Boekenweekgeschenk 1962:-
Een dierenverhaal van
ANTON KOOLHAAS
L UISTEREN NAAR
KIJKEN NAAR:
ASPIRIN
GELUK
SP O TSPIE GEL
MET DE
UITSLAG
Zaterdag:
Zondag:
Maandag:
Zaterdag:
Zondag:
Maandag:
'A
Vier T.V.-shows
Boyd Bachmann
Mélange
TV in Amerika
Verplichte keuze
uit 82 kanalen
/POTTER'S
UN IA
Wijdingen
'l I 1
Buitenland
Buitenland
Buitenland
Voor de K.R.O.
van
Radiopionier Eli
Bomli nam afscheid
Tweede uitzending
N.T.S.-journaal?
Vanavond
Zondag
ZATERDAG 31 MAART 1962
PAGINA 13
In „Een schot in de lucht" van
Anton Koolhaas, het Boeken
weekgeschenk van dit jaar,
treft men de schrijver midden in
een nieuwe ontwikkeling aan. Hij
is nu wel heel ver verwijderd van
zijn eerste bundel dierenverhalen
„Poging tot instinct" en het lijkt
mij niet onmogelijk, dat vele
lezers van het geschenk, die Kool
haas' werk niet kennen, met de
betiteling „dierenverhaal" niet
goed raad weten, al komen er in
„Een schot in de lucht" dan ook
dieren voor, veel zelfs. Gelegen
heidswerk is dit in opdracht ge
schreven verhaal niet; Koolhaas
schreef een verhaal, waarmee zijn
zevende bundel had kunnen ope
nen en dat de ontwikkeling, in de
vijfde en zesde bundel begonnen,
voortzet. Een eindpunt is nog niet
in zicht. Profeteren is gevaarlijk.
Maar het zou wel eens kunnen
zijn, dat volgende verhalen van
koolhaas de toevoeging „dieren
verhaal" nauwelijks meer zullen
verdragen. „Een schot in de lucht"
is een randgeval.
etui!
HOOFDPIJNPOEDERS
r.'CEC"
wMmm
Verpakking
van
Gezins
verpakking
van
NADRUK VERBODEN.
Er heeft een merkwaardige evolutie
in Koolhaas' verhalen plaats gehad. De
dierenvertellingen uit de eerste bundel,
„Poging tot instinct" alleen het ver
haal „Gif aan de overkant" was anders-
soortig waren in de tweede bundel
uitgegroeid tot dierenverhalen: de
„menselijke" reminiscenties verdwenen,
de dierenwereld werd geslotener en
authentieker. Men kan zeggen: die die
renwereld werd van binnenuit geschre
ven. Mensen treden in deze verhalen
nauwelijks op; verschijnen ze, dan ziin
zij onpersoonlijk, niet individueel,
slechts vertegenwoordigers van een an
dere soort levende wezens. Het genre
van dit gesloten dierenverhaal is door
de schrijver tot volkomenheid ge
bracht. Vernieuwing binnen het genre
leek moeilijk. In de derde en vierde
bundel gaat de auteur echter op geheel
nieuwe wijze te werk, in het ene ver
haal meer dan in het andere. De dieren
wereld wordt minder gesloten; niet dat
de mens erin op gaat treden, maar er
is een anonieme toeschouwer die het
gebeuren zo intens meebeleeft, dat hij
niet kan zwijgen: de auteur. Zonder dat
de eenheid der verhalen verbroken
wordt, hebben er inlassingen plaats:
commentaren op het gebeuren, die va
riëren van meer algemene opmerkingen
de dieren betreffend tot nauwelijks inge
houden uitingen van bewogenheid. Het
effect is, dat de dierenverhalen, zonder
dat het verhaal als verhaal er schade
door leed, beelden werden van „het"
leven, een effect mede bereikt door de
suggestie van de ondeelbaarheid van
alle leven: alle leven is op de dood ge
richt.
In de vijfde bundel, „Een gat in het
plafond" zet de ontwikkeling zich door.
En verwonderlijk is het niet, dat nu de
mens tevoorschijn komt, niet meer on
persoonlijk, hoewel ook nog niet sterk
geïndividualiseerd, maar wel als nood-
lotgenoot der dieren, als „mede-deler"
in het verschrikkelijke leven. Leven van
mens en dier beweegt zich in gelijke
richting, niet bij toeval, maar door
noodlot. Dat parallellisme moet zich
vanzelfsprekend niet aan de lezer op
dringen: hoe toevalliger, hoe sterker.
In het titelverhaal van de laatstgenoem
de bundel slaagt de schrijver, in het
verhaal „Kou", uit hetzelfde boek, faalt
hij: de constructie verdringt de onder
liggende idee. Gelijktijdig met deze ont
wikkeling zet zich nog een andere in
Koolhaas' verhalen door: de anonieme
toeschouwer krijgt steeds meer het
woord, de verhalen groeien uit tot kro
nieken; wat eens van binnenuit beschre
ven werd, wordt nu van buitenaf waar
genomen. Voor de vorm van de verha
len heeft dat deze consequentie: de
verhalen worden een reeks observa
ties; de dierendialogen en -gedachten
hoofddelen' van de vroegere verhalen,
verdwijnen nagenoeg geheel. Men zou
ook kunnen zeggen: de verhalen worden
filmischer, film met gesproken com
mentaar dan. Het titelverhaal uit Kool
haas' laatstverschenen Dundel, „Weg
met de vlinders", geeft van deze nieu
we werkwijze de uiterste mogelijkheden
te zien.
In „Een schot in de lucht" nu ont
moeten beide bovenomschreven ont
wikkelingen elkaar ais het ware. Er
is in het verhaal een duidelijke paral
lellie tussen menselijk en dierlijk le
ven, op enkele plaatsen naar mijn
smaak iets te opzettelijk aangebracht.
Men zou bij oppervlakkige lezing de
achtergrond van het verhaal kunnen
weergeven In het traditionele: kleine
oorzaken hebben grote gevolgen. Een
schot in de lucht veroorzaakt een
reeks gebeurtenissen; het is zelfs in
een opzicht een dodelijk schot in de
lucht. Men kan het echter ook anders
zien. Op bladzijde 23 staat de zin: „De
ware eenzaamheid beleeft men niet
alleen". En ik geloof, dat hierin het
thema van het verhaal is gegeven.
Mensen en dieren in dit verhaal zijn
eenzamen zonder alleen te zijn. Juist
het contact met anderen maakt hun
hun eenzaamheid bewust. Mens en
dier spelen soms echter, dat er iets
tussen hen en de ander bestaat. En
dat spel heeft de noodlottige gevolgen
als beschreven in het middenstuk van
het verhaal: er is het spel tussen
twee honden en dat veroorzaakt het
ongeluk aan een vrouw die het spel
juist zou gaan spelen. Wie zich tracht
te onttrekken aan het verschrikkelijke
i noodlot, brengt de orde van het leven
in gevaar. Pogen te leven is de dood
nabij brengen, een thema dat ook al
in Koolhaas' vroegere verhalen aan
wezig is.
Het verhaal is als het ware een drie
luik: middenstuk is het ongeluk. Het
eerste deel geeft de aanleiding, het
laatste de afloop voor een der medespe
lenden: de mislukte jachthond Dian die
tenslotte belandt bij de mislukte spoor
wegarbeider Jan de Kop. Twee eenza
men vinden elkaar om eikaars een
zaamheid te versterken. Samenzijn is
een aanvaarde vorm van alleen-zijn. De
hond en de mens vinden elkaar ook op
een nulpunt van het leven: „van bin
nen vol geraamte", een toestand door
het leven zo geordend. En de ontmoe
ting tussen twee uitgestotenen in een
nieuwe eenzaamheid voorkomt, dat de
ene, De Kop, het leven tot de dood gaat
forceren door eigenmachtig ingrijpen.
De tweede omschreven ontwikkeling
laat het verhaal ook duidelijk zien.
„Een schot in de lucht" is een aaneen
rijging van opmerkingen en observa
ties. Het verhaal is als het ware een
stapelwerk van objectieve en subjec
tieve noteringen. Eenheid van plaats en
tijd is er niet: de kroniekschrijver over
ziet alles. Een duidelijk voorbeeld van
Koolhaas' filmische werkwijze geven
een paar zinnen op bladzijde 55 (het
ongeluk heeft plaats gehad): „De juf
frouw die de huishouding doet heeft al
gedekt. Aan de telefoon is niets te zien
van het bericht dat hij straks zal ge
ven". Vooral de laatste zin is karakte
ristiek: een voorwerp komt in het beeld,
mèt de beangstigende suggestie die er
op dat ogenblik vanuit moet gaan. Ele
menten uit vroegere verhalen, die in de
nieuwe vorm niet passen, heeft Kool
haas echter niet kunnen vermijden. Zo
is het malle woorden zeggen van de ko
nijnen wel aardig, doch het heeft in dit
verhaal geen functie.
De aandachtige lezer moet Koolhaas'
bijzondere taalgebruik niet ontgaan.
Niet alleen, dat hij erin slaagt, zijn ver
haal op te bouwen uit heel korte,
uiterst nuchtere en gewone zinnetjes,
ook zijn plastische kracht ontdekt men
voortdurend. Ik citeerde al de uitdruk-
Advertentie)
king „van binnen vol geraamte". Ik
wjjs nog op de meesterlijke omschrij
ving van de stationslucht: „Het ruikt
er naar buiten, gemaakt in een fabriek",
en op deze zin, waarin de hele atmos
feer waarin de straathond Moppie moet
leven is weergegeven: „De stank van
de pest aan elkaar hebben, aan ieder
een, aan alles, aan een bestaan met een
versleten voering".
Ik wees al op de enkele te opzettelijke
verbanden, in het verhaal gelegd. Een
ander bezwaar tegen „Een schot in de
lucht" is de uitvoerigheid. Het is alsof
de schrijver zich van bepaalde situaties
niet kan losmaken. Een auteur als Kool
haas, die op minimale wijze maximale
dingen bereikt, heeft de uitvoerigheid
evenwel niet nodig. En nu ik toch be
zwaren neerschrijf: het verhaal, is ty
pografisch verzorgd door Charles Jon-
gejans, op een wijze echter die het ver
haal tekort doet. Niet alleen zijn de
diepgaande „inspringingen" bij elke ali
nea erg hinderlijk, er zijn in het verhaal
ook op volkomen willekeurige plaatsen
witregels aangebracht, waardoor een or
ganische bouw is verstoord.
„Een schot in de lucht" maakt in elk
geval uiterst nieuwsgierig naar Kool
haas' verdere ontwikkeling. En hope
lijk zullen velen, die door het Geschenk
voor het eerst met de mensen in Kool
haas' dierentuin kennis maken, trouwe
lezers worden, of, om in de stijl te blij
ven: lezers met een ware hondetrouw,
zoals er al velen zijn.
K.F.
ANTON KOOLHAAS
Advertentie)
i'' MIMTHOLPELLETS
i Te den hoest en Keelpij
Jf Uitwerking frappant
OIRSCHOT, 30 maart Zondag zal
Mgr. J. W. M. Bluyssen, in de kapel van
het moederhuis der Zusters Francisca
nessen van Oirschot de H. Priesterwij
ding toedienen aan de navolgende theo
loganten van de Paters Montfortanen te
Oirschot: G. v. d. Heijden, Oirschot
H. Jenniskens, Horst P. Hoogland,
Haarlem J. Rooden, Houthem R.
Schreurs, Best G. Hautvast, Spau-
beek— H. Smeets, Schinnen W. v. d.
Avoird, Dordrecht L. Voet, Kampen
hout (B) Chr. Machtelinckx, Ophasselt
(B).
(Advertentie)
Uw zorgen voor morgen bij DE OLVEH geborgen.
■mm
HILVERSUM I, 402 m. 18.00 Kunst
kroniek. 18.30 Jazzmuz. 18.50 Praatje v.
politieke voetgangers. 19.00 Nws. 19.10
Act 19.25 Wie het weet mag het zeggen,
muzikale wedstr. 19.45 Lichtbaken, le
zing. 19.55 Kamerorkest en solist. 20.45
Gram 20.50 Vragenbeantw. 21.00 Tiere
lantijnen, gevar. progr. 22.00 Kopstuk
ken, licht progr. 22.20 Europese talel-
tenniskamp. te Berlijn. 22.30 Nws. 22.40
Wij luiden de zondag in. 23.00 Meester
werken van de religieuze muziek, 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM I, 293 m. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Lichte gram. 18.30 Me-
tropole-orkest: wereldberoemde melo
dieën. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO:
19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45
Kamermuziek. 19.55 Deze week, praat
je. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Smaken ver
schillen, amus. progr. 21.15 Oude en uwe
dansen. 21.50 Socialistisch comm. 22.05
Man in de stad, cabaret-fantasie. 22.30
Nws. 22.40 Vissen in troebel water, hoor
spel (dl. 5). 23.10 Zigeunerorkest en zang
soliste. 23.40 Lichte gram. 23.55-24.00
Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws. 18.15 Sportprogr. 18.45
Parlementsoverz. 19.00 Lichte orkestmuz.
19.30 Gevar. muziek. 20.30 Hoorspel. 22.00
Nws. 22.10 Boekbespr. 22.45 Avondgebe
den. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02-
23.37 Kamermuziek.
ENGELAND, BBC Light Progr., 1500
en 247 m.18.00 Orkestmuziek. 18.30
Jazzmuziek. 19.00 Nws. 19.24 Voetbaluit
slagen. 19.31 Orkestconc. en solist. 20.31
Gevar. progr. 21.15 Orgelspel. 22.00 Ge
varieerd progr. 22.30 Nws. 22.40 Dans
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.30
Oud-Engelse koormuz. 21.45 Nws. 22.10
Symfonie-orkest: moderne muz. 22.40
Gram. 24.00 Nws. 0.05 Lichte muz. 1.00
Dansmuz. 2.00 Weerber. en gevar. muziek
FRANKRIJK 3 280 en 235 m.21.21
Hoorspel. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.18.00 Kerkorgelcon
cert. 18.30 V. d. soldaten. 19.00 Nieuws.
19.40 Gevar. muziek. 20.00 Cabaretprogr.
21.00 Symf. ork., koor en solisten: Amus.
muziek. 22.00 Nws. 22.15 Zigeunermuziek.
23.00 Nws. 23.CS Amus. orkest. 23.35 Dans
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 484 m.'8.38 Gram. 18.55
Idem. 19.30 Nws. 20.00 Chansons. 20.30
Hoorspel. 22.00 Wereldnws. 22.15 Jazz.
22.55 Nws. 23.00 Gevar. muziek. 23.55
Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.10 Critieken. 12.55 Weerbericht.
13.00 Nws. 13.10 Klankb. 13.40 Praatje.
14.00 Wenken voor de tuin. 14.30 Symf.
orkest en soliste. 15.25-15.45 Schilderij
van de maand, lezing. 16.15 Fil-.ikroniek.
16.45 Pianorecital. 17.00 Hoorspel. 17.30
Voordracht. 17.50 Praatje. 17.55 Weerbe
richt.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m: 12.00 Verzoekprogram
ma. 13.30 Gevarieerd programma. 14.00
Variété-orkest en solisten. 14.30 populai
re liedjes. 15.00 Filmkroniek. 16.00 Licht
programma. 17.00 Intervieuws en gram-
mofoonzuziek.
NDR. WDR. 309 m: 12.00 Symfonische
muziek. 13.00 Nws. 13.10 Opera-aria's.
14.45 Barokmuziek. 15.30 Amusements
muziek. 16.30 Dansmuziek.
FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.
12.00 Nws. 12.10 Klassieke muz. 13.11
Spel. 14.45 Operettemuziek. 17.45 Orkest
concert en solist: klass. muz.
BRUSSEL, 324 m: 12.00 Nws. 12.03
Vlaamse muziek. 12.30 Weerberichten.
12.35 Amusementsorkest en solist. 13.00
Nws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera-
en belcantoconc. 14.55 Voetbalreportages.
484 m: 11.55 Gram. muz. 13.00 Nws.
13.15 Verzoekpr. 17.00 Nws. 17.45 Klas.
muz.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.18.00 Nws. en journaal. 18.45 Lichte
orkestmuziek. 19.30 Brief uit Amerika.
19.45 Godsd. uitz. 20.25 Liefdadigheidsop-
roep 20.30 'Hoorspel. 21.00 Klassieke ka
mermuziek. 22.00 Nws. 22.10 Interview.
22.50 Epiloog. 23.00 Nws. 23.02-23.35 Ka
mermuziek.
ENGELAND, BBC Light Programme.
1500 en 247 m.18.00 Liedjes. 18.30 Ge
varieerd progr. 19.30 Nws. 19.35 Popul.
ork. muz. 20.30 Godsd. samenz. 21.00 Ver-
zoekprogramma. 22.00 Lichte muz. 22.30
Nws. 22.40 Lichte muz. 23.30 Lichte muz.
23.50 Meditatie. 23.55-24.00 Nieuws.
NDR-WDR, 309 m.18.15 Symf. ork.
19.00 Nws. 20.00 Lichte ork. muz. 21.00
Symf. ork.. koor en sol 21.45 Nws. 22.15
Lichte muz. 23.00 Dansmuz. 23.15 Dans
en amus. ork. met sol. 24.00 Nws. 0.05
Symf. ork. en sol. 1.00 Weerber. en gevar.
muz.
FRANKRIJK III. 280 en 235.: 19.35
Lichte muz. 20.00 Werken van hedendaag
se Franse componisten. 22.15 Spaanse m
22.45 Gevar. muz. 23.53-24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Pianorecital.
18.30 Godstige uitz. 19.00 Nws en weer
bericht. 19.30 Lichte muz. 20.00 Amus.
progr. 22.00 Nws. 22.15 Lichte gram. 23.Cl
Nws. 23.05 Dansmuz. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL, 484 m.: 18.40 Lichte muz.
Gewijde muz. 7.50 Meditaite. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Lachte gram. 9.00
V. d zieken. 9.35 Waterst 9.40 V. d.
vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische
etherleergang. 11.05 Clavecimbelrecital.
11.30 Lichte gram. 12 10 V. d. zieken. 9.35
Waterstanden 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram. 10.20 Theol. etherleergang. 11.05
Clavecimbelrecital. 11.30 Lichte gram.
12.10 Mondorgeltrio met ritmische bege
leiding 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinb. meded. 12.33 Meisjeskoor
en instrum. kwintet: amns. muziek. 12.53
Gram. of act. 13.00 Nws. 13.15 lachte
muziek. 13.45 Yiddische liederen. 14.05
Schoolradio. 14.30 Herhaling van gedeel
ten uit het gevar. programma donderdag-
avondmozaiek v. 22 maart j.l. 15.30 Lich
te muziek. 16.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de Jeugd. 17.30 Jazz Club. 17.40
Beursberirhten. 17.45 Regeeringsuitzendij
Op reis door Nederlands Nieuw-Guinea
(HI), door W. A. L. van Doorenmaalen.
HILVERSUM n, 298 m. VARA: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.23 lachte gram.
8.00 Nws. 8.18 Lichte gram. 8.35 Van de
voorpagina, praatje. 8.40 Lichte orkest
muziek. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10
Lichte gram. VPRO: 10.00 Bezet of beze
ten?, overdenking. VARA: 10.20 Zestig
minuten voor boven de zestig. 11.20 Voor
dracht. 11.35 Pianorecital. 12.00 Lichte
orkestmud. m. zangsolisten. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Voor
het platteland, praatje. 12.38 Pianoduo.
13 00 Nws. 13.15 Voor de middenstand,
praatje. 13.20 Hammondorgel en zang.
13 45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Pia
nokwartet. 14.25 Voor de jeugd. 15.10
Oude en nieuwe dansmuziek. 15.45 Oude
liedjes. 16.00 Muziekrevue. 16.40 Streek-
uitzending: Groningen. 17.00 Lichte gram.
17.15 Roemeens orkest 17.45 Reportage
Europese tafeltenniskamp. te Berlijn.
17.50 Militair commentaar.
HILVERSUM I, 402 m. KRO: 8.00
Nws. 8.15 Klassieke gram. 8.25 Inleiding
Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nws
en waterstanden. 9.45 Geestelijke liede
ren. IKOR: 10.00 Oud-Katholieke hoog-
dienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De
Kerk in de spiegel van de pers. NCRV
12.00 Kerkorgelconcert (gr.). KRO: 12.15
Buitenl. comm. 12.25 Lichte gram. 12.35
Lichte muziek. 12.55 Bisschoppelijke Vas
tenactie 1962, lezing. 13.00 Nws. 13.05 De
Oelewappers, gevar. progr. 13.30 Voor de
kinderen. 14.00 De luister van Uw huls,
klankb. 14.30 Reportage v. d. interland
voetbalwedstrijd BelgiëNederland. CON
VENT VAN KERKEN: 17.00 Geref. kerk
dienst
HILVERSUM n, 298 m. VARA: 8.00
Nws. en postduivenber. 8.18 Koperens.
8.25 Voor het platteland, lezing. 8.35 Weer
of geen weer, gevar. progr. 9.45 Geeste
lijk leven, toespraak. 10.00 Kamerorkest.
10.30 Strijk en zet, gevar. progr. AVRO:
12.00 Lichte orkestmuz. en zangsoliste.
12.30 Sportberichten. 12.32 Verzoekprogr.
(piano en orgel). 13.00 Nws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.17 Meded.
of gram. 13.20 Knipperlicht, progr. voor
alle weggebruikers. 14.00 Viool en piano.
14.30 Boekbespr. 14.40 Marinierskapel.
15.10 Filmpraatje. 15.20 Kamerorkest en
solist. 16.10 Dansork. en zangsol. 16.45
Sportrevue. VARA: 17.00 Strijk en zet
gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nws., sportuitsl. en sportjournaal.
HILVERSUM I, 402 i.l. CONVENT
VAN KERKEN18.10 Catechisatie voor
de schippersjeugd. NCRV: 18.30 Koorzang
19.00 Nws. u. d. kerken. 19.05 Samen
zang. 19.30 Door een geopende deur in
de hemel, vragenbeantwoording. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoor
spel. 20.35 Lichte gram. 20.45 Toernooi
van het lichte lied: finale. 21.10 Wordt
Nieuw-Guinea een tweede Congo, lezing.
21.25 Klassieke kamermuziek. 22.00 In de
Vergulde Baars, licht progr. 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 In het land van de dichter, litte
raire lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Tsje
chische kamermuziek. 23.75-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. VPRO: 18.30
Korte Ned.-Hervormde Kerkdnst. IKOR:
19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur,
lezingen. 19.45 Waar blijft het Wilde Gan
zen-geld?, rekening en verantwoording
over de besteding van de gelden. AVRO:
20.00 Nws. 20.05 The King and I, musical
(gr.). 20.45 De stille kamer, hoorspel.
21.30 Lichte muziek en zangsoliste. 21.50
In het voetspoor der wetenschap, lezing.
22.05 Kamermuziek. 22.30 Nws. 22.40 Ac
tualiteiten 22.55 Meded. en sportuitsla
gen. 23.00 Zang en piano. 23.15 Lichte
gram. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 7.00
Nws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.13 Lichte
gram 7.20 Sportuitsl. van Zaterdag. 7.30
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m.12.00 Orkestconc. 1' 55 W erbericht.
13.00 Nws. 13.10 Gevar. gram. 13.40 V.
d kinderen. 13.55 Kinderen zingen. 14.10
Gram. 15.00 Hoorspel. 16.30 Voor oudere
luisteraars. 17.00 Voor de Jeugd.
17.00 Voor de jeugd. 17.31 Gevar. muziek
en berichten.
NDR-WDR. 309 m.12.00 Jazzmuziek.
13.00 Nws. 13.15 Amus. muziek. 14.15
Dans- en amus.muzlek. 14.45 Nwe gram.
platen. 16.00 Symfonie orkest koor en so
listen. 17.55 Lichte gram.
FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.12.00
Nws. 12.10 Orkestconc. 13.50 Gram. 14.2o
Lichte muziek. 16.00 Gevar. gram. 17.30
Gram.
BRUSSEL, "24 m.12.00 Nws. 12 03
Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Landb.
kroniek. 12.42 Lichte muziek. 12.50 Beurs-
kroniek. 13.00 Nws. 13.15 Kamermuziek.
14.00 Schoolradio. 15.45 Vlaamse kamer
muziek. 16.00 Beurskroniek. 16.06 Voor de
zieken. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz'ek. 17.40
Amus. muziek. 17.45 Franse les.
BRUSSEL. 484 m.: 11.55 Gram. 13.00
Nws 13.15 Gevar. muziek. 14.18 Kamer
muziek 15.03 Gram. 16.08 Operettemuz.
17.15 Hedendaagse Belgische muziek.
NTS: 20.00 Journ. e' weeroverzicht.
VARA: 20.20 Saint Germain des Pres:
gevar progr. 21.20 Film. 21.45 Willens en
wetens, quiz. 22.35 Achter het nieuws.
DUITSE TELEV1SIEPROGR.
NDR: 18.35 Programma-overz. WDR:
18.40 Hier und Heute. NDR: 18.45 Die
Nordschau. WDR: 19.15 Mag ik mij voor
dstellen, mijn naam is Cox. NDR: 19.25
Dat zou ik graag willen zien). 20.00 Jour
naal. 20.20 Gevar. muziek. 21.50 Docum.
progr. over een geïllustreerd tijdschrift.
22.20 Laatste nws. 22.35 Het woord voor
de zondag.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Folkloristisch progr. 19.30 Act
20.00 Nws. 20.30 TV-feuilleton. 21.00 Waag
je kans, verrassingsspel. 22.30 Variété
programma. 22.45 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 Voor de Jeugd. 19.40 Wetensch.
kroniek 20.00 Journaal. 20.30 Tekenfilm.
20.40 Feuilleton. 21.10 Wedstr. progr. 21.40
Folkloristisch progr. 22.10 TV-film. 22.40
Journaal.
NTS: 16.00-17.30 Reportage nationale
clubkampioenschappen zwemmen te Den
Haag.
NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport-
actualitelten. KRO: 20.30 Traan, éénakter
21.10 Amsterdams Kunstmaandorkest en
solist. 21.45 Film. 22.10 De geboorte van
een film, reportage van de Belgische
televisie. 22.30 Epiloog.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
11.00 Bijdrage van de Duitse Katholie
ken aan de hulp aan de onderontwikkel
de gebieden. 11.30 Weejournaal. 12.00 In
ternationaal borreluurtje. 12.50 Program-
ma-overzicht 13.10 Regionaal weekjour-
naal. 14.30 Voor de kinderen. 14.55 Vier-
landentoernooi fietsbalDuitslandBel
gië. Frankrijk, Zwitserland te Saarbrüc-
ken. 15.50 Speelfilm. 17.30 Programma
over een luchthaven.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
10.15-11.15 H. Mis. 15.00 Voor boer en
tuinder. 15.30 De week in beeld. 16.00
Ronde van Vlaanderen. 17.00 Aankomst
Ronde van Vlaanderen. (Tussen de twee
reportages: Avonturenfilm voor de Jeugd.
17.25-17.45 Voor de kleuters.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
10.15-11.15 Honderdjarig bestaan van
de Belgische Missie in Frankrijk. 15.00
-18.00 Gevar. progr. en Ronde van Vlaan
deren. (tussen 16.00 en 17.20).
DUITSE TELEVISIEPROGR.
18.00 Balletprogramma. 18.20-18.50 Pro
gramma over het verleden. 19.00 Aan
deze en gene zijde van de zonegrens. 19.30
Sportjournaal. 20.00 Journaal en weer
overzicht. 20.15 Alpenkonig und Menschen
feind. toneelstuk. 32.00 Programma over
Berlijn. 22.40 Nieuws.
VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 Film voor de jeugd. 19.45 Poppen-
film. 20.00 Nws. 20.25 Het manneke. 20.30
Gevar. progr. en Ontdek de ster-wedstr
21.30 Sportact. 21.55 Antwerpens Gouden
Eeuw, quiz. 22.25 Bekroonde korte films.
23.00 Nws.
FRANS BELGISCHE TELEVISIEPROGR
18 00 Gevar progr. en Ronde v. Vlaan
deren. (Tussen 16.00 en 19.20) 19.30 Voor
de jeugd. 20.00 Nws. 20.30 Documentair
progr. 21.25 Reisbeschr. 22.05 Nws.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00 Uit het tropisch Museum van
Bremen. 17.35 Marionettenspel. 17.50-18.20
Bijdrage van de Duitse Katholieken aan
de hulp aan de onderontwikkelde gebie
den.
CONTACT
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 31 maart De komiek
Boyd Bachmann zal in het winterpro-
gramma van de KRO met vier televi
sieshows op het scherm komen. Deze
shows, die Bachmann speciaal voor de
K.R.O. vervaardigt, zullen evenals het
amusementsprogramma Zaterdagavond-
accoorden door Jos van der Valk wor
den gepresenteerd. Dit laatste program
ma blijft ook in het nieuwe K.R.O.-sei-
zoen gehandhaafd, al zal de opzet wel
veranderd en de frequentie verminderd
worden. Daarover zijn echter nog be
sprekingen gaande. Vast staat evenwel,
dat Teddy en Henk Scholten er weer
in zullen optreden.
Boyd Bachmann, die van origine
Deen is, spreekt vrij behoorlijk Neder
lands. Hij heeft namelijk een Hollandse
vrouw en woont reeds geruime tijd in
Rotterdam. Nog vóór 1940 kwam hij op
introductie van Paul Godwin naar ons
land, waar hij een eigen orkest for
meerde. Na de oorlog maakte hij ver
schillende grote tournees in het buiten
land, o.a. door de Verenigde Staten,
waar hij in de Perry Como-show op
trad. Boyd Bachmann geniet op het
ogenblik vooral in Duitsland grote be
kendheid. Hij heeft daar reeds met suc
ces verschillende t.v.-shows op het
scherm gebracht. Een daarvan hebben
de Nederlandse televisiekijkers nog niet
zo lang geleden kunnen zien in het
K.R.O.-programma.
BUSSUM, 31 maart De N.C.R.V.
verzorgde gisteren een van de t.v.-avon
den, die eigenlijk kop noch staart heb
ben: tenzij men wil aannemen dat zij
uitsluitend of uit kop, of uit staart be
staan. „Wiener Mélange" vormde min
of meer de hoofdschotel; een op een
niet al te beste telerecording opgeno
men programmaatje, waarin Lizzy
Sehoffmann kennelijk geteisterd door
een verkoudheid Hans Grünhut en
Karl Frey allerlei overbekende Ween-
se liedjes zongen. Noch de „Sieyering".
noch de „Fiaker" ontbraken. Een half
uurtje gezellig, om niet te zeggen ,,ge-
mütlich". deinen dus.
In „Attentie" werd vrij uitvoerig aan
dacht geschonken aan de politieke ont
wikkeling in Suriname en aan de geho
righeid in sommige woonbuurten. Hoog
tepunt in deze rubriek was overigens on
getwijfeld het optreden van de pianist
Cor de Groot, die voor het eerst sinds
lange tijd weer in staat bleek met bei
de handen het klavier te bespelen. Hij
deed dat in drie stukken van resp. Al-
beniz, Granados en De Falla. Zjjn joyeu
ze rentrée werd overigens op een vrij
opvallende manier terloops in de actua
liteitenrubriek ingelast.
H.Hn
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 31 maart Diep ont
roerd heeft de radiopionier Eli Bomli
als directeur van de programmadienst
van de NRU gistermiddag afscheid ge
nomen van de omroepwereld („niet van
de mensen"), waarin hij ruim dertig
jaar heeft vertoefd. De programma
directeur heeft zjjn functie met de daar
bij behorende neven-taken moeten over
dragen in verband met het bereiken
van de pensioengerechtigde leeftijd.
Waarschijnlijk zal de heer Bomli nog
lid blijven van de adviesraad van de
dirigenten-cursus, die hij tien jaar gele
den met Paul van Kempen heeft inge
steld. Bij de NRU zal hn worden opge
volgd door de heren Herkenrath en
Heytbrink.
Voor de scheidende programma-direc
teur aan zijn bewogen dankwoord kon
beginnen verstreken bijna twee volle
uren, waarin hij een stroom van lof
tuitingen over zich heen moest laten
gaan. De NRU-voorzitter mr. A. B.
Roosjen noemde de heer Bomli een
uitnemende kracht met vele capaci
teiten. ,,U heeft een rijke loopbaan ge
had; u bent er steeds op uit geweest
om kennis en ontwikkeling op velerlei
gebied te verkrijgen". Mr. Roosjen bood
de heer Bomli namens het bestuur van
de NRU een televisietoestel aan „om
een kijk op het leven van vandaag te
kunnen houden". Diverse sprekers lie
ten hun woorden van lof vergezeld gaan
van fraaie geschenken. De muziekaf
deling van de NRU gaf de heer Bomli
een klankbeeld over zijn werk en me
dewerkers als aandenken.
(Advertentie)
waar Bayer achter staat.
20 tabletten
100 tabletten
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 31 maart Het is nog
niet zeker, dat ook het N.T.S.-journaal
van de zendtijduitbreiding in oktober
zal profiteren. Volgens een woordvoer
der van de N.T.S. is het een reeds lang
gekoesterde wens van de joumaalre-
dactie om aan het eind van een avond
met een tweede uitzending op het
scherm te komen. Of deze wens in ver
vulling zal gaan is nog maar de vraag.
„Het kan zqn dat men het b.v. beter
vindt dat pas in januari 1963 met een
tweede uitzending zal worden begon
nen. Bovendien moet men ook nog over
de nodige mensen kunnen beschikken",
aldus deze woordvoerder. Het is be
grijpelijk dat de joumaalredactie op
meer zendtijd aandringt, omdat daar
door de achterstand op het radionieuws
iets kan worden ingelopen. Sneller dan
de radio zal men nooit kunnen werken,
dat is in Amerika wel bewezen, maar
wel zal het mogelijk zijn om door mid
del van een tweede uitzending later op
de avond (zoals in België) het nieuws
dat nu tot de volgende dag moet blijven
liggen, te vertonen.
De VARA-televisie heeft vanavond
een bezoek aan Saint Germain des
Prés op het programma staan, waar
Tom (Dorus) Manders en anderen, on
der wie de Hotcha's, Dolly en Polly en
Greta Cavelli de kijkers een uur zullen
bezig houden. De nieuwe aflevering
van de serie „Interpol calling" is dit
maal getiteld „De drie sleutels". Hier
na is de beurt aan Theo Eerdmans
met de quiz Willens en Wetens. Arie
Kleywegt besluit het programma met
zijn rubriek Achter het nieuws.
Na Tierelantijnen behandelen van
avond in het KRO-radio programma de
Kopstukken Fiet van Leeuwen, God
fried Bomans, Cees de Lange en Kees
Schilperoort onder leiding van Leo Ne-
lissen problemen van luisteraars. Om
tien voor half elf kan men luisteren
naar een verslag van de Europese tafel-
tenniskampioenschappen in Berlijn.
De nationale clubkampioenschappen
zwemmen worden zondagmiddag recht
streeks uitgezonden in een gezamen
lijk programma van AVRO, KRO, VA
RA EN VPRO. Commentator is Piet
Mulder.
's Avonds presenteert Arie Kleywegt
eveneens in een gezamenlijk
programma de rubriek Sport in
Beeld. De KRO brengt om half negen
de eenakter „Traan" (Be) van Eugene
O'Neill in een vertaling van Nel Bak
ker op het scherm. Onder regie
gie van Frits Butzelaar spelen in dit
historisch stuk over de walvisvaart on
der meer mee Bert van der Linden, Max
Croiset en Wim van de Heuvel. Van
tien over negen tot kwart voor tien
musiceert het Amsterdams Kunst
maandorkest onder leiding van An
ton Kersjes en met solistische mede
werking van Marilyn Tyler. De nieuwe
aflevering van de Engelse TV-filmserie
The four just men (Strijd tegen het on
recht), die is gebaseerd op de roman
van Edgar Wallace, heeft ditmaal een
goudroof tot onderwerp. Om tien over
tien kan men in een reportage van de
Belgische televisie zien hoe de Ween-
se operettefilm Die Fledermaus tot
stand is gekomen. Na de epiloog komt
de rubriek Woord in Beeld terug op
het scherm met een filmverslag van
de interlandwedstrijd Belgie Nederland.
WASHINGTON. (UPI) De commis
sie van handel uit het Amerikaanse
huis van afgevaardigden heeft haar
goedkeuring gehecht aan een wetsvoor
stel betreffende het aantal kanalen
waaruit kijkers bun keus kunnen ma
ken.
De federale commissie van verbin
dingen zal wanneer net wetsvoorstel
wet wordt, van televisie-fabrikanten
mogen eisen om ontvangtoestellen te
produceren waarmee 82 verschillende
stations kunnen worden opgevangen,
instede van de huidige apparaten
waarmee men siechts 12 kanajen kan
kiezen. Maar ook wanneer de wet
wordt goedgekeurd dan zal het nog
ettelijke jaren duren voordat de fa
brikanten verplicht worden gesteld
deze ontvangstapparaten te produce
ren.