DE PROEF OP DE LEVENSSOM Ed. Hoorniks jongste bundel: „De Vis, gevolgd door In De Vreemde" Hella Haase sprak over de moderne Nederlandse roman Koninklijke familie ziet gewest Friesland het leeft en werkt Goldoni's „LEUGENAAR" te weinig speels gebracht Donderdag bindt het Haarlems elftal de strijd aan met de Engelse club „Leyton Orient" fit'® JfÉF - jptl Ifl--' iii w. Freek Souwer opent expositie van Santen Herkansingsronde om NHSB-schaakleeuw A T A X - T A X I Afscheid van het oude Theater Jjir^PSjf ljj|l DINSDAG 8 MEI 1962 fAGINA 2 Haarlem e.o. Films Muziek Diversen: Leeszaal: HAARLEM, 8 mei Het thea terseizoen spoedt ten einde. Het ene gezelschap na het andere komt zijn laatste première van het seizoen in Haarlem vertonen. Alleen de Haagsche Comedie brengt deze maand in het Huis aan het Wilsonplein nog drie pre mières. Gisteravond kwam de Arnhemse toneelgroep „Theater" afscheid nemen met „De leuge naar", een van de veelgespeelde comedies van de achttiende eeuw- se Italiaanse meester, Carlo Gol- doni. Het was een echt afscheid, want Theater komt in zijn hui dige samenstelling volgend sei zoen niet meer terug. De directie en een aantal medewerkenden gaan naar Rotterdam, terwijl an deren in Arnhem hun plaats zul len innemen. Onder leiding van Rob de Vries heeft Theater negen jaar lang uitstekend toneel ge speeld en het is dan ook met wee moed, dat men deze Arnhemmers ziet vertrekken. id it baghari l 1 b»9WlI I:-. ROBERT PIGUET Wie het voorrecht heeft gehad de grote dichter P. C. Boutens te kennen, zal hem misschien een geenszins onbewaakt ogen blik met die krassende, en toch drei nerige stem hebben horen beweren als hem gedichten van Hoornik, van Van Hat- tum of Den Brabander onder ogen kwa men „Deze Héééren maken niets an ders dan gemengde berichten op rijm! Zij vergeten dat zij, dadelijk als zij een vers maken, concurrenten worden van Homééros!" De drie, uie een poosje op één per ron stonden, hebben intussen nog wel iets anders gedaan dan ge .cht. Eén van hen is het wrede adagium tro gebleven n.l. dat men öf het leven schrijft of het leeft; en ver' het laatste. Een ander vrrt zich op van er gernis en bleek een veel groter pam fletschrijver, in welke vorm dan ook, dan dichter. Hoornik echter dwong zich en zijn talent in andere richting en heeft, op instigatie van buitenlandse voorbeelden, het versdrama in ons la, gestimuleerd met min of meei succes. Hij leerde aldus het vers zo -1 en soepel te hanteren dat hij al spoedig genoodzaakt werd van zijn lezer te zeg gen, mèt Jacob uit „De Bezoeker „Mijn taal is hem te ongepast, te tii- viaal" In zijn laatste bum -1, zoëven ver schenen bij Meulenhoff als deel 41 van de reeks „De Ceder", en getiteld; De Vis gevolgd door In De Vreemde, is de taal niet ongepast, en slechts triviaal in de zin van doodgewoon. Het is alles doodgewone, menselijke spreektaal. Het is zo ver van alle kwc-i-dich ter lijk- heid, van alle affectatie, van alle ge- wild-eenvoudig zijn, ran alle gewron genheid van beeld en verrassing van vorm dat het woordklassiek, ons on willekeurig op de lipp -l komt. Ik geloc niet dat rioornl. ooit iets mooiers geschreven heeft dan het grote gedicht „De Vis". En ik geloof tevens niet dat er de laatste jaren en dan moeten we terug gaan tot de schoon ste gedichten van Nijhoff aandoen lijker. edeler, waarachtiger verzen In de nederlandse "aal gemaakt zijn. Hier Is de eenvoud zo superieur geworden, dat zij treft als een steen in de borst. In „De Vis" met zijn uiterst summiere anecdote het „gemengde bericht", waarover >outens zo «malend sprak is de dichter, de spreker, nog iets ver der gegaan dan vroeger. Hij praat over: een man, een vrouw. Terwijl hy rich telkens weer vergist en dan „ik schrijft. Hy poogt afstand te nemen van zyn ik, zyn eigen leven en ervaring en die te bewaren. Mgar waar het om gaat is te belangryk. Hy kon er niet over zwijgen. Hij moest het vertel len. Hy moest verhalen wat hem op die reis in Spanje is overkomen en aaar hy alles, het leven, zyn liefdesverhouding, zijn hunkering, zijn angst, zyn wanhoop, zijn hoop en wenend verwachten zon der uitzicht, zyn gewoontelust, zyn achteloos hanteren van de liefde die hem wordt geschonken op aarde en in de hemel, wil objectiveren, begint het vers Een man en een .touw yn op reis. En al heel gauw valt het woord d doden. Het is de dood die meerijdt. In „De Vis" wordt Hoornik tot in zijn merg doordr gen van de d i. Hy kan er niet meer omheen. Hij kan hem niet meer negéren, niet belacheiyk maken. Hy is niet ver meer en hy is aar onher roepelijk, op een handsafstand. De vrouw chauffeert. Vast ligt het rad in haar stevige handen. is uiterst capabel, reddert vanzelfspre kend alles, neemt de nodige maatrege len die getroffen moeten worden. Het contact met d° man is ogezegd vol maakt. Iedere nuance van wil en wens registreren deze mensen va*- elkaar. Zij behoeven bij «vijze van spreken geen mond open te doen en kurr.en toch sa men leven in goede, uitstekende ver standhouding Zij kennen eikaars reac ties zo precies als alleen mensen ze kennen, die jarenlang in de grootste intimiteit en de grootste intellectuele eenheid met elkaar omgaan. Een woord is soms al overbodig, een blik te uitge sproken. Het is de sfeer, uitstraling van de een en van de ander, die vol doende blijkt tot het volgen van eikaars gedrag. Zij zijn in de loop der jaren h elkaar geschoven als twee ui'mst ge compliceerde deeltjes van een puzzel en zij vormen een eer' id. De n: n blijven te zien, maar dat is dan )ok s' les. En de kleur verschilt. Maar geen van beiden zou het wensen. Wat zij voor zichzelf en in zie'..-, met alle hoop die een mens kan opbren gen, willen, spreken zij "mt uit. Dat wordt alleen maar in een gedicht open baar gemaakt vooi de goede, voor d uitstekende versta- -. Maar het sa- men-op-reis-gaan is een kleinigheid, terwijl we allemaa weten dat het een vorm van levenskunst vereist, die wei nigen van ons machtig zijn. Maar voor deze man en zijn vrouw aan het stuur bestaan de moeilykheden niet in het sa men eten, samen slapen, samen wande len, samen lezen, sa ïen kijken. Het be staat in het samen denken. Misschien zelfs denken zij hetzelfde, maar hun reacties zijn verschillend, ook al lijken die, naar uiten uit, dezelfde. Hun reac ties op elkaar zijn heiden be1—nd. Ver rassing is uitgesloten. Deze reis zal voor beiden de proef op de levenssom zijn. Deze reis naar Spanje is het keerpunt Of zij wijken onhoorbaar, ongemerkt, door wie dan ook, door henzelf zelfs niet, uit elkaar, öf zij zullen inderdaad als het koud wordt in hun bloed, als de hormonen zwijgen, als het hart langzamei klopt, de vingers verstijven, de haren afval len en grijzen, dezelfde kleur aanne mer., zó, dat zij nog slechts een nuance verschillen, de een van de an Ier En hun namen alleen nog maar samen worden uitgesproken. Zij gaan van San Sebastian naar 'iet dorpje Zarauz, maar zij willen er niet blijven. Het huis is een dodemanshuis. De vrouw staat op van het te. is. „Zij heeft dus gezeg overweegt ij, dat ze liever verder wil gaan Hij V- zich achter haar aan." Onderweg verlangt d vrouw naar man, die naast haar siaapi. Als h" wak ker wordt, is er niets ïodig om hem het verleden in herinnering te roepen. De naan is rood als bloed en dat doet 'rem denken aan het Lagertrans- port. En de dood. „Wat is dood? Een woord. Het olijtt dood. Het dient uitgediept h.rb. 'd, het moet honderdvoudig omschreven. uit de dode letter geheven, uit de taal worden weggehaald, bestaan krijgen, ademen, leven en kruipen uit dit papier." En dan gebeurt er een wonder De man krijgt e<m eken. Het Teken r'ni wij allen kennen, Vis. .Door óf w; dernis van zijn a- pst breekt leven jls water naar binnen: eei ;ee, een spring- Op het kruispunt ieder woord vloed van hoop." zyn soortelijk en ander gewicht ke ren ze om en gaan terug r Zarauz, waar de maan de golven bloedrood kleurde. En lan zegt het meisje-voor- alles in het hotel: Be me u God in de slaap. De vrouw heeft het niet ver staan, zij is doodop. Maar na die vis, a dat bloedrode, na de dood, is daar voor de man dan door de mond van het meisje weer: God. En dan hunkert ie vraag in alle geledingen van ziel en lichaam, van verstand, brein, inzicht, gevoel, fantasie: Wai is God? „Wat is God? Wat is God? Wat is God? Een schelp. Een vallende ster. Een rietpluim. Avond. Een berg. Stilte. Het oog van de naald. Wat is God? De onderste steen. Wat is God? Het mes op de keel. De reden waarom ik dit schrijf. De reden dat ik mij ver rs. De reden van mijn bestaan. Ik zit als een rat in de val. Wat is God? O, God, wat is God?" In het tweede deel var het vers gaat de vrouw het dorp in en zoals de man, ontmoet de vrouw ook de symbc' -n, dc tekens die -aar doen terugdenken aan het verleden. Dat wijst op de ouder dom: het ogenblik niet te kunnen ge nieten zonder de ass iatip met dat wat eens geweest is. Zij cUat bij een sou venirwinkeltje en denkt aan een an der, een jonge man op wie zij verliefd is geweest, de man die voor haar de vreug de, de lach, de dans van het :taan heeft betekend. Maar hoe de zinnen ook gejuicht hebben, j zag heel duidelijk hoe het eigenlijk tond. „Maar hij heeft mijn dorst niet gelest, noch heeft hij mijn honger gestild, noch heeft hij mijn leegten gevuld Wa. was het? Geen ;!°fde die blij maakt, die zich zelf verdiept en verduurzaamt, maar een liefde met kieren en kuilen, verheimlijkt en haastig "enoten, een misdaad gepleegd in een bos De vrouw draait de nolen met kaarten een slag om. Dan ziet zy de vis. Een zilveren vis op een standaard. Een broche tuss< a..dere broches. Een oog, en dat oog 'jkt haar aan." De man intussen beleeft, al kijkend naar de kinderen an het strand, die soldaatje en revolutie spel een crisis. Hy voelt de Vis diep in hem en fluis tert: „Wie ben ik?" De man eet de vrouw draagt de broche met de vis. Dan verdrinkt een kind in zee, een jonge tje. Wanhopige pogin m om hem e redden. En het echtpaar, het vreemde echtpaar, zonder kinderen, vraagt zich af: „Wat zien wy nu van God? Niets. Alleen wordt de druk van de klem waar u net zo in zit ,s ik, al schudt u misschien ook van nee groter dan le vensgroot als vlak langs ons heen op de zee, het heen en weer van die boot. Besta je? ,Of God, ben ji dood?" Zij géan beiden naar de uitvaart in ie dorpskerk. En daar is de vis weer „in die kleine zilvem doos met een vis erop en een roos; in in beetje wijn en wat brood. „En God? Waar is God? Hy is daar in die kleine zilveren doos met een vis en -en roos; in een beetje wijn en >vat brood leeft hij en kén niet dood." Tussen geloof en ongeloof baant de man zich moeizaam een weg. Wat later ver trekken de man en zyn vr—tw. D<- man zit nu aan het stuur. Het laatste wat zij zien is het hoofd van Johannes de T per, die de weg des Heren recht maak te, de weg van de Hee- naar ons en de dichter, de weg van ons en de dichter naar Hem. de Ene, War- en Waarachtige Vis. Eduard Hoornik heeft een prachtig en aangrijpend vers geschreven. Het :s wellicht het mooiste wat hij ooit ge maakt heeft en .iy hééft mooie verze.. geschreven. Het is alsof hij de verwor venheden van jaren in dit gedicht heeft kunnen samenbrengen Ach' kleine en grotere verzen completeren de bundel. Ik mis het gedicht „Puerta del Sol" met die aangrijpende al van de blinde be delares: „Soms strijkt een duif lan myn voet, toevallig en redeloos Ik weet -el wat hy uav doet. Vlak bij myn ten is zon. Haastig trek ik ze in." Hoorn: een heel eind gekomen sedert de „gemengde berichten." -y blijft nog steeds be' ommerd om de an deren, maar niet meer op het so 1 vlak, niet meer om méér ood en spe len; hij haat niet meer - als hij het ooit deed .naar zaJ zyn voeten terugtrekken <mdat h.„ weet dat voor een ander de zon, die hy iet „Ion kan en waarvan hij horgstens iets voelt een levensnoodzaak is. Zijn medelik' heeft plaats maakt voor deernis; en, zijn poëzie wijkt het menselijke geval voor de mens. Zyn grote talent mlneert in „De Vis gevolgd door In De Vreemde". Het is ongetwijfeld een bundel verzen, die een hoogtepunt vormt ln de Neder landse poëzie van dez tyd. J. W. HOFSTRA. HAARLEM, 7 mei De tentoonstel ling van Jozef Santen by Galerie Ult- tenhout werd zaterdag geopend door de schilder Freek Souwer, naar hy ver klaarde, uit belangstelling en sympathie voor zyn exposerende collega. Hy vergeleek een tentoonstelling met een roman, de hoofdstukken daarin met de schilderyen, de ontwikkeling in de handeling met de onderlinge samen hang van de werken van de schilder. De schilderyen van Santen zyn getuige nissen van zyn ontmoetingen met men sen. Zyn werken vormen de stukken van de legkaart van zyn levensroman. Het is geen geheim, vervolgde spre ker, dat de opleiding van Santen in han den is geweest van de Haarlemse nestor Boot. De verhouding van meester en leerling vooronderstelt echter meer dan het naarstig navolgen. Manier, palet en onderwerpen mogen dan belangryke kenmerken zyn van verwantschap, de positieve wil van de leerling zal erop gericht zyn het eigen wezen te ont plooien met behoud van het geleerde en met waardering voor de leraar. Hy wordt dan diens partner en medespeler. Met een aanbeveling ,,de hoofdstuk ken van Santen's levensroman te gaan lezen" verklaarde de heer Souwer de tentoonstelling voor geopend. Men kan haar bezichtigen tot en met 27 mei, da- gelyks van 10.30 tot 5 uur en 's zondags van 2 tot 5 uur, alsmede op de vrydag- avonden van 8 tot 10 uur. HEEMSTEDE, 8 mei De afdeling Heemstede van het Katholiek Vrouwen gilde houdt woensdagavond een byeen- Romst in het parochiehuis Anno Sancto. Kapelaan P. G. van zyp uit Haarlem zal een lezing met film en lichtbeelden over de bedevaartplaats Banneux, ge- HAARLEM, 8 mei De herkansings ronde van de wedstryden om de NHSB- leeuw heeft geen verrassingen opgele verd. Teams die zich in de eerste ronde min of meer onverwacht geklopt zagen waren in de herkansing beter op hun hoede en speelden zich alsnog in de tweede ronde van deze kwartetwed- stryden. De schaakclubs die in het strydperk kwamen, noteerden de vol gende uitslagen: Bergen 1HWP 3 4-0: LaskerPat Mat 3 3-1; Weenink 3 Heemstede, Heemstede teruggetrokken; Oppositie 1Westsaen 3-1; Pat Mat 1 KSC 3-1; Schaaklust 1Schoórl 4-0; Het Witte Paard 2—HWP 2 3V*-4'/s; Weenink 2—Driehuis 2'/«-l1/». In de tweede ronde worden de vol gende wedstryden gespeeld: VWKyk Uit; Pat Mat 2Weenink 4; Weenink 1 —Bergen 2; Castricum 1Oppositie 1; HWP 1—Lasker; MSC—Zaanstreek N.; Castricum 2—Het Oosten 1; Santpoort 2 —Schaaklust 2; MagnusBergen; Het Oosten 2HWP 2; Santpoort 1—Het Witte Paard 1; De Pion—Weenink 2; Schaaklust 1, Pat Mat 1 en SSCH heb ben vry geloot en komen zonder meer in de derde ronde. In de competitie van de Noordhollandse Schaakbond zyn nu de laatste partyen beëindigd waardoor in de lagere afdelingen de volgende eindstanden zyn ontstaan: 2e klasse 3: Aalsmeer 10, Hoofddorp 6, De Uil 6, Dé Torens 4, Het OoSten-2 3, KSC 1. 3e klasse A: Schaakmat-2 8, Magnus 7, KTV-2 6, DEZ 4, ochaaklust-2 3, Schoorl 2. 8e klasse B: Westsaen 8, Oppositie-2 8, Castricum-2 6, DOS 6, Zaandam-3 4, Purmerend-2 0. 3e klasse C: Kijk Uit-3 7, Weenink-2 8, Santpoort-3 6, Driehuis 4, Pat Mat-3 4, Bloemendaal-3 3. 8e klasse D: Rolland-2 5-9, Zandvoort- 2 5-5, VHS-4 8-10, Aalsmeer-2 8-7, Heem- stede-3 8-7, HWP-2 8-4. 4e klasse A: Aartswoud 10, Aris de Heer 7, Wieringermeer-2 6, KTV-3 4, Caïssa-3 2, Bergen-2 1, 4e klasse B: Saende-2 11, De Pion-2 7, Witte Paard-2 6. Zaandam-4 8 Oppo- sitie-3 4, Assendelft 4, Weenink-4 4. 4e klasse O: Kyk Uit-4 12, Weenlnk-3 8, Het Oosten-4 8, Lasker 7, Castricum- 3 5, Driehuis-2 2, Assendelft-2 0. 4e klasse D: SSCH 14, Het Oosten-3 12, HWP-3 7, Hoofddorp-2 6, Aalsmeer-3 5, Het Oude Slot 5, Kijk Uit-5 4, KSC-2 8. CINEMA PALACE: (2e week) Koning der koningen, 14 jaar. Dag. 7.30 uur 25.30 uur in doorlopende voorstellingen: „Het zilveren huwelijksfeest van het koninklijk paar", alle leeftijden. FRANS HALS: Ieder meisje weet het, volw. LIDO: Eddie slaat zich erdoor, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. LUXOR, t/m do.: Voor Johnnie geen liefde, strikt volw. 2, 7 en 9.15 uur. REMBRANDT: (2e week) Diamanten bij het ontbijt, volwassenen. 2, 7 en 9.15 uur. ROXY. De volmaakte overval, 14 jaar. 2, 7 en 915 uur. STUDIO, (3e week): Zij sneuvelden niet tevergeefs, 14 jaar. 2.15, 7 en 9.15 uur. MINERVA, t/m do. 8.15 uur: Porgy en Bess, 14 jaar. Dinsdag 8 mei Stadsschouwburg, 8 uur: Uitvoering van „De Hongaarse Bruiloft" door Operette Ge zelschap N.O.G. Grote of St. Bavo Kerk. 4 uur: Orgel concert door Piet Kee. Gratis toegang. Concertgebouw. 8.15 uur: Concert door het N. Ph. O. o.l.v. Henri Arends. Soliste: Branka Musulin, piano. Programma: Beet hoven en Tsehjaikowsky. Dinsdag 8 mei Rest. Brinkmann, Muziekzaal. 8 uur: Ver eniging „Haerlem", H.B.E. Wamaars spreekt over „Klokkesjpelen". Gebouw St. Jan, Amsterdamstraat. Wijk- comité Haarlem-oost, vergadering en lezing over (Haarlemse) verkeersproblemen. Woensdag 9 mei St. Vincentiusgebouw, N. Groenmarkt 22. 8 uur: De schrijver Willem Capel spreekt over „Nederlandse schrijvers laten ons lachen". Bloemenheuvel, Bloemendaalsewes 158. 8 uur: Buurtvereniging „Overveen de heer H. J. Calkoen spreekt over „Wat de bodemvondsten in midden-Kennemerland ons vertellen". In tegenstelling tot eerdere berichten is de R.K. Leeszaal en Bibliotheek, Nieuwe Gracht 70 op woensdag 9 mei de gehele dag gesloten. Dat geldt ook voor het filiaal aan de Muiderslotweg. HAARLEM, 8 méi. De sehryfster Hèlla Haasse heeft gisteravond voor le- dèn van de Heemsteedse Kunstkring een voordracht gehouden, die getiteld was „Moderne na-oorlogse Nederlandse romans én romanschrijvers." Zy belicht- tè daarin de trage ontwikkeling van de Nederlandse romanschrijfkunst, waarby sommigen aan de traditie bleven en blyven vasthouden en anderen nieuwe vormen ontwikkelden, wélke parallel liepen met die in net buitenland. Dé Nederlanders hebben moeiiyk afstand kunnen doen van de 19de-eeuwse lite ratuur, waarin dê beeldèn en situaties zo helder als glas beschreven werden. Wy waren tevreden met die huisbakken romans, waarby geen mens zich moeite hoefde te geven om verborgenheden te ontsluieren of de tendens te begrypen. In Nederland misten wy baanbrekers als Proust, Joyce, Wolfe of Kafka, door wie het ménseiyke, het erkennen van de gecompliceerdheid van een mens en diens gevoelswereld een stempel op de roman begon te drukken. Wanneer in die tyd Nederlandse schryvers revolutionai re ideeën hadden, kwamen die voort uit een zekere rancune of verzet tegen al wat oer-Nederlands was: Van Deyssel, Slauerhoff, Multatuli, Du Perron, Ter Braak. Eigeniyk pas na de tweede wereldoor log begreep Nederland goed wat er in de wereld omging op literair gebied en wenden de Nederlanders aan het idee zich in te spannen by het lezen van een boek. Zy' konden ervaren dat de moder ne schryver by het schetsen van men sen en toestanden te werk gaat als een houtsny werker: hy laat de werkelyke moeilykheden van zyn figuren sterk naar voeren komen, juist door deze niet uit te spreken maar door de alle daagsheid of ondoorzichtige, obsederen de en daardoor fnuikende situaties rond om deze figuren minutieus uit te dieper.. Scherper wordt dat effect wanneer de beschreven persoon de oorzaak van zyn onbehagen of wanhoop zelf niet ziet en onmachtig is zich te „bevrijden". De film „Verleden jaar in Marienbad" of het toneelspel „Wachten op Godot" van Beckett hebben deze .schryftechniek" a 1 c CffvnHcl s c Het is niet onbegrypelyk dat de mo derne schryvers aanvankelijk var nega tivisme beschuldigd werden, De lezers zagen het gezichtsbedrog niet direct in en begrepen niet, dat de schryver op navrante manier waarschuwde voor een wereld waarin niemand leven kan. Hella Haasse noemde ei i viertal Ne derlandse schryvers, die de ontwikke ling in de romankunst uitstekend be grepen hadden: G. K. van het Réve, Harry Mulisch, Willem Frederik Her mans en Bert Schierbeek. By Van het Reve en Hermans kunnen en willen de figuren niet komen tot zelfkennis en volwassenheid. Zy worden verstikt door machten van buitenaf en zyn niet in staat die machten te ontleden en zich ervan te ontdoen. De figuren van Mulisch onderscheiden zich van hun medemensen door een immense bewustzijnverruiming. Zy worden ot wezen die de aarde omvatten en daar door niet meer menselyk zyn. 'De dich- ter-schryver Bert Schierbeek geeft weer wat hy eigeniyk zeggen wi] door middel van sprekende beelden en as sociaties en zoekt aldus naar woor den om het onuitsprekelyke uit- te spreken. Advertentie S. 2.3.4.5. Mobilofoon service dag en nachi De afscheidspremière is me niet hele maal meegevallen. Is dat, omdat wy enkele jaren geleden het Teatro Piccolo uit Milaan Goidoni zo volmaakt hebben zien spelen, dat iedere andere Goldoni- vertolking daarmee vergeleken een te leurstelling moet geven? Toch niet, ik herinner me voorstellingen v. dit genre stukken door „Puck" no| niet zo lang geleden ook voor de televisie die een eigen charme en een eigen kracht hadden. En dat was juist wat we gis teravond by de Arnhemmers misten. De moeilykheid was, meen ik, de rol bezetting. Regisseur Richard Flink die ditzelfde stuk byna tien jaar gele den ook by de toenmalige Rotterdamse Comedie regisseerde had enkeie spe- (Van onze correspondent) LEEUWARDEN. 8 mei De grou- we regenwolken, die zich gistermorgen boven het vlakke Friese land hadden samengepakt, schenen weg te snellen toen het grote enthousiasme losbarstte, waarmee de nazaten van „Friso" het zilveren vorstenpaar en de drie prin sessen welkom heetten. Op verzoek van de commissaris der koningin in Friesland hadden vele werk gevers hun personeel 's morg >ns vrijaf gegeven om de intocht en het grootse défilé, dat door de Friese hoofdstad trok te zien. Langs de met talloze vlaggen versierde route stonden dui zenden volwassenen en schoolkinderen. Da koninkiyke familie arriveeide met twee Fokker-friendsnips op de vliegba sis Leeuwarden. Prins fcSernharu heeft eer, deel van de vliegtocht zelf zijn toe stel bestuurd. De twee toestellen wer den vanaf de Friese kust door zestien hunters van de luchtmacht geëscor teerd. In open wagens reed het konink- lyk paar, gevolgd door wagens waarin de prinsessen hadden plaatsgenomen, naar het Zaailand, waar voor deze ge legenheid een grote tribune was opge steld. Ruim een uur lang konden de ko ninkiyke gasten hier genieten van een byzonder groots opgezet défilé, dat on der de titel „Friesland zoals het leeft en werkt" een duideiyk beeld gaf van wat er in deze provincie vandaag om gaat. Alle ruim veertig Friese gemeen ten verzorgden een klein onderdeel van deze stoet. Het défilé werd geopend dooi Ma- ryke Muoi, een beroemde figuur uit de Friese geschiedenis, toen Leeuwarden nog Hofstad was. Hiermee duiden de van dit gedicht is gekozen op wat voor zijn kunst belangrijk is: in Friezen symbolisch op het feit, dat ko ningin Juliana een rechtstreekse af stammelinge is van de Friese stadhou ders uit het Huis Nassau-Dietz. In het défilé iiepen vele grotere en kleinere beroemdheden mee, zo als dé Friese vierling uit Deinum, de „Siamese" tweeling Folkje en Tjits- ke uit de gemeente Tietjerksteradeel, terwyi IJlst als centrum van schaats- industrie en schaatssport een jongen én een meisje als Sjoukje Dykstra en Henk van der Grift op zyn praal wagen had zitten. De kleinste stad van Nederland, Sloten, gaf een geestig beeld van een typisch plaatselijke traditie, het ver huren van waslijnen door de gemeen te aan de huisvrouwen. En Bolsward deed de aloude Friese dichter Gijs- bert Japicx herleven Uit het défilé bl levens dat Fries land niet zo'n uitsluitend agrarische provincie meer is als enkele decennia terug. In diverse gedeelten is een snel le industrialisatie waar te nemen. De inzendingen uit büvoorbeeld Drachten, Sneek en Haskerland demonstreerden dit duideiyk. Na afloop van dit schouwspel bega ven de koninkiyke gasten zich naar de beurs, om daar samen met het college van Ged. Staten van Friesland, burge meester mr. A. A. M. van der Meulen van Leeuwarden en nog ongeveer twee honderd andere genodigden een koffie tafel te gebruiken. De gerechten waren voor een deel vervaardigd door meis jes van huishoudscholen. Tijdens maaltijd verzorgden enkele dames een show van Friese costuums. Omstreeks half twee verliet het koninkly'k gezin, dat in jaren al niet meer in zyn geheel in Friesland was geweest, Leeuwarden. De spelers en reserves van de Engelse profclub „Leyton Orient" HAARLEM, 8 mei Zoals we reeds eerder berichtten wordt donderdag avond om kwart voor zeven op het Haarlem-terrein een belangrijke inter nationale voetbalwedstrijd gespeeld. Voor het eerst sinds vele jaren zal het vertegenwoordigende Haarlems elftal weer binnen de lynen komen om de stry'd aan te binden met een buitenland se prof-club. Als tegenstander van de Haarlemmers werd geëngageerd de Engelse club Leyton Orient, de P'pcS die dezer dagen naar de Eerste Divisie van de League (de hoogste afdeling by de Engelse profs) is gepromoveerd. Het staat als een paal boven water, dat de Britse gasten voor een voor treffelijke partij voetbal zullen zorg dragen. Voor de voetballiefhebbers uit Haarlem en omgeving betekent de ko-, mende ontmoeting een van de zeldza me gelegenheden om de kennismaking met het Engelse spel te hernieuwen en verwacht mag worden dat het treffen grote belangstelling zal trekken. Het doel van de Leyton Oriënt zal worden verdedigd door Robertson, een keéper waar de ploeg dit seizoen heel veel aan heeft te danken. Rechtsback is Charlton, een oud-speler van hei be faamde Arsenal, en naast hem staat Lewis opgesteld. Lewis speelde voor dien voor Manchester United, Preston North End en Westham United. Een speler dus van grote ervaring. Rechts half Gibbs speelde aanvankêlyk voor Chelsea. Spil Bishop komt al tien jaar voor Leyton uit. Hy behoort tot de sterkste spelers van de ploeg. De links halfplaats wordt bezet door Lea, voor malig amateur-international van Wales. De voorhoede telt een aantal promi nente spelers, die de Haarlemse ver dedigers ongetwyfeld voor grote moei lykheden zullen plaatsen. Rechtsbuiten is Deely, die een maand geleden werd overgenomen van de Wol verhampton Wanderers. Met deze ploeg won hy in 1960 de Engelse Cup. Rechts binnen Taylor is afkomstig uit Schot land, In 1959 tekende hy als firof voor Leyton. Een byzonder gevaarlyk spe ler is centervoor David Dunmore. Hy werd tot voor kort door de Engelse pers nog in één adem genoemd met Bobby Smith en Ray Pointer als kans hebber voor het Engelse elftal. Van 1954 tot 1960 speelde hy voor Totten- ham Hotspur. In maart 1961 werd hy overgenomen van Westham United. Linksbinnen Graham speelde eerst voor Barnsley en daarna nog voor Bristol City, alvorens hy in ^öO naar Leyton kwam. Linksbuiten Mc Donald, tenslot te, komt evenals midvoor Dunmore van West Ham United. De opstelling van het Haarlems elf tal luidt als volgt: doel: Van den Berg (EDO); achter: Hobout (RCH) en Brom (VSV)midden: Van Wooning (Storm vogels), Koster (EDO) én De Graaf (Stormvogels); voor: Vreeken (Haar lem), Kuyer (RCH), Fahrenhorst (VSV), Honnef (HFC) en Jonker (Haar lem). De wedstryd zal onder leiding staan van Leo Hom. Een scène uit Goldoni's Leugenaar dat de Arnhemse toneelgroep „Theater gisteravond als afscheid van Haarlem gaf. Van links naar rechts Annet Nieu- wenhuyzen, Coen Flink, Winnifred Bos boom en Aart Staartjes. Iers in deze voorstelling geplaatst, dié er eigeniyk niet thuis hoorden. Zeker, met veel routine en bravour wisten zy veel goed te maken, maar zij wisten niet te verhelen dat ae innerlijke span ning zoek was. De Leugenaar is de jonge Venetiaan Lelio, die overal meisjesharten op hol jaagt en zich via allerlei leugens of, zoals hy het zelf noemt: geestige vond sten ten koste van zyn omgeving aan het leven amuseert. Hier brengt hy het hart van de schone Rosaura op hol, en wakkert en passant de hoop aan b0 haar jongere zuster Beatrice. De eer zame minnaar Florindo en de jonge edelman Ottavio dreigen de dupe te worden van zyn schelmenstreken, maar natuuriyk overwint het goede en wordt het boze gestraft: Lelio moet op de vlucht voor een in de steek gelaten ver loofde. Goldoni bedacht geen nieuwe intrige, toen hy dit stuk schreef. Hy 'egde een bestaand stuk vast. De Commedia dell- 'arte uit de Italiaanse Renaissance had deze variatie op hetzelfde minne-thema, gespeeld door vaste en door iedereen herkende personnages, tot in den treure gespeeld. De acteurs improviseerden het stuk. Een geschreven tekst bestond er niet. Althans niet officiëei. Maar gaandeweg ontstonden er handleidin gen: vaste monologen, die de spelers telkens en telkens weer tt pas en te onpas gebruikten. Ket improvisatie element, dat de voorstellingen aanvan kêlyk zo levendig maakten, véfrviel en tenslotte verdween het helemaal. Er ontstond een cliché-theater. Het is de verdienste van Carlo Goldoni geweest, dat hy op de oude thema's nieuwe, sprankelende stukken schreef, die ais het ware de oorspronkelijke Commedia dell'arte deed herleven. Richard Flink heeft zich in deze voor stelling een inventief regisseur getoond, die teruggreep op verschillende elemen ten van de commedia dell'arte: een snelle en beweeglyke mise en scène en een voorkeur voor -ndividuele mimisch® acrobatie en de typerende halve mas kers. Johan Greter had voor een by zonder kleurig en nandig decor ge zorgd, dat snel verwisselbaar was en dat aan de fantasie voldoende ruimte liet om de comedie rot bloei te laten komen. Hans Kox schreef de wa! al te nadrukkelyke muziex, die overigens uitstekend was. Misschien zou zy beter geklonken hebben, wanneer zy niet me chanisch ten gehore was gebracht. D® speelse vertaling van Mieke Verstraete werd ook door de Arnhemmers weer gebruikt. Johan Greter had ook de tra ditionele commedia-costuums ontwor pen. Coen Flink is een fenomenaal ac' teur, maar hy is ten enen male te massaal voor de rol van elegante re naissancist. Als Lelio was hy ie traag en daardoor te nadrukkelyk. Zyn speelsheid is aangeleerd. Pas ais "M de opgeblazen fantast in brede stil1 gaat spelen in zyn grote solo komt hy tot zyn recht En ook in hei uitstekend uitgewerkte mimische due1 met zyn vader Richard Flink, die T deze voorstelling een grappige carri' caturale Pantalone speelde, compleet met voet-zeer Annet Nieuwenhuyzen heeft ongetwyfeld een veelzydig t®' lent, maar juist niet in de richtin» van de jonge minnares als Rosaur®' Ook zy had knappe momenten ma®1, deze speelse typeerkunst is beslis niet haar sterkste kant. Wel Gerard Hartkamp, nu als de op' geblazen dottore, voortreffelyk typeren" en chargerend, en wel Winnifred Bo® boom als de prachtige overtrokken k® menier Colombina. Ook Eric Sehneide' als de galante Ottavio en tot op zeker hoogte ook Aart Staartjes als de water, vlugge maar te weinig genuanceer sprekende dienstknecht Arlecchin^ Een vermelding apart verdient de be diende Brighella van Piet Kamerm®®' die zyn gebrek aan snelheid prachU® wist te gebruiken om zyn rol op te z® ten als een slome, maar aarts-handig^ knechtfiguur. Henk van Efferen maa® van de Florindo een verdienstelijk jonkman en Martine Crefcoeur speel® de rol van Beatrice met jeugdig él®.1' maar met te weinig zwier. Carola GU® bers van Wiik en Eric van der L>on speelden op verdienstelyke kleine rolletjes. wijze d« J. W. v.d. i'v •:-( A R F UMS PARIS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 2