Doe met de taille wat u wilt
's Avonds dansend
naast hyper-statig
V
Blouse in rok
of er boven
Orgie van kleuren
VOUW IN ROK IS NIEUW
Terug naar
de klokrok
D
het talent van
Applaus voor
Saint Laurent
I
I'
DINSDAG 27 FEBRUARI 1962
/n zwart geplisseerd nimfen-ma
teriaal staat de mannequin
voor de spiegelwand bij Dior.
In de tere ruches nestelt zich een
witzijden roos. - Het kan niet op
met de volants, zegt de mouw
loze avondmantel van Griffe. De
bovenste etage vormt een cape
kraag, deze zomer een geliefd
attribuut.
Gedurfd maar een applaus
waard is de combinatie van
Pon 6en y'herslanke zwarte ja-
tuiir v'fl(irj-n men slechts minia-
een ~ri aVes zet, met er overheen
canP ,nte.n witte grof zijden
ardm is de grootste artist
onder de ontwerpers.
Zwart-wit komt weer naar
voren zoals aan dit schoot-
jes-blousje met hoedje van
hetzelfde, van Maggy Rouff.
De blouse mag onder het
jasje uit komen. Dat zijn
van die grillen van de
Grote Mode. Want logisch is het
niet, en mooi is het zelden.
De voorjaarsmode 1962 laat
zich niet onder één noemer
vangen. Zij is dan ook niet
één boom maar een halve boom
gaard, die bloesems van grote
variatie rondstrooit. Dat de rok
kort blijft was te verwachten,
want de modehistorie wijst uit,
dat de rokken gaan zakken als het
slecht gaat in de economie. De
taille mag heus weer normaal op
haar plaats zitten, waarbij men
zich natuurlijk afvraagt voor hoe
lang. Maar nu is het dan toch zo,
en de brede accentuerende cein
tuur mag zelfs goed aangetrok
ken worden. Wie het echter mak
kelijker vindt om het middel te
blijven verbergen, die doet dat en
noemt zich in dat geval een volge
linge van Marc Bohan (Dior) of
van Saint Laurent. De mode laat
ons naar alle kanten de ruimte en
dat zit er in, in een tijdperk dat
zo vól is van ruimte.
Bij de tekeningen, van boven
midden uit, met de wijzers
van de klok meecamelia
onder tegen hoedje, Dior. Raket
van lichte groene bollen als avond
kapsel, Capucci. Wollen ballen-
franje langs doorzichtige shawl
Ricci. Omgeknoopte foulard over
mantelpakje, Yves Saint Laurent.
Plooikraag van wit batist, Capuc
ci. Hoofddoekje van struisveer-
pluis,^ Yves Saint Laurent. Diep
rugdécóüeté met volants erlangs,
alle couturiers. Dansende gesteél-
de roos achter een hoedje, Cardin
(Svend).
t yves Saint Laurent die zijn
Y zelfstandig rentrée maakte
na enkele seizoenen geleden
zijn plaats als opvolger van Dior
te hebben moeten afstaan aan
Mare Bohan, is een nieuwe rivaal
geworden. Hij heeft getoond be
schaafde mooie kleren te kunnen
maken voor geposeerde vrouwen
die een persoonlijke distinctie zoe
ken. Toen hij zijn première hield
voor een gespannen publiek, was
de verf van zijn nieuwe modehuis
nog maar net droog en het mo
quette nog maar net vastgespij
kerd. Bij de trap, waar toen de
journalisten zich op elke trede
verdrongen, staat de mannequin
in een ensemble van piqué be
drukt met groene en blauwe bloe
men, in princes-lijn. Saint Laurent
is de enige onder de couturiers
die de tulband weer naar voren
heeft gehaald. Geen ingesnoerde
taille aan zijn mantelpakjes, maar
wel de rok die beweging geeft
door een overslag. De insteekzak-
ken brengen de mannequins tot
het meer mannelijke dan vrou
welijke handgebaar dat men
ook bij Dior herhaafcteigk ziet.
Jr icht oranje, DE modekleur
voor de zomer 1962, is dit
japonpakje van Lanvin met
zwierige rok en kort bolerojasje.
Driekantig is de stola of de
shawl die men dit voorjaar
zal omslaan. Eén punt met
een gesp vastgezet, is de vondst
van Cardin. De luchtige gebloem
de zijden mousseline voering vloeit
ineen met het materiaal van de
blouse, ook herhaald in de grote
hoed met opgeslagen rand.
h -
Scherp ingeperste vouwen geeft
Bohan (Dior) aan de rok;
hier toegepast in een rose
linnen pakje met helgroene hoed
waartegen een rose roos. De
kleur-contrasten kunnen dit voor
jaar. niet fél genoeg zijn.
JllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllVllllllllllilllllllllllllllillllllllllllllllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIII,
MODE GAAT OVERSTAG NAAR HET VROUWELIJKE
uuimiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiii fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
taille
vloeiende
Pierre Cardin deze japon van
soepele grijze wollen stof, door
een spel van smalle schuine
angesnoerd zit de brede zwar
te lakceintuur met gesp om het
golvende schootje op de klok
kende rok van het model van
ribbels. Cardin is een architect met Nina Ricci. De voorbaan zit los op
Zijn materiaal de rok geknoopt,
Losjes verbergt dit marineblauwe
pakje van Maggy Rouff het na
tuurlijke middel. Op de witte
randgarnering zit een breed
bijou. De mouw loopt iets wijder uit,
wat men de naam heeft gegeven van
„olifantspoot"
■lllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllHIIIIIBIlllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllliMiiiiiliillllllllllllllllllllllllllinillllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllMIIIIIIIIIU
V -
iidri
oor de avond wolken en waaie
ren de volants en de vleugelpan-
den, die als ijle rookslierten
met de modellen van ragfijne
stof meezweven. Een nieuw spinne-
web-fijn materiaal is tule, bedrukt in
vloeiende tinten. Onvoorstelbaar veel
en gevarieerde schoonheid is er door
de ontwerpers voortgebracht, waar
bij ze soms ook teruggrijpen naar de
vorige eeuw en weer met de queue de
Paris (het aanhangsel onder aan de
rug) en de balletjes-franje aan de
omslagdoek te voorschijn komen. Bij
de korte ensembles zijn de astrale
mantels van doorzichtige tule be
drukt in hetzelfde dessin als de zij
den japon er onder.
Het blousje is een luchtige, soms
nimfachtige, maar zeer reële
bouwsteen van de voorjaars
mode. Het heeft soms een
schootje zoals aan het zwart-witte
sur ah blousje van de foto. Meestal
echter zit het in de rok, waar het
losjes overheen mag blousen want
het materiaal is slappe zij of zijden
mousseline. Een soepele strik of ja
bot of volant, die een zachte lijn aan
de hals geeft, valt soms over het
kraagloze jasje heen.
lllllllllltlHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIflIllllllllllllltlllllll
Maar er zijn, ondanks de vele sug
gesties, enkele punten die sterk bij
alle couturiers naar voren komen. En
dat is ten eerste de orgie van kleu
ren die ontketend is. Alle nuancen
van de regenboog, beter gezegd, alle
tinten van lathyrus worden gebruikt,
waarbij men uit is op de meest ge
durfde combinaties. Als rustpunt bij
de effen tinten is er een heel licht
beige, dat tegen grijs aan ligt. Een
tweede kenmerk van de 1962-mode
voor deze zomer zijn de kwistig rond
gestrooide tierelantijnen, zoals ru
ches, jabots, volants, strikken, fi
chu's, de vrouwelijkheid ten top,
maar wel eens iets te veel. Er moet
dan ook een suggestie van beweging
zjjn, rokken mogen lustig pirouette
ren. Dat doen ze door fijn plissé,
door dansende klokken, door bewe
gende slippen. Men zegt dat de twist
dit in de hand heeft gewerkt. Naast
kleuren, versiering en beweging is
het kenmerk van de komende mode
de vele korte jasjes, kort, halflang
en heel kort. Ze horen bij het man
telpak, dat iemand het uniform van
de voorjaarsmode heeft genoemd,
maar ze begeleiden ook de japonnen.
Voor het middaguur zijn het de gol
vende capekragen in vele soorten.
En dan is er de „omslagdoek," voor
alle uren van de dag. A. Bgl.
(IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllHIIIIIIIIIIKIIIIIliilllllllllllllllllllllllllllllllllllimililllllllHlllllllHII
e kokerrok door de tieners tot
een paskwil gemaakt, zal ho
pelijk voor goed begraven wor
den nu dit voorjaar de ruimte
die de rok beweging geeft, allerwe
gen ontspringt. De klokkende rok
wordt sterk doorgevoerd door Nina
Ricci, die haar pastelkleurige linnen
en haar katoenkanten pakjes lustig
laat pirouetteren, en door Heim die
er soms bijna een afgeknipte New-
Look van maakt! Heel iets anders
geeft de collectie van Dior te zien,
waar de rok twee of vier ingeperste
vouwen heeft. Maar Bohan, de ont
werper van Dior, houdt vast aan de
afgezakte taille en bij een ceintuur
even boven de heup past alleen maar
een vrij rechte rok. Gérende rokken,
de tussenvorm tussen ruim en recht,
zijn er in overvloed.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiminiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiMiniiiii
T
'I
iË3mm
(IIIIIHI|llll|ll|IIIIIIIIIIHIII|IMIIIIII||ll|||||||||||ini|||||||||lllllllll|ll|llllllll|l|lllllll|llllllll|llllillllll|IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII llll IIIIIIIII III III IIII III 11| mi II! Ill 11| mi til 111 I lllill III I III IIIIIIIIIIII11