Concertgebouworkest voldaan terug gekeerd van zijn Japanse tournee lochum s Brucknermissie is volkomen geslaagd Met souvenirs op Schiphol H. van der Linden oogst succes met jeugdfilms D ;BT r*™ ■■li JAPANS koor zingt Piet Hein Standbeeld voor Nederlander Eina Spoorenberg worstelt met ritssluiting Jongste produkt: HET VERRAAD VAN DE ZWARTE ROOFRIDDER Monsieur Casino' overleden Bijstand voor mindervaliden Reisbrief van Bernard Spieler Reuzen met elkaar op de vuist ZDOLSELEY m GEEN PEDAGOGISCHE AMBITIES Tijdelijke regeling Pantservoertuig in gebruik genomen CONCERTREIS DOOR JAPAN Piel Hein DIRK m MARK VRIJDAG 4 MEI 1962 PAGINA 9 Dankbaar Weerklank PAST U Wilt u meer ruimte, meer mogelij'kheden? f O Fanfa re Japanse muziek De dirigenten Eugen Jochum (links) en Bernhard Haitink van het Concertgebouworkest, brach ten bij terugkeer op Schiphol van hun bezoek aan Japan o.m. een geisha-pop mee, een geschenk van een concertvereniging te Koriyama. hoven-Brahmscyclus onder leiding van Pierre Monteux; 14 mei is het eerste van de drie concerten, Haitink zal 23 ju ni het Concertgebouworkest leiden tij dens een concert in de nieuwe RAI, waaraan Oré van Swol-P,rouwenstijn so listische medewerking verleent. (Van onze verslaggeefster) AMSTERDAM, 4 mei Even over "®:'f zeven streek gistermiddag de „Ad- "JJra! Richard E. Byrd" een gecharterd Uegtuig neer op het door de avondzon ,n Rloed gezette Schiphol en zette zijn a? t ?.re last, het Concertgebouworkest én o'ij" ^eide dirigenten Eugen Jochum Bernard Haitink, behouden aan de sjfond. Wuivende familieleden langs de j °menades, vlaggen die wapperden in je straffe westenwind; dirigenten stap je" uit gevolgd door wethouder De °°s, die de hele toernee meegemaakt oru directiestaf, bepakte en beladen *«*öeden: het hele gezelschap bruin- |®orand en in opperbeste stemming, be- woetmgen, omhelzingen, „eerste in rukken" die uitgesproken moeten wor- tn kersvers geplukt uit de mond van "nccrtmeesters en leiders. Een uit- sgend-coquette geishapop steekt heur oofdje uit een cartonnen doos. Platte (i 'tp dozen laten niet lang raden naar de aard van het souvenir dat zij herber- de beroemde soepele zijden, rijk fehorduurde Japanse kimono's! Lange, Papier gewikkelde stokken doen het ®rJh°eden rijzen van monsterachtig ver te eetst°kjes; het blijken., hengels fijn, een uitzonderlijk goed, in Ne- oh an,l niet te krijgen soort, naar de kestleden-hengelaars ons verzekeren, „frsemeester Van Hall, de Japanse a I''Remeester Van Hall, de Japanse am- j assadeur en wethouder Van Wjjck zijn - begroeting aanwezig. Per bus gaat het over het Schipholter- ejh naar het restaurant „De Wijde We- Vpi waar tijdens een persconferentie 2®le zaken verteld worden, die onze le- «f'1rsf reeds door de reisbrieven van de Q ,°bassist Bernard Spieler bekend zijn. er de bijna beangstigende stilte en |®sPannen concentratie van het Japan- m Publiek; over zijn hunkering naar ?Séerse cultuur en Westerse muziek f>nds ruim tachtig jaar, dus zo'n drie «eneraties, is voor de Japanner de West- .uropese toonkunst dé muziek; de in- 6ernse, zoals die o.a. in de theaters ag ten gehore wordt gebracht in ande- lu ri'mes en toonschalen, is daar abso- uut van gescheiden); over de levens- Aa°ht en economische energie van het apanse volk, over zijn industriële vorm- f®vinS, interieurkunst, over de camera's j" Parels, over de goodwill jegens Ne- ae,"land, het niet tot bedaren te brengen Pplaus na de concerten. Het zijn er in totaal vijftien geweest °P negen verschillende plaatsen. Ze- t'en hiervan zijn uitgezonden per ra dio en/of televisie. Het aantal toehoor ders van allen gezamenlijk was ruim Hif en veertig duizend. Onder hen be vonden zich veel jonge mensen en stu lpten, voor wie de hoge toegangs prijzen dikwijls wel een zwaar finan- Na °tfer betekend moeten hebben. „if,'®der concert zjjn een of twee toe van a gegeven- Akoestiek en condities t'astic ?,za'en was overwegend „fan- tival w v«f iaar °ude Osaka Fes- korne» 1 en de voriR Sereed ge- hierK** ooncertzaal van Tokio spanden rniré, de kroon; de grootste concert- "nte Was de Sp0rtha] in Shizuoka, e?n capaciteit van vijfduizend men. sen heeft. Van^a ^aPerecorder bracht de stemmen kin tv Nederlandse ambassadeur in To- A. J. de Voogd, Vn de sinds l* jaar in *aanse ka' Jaar in Japan gevestigde Ameri ca!» H 'Muziekcriticus Turcuitt, die hun kest iug voor het Concertgebouwor- kin? k" ziin Japanse reis tot uitdruk- v„|.|, brachten. Eugen Jochum uitte zijn lwZ).e".'nK over de geslaagde „Bruck- cUiatiSS,e"' die hij vervuld had: zjjn spe- de'iv'- d;,t de (tachtig minuten duren- ijfde Symfonie zou appelleren aan be ^HESTER, 3 mei -(UPI) eha V eriandse sopraanzangeres fen (jg Poorenberg heeft hier gezwo- 'u ze nooit meer zal optreden M'an^g Japon met een ritssluiting, Ojp rir er niet iemand in de buurt - 0 rn Ze dicht te rijgen. Zjj moest een ?'.'.sen laten wachten, omdat v°eren lna vergeefs gevech' moest SfOenVi 'Pet de ritssluiting van haar t'erd p Urige japon. Ten einde raad V'aarinen kamermeisje van het hotel Pen. Ze logeerde te hulp geroe- tp°e|nrtfr°te troost voor de zangeres PPchp .^ezPgbebbende kritiek in de tyeest rf ®r Evening News zijn ge lig jf.' H,et blad schreef dat ze prach- °hn nïef?' K Requiem onder Sir j ^evrmf had gezongen. ,ue Spoorenberg zei nooil zo hebben Zlgbeid van haar man te VeUs tJFev?eld- ,,Ik was erg ner- zei 2e ik het podium betrad", fnijn ®ir John stelde me op ?rvOon In. de toekomst zal ik huurt fgen dat er iemand in de Hlgen" °m m'n ritssluiting vast te het meditatieve karakter van het Ja panse volk bleek volkomen bewaarheid. Bernard Haitink had zijn beide pro gramma's nogal modern getint (o.a. La Mer van Debussy, het Concert voor or kest van Bartók, L'Oiseau de fue van Strawinsky en de Partita van Hans Hen- kemans), en ook met deze hedendaagse werken werd weerklank gevonden. Als tweede Nederlandse eigentijdse compo sitie fungeerde de Symfonie voor strijk orkest van Hans Cox onder leiding van Eugen Jochum. Een kranslegging op het voornaam ste gedachtenismonument in Hiroshima de ..Memorial Cenotaph" door Bernard Haitink vormde het symbool van een krachtig beroep op de gehele mensheid om de vrede ten koste van alles te blijven nastreven. ,,De lugubere indruk van alles wat er nog aan de atoomexplo sie herinnert en de dubbel-intense aan dacht van de bewoners daar tijdens het concert zullen mij altijd bijblijven", al dus Bernard Haitink. De gulheid met applaus van de kri tische en verwende Japanners de beste orkesten uit Amerika en Europa komen er concerteren de overla ding met geschenken en vriendschaps bewijzen, de ontvangsten op vliegvel den en stations, éénmaal zelfs met een door de schooljeugd in het Nederlands gezongen „Piet Hein", de verzoeken om advies en muzieklessen, de hand tekeningenrage („soms al vóór het con cert, onze handen waren er stijf van en we moesten maar zien hoe ons in strument daarop reageerde"), het wa ren allemaal evenzovele elementen van couleur local en kennismaking met de Japanse volksaard, die een verrijking voor ieder persoonlijk bete kend hebben. Is de tournee in artistiek opzicht een ongekend succes geworden, ook finan cieel zijn de uitkomsten verheugend: de organisatie is een self-supporting onder neming gebleken, met uitzondering van een relatief klein bedrag, veroorzaakt door de revaluatie van de gulden vorig voorjaar. Na een week vakantie zullen de or kestleden weer aantreden voor de Beet- Limburger H. van der Linden, die al een respektabel aantal Ne derlandse jeugdfilms op zijn naam heeft staan o.a. „Trouwe ka meraden", „Drie jongens en een hond", „Sjors van de Rebellenclub" lieeft daarmee kennelijk zoveel succes, dat hij er sinds 1953 regelmatig mee doen de is geweest cn het thans tot een fre quentie van twee exemplaren per jaar heeft gebracht. Zijn zakelijke opzet be rust op het werken met een kleine ploeg technici en amateurspelers op basis van een klein budget, jeugdfilms kunnen veel langer dan andere speelfilms re pertoire houden en leveren dus, op de lange duur, zekerder de investering en daarna winst op. Artistiek gesproken heeft de onder nemende producent-scenarioschrü ver regisseur-cameraman geen hoge aspira ties. Zijn publiek geeft spontaan en luide te kennen, wat het waardeert. En daarop stemt hjj zijn verhalen af, die niet veel anders behelzen dan een reeks besluipingen, achtervolgingen en vrolij ke vechtpartijen, waartoe een summie re intrige de aanleiding schept. Bewust pedagogische bedoelingen gaat hfj reso luut uit de weg, hetgeen aan zijn werk een door de jeugd bijzonder gewaar deerde vrijheid en spontaneïteit ver leent. In de regel worden de door hem tussen inktzwarte schurken en lelie blanke helden geschapen conflicten spe lenderwijze uit de weg geruimd door een paar ondrenemende kinderen, hoewel na tuurlijk ook zij door vele gevaren wor den bedreigd. De jonge toeschouwers, die zich graag met hen vereenzelvigen, funge ren dus mee als instrumenten der ge rechtigheid, waardoor de deugd aan het eind beloond en het kwaad ter dege wordt gestraft. Het bonte avon tuur en de fikse, maar onbloedige knokpartij, die daarbij hevig meespe len, schenken de opgewonden kijker tjes ongebreidelde opwinding, vreug de en voldoening. De vaak gebrekkige techniek en povere vormgeving ne men ze blijkbaar op de koop toe. In zijn nieuwste film „Het Verraad van de Zwarte Roofridder", die tijdens de Paasvakantie zijn Nederlandse pre mière beleefde, steelt de zwarte roof ridder met list en geweld het groene zegel van de edele ridder Bruno. Daar mee verwerft de schruk zich alle macht en gezag over de landstreek. Bruno's zoontje Alwin gaat nu met de jonge rentmeester van zijn vader op weg om het kleinood met list terug te kriigen. Ze worden echter door de knechten van de boosaard overweldigd en in een kerker gestopt, waar een langzaam da lend raam met scherpe punten hun le ven bedreigt. Intussen zijn het jongere broertje van Alwin en zijn zusje het onfortuinlijke tweetal op het spoor ge komen en gevolgd. Ze dringen via on deraardse gangen door tot in de vijan delijk burcht, ontfutselen de slapende rover het groene zegel en bevrijden de gevangenen. Als ze triomfantelijk in het vaderlijke slot terugkeren, is daar in middels de zwarte ridder al aangeko men om het gezag in handen te ne men. Dan zijn de rollen echter spoedig omgedraaid en keert zich alles in een zucht, maar zonder vloek ter dege ten goede. Dit verzinsel is niet bijster spiritueel. Het bevat zelfs voor kinderen veel on waarschijnlijks en het mist iedere be tekenis achter de beelden. Daarbij komt nog, dat de gespeelde scènes, vooral die waarin verklede en met baarden uit geruste volwassenen optreden, dilettan tisch van regie en onnatuurlijk van dia loog zijn. waarbij de synchroniteit van de schallende stemmen vaak te wen sen overlaat. Maar zodra de maker zijn eigenlijke thema, de uit gags en grap pen opgebouwde achtervolgingen en vechtpartijen, weer opneemt, wekt hij een amusante kluchtsfeer, die het van wege het verrassingselement en de overrompelende vaart altijd wel doet. Op dit olijke, op uiterlijke effecten berekende tumult van heldendaden in het gevecht berust het begrijpelijke succes van A an der Linden's vorige films en ook dat van zijn jongste werk, dat danig profiteert van de opgedane ervaringen. Inmiddels mag men de regisseur Van der Linden een compliment niet ont houden voor de fraaie wijze, waarop hij het Limburgse landschap heeft ge fotografeerd en de handighed, waarmee hij dit en bijvoorbeeld ook de Valken- burgse grotten als sfeerrijk decor heeft aangewend. Het Concertgebouworkest heeft zich bij één Janpanner in het bijzonder ver dienstelijk gemaakt. Het heeft hem de Franse trombone geleverd waarom hij had gevraagd. De Japanner, Kazoeo Okoera, stu dent aan de universiteit van Tokio en trombonist in het studentenorkest, hoor de in maart dat het beroemde Amster damse orkest naar zijn stad zou komen. Hij schreef toen een brief aan de zake lijke leiding, vragend om een tweede hands trombone van Franse makelij waarvoor hij niet minder dan 117 Ameri kaanse dollars zou willen neertellen. Aangemoedigd door de eerste trom bonist van het Concertgebouw-orkest, Hans Maassen, gingen de orkestleden op het verzoek in, en kochten in Am sterdam een trombone voor ongeveer het opgegeven bedrag. De leden van het Concertgebouworkest wilden Okoera de trombone cadeau geven, maar daar wil de de student niet van veten. Hij had het gelet gespaard van verdiensten buiten studietijd. Men werd het eens over hon derdzestig dollar, inbegrepen de douane rechten. Maar het Concertgebouworkest heeft hiervan maar 33 dollar willen aan nemen, en de rest geschonken aan een door Okoera aangewezen stichting of or ganisatie. Dat werd, uiteraard zou men bijna zeggen, het studentenorkest. Okoera was erg dankbaar en zei: „Ik heb het gevoel dat een droom werkelijk heid is geworden. Ik kan het nog nauwe lijks geloven. Ik zou iets willen doen voor de versteviging van de Nederlands- Japanse betrekkingen zodra ik hier af gestudeerd ben". (UPI). PARIJS, 4 mei (UPI) In Cannes overleed gisteravond Francois André, beter bekend als „monsieur Casino", de legendarische koning van de exclu sieve speelpaleizen aan de Franse Ri viera. Hij is 83 jaar oud geworden. „Monsieur Casino", die koningen en ex-koningen bij de naam placht te noe men, werd geboren als zoon van een arbeider van een brouwerij. Aanvanke lijk koos hjj hetzelfde beroep als zijn vader. Het werk in de brouwerij lag hem echter niet zo erg. Hij besloot dus een andere werkkring te zoeken. „Mon sieur Casino" werd slippendrager bij een begrafenisondernemer. Hij bleef bij deze onderneming wer ken totdat hij in aanraking kwam met de eigenaar van het beroemde „Ma- xim"-hotel in Parijs, Eugène Curnuche. Zijn toekomst kreeg hierdoor een an dere wending. Cornuche koor Frangois uit om in de Belgische badplaats Oos tende een speelhuis te openen. De basis voor zjjn carrière was toen gelegd. DEN HAAG, 4 mei De minister van Maatschappelijk IVerk, mej. dr. M. A. M. Klompé, heeft een tijdelijke regeling getroffen, welke voorziet in uitkeringen voor levensonderhoud en uitkeringen voor bijzondere doeleinden ten behoeve van gehandicapten voor wie op grond van de bestaande rege lingen zeer weinig kan worden gedaan. In een circulaire aan de gemeente besturen omschrijft de ministei deze categorie als volgt: meerderjarige, on gehuwde, in gezinsverband van onder houdsplichtigen wonende gehandicap ten, die jonger zjjn dan 65 njaar e ten gevolge van hun handicap geen regel matige arbeid kunnen verrichten. On der regelmatige arbeid wordt verstaan arbeid, waarvoor een netto-loon van f 30 of meer per week wordt ontvan gen. EINDHOVEN, 4 mei Het dezer da gen op de vliegbasis Eindhoven opge richte pantser infanterie rij- en oplei dingscentrum maakt o.a. gebruik van een nieuw DAF-produkt, de YP^t08, een 8-wieiig gepantserd personeelsvoer- tuig, dat ontwikkeld en gebouwd is voor het snel verplaatsen, van een ti railleur- of mortiergroep in het ge vechtsterrein. De bepantsering en de terreinwaar digheid van dit voertuig maken het mo gelijk de infanteristen dieper in het vij andelijke gebied in te zetten. De con structie is zodanig, dat de groep zeer snel eruit kan springen en indien nodig van het voertuig uit kan deel nemen aan het gevecht. De snelheid ligt tussen twee en negentig km per uur., snel wenden is mogelijk met een korte draaicirkel (18 meter). Met een volledig bemand en uitgerust voertuig kunnen hellingen van 45 graden op- en afgereden worden, terwfjl waterdiepten van 120 cm zonder speciale voorzienin gen genomen kunnen worden. De ge pantserde opbouw biedt plaats aan twaalf volledig bewapende personen, bestuurder en commandant inbegrepen. (Advertentie) De goede helden moeten heel wat moeilijkheden en gevaren doorstaan, alvorens de boze schurken het onderspit delven. Beeld uit de jeugdfilm. „Het Verraad van de Zwarte Roofridder" van de Nederlandse filmer H. v. d. Linden. Wf Bestel spoedig de pastoe-foto-pocket,, siechtséénguldeni Want hier leest en ziet u wat modern wonen is. Woon- meubelen die ruim te maken, licht en luchtig, mooi en praktisch! PavT Met interessante ar tikelen, foto's en te keningen van beken de medewerkenden. Met wenken en idee ën voor inrichters en herinrichters. Zó bestellen: Briefkaart adresseren aarts PasToe, Rotsoord 3, Utrecht, Afd, 6. Td. a: Eén gulden extra postzegels op adreszijdo bijplakken. Of b: Een gulden gireren op postgiro 51638 van PasToe, Utrecht. (Naam en adres duidelijk ver melden. U ontvangt de pocket per post.) Al a het bijzonder prettige verblijf in Hiroshima, waar, zaals ge- schreven, de orkestleden in Ja panse hotels logeerden, keerde het Concertgebouworkest terug narr Osaka. Daar werden nog drie con certen gegeven. Eén maa. dat was na de grandioze uitvoering van Bruckners vijfde symfonie, ditmaal met toegevoegde Japanse koperll' - zers, kon het aanhoudende ap plaus dirigent en orkest evenwel niet tot een toegift bewegen: de gr Ce concentratie, die deze symfonie vraagt en ook het feit, dat een toegift daar na een disharmonie zou schepper waren er de aanleiding toe, dat ditmaal het overduidelijk verzoek van de Japanse oorders gene geerd werd. Het Amsterdams Kamermuziekge zeischap heeft daar het klarinet kwintet van W. A. Mozart gespeHd ter gelegenheid van de jaarlijkse bij eenkomst van de Japans-Nederland se sociëteit van e ansai op 18 april. De executanten: Bram de Wilde, A- - dré van Aalst, Martin Haitjema, Koen van der Molen en Louis Smeehuyzen werden met Japanse hoffelijkheid aan de gasten voorgesteld. Zij ontvin gen na het concert een waardevol qt schenk uit de handt, van de presi dent, de heer K. Mahuaushika. Dat van Japanse ziju- niets wordt nagelaten om de gasten op de pret tigste wijze te ontvangen bleek op nieuw bij de aankomst in Lhizuoka. Behalve de voor de begroeting op het station altijd aanw zige char me. meisjes in kimono, die diri genten en stafleden met bloemen verwelkomen, was hier bij de in gang van het stationsgebouw een fanfarecorps opgesteld, dat het or kest met enkele pittige marschen begroette. Daarom leen talloze be langstellenden, die met rood -wit blauwe papieren vlaggetjes van hur. enthousiasme bl. gaven. De matinee werd hier in een nieuw gebouw gegeven, waar plaats was voor 4000 mensen. Er waren er iets minder, maar die luisterden geb j naar het concert onder leiding van Bernard Haitink. de mooiste genoemd Het Nationale Park Mikko lijkt op een Europese hoogvlakte. Hakko ligt in de richting van de. Fuji, Japans hoogste berg, met eeuwige sneeuw bedekt. Deze immen se steenmassa, ruim 4600 meter hoog, is onderwerp van talloze Japanse prenten. Hij heeft nog alle uiterlijke kenmerken van de vulkaan. In een der gebouwen in de kei zerlijke tuinen is Toki werd het Concertgebouworkest uitgenodigd voor het bijwonen van ee' voorstel ling door de keizerlijke dans- en mu ziekgroep van de zogenaamde Gaga- ku, een groep vi. zes in prachtige costuums gesto.zen dansers me* ach ter zich een orkest van finite,., ko to, kima, gong, trom, bellen en sho. Het meest bekende Japanse instru ment, veelal door vrouwen be speeld, i. de koto. Op d.t snaarin strument zij i de .i.en sneren ieder over een brug gespannen, de plaats van de brug is afhankelijk van dc toonhoogte; de snaren worden ge tokkeld. De kima ib een soort luit met vier snaren. De hischiriki, een primitief soort hobo, bezit voor wes terse oren een nogal nasale, onzui vere klank. Het meest wonderlijke instrumer is nog de sho, een com binatie van dertien korte pijpjes, die de klank bezitten van een hoog orgelregister, er waarvan twee to nen als een zeer langgerekt orgel punt door de muziek blijven klin ken. Er gaat een bijzondere, bijna impressionistische charme van uit. Gagaku betekent: elegante en nobe le muziek. Het is de algemene term voor de oude Japanse muziek. Deze wordt nu nog door het instituut in de keizerlijke hofhouding in ere gehou den en bij bijzondere gelegenheden uitgevoerd. In vroegere eeuwen was zij in feite ook gelegenheidsmuziek, maar vooral verspreid onder leden van het hof en de a^el, feodale heer sers, aanzienlijken, en soms gebruikt bij rituele plechtigheden in de tem pels. Musici en dansers hebben een mo derne opleiding genotenmaar stam- I men zonder uitzondering uit families, Metro in aanleg die al vele generaties lang de oude Japanse muziek en de dans beoefe- Het verblijf in Tokio met twee vrije dagen, die de gelegenheid ga ven tot ontplooiing van toeristische activiteiten. Tokio zelf, dat op het ogenblik een gigantisch metro project aan het uitvoe, is het moet voor de Olympische Spelen in 1964 gereed zijn heeft meer in woners dan Nederland. In opper vlakte is het ongeveer zo groof als de provincie Utrecht. Het centrum kan de vergelijkim met de wereld steden glansrijk doorstaan. Zulk een conglomeratie stelt overigens wel onvoorstelbare problemen a i huisvesting, volksjonuheid, ver keer. De grond is in heel Japan schaars, in Tokio is er een nijpend tekort. De herbouw van het cen trum hier en daar met voornamelijk in gewapend beto.i opgetrokk-1 handelsgebouwen geeft alles wat zich dagelijks in dat centrum '-,ioet verplaatsen nauwelijks ruimte. Op vallend is dat de verschillende zaken-branches hier bij elkaar lig gen. Optiek, mode, juwelen, bio scopen zijn hier, dikwijls huis aan huis bij elkaar gegroepeerd. Het bar-centrum geeft hier van wel het meest uitgesproken voorbeeld. Een bezoek aan de plaatsen in de omgeving van Tokio is uit historisch oogpunt boeiend vanwege de oude Boeddhistische tempels. Kamakura, op ongeveer zestig kilometer van Tokio heeft bovendien de ~>p één i - grootste bronzen Boeddha (die in Nara is nog groter) van Japanmaar deze wordt Na de uitvoering are- de orkest leden in de gelegenheid de Japanse instrumenten van nabij te bestuderen, waarbij de Japanse .ollega's de ma nier van bespelen demonstreerden. De beide concerten in Tokio schie pen een probleem ten aanzien van de vraag, hoe het Japanse publiek ki worden gestuit in zijn niet aflatende behoefte aan applaudisseren. Noch het doven van de lichtei boven het p- dium, noch het teken van Jochum aan het orkest om het podium te verlat r. bleken de eers'.e avond een geslaagde poging. Bernard Haitink vond ee i doeltreffender oplossing: hij nam na zijn laatste buiging beide concert meesters met achter het podium. Was er in Shizuoka reeds sprake van een bijzonder hartelijk vertoon van de bevolking, Koriyama be reidde zij het ork-"~, een ontvangst zoals geen van ons vooi mogelijk had gehouden. Een. klein gemengd koor had zich de moeite getroost om door middel van een ammo- foonplaat enkele maanden lang het „Piet Hein" in te studeren. Het re sultaat kwam kleurig tot klank. Ge deputeerden van de stad Koriyarr charmante meisjef -jJc hier, met veel bloemen, scholie: en met vlag getjes, zorgden voor een wel bij zonder feestelijke ontvangst. Enorme prestigewinst valt president Kennedy ten deel na zijn overwinning op de Amerikaanse staalmagnaten. Het behaalde succes is te danken aan moedig optreden dat staat voorop maar daarnaast ook aan doeltreffende inschakeling van de publieke voorlich ting en een uitgekookt spel met de mindere goden in de bedrijfstak, met ondernemingen van geringer formaat, wier economische positie tegen die van hun priceleaders in het econo mische krachtenveld gebracht werd. Dat doet aan het resultaat niet af, kan men zeggen, want het blijft een bijzonder spectaculaire zaak. Maar prestige moet met nieuwe wapenfei ten gevoed worden en de vraag is of de „kapitalistische taktiek van Ken nedy bij de woedende fabrikanten geen weerwerk oproept, dat overwin ningen als deze in de toekomst steeds moeilijker maakt. Een andere omstan digheid, die hij nuchtere beschouwing niet verzwegen mag worden, is het conjuncturele klimaat, waarin Kenne dy zijn krachttoer kon verrichten. Het Amerikaanse publiek is alert gewor den door de economische groei van Europa. Men ducht onze concurren tiekracht ten zeerste en voelt zich gaandeweg wat onbehaaglijk in zijn geïsoleerde gezetenheid. Wat Ameri ka daarom nodig heef' is eigenlijk een prijsverlaging. Het is de laatste jaren duidelijk geworden, dat deze verlagin gen zelfs in uitgesproken depressieve stadia nauwelijks meer tot stand ko men. Eigenlijk moest aan deze pas sieve prijsverstaning een einde komen. 1 egen die achtergrond is Kennedy s onderdrukking van een actieve prijs verhoging nog maar een eerste stap. waarbij hij bovendien de wind mee heeft. Erhard s gevecht tegen de prijsver hoging van de Volkswagenfahrieken zal wellicht toch leerzamer blijken te zijn dan het gebeuren in de Ver enigde Staten. Het Wirtschaftswun- der hapt naar adem. West-Duitsland is aan het einde van zijn expansieve krachten gekomen en met dat beeld zijn wij beter vertrouwd dan met het Amerikaanse. Van de overwegingen de politieke daargelaten welke bij die gespannen sfeer in het geding komen, geeft de correspondent van het Parool een instructief voorbeeld. Hij laat zijn bronnen vertellen, dat de vertegenwoordigers van de vakbewe ging in de raad van commissarissen van „Volkswagen hun president prof. Nordhoff, we! zullen steunen, „aangezien deze bij loonsverhogingen steeds bijzonder soepel was Zo lo pen dus de gootjes als het regent, alle „Seelenmassage van prof. Erhard ten spijt. Het zij al degenen, die met blauw drukken voor de medezeggenschap in de N.V. op zak lopen en dat zijn er langzamerhand zeer veel ter overweging aanbevolen. Wat ons Nederlanders in deze prij- zenkwestie eigenlijk wel aanstaat is de directe en onverbloemde wijze waar óp de partijen in West-Duitsland en Amerika met elkaar op de vuist gaan. Het zijn ongetwijfeld geen voorbeel den waarvan de navolging zo onver deeld aantrekkelijk zou zijn, maar het geeft een volk wel de kans te consta teren waar in zijn economie de hoofd- scharnieren knarsen. Men hoeft geen vechtjas noch een oproerkraaier te zijn om zoiets naast de spannende ver- wi kkel ingen rond de prijs van het bintje en van de pappen en de vla's toch wel mooi te vinden. (Advertentie) Degelijkheid en distinctie gaan schitterend samen in een Wolseley- een wagen van stijl en standing. BUY vCimjhbS WISELEY BUY WOLSELEY Importeur AMSTERDAM TEL. 72 92 55 De bevolking in het bergachtige ge bied rondom Koriyu eert nog steeds de naam van a Nederlander, die 80 jaar geleden naar deze streek kwam om zijn waardevolle adviezen te geven bij dt aanleg van irrigatie- werken. Ir Van Doorn heeft door zijn deskundige bemiddeling de bevolking onschatbare diensten oewezen, waar door een van de onvruchtbaarste stre ken van Japan voor cultuur werd opengelegd. Men mag daarbij tevens bewondering hebben voo, de Japanse overheid, die in ce jaren '80 reeds aan zulke uitgebreide projecten aan dacht besteedde. In een korte plechtigheid bij het monument, dat de nagedachtenis aan ir. Van Doorn eert, heeft de burge meester van Koriyama de_a vroege Japans-Nederlandse samenwerking nog eens gememoreerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 9