Het „S ic transit gloria77 der... Rivièra Autowegen, wolkenkrabbers, moderne huurkazernes van staal en beton en benauwende benzinedampen Uittocht der prominenten mm fyiWikowtkeideti qtiep... DUJARDIN Kerk onder de volken Op Ceylon nationalisatie van katholieke scholen Vogelspinnen en slangen als huisdieren Ernst Ahrens is niet bang Êlast? COLOR Mag een SUPER-MARKET diepvries-brood verkopen VISSERS S CATHECHETISCHE WINST I. KAN Wm Een droom Duizend gulden per dag Goudstukken op straat Petroleumhaven m Antibes KORT GEDING IN UTRECHT Frans Halsmuseum brand- en inbraakvrij VRIJDAG 13 APRIL 1962 PAGINA 13 RlVIèRA, ZOALS EEN VORIGE generatie Je Sekend heeft, is gedoemd te verdwijnen. In de ranse volksvertegenwoordiging hebben afge vaardigden uit Nizza er een treurzang over aan. Be even. Zij, noch de Franse regering zullen er pC, aan kunnen doen. In Parijs doet men exteiijk flink zijn best om een handje te helpen °r>r het aanleggen van de grote autoweg naar het duiden en het aansluiten daarop van kleinere fitowegen langs de kust van de eens zo onvol- Prfzen en slechts voor bevoorrechten gereser. geerde Cöte d'Azur. Dat prins Karim, de Aga han Sardinië tot het Florida van de Middel- andse Zee wil maken, houdt hiermede ten nauw. We verband. De Rivièra immers wordt letterlijk overstroomd door het massatoerisme en even etteilijk volgebouwd. Er valt nergens meer rust 'e vinden. De schilders, die eens sereen konden perken in stille stadjes, als Saint Tropez, Cagnes, annes Antibes en zovele andere, vinden niet anger de sfeer, die hen vroeger aantrok en in- sPu-eerde. Een kunstenaar als Picasso, voor wie de Rivièra als het ware een tweede vaderland pvvorden is, klampt er zich nog aan vast. Hij Kan on zijn oude dag niet meer van milieu ver. anderen. Maar de jongeren schuwen de Rivièra In de maanden juni, juli en augustus hangt er langs de promenades en boulevards van Nice en hannes. Menton en Villefranche een benauwende benzinedamp. Het is er de hele dag en de halve nacht door een eindeloze, rumoerige optocht van anto's, bussen, scooters, motorfietsen en andere, Weeds rneer lawaai veroorzakende vervoermidde- Ien. Op de zee knallen de uitlaten van de motor, boten en het zeewater wordt verontreinigd door de o'ie van allerlei pleziervaartuigen, die even eens drommen toeristen van het ene oord naar Promenade des Anglais in Nice het andere voeren. In de hotels en de campings bivakkeren hele „karavanen". Dagjesmensen worden bij duizenden door pleziertreinen aan. ge\ oerd en bijna overal is het een soort kermis »Oe/i", hoorden we het vorige jaar een te Nice wonende Nederlandse Zuchten, „als de maand juni begintvluchten wij de bergen in, waar n°g enige rust te vinder is. We missen daar de mooie parken en plantsoenen, de boulevards en de promenades, de prachtige stranden Uiaur ons rest niets anders. Nice wordt dan onder de voet gelopen. Men hoort er nog nauwelijks Frans spreken. Op de terrassen valt Been plaatsje meer te vinden en 's nachts doet een mens geen oog '°e vanwege het lawaai der jiachtclubs en dansgelegenheden in de °Pen lucht en het geducht der aankomende en weer vertrekkende Tcisgezelschappen, wier autobussen de nooite uitzichten blokkeren". ea===—, Af, °nte Carlo, dat ook niet meer is, wat het was m VIEUX L DIRIGENT ZIEK Uitdagen nadruk Agressief Christendom MEER DAN 50 MODELLEN TROUW- EN VERLOVINGS RINGEN ■VERVEN MET WAARBORG PI ETER SCHOEN VERFCHEM1E Algehele nationalisatie Godsdienstonderricht voor allen Bewegingsvrijheid Nieuwe aanpak MODERNE LONERTEX SUèDE VESTEN Nieuwe modellen, nieuwe kleuren. KRUISSTRAAT 2 - HAARLEM U weet wel op de hoek bij de brug Inderdaad, de massa heeft de Rivièra Veroverd. De exclusieve paradijsjes der bevoorrechten zijn in bezit genomen door ®e vakantiegangers van half West-Europa. ®"en Couperus zou er niet meer in staat V'ezen zijn rustieke „Arabesken" te schrij- en. Zijn Trofime kan er niet meer met een weemoedige stem zijn beeldjes aan wijzen. Hij zou worden overstemd door aet geknars en gekerm van elkander net P het laatste ogenblik ontwijkende, altijd aast, hebbende toeristen. En sprak men roeger van de Rivièra, dan wist eenieder, at er mede bedoeld werd: het voor de e®sten onbereikbare ideaal van een „0(rter of langer verblijf aan een onver- Ipielijke kust, toegewuifd door de palmen, =enieten van zoveel bloemenpracht als ®rgens elders te vinden viel. De Cöte a Azur Klaar nu weet elkeen het onderscheid ^ssen de „Franse" Rivièra en de Itali- t?nse. haar grote concurrente, die ove- ®ens dezelfde weg opgaat. j Want ook hier heeft het massatoerisme overhand genomen. Er zijn Duitsers, 6 daar niet meer heen willen, omdat ®rte veel Duitsers zien. De rijken ji Kopen hun villa's. Zelfs de Italianen, 15 net zich kunnen veroorloven, trek en n'et meer naar hun Rivièra. De tea 1Ste villa's van Sint Moritz behoren senwoordig aan Italianen toe en zo is tuf Ook in talrijke andere Zwitserse flen Steden het ®eval- Tegelijkertijd wor- tan Z6lfs de meest afgesloten gedeelten Van Riv^ra in de grote wervelstorm ïen de nieuwe tijd opgenomen, waarin j „Jhessale toerisme niet meer weg te i0 *en vaH Van St. Raphael tot Men- f;1?Krijgt de Rivièra een ander gezicht, [re een recent internationaal con- s van directeuren van reisbureaus de opvatting gelanceerd, dat men Van I nog pas aan hel be®in staat haa-de organisatie van het vakantiever- op grote schaal. Voor een groot gedeelte van West-Europa is de Rivièra het snelste van de vakantieoorden in het zonnige zuiden. Ze bezit tevens van oudsher een grote vermaardheid en daar door een grote aantrekkingskracht. Ri vièra staat immers voor eendroom. In deze droom zien velen de Rivièra nog als in haar glorietijd. Toen verwijl den er een koningin Victoria van Enge land, een koning Leopold van België, een ex-keizerin van Rusland, een Rus sisch groothertog, broer van tsaar Nico- laas II, keizer Napolein III en zijn ga de, keizerin Eugénie, een koning Lode- wijk van Beieren, later een Oscar van Zweden, een Victor Emanuel van Italië. Ongerekend de vele vorstelijke perso nen uit alle landen van West-Europa, die elkander in een stad als Nice rendez. vous gaven, omgeven door grootherto gen, grootvorsten van mindere statuur, miljonairs, kunstenaars en excentrieke persoonlijkheden, met en zonder geld, maar met de zonderlingste en merk waardigste allures. In die dagen viel er een gouden regen over de Rivièra, waar een ondernemend bloemist aan de inheemse bloemenpracht de import uit tal van landen, ook Ne derland van de meest verscheiden bloe men en planten had toegevoegd, toen hij zich er op een gegeven ogenblik reken schap van gaf, dat men zich tevreden stelde met het betrekkelijk geringe aan tal variëteiten van de eigen bodem. In derdaad, de bloemenpracht van de Ri vièra was een eeuw geleden nog zeer eenzijdig en evenals de bloemen, moest vaak ook de grond van buiten af worden aangevoerd, om ze er te telen. De rots bodem beperkte de inheemse flora tot bepaalde soorten. Een kunstmatige voe dingsbodem was menigmaal nodig, om bij een villa een bloemenweelde te scheppen, zoals men die heden ten dage tot in de uiterste hoeken ziet. Hoe kunst matig deze bloemenweelde overigens nog steeds is, blijkt wel, wanneer men de kust verlaat en de uiterst zuinig be groeide hellingen der bergen ziet, waar slechts hier en daar een bloempje tus sen het groen opduikt. Zo de koningen en grootvorsten en miljardairs na de Eerste Wereldoorlog verstek lieten gaan, thans doen dit de hedendaagse prominenten. In het be roemde hotel Negresco, waar eens de immens rijke kanonnenkoning Sir Basil Zaharoff woonde, in de koninklijke suite, waarvoor hij meer dan duizend gulden per dag betaalde, komen nu nog in hoofdzaak filmsterren. De tijd, dat een Prins van Wales (de latere koning Edu- ard VII) er logeerde, is lang voorbij. In 1922 liet de directie van het fameuze Casino te Nice, waar om enorme bedra gen gespeeld werd. eens informeren, wat er van zijn 650 Russische cliënten van vóór de oorlog geworden was. Ze wilde de oude banden graag weer eens aanha len. Van die 650 bleken er 450 tijdens de bolsjewistische revolutie het leven gelaten te hebben en van de overge bleven 200 verkeerde het merendeel in behoeftige omstandigheden! Overi gens, zó chique was Nice altijd geweest, dat pas in 1920 de eerste baders op het strand gesignaleerd werden. Maar wel k°n je er de hele Almanak van Gotha in levenden lijve aanschouwen, keurig opgedoft wandelend of rijdend over de Promenade des Anglais, welke naam er aan herinnert, dat de Engelsen Nice als vakantieoord ontdekt hebben en tot roem gebracht. We zeiden het reeds, in plaats van de grootvorsten etc. ze waren de vrij- gevigste en wierpen de straatjongens goudstukken toe kwamen na de Twee de Wereldoorlog de toeristen. Toen werd ook het Casino met de pier afgebroken. Er werd niet meer om miljoenen ge speeld. En terwijl Nice, evenals de an dere steden van de Rivièra, zich op het massatoerisme concentreert, wil de Cöte d'Azur zowaar industriegebied worden. Ze rekent erop, dat uit Noord Afrika honderdduizenden naar de Franse oevers zan de Middellandse Zee zullen komen. Honderdduizenden uit Algerië. Reeds kwamen er tienduizenden uit Marokko en TTunesië. Voor al deze mensen moet plaats gemaakt worden. Nice b.v. rekent op dertigduizend nieuwe inwoners en gaat er nieuwe wijken voor bouwen, tege lijkertijd zijn verouderde station afbre kend, dat plaats moet maken voor een nieuw administratief centrum voor het gemeentebestuur. De honderdduizenden zullen komen, omdat het klimaat en de mentaliteit hun enigszins vertrouwd zul len zijn, maar dan in andere gedeelten van Frankrijk, waar zich intussen even eens al duizenden gevestigd hebben. De honderdduizenden zullen in vele gevallen aan werk moeten worden geholpen, doch eel wat zullen hun kapitaal meebren gen, hun handel en bedrijf. Er is ai een comité gevormd, dat te Nice een effec tenbeurs wil stichten, waar de effec tenhandelaars van Algiers hun zaken zul len kunnen voortzetten, Franse indus triëlen uit Algerië zoeken langs de kust naar grond, om er hun fabrieken opnieuw op te bouwen. En tegelijkertijd richten grote Amerikaanse concerns er filialen op. Bovendien zijn er reeds tal van spe culanten uit Parijs verschenen. De grond prijzen langs de kust stijgen met spron gen. Er werd onlangs nog een ander co mité opgericht, de „Commission des Si tes". Het wil de merkwaardige Rococo- villa's, in de gouden tijd gebouwd, onder Monumentenzorg stellen, omdat ze groot gevaar lopen, afgebroken te worden, ten einde plaats te bieden voor torenflats, waardoor het landschapsschoon bedreigd wordt. De overheid heeft bekend laten maken, dat ze ondanks alle plannen tot industrialisatie en massificatie ervoor zorgen zal, dat er langs de Cöte d'Azur een groene gordel behouden blijft, maar talrijke „Riverains" vrezen met' grote vreze, dat hun goede, oude Rivièra door een nieuw overwoekerd zal worden, waarin het niet meer goed zal zijn te leven leven. In het schilderachtige Antibes wordt al een project in uitvoering gebracht tot aanleg van een petroleumhaven, ondanks de hevige protesten van de bevolking en een aantal leidende persoonlijkheden in de toeristenindustrie, die weinig heil zien in industrialisering. Maar de toe nemende behoefte in de Rivièra aan ben zine en olie maakt een oliehaven een voudig tot een bitterê noodzaak. Er be staan reeds enkele olieopslagplaatsen. De grote aanvoer maakt een ver plaatsing nodig, doch hierdoor wordt een gedeelte van de gemeente bedreigd, dat in aanmerking komt voor wat men noemt residentiële bebouwing. Een verplaatsing naar een ander gedeelte zou de belang hebbenden op honderden miljoenen ko men. Hiervoor voelen ze niets, maar de verdedigers van het stedelijk schoon van Antibes voelen op hun beurt niets voor industrieterreinen in de naaste omgeving van het stadje. Het zal er evenwel toch van komen. De gemeenteraad keurde een plan voor een pijpleiding goed! Zo heeft elke stad in de Rivièra haar problemen. Menton zit met een te dicht verkeer, dat verleden jaar met 20 pet. toenam en dit jaar nog meer zal toe nemen. Het project voor een autoweg van Nice naar de Italiaanse grens gaat een aantal langs de route ervan liggende gemeenten aan. Hiervoor zal onder het oude Menton, een der karakteristiekste binnensteden van heel de Riviera, een tunnel worden geboord. Ten behoeve van betere verbindingen met Savoye en de Dauphiné, alsmede Zwitserland, staat een tunnel door het hoogste gedeelte van de zee Alpen op het programma. De hui dige weg ligt acht maanden van het jaar onder de sneeuw. Deze tunnel zal voor de Cöte d'Azur even belangrijk zijn als de tunnel door de Montblanc voor de verbinding ParijsMilaan en dus Italië. Wegenbouw en huizenbouw maken, zo schreef onlangs een te Nice verschijnend blad, van de Riviera het Roergebied van het massatoerisme. Dat wordt hier gefabriceerd en terwijl in het Roerge bied het kolengruis en het roet der staal fabrieken de lucht verduisteren, wordt in de Riviera op vele plaatsen de blau we hemel verdonkeremaand door de stof wolken der betonmolensEttelijke hotels, vroeger luxueuze etablissemen ten, worden voorts tot „residence" ver bouwd en in een aantal appartementen verdeeld. Op de balkons hangt de was der bewoners uit en de fraaie serres en tuinen zijn tot kinderspeelplaatsen inge- gericht. OBSERVATOR -wflrewmewwMKW.', Advertentie) ALLEENVERKOOP WENNEKER SCHIEDAM IJMUIDEN, 13 april De dirigent van de IJmuider Harmonie, de heer J. Groot, is wegens ziekte verhinderd de concerten van zaterdag en zondag in het patronaatsgebouw te leiden. De concerten vinden echter wel doorgang. Als gast-dirigent van de IJmuider Har monie zal optreden de heer M. San ders uit Purmerend, terwijl het jeugd orkest zal worden geleid door de diri gent van de r.-k. harmonie „Soli Deo Gloria", de heer Joop Heeremans. Tijdens de derde bijeenkomst van de Wereldraad der Kerken te New Delhi hebben meerdere Aziatische en Afrikaanse sprekers in bewo gen en ook felle bewoordingen de diepe klacht uitgesproken, dat het westerse Christendom zo veel van zijn evange lische kracht heeft gemist, omdat het zo gespleten en zo westers gekleurd naar hun werelddelen is gekomen. In deze zin spraken onder andere de Bir maan Ba Hmyin, de Japanner Masao Takenaka en de Nigeriaan Sir Francis Ibiam. Zulke uitspraken kunnen hard aanko men, maar kennisneming van de wijze waarop Aziaten en Afrikanen het Chris tendom ervaren kan telkens weer ons begrip voor de huidige missionering scherpen. En dit is alleen maar waarde vol. In dit verband vermelden we een ar- tike^ in het Amerikaanse kwartaaltijd schrift ..Worldmission," gezamenlijke uitgave van het Nationaal Bureau van het Pauselijk Missiewerk voor Geloofs verbreiding én de missionerende congre gaties in de Verenigde Staten, onder hoofdredactie van Mgr. Fulton J. Sheen, De Indiase priester dr. Herman J. D'Souza schrijft daarin onder de titel ,,Asia at the narrow pass" onder meer het volgende: „Het gebruik van de term heide nen" moge verantwoord zijn door de technisch orthodoxe theologie. Maar naar alle klaarblijkelijkheid getuigt dit gebruik vandaag de dag van slech te psychologie en nog slechter missio logie. Slechte psychologie, omdat het in het verband van de moderne ge schiedenis zout wrijft in wonden, die veroorzaakt zijn door reële of denk beeldige beledigingen. Nog slechter missiologie, omdat het bepaald geen ruimte geeft aan een tegemoetkomen de houding, die toch zo noodzakelijk is voor een bereidwillige aanvaarding van de evangelische boodschap. Tegen de achtergrond van cliché's als „het Christelijke Westen" en „het Heidense Oosten" suggereert de term heiden voor de oosterling eerder een uidagende nadruk op een regionaal dan oi een universeel christendom. Dit doet de oosterling gemakkelijk het christendom beschouwen als een zuiver westers verschijnsel, niet ge- schik! voor het oosten. Bovendien heeft de term heiden op een of an dere manier de betekenis gekregen van een „onbeschaafd" en „barbaars". Een automatische reactie daartegen is een defensieve houding onder de leiders van Aziatische godsdiensten." Dr. D'Souza citeert vervolgens uit een vroeger in „Worldmission" versche nen artikel van mgr. Fulton Sheen: „De christelijke visie omtrent de Waar heid moet nooit worden losgemaakt van de christelijke liefde voor de naaste en voor de tegenstander. We moeten leren zien, dat alle godsdiensten in de wereld, alle secten alle ethische systemen een segment van de cirkel der Waarheid be zitten." .Welnu, schrijft D'Souza, als een Azia tische religie „een segment van de cir kel der Waarheid" bevat, dan mag met reden van zo'n godsdienst gezegd wor den, dat het een „onvolledige cirkel van de Waarheid" is. Het is mogelijk, ja belangrijk, die cirkel te completeren, dus te missioneren. Zij, die er voldoe ning in vinden te behoren tot een „on volledige cirkel van de „Waarheid" kun nen worden beschouwd als „onvolledi ge christenen". En hij vervolgt dan: „In het tegenwoordige Azië klinken uitdrukkingen als het leger van Chris tus, de strijdende kerk, soldaten van Christus, de verovering van zielen, vechten voor het geloof, stoottroepen van de Kerk en dergelijke, zeer agres sief voor aanhangers van b.v. het Boeddhisme en Iet Hindoeïme. Alles wat maar in de verte herinnert aan imperialisme of kolonialisme jaagt een huiver langs de rug van de Azia ten. Dit m»g allemaal onredelijk klin ken voor de moderne westerling, maar het is een bestaand verschijnsel in het oosten. Bovendien verstaan allen die DUSSELDORP, 6 april (UPI) Ernst Ahrens houdt van spinnen. Niet alleen van gewone spinnen, o nee, ook van het boosaardige soort dat de groot te heeft van een mensenhand. Een der gelijk insect heeft de 58-jarige Duitser in een glazen kooi in zijn kleine, uit twee kamers bestaand appartement lat hü samen met zijn vrouw deelt, die ove rigens ook erg dol is op de spinnen. Ah rens is de enige persoon in heel Duits land die er zo'n liefhebberij op na houdt t.w. het kweken van vogelspinnen. Hjj doet het niet om er geldelijk voordeel uit te trekken, maar zuiver om zijn eigen genoegen. Alleen wanneer er een spin dood is wordt deze door zijn vrouw (Advertentie) JUWELIER HORLOGER BARTELJORISSTRAAT 2 - HAARLEM opgezet en aan universiteiten en labora toria verkocht om de kosten te dekken die hjj aan het voedsel voor de spinnen heeft uitgegeven. Wandluizen en muizen behoren tot de lekkernijen die de spin ner tot zich nemen. In het bijzonder de muis is voor hen een tractatie. Hij is zo gesteld op 'eze harige mon sters dat hij een van hen op zijn arm laat rondkruipen. Ahrens noemt de spin nen bjj de naam. Daar heb je „Soraya" en „Miss Nelly", de tamste spin van de collectie die Ahrens altijd uit wan delen neemt d.w.z. hij laat haar in de huiskamer los. En „Madam", „Com- tesse". „Five Stars" en nop vele andere De kalende Duitser vertelde dat hij gedurende de dertig jaren dat hij zich met het kweken van spinnen heeft beziggehouden slechts een keer is ge beten. „Ik had volop serum in huis", zo zei Ahrens, „zodat ik er niet ziek van bén geworden. Ik was wel een beètje duizelig", voegde hij er aan toe. Ahrens beweert dat de spinnnen met het rondkruipen op zijn arm ver trouwd zijn geworden, zonder hem te bijten. „Ik geloot dat zjj mij herken nen wanneer zij mij ruiken", aldus Ahrens. Wanneer hij bezoek krijgt nodigt hij de bezoeker uit zijn hand in de glazen kooi te steken. Meestal wordt deze uit nodiging vriendelijk afgewezen. Onlangs hebben twee van Ahrens' spinnen eieren gelegd 400 m een cocon. Ahrens be treurt het dat hij ze niet allemaal kon houden. „Ik heb ze toen maar wegge schonken." Ahrens voert een correspondentie met twee geleerden: prof. W. Bucherl uit Sao Paolo in Brazilië en dr. Ryoji Oi uit Osaka City in Japan. Hij heeft het eens geprobeerd om het gif van zijn spinnen aan klinieken en la boratoria te verkopen. ,,Ik ben er maar mee opgehouden, omdat het ontzaglijk veel tijd in beslag neemt. Het voeden van de spinnen kost me alleen al drie uur", aldus Ahrens. Behalve spinnen heeft hij ook nog slangen in huis, waaronder adders en boa constrictors. Evenals bij de spin nen kan Ahrens de slangen op hun kop aaien. De reptielen laten zich dat wel gevallen. De Duitser durft zelfs zijn duim tus sen de giftige angels van een van de spinnen te leggen. (Advertentie eeuwenlang hebben geleefd en hun welzijn hebben bevonden in godsdien sten, die in de praktijk wezenlijk niet aanvalszuchtig zijn, deze militaristi sche taal heel moeilijk als de taal van de godsdienst var. het Lam Gods. ""et christendom dat de Aziaten de laatste vijf eeuwen hebben gekend, heeft ook een geschiedenis van geweld gekend. En ongelukkigerwijze is dit tot op ze kere hoogte waar van het christendom dat via Europa naar Azië kwam. De nieuw groeiende verhoudingen tus sen de volken vra en eisen .oms in deze jaren een aanhoudenle bezinning op de wijze, waarop het christendom zich aandient, waarop het evangelie wordt gepresenteerd in overwegend niet- christelijke, of (zoals Karl Rahner on langs formuleerde) „anoniem-christelij- ke" landen. De gebeurtenissen rond de national! satie van de bijzondere scholen op Cey lon zijn een voorbeeld van die eis tot herijking. Men kent de feiten wellicht: in november 1960 aanvaardde het Cey- lonese parlement de Assisted Schools Act, ingediend door de minister van on derwijs Madjuddin Mahmud. Hierdoor zouden per 1 december 1960 niet minder dan 3240 gesubsidieerde, bijzondere scho len worden genationaliseerd. Dit betrof naast boeddhistische en - protestantse ook 660 katholieke scholen. De nieuwe schoolwet liet nog wel ruimte om hogere scholen, de zg. Grade I and Grade II schools, als bijzondere scholen te hand haven onder een aantal beperkende be palingen (geen enkele regeringssubsidie, verbod van enige schoolgeldheffing, handhaving van de aanwezige docenten en het bestaande studieprogramma.) Tot nu toe zijn de katholieken er in ge slaagd om met de steun van speciale schoolverenigingen (waarin soms ook niet-katholieken zitting hebben) 55 van zulke scholen te handhaven. In de afge lopen maand november volgde echter een nieuw regeringsvoorschrift voor de ze scholen. Dit bepaalt, dat vanaf ja nuari 1962 alleen de leerlingen met de zelfde godsdienst als de betreffende schooldirecteur mogen worden toegela ten. In andere gevallen is telkens een schriftelijke toestemming nodig van de onderwijsinspecteur. Tot eind december waren een honderdtal van zulke permis sies gegeven, en een paar duizend ver zoeken afgewezen. De reeds genationaliseerde katho lieke scholen hebben het afgelopen jaar in de meeste gevallen om prak tische redenen nog gefunctioneerd als voorheen, zelfs met handhaving van de vroegere directies, ook als het een priester, broeder of zuster was. Het godsdienstonderricht aan de zeer vele en in meerdere gevallen overwegend niet-katholieke leerlingen in hun eigen godsdienst is op deze scholen nu ver plicht, maar ook het katholieke gods dienstonderricht kon doorgang vinden. De nieuwe wetgeving garandeert na- Imellik, en de regering houdt niet op hierop de aandacht te vestigen, dat in het genationaliseerde onderwijs elke leerling de vrijheid heeft, onderricht in zpn eigen godsdienst te ontvangen. Maar naarmate in de leiding en de staf van deze genationaliseerde, ka tholieke scholen meer niet-katholieke komen, zal de christelijke sfeer uit het onderwijs en uit de schoolgemeen schap verdwijnen. Bovendien blijkt nu al hier en daar. dat katholieke kinde ren in nog kleinere minderheidsgroep- jes zich gaan spreiden over andere dan genationaliseerde katholieke scho len. Men voorziet derhalve heel goed, dat met een paar jaren de opgave van gods dienstonderricht heel anders zal liggen. Deels zal dit nog in afzonderlijke gods dienstlessen op de staatsscholen kunnen gebeuren, maar in vele gevallen zal het veel beter buiten de scholen in paro chieel verband gegeven kunnen worden. Maar de verandering strekt nog veel wijder. De katholieke gemeenschap (die slechts acht procent van de bevolking uitmaakt) zal zich niet langer meer in de geinstitutionaliseer-.e vorm van een uitgebreid apparaat van onderwijsinstel lingen in de overwegend niet-christelijke Ceylonese samenleving aandienen. In het onderwijs wordt de Kerk aldus ge dwongen zich te beperken tot de wezen lijke kern van de catechese. Dit betekent ongetwijfeld een prijsgeven van dier bare, vroegere verworvenheden. Maar men mag zich ook afvragen, of de evan gelische bewegingsvrijheid hierdoor niet groter wordt, waar men in de feitelijke verhoudingen in deze Ceylonese samen leving de school toch niet meer accep teert als een specifiek katholieke bijdra ge aan het algemeen welzijn, terwijl aan het godsdienstonderricht zelf eerder meer dan minder mogelijkheid wordt gegeven, omdat in de nieuwe wetgeving de toegang tot alle staatsscholen voor het godsdienstonderricht is gegeven. De hele situatie vraagt nu om een nieuwe aanpak. Mgr. Thomas B. Coo- ray, de Ceylonese aartsbisschop van Colombo, heeft reeds van de regering gedaan gekregen, dat leraren die op staatsscholen aan katholieke leerlin gen de katholieke godsdienst onderwij zen, in het bezit moeten zijn van een door de kerkelijke autoriteiten ver leend bevoegdheidscertificaat. In het aartsbisdom Colombo heeft men bovendien een gedetailleerd pro gramma voor het katholieke gods dienstonderricht uitgewerkt. Voor alle typen scholen, vanaf kleuterscholen tot de laatste pre-universitaire colle ges, heeft men een jaarprogramma van dertig weken. Na enkele proeven in 1961 hoopt men dit programma in de loop van 1962 door te kunnen voe ren in alle scholen in het aartsbisdom, waarop katholieke leerlingen zitten. Veel moeilijker is echter de opgave om geschikte handboekjes en modem lesmateriaal voor het godsdienston derwijs te krijgen in de diverse talen, het Singalees, het Tamil en Engels. In gespeeld op het nieuwe programma van het aartsbisdom Colombo hebben de Broeders van de Christelijke Scho len nu reeds een viertal boekjes in deze drie talen uitgegeven. In een recent kommentaar van het aartsbisdom Colombo over heel deze ontwikkeling wordt samenvatt' nd ten slotte opgemerkt: „Men moet echter vaststellen, dat buiten deze paar school- handboekjes er veel te weinig geschikt catechetisch materiaal, vooral in het Singalees, beschikbaar is om de gods dienstige vorming van de katholieke jeugd te verzekeren. Maar de nationali satie van de katholieke scholen zal, door een soort paradox, toch leiden tot een verbetering van de godsdienstige vor ming van de jeugd." Deze laatste zin ljjkt ons een hoogs* waardevolle correc tie op de aanvankelijke alarmpubliciteit over de nationalisatie van de katholieke scholen op Ceylon. Drs. A. J. KRAMER UTRECHT, 12 april. Voor de pre sident van de rechtbank alhier, mr. J. ■J; Plugge, diende gisteren een kort ge ding. dat was aangespannen door de heer J. Klaarenbeek, eigenaar van een supermarket tegen een drietal Utrecht se bakkers. In juli van het vorig jaar is de heer Klaarenbeek in kort geding verboden in zijn supermarket krenten brood te verkopen, op straffe van een dwangsom bij het in gebreke blijven. Het geding was toen aangespannen door de drie bakkers. HAARLEM, 13 april De ervaring die men in de afgelopen vier maanden neeft opgedaan met de ultra-sonisehe beveiliging van de zuidelijke vleugel van het Frans Halsmuseum aan de zij de van het Groot Heiligland, is uitste- keend. Iedere beweging in de aldus be veiligde ruimten veroorzaakt een on middellijk alarm. B. en W. stellen nu de raad voor om het hele museum van een ultra-sonische alarmapparatuur te voorzien. De oude alarminstallatie vol deed toch al niet meer en bood nooit een zo volledige beveiliging als de ultra sonische apparatuur. Dè kosten van een dergelijke voorziening worden geraamd op 72.000,-. Bovendien vragen B. en W. de raad om 18.000,- om in alle vertrekken brandmelders aan te brengen. Tot nu toe waren alleen de zolders, de Halsen- zaal en het kabinet met de regentstuk ken van deze brandmelders voorzien. B. en W. merken in hun voorstel aan de raad op, dat met deze voorzieningen een in alle opzichten afdoende bevei liging tegen brand en inbraak kan wor den verkregen, terwjjl men bovendien de kosten van een nachtwaker uitspaart. Voor een indrukwekkende en kostbare kunstverzameling als het Frans Hals museum herbergt, achten B. en W. een dergelijke hoge investering meer dan verantwoord. Sinds twee maanden verkoopt de heer Klaarenbeek diep'-riesbrood en -krenten brood. De drie bakkers eisen nu vorde ring van de dwangsom, die was vast gesteld in de uitspraak van het kort ge ding van juli 1961. Het geding dat van morgen diende, is aangespannen door de heer Klaarenbeek, die een schorsing van de executie van de dwangsom eist en daarnaast een verbod om terzake van de verkoop van diepvriesbrood dwangsommen te vorderen en executie maatregelen te treffen. Het komt in fei te dus neer op de vraag, of de kruide nier (supermarket) diepvries brood mag verkopen. Mr. C. C. Bosselaar die namens de eisende partij optrad betoogde dat wa ren die in diep-bevroren toestand zijn, hun specifiek karakter hebben verloren, zij vallen onder de zogenaamde waren m diep-bevroren toestand, die in de ge meenschappelijke groep voorkomen. Deze waren mogen wel door de kruide nier worden verkocht. Namens gedaagden bestreed mr. C. M. Corporaal uit Den Haag de mening, dat het brood door het invriezen zijn specifieke karakter zou hebben verlo ren. Het erkenningsreglement is, zo is hij van oordeel, wel degelijk van toe passing. Aangezien de eigenaar van de supermarket deze erkenning niet be zit, is hij niet gerechtigd dit brood te verkopen. De president zal 16 april uitspraak doen. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 13