Deel van de winst is gebaseerd op de mijmeringen van het verliefde meisje Tovermacht der arbeidsvitaminen IN FUMU SPEELT MUZIEK HAAR GEHEIM Geologische Stichting viert zestigjarig bestaan Jubileumcongres over and mining in the Particulier instituut Van 26 april tot en met 3 mei in Den Haag ZATERDAG 14 APRIL 1962 PAGINA 13 Het meisje aan de montage-, tafel zei het heel mooi. Ze liet haar handen even rus ten. De donkere schaduw van mascara veegde over haar ogen. Dm haar heen leek het fabrieks- lawaai een moment te vervagen. Ze lispelde bijna dromerig: „Soms, als ik muziek hoor, denk ik aan Zaterdagavond, als ik ga dansen met mijn verloofde". Ze maakte er verder geen probleem van, maar zei nog dat ze niet zou wil len werken in een fabriek zonder muziek. Die muziek i s er om haar af en toe tijdens het eento nige werk te laten denken aan haar verloofde, aan een film, of aan zo maar wat gezelligheid thuis of op een feestje. Niet dat het bedrijfsleven zo gevoelerig is, heen, dat niet. Het draait muziek omdat dit „goed is voor het mo reel". En als het moreel goed is, loopt het personeel niet zo gauw tveg, verzuimt het niet zo vaak en klaagt het niet zo gauw over ongemakken, eentonigheid en lawaai. De muziek heeft tover macht. Muziek bij de arbeid doet de produktie stijgen, de kwaliteit Van het gefabriceerde produkt Verbeteren, brengt ontspanning bjj nervositeit en werkt heilzaam op de gezondheid. Dit is geen reclame-lyriek, maar een onloo chenbare conclusie uit talloze nuchtere statistieken. Een deel Van de winst is gebaseerd op die terloopse mijmering van het meis- je over haar verloofde. De arbeids vitaminen die de muziek toedient, zijn zakelijk gezond voor de werk gever op zijn kantoor, waar slechts de telefoon blèrt. Delfstoffen Particulier Rijksdienst Geologische kaart De geheimzinnige kracht van de mu ziek is onderwerp voor uitvoerige stu die en experimenten geweest by Philips Eindhoven. Het resultaat daarvan is uat het nauwverwante Phonogram met duchtig uitgekiende muziekjes-op-de- uand op de markt komt, waarvoor men net bedrijfsleven gaat interesseren. Wen kan, net als bij een leesportefeuille, abonnement nemen op deze band jes. De muziekprogramma's worden biet de regelmaat van de klok verwis seld, steeds in overeenstemming met de Speciale geaardheid van een bedrijf. Het Afzetgebied is voorlopig onbegrensd: de buitenstaander heeft nauwelijks een idee ^vaar de muziek, die men „Fumu" 'functionele muziek) noemt, toe in staat >5. Men moet afstappen van de gedachte «at muziek alleen maar een goden geschenk is dat de liefhebbers in con certzalen of aan de grammofoon genie ten. Zo exclusief is muziek nooit ge feest. De doedelzakblazers en de mili taire kapellen moesten de strijdlust aan "et front aanwakkeren. De tafelmuziek Van Telemann diende de smakelijke spijsvertering. Enzovoort. Men kan boudweg beweren dat het oorverdoven de spektakel op de kermis als gebruiks- tuuziek onovertrefbaar is, in een enkel PPzicht niet de mindere van bijvoor beeld de Goldberg-variaties die Bach Schreef om de slapeloosheid van een Russische diplomaat te verdrijven. Men *an betwijfelen of Bach met zjjn be doelde gebruiksmuziek geslaagd is, thaar het lawaai van kermissen wekt precies de verwachtingen die de bezoe ker nodig heeft om zich met kinderlijke nieuwsgierigheid aan alle attracties "Ver te geven. Bjj functionele muziek komt de es thetiek niet op de eerste plaats. Zij heeft haar eigen eisen. Daarom •preekt men bij Philips dan ook wij selijk van „Fumu", een nieuw woord Voor een oud begrip. Een begrip waar onder het wiegelied valt, het carillon- spel, de gezangen van de galei-slaven, net strijkje in het restaurant, de ®ntr'acts bij toneelvoorstellingen, de smeltende violen bij de liefdesscène m de Amerikaanse film, de fanfare m de optocht, het pianogeritsel bij een modeshow, de canzonetta's in het Na- Politaanse kroegje. Muziek wekt sfeer, zonder dat men "ich haar aanwezigheid bewust hoeft te „Fumu" bespeelt vanuit de luidsprekers de koopdrang. zijn. Dat dankt men aan de merkwaar dige eigenschap van het gehoor, de meest directe van de menselijke zintui gen. Het gehoor is het zintuig dat het laatst gaat slapen en het eerst wakker is. Wat men hoort, staat onmiddellijk in relatie tot iets anders, ook al beseft men niet meteen wat. Muziek kan ont roeren en opwinden, ontspannen en ver warren, beelden een extra dimensie ge ven. Dit zal niemand als een onthulling beschouwen, maar de heer M. van der Meulen, die als producer bij Philips zich in de functionele muziek heeft ver diept, heeft die analyses nodig om de tovermacht van de muziek naar zijn hand te zetten. In de loop der jaren hebben tallozen de radio vrij onbewust gebruikt voor het scheppen van een enigszins sfeervolle achtergrond. Het was gewoon gezellig om bij het stoffen en wassen de Arbeidsvitaminen door (Van onze Haarlemse redactie) Eind deze maaond viert de Geolo gische Stichting haar zestigjarig bestaan. Tegelijkertijd zal ho Koninklijk Nederlands Geologisch Mifnbouwkundig Genootschap zijn vij: tigjarig bestaansfeest vieren. Ter vie ring wordt van 26 april tot en met X mei in Den Haag een internationaal congres gehouden onder de titel „Geo logy and mining in the Netherlands". De zetel van het Geologisch Genoot schap is in Haarlem gevestigd, in het statige, achttiende eeuwse gebouw van de Hollandsche Maatschappij van We tenschappen aan het Spaarne. Het is een huis, dat ieder opvalt door zijn hoge, altijd gesloten ramen met boei ende, lila ruiten. De vestiging in Haar lem is er ook do reden van, dat het internationale congres ook één dag naar Haarlem komt: op 1 mei worden de congressisten door het Haarlemse gemeentebestuur in de Gravenzaal van het stadhuis ontvangen en 's avonds zuilen 120 hunner aanzitten aan een diner in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum. Het statige gebouw aan het Spaarne prikkelt de nieuwsgierigheid. Men ver wacht er dorre, stoffige dossiers en een aantal hoog-geboorde geleerden. Men zal er in elk geval geen aansluiting verwachten met het drukke, jachtige leven van vandaag. En toch... Toen men een aantal jaren geleden de Al- blasserwaard wilde gaan herverkave- len, besloot men de Geologische Stichting de gesteldheid van de onder grond in kaart te laten brengen. Op grond van deze kartering kwam men tot de conclusie, dat men een bepaalde tertiaire weg over enkele kilometers be ter iets om kon leggen. Daardoor kon Rijkswaterstaat een groot bedrag be sparen. Zoveel zelfs, dat het hele geo logisch onderzoek van de hele Albias- serwaard daarvan betaald kon worden. Dus toch wel aansluiting met de wer kelijkheid van vandaag. Het geven van adviezen aan over heidsinstellingen en particulieren is het huis te laten klinken, maar als op hetzelfde uur laat ik zeggen het Stabat Mater van Pergolesi had geklonken, had zelfs de meest hartstochtelijke lief hebber gezegd: stoffen, óf even rus tig naar de radio luisteren. Tegelijk kan niet. De heer Van der Meulen mocht vast stellen dat bijna alle klassieke muziek in deze tijd slechte gebruiksmuziek is. Men zou misschien aardig een stofzui ger kunnen repareren met begeleiding van een Divertimento van Mozart, maar dat is dan een der uitzonderingen, die soms, voor sommigen opgaat. Klassieke muziek neemt vaak een deel van het denkvermogen in beslag, hetgeen ook gebeurt bij ingewikkelde arrangemen ten van populaire muziek en zelfs ook bij de onbenuliigste vocale muziek, waarvan de woorden onwillekeurig tot meeluisteren dwingen. Gebruiksmuziek mag tot het bewustzijn doordringen, niet tot het denkvermogen. De goede gebruiksmuziek kan won deren doen. In een warenhuis of een supermarket waar de moderne zake lijkheid de knusheid van het oude buurtwihkeltje ontbeert, brengt zij een geanimeerde stemming. Zo ook in de hypermoderne lunchrooms en ca- fees, en op een schip dat maar als een eenzaam wereldje op de einde loze zee drijft, en in de fabriek en het atelier, waar precisiewerk en haast op de zenuwen gaan werken, de eentonigheid van de lopende band of het weefgetouw de aandacht doet verslappen. Maar op al deze plaat sen is het klimaat anders. Elk kli maat vergt op de achtergrond speci aal geaarde muziek. Dit uitzoeken noemt de heer Van der Meulen bij gebrek aan een vertaling .mood- engineering". Hij heeft nu heel rusti ge muziekjes die men bijvoorbeeld bij een spannend bridge-toemooi zou kunnen draaien. Hij heeft ook heel listige muziekjes die bijvoorbeeld de tandarts aan zijn patiënt kan laten horen als hij aan het boren slaat. Vele Amerikaanse tandartsen maken van dit vreemde verdovingsmiddel al gebruik en geven hun slachtoffers een koptelefoon aan de oren. Met goed uit gedokterde programma's kan men zo wel ten goede als ten kwade de vreemdste toeren uithalen. Men zou, om maar wat extremiteiten te noe men, het tempo in een fabriek tot het krankzinnige kunnen opvoeren, men zou ook het personeel tot staking kun nen „hypnotiseren". Bp het samenstellen van de speciale programma's op de band dient men nog met enkele andere factoren rekening te houden. In elk programma horen in een juiste dosering ontspannende, animeren de en stimulerende muziekjes. Men moet ook ervoor waken dat iemand plotseling beseft: „Hé, dat melodietje heb ik onlangs nog in een programma gehoord". Dat wil niet zeggen, dat in verschillende programma's niet twee of meer dezelfde melodieën mogen wor den ingevoegd, maar door een andere programma-opbouw moet men vermij den dat een argeloos iemand het merkt. Een heel belangrijk punt is de tijds duur van de „music while you work". De deskundigen menen dat vier keer een half uur per dag, op de juiste mo menten, genoeg van het goede is. De heer Van der Meulen knikt be grijpend als men tegenwerpt dat heel die uitgekookte gerichtheid van de „Fumu" iets huiveringwekkends heeft. „Fumu" is iets van een verborgen ver leider. Men bespeelt hiermee de men senziel buiten de wil om. Het riekt naar de „brave new world" waar mensen robotten worden. Het wil geen schoon heid geven, neen, het beroert eerder instincten. De heer Van der Meulen ant woordt dat de tovermacht van de „Fumu" beperkt is. Waar zij extreem wil zjjn, verliest zij spoedig haar ge heimzinnige werking. Zij is maar een aaeht mueiekje dat de geeelliohmd i» het grote cafetaria brengt. element in het geheel, waar de autono Voor de precisiewerkers kan een goed gekozen muziekprogrammaatje de zenuw slopende spanning onderbreken. me mens leeft. Zij is op haar manier een tegenwicht tegen de afstompende invloed die van eentonig werk kan uit gaan, een vulsel waar men iets mist aan gezelligheid en warmte. „Boven dien", zo zegt hij, „houd ik er van op een of andere manier te spotten met het systeem, het menselijk te maken door soms eens iets heel ongerijmds te laten gebeuren in een programma". In menselijk opzicht is de „Fumu" een raadsel. Drs. F. van Grunsven, be drijfspsycholoog bü Philips, zegt dat de wetenschap nog geen duidelijke verkla ring heeft voor de werking van de ge bruiksmuziek, hoe oud het verschijnsel ook is. Het eerste wetenschappelijke onderzoek dateert uit 1911, toen een sta tisticus in Amerika toevallig verzeild raakte bij een Zesdaagse-wedstrijd van wielrenners. Hij bevond dat de muziek die bü tijd en wjjle gespeeld werd, een stimulerende werking had op de activi teit van de coureurs. Zonder muziek maakten zij een gemiddelde van 17,9 myi per uur, met muziek reden zü 19,6 mijl. Sedertdien zjjn er talloze on derzoekingen geweest naar de stimule rende kracht van de muziek. Zelfs heeft men, in Amerika weer, gemerkt dat koeien bü een muziekje meer melk af stonden dan in de stilte van een wei. Muziek is ook als therapie ingevoerd. Ze klinkt soms in de kamer van de psy chiater. Ze wordt in o.a. het Walter Reed Hospital op doktersvoorschrift ge bruikt, waarbü het programma aan de hand van het ziektepatroon is samen gesteld. Bü al die onderzoeken is ner gens een averechtse werking van de muziek geconstateerd, als zü maar oor deelkundig en dus ook met mate werd gedraaid. Bü allerlei soorten werk con stateerde men de gunstige invloed. Bü nerveus en haastig werk had men nog meer behoefte aan muziek dan bü rus tig werk. Op kantoren en lawaaierige ponskamers bleek goed gesorteerde mu ziek heilzaam te kunnen zjjn. Op de te kenkamer bleek zü de fantasie en de creativiteit aan te wakkeren en bü het teamwork van ongeschoolde arbeiders werkte zü de neiging tot eendrachtig handelen in de hand. Enfin, zo komt men na al deze onder zoekingen tot de opsomming van gun stige invloeden die de werkgever als muziek in de oren moet klinken. Maar ook zü'n personeel is er blü mee; dat wil zeggen: van weerstand tegen het invoeren van muziek is nog weinig of niets gebleken. „Wü moeten ons nog verder verdie pen in dit wonder", zegt drs. Van Gruns ven. „Waardoor is de jazz zo bü uitstek feschikt als gebruikmuziek? En waar oor koormuziek niet? Het mooiste zou zün als tü'dens het werk in ateliers en fabrieken het personeel af en toe uit zichzelf ging zingen, zoals vroeger vaak op het platteland. Maar dat gebeurt nu eenmaal niet meer". HENK SUèR Boormonsters voor onderzoek van de vaderlandse ondergrond door de Geologische Dienst. een van de belangrijkste taken van de Geologische Stichting. Men denke slechts aan het vele onderzoekingswerk dat verricht is bü de voorbereiding van de Zuiderzee- en de Deltawerken. In het IJsselmeer moesten daartoe bo ringen worden verricht tot 150 meter diepte. Het ging er om te weten te komen hoe de waterbeweging zou zün in de ondergrond van de polders en van het oude land, zowel vóór als na de inpoldering. En bü de Deltawerken wil men de loop bepalen van voorma lige zeekreken, die doorgaans binnen dijks zoutwaterkwellen veroorzaken. Steenbakkerijen willen weten hoe hun kleiwinningsgebieden zün samenge steld. Over het gehele land worden door de Geologische Stichting duizenden bo ringen verricht en de daaruit getrok ken monsters worden uitvoerig onder zocht en bestudeerd in een van de zes gespecialiseerde laboratoria van de dienst in Haarlem. Daar, in het achttiende eeuwse pand aan het Spaarne, treft men ook de uit gebreide bibliotheek van de dienst, het eigen pakhuis voor boormateriaal en het boormonsterarchief. De Geologi sche Stichting is vooral geïnteresseerd in de diepere bodemlagen. Het gaat er om de aard en de samenstelling van deze lagen te onderzoeken. Daar naast bestaat sinds het einde van de tweede wereldoorlog in ons land de Stichting voor Bodemkartering, die zich bezig houdt met het samenstellen van een oppervlaktekaart van de Ne derlandse bodem. Deze brengt de Ne derlandse bouem tot ongeveer twee me ter diepte in kaart. Alles wat daaron der zit behoort tot het studie- en werk- domein van de Geologische Stichting. Het spreekt dus vanzelf, dat de geo logische diensten van de verschillen de oliemaatschappüen nauw moeten samenwerken met de Geologische Stichting. De Stichting heeft o.m. tot taak de minister van Economische Zaken te adviseren, wanneer er con cessies worden aangevraagd voor het exploiteren van bodemschatten. De concessie-aanvrager moet zelf aanto nen, dat in het gewenste gebied de gezochte delfstof aanwezig is. De Geo logische Stichting gaat door controle of door eigen onderzoek na of de con cessie-aanvrage geologisch gezien ge rechtvaardigd is. Bovendien controleert zü of de omgrenzing van de gevraag de concessie redelü'k is en of dus ver wacht mag worden, dat de delfstof die doorgaans slechts bü één boring of enkele boringen is aangetoond geologisch gesproken op bereikbare diepte, in ontginbare concentratie en hoeveelheid in het gevraagde gebied voorhanden is. De Geologische Stichting is dus be paald niet een zaak van stoffige en muffe studeerkamers. De Stichting kent feitelük twee diensten: de Geo logische Dienst, welke eveneens te Haarlem gevestigd is, en het Geolo gisch Bureau voor het Mü'ngebied, ge vestigd te Heerlen. Tot 1956 hadden bei de instellingen een eigen directeur, maar sindsdien zün beide geplaatst on der directie van dr. A. A. Thiedens. Het bureau in Heerlen heeft ongeveer dertig man in dienst, onder wie een zestal academici. De Haarlemse dienst telt ruim 75 man, onder wie veertien academici. Dit personeel is echter ver spreid over de vüf districten, waarin het land verdeeld is. De Geologische Stichting bestaat als zodanig pas sinds 1936, toen zü in het leven werd geroepen ter voortzetting van de dat jaar opgeheven Rüks Geo logische Dienst. Nederland beschikt dus voor het geologisch onderzoek van de vaderlandse bodem over een parti culiere stichting, hoewel de kosten van de stichting voor vier a vijf zevenden gedragen worden door het rpk. De meeste andere landen hebben rijks diensten voor geologisch onderzoek, n de k< met het geven van adviezen aan over heid en particulieren. De leden van het bestuur en de directeur van de stich ting worden door de minister van Eco nomische Zaken benoemd uit een voor dracht van twee, die het bestuur zelf opmaakt. De belangstelling voor de structuur van de bodem in ons land dateert uit het eind van de vorige eeuw. Ver schillende buitenlandse bedrüven be gonnen toen in zuid Limburg kolen te delven. In 1902 volgde de oprichting van de Nederlandse Staatsmanen en al spoedig begon men de behoefte te voe len om ook de bodem van overig Ne derland aan een nader onderzoek te on derwerpen. Men verwachtte op meer plaatsen delfstoffen te zullen aantref fen. In 1903 werd voor dit doel opge richt de „Rüksopsporing voor delfstof fen". Vooral in die eerste jaren heeft deze Rijksopsporing pioniersarbeid ver richt. De delfstoffengebieden in de Peel en de Achterhoek zjjn in die pe riode ontdekt: kolen en zout. Zeer ve le rapporten zün in die beginjaren sa mengesteld. Aan dat pionierswerk was in 1918 vrüwel een einde gekomen. In 1922 werd besloten de Rüksopsporing op te heffen, maar de belangstelling voor de geologie was gewekt en dat jaar nog werd besloten tot oprichting van de Rpks Geologische Dienst. De dienst kreeg de opdracht een geologische kaart van Nederland op te stellen. Dat was overigens geen primeur, want op dit gebied had de negentiende eeuw se bodemkundige Staring zich al uiter mate verdienstelijk gemaakt. Zün werk werd bewaard en bewaakt door de Een zevende van kosten wordt bp- gedragen door de gezamenlijke steeiï- kolenmünen in Limburg en het reste rende bedrag verdient de stichting zelf Puls-steekboring op Overflakkee. De afdeüng kartering van de Geologische Dienst aan het werk. Mr. dr. W. A. M. Waterschoot van der Gracht, de eerste directeur van de „Rijksopsporing voor delfstoffen" en pionier van het geologisch onderzoek in Nederland. Hollandsche Maatschappij van Weten schappen en toen het rijk in 1922 be sloot zelf de vervaardiging van de geo logische kaart ter hemd te nemen, is een nauwe samenwerking met de Hol landsche Maatschappü tot stand geko men. Zo nauw zelfs, dat de Geolo gische Dienst in Haarlem onderdak werd verleend in het gebouw van de Hollandsche Maatschappü. Intussen hadden de mijnen al in 1907 een eigen districtsbureau van de Rüksopsporing gevraagd. In 1908 kwam dat tot stand en toen de Rüksopspo ring overging in een rüksdienst, voel den de mpnen er niets voor om rüks- ambtenaren in hun zaken te mengen. Het districtsbureau voor de münen bleef in 1922 dan ook zelfstandig als stichting van de gezamenlüke mijnen. In 1935 echter kwam aan de Rüks Geo logische Dienst een einde als gevolg van de bezuinigingen, die de regering Colün invoerde. Een aantal geologen gesteund overigens door de toen malige minister van Waterstaat be greep dat een geologische dienst niet meer gemist kon worden. En toen is in 1936 de Geologische Stichting in het leven geroepen, een particuliere stich ting waar ook de mpnen mee konden instemmen. Het districtsbureau voor de imjnstreek te Heerlen ging in de Geologische Stichting op. Het werk aan de geologische kaart van Nederland werd door de stichting van de rijksdienst overgenomen. Om streeks 1946 kwam dit precisiewerk tot stand. Nadien is men begonnen met een herziening van de kaart volgens ultra-moderne methoden. Op deze geo logische kaart is de samenstelling van grond en ondergrond in beeld gebracht, terwül de ondergrond in profielen ver werkt is. Bü steeds meer cultuurtech nische en waterbouwkundige werken wordt een gedegen kennis van de on dergrond vereist en het is juist dit om vangrijke werk, dat de Geologische Stichting in Nederland op zo'n voor treffelijke wijze verricht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 13