m Accept-girokaarten voor giften bij zilveren huwelijksfeest van het koninklijk paar Overrompelende musiceerdrift in concertgebouw Voor: Modieus zilver met veel show TONEEL IN HAARLEMS SCHOUWBURG 1 De Nederlandse Comedie speelt -„De Gevangenen van Altona"— GESTOLEN OM BOETES TE KUNNEN BETALEN ïür1 Ongeanimeerde markt Godfried Bomans stort eerste gift Proeflandingen op het circuit „ALLEGRI STRING QUARTET" Voortreffelijk toneel door Han Bentz Van den Berg en Ellen Vogel Leerstellig stuk van Sartre .i DECORATIE-PLATEN N.V. DE HOUTWERF Klein sportcomplex in „buurtje bij Spaarndam" De beurs vandaag: DINSDAG 6 MAART 1962 PAGINA 3 mmimgmmmm „Met weinig woorden veel zeggen" Voor vervoer van gewonden en zieken Slachtoffer aanrijding Leidsevaart overleden Haarlem e.o. Films Toneel Muziek Biversen Burgerlijke Stand Haarlem Dieven weer op pad Tienduizendste bezoekster op de Voorjaarsbeurs Jongen loopt tegen auto op zebrapad Vrouw gewond bij val door gladheid Straatverlichting met sneeuwballen vernield Jansen S' C' Beenen en R- J- p f* fti! Verschrikkelijk De voorstelling Van Egmond (RCH) bij selectie amateurs WASSERIJ DUYN Nieuwe staatsleening onder de emissiekoers - AAA KT m BLOEMEND AAL, 6 maart Vanaf vandaag ontvangen rekeninghouders van dee posL, cheque- en girodienst een accepti-girokaart, waarop zij hun bij drage kunnen storten voor het ge schenk, dat het nationaal comité voor het zilveren huwelijksfeest van konin gin Juliana en prins Bemhard het ju- ZANDVOORT, 5 maart. Een twee tal helicopters van de Koninklijke lucht macht hebben landingsproeven uitge voerd op het circuit van Zandvoort. De le vliegtuigen zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden; zij kunnen elk twee patiënten vervoeren. De proeven werden genomen omdat men wil onderzoeken of op deze wijze tijdens grote wedstrijden op het circuit net zieken- en gewondenvervoer kan Plaats vinden. De eerste indrukken wa ren niet ongunstig. Binnen 10 minuten kunnen gewonden van het circuit wor den getransporteerd naar het marine- hospitaal te Overveen; dat beschikt over een landingsterrein voor helicop ters. In de maand april wil men een oefening in groter verband houden. bilerend vorstenpaar zal aanbieden. Waarschijnlijk de eerste die deze ac ceptgirokaart ingevuld op het postkan toor heeft ingeleverd, is de literator Godfried Bomans. Omstreeks kwart voor tien vanmorgen meldde hij zich bij het loket van het postkantoor van zijn woonplaats Bloemendaal. De dienstdoende ambtenaar, de heer S. Druif, die deze acceptkaarten nog niet had gezien, haaldezijn chef, de heer J. J. Wezenaar, beheerder van het postkantoor erbij. Deze nam de chèque van de heer Bomans in ont vangst met de opmerking, met blijd schap te kunnen constateren, dat de heer Bomans behalve boeken ook stor tingsbiljetten goed kan schrijven. De heer Bomans repliceerde, dat hij dit voor de eerste keer met genoegen deed en het prettig vond met weinig woorden veel te zeggen. Godfried Bomans overhandigt de eerste acceptkaart aan de heer J. J. Wezenaar (rechts), beheerder van het Bloemen- daalse postkantoor. (Advertentie) De grootste keuze in Striax - Lotta Sierboard Navitex tegels - Polycel tegels enz. bij HAARLEM - Kampersingel 22 Telefoon 11932 (2 lijnen) HAARLEM, 5 maart De 68-jarige W. J. Klinkenberg uit de Lange Boo- gaardistraat, die in de nacht van 24 op 25 februari het slachtoffer werd van een aanrijding op de Leidsevaart, is gistermorgen aan de gevolgen van een schedelbasisfractuur in het Grote Gathuis overleden. De man was de Leidsevaart ter hoogte van de Prins Hendrikbrug overgestoken en dioor een personenauto aangereden, waardoor hij op de motorkap terecht kwam en ver volgens op het wegdek geslingerd werd. CINEMA PALACE: 4e week: Porgy and Bess, 14 jaar. Dag. 2 en 7.30 uur. FRANS HALS: „De zondares van Assyrië", 14 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. LUXOR: .Zweedse meisjes in Parijs", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. REMBRANDT: „Via Mala", volw., 2, 7 en 9.15 -uur. ROXY: „Noodlot der begeerte", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. STUDIO: Een vrouw is een vrouw, ontraden. LIDO: De verleidster van El Pao, 18 jr., 2, 7 en 9.15 uur. Dinsdag 6 maart Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Co- ■Jiedie: „Hendrik IV" van William Shake- •Pear-e. Regie: Michael Croft. Muziek van •urriaan Andriessen. In de hoofdrollen: Anne-Marie Heyligers, Albert van Dalsum, *aul Steenbergen. Woensdag 7 maart Stadsschouwburg, 8 uur: Haagsche Co medie: „Hendrik IV" van William Shake- •Peare. Regie: Michael Croft. In de hoofd rollen: Albert van Dalsum, Paul Steen wegen, Anne-Marie Heyligers. Woensdag 7 maart Concertgebouw, Tuinzaal, 8 uur Concert SPor het Dameskoor „Haarlem o.l.v. Wi «dink. Dinsdag 6 maart .Trans Hals Museum, 8 uur: Volksuni- ^rsiteit, drs. J. van Dyok over „Lapland het land van de middernachtzon". luinerva-Theater, 8.15 uur: 5e avond we- •JJaTeizigersseriea. den Doolaard over »»wiekenland, land met en zonder zuilen'/ Rest. Brinkmann, muziekzaal 8 uur: Cen- tl voor internationale lezingen: Margrit Sabionières over Angola". VWl de s Woensdag 7 maart *Tans Hals Museum, 8 uur: Volksuniver- mevrouw dr. M. Révész-Alexander ^.€r „Italiaanse schilderkunst in de 15de Spuw. "orjaarsbeurs, Krelagehnis. dagelijks geopend van 105 en 1H r Bevallen van een zoon: 2 maart; b' de Moor-'t Hoen; M. J. Vogel- jgUimer; C. J. Geerlings-de Ruijter; ti B. Hartman-Zorge; M. E. Kaestner- S°°gendorp, 3 maart: J. H. A. jDtteman-FormanoijJ. D. van Es- 4 ÜteljeJ A. M. A. Boerée-de Kruijf. C •'baart: G. M. Schotman-Cadier; E. -A Kabel-Bogaard; A. E. M. H. Hun- 5 vl van RooijM. Kampman-Bosman. (j,,„ aart: M. M. Kefj-Vermeer; J. Kom- Vo'-van der Wiele. tw5n een dochter: 1 maart: E. den de \r-r-van der Zijden. 2 maart: I. I. W Jong; C. M. van der Horst- c' ^rburgcr; j. B. Roskam-Swart; A. LjA^bwieringen-Leuven; J. D. A. M. Hom, He Leao-Janssen. 3 maart: C. E. ten ;elmg-D°llé: W. G. Boon-van Ko- t>. y inaart: E. Z. Bos-Alting Siberg; A. toLV5sterwÜk-van der Putten; M. C. ten... Maat-Deenen; A. L. van der Put- ^oodo? ,der Zwet; G. M. T. de Nieuwe- Haak - A Schreu der-van den W.^1, A At J_ tajg B.' -.aaik- a M. Schreuder-van Staart- a' Houniet-de Ruiter, S. HoL Wessendorp-Hofman; O Vp p P1 e s-Sn ij d e r ^n drm^ DEN: 28 februari: A. H. C. IJsselrm,^8rg' 81 Spaarne; A. M. M. straat van Uden> 71 j„ Franke- HaVtmJ?aaft: A' Aaldertsz-Goos, 85 ^huU^ROU^ 5 ^art: L. J. J. o Men spreekt wel eens van een En gels flegma. We hebben er niets van kunnen constateren bij de uitvoering van het „Ailegri String Quartet", dat maandagavond onder auspiciën van het Haarlems Comité voor Kamermu ziek in het gemeentelijk Concertge bouw optrad. De executanten Eli Go- ren, James Barton, Patrick Ireland en William Pleeth, speelden met een overrompelende musiceerdrift die eerder aan een zuidelijk tempera ment deed denken dan aan een uiting van het Anglo-Saksische ras. Het kwartetspel heeft een zeer eigen karakter, het is een samenspraak tus sen vier personen, die met behoud van eigen individualiteit een gevoelswereld opbouwen, die dus geen legkaart kan zijn, doch een levend organisme, ont sproten uit een collectieve schoonheids drang. De homogeniteit in de uitvoe ring berust op een wederzijds begrip, op een wisselwerking die ontstaat uit innerlijke bewogenheid. Bij een orkest ligt het geval anders: ofschoon het een levend apparaat is, wordt het beheerst en bezield door de dirigent, die zijn subjectieve visie gerealiseerd wil zien, desnoods met autoritair gezag. Hij is de maestro die zijn instrument be speelt. Het is een wonderlijke belevenis ge weest, deze kwartetuitvoering. Een Mo- zartvertolking, zó ragfijn, zó transpa rant en jubelend, dat de geluksgevoe- iens je overstromen. Een Brahms, sterk doorwrocht en van een viriele schoon heid, een aangrijpend monument, dat zowel eerbied afdwingt voor de bouw meester, als voor de kunstenaars die het tot gestalte brachten. Een Benja min Britten, die zowel ontroerde als hevig kon tarten, een evenknie van Igor Strawinsky, en een apologeet van het geloof in de eigentijdse schoonheids normen. We kunnen de Britten niet an ders dan dankbaar zijn. T. de Vr. HAARLEM, 6 maart Een 24-jarige expeditieknecht bij een machinale let terzetter!) in Haarlem heeft een zwaar wichtig handeltje gedreven. Bij de let- terzetterjj stal hij twee keer een par tij letterlood, de eerste keer had de par tij een gewicht van 1006 kilo, de twee de keer woog de 'buit 400 kilo. Bij twee opkopers heeft hij het lood te gelde gemaakt, waarna hij zijn boetes, die hij bij verkeersovertredingen opge lopen had kon betalen. HAARLEM, 6 maart Bij een druk- inktfabriek aan de Klaas Tillyweg heeft 4 een deurwachter gistermorgen een deur geopend aangetroffen. De deur was kennelijk ingetrapt. In de fa briek wordt echter niets vermist. In een reeks kleedhokjes van sport verenigingen is in de loop van het weekeinde ingebroken. Uit de cantine van het kleedlokaal in het v.d. Aart sportpark is een hoeveelheid repen, drop, kauwgummi en ballpoints ter ge zamenlijke waarde van 40 wegge haald. Uit het kleedhok van de r.-k. sportvereniging Onze Gezellen werd voor 1,50 aan flesjes bier gestolen. Bier was ook de buit die de daders uit het clubhuis van de voetbalvereni ging Schoten meenamen. De schade be droeg daar twee gulden. In alle kleed hokjes werd een ruit vernield. HAARLEM, 6 maart. Ondanks de kou en de 'gladheid geniet de Voorjaars beurs voor de Vrouw bijzonder grote be langstelling. Dit blijkt uit het feit, dat gisteren de tienduizendste bezoekster met bloemen en cadeaus verwelkomd werd. Vanmiddag werd de 15.000ste be zoekster verwacht. HAARLEM, 6 maart. Op een zebra pad op de Wagenweg is gistermiddag omstreeks twaalf uur een tienjarige jon gen tegen de zijkant van een passeren de auto opgelopen, toen hij plotseling zonder op het verkeer te letten over stak. De jongen liep een hersenschud ding en enige schaafwondjes op en moest in het Diaconessenhuis worden opgenomen. HAARLEM, 6 maart. Gistermor gen omstreeks half acht is 'een 51-jarige inpakster op het Kennemerplein tenge volge van de gladheid gevallen. Zij brak haar linker elleboog en moest in de Mariastiehting worden opgenomen. HAARLEM, 5 maart. Een zestal jongens uit de omgeving van de Koppe- stokstraat vond het zondag bepaald kin derachtig om elkaar of anderen met sneeuwballen te gooien en kozen daarom de gloeilampen van de straatverlichting tot doelwit. Toen zij door de politie gesnapt werden, hadden zij reeds tien lampen met succes geraakt. Tijdens het verhoor bleek dat sommige van de kna pen ook zaterdag in enkele straten in de binnenstad lampen vernield hadden. Twee van de jongens, beiden zestien jaar, werden ingesloten, de anderen zijn door de ouders afgehaald. Wie achter de schermen van een modeshow een wanordelijke ruimte vol kleerhangers, kledingstukken, make up-artikelen en zenuwachtige mannequins, verward in een wolk tule of met de armen omhoog gevan gen in een nauwe japon, verwacht, komt op de show van de Haarlemse Voorjaarsbeurs bedrogen uit. Daar gaat iedereen kalm haar gang. Zelfs vijf minuten voor het begin van de show ziet men aan niets en niemand, dat de show over vijf minuten gaat beginnen. De vijf mannequins, Norma, Mar jo, Jetty, Henriëtte en Marina, hebben geen reden zich zenuwachtig te maken. Zij vormen een perfect samenwerkend team en bovendien is er mevrouw Maggy Sierenberg nog. Voor de geregelde bezoekster van de Voorjaarsbeurs is zij een vertrouwde verschijning. Voor de negende maal verzorgt zij daar de modeshow, zon der welke de damesbeurs niet vol ledig zou zijn. Vijfentwintig jaar ge leden begon zij als mannequin. Nu is zij lady-speaker. Een kwart eeuw verkeert zij dus in een modieuze sfeer. Zelf vindt zij de titel „lady speaker" niet goed gekozen. „Confe- rencière" is een betere en past inder daad meer bij de manier waarop zij de meisjes inleidt en op haar wan deling over het plankier met confe rences begeleidt. Voor de oorlog was het begrip lady-speaker in Nederland niet bekend. De mannequins liepen met een groot bord aan een houten handvat, waarop het nummer en de prijs vermeld stond. Dat bord was een erg onelegant attribuut en de mannequin moest van heel goede huize zijn, wilde ze zó lopen dat het publiek het bord niet meer opmerkte. Later nam men vaak een conferen cier in de arm, die het publiek het nummer en de prijs meldde. Daar de kennis van de man omtrent de japon of de mantel daarmee ophield en hij tijdens de ronde van de mannequin met een mond vol tanden stond, was het duidelijk dat een vrouw, en liefst een vrouw uit het vak, hier beter op haar plaats was. Mevrouw Sierenberg was, na de oorlog, een van de allereerste vrou wen, die tijdens een show de dames in de zaal alles vertelden wat zij vpn de getoonde 'modellen wilden weten. Zij vormde een eigen groepje manne quins „in alle maten" en engageerde een pianist, de heer Jan van der Beid, die sindsdien een onmisbare medewerker van de show is. Met dat team doorkruist zij het hele land. Dat reizen en trekken in auto's over vaak grote afstanden is ver moeiend en volgens mevrouw Sieren berg kunnen alleen meisjes het be roep aan, waarin zoveel van een vrouw gevergd wordt, die echt van UW Mevrouw Maggy Sierenberg, zilveren jubilaresse in een modieuze sfeer. dat beroep houden. Niet alle meisjes die een aardig gezicht en een goed figuur hebben zijn mannequins, zelfs al kunnen ze bovendien nog zwierig lopen. Mevrouw Sierenberg krijgt jaarlijks honderden brieven en tele foontjes van meisjes, onder wie veel kersverse missen, die zich een derge lijke „loopbaan" dromen. Heel weinig meisjes zijn echter geschikt voor het vak, zoals mevrouw Sierenberg het zich voorstelt: een mannequin moet een eenvoudige jurk zó kunnen dra gen en combineren met hoed, hand schoenen of sieraden, dat het geheel een feest wordt. De meisjes zoeken zelf de accessoires bij de modellen. Een kwestie van goede smaak en ,,'t even zien" dus. Het is niet zo heel sterk uitgedrukt wanneer mevrouw Sierenberg zegt, dat voor een goede mannequin meer werk achter dan voor de coulissen ligt. Want eenmaal voor de coulissen vergeet een mannequin de spanning en het haastig omkleden in de ander halve minuut tussen haar twee ron des. Zij beleeft dan een paar glorie volle minuten en laat de zorg aan de lady-speaker over, van wie het voor een groot deel afhangt of een japon al dan geen succes heeft. Zij kan immers door een enthousiast com mentaar het publiek tot applaus en bewonderende uitroepen brengen of een nummer laten „doodlopen", zoals dat officieel heet. Bijna doorlopend zijn er tijdens een show drie mannequins op de mat. Alle drie behoeven ze afwisselend commentaar en wanneer ook de pia nist van repliek gediend moet wor den, als hij muzikaal reageert op de woorden van de lady-speaker, be grijpt men dat haar aandacht geen moment mag verslappen. Wi TOrg pri"yer en G- Dol; H. W. A. Lim- Twee van de hoofdfiguren uit „De gevangenen van Altona": Ellen Vogel als Joharma, Han Bentz van den Berg als Franz von Gerlach. HAARLEM, 6 maart De toneelstukken van Jean-Paul Sartre die wij tot nu toe op de Nederlandse planken hebben gezien, konden ons nooit helemaal overtuigen van het dramaturgisch meesterschap van de schrijver. Na de voor stelling van „De gevangenen van Altona" echter, dat gisteravond in de Haarlemse schouwburg werd gespeeld door de Nederlandse Comedie, denken we daar anders over. Natuurlijk verkondigt Sartre in dit werk ook de hoofdpunten van zijn existentiefilosofie, maar hij doet dat in een dramatisch volkomen aansprekende vorm. Zozeer zelfs, dat een bijna volle schouwburgzaal van half acht tot midder nacht ademloos en gefascineerd getuige heeft willen zijn van het drama. Het is natuurlijk onmogelijk om èn zien. Maar wel is onontkoombaar dui- het stuk èn de voorstelling na één en- delijk geworden, dat de gevangenen van kele opvoering reeds volledig te door- Altona de mensen zelf zijn: de mens, die naar de opvattingen van Sartre, in de onmogelijkheid verkeert om in op recht menselijk contact te komen met zijn mede-mens. Altijd zal de leugen tussen hem en de ander in staan; al tijd zal het menselijk willen anders zijn dan het menselijk handelen. En altijd zal de mens streven naar die ontmoe ting met de medemens, van welke ont- moeting hij een bevrijding verwacht, een delging van de schuld, die ieder mens te dragen heeft door het blote feit van het bestaan zelf. In Sartre's stuk zijn de gevangenen van Altona de leden van het geslacht Von Gerlach, een Hamburgse scheeps- bouwmonarchie. De oude Von Gerlach regeert met vaste hand zijn concern en maakt iedereen en alles onderge schikt aan „de onderneming". Zijn oud- ste zoon Franz heeft hij de oorlog in gedreven, maar in de oorlog heeft de jonge officier de macht geproefd en zich één ogenblik onafhankelijk, vrij ge weten. In dat ogenblik heeft hij mis daden tegen de mensheid begaan. Na de oorlog keert hij terug naar huis. Hij wil zijn vader niet meer ontmoeten. Als het stuk begint, heeft hij zich der tien jaren lang opgesloten in een ver trek op de bovenverdieping van de familiale villa in Altona. Men speelt meer zijn familie beweert dat Franz gestorven is. Naar buiten is alles normaal. Maar binnen vreet de leugen: de dochter Leni fanatieke verdedigster van het familie-ideaal verzorgt haar broer Franz naar lichaam en geest. Zij biedt hem zichzelf aan. Zij vertelt hem de ene leugen na de andere. De gealliëerden hebben Duits land overwonnen en richten het ten gronde. En Franz tracht op zijn kamer Duitsland voor een buitennatuurlijke krabben-rechtbank vrij te pleiten van zijn schuld. Dan begint het stuk: De vader is aangezegd, dat hij binnen een half jaar aan keelkanker sterven zal. Hij besluit het familiebezit over te dragen aan zijn jongste zoon, de altijd verguisde, nerveuze Werner. Hij doet het met pijn in het hart, omdat Wer ner voor hem nooit telde. De onderne ming zou na hem geleid worden door zijn. oudste, door Franz. Maar Werner's echtgenote de „vreemde" Johanna wil haar vrijheid tegenover de Von Gerlach's niet prijsgeven. Zij overreedt de vader Werner vrij te laten, maar sluit daartoe een compromis. Zij dringt bij Franz binnen en tracht wezenlijk con tact met hem te krijgen. Het lukt één ogenblik. Franz besluit zijn vader te ontmoeten. Die ontmoeting is essentiëel het is de katharsis, de bevrijding, die beiden ertoe brengt om de stap te zet ten die Sartre als de enige duurzame bevrijding ziet: de vrijwillig gekozen dood. En omdat er in Altona altijd een gevangene moet blijven, sluit Leni zich vrijwillig op in Franz' kamer. Het is een verschrikkelijk drama: dè mens in gevecht met zijn noodlot, met zijn ondelgbare schuld. De schuld, die de mens verbrijzeld en vernietigd. Men kan de geschiedenis toepassen op Duits land: het Hindenburg-Duitsland, dat Nazi-Duitsland voortbrengt. Beiden wor den vernietigd om plaats te maken voor het Wirtschaftswunder. Men kan er ook een critiek in zien op de Franse Alge- rije-politiek. Sartre schrijft inderdaad op verschillende plans, maar of hij nu over de collectieve of over de persoon lijke schuld spreekt, steeds weer is zijn conclusie: de overwinnaar verliest; de overwonnene wint. Sartre heeft niet naar nieuwe toneel vormen gezocht. Zijn enigszins klassie ke inhoud heeft hij de klassieke vorm van het vijf-bedrijven-toneel meegegeven waarbij de traditionele bodeverhalen enigszins zijn gemoderniseerd tot flas hes-back. Sartre vraagt niet, dat zijn toeschouwers zich inleven. Hij eist, dat zijn hem begrijpen en dat zjj op ver standelijke gronden hem volgen. Hij doet dat ongelooflijk knap. Zijn zeer lange stuk vol redeneringen verveelt geen mo ment, al blijft men' er als toeschouwer naar luisteren, zonder het drama mee te beleven. Men voelt alleen, dat het iedereen aangaat en dat men er niet aan ontkomen kan. Regisseur Kees van Iersel heeft met deze voorstelling een toneeldaad van de eerste orde geleverd. Hij heeft de voorstelling knap, doorzichtig en hard opgebouwd. Hij laat zijn spelers ba lanceren op het scherp van het mes. Hij ontleedt namens de toeschouwer en zorgt tegelijkertijd voor een steeds boeiend blijvend totaal. Wim Vesseur hielp hem daar prachtig bij door een foeilelijke Altona-villa, een burcht die een onontkoombaar lelijk leefmilieu is, te ontwerpen. Gerrit Kouwenaar maakte de klare, onmiddellijk aan sprekende vertaling. Han Bentz van den Berg leverde een topprestatie met zijn Franz-vertolking. Balancerend op de grens van waanzin en luciditeit, hunkerend naar waar achtig mens-zijn (getuige zijn prach- HAARLEMMERLIEDE, 6 maart B. en W. stellen de gemeenteraad voor het uitbreidingsplan „Spaarndam" te wijzigen en aan te vullen. Onder meer is de aanleg van een sportcomplexje nodig. In 1957 is reeds een uitbreidings plan vastgesteld voor het zogenaamde „buurtje bij Spaarndam", met de be doeling een vrij grote uitbreiding mo gelijk te maken van dat „buurtje". In dat plan ontbreekt de mogelijkheid een sportcomplex aan te leggen, dat niettemin hard nodig is. Er ligt daar weliswaar een sportterrein, echter op een perceel dat in het onderhavige plan bestemd is voor „handel en nijver heid", terwijl een sportterrein in de omgeving van dit gebied moest worden ontruimd. HAARLEM, 6 maart Paul van Eg- mond, de jeugdige linksbuiten van RCH, is uitgenodigd voor de selectie- ploeg, waaruit het Nederlands amateur elftal zal worden samengesteld. Woens dagavond speelt Van Egmond mee in het amateurteam, dat in Den Bosch een oefenwedstrijd speelt tegen de eer ste divisieclub BW, (Advertentie) A MSTERO A M S EV AART 20 TEL. 11055 tige gesprek met zijn schoonzuster Jo hanna in IV) en tegelijkertijd geketend aan de leugen van de familie (in het bijzonder door de incestueuze verhou ding met zijn zuster Leni), bouwde hij gaandeweg groeiend in overtuigings kracht een van de mooiste creaties van zijn carrière op. Ellen Vogel als de „vreedzame", zijn schoonzuster Johan na, vechtend om de leugen te ontmas keren, maar verstrikt in het compromis dat ook haar de leugen doet aanvaar den, bood hem voortreffelijk tegenspel. Feitelijk deed dat ook Elisabeth Hoy- tink, die deze kans van een eerste dra gende rol met beide handen aangreep en van Franz' zuster Leni een harde, in de leugen gelovende vrouw maakte. Dat zij nog met het hoge niveau van de beide anderen haalde, zal niemand haar euvel duiden. Johan Fiolet als de patriarchale va der Von Gerlach zette een monumen tale rol op, die hij door heel de voorstel ling knap volhield. Toch zou deze po tentaat, deze verpersoonlijking van de zich opdringende leugen, nog harder, nog on-menselijker kunnen worden ge speeld. Tom van Beek als de jonste zoon Werner, kwam pas na de pauze goed op dreef. Tevoren speelde hij te veel enkel de nerveuze buitenkant van de rol. Na de pauze groeide hij ook in de diepte, naarmate de leugen in hem groeide. Van Gerard Schild, Herman van Elteren, Nienke Sikkema en Wil- bert Bank kon men enkele goed ver zorgde bijrolletjes zien. Een voortreffelijke voorstelling der halve van een gqed-geconstrueerd en uitermate belangrijke stuk, ook al zal men. Sartre's leer afwijzen. Hier kan men één der stemmen van zijn eigen tijd beluisteren en, daarvoor mag men de oren niet sluiten. Voor onvoldoende geschoolden lijkt me deze voorstelling verwarrend in die zin. dat zij wellicht hoofd- en bijzaken niet uiteen kunnen houden. J.W.v.d.V. AMSTERDAM, 6 maart. De aan dacht van de beurs concentreerde zich vandaag uiteraard in belangrijke mate op de koersontwikkeling van de nieuwe staatslening, die giseren is uitgegeven en waarin vandaag voor het eerst kon worden gehandeld. Het succes van deze emissie is niet zo groot geweest als men uit het toewijzingspercentage van 5.79 pet. zou kunnen opmaken. Volgens dit percentage is er voor ruim 17 maal het beschikbare bedrag van f 300 miljoen op de nieuwe lening ingeschreven. In wer kelijkheid lagen de behoeften echter lager. Zodoende hebben een aanfal in schrijvingskantoren te veelontvangen. Dit overschot moest uiteraard van de hand" worden gedaan en dit drukte de koers van de nieuwe lening vrij belang rijk onder de emissieprijs. Deze laatste bedroeg zoals bekend 99'/4 pet., terwijl vanmiddag begin beurs gehandeld werd van 98i! tot 98V Het dis-agio bedroeg derhalve ruim 3a pet. Dit percentage komt overeen met de uitkering welke de inschrijvingskantoren van het minis terie ontvangen. Voor hen zat er als zo danig dus nog geen verlies in de koers. Voor de uiteindelijke kopers ligt de zaak vanzelfsprekend echter anders. De aandelenmarkt was ongeanimeerd. Alleen in de Philipshoek kon weer van een vaste stemming worden gesproken. Vanmorgen was ook dit fonds nauwe lijks prijshoudend, maar vanmiddag deed zich weer buitenlandse vraag voor waar door de koers in het tweede tijdvak kon stijgen tot 1056. vergeleken met een officiële slotprijs gisteren van 1047';. In de oliehoek was het zeer stil en de koers bleef f 1.40 beneden die van gis teren. Unilever was slechts een paar dubbeltjes lager en ook AKU leed wei nig schade. Vorig opening 41/2 Ned. 1960 1 4'i Ned. 1961 4 Ned. 1961 Staffel 1947 B.N.G. Won. Douw. 6 Ned. Handel Mij. Cert Amsterdam Rubber H.V.A. A.K.U. Berkel Patent Calvé-Delt Cert Dell-Mij Fokker Ford v. Gelder Hoogovens Müller Co. Ned. Kabel Philips Gem Bez Unilever Wilton-Feyenoord Billiton 2e Bordtsche Petr Kon. Petroleum 50 Holl Amerika Lijn Java Ch PL KX.M. Kon. Ned Stoomb Mfl K_ JM. Stoomv. Mi) Nederl v Nievelt s. Ommeren Rott. Lloyd NedlScheepv Unie Interlinie Robeco Unitas Ver Bezit Rentespaarbrleven '57 Rentespaarbrleven '58 2Vi Amsterdam '56 2(4 Amsterdam '56 II 2(4 Amsterdam 56 m 2(4 Amsterdam '59 2(4 Rotterdam '57 Alb Heyn KI. obl Slot 6/1 103% 101% 100/g 94% 109& 370 117% 118% 138 139% 400% 400% 917 168 167.20 508% 812 400% 825% 822 489% 630 1047% 1052 180 187 336% 508 655% 143 141.50 148% 152 V 69.90 179 178% 153 170 170% 145 145 330 150 150% 150% 150% 232.50 255.50 540 149.50 85% 91% 91% 102% 127%

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 3