maar TWEE VROUWEN: Knappe, niet doorvoelde film van De Sica Aalmoezenier H. van Wel: „Geloven meer dan Boeiende Johannes Passion onder Jan Pasveer MOORD film met één minuut angstpauze MET VOORBEDACHTEN RADE, boeiend verfilmde thriller Haarlemse jazzclub krijgt in Ripperda-kazerne eigen ,home' Aéenda voor Haarlem Toprol van Sophia Loren Prolongaties en reprises AXI 13000 Oorlogsheld zonder genade üeen lijdensmeditatie voor jongeren „Karei Doorman" alleen terug KVP in Limburg zetel minder Cinema Palace ATAX-TAXI Apotheken en dokters- diensten H.H. Missen op zondag in Dekenaat Haarlem Boekhandel H. Coebergh Jongerenappèl dekenaat Haarlem Heemsteedse Chr. OratoriumVereniging Luxor C.C.KROUWELS Lido Frans Hals „St. Genesius" met „De Kruisweg" Interregionale Jeugd- competitie TAUNUS 17 M Definitieve uitslag Twee auto's op elkaar op de Jansweg Collecte voor uitstapje van bejaarden BIJ 12j-,JARIG BESTAAN GROEN Co. KOOT PIANO'S SLEUTEL WEG ZATERDAG 31 MAART 1962 PAGINA 2 Burgerlijke Stand Haarlem Vlucht Parfumerie Schoonheidssalon Saunabad Romanfiguur De Nieuwe Winkler Prins in 5 delen ELEKTRISCHE^APPARAT^^ ZAADKANDEL JAN ROCKEN ALLES VOOR UW TUIN GARAGE „PETERS- Films i oneel Muziek Diversen Tentoonstellingen CENTRALE VERWARMING OXJESTOOKINSTALLATIES BLOEMENDAAL XELEF. 51855 Concert „DE SLEUTELSPECIALIST" FILMJOURNAAL Als er ooit een sprekend bewijs is ge leverd voor de stelling dat niet het spel van de acteur, maar het spel met het beeld de waarde en de dramatische zeg gingskracht van een film bepaalt en dat zelfs het meest briljante toneelspel aan die waarde afbreuk kan doen wanneer het niet langer middel is maar doel, dan is dat „La Ciociara". de nieuwste film van Vittorio de Sica. die hier onder de titel ,,Twee Vrouwen" in vertoning is gekomen. Sophia Loren heeft van haar rol iets gemaakt, dat zonder enige overdrijving een creatie mag worden genoemd. Een schepping, waarvoor zij verleden jaar Advertentie) 1.2.3.4.5. Mobilofoon service dag en nacht Haarlem Apotheken: Mamix Apotheek, Marnlxsti 85, tel. 56357; Apotheek 't Gildehuys, Ko ninginneweg 3. tel. 12038; Teyler Apotheek. Teylerplein 79. tel. 17946. Doktersdienst: Indien geen hulp van huis arts belle men fa. Mathdt, telefoon 11980. (Niet voor tandheelkundige hulp). Wijkverpleging: Wit-Gele Kruis, tel. 13863. Dierenarts: J. Hagedoorn, Heemsteedse Dreef 11 Heemstede, tel. 35521 TandartsJ. Cde Wilde, Frederiks- park 6, telefoon 18404. Ambulancedienst Dierenbescherming: Tel. 12823, b.g.g. 008 boodschappendienst. Ziekenvervoer: G.G.D. tel. 14141, Margriet: Turfmarkt, telefoon 21400. Aerdenhout Apotheken: Zie onder Haarlem. Doktersdienst: Zie onder Haarlem. Heemstede Apotheken: Zie onder Haarlem. Doktersdienst: J. van Walsem, Bronstee- weg 32, tel. 38377. J. M. Kamps, B. van Lennepweg 1, telefoon 38032. Bloemendaal Apotheken: Zie onder Haarlem. Doktersdienst: C. Eenhoorn, Bloeanen- daalseweg 17, telefoon 54003. Overveen Apotreken: Zie onder Haarlem. Doktersdienst: W. W. Oosterhuis, Gillis Schoolmeesterlaan 2, tel. 42630. Zandvoor» ApothekenZandvoortse Apotheek. Haltestraat 8, telefoon 2389 Doktersdienst: R. Drenth. Hogeweg 43, telefoon 3355. üennebroek Dokfersdienst: G. Manschot, Rijksstraat weg 34. telefoon 6430. Kathedraal: 6.30, 7.30, 9 H., 11 en 12 u. St. AntoniusN. Groenmarkt: 6.30, 7.30, 8.30 H., 10, 11 en 12 uur. IH. Jozef, Jansstraat: 6.45, 8, 9.15 H., 11, 12 uur en 18 uur Avondmis. O. L. Vr. Rozenkrans: Spaame: 6, 7.30, 9, 10.30 H., en 12 uur. De Goede Herder Oostenrijklaan: 8, 9.30 en 11 uur St. Jan, A'damstraat: 7. 8,15, 9.30 H„ 11 en 17.15 uur. H. Pastoor van Ars, Parkwijk: 7.30, 8.45 H., 10.30, 11.45 en 18 u. Avondmis. H. Hart, Kleverpark: 7. 7.45. 9. 10.30 H., en 12 uur. H.H. Elisabeth en Barbara, P. Kruger- straat: 7. 8. 9.15 H., 10.45 en 12 uur. H. Lidulna. Rijksstraatweg: 6.30, 7.30, 9 H., 10.45 en 12 uur. O. L. Vrouw van VII Smarten: Rijks straatweg 6.30, 7.30. 8.45 H.. 10.15. 11.30 18 uur Avondmis. H.H. Petrus en Paulus: 7, 8.30. 10 H., en 11.45 uur. BLOEMENDAAL: Allerh. Drieëenheid 7.30, 9 H„ 10.45 en 12. uur. H. Sacrament: 7.30, 9, 10.30 H. en 12 u. AERDENHOUT7 30, 9 H. en 11 Jur. ZANDVOORT. H. Agatha: 7.30. 9.30 H., II.30 uur. OVERVEEN: 7, 8, 9 H.. 10.30 en 11.30 uur. HEEMSTEDE (H. Bavo): 7.30, 8.30, 9.40 H., 11 en 12 uur. HEEMSTEDE; (O. L. Vrouw Hemel vaart) 6.45, 7.45, 8.40 H., 10,11 en 12 uur. SPAAK ND AM7.30 en 10 H. BENNEBROEK: (St. Joseph): 6.45, 8.30, 10.30 uur, en 12 uur. BEVALLEN van een zoon: 30 mrt. H. W. M. Swaalf-Kors; T. Widlems- Peilikaan; M. M. Huijboom-Thoolen; D. C. D. M. Wiedtfk-Kerkman; L. Schel vis-Koek. 29 mrt: C. Sijtsema-Haanstra. Van een dochter: 29 mrt.: C. J. Hou- weling-van Elswijk; B. Rook-Brink; G. W. R. Schell-van den Haak. 30 mrt: M. C. E. Meerveld-Blokker; T. Muller- Jonker, R. H. Platte-van Leeuwen; D. A. Kraaij-Zegwaart; K. Nieuwveen- Frankfort; J. A. Schaart-Oldenburg; A. C. Poelgeest-Germes; R. Kramer- Wijnja; M. F. Bosker-Spoelstra. OVERLEDEN27 mrt.: H. T. Roest- Kruijer, 75 i., De Genestetstraat; 28 mrt: G. M. G. H. Mensink, 70 j.. Kam perlaan M. A. Steeman-Hoseck, 78 j., PrinsessekadeC. Zwaanswyk, 64 j., Keizer Karelstraat; 29 mrt.: W. H. H. J. Bakker-Reinöers, 86 j., Leidsevaart; K. J. Ackermann-Schröder, 54 j., Gast- huisvest; A. W. H. M. Bolsius, 72 j., Houtplein; P. Keesman, 73 j.. Hazepa- terslaan; J. J. Braakman, 71 j., Fa- briciusstraat; K. Smit, 73 j., Minahas- sastraat; P. J. Oerlemans, 77 j., Nw. Heiligland: R. W. Plessius, 2 d.. Gast- huisvest. GEHUWD: 30 mrt.: J. N. G. van Opzeeland en M. C. Huneker. op het Filmfestival van Cannes tot beste actrice werd uitgeroepen. Maar een cre atie zó overweldigend en alles beheer send, dat de filmer De Sica er niet tegen opgewassen bleek. Het gegeven van de film is door Ce- sare Zavattini, die de scenario's voor De Sica's meest geslaagde films schreef, ontleend aan de gelijknamige novelle van Alberto Moravia, naar onze smaak het minst bevredigende werk van deze auteur, dat duidelijk de enge grenzen toont, waarbinnen diens zogenaamde realisme zich beweegt. Het is de ge schiedenis van Cesira, de jonge, nog le venslustige weduwe van een Romeinse kruidenier, wier hele leven zich heeft geconcentreerd op het geluk van haar dertienjarige dochtertje. Cesira is ver liefd op haar stoere buurman in Rome, maar hij is getrouwd en heeft kinderen. Ze weet, dat het tussen hen niets wor den kan, maar dat laat haar onverschil lig. Heel haar leven, haar hoop en ver wachtingen, haar plannen en gedachten zijn gericht op Rosetta, haar lieve, bra ve kleine meisje. Als in 1943 de bombardementen op Rome steeds intenser en gevaarlijker worden, gaat ze in op de avances van haar buurman om hem er toe te bewe gen haar te helpen met haar dochtertje te vluchten naar haar geboortestreek Ciociara vandaar de titel halfweg tussen Rome en Napels. Met uitzonde ring van een mitraillerend vliegtuig, dat een einde maakt aan het leven van een (Advertentie) HENRI BENDE ^Zijlstraat 72 Haarlem - Telefoon 10542 passerende fietser en een- ontmoeting met twee brutale leden van de fascisti sche politie, die eerder amusant dan schokkend is, verloopt de reis zonder noemenswaardige incidenten. In haar geboortedorp wordt Cesira, die in haar hart altijd boerin is gebleven, gastvrij opgenomen. Samen met haar kind wacht zij in betrekkelijke rust en veiligheid het einde van de oorlog af. Haar enige ver langen gaat uit naar voldoende voedsel en een beetje liefde. Dit laatste wordt haar geboden door Michele, een jonge, in het dorp ondergedoken Marxistische intellectueel, die hartstochtelijk gelooft in het collectivisme en in de terugkeer naar het platteland door de stadsbewo ners. De moeder, die zijn attenties met neerbuigende vriendelijkheid accepteert, vindt hem te jong en te dwaas, maar de dochter koestert diep in haar hart een grote bewondering voor de jonge idealist. Dan landen de geallieerden in Italië, de Duitsers beginnen terug te trekken en Cesira besluit, zeer tegen de zin van haar dochtertje dat de terugkomst wil afwachten van Michele, die de Duit sers gedwongen tot gids moet dienen de oprukkende Amerikanen te volgen, menend op die manier veilig naar Rome te kunnen terugkeren. Maar als ze ge durende de nacht een toevlucht zoeken in een gebombardeerde kerk, worden beiden verrast en op bestiale wijze aan gerand door de oprukkende bevrijders. Vittorio de Sica heeft met „Sciuscia" (Schoenpoetsertjes) al eens eerder in samenwerking met Cesare Zavattini een film gemaakt, die de oorlog tot onder werp had. Maar zijn nieuwe film, waar uit men zo gaarne de groei en ontwik keling van een groot talent had willen afleiden, kan in geen enkel opzicht een vergelijking met dat diep ontroerende realistische document doorstaan. Alles is ondergeschikt gemaakt aan het spel van zijn ster, Sophia Loren. Maar hef blijft spel, dat iedereen onmiddellijk als bewonderenswaardig herkent, maar dat nergens door De Sica tot filmdramati- sche realiteit wordt gebracht zoals ook Michele, gespeeld door de Franse ac teur Jean-Paul Belmondo, schuilgaande achter een stalen brilletje en een we reldvreemde houding, een literaire ro manfiguur is gebleven, zonder ziel en zonder hart. Toch is juist deze figuur voor De Sica aanleiding geweest tot een hoogtepunt in de film, waarin men eindelijk weer even de hand herkent van de man, die films als „Fietsendieven" en „Umberto D" maakte. Als de moeder haar doch ter vertelt, dat Michele door de Duit sers, die hij begeleidde, is neergescho ten, beseft het meisje plotseling, dat de liefde iets heel anders is dan de bestiale behandeling, die ze van de zijde der sol daten heeft ondergaan en doen in te genstelling tot het boek, waarin haar gruwelijke ervaring tot haar geestelijke en lichamelijke ondergang leidt ver lossende tranen, die een einde maken aan haar lethargie, de mogelijkheid van een terugkeer tot een normaal leven veronderstellen. (Cinema Palace volwassenen). (Advertentie) Welk beroep u ook hebt, een goede encyclopedie is onont beerlijk Vraagt ons inlichtingen ever Ged. Oude Gracht 74 Haarlem tel. 17517 Rembrandt prolongeert de nieuwe Nederlandse thriller van Kees Brusse: „Kermis in de Regen." 14 j. In Studio wordt de vertoning verlengd van de Marilyn Monroe-klucht „Some tike it hot". Str. volw. Roxy draait tot en met morgenavond de wat wulpse avontu renfilm „De duivelsclub." Volw. Vanaf maandag wordt hier „De jonge despe rado's" gedraaid, een oprecht western. 14 j. Minerva brengt dit weekeinde 's avonds „Van de brug af getzden," een sociaal drama in de haven van New York. 18 j. Morgen- en woensdag middag wordt er „Vlammen over de prairie" vertoond, een western. 14 j. Maandag- t/m woensdagavond vertoont men er de Italiaanse film „Fortunella." 14 j. Donderdagavond kan men er Benjamino Gigli bewonderen in „Ave Maria." 14 j. (Advertent*) HAARLEM, 31 maart In het kader van het Jongerenappèl hield aalmoeze nier H. van Wel gisteravond in het Krelagehuis een inleiding op het onder werp „Geloven is meer dan beloven". Allereerst behandelde hij op een voor de tientallen aanwezige jongeren begrij pelijke wijze hoe de onzichtbare God door de huidige mens wordt „gezien" en hoe de mens zijn houding tegenover Hem dient te bepalen. Spreker merkte op, dat het mysterie-God tegenwoordig niet zozeer als het uiterste van goed- en rechtvaardig-zijn wordt beschouwd, maar meer als het oneindig-machtige. In deze tijd kwalificeert men God zo als Hij vooral in het Oude Testament ge openbaard wordt. Toch is de huidige mens by het vormen van zijn godsbe grip misschien tengevolge van een over waardering van de zelf-perfectie van de techniek, geneigd om té exact en té concreet te willen zijn, waardoor hij het rond het opperwezen bestaande myste rie niet in zijn grootsheid ziet en er eigenlijk niet mee geconfronteerd wenst te worden. „Men wil tegenwoordig te veel geklaard hebben, ook ten aanzien van het Godsbestaan. De vitaliteit is van het leven af, wanneer er geen my sterie zou zijn en alles tot klaarheid zou kunnen worden gebracht. Het leven zou zonder verwachting en hoop uiterst saai worden", aldus de aalmoezenier Van Wel. Spreker wees erop, dat de tegenwoor dige mens in een crisistijd leeft, waar in men er dikwijls de voorkeur aan geeft té veel té betrekkelijk te zien. Ook de omgang met andersdenkenden, welke tegenwoordig meer mogelijk is dan vroe ger. kan een minder eerbiedigende hou- HAARLEM, 31 maart Onder haar nieuwe dirigent, Jan Pasveer, gaf vrij dagavond de Heemsteedse Christelijke Oratoriumvereniging; in de gemeente lijke concertzaal de jaarlijkse uitvoering van Bachs Johannes Passion. Om het meteen maar te zeggen: het bestuur heeft een uitstekende keuze gedaan met de benoeming van deze jeugdige toon kunstenaar. Het koor heeft de laatste tijd nogal te kampen gehad met direc teurswisselingen, en dat komt de este- tische prestaties niet ten goede. Het is daarom van harte te hopen dat de ver eniging met deze nieuwe leider die De regisseur Burt Topper heeft van zijn „Oorlogsheld zonder genade" deze week in Luxor, een spannend relaas kunnen maken, dat zich afspeelt tij dens de laatste oorlogsdagen in Korea. De figuur waar het allemaal om draait is een tot sergeant gepromoveerde sol daat van het Amerikaanse leger, die zonder ware „heldendaden" toch aan de zo begeerde decoraties wil komen. De man deinst werkelijk voor niets te rug en vermoordt, terwijl de oorlog al eigenlijk beëindigd is, zijn commandant, een luitenant die „te veel" van de ser geant wist en met krijgsraad dreigde. De een na de ander van zijn compagnie sneuvelt tengevolge van zijn optreden en ambitiezucht. Tenslotte komt ook hij om. Veertien jaar. Donderdag vertoont Luxor de beken de Glenn Miller Story". Alle leeftijden. (Advertentie) WAGENWEG 78 HAARLEM KONINGINNEWEG 6 Misschien komt „Homicidal", de nieuwste film van de Hollywoodse re gisseur William Castle, die getuige films als „The Tingler" en „Het huis der 13 spoken", waarbij een rood-blauwe bril de buitenaardse griezels zichtbaar moest maken er met bewonderens waardige toewijding op uit is zijn cli entèle de stuipen op het lijf te jagen, dit jaar nog wel op de nominatie te staan voor een Oscar. Tenslotte is het de eerste, enige en dus beste film met een „angstpauze." Castle, die als een tweede tv-Hitch- cock met een persoonlijk woord voor de camera zijn film in- en uitluidt, blijkt er namelijk zo van overtuigd, dat de door hem opgeroepen spanning te veel zal zijn voor sommige niet al te solide zenuwen, dat hij in zijn film een pauze van een minuut heeft ingelast. Gedu rende die minuut kan de toeschouwer, aan wie behalve het gebruikelijke toe gangsbiljet een soort garantiebewijs wordt uitgereikt, de zaal verlaten en zijn entree-geld terugvragen, als hij het slot van de film niet durft aanzien. Daartoe is bij de uitgang een speciaal loket ingericht dat, waarschijnlijk qm de gang erheen niet al te aantrekkelijk te maken, „lafaardshoek" is gedoopt. Nu valt het met die spanning in Van Joseph Losey, een Amerikaanse regisseur, die ook in GrootiBrittannië zijn werkterrein heeft, hebben we tot nog toe geen opvallend werk gezien. Met „Chance Meeting?', eveneens een Britse produktie. heeft hij echter plot seling midden in de roos geschoten. In Nederland heet de film ,3let voor bedachten rade". Op rich heeft het gegeven van zijn film weinig te betekenen. Het is een detective-feuilleton, geschreven door de journalist Leigh Howard. Maar Ben Barzman, die ook het scenario voor „Celui qui dolt mourir" en „Du rififi chez les hommes" schreef, heeft er in samenwerking met de New Yorkse dichter Millard Lampell een strak, ge spannen filmverhaal van gemaakt, waarvoor Losey een boeiende filmex pressie vond. De centrale figuur in deze film Is in specteur Morgan (gespeeld dooi de uit Wales afkomstige acteur Stanley Ba ker), een eerlijke, hard werkende po litieman vein eenvoudige afkomst met een zware verkoudheid en een grief tegen de wereld in het algemeen en zjjn superieuren in het bijzonder. Bjj promoties wordt hij gepasseerd en als er zich een belangrijk geval voordoet, is er altijd wel een soepeler collega, die de commissaris bij zijn voornaam noemt, omdat hij samen met hem op school is geweest, om een oogje in het zeil te houden. Als de film begint, is er in een dure, maar met twijfelachtige smaak inge richte flat in Londen een Franse vrouw ;d. Alles wijst er op, dat een federlandse schilder, die door in specteur Morgan onder verdachte om standigheden in de woning wordt aan- Advertentie) SPEKSTRAAT 5 TELEF. 16061 getroffen, de dader is. Tijdens het kruisverhoor, waaraan de inspecteur hem onderwerpt, geeft de jongeman toe, dat hjj een verhouding had met de vermoorde vrouw. Maar hij ontkent hardnekkig een moordenaar te zijn. Aangezien de dode vrouw ook betrek kingen onderhield met een vooraan staande Britse diplomaat, dringen zijn superieuren er bij de inspecteur op aan, de zaak af te handelen, voordat de pers zich te veel in details gaat ver diepen. Ze gaan zelfs zover te laten doorschemeren, dat ze bereid zijn de verdachte van doodslag en niet van moord te beschuldigen, als hij maar bekent. De jonge schilder houdt echter zijn onschuld vol en de inspecteur, hoewel in de verleiding om de weg van de min ste weerstand te kiezen weigert hem tot een bekentenis te dwingen. Naar zijn flegmatieke, vasthoudende aard is hij van plan de ware toedracht te ont dekken en er voor te zorgen, dat er recht wordt gedaan, ongeacht de ge volgen, die dit voor zijn carrière zal hebben. Door op boeiende wijze met zijn beel den en acteurs te manipuleren is Losey er in geslaagd, de figuren in zijn film de rol van de schilder wordt ge speeld door de Duitse acteur Hardy Krüger en die van de vrouw door Mi- cheline Presle tot leven te brengen en hun karakters meer uit te diepen dan gewoonlijk in politiefilms het geval is. Kortom, hij heeft een film afgeleverd, die op intelligente wijze weet te boeien, ondanks de onverwachte, psychologisch onvoldoende uitgewerkte wending, die de zaak tenslotte neemt en ondanks de met „flash-backs" geïllustreerde ver klaringen van de verdachte over zijn verhouding met de Frangaise, die Lo sey hebben verleid tot het inlassen van enkele even overbodige als gewaagde scènes. Een onnodige concessie van de regisseur en tevens een schoonheidsfout, du ernstig voorbehoud met betrekking tot deze overigens goed gemaakte en interessante film noodzakelijk maakt. (Frans Hals, strikt volwassenen). „Moord", zoals de film hier te lande heet nogal mee. Het begin is veelbelovend. Een aan trekkelijke jonge vrouw (Jean Arless) laat zich in een hotel inschrijven als Miriam Webster, betaalt de liftboy een rand sommetje om zich met haar te la ten trouwen en steekt de vrederechter, die het huwelijk sluit, pardoes over hoop, als hij de jonge bruid wil kussen. Hoewel de daderes, die blijkens dokters verklaring stapelkrankzinnig en een moordzuchtige maniak is, een spoor achterlaat, dat zelfs een romaan-detec- tive in een half hoofdstuk naar de op lossing zou leiden, valt er eerst nog een tweede slachtoffer een oude, in een rolstoel verblijf houdende vrouw, die zwaar verlamd is, als de regie dat van haar vraagt en wordt de echte Miriam Webster (Patricia Breslin) met een gruwelijke dood bedreigd, alvorens de „angstpauze" intreedt en er aan alle raadsels, spanningen en de film zelf een einde komt. Dat slot verklappen we niet, want onze vrienden zouden er ons, naar de heer Ca stle in hoogst eigen persoon van het scherm af verzekerde, om ver moorden en anders doet hij het zelf. En we hebben ons leven te lief, zelfs al zouden we genoodzaakt zijn, nog meer van deze „Moord"-films te zien. Castie heeft hier en daar met min of meer succes getracht, zijn beelden en geluiden het bonsende hart tijdens de angstpauze een subtiele dreiging nee te geven. Maar overigens wordt er in deze ongeloofwaardige, moeizaam be dachte historie zwaar met vlijmscherp geslepen messen gemanipuleerd en met wanhopige gillen van de bedreigde slachtoffers. (Lido, volwassenen). getoond heeft veel waard te zijn vaste voet aan de grond krijgt. De passies van de Leipziger cantor trekken nog steeds ontelbare bewonde raars. Dat komt omdat zijn muziek bo venpersoonlijk is, ze is na meer dan tweehonderd jaar nog volop modem. Laat men niet aanvoeren dat er onder de Baehgemeente veel lippenbelijders zijn, we geloven er niets van. Een pseudo-vereerder zou het nooit kunnen opbrengen zich drie uur in deze zeker met gemakkelijk aansprekende klan kenwereld in te leven. Het Hamburgse raadsheertje Bar- thold Heinrich Brockes heeft Bach die hij zijn tekst verschafte, in een moei lijk parket geplaatst. De meester heeft lorren van gedichten gebruikt voor sommige van zijn cantates, doch deze lamentabele ontboezemingen liepen toch wel de spuigaten uit. Revisies be treffende de aria's werden aangebracht, de bombastische berijming van het pas sieverhaal vervangen door de onge schonden evangelietekst. De geest van de Johannes Passion is streng en voor. al in de koren Onbarmhartig realistisch. De öhristuspartij mist het milde aure ool van de strijkers in de Matthaeus, maar anders. De uitvoering onder Jan Pasveer ken merkte zich, behalve door een zekere voorzichtigheid, door klassieke voor naamheid die rich niet liet verleiden tot romantiserende wendingen die som mige gevoelsmensen bij Bach noodza kelijk achten. Schopenhauer heeft eens gezegd dat oprechtheid steeds het symp toom is van waarachtige kunst, en deze vertolking is oprecht geweest. Het was jammer dat het mannen- ensemble evenais bij zoveel andere gemengde koren te zwak bezet was, zodat het zich wel moest forceren. Dit kwam het totale klankbeeld niet ten goede betreffende de tijn en kleur. Het begeleidende Noordhollands Fhilharmo- nisch Orkest moest aanvankelijk wat op slag komen, wat vooral te constate ren viel bij de inleiding van het aan- vangskoor, dat ritmisch nogal slap aan deed. Trouwens, we hebben het nog nooit mooi gehoord, zelfs niet onder vermaar de dirigenten. Van de sopraansoliste Heleen Ver- kley vermelden we de heerlijk gezongen aria „Ich folge dich gleichfals mit freu- dige Schritten", van de alt Wilhelmina Matthes het ontroerende „Es ist voll- bracht". Van doorleefde expressie ge tuigde de zang van de bas Max van Egmond en de tenor Reinier Schweppe in de nevenrollen, Jan Waayer was een evangelist van duidelijke muzikale zeg gingskracht, Peter de Vos gaf een ver heven gestalte aan de door hem uit gebeelde Christusfiguur. Als instrumen tale solisten hebben Simon C. Jansen, orgel, Hans Philips, clavecimbel, Corry Jansen-Reder, viola da gamba, onge twijfeld eveneens bijgedragen om deze uitgevoerde tragedie tot een aangrijpend geheel te maken. T. de Vr. ding ten opzichte van God en het leven tot gevolg hebben. Toch ontkende spre ker niet, dat een ontmoeting met een niet-gelovige of andersdenkende een authentieker beeld van de God-figuur kan geven. Aalmoezenier Van Wel was de mening toegedaan, dat het een niet gerecht vaardigde gemeenplaats is deze tijd goddeloos te noemen. „Geen enkele tijd is goddeloos, omdat alle tijden en alles wat er in leeft en groeit, scheppingen van God zijn." Wel zag spreker in de huidige tijd een foutieve over waardering van het lichamelijke, het geen wellicht een reactie zou kunnen zijn op een vroegere onderwaardering ervan. De mens, de belichaamde geest, kan niet zonder lichamelijkheid, maar dient de impulsen ten aanzien hiervan in juiste banen te leiden. Een van de grootste scheppingen van God noemde aalmoezenier Van Wel de mens, die Hij in oneindig veel varianten het leven geeft. Geen mens is dezelfde. Iedere mens bezit iets eigens, iets wat van hem alleen is, een geheel eigen geloofs beleving en een eigen verantwoordelijk heid. Maar hij kan niet zonder de ander, de medemens. Spreker definieerde de mens als „het zijn tot de ander" en wees erop, dat de mens niet, zonder van de ander te houden, God zal kun nen beminnen. De medemens zag aalmoezenier Van Wel als het levend bewijs van het be staan van God. Een van de sympto men van geloven noemde hij: het in een juiste verstandhouding staan met het opperwezen, hetgeen dan aan het leven op aarde de belangrijkste in houd moet geven. Een gevolg van die juiste verstandhouding is, dat de le venswijze van een christen verschilt van die van een niet-christen. Daarbij is het de taak van de gelovige de an der, de niet-gelovige op het bestaan van en de voor de mens mogelijke verstandhouding met God te wijzen. HAARLEM, 31 maart Morgen geeft de r.k. toneelvereniging „St. Ge- nesius" een voorstelling van „De Krus- nesius" in de Spaarnekerk, welke om 7 uur begint. Dat spel van Henri G'héon wordt ook opgevoerd in: Aula Cruquius- school (5 april om 8 uur) voor de H. Familie, afdeling dames, van de ka thedraal; 8 april in de r.k. kerk te Santpoort; 13 april om 8 uur in de r.k. kerk te Assendelft, 15 april om kwart voor 7 in de r.k. kerk van Parkwijk en op 17 april 's middags om 2 uur voor de leerlingen van de r.k. Huis houdschool aan de Garenkokerskade. HAARLEM, 30 maart Het pro gramma voor zondag luidt: Blauw Wit TYBB, Hollandia—KHFC, AFCAjax, Zw. Vooruit't Gooi, RC3Hde Zouaven, HVCVolendam. (Advertentie) TELEFOON 38058 - HEEMSTEDE HAARLEM, 31 maart In verband met het Jongerenappèl van zondag avond zal de lijdensmeditatie voor Jongeren vanavond niet doorgaan. DEN HAAG, 30 maart De „Ka- rel Doorman", die he komende week einde uit de haven Norfolk aan de Ame rikaanse oostkust vertrekt, zal alleen naar Rotterdam terugkeren. Dit werd vanmorgen door de Marinevoorlich tingsdienst officieel bevestigd, nadat een Amerikaanse woordvoerder in Nor folk gisteren had verklaard, dat het vliegkampschip met de overige sche pen van smaldeel V naar ons land zou terugkeren. DEN HAAG, 30 maart Nu vanmor gen de definitieve uitslag van der ver kiezingen voor de provinciale staten be kend is geworden blijkt dat de Partij van de Arbeid in Limburg een zetel meer zal krijgen en de katholieke Volks partij een zetel minder. De KVP zal nu vijftig zetels bezetten en de PvdA acht. De door het ANP als gekozen aan- fewezen KVP-er genoemde heer F. A. trauss uit de kieskring Roermond zal nu geen zitting in de staten nemen. In de PvdA zouden aanvankelijk drie kandidaten hebben moeten loten, wie van hen de twee nog beschikbare plaatsen zouden bezetten; dit behoeft nu niet meer. HAARLEM, 31 maar Gisteravond is op de Jansweg omstreeks half 12 een bestuurder van een personenatuo op een voor hem rijdende auto inge reden, toen deze stopte om het van rechts komende verkeer voorrang te ge ven. De bestuurder van de achterste auto, een 19-jarige Duitse autospuiter, wonende te Beverwijk, had zes a zeven glazen bier gedronken en was onder invloed. Zijn rijbewijs kon niet worden ingevorderd, omdat het bij een brand verloren was gegaan. De voorste auto liep zware schade op. BLOEMENDAAL, 30 maart Het comité voor de bejaarden in de ge meente Bloemendaal houdt in de week van 2 tot en met 7 april een collecte. De opbrengst is bedoeld om het jaar lijkse uitstapje in de zomer en een feestelijke bijeenkomst in de winter te financieren. De oudere inwoners dezer gemeente genieten volop van deze ac tiviteiten en zien steeds met verlangen naar deze dagen uit. SCHOOLTUINEN De expositie van de hyaennthen, die door de leerlingen van alle l.o.- en b.l.o.-scholen in de ge meente Heemstede in bloei zijn getrok ken, vindt plaats op donderdag 5 april 's middags om 14 uur In he<t Sportpark- restaurant. De prijsuitreiking wordt verricht door de burgemeester van Heemstede. HAARLEM, 31 maart De Haar lemse jazzclub heeft bij gelegenheid van haar 12»/!-jarig bestaan een wel bij zonder geschenk gekregen in de vorm van een eigen home in de voormalige oficiersmess van de Ripperda-kazer ne, gelegen aan het Spaarne. Deze ver heugende mededeling deed John Easten vrijdagavond op de maandelijkse club bijeenkomst in zaal Schroder. Zij werd geëffectueerd door de overdracht^ van de sleutels van het gebouw, waarbij een enthousiast handgeklap opsteeg ten te ken dat de jazzminnenden met de nieu we aanwinst erg waren ingenomen. Met het verkrijgen van een centraal punt is voor de H.J.C. een lang verbei de wens in vervulling gegaan. Dank komt daarbij toe aan de heer Ad van der Mook van de afdeling Jeugdzaken van de Gemeente Haarlem, die zich hiervoor zeer heeft beijverd. In het nieuwe clubhuis zal voor de musici ge legenheid zijn te repeteren terwijl er voorts contactbijeenkomsten, discussie- en platenavonden kunnen worden ge houden. Daarnaast beschikt de H.J.C. over een muziekbibliotheek terwijl er plannen bestaan een bescheiden disco- CINEMA PALACE: La Ciociara, volw. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. FRANS HALS: Met voorbedachte rade, str. volw. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. LIDO: Moord, volw. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. LUXOR: Oorlogsheld zonder genade, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. REMBRANDT: (3e week) Kermis in de regen, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ROXY: t/m zo.: De Duivelsclub, volw. Ma. t/m do.: De jonge desperado's, 14 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. STUDIO: (2e week) Some like it hot, str. volw. 2.15, 7 en 9.15 uur Zondag: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MINERVA: Zaterdag en zondag 7 en 9.15 uur: Van de brug af gezien, 18 Jaar. Zondag 2 en 4.15 uur: Vlammen over de prairie, 14 jaar. Ma. t/m wo. 8.15 uur: Fortunella, 14 jaar. Zaterdag 31 maart Stadsschouwburg. 8 uur: Toneelgroep Centrum „Echo van het verleden" van Jack Pulman. Regie: Walter Kous. In de hoofdrollen: Nell Koppen. Simone Roos- kens en Ria Vroemen. Minerva Theater. 2.30 uur: Aerdenhout's Kandertoneel met ,3aron Kreefteneus". Zondag 1 april Stadsschouwburg. 8 uur: Toneelgroep Centrum „Het verjaarsfeest" van Harold Pinter. Regie: Walter Kous. In de hoofd rollen: Henk van Ulsen, Wim van de Brink en Piet Romer. Zondag 1 april Teylers Museum. 3 uur: Bespeling van het 31-toons Fokker-orgel door Bernard Bartelink en Anton de Beer. Maandag 2 april Stadsschouwburg. 7.30 uur: Uitvoering door de leerlingen van de Muziekschool van Toonkunst Zaterdag 31 maart Rest. Brinkmann, Muziekzaal, 8 uur: Volksuniversiteit, Jongerenclub „De Twin tigers", dansavond m.m.v. „The Wanderers" o.l.v. H. Baas. Zondag 1 april Concertgebouw. 5 uur: De deken van Haarlem, de hoogeerw. heer drs Th. Zwart kruis, zal de H. Mis opdragen, ter af sluiting van het Jongerenappèl. Rond acht uur begint, na de gezamenlijke maaltijd, de dansavond. Maandag 2 april Coen Cuserhuis. 8 uur: Nederlandse Jeugdgemeenschap, balletcursus „Oude en moderne balletkunst". Rest. Brinkmann, Muziekzaal. 8 uur: Boekenweek Haarlem, de heer Anton Kool haas over „Dieren in de mensentuin". Woonhuis Jac. van Looy, KI. Houtweg 103, (Advertentie) (Advertentie) ZIJLWEG 57 - HAARLEM het voormalig woonhuis van de schilder* schrijver Jacobus van Looy. Geopend dag. van 10—12.30 en van 13.30—17 uur: zo van 14—17 uur Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel ling van werken uit de Haarlemse school van de i6e eeuw tot op heden (o.m. Hals meesterwerken). Geopend van 1017 uur Zo. 13—17 uur. 'l'eyler's Museum» Tekeningen Hollandse, Ltaliaanse Franse School. Fossielen, his torische natuurkundige Instrumenten, mi neralen, 31-toons Fokker-orgel üeopena iedere werkdag, beh. maandag van 1115 uur. De eerste zondag van elke maano van 13—15 uur BisschoppeUjk Museum. Jansstraa! (6: Oude religieuze minst schilderijen, middel- eeuwse oeeldhouwwerken. ..andsctiriuen en kunstnijverheid. Geopend van 10—12.30 uur en van 1330—17 uur (beh. ma.) Zo en feestdagen van 14—17 uur kunstzaal „In t Goede Uur", Korte Hout straat 1, hoek Nieuwe Kerksplem. Ex positie van tekeningen van Herman van Tongeren. Geopend van 1018 uur en van 20—22 uur. Expositie van grafisch werk van Ruth Fischer tjn. 31 maart. 130 april: Expositie van tekeningen van Ploos van Amstel. Kunstcentrum „De Ark" t. m. 31 maart tentoonstelling van werden van leerlingen van Studie-atelier von Frihling Hamburg. 228 april: Expositie van gouaches en houtsneden van Adriaan van der Weyden. Vleeshal, t/m 31 maart: Beroepstentoon stelling. Galerie „Uittenhout": tentoonstelling van werken van Wim Snitker, 24 maart15 april. Keukenhof. Geopend: Dagelijks van 8 uur tot een half uur na zonsondergang. Cruqulus Museum, Haarlemmermeer: His torische stoommachines, watermolens enz. Geopend na 1 april dagelijks van 9—12.30 uur en 1.3(^-5 uur. Zondags van 105 uur. theek op te bouwen.. Een piano en een geluidsinstallatie zijn inmiddels aange schaft. Een spontane geldinzameling bracht voor de inrichting van de zaal al direct 280 gulden op. Minder plezierig was de mededeling dat de dansavond, die als „At The Jazzband Ball" voor zaterdag 7 april was aangekondigd, wegens de zware lasten met betrekking tot de nieuwe verworvenheid niet zal doorgaan. Moeten we een oordeel geven over de verschillende jazzmusici en combo's, die op de clubavond hun muziek ten. gehore brachten, dan valt allereerst op, dat de dixielandmuziek rich nog steeds en misschien zelfs in sterkere mate dan de laatste jaren het geval is ge weest handhaaft. Dat zij toch wel min of meer tot de amusementsmuziek is gaan behoren mag enerzijds worden afgeleid uit het kleine repertoire dait de band is toegemeten, anderzijds u®t de interpretatie die de musici aan deze stukken geven. The River Aa Dixies uit Eindhoven met leider Wim Verhagen op sopraan* sax waren weinig overtuigend. Het klonk allemaal nogal mat. De traditio nele blazersgroep werd zeer harmonisch ondersteund door Henk Vos op heli con (een soort grote tuba), maar het geheel had toch niet dat verkwikkende enthousiasme dat we van Dixieland muziek mogen verwachten. Geheel an ders was dat in de session Wil Kreu- ger (swingklarinettist nummer één van de H.J.C. en Bert de Kort die zich, hoewel nog jong van jaren, op kornet steeds meer begint te scholen en voor een vaak originele interpretatie zorgt. Drummer TjaJling Hogerhuis was gis teren en is de laatste tijd bijzonder goed op dreef. Hoge verwachting had men van het Kwartet Tony Vos uit Eindhoven. Jam merlijk zijn ze niet bewaarheid. Het spel leek ons interesseloos, zonder enige bezieling. Het was weinig origineel van opzet. Het nummer Walkin' bood Tony Vos alle kans zijn capaciteit op altsax te laten horen, maar hij kwam niet ver der dan een wat pretentieloze schrille klanknabootsing. Zijn broer Henk was op piano heel wat eenvoudiger. Sub tiel samenspel leverden bassist Harry Jansen en drummer Jas Hendriks in een snelle vertolking van Big Boy Andy. Het trio Arnold Clos (piano). Piet van Zwienen (bas) en Jan Bes (drums) kwam zoals steeds opmerkelijk goed voor de dag. Jammer dat Bes het nog altijd zoekt in de harde drives. Piano en bas domineerden een paar maal zeer verrassend. R.E. EXPOSITIE In Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland 1-3, ex poseert Adriaan van der Weyden van 2 tot en met 28 april gouaches en hout sneden. „De Ark" is dagelijks ge' opend van 9-5 uur. Tijdens de concer ten op maandag, woensdag en vrpdag van 6-8 uur. Advertentie LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 2