DISCUSSIE OVER H. MIS i OP [Prinsen en narren in Limburg grijpen naar de macht „Op Hoop van Zegen" blijft een boeiend spel ZWITSERSE vertrouwen waards Georges Ulmer Paus en tuinman Filmexpeditie en stammenoorlog Werkt TSJOMBF, de V.N.testen IS UW ,HAV LEVENSVERZEKERINGEN SCHIEDAM - TELEFOON (010) 69304 - HAV LEVENSVERZEKERINGEN Vele facetten Wat is een t.v.-uitzending? *8SL. gaat, aldus pater Ruf, om ,,die Èifjjj gabe des optisch-akustischen tgj.rfdckr jines Ereignisses über eine ly/nhche (und zeitliche) Distanz. beibh voel, waar het de schrijver om inJSjbncn is: de televisie als publiciteits- baawuni, dat gebeurtenissen in de open- JfW brengt, gewild of ongewild, la e technische overdracht van het §&din als zodanig is bij pater Ruf in het >wn8- Hjj geeft het één en ander ook Én .erkele sprekende voorbeelden aan. 'StigUlst het laatste is toch ook van be- tra' omdat hij daarmee een paar con- ufTUrnenten ontzenuwt. Een koster ®l<ls Y°°rbeeld, in de sacristie op een rf ar vS>erm het misoffer aan het al- eb ii?gen- ^en Priester kan hetzelfde sta^fi n de pastorie op enkele meters af- p v&n de kerk. ^rchitectenprijs ingesteld Technisch middel niet nieuw Het beeld niet de werkelijkheid Vanavond Zondagavond Nederlandse week in Osnabruck Zeepost smakelijk gezond Be! geroofd Geen dolle dwaas Onderscheiding ZATERDAG 24 FEBRUARI 1962 PAGINA 7 (Advertentie) VERZEKERD KAPITAAL: MEER DAN U/4 MILJARD GULDEN! HILVERSUM. Pater Ambrosius Karl Ruf O.P. heeft onlangs een be langwekkende bijdrage in „UNDA" geschreven onder de titel „Das Mess- ®Pfer und der Bildschirm". De discussie over het al of niet geoorloofd zijn Van een uitzending van de mis per televisie is, aldus pater Ruf, nog steeds Piet verstomd. De proefuitzending in de kerk van St. Gereon in Keulen op 25 maart 1953 bracht het dispuut, althans in de Duits sprekende landen, scherpe vormen onder de aandacht van het publiek. Overigens was het mh eerste keer in de geschiedenis van de Kerk, dat van het jongste Pi '""''teitsmedinm gebruik werd gemaakt. De eerste uitzending vond P aats op 27 oktober 1948. Er is nauwelijks een argument te noemen, dat sindsdien niet vóór of tegen een t.v.-uitzending van de mis is aangevoerd. n mag iedereen die zich in het debat heeft gemengd dankbaar zijn, want daarmee is de H. Eucharistie meer in het brandpunt van de belangstelling «omen te staan. Onafhankelijk van een positief, of negatief antwoord heb ben velen een bijdrage geleverd, om dit „mysterium fidei" opnieuw te ont dekken. Pater Ruf stelt, dat de heftigheid van de discussie op de eerste plaats onom wonden aantoont met welk een belang stelling df Kerk en de intellectuele katholieke kringen zich met het nieuwe htedium hebben ingelaten. Aan de an dere kant is het ook begrijpelijk, dat J'ooral de nuchtere uiteenzetting vaak tekort wordt gedaan, tengevolge van Vooroordelen van verschillende oor sprong. Een verantwoord oordeel is slechts tnogelijk aan de hand van een nauw keurige analyse van de argumenten Pro en contra. Daarbij valt de aan dacht op de vele facetten van het pro bleem, die van technische, juridische, uturgische, ethische en dogmatische bard zijn. Pater Ruf heeft het studie materiaal geordend. Hij kwam tot de navolgende schema-indeling. Ten eer- °te: de vragen die worden opgewor pen in verband met de mogelijkheden, naar aanigiding van dogmatische en Principiële overwegingen. Men kan dan uitgaan van het wezen van de mis en daarbij de mogelijkheid van de IjParticipatio" betrekken. Ten twee- tj?: de vragen inzake de beantwoor- bjhg van een uitzending aan de tech nische situatie, de positie van de kij- pbrs en de situatie van de Kerk in £bh bijzondere historische samenhang, ren derde: de vragen met betrekking °t de vormgeving van de uitzending ecbnisch en liturgisch). t6'ijjchl' wÜst vervolgens op de mo- elck orn in Srote kerkgebouwen °ok sl?errnen aan te brengen, zoals Sebruitdert jaren luidsprekers worden Ze feu Hij vindt het jammer, dat de- va;itir>r.n,!in cIe discussie worden ver- "gheirt h--' want ze manen tot voorzich ten teln, -een principiële afwijzing van Zoais lsie-uitzending, op grond van vaak gebeurt het argument 'antj^HCHT, 23 febr. Het Neder- 6Jt bf.M„itecten Genootschap (NAG), ,vr°hitecti,^„ Pel? driejaarlijkse kleine k ?teUinp ü=priJs *n te stellen. Door de ]5j>ap lfet d|Ze prijs wil het genoot- to stimnio uwen in stad en ^aCd a»^VDe prijs zal worden 1, b Periode a architecten die in Vo WPonhuis h« une.iaar voor het klei nering brenilt ^?.ste ontwerp tot uit- het NerW?' heeft de voorzitter tJ}aP. de heer p ^fChitectengenoot" op aar E. Reitsma uit Deven- ln? van het NAG hP|ehliUden Ve,rga" w bekend gemaakt. dat het heilige zich niet met de tech niek verdraagt. In elk geval is de praktijk van de Kerk, die sedert eeuwen de techniek in de nabijheid van het Allerheiligste duldt, een moeilijk te weerleggen feit. Het moge dan nog geen gewoonte zijn ge worden de techniek van de televisie in bovenaangegeven zin toe te passen, men vindt het toch tegenwoordig aanvaard baar (en niemand zal zich daartegen verzetten) wanneer door middel van luidsprekers het woord van de predi kant tot in de uiterste hoeken van het kerkgebouw wordt verstaan. Waarom wel de stem van de priester en niet zijn beeld, vraagt pater Ruf zich af. Overigens kan men niet van de in voering van iets nieuws spreken. De Kerk heeft zich in de ontwikkeling van de liturgie altijd van technische hulp middelen bediend, om de deelname van de gelovigen aan het misoffer te verge makkelijken. De klok en de kaars zijn daarvan voorbeelden en thans, vervolgt pater Ruf, rekent men klokken en kaar sen tot liturgische voorwerpen. Het is moeilijk aan te nemen dat er een wezen lijk verschil bestaat tussen de dienen de functie van een altaarschel en een microfoonschelp. De schrijver noemt dan nog andere voorbeelden. Waar gesproken werd over het beel- denscherm in de sacristie, de pastorie of in de kerk. heeft men te maken met een televisie-uitzending met een privaat BUSSUM, 24 febr. In „Domino", de „Club des Vedettes", trad gister avond de cabaretier Georges Ulmer op. En men heeft dan vooral genoegen aan hem beleefd, inzover hij zich deed ken nen als een man die op niet te misken nen wijze de spot drijft met alle geves tigde waarden op het gebied van het lichte amusement-genre. Ulmer is ty pisch een figuur, die met enig welbe hagen de (toneel)planken onder zijn eigen voeten wegzaagt. Dat is zijn char me. Hij persifleert met een zuiver in stinct het moderne cowboy-lied „sad but intellectual" en hij zet met een mooi op de wilde parodie afgestemd lied de „Flamenco-zanger" te kijk. Van de enigszins op het literaire afgestemde gangster laat hij geen spaan over en hij imiteert met grote vakkundigheid de vettig-sentimentele zanger van het Duit se lied. Ulmer voerde voor ons kijkers een kleine „one man show" op en hij liet ons lachen om onze eigen lachlust. Dat was bepaald niet zijn geringste verdienste. Zoals te doen gebruikelijk presenteerde Denise Maes deze „Do mino". Dat zij niet al te zeer op de voorgrond trad bewees, dat zij haar *aak verstaat. Ir „Flits" zag en hoorde men een kort (te kort) vraaggesprek met de Haarlemse kunstschilder Boot Zijn dro ge uitspraken contrasteerden doeltref fend met de ietwat opgewonden toon, waarop de interviewer hem benaderde. H. Hn. AMSTERDAM, 23 febr. Aan de universiteit alhier is gepromoveerd tot doctor in de rechtsgeleerdheid me vrouw mr. M. Rood-De Boer uit Am sterdam. Haar werd de bul overgereikt na de verdediging van haar proef schrift „Ouders en kinderen, aspecten van het familierecht". Promotor was proi mr. A. Pitlo. karakter. De kwestie wordt ingewikkel der zodra de televisie als openbaar pu bliciteitsmedium wordt gehanteerd. De vraag werpt zich dan op, of het wezen van de mis zich met de openbaarheid verdraagt. Uitvoerig heeft pater Ruf in zjjn artikel zich met dit facet bezigge houden. Hij komt, na een theologische en filosofische uiteenzetting tot de slot som, dat het wezen van de Eucharistie niet in strijd is met de openbaarheid. Een dubbele continuïteit 's voor deel name aan de mis noodzakelijk: een tij delijke en een ruimtelijke. Een tüdel" ke is zonder twijfel bij een synchrone uitzending aanwezig. De ruimtelijke is zeer variabel. Wat echter op de beeldbuis verschijnt is, merkt pater Ruf op ,het beeld en niet de werkelijkheid zelf. Wanneer dan ook van de kant van de deelnemers aan het misoffer alle voorwaarden daartoe aan wezig zijn, dan blijft toch de niet te over bruggen moeilijkheid bestaan, dat na melijk slechts bij een uitzending een beeldweergave aanwezig is. Een wer kelijke deelname aan het misoffer bij een televisie-uitzending zal derhalve evenmin mogelijk zijn, als over de ra dio-omroep, of welk ander middel dan ook. Heeft een televisie-uitzending van de mis dan toch nut, zo vraagt pater Ruf zich af. Het antwoord acht hij eenvou dig. Wanneer het zinvol is, zuiver inner lijk aan het misoffer deel te nemen (par- ticipatio intentionalis) dan is het zeker niet zonder betekenis, meent pater Ruf, de mis uit te zenden, wanneer er althans geen andere bezwaren zijn. Het is al tijd met de wens van de Kerk in over eenstemming geweest, dat zieken of de genen die om een andere reden niet aan wezig kunnen zijn. door de participatio intentionalis, aan de mis zouden deel nemen. Het is echter niet verstandig, zo besluit pater Ruf, dat men juist bij zondere moeilijkheden opwerpt bij een optisch-akoestische indruk van de .nis, terwijl andere hulpmiddelen zonder meer worden erkend. G.Gff. Wat dat alleen eten be treft kan ik helemaal met de paus meevoelen. Voor een geslaagd etentje is enige vrijblijvende conver satie van bijkomstige, maar beslissende betekenis. Het gezellige gesprek leidt af, maar tussen de bedrijven door bloeit de soep des te schoner op. En ik heb nooit last gehad van onbe wogen gevolg, maar ik kan mij best voorstellen dat het de eetlust niet stimuleert. Zo'n onberispelijk man, die je eer biedig iedere brok uit de keel kijkt, ga je tenslotte, lijkt mij, of verachten óf je noodt hem uit armoede aan je dis. Daar een paus zich nog het een noch het ander kan veroorloven, kan ik mij best indenken dat Joannes XXIII op een gegeven moment een be roep deed op zijn overal buiten vallen de tuinman. Maar toen mocht het ineens niet van het Vaticaan en het Vaticaan greep in. Het Vaticaan heeft kennelijk zijn eigen dogma's en bovendien eten ze er waarschijnlijk onder elkaar. Het scheidde in ieder geval paus en tuin man. De paus eet weer alleen. De tuinman ook. De een mét, de ander zonder gevolg. De één verdrietig, de ander ook. Alleen het gevolg bijlft al tijd maar weer onbewogen. En nu weet ik niet of het een sim pel gelovige geoorloofd is een paus op een idee te brengen, maar als ik Joannes XXIII was, zou ik ineens een opvallende behoefte vertonen aan een permanent toegevoegd kardinaal, ge specialiseerd in het kweken van on verdacht rooms-katholieke druiven. HILVERSUM, 24 febr. De NCRV- televisie opent vanavond om half acht het programma met een nieuwe af levering in de serie „Vader weet het beter". Na het NTS-journaal volgen de actualiteitenrubriek „Memo" van Pe ter van Campen, een optreden van het „Orkest Pi Scheffer" met als gasten de Engelse zangeres Alma Cogam en de Nederlandse componist Kees van Baaren, de vijfde aflevering in de tv- feuilleton „De vier dochters Bennett" en een dansrecital „Tweemaal twee" door Belinda Wright en Oleg Briansky, ballerina en solodanser bij het London Festival Ballet. De avond wordt be sloten met „Ontmoetingen met Elisa beth Andersen", bestaande uit enkele gedichten van M. Vasalis, een kort spel van M. Nijhoff en een verhaal van Emmy van Lokhorst. De VARA-televisie brengt vanavond het zeemansdrama „Op hoop van zegen" van Herman Heijermans op het scherm. Het betreft hier een rechtstreekse uitzending in samen werking met Het Amsterdams Volks toneel uit het theater de Kleine Ko medie te Amsterdam met Bep Nooy in de rol van Kniertje. De toneelregie is in handen van Beppie Nooy, die zelf de rol van Kniertjes nicht Jo speelt, terwijl Berend Boudewjjn de regie voert. Vooraf bespreekt dr. L. de Jong de laatste ontwikkelingen op het ge bied van de internationale politiek. AVRO, KRO, VARA en VPRO ver zorgen zondagmiddag om één uur in een gezamenlijk programma een recht streekse reportage van de ritten op de 1500 en 10.000 meter in de drielanden- wedstrjjd schaatsen tussen Noorwegen, Zweden en Nederland op de Jaap Eden- kunstijsbaan te Amsterdam. De AVRO sluit de luisteraars van avond om tien over acht aan met het Concertgebouw te Amsterdam, waar Joan Sutherland zingt met medewer king van het Omroeporkest en het Groot Omroepkoor onder leiding van Fulvio Vernizzi. Uitgevoerd worden composities van Rossini, Verdi, Han del, Giordano, Catalani, Bellini, Mas- cagni en Donizetti. HAARLEM, 23 febr. Per gelegen heid van de Nederlandse week in Os nabruck van 5 tot 12 september is het „Noordhollands Philharmonisch Or kest" onder leiding van Henri Arends uitgenodigd op de openingsdag een con cert te verzorgen. Het concert zal ge geven worden in een nieuw te bouwen hal, die plaats zal bieden aan 2000 per sonen. DEN HAAG, 23 febr. Met ae volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haak jes, achter de naam van het schip ver meld. Amerika, ss „Rijndam" (25/2); ss „Som- melsdijk" (28/2): ss „Queen Elisabeth" (1/3). Argentinië, ms „Cap San Nicolas" (27/2) Australië, ms „Port.Lincoln" (27/2); ms „Al gol" (27/2). Brazilië, ms „Rheinstein" (26/2): ms „Cap San Nicolas' (27/2). Brits-Oost- Afrika, ms „La Bourdonnais" (25/2). Cana da ss „Rijndam" (25/2); ss „Sommelsdijk" (28/2); ss „Queen Elisabeth" (1/3), Chili, ts „Travestein" (1/3). Indonesië, verkeer ge staakt. Ned. Antillen, ms „Edda Cords" (27/2). Nieuw-Zeeland, ss „Cirrus" (26/2); ms „Orsova" (28/2). Suriname, ms „Kreon" (28/). Rep. van Z.-Afrika, ms „Windsor Castle" (25/2) en Z.-W.-Afrika, ms „Jagers fontein" (27/2). Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. (Advertentie) MAATSCHAPPIJ VAN LEVENSVERZEKERING EN LIJFRENTE Herengracht 500 Amsterdam Telefoon 3717)-35095 Het Amsterdams Volkstoneel heeft een poos geleden zijn voorstelling van Herman Boubers „De Jantjes" voor de televisie gebracht en dat is een duidelijk succes geworden. Dezelfde groep komt nu zondagavond terug met Herman Heyermans „Op hoop van zegen". Men kan er opnieuw een succes van verwachten, want het is een best toneelstuk. In sommige op zichten is het verouderd. Heyermans riep immers een beeld op van de samenleving, zoals die in zijn tijd was. de kleine samenleving in een vissers dorpje, dat uitgebuit wordt door reder Bos. Maar Heyermans deed dit, met een oprecht en warm hart, van de mensen uit. Hij klaagde de onverantwoordelijk heid en de winzucht, die Bos er toe brengt ondeugdelijke schepen te doen uitvaren aan door het leed te tekenen, dat hij over mensen brengt. Dit laatste is zijn blijvende kracht. Wat. in zijn stukken verouderd aan doet is niet alleen de sindsdien ge wijzigde samenleving, maar ook de wijze waarop mensen hun lief en hun leed ervaren. En ten derde nog de manier, waarop men dit op het toneel gestalte doet aannemen. Toch schept deze drievoudige afstand zelfs voor de geroutineerde schouwburgbezoeker of televisiekijker een nieuwe aantrekke lijkheid. Beiden zijn langzamerhand ver genoeg van Heyermans af komen te staan om zijn wijze van uitdrukken als nieuw te ondergaan en dus op een boeiende wijze in kennis te komen met een samenleving en gevoelswereld, die des te verrassender zijn naarmate men ze vergeten was. Dit gaat vooral op, omdat het blij vend menselijke er gemakkelijk in herkenbaar is. Een reder Bos is nu misschien onbestaanbaar. Mogelijk zijn alle vissersboten thans deugdelijk. Maar de zee blijft de zee en het varen houdt iets van het ongewisse avontuur, dat in leed kan uitmonden. Bovendien blijft, bij alle sociale vooruitgang, (Ie mens de mens een wolf. Er zullen altijd wolven zijn en hun slachtoffers, hardvochtige heersers en mensen die onder hun tyrannie lijden. Dit voorge steld te hebben als een menselijk ver schijnsel, dat het gevoel beroert, is Heyerman's blijvende grootheid. „Schoenkelen" ter ere van Marotte-prins Jef V van Sittard. Het denken en doen van vele zui derlingen, met name van de Limburgers, wordt momenteel volkomen bepaald door het na derende carnavalsfeest. Bleef vroe ger de georganiseerde viering van dit feest beperkt tot de grotere plaatsen, thans heeft stad en dorp zijn eigen raad van eif met prins, buuttered- ners, hofkapel en wat dies meer zij. In sommige plaatsen heeft men zelfs aan één carnavalsvereniging niet ge noeg. Daar geldt het principe „ver deel en heers", maar dan in die zin. dat het gemeentelijke territorium wijks- of buurtschapsgewijs wordt ver deeld om meer al dan niet geboren carnavalsvorsten een kans te geven. Van de buurten naar de verenigingen is maar één stap en zo gebeurt het thans dat tal van organisaties en instellingen een eigen carnavalsclub met prins of vorst proclameren. Op die manier groeit elk jaar het leger „carnavalsvierders - van - professie" enorm aan. Voor hen is het jaarlijkse volksfeest bij uitstek geen vrijetijds besteding meer, maar beroepsmati ge arbeid, welke vele uren van de dag en vaak nog van de nacht ook opeist. De Maastrichtse prins carnaval bij voorbeeld, Pierre II, de heer P. A. Steffens, 32 jaar en vertegenwoordi ger van beroep is sinds zjjn fees telijke installatie, nu een week gele den bijna niet meer op de zaak ge weest en daarin zal wellicht geen ver andering komen tot en met de laatste dag van het eigenlijke feest. „Het prins-zijn is thans mijn hoofdberoep", lacht hij, „en in mijn vrije tijd ben ik vertegenwoordiger Daar Maastricht als stad met een jarenlenge carnavalstraditie, nog niet in ernstige mate geconfronteerd wordt met het verschijnsel van „de vele prinsen", is prins Pierre echt dé prins van de hele stad. Als zodanig wordt hij door alle Maastrichtena ren erkend. Zelfs in die wijken, waar men een eigen carnavalssociëteit be zit onder leiding van een /orstelijke figuur, die zich terwille van de nu eenmaal bestaande hiërarchie veel betekenend „groothertog" of „graaf" noemt. In ruil voor deze erkenning van zijn opperheerschappij, rust op prins Pierre de plicht aan alle delen van zijn rijk een of meer staatsiebe- zoeken te brengen. Als het hoogtepunt van zijn kortston dige regering ziet prins Pierre II. buiten de carnavalsoptocht zondag Advertentie) licht verteerbaar BINGHAMPTON (New York) 23 febr. (Rtr) Een Amerikaanse zendeling uit westelijk Nieuw-Guinea, die met verlof is in de Ver. Staten, heeft don derdag gezegd, dat de Amerikaanse expeditie naar westelijk Nieuw-Guinea, waarvan de vermiste Michael Rockefel ler deel heeft uitgemaakt, er voor ge zorgd heeft, dat inheemsen een stam men krijg voerden om wille van de film, die de expeditie maakte. D>- zendeling, ds. H. M. Lake, heeft tegenover de pers verklaard, dat in heemsen in zijn gebied hadden gemeld, dat leden van de Amerikaanse expedi tie de plaatselijke stamhoofden stalen bijlen hadden aangeboden, als zij de strijd met de traditionele vijanden zou den hervatten. Er zou een film van ge maakt worden. Volgens ds. Lake zwichtten de stamhoofden en waren er slachtoffers gevallen bij de gevech ten die volgden. De leider van de expeditie, dr. Ro bert Gardner, heeft de beschuldiging van ds. Lake „zo ongegrond" genoemd, „da. zij eigenlijk geen antwoord waar dig is". Volgens Gardner had de expe ditie geen stalen bijlen en was vijan delijkheid onder de inheemsen normaal. Maar de expeditie had vriendschappe lijke betrekkingen gevestigd en juist de vijandelijkheid beperkt. O LEOPOLDSTAD, 24 febr. (Reuter) Een functionaris van de V.N., de Noor Lehmkuhl, heeft gezegd dat er tekenen zijn die wijzen op kwade trouw van de Katangaanse regering jegens de V.N. President Tsjombe van Katanga voert volgens hem „berekende oppositie" te gen de volkerenorganisatie. De Noor vraagt zich af, of Tsjombe en zijn me dewerkers wel een oplossing van het geschil met vreedzame middelen wen sen. Er zijn ook tekenen van hernieuw de militaire activiteit van Katangaan se zijde. Minder thuis in deze zaken is de prins van het nabije Sittard Jef V de 24-jarige bouwmaterialenhande- laar J. Lahaye), en dit is ook het geval met de „Uulle"-prins van Roer mond Rein II, die munbeambte van beroep is of met de prins van de Venlose „Jocusse" Max Munnich,han delaar in sportartikelen. Maar dit ge mis aan kennis van het zuiver ge meentelijke bestuursapparaat zullen zij royaal compenseren door hun aan geboren leiderschap in de vrolijke dwaasheid. Hun regering zal er niet onder lijden. 4 maart, de ontvangst ten stadhuiz aan de vooravond van de drie dolle dagen. In de tot een ware „narretempel omgetoverde stadhuishal zal hij zij: regeringsverklaring moeten voorlezen, als antwoord op de toespraak van Bur gemeester mr. W. baron Michiels van Kessenich, die de gebruikelijke machtsoverdracht vervult. Burge meester Michiels een gevat spre ker zegt bij die gelegenheid altijd rake dingen, waarop een prins-carna val, van wie men verwacht, dat hij de geestigheid zelve is, moeilijk een minstens even raak antwoord kan schuldig blijven. Ten aanzien van dit punt meiken de ministers van prins Pierre, „de Tempeleers" zich geen zorgen. Hun Kroon- en Kanselarijraad, het prin selijk kiescollege keurt immers niet de eerste de beste Maastrichtenaar het prinsschap waardig. Van een prins wordt verwacht, dat hij een vlot en vooral gevat spreker is. Dit is overi gens niet de enige voorwaarde, waar aan de troonpretendent moet voldoen. Een prins moet ondanks alle uit gelaten vrolijkheid van zijn onderda nen immers ook een waardige fi guur zijn en bepaald om met de Tempeleers te spreken „geen dolle dwaas". Dit maakt de jaarlijkse prin- se-keuze tot een niet gemakkelijke on derneming, vaak zelfs tot een zeer moeilijk probleem. Vooral op die plaatsen, waar de prins krachtens een ongeschreven, maar al jarenlang Tot voor kort was ook prins Peter van de Heerlense .Winkbuulle" zo optimistisch gestemd, maar zjjn op gewektheid is danig getemperd. Slu we „rovers", die de prinselijke lijf garde te slim af waren, hebben name lijk kans gezien om een van zijn be zittingen te roven. De scheepsbe! een onmisbaar attribuut van het prin selijke narreschip „die blauwe scuy- te", dat elk jaar 's donderdags voor carnaval een internationale tocht langs Duitse en Nederlandse vorsten dommen onderneemt is spoorloos verdwenen. Politioneel speurwerk heeft niet geleid tot de aanhouding van de daders, wel tot het vermoeden, dat de „rovers" zeer waarschijnlijk ge zocht moeten worden onder de leden Prins Pierre 11 van Maastricht. geëerbiedigde wet, ongehuwd dient te zijn. Deze bepaling bestaat o.a. in Kerk- rade en Venray. De raden van elf zijn hier van oordeel, dat een prins-vrij gezel zich vlotter en meer ongedwon gen kan bewegen dan een huisvader prins. Mogen wij de eerbiedwaardige leden van de plaatselijke kiescolleges geloven, dan zijn zij er ook dit jaar, ondanks de beperkte keuze, in geslaagd om een excellente prins te vinden. In Kerkrade komt voor dit eervolle predikaat in aanmerking een 24-jari- ge automonteur, die reeds op 1 janua ri geïnstalleerd is als Zijne Hooglus- tigheid Laur I en in Venray de 34- jarige inkoper B. Schim van der Loeff, beter bekend als „Ben den Urste" van de "Piëlhaze". Prins Ben ziet de vrijgezellenstaat als een groot voor deel, al was bet alleen maar, omdat een vrijgezel bij de vrouwelijke onder danen meer getapt is dan een ge trouwde prins. Wanneer deze zienswijze juist is, dan behoeft de prins van de Geleen- se „Flaarisse" niet bezorgd te zijn over het welslagen van zijn regering. Want ook hij is, zoals men daar bü de recente proclamatie opmerkte, „nog-zu-haben". Prins Paul I van Ge leen (Paul Gilissen) is evenwel niet alleen bij zijn vrouwelijke onderdanen erg populair, maar ook bij de overi ge burgers van „de waereldsjtad", aangezien hij als geboren en getogen Amsterdammer feilloos Limburgs spreekt. Wie bijzonder ingenomen is met deze prinse-keuze, dat is „de grootvorst van de Flaarisse", burge meester dr. J. P. D. van Bajining, die met een gerust hart aan prins Paul (kabinetsecretaris van de bur gemeester) de gemeentelijke bestuurs aangelegenheden durft toe te vertrou wen. 'rins Ben 1 van Venray, die het „Peel- hazenrijk" zal regeren. van de Raad van Elf van de Heer- :ense H.T.S., wier president Egon Münzenberg een ras-carnavalist uit Vaals tuk is op stunts tot meer dere eer en glorie van de school raad van elf „De Verkes". Stellig waren ook enkele andere rooflustige carnavalsvierders op pad. In het kleine vorstendom Wijlré ont vreemdden zij het wapen van prins Jan I. Zij zagen evenwel het „ver keerde" van hun daad in en bezorg den het wapen onbeschadigd terug, zodat dit trotse bezit van de Wijlrése camavalsvoi-st vervaardigd door de bekende kunstenaar Aad de Haas maandag boven de prinselijke ze tel kan prijken tijdens een buiten gewone zitting van de raad van elf in het Wijlrése Patronaat. Uit handen van prins Jan I en ten overstaan van veie prominente figu ren aanvaardt de oud-Wijlrénaar. de priester-musicus Huib Voncken, direc teur van het Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek te Utrecht, dan de pas ingestelde onderschei ding van de Wijlrése carnavalsvereni ging voor dorpsgenoten met culturele verdiensten. Deze onderscheiding be staat uit een, eveneens door Aad de Haas ontworpen erepenning. „De Meerssener Nachtegalen'' opge- Prins Max I van de Venlose focussen. richt door de gedecoreerde het Limburgs Saxofoon-Kwartet. het Utrechts Studentenkoor en uiteraard de hofkapel van prins Jan luisteren dit culturele camavalsevenement op. Met deze en andere festiviteiten, stunts en vooral niet te vergeten de traditionele „Awwi ever bals" de grootste vermaardheid in deze geniet het „Awwieveri'-treffen van de Groen straat korten de meest fervente carnavalsvierders van Limburg de töd, welke hen nog scheidt van het eigenlijke feest van de zotheid. Het wachten duurt anders té lang.*... De ewiever" op weg naar het bal in de Groenstraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 7