DRAADLOOS
CONTACT
Documentaire, show, muziek
1
Hé 'i
't geeft
meer
voldoening
DAG PU ZZLE
m
a
m
l
Luisteren naar:
naar:
KUIFJE IN TIBET
JtA
7
OEAAAAH!
DE LAATSTE SLAG
OSCAR
Mensen
ïoals wij
Dinsdag
Woensdag
B
1
g
I
i
Dinsdag
.ïaensdap
Eerste Paasdag
i
Buitenland
Buitenland
PAGINA 2
Toepassingsvoorbeelden van océ-produkten op het gebied van kantoorlichtdruk worden op aanvraag verstrekt.
Chemische fabriek L.van der Grinten n.v. Venlo Kantoren te 's-Gravenhage en Enschede.
j
Examens
stop luchtig.
#lrek rustig-
paleer niet!
1
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
door HERCÉ
Wanneer yeti geur /an alkohol
ruikt, dan hij komenHij houden
/an alkohol. Eens hij nabij Sedoa
tsjanq qe/onden en
gedronken
Tsjang drinken F
Wat betekent dat?...
Tsfanq is een sterke drank, sa-
h ib 2eer sterk bier. ..Yet/
drinkt tsjang, dan hj dronken
worden en slapen... Dan mannen
/an het dorp komen en hem bin
den. Maar yeti zeer sterk
Wanneer nj niet meer slapen...,
Ja, dan wordt hj wak--
ker met hoofdpijn, een
zeer bekende ziekte...
Ja, saftib, hij /rakker
boeien breken
ivorden, zjri
en weef.'
Goed Maar ik ga nu slapen
Welterusten
Die sneeuwman zal mg /ast
en zeker niet uit mijn slaap
houden.
ERIC DE NOORMAN
door
WILLEM CAPEL
KANTOORLrCHTDRUK^VANDERGRINTEN
BUSSUM, 24 april De N.C.R.V.
verraste ons zaterdagavond met een bij
zonder knappe reportage over de „Wes-
terdam", een „Nederlands verhaal over
een Nederlands schip. Verrassend is in
dit verband gesproken niet helemaal
de juiste term, want Kees van Lange-
raad heelt men reeds l.nng leren ken
nen als een televisie-documentarist van
bijzondere allure. Maar dit keer was hjj
dan bijzonder op reef. En dat bete
kende dus dat hij de korte, maar zeer
bewogen levensgeschiedenis van de
„Westerdam" in praegnante, kernach
tige beelden had samen at, waarbij
hij een zeer intelligent en suggestief ge
bruik maakte van de mogelijkheden van
het geluid. Bovendien was het „verhaal"
dan nog spannend genoeg om voortdu
rend te blijven boeien. Een toonbeeld
van een televisie-documentaire dus.
Elisabeth Andersen ontmoette dit
maal de Amerikaanse dichteres Emi
ly Dickinson. De samenstelling en de
regie van dit programma was vooral
een Vlaamse aangelegenheid. En wij we
ten niet of het daaraan te wijten was dal
het „gedramatiseerde portret" vrijwel
ten onder ging in een barre sentimen
taliteit. Wij hebben groot respect voor
de actrice Elisabeth Andersen, maar
het gaat ons te ver als wij haar alleen
maar bijpassende smartelijke, guitige of
blije gezichten zien trekken bij voorge
dragen en door Michel van der Plas
natuurlijk voortreffelijk vertaalde
teksten. Vooral als men dit all plaatst
tegen de achtergrond van nergens op
slaande m dus hevig misbruikte Cho-
pin-muziek. Voor de :est -olden er dan
allerlei niet helemaal goed te identifi
ceren personen over het scherm, die de
zaak alleen nog maar mistiger maak
ten, dan zij al was. Meteen na Kees van
Langeraad zag men dan hoe het niet
moest.
Wie na twee Paasdagen alle vreem
delingen had verwerkt hoefde zich
maandagavond maar aan de AVRO-
televisie te zetten om zich helemaal in
Duitsland thuis te voelen. Die omroep
vertoonde immers bijna anderhalf uur
lang een tweede show rond Vico Tor-
riano en dus uit Hotel Victoria. Voorzo
ver het ,,de nummers betrof ging het
hier overigens wel om goed gebracht
vakwerk, daar niet van. Maar het ve
bindende optreden van het pseudo-gang-
stertrio was van een beklemmende
zouteloosheid, ook déar t van.
Deze avond werd besloten met een
aflevering van Muziek-Mozaïek, gewijd
aan het orgel. En dat werd bepaald een
van de beste afleveringen van deze ru
briek. Willem O'Duys was met dr. An-
thon van der Horst naar de Grote Kerk
in Naarden getogen, waar drie orgels
staan, die door de musicus op een boei
ende manier werden uitgelegd en die
behalve door hemzelf bijzonder mooi
door Meindert Boekei en Albert de
Klerk werden bespeeld. Timp voer
de daarbij ir treffende beelden „uitge
kiend" waar het moest en fraai ver
zorgd waar het kon dc regie. Heel
interessant was ook de instructie over
het 3l-toonsorgel in het Teylersmu-
seum in Haarlem. Het Hammond-orgel
in het begin viel letterlijk en figuurlijk
enigszins uit de toon en de jengelende
„Rozen uit Picardië" had Duys beter
achterwege kunnen laten. Maar dit was
een kleine smet op een voortreffelijke
mozaïek. H.Hn.
UTRECHT, 24 april. Rijksuniversi
teit. Semi-arts: H Eggink, Utrecht; F.
van Harskamp, Rotterdam; mej. A.
Voorhoeve, Voorst; C. Broekhuyse,
Haarzuilen; arts: W. Peddemors, Utrecht.
(Advertentie)
(Advertentie)
9t' -
Ifi V1' 1
KRUISWOORDRAADSEL
2 3»» e 7 8 9 10
Horizontaal: 1. landloper; 2. vernielen;
3. scheidsrechter, ondergrondse tijdens
bezetting (afk.); 4. hoofdcommissaris,
spant; 5 bevel, avond (Eng.); 6 genoe
gens; 7. volksvertegenwoordiging in
Spanje en Portugal, gesloten; 8. ontzag
lijk, zoon van Noë; 9. Intern. Skating
Union, actief koolpoeder; 10. stad in
Frankrijk, vreemde munt; 11. plaats in
Overijssel.
Verticaal: 1. kooplust, Cerium (afk.),
liniaal; 2. rivier in Zuid Holland, doods
strijd; 3. Duitse vennootschapsvorm, uit
holling door stromend water; 4. aard-
bevingshaard; 5. platvis, opslagplaats, de
oudere; 6. bezwarend; 7. handel, rust
bank; 8 academ. titel, jenever; 9 getij,
pas wijd priester; 10. onderscheidings
teken, Engels lidwoord.
Oplossing: 20 april
1 saai - 2 aard - 3 arie - 4 idee - 5 tank
- 6 aval - 7 nato - 8 klos - 9 zand - 10
amor - 11 node - 12 dreg - 13 tolk - 14
open - 15 lena - 16 knap-
Vico Torriani trad Tweede Paasdag
op voor de AVRO-TV
kunnen zijn het afstappen van
(vooral door de befaamde Kurt Wil
TELEFOONi 010-135910. 01896-3344
Dank zij een overname van de uit
zending door de Westduitse televisie kon
de NTS Eerste Paasdag de operalief
hebbers bedenken met Friedrich von
Flotows opera „Martha". Muzikaal ge
zien stond de uitvoering op een behoor
lijk niveau. Het was daarom dubbel
jammer dat de rommelige, fantasieloze
en toneelmatige regie van Herbert
Junckers een onbevangen luister- en
kijkgenot in de weg stond. Bovendien
bleken de solisten meer over vocale
dan over acteertalenten te beschikken,
hetgeen de uitzending nog verder in
waarde deed dalen. Wat een winst had
van het
Wilhelm
veel gehanteerde) play-back-systeem
werd nu als een duidelijk gemis gevoeld.
De VARA bracht ons 's avonds na
het politieke weerpraatje van dr. L. de
Jong een wel bijzonder zouteloze afleve
ring van de anders toch wel grappige
serie „Vrije Nieuwsgaring". Bewonde
ring kon men hebben voor een fraaie
documentaire van de Belgische televisie
over het Vlaamse land. De prachtige
opnamen waren steeds van een treffen
de poëtische) tekst voorzien. Het in
feite pretentieloze blijspelletje „De hui
selijke vrede" van de in 1860 geboren
Franse schrijver Georges Courteline
groeide door het voortreffelijke spel van
Guus Hermus en Andrea Domburg van
een nauwelijks te verteren echtelijk ru-
zietje-uit-duizenden tot een alleszins
boeiend, en niet zelden amusant brokje
reële huwelijksproblematiek. Guus Ver-
straete hield de regie aan de sobere
kant en kweet zich daarmee goed van
zijn dienende taak. De Gene Kelly-show
die de avond besloot, werd een voor de
kijkers nogal vermoeiende aangelegen
heid, omdat de nu bijna 50-jarige show
man en zpn twee gasten maar bléven
dansen; vijftig minuten achtereen, met
slechts zeer korte onderbrekingen. In
deze intermezzi liet Kelly dan zijn wei
nig aantrekkelijk stemgeluid horen in
enkele belegen songs uit oude succes
films, waarbij opviel hoe goed hij wel
naar zijn collega's Perry Como en Bing
Crosby heeft gekeken. Nee, bepaald ver
rassend verliep deze eerste kennisma
king niet
F.B.
(Advertentie)
Zekerheid! DE OLVEH staat achter U.
HILVERSUM i. 402 m. KRO: 18.00
V. d. jeugd. 18.20 Kaarten op tafel, ge
sprekken over actuele problemen. 18.30
Licht ensemble met zangsolist. 18.50
Lichte gram. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25
Lo speziale, opera buffa (gr.). 20.10
Weet je weetje I tips voor wie een leer
boek te geleerd is. 20.30 Limburgs sym-
phonle-orkest en solist 21.55 De halve
Maan(d), ilcnt programma. 22.15
22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Gehwud
en ongehuwd, lezing. 22.55 Vreemd... een
keuze uit woord zang en dans van elders
en... anders. 23.25 Radiophilharmonisch
sextet: klass, muz. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. - AVRO: 18.00
Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Pianospel.
18.30 Lichte gram. 19.00 V. d. kind. 19.05
Paris vous parle. 19.10 Inl. tot muziekbe
grip. 19.25 Kamerkoor: Vijfstemmige mo
tetten. 19.35 Klarinet en plano. 20.00 Nws.
20.05 Klankomrankte levens, biografie van
grootmeesters der Lichte Muziek. 21.00
't Is maar een weet, licht programma.
22.00 Strijkkvvar'-t met piano: Klass.
muz. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act.
23.00 Mod. nuz. (gr.). 23.55-24.00 Nws.
(4.00 Radio Kamerurk 14.4a Voikslieujes
en -dansen. 15.00 Nieuwe Staten in een
oud werelddeel, lezing. 15.10 V. d. jeugd
17.00 Orgelspel. 17.20 Ned. koperork. 17.50
Regeringsultz.Aruba cultureel, door H.
Arend
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg. progr. 19.00 Zangrecital. 19.30 Klank
beeld. 20.30 Operamuz. 21.45 Lezing. 22.00
Nws 22.30 Interview. 22.59 Weerber.
23.00 Nws. 23.02 Voordr 23.15-23.39 Viool
en piano
ENGELAND, BBC. Light Programme,
1500 en 247 m: 18.33 Sportoverzleht
18.45 Hoorspel. 19.00 Nws. en journ. 19.31
Opzoektn van oude vrienden. 20.00 Ge-
var. muz. 21.00 Hoorsp. 21.31 Verz. progr
22.30 Nws. en sport. 22.41 Gevar. progr.
23.55-24.00 Nws.
NDR-WDR, 309 m.19.00 Nws. 19.15
Gevar. j gr. 21.45 Nws. 23.30 Kamermuz.
00 Nws. 0.10 Gram. l.OO Weerber. en
gevar. muz.
FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.18.30
Operamuz. 19.00 Nws 20.00 Kamerconc
met sol (In d pauze: muzik nieuws)
23.13 Kamermuz- 23.53-24.00 Nws
BRUSSEL, 324 m. 18.20 V. d. sold.
18 50 Sportprogr. 19.00 Nws. 19.40 Koor
zang 19.50 Syndicale kron. 20.00 Ronde
tafelgesprek. 20.30 Franse chansons. 20.45
Belg. muz. 21.15 Jazzmuz. 22.00 Nws.
22.15 Gevar. gram. 22.55-23.00 Nws.
BRUSSEL, 484 m.: 18.38 Lichte gram
19.30 Nws. 20.00 Symf. conc. (in de pau
ze: Vragenbeantw.) 22.00 Wereldnws
22.15 Jazzmuz. 22.55 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.00 Volksleideren en -dansen. 12.30
12.30 V. d. boeren. 12.55 Weerber. 13,00
Nws. 13.10 Licht progr. over de recla
mewereld 13.40 Licht progr. 14.10 Ork.
muz. op gram. 15.00 Hoorsp. 16.00 Ves
pers. 16.45 Lezing. 17.00 V. d. jeugd.
17,55 Weerber.
ENGELAND, BBC Light Programme
1500 en 247 m.12.00 Populaire gram.
12.31 Popul muz 13.31 Lichte muz.
13.45 V. d. kleuters. 14.00 V. d. vrouw.
15.00 Races. 15.20 Lichte orkestmuziek.
16.15 The Dales, dagboek. 16.31 Uitslagen
van races; 16,34 Gram v. d. jeugd.
17.00 Amusementsprogr. 17.31 Gevar.
muz. en berichten.
NDR-WDR, 309 m.12.00 Lichte ork.
muz 13.00 Nws. 13.15 Ork., koor en sol.
14.15 Orkest.conc 15.15 Lichte muz. 16.00
Liederen. 17 45 Amusementsprogr.
FRANKRIJK UI. 280 ên 235 m.12.02
Nws. 12.03 Lichte gram. 12.30 Weerber.
12.35 Gevar. gram. 12.50 Beurskron. 13.00
Nws. 13.15 Kamermuziek, 14.00 Ameri
kaanse concertmuz. 15.20 Liederen. 16.00
Beursber. 16.06 Engelse les. 16.21 Fllm-
muz. 17.00 Nws. 17.15 Kamermuz. 17.50
Boekbespr.
BRUSSEL, 484 m.11.55 Gram 12.03
Gevar muz. 13.00 Nws. 13.15 Ork. conc.
14.03 Klass. conc. 15.03 Lichte gram. v.
d ieugd. 16.08 Lichte gram 17.00 Nws.
HILVERSUM 1, 402 m.NCRV: 7.00
Nws. en S.O.S.-ber. .10 Gram. 7.13 Lich
te gram. 7.30 Te Deum Laudamus. (gr.).
7.50 Meditatie. 8.00 Nws. 8.15 Radlokr.
8.35 Licht instrument, kwart. (gr.). 8.50
Lichte gram. 9,00 V. d. zieken. 9.35 Wa
terstanden. .40 V d. vrouw. 10.10 Gram.
10.15 Morgendienst. 10.45 Gew. muz. (gr.)
11.00 Jaarvergadering CHU. 12.00 Gram.
12.10 Lichte gram. 12.30 Med. ten beh.
van land- en tuinb. 12.33 Bachkoor en
-orkest, klass muz. -.2.37 Alle-Dag-kerkd
13.00 Nws 13.15 Theaterorkest en sol.
13.45 Instr. octet (gr.): Klass. en moder
ne muz. 15.00 Lessen in het muziekbe-
luisteren. 15.30 Sopraan en piano- roman
tische liederen. 16.00 V. d. jeugd. 17.20
Pianoduo (gr.): Lichte muz. 17.40 Beurs
berichten. 17.45 Het spectrum, lezingen.
HILVERSUM 11, 298 m.VARA: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram.
8.00 Nws. 8.18 Muz. ochtendpost (gr.).
(Om 8.35 Van de voorpagina, lezing).
9.00 Gym. v d vrouw 9 10 Kookpraat-
je. 9.15 Ork. conc. (gr.) VPRO: 10.00
Protest Kerkliederen VARA: 10.20 V d
vrouw 11.00 Een avondje thuis, gevar
progr (herh.) 12.10 Hammondorgelspel
12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33
V. h. platteland. 12.38 Lichte ork. muz.
met koor en sol. (gr.). 13.00 Nws 13.15
Salonork. en zangsol. 13.45 Gespr. portr.
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
-20.00 Journ. 20.20 Zendtijd politieke par
tijen: UI zending van de Katholieke Volks
partij. 20.30 Speelfilm. 22.05 Kort filmpje.
22.15-23.00 London Symphony Orchestra
en solist.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Regionaal progr. NÜR: 18.20 Progr.
overz. 18 25 Die Nordschau. WDR: 18.40
Ilier und Heute. 19.15 So gefallst du mlr
NDR: 19 25 Verdere vooruitzichten wis
selvallig). 20.00 Nws en weerber. 20.20
Documentair progr. 21.10 Toneelstuk.
21.50 Liederen. 22.35 Nws
VLAAMS BELG. TLELEVISIEPROGR.
19.00 De katholieke gedachte en actie.
19.30 TV-kroniek v. d. jeugd. 20.00 Nws.
20.30 Speelfilm. 21.50 Gevar. progr. 22.35
Nieuws.
VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR
19.00 De katholieke gedachte en actie.
19.30 TV-kron. v. d. jeugd 20.00 Nws.
20.30 Speelfilm 21.50 Gevar. progr 22.35
Nws.
FRANS BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. Jongeren. 19.00 Gevar. progr.
19.30 Documentair progr. over ruimte
vaart. 20.00 Nws. 20.30 TV-spel. 22.00 Lec
tuur voor allen. 22.45 Nws.
NTS: 17.00 Jeugdjourn. AVRO: 17.10-
17.45 V d. kinderen.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. jeugd
VLAAMS BELGISCHE TELEVISIE
17.00-18.00 V. d. Jeugd.
46
Copyright Catterman
2t/j. Upgewoncien rennen de drie mannen de heuvel af; nog voor zy
halverwege zijn, komt Merwig der Franken hen tegemoet. „Ik hoorde,
dat u gewond was, maar het valt mee, zie ik," roept de Frankenvorst
uit. „Is Aetius niet wijs, of... speelt hij dubbel spel?" onderbreekt Eric
hem grimmig. „Waarom laat hij daar Attila de Hun tussen zijn vingers
doorglippen, terwijl hij..." „Ach, meent ge dat?" glimlacht Merwig.
„Nee, dat was een verstandige daad van hem; geloof mij. Waren wij
met die troep Hunnen in gevecht geraakt, dan zouden wij nu waar
schijnlijk óf dood óf gevangen zijn, want een overweldigende Hunnen-
strijdmacht zat ons op de hielen." Eric is maar half overtuigd en hij
steekt zijn misnoegen niet onder stoelen of banken, als even later
Aetius zélf, gevolgd door de koning der Westgothen, de Bourgondische
legeraanvoerder, de Alanenvorst en de belangrijkste krijgsheren temid
den der krijgers verschijnt.
„Ach, hier hebben wij de held", klinkt Aetius' stem en Eric ziet vol ver
bazing, dat hjj daarbij vriendelijk naar hém knikt. Aetius wenkt Sangi-
banus en vervolgt tot hen beiden: „Het was een wijze en moedige daad,
om op eigen gezag deze belangrijke heuvel voor ons te behouden. Deze
daad verdient beloond te worden." Aetius' kille ogen glijden langs
Sangibanus naar Eric en even meent deze iets van spot in die blik te
zien. „In de strijd, die komen gaat, zal ik als bewijs van grote hoog
achting mijn plaats aan deze twee helden afstaan. Vooraan, in het
midden der legerscharen, zal dan de plaats zijn van de vorst der Noren,
en de dappere Sangibanus, de vorst der Alanen met hun krijgers."
Svein Langtand knort instemmendde oude Alanenvorst strekt de rug
en knikt plechtig. Alleen Erics ogen boren zich diep in die van de
gladde Romein, want de hun toegewezen plaats mag dan de meest eer
volle zijn, het is bovendien zonder twijfel de gevaarlijkste.
51
De kinderen springen van vreugde op, dat is een
verrassing, naar tante Wilna.
„En Pappie komt jullie halen," voegt Leo er aan
toe, terwijl hij Wies een knipoogje geelt.
Ms ze goed en wel in de coupé geïnstalleerd zijn,
komt bi) Wies de angst weer boven. Doet ze er goed
aan, zo weg te gaan?
Ze leunt uit het portierraampje, grijpt Leo's hand
en fluistert: „Leo, weet je heel zeker dat alles goed zal
gaan, zal Marius niet vreselijk boos zijn?"
Leo knikt geruststellend. „Ik bel je morgenochtend
op, dan hoor je het resultaat."
Het gezicht van Wies verheldert in eens. „Doe je
dat heus?"
Maar dan vertrekt de trein, langzaam maar zeker
trekt de locomotief aan.
Wies wuift, krijgt tranen in de ogen bij de gedach
te dat ze nu heus weggaat, door haar tranen ziet ze
Leo niet goed meer, ze ziet hem nauwelijks wuiven,
maar de kinderen trekken aan haar mantel, ze willen
oom Leo ook nog zien. Eerst Jettie en dan Wimke
wuiven naar die onbeweeglijke figuur op het perron,
die al kleiner en kleiner wordt.
„Vindt U oom Leo niet lief, mammie?" vraagt
Wimke.
Wies trekt hem op haar schoot.
„Oom Leo is een schat!" zegt ze dan.
HOOFDSTUK XII
Buise stak de straat over en in zijn broekzak naar
de sleutels tastende, kreeg hij het gevoel alsof er
iets niet in de haak was thuis. De bovenverdieping,
waar de kinderkamer zich bevond, was tot 2ijn ver
wondering onverlicht.
Met een onzeker gevoel stapte hij z'n woning bin
nen.
Nauwelijks had hij jas en hoed aan de kapstok
hangen, of de kinderjuffrouw kwam met een ernstig
gezicht op hem af en vertelde, dat mevrouw een
telegram ontvangen had en daarop direct met de
kinderen op reis was gegaan, mijnheer Romunde had
hen weggebracht, in de studeerkamer lag een brief
en het eten was klaar en kon direct opgediend wor
den.
Toen hij de brief had gelezen zat hij zo stomver
baasd de kamer in te kijken, alsof het daarin was
gaan sneeuwen.
Hij draaide de brief om, als verwachtte hij aan de
achterkant nog een uiteenzetting te vinden of een
mededeling, dat alles maar een grap was.
Hij holde naar boven, naar de kinderkamer; leeg
en alles keurig opgeruimd. Naar de slaapkamer,
naar het boudoir van Wies, waar nog de geur van
haar parfum hing.
Hij ging weer naar beneden, naar z'n studeerka
mer en weer las hij de brief.
Toen gaf hij z'n gemoed lucht door het uiten van
een verschrikkelijke vloek, maar hij denkt aan het
personeel en dwingt zich kalm te blijven.
Daar zit Buise nu, de beroemde echtscheidings
specialist, die tientallen soortgelijke briefjes onder
zijn neus heeft gehad en aan de dossiers heeft toe
gevoegd, daar zit hij warempel zelf met zo'n epistel
in de hand.
Maar hij denkt niet aan echtscheidingsgronden, aan
moedwillige verlating van de echtelijke woning, niets
van dit alles.
Hij denkt aan het waarom, waarom is Wies wegge
gaan? Dat hij haar zo verwaarloost komt niet in
hem op; hij zoekt andere gronden. Mijnheer Romun
de heeft hen weggebracht, hoort hij de kinderjuffrouw
zeggen. Zou Leo... Maar hi1 verwerpt die gedachte
als al te dwaas.
Zijn eetlust is weg, maar voor het personeel moet
hi) toch iets gebruiken, zijn krantje blijft opgevouwen
liggen. Hij staart naar de plaatsen van Wies en de
kinderen en verwacht, dat direct de deur open zal
gaan en z'n huisgenoten binnen zullen stappen.
Hij lepelt zijn soep, maar het kan schildpad-, ko-
ninginne- of bruinebonensoep zijn of heet water, hij
proeft er niets van en zo gaat het ook met de an
dere gerechten. De tijd gaat verder en er gebeurt
niets.
In zijn studeerkamer blijft h(j met het hoofd in
de handen een poos zitten, dan staat hij energiek op>
hij is er van overtuigd dat hij met geen grap te doen
heeft, maar dat het bij Wies bittere ernst is.
Maar dan zal zij, voor den donder, een goeie aan
hem hebben.
Hij haalt een kruik jenever te voorschijn, zoekt ah
garen en cigaretten en installeert zich hiermee hu
de gashaard, die hij hoog opdraait.
Van alles maakt hij een goed gebruik, ai gam*
hangt in de warme kamer een mist van rook en d|
wangen van Marius vertonen een verdacht rooo
kleurtje, als gevolg van de vele borrels.
Hij is aan het denken geslagen, heeft zich voor de
geest gehaald hoe hij Wies leerde kennen, zijn eer
ste praktijkjaren, toen eerst Jettie en later Wimke
kwam.
Nu zijn ze weg, voor z'n half benevelde geest
hi1 reeds gescheiden en gedoemd alleen in dit grote
huis te blijven.
Z'n oog valt op een grote foto van Wies en de
kinderen, die op zijn bureau staat, hij haalt die naa*
zich toe, bekijkt haar lang en aandachtig, dan wordt
hij kwaadaardig, smijt het portret omgekeerd op d®
schrijftafel. Meteen schenkt hij weer in, hij wil w®-
meer denken, hij wil... hij blijft met het glas in zijn
hand onbeweeglijk staan, de huisbel gaat. Hij hoort
de stem van Romunde en zijn wantrouwen wordt
weer levendig, zou tussen Wies en hem iets gaand»
zijn?
„Zo, lieve moedersjongen," begroet Buise hem
sarcastisch, „zo brave, zoete man, die nooit een bor
rel neemt, die altijd even attent is, wat komt ventje
doen?"
Leo heeft de situatie door, de rode koontjes van
Marius zeggen genoeg, hij heeft spijt dat hij zo la®1
is.
Hij gaat op die flauwiteiten niet in, pakt uit z n
koker een sigaret, steekt die heel op z'n gemak aan.
„Waar heb je d'r gelaten? Haar kun je hebben»
dat kan en wil ik niet verhinderen, maar de kinde
ren nooit, nooit hoor je!"
(Wordt vervolg*/