIIKnfMIHIllH NI/ %\tt# M0C0 strijkwinkel wordt haar afgetroggeld door haar rivale Virginie (Suzy De lair), die onder het mom van vriend schap stap voor stap haar satanische op zet realiseert om zich op Gervaise te wreken, omdat zij in het washuis ru zie met haar heeft gehad, waarbij Ger vaise als overwinnares te voorschijn trad. De film is niet bepaald een „film noir". Men bespeurt af en toe een tendens om niet alles even zwartgal lig te bezien. Er is een goede scène van een feestmaaltijd, waarbij een zekere vreugde van het doek af straalt. Natuurlijk wordt ook hier weer gauw de lijn naar de neergang door getrokken. maar enkele van deze op levingen uit de poel van ellende ma ken „Gervaise" nog acceptabel. Wie van een goed gemaakte film houdt zal zich morgenavond ongetwij feld door „Gervaise" laten boeien, waarbij natuurlijk niet uit het oog mag worden verloren, dat een zekere le venservaring en het vermogen, om onderscheid te maken tussen wat mo reel juist en onjuist is. noodzakelijke voorwaarden zijn. Voor de NCRV-microfoon zingen van avond om kwart vóór tien de Fisk Ju bilee Singers onder leiding van John W. Work een aantal op grammofoonplaten vastgelegde negro-spirituals. In een ge zamenlijk programma, verzorgd door de NCRV, speelt om vijf over half twaalf Jascha Heifetz, aan de piano be geleid door Brook Smith, de Sonate no. 2 voor viool en piano van Grieg. (Advertentie) (Advertentie) DE OLVEH voor Uw levensverzekering. 104 De commissaris nam het flesje op en ging er mee naar d haard die een stenen voet had Hij keek aandachtig naar het glas, hoestte het glazen buisje ontgleed aan zijn vingers en sprong op de stenen in duizend scherfjes. Ai! zei hammers spijtig, dat was mjjn bedoe ling niet, drommels, nu heb ik een ccwijsstuk ver nietigd, tja... dat zal ik in het rapport moeten zet ten, zoiets kan gebeuren, het was mijn schuld, ik ben ook zo ellendig verkouden. Hij ging weer zitten, wreef eens in zijn handen en zei, dat wegens gebrek aan bewijs en onopzettelijk vernietiging van een flesje aangenomen diende te worden dat B. A. Lu cas zichzelf door toediening van blauwzuur van het leven had beroofd. Het geva) van de majoor lag voor de hand. Ik zal de stukken laten opmaken, kom over een uurtje maai tekenen meneer Ross. Ik kan me met uw onderzoek verenigen. Tot straks. Ross ging weg zonder een woord te spreken. Zijn hart klopte in zijn keel Hier ligt de strijd, dacht hij, tussen recht en rechtvaardigheid. Goed beschouwd, heeft Annie er schuld aan, al weet ze het niet. Zou z gelukkig zijn met een man, die een dozijn mensen ten onder bracht all»en uit plicht? Zal ze gelukkig zijn met een misdadiger, die de mensen redde, uit gebrek aan moed? Men komt er niet alleen met de wet. Men is zelf verantwoordelijk en die verantwoor delijkheid is zwaar en hard. Ik ben een misdadiger, maa: ik aanvaard het en dat is misschien wéér een misdaad. Ross nam een taxi, want hij was laat. Hij had nauwelijks een half uur tijd om zijn zaak te voltooien en hij wenste de moordenaar te ontmoeten en hij had daar zijn redenen voor. Richard Ross had veel moor denaars ontmoet in zijn leven. Het waren meestal ge wone mensen. Soms zaten ze niet eens „in de knoop." Hij had een arts verhoord, die een patiënt een spuit je had gegeven. De pleegzuster van de wijk, had het niet geweten en een andere dokter gewaarschuwd en toen was de politie er in gehaald. De geschiedenis was niet meer tegen te houden, omdat de familie een aanklacht indiende. Ross moest de dokter verhoren. De moordenaar ontkende geen ogenblik, was ontzet tend kwaad en vroeg: Heeft t kanker of had zij het? Vraag maar aan een andere dokter wat haar nog te wachten had gestaan. Ross had gemoraliseerd en de misdadiger was gaan spotten. Mijn brave inspecteurtje, had hij gezegd, wijst u mij het aa tal mensen die aan die ziekte sterven, dan zal ik proberen het aantal op te noemen, die aan morphine kapot gaan Het is uiteindelijk een kwestie van humaniteit ei. dat weet elke dokter en ue arts die het nalaat is een beul. Ross had een geval meegemaakt van een vouw, die een arts voor de deur liet staan, omdat deze haar kind wilde opereren daar het blindedarmontsteking had. Ze zou het kind wel laten magnetiseren, :ei ze. Het kind stierf prompt Toen Ross haar in drift een moordenares noemde, zei de dokter: Man, pas op, het is toch zeker haar goed recht Er was een geval geweest van een jongen van een jaar of dertig, die zijn meisje vermoord had. Zes jaar waren ze verloofd geweest en elke dag mocht hij haar bijna zoenen. Hij mocht haar later bij na in zijn armen nemen Hij mocht alles bijna. Het was een verlegen, lelijke, beetje stompe jongen die een hondenwinkeltje hield en geen jonge katten kon verdrinken. Vlak voor het huwelijk, dat bijna was doorgegaan, berichtte ze hem, dat ze een kind ver wachtte van een ander, die tenminste begreep wat een vrouw was. De jongen uit het hondenwinkeltje heette Kees, Kees kocht een bijl, sleep deze urenlang scherp op een wetsteen met het nat van zijn domme tranen en toen wachtte hij het meisje op en sloeg haar morsdood. Hij sloeg de minnaar dood en hq sloeg zijn hondjes dood. De krant noemde hem „Kees de Killer." Men schreef: ...Meisje in verwachting door onverlaat gedood. Jalousie was drijfveer tot bloedbad Ross had moordenaars meegemaakt, die correct op het bureau kwamen vertellen, dat ze die of die zo juist hadden neergeschoten. Alstublieft, zeiden ze dan en legden een revolver op tafel. Hij had moorde naars binnen zien brengen, waarop de marechaussee met boeren en honden jacht bad gemaakt. De slacht offers zagen er uit als beurse pere in boeien. Ross kende auto-moordenaars, die hun vijand in vllc vaart doodreden en een ongelukkenverzekering voor het zaakje lieten opdraaien. Ze hadden si een paar maan den hechtenis voor over. Ross kende het verschil tus sen' moord en doodslag. Hij wist dat dood door schuld iets at.-vrs was dan roofmoord. Hij wist dat zaken mannen. die „over lijken" gingen, geen moordenaars waren maar mensen met hun beide benen op de grond Zulke mensen gruwelden van Kees de Killer. Er wa ren moordenaars die oor een paar gulden een oude vrouw overhoop staker en dan gingen eten. Er waren meisjes die een pasgeboren kind verdronken. Er wa ren dronken mannen, die op de kermis vriend en vijand aan het mes regen Er bestonden mensen, die jarenlang op een moord liepen te broeden en het plan nooit uitvoerden. Vele moorden kwamen nim mer uit. Tientallen moordenaars zaten in de tram en gingen naar de film en lagen 's-nachts wakker of slieper juist heel goed en dachten „lekker!" De rechtbank was g-een bloedraad er de rechters waren geen kinderen Men hield overal rekening mee e*1 de moordenaar van Lucas zou door vele mazen van het wettelijke net getrokken worden. Het was geen moord, maar doodslag Het was geen doodslag, doch zelfverdediging tshigun zou het kunnen getui gen en de verlamde mevrouw Gal.iaard zou in een rolstoel voor de groene tafel aan de heren zeggen. (Wo rdl vervol ga/ TELEFOON010.135910. 01896.3344 KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 boom - 4 spijker plaats in Limburg - 8 '-ndbouwwer tuig - 9 bevel - 10 veerkracht - H peaan - 12 bijbelse stad - 14 deel va een Franse ontkenning - 15 rivier Frankrijk - 18 besef - 19 sluis. Vertikaal: 1 deel van de week - 2 zo tr dier - 3 troefkaart - 4 Afrikaanse - volksverhaal - 6 retour - 7 staat - U kening - 16 paard - 17 uitholling in muur. Oplossing 16 februari 1 bier - 2 idee - 3 eend - 4 rede - 5 etc - 6 tube 7 ebro - 8 neon - 9 auto - uier - 11 tema - 12 oran - 13 klap leda - 15 aden - 16 pand.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 4