CONTACT
J
9De kardinaal van Spanje9
donderdagavond voor TV
Luisteren naar:
Kijken
naar:
KUIFJE IN TIBET
DE GEZWORENEN
Alfredo
Mensen
zoals wij
DAGPUZZLE
I2
ffH
Woensdag
Donderdag
Woensdag
Donderdag
Documentaire
over het onderwijs
"'drogist hééft meer.wéét meer!
Buitenland
Buitenland
mUZ' 17'°° 17'3°
PINDAKAAS
van McMillan
Fiat voor bouw van
NRU-energiecentrum
„Militaire oefening
op zondag nodig"
WOENSDAG 23 MEI 1962
PAGINA
Twee tegenspelers
Uitzonderlijk groot man
PINDA
door HERCÉ
Ho! Kijk!
DE AVONTUREN VAN KUIFJE EN BOBBY
70
Copyright Casterman
Neen Het is een been van
een dier, een soort gemsEr
moeten er nog meer zijn
Lit en we vlug zoeken
Misschien Yeti Tc hing ergens anders
opgegeten Hoe wil je je vriend on
der de sneeuw
vinden lejm 9enoe9
te krijgen van die
Yeti
Laat hem maar 'ns te
voorschjn komen, die
vetgemeste vogelver
schrikker, duizend
bommen en granaten
van
knaagdieren
Hahaha
voorraadkamer
l/Zj terugkeren, sahib. Hier niets meer te
doenIe vriend dood zjn, Jij mij geloven,
sahib
Kom te voorschjn, wafelijzer!
door
WILLEM CAPEL
In Amerika
Bezorgdheid over wulps
heid van films
11
2
3
3
4
k
5
5
6
6
Hoewel men geneigd zou zijn te denken, dat het toneel van Henry de
Montherlant de Nederlander niet zonder meer vertrouwd is, hebben
de hier van hem gespeelde stukken toch steeds succes gehad en grote
bewondering gaande gemaaktt. De Haagse Comedie heeft dit ervaren zo
wel met Port Royal als met De Kardinaal van Spanje. De voorstelling van
dit laatste stuk komt donderdagavond op de televisie. Dat is een gebeurte
nis, die de aandacht ten volle waard is.
Het toneel van Henry de Monther
lant verschilt nogal van wat men ge
woonlijk op de televisie ziet, al schroomt
de laatste gelukkig niet ook de grote
werken uit de toneelschrijfkunst te doen
opvoeren, De Montherlant is uitsluitend
geboeid door wat er zich in de mens
afspeelt, en dan nog slechts voor zover
dit op een niveau van importantie ge
beurt. In Kardinaal Cisneros heeft hem
geïntrigeerd het samengaan van een
strenge geestelijke gesteldheid met de
beslissende politieke positie, die de kar
dinaal in het Spaanse rijk innam. Deze
combinatie moet De Montherlan't in we
zen onmogelijk voorgekomen zijn. om
dat de feitelijke leiding van het Spaan
se rijk daden vroeg, die met het ge
weten van de werkelijke christen in bot
sing kwamen. Het zich bewust worden
%-an deze tweespalt vormt de feitelijke
tragiek van de kardinaal.
De Montherlant ontwerpt in dit stuk
een van die geestelijke reuzen, die men
telkens in zijn stukken tegenkomt, een
absoluut karakter. Het eigen-aardige van
De Montherlants toneel is nu, dat hij
dit doet buiten elke uiterlijke actie om.
Wat men ziet gebeuren is wel niet wille
keurig, maar van ondergeschikt, van
slechts dienend belang. Het decor be
hoeft bijvoorbeeld niet de werkkamer
van een kardinaal te laten zien, het
moet op de eerste plaats de ruimte
scheppen, waarin iets voelbaar is van
de koelte en de wijdsheid, waarin grote
geesten verkeren. De figuren, die hem
ontmoeten, behoeven geen eigen gezicht,
geen eigen karakter te hebben. Zij zijn
er slechts als vertegenwoordigers van
de wereld, die hij beheerst, als een
klankbord voor zijn daden. Aan hun
haatgevoelens demonstreert De Mon
therlant hun afhankelijkheid, die voort
komt uit hun onmacht. Toch is die on
macht op zichzelf van geen enkel be
lang. Zij weerspiegelt de macht van de
kardinaal als een teken van zijn vol
strekte geestelijke superioriteit.
Dit wil zeggen, dat De Montherlant
geen drama in de gebruikelijk zin geeft,
geen .handeling" zichtbaar maakt. Hij
gebruikt geen verhaal, geen conflict om
het karakter van de kardinaal te teke
nen. hij kiest een reeks situaties, waarin
hij hem tegen mensen laat praten, op
figuren uit zijn dagelijkse omgeving rea
geren. De taal, waarin hij hem laat
spreken, is niet alleen boeiend gefor
muleerd, maar ook nauwkeurig afge
wogen.
Door haar in de ruimte van het to
neel te doen klinken, door haar in d°
hem omringende figuren weerklank te
doen vinden, krijgt zjj reliëf, alhoewel
men er ook bij lezing zeer door gefas
cineerd raakt.
Intussen zijn er twee figuren, twee
tegenspelers, die een duidelijker eigen
gezicht krijgen, alhoewel zij, technisch
gezien, op dn eerste plaats om hun
functie in het stuk zyn opgezet. De
ene is een jonge neef van de kardi
naal, kapitein van zijn paleiswacht,
een kleinmoedige, alledaagse figuur,
die door de familieband zowel tot ge
negenheid als tot openhartigheid komt,
door zijn geringe formaat tot een
soort geestelijk verraad. Veel boeien
der, uitermate boeiend zelfs, is de
figuur van Johanna de Waanzinnige.
De Montherlant is er helemaal niet
op uit geweest om hier op een realis
tische manier een waanzinnige vrouw
op het toneel te brengen, maar hij
heeft wel de suggestie tot stand ge
bracht van een geestestoestand, die
oppervlakkig gezien op waanzin zou
kunnen wijzen, maar in feite een bui
ten de alledaagse werkelijkheid ge
treden wijsheid is, een superieur in
zicht in de betrekkelijkheden van al
het aardse.
Wat wij, wat de kardinaal zelf als
realiteit ziet, verschijnt bij haar in een
heel eigen licht. Dat lijkt soms op een
waan, op zelfbedrog, maar met één zins
wending is het opeens van een volstrek
te, onomstotelijke waarheid. Dit be
heerst het tweede bedrijf volkomen, dat
daardoor ongemeen boeiend wordt, ook,
omdat de tragiek van de vereenzaamde,
volkomen van alles afgesloten vrouw er
in aanwezig blijkt. Toch is zij er slechts,
omdat De Montherlant haar opgeroepen
heeft teneinde de kardinaal zichzelf te
doen kennen hetgeen dus wil zeggen:
teneinde de toeschouwer het definitieve
uitzicht op het karakter van de kardi
naal te openbaren. In dat tweede be
drijf blijft de kardinaal betrekkelijk pas
sief.
Hoe beslissend het onderhoud met de
waanzinnige koningin is geweest er
vaart men pas in het derde, het laatste
bedrijf. Het slot daarvan voltooit de ont-
Advertentie)
DE OLVEH voor een levenpolis naar maat.
Clavecimbel en gitaar. 13.40 Kopstuk
ken, licht progr. (herh. van zaterdag
J.l.) NCRV: 14.00 Promenade-orkest en
solist. 14.40 Klass. muz. (gr.). 15.40 Wo
HILVERSUM I, 402 m. - VARA: 18.00 g^rdenkiifg'W20^Greste'lUkl6 Uedlren"
Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 Prome- ^erdenk ng^ lb2U feestelijke liederen.
nade-orkest en sol.: Ital. klanken. 19.00 17-(X) v d jeugd 17 30 Marsmuz. (gr.).
V. d. kinderen. 19.10 Lichte gram. 19.20 hi*"" ^urWPr T7' 45 Metr ork
19.20 Barak nummer 9, toespraak. VPRO: 17-40 Beursber 17'45 Metr' oric
19.30 V. d. jeugd. VARA: 20.00 Nws.
20.05 Metropole-orkest. 20.35 Zestig jaar
levenservaring, lezing. 20.50 De twee ge-
hoors^i. ll^O Kaf en koren, ENGELAND, BBC Home Service, 330
wekelijkse notibes. ^30 Nws^22.40 SPOU- m; 12,oo BBC Northern Orchestra en
uitzending. 22.50 Met een knipoog naar solist 55 weerber. 13.00 Nws 13.10
de muzen... muziek en voordr. 23.10 Pia- Twintig vraepu 13 40 HoorsD 14 00
"?rv?4m 2?iws Poolse volksmuziek (gr-)- Schoolradio. 15.20 Palm Court Orchestra.
"3.50-24.00 Nws. 16 15 K^t^en. 1700. V. d. Jeugd. 17.55
HILVERSUM II, 2 m. NCRV: 18.10 Weerber.
Lt ENGELAND, BBC Light Programme,
SÏIh» 1500 en 247 m.: 12.00 Popul. gram. 12.31
weerber. 19.10 Op de man af, praatje, ripvar nroer v d arb 13 00 Gpvar
19.15 Leger des Heilskwrrüer (gr.).19.30 Nws.' 13.35 Cricketuitsl. 13.45
Radiokrant. 19-o° Operettemuz. (gr.). v d kinderen. 14.00 V. d vrouw 15.C0
10.05 Radiophilharm. or. en s<H Klass. Gevar. muz 14.31 Muz. bij het werk.
muz. 21.25 Lichte gram. 2_ .45 Kantteke- lg 15 The Da5es dagboek. 16 31 uitsl.
ningen bij de voorpagina. 22.00 Marinie.
kapel der Koninklijke Marine. 22.30 Nws.
en S.O.S.-ber. 22.40 Avondoverdenking.
22.55 Platennws. 23.55-24.00 Nws.
races. 16.34 Gram. v. d. Jeugd. 17.00
Lichte muz. v. d. Jeugd. 17.31 Gevar.
progr
NDR-WDR, 309 m.: 12.00 Lichte muz.
13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 16.00 Film-
muz. 16.45 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.35
Gevar. muz.
FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.: 12.02
Nws. 12.10 Amus. muz. 14.05 Kamermuz.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.: 18.00 Nws.18.15 In the South-East lw4 w
reg progr. 19.00 Sopr en piano 19.30 16 45 Kamermuz. 17.15 Orgelrecital.
Twintig vragen. 20.00 BBC Schots Ork. lg 0Q Nws. 20.00 Nat. omr. ork en sol
«1 SOI I.d pauze: -1).40-20.55 Lezing. 22 2g Gevarieerde gram 23.10 Gram
21.30 Klankb. 22.00 'Nws. en ber. 22.30 2353-24 00 Nws
Pianorecital, 22.45 Pari. overz. 22.59 M w ™s'
Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordracht. BRUSSEL, 324 m.12.00 Nws. 12.03
23.15-23.35 Kamermuziek. Lichte orkestmuz. 12.30 Weerber. 12.35
Amus. ork. en sol. 12.50 Beurskron.
ENGELAND, BBC Light Programme, 13 oo Nws. 13.15 Kamermuz. 14.00 School-
15.00 en 247 m.18.33 Sportaws. 18-4o radl0 16 qq Beursber. 16.06 Franse les.
Hoorsp. 19.00 Nws. en journ. 19.25 Sport. 16 20 'ciavecimbelrecita'l. 16.40 Liederen.
19.31 Gevar. muz. 20.31 Hoorsp. 21.30 17 00 Nws. 17 15 v_ d kinderen.
Popul. muz. 22.30 Nws. sportber. en act
22.41 Gevar. muz. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL, 484 m: 11.55 Gram. 12.03
NDR-WD", 309 m.19.00 Nws, 19 iTuf' Symf° c^eAs^!
muz. 1.00 Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK III. 280 en 235 m.: 18.30
Gram. 19.00 Nws. 23.10 Gram. 23.53-24.00
Nws.
BRUSSEL, 324 m.18.45 Lekenmoraal
en lilosolie. 19.00 Nws. 19.40 Trompet
recital. 19.50 Herinneringen aan toen...
20.00 Klass. conc. (In de pauze om 20.40
De zeven kunsten). 22.00 Nws. 22.15 Op
voedkundig praatje. 22.25 Chansons. 22.55
Nws. 23.00-23.15 V. d zeelleden.
BRUSSEL. 484 m.18.45 Gevar. gram.
19.30 Nws. 20.00 Intema'ionaal zangcon
cours. (In de pauze: wereldnws.). 22.55
Nieuws.
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. 20.20
Woord en beeld. 20.30 Terugblik op het
Avondcollege Nederlands. 21.00 TV-dan-
HILVERSUM I. 402 m. A"RO: 7.00 sant 21.30 Van onze sportredacteur. 21.55
Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Ochtend- Documentaire film. 22.35 Epiloog. NTS:
varia (gr.). VPRO: 7.50 Dagopening. 22.45-22.55 Staatsiebezoek aan Oostenrijk.
AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Progr overz. Aan- nTTïTtu TFTFVTSTFPROCR
sluitend: Rechtdoor naar school en kan- DUITSE TELEVISlEPROuR.
toor (gr.). 9.00 Gymn. v. d. vrouw. 9.10 (Regionaal progr.: NDR: 18.20 Progr.
De groenteman. 9.15 Oude muz. (gr.) overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40
9.35 Watertanden. 9.40 Morgenwijding. Hier und Heute. 19.15 Cobb's Idea; Unter-
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor nehmen Kummerkasten. NDR: 19.25
de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Ra- Verdediger van de gerechtigheid)
dio Filharmonisch orkest en solist. 12.00 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.25 Tus-
Llchte orkestmuziek en zangsoliste. 12.30 sen winter en zomer, praatje over sport.
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 21.10 Fragmenten uit verschillende pro-
12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 gramma's van het cabaret Die Staehel-
Het Coctail Trio. 13.00 Nws. 13.15 Mede- schweine. 21.55 Weekend in Kamakura,
delingen, actualiteiten en grammofoon- filmreportage. 22:10 Laatste nws.
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Me-
tropole-orkest. 14.00 Kamermuziek. 14.40 VLAAMS BELG. TV-PROGR.
Voor de vrouw, 15.00 Pianorecital. 15.30 19.00 T\ -feuilleton /oor de Jeugd. 19.30
Amus. muz. (gr.). 16.00 Voor oog en ror: Kron. voor automobilisten. 20.00 Nws.
cultureel programma over muziek en 20.25 Het manneke. 20.30 Schipper naasl
schilderkunst. 17.00 Gram. muziek. 17.10 Mathilde. 21.10 Problemen van nu: Ont-
Voor de jeugd. 17.40 Jazzmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Klass. muz. (gr.).
7,30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nws. 8.15 Pluk de dag
(gr.). 8.50 V. d. huisvrouw. 9.40 School
radio. NCRV: -10.00 NCRV-lied. 10.03
Oude muziek (gr.). 10.15 Morgendienst.
10.45 Klassieke muziek, (gr.). KRO:
11.00 Voor de zieken. 11.45 De zingende
kerk, 12.00 Middagklok-noodklok. .2.04
Instrumentaal kwaret met zangsol.:
lichte muziek. 12.25 Voor de boeren.
12.85 Meded. ten beh. v. land- en tuinb.
12.38 Chansons de France. 12.50 Staatsle-
beaoek aan Oostenrijk. 13.00 Nws. 13.15
wikkelingsgebieden. 21.40 Domino. 22.25
Ziekte "'an deze tijd? medische gesprek.
22.40 Nws.
FRANS B. LGISCHE TV-PROGR.
18.30 V. d. jeugd. 19.00 Act. uit het
Jaar 1944. 19.30 Kath. ultz. 20.00 Nws.
20.30 Speelfilm. 21.00 Progr. over een
groot schilder uit Luik. 21.30 Nieuws
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. kinderen.
hulling van zijn feitelijke aard: een uit
zonderlijk groot man, in zijn geestelijke
tweespalt aangetrokken door de vol
strekte eenzaamheid, die hij toch in alle
vezelen vreest. Hij heeft deze eenzaam
heid gezocht in de afzondering van het
klooster en haar in feite gevonden in
de macht, die de politiek hem ver
schafte. Hij heeft althans gemeend, dat
het zo was. Johanna onthult hem, hoe
het werkelijk is geweest: gehoor gevend
aan het beroep, dat Kerk en land op
hem deden, is hij, omdat hjj ook had
kunnen weigeren, de kloostereenzaam
heid in feite ontvlucht. Zijn aard en zijn
roeping deden hem de bekoring van de
macht ondergaan, die hem de moge
lijkheid gaf zichzelf te verwezenlijken
in zijn daden. Zij veroorzaken een ver
pletterende eenzaamheid op het ogen
blik dat'Johanna's voorzegging bewaar
heid wordt. Al wat hij tot stand heeft
gebracht wordt waardeloos op het ogen
blik, dat de jonge koning waarin hij zijn
scheppingen en dus zichzelf wilde zien
voortleven, hem achteloos terzijde
schuift.
De grootheid van de man manifes
teert zich geheel in de koelte van rt<>
geest, van het ordenende verstand. Het
is een heldere, en daardoor uitermate
boeiende onthulling, die De Montherlant
doet. Men moet het stuk eerder luiste
rend dan kijkend ondergaan om er de
volle schoonheid van te genieten. Maar
luisteren wil niet zeggen: onmiddellijk
alles willen begrijpen en interpreteren.
De woorden ondergaand, voelt men het
begrijpen langzaam groeien. Het is de
moeite waard, om er rustig voor te
gaan zitten.
RUTTEN
BUSSUM, 23 mei Het televisie
programma bestond gisteravond geheel
uit film-documentaires. Naar aanleiding
van het feit dat ons land nu, wat de
telefoonaansluitingen betreft, geheel
geautomatiseerd is had Louis van Gas
teren er een vervaardigd. Het leek ons
een nogal haastig in elkaar gezet ge
val dat vrij fragmentarisch in elkaar
stak, maar dat men een zekere charme
toch niet kon ontzeggen. Al was het dan
een ietwat ..chaotische" charme.
Veel vaster van makelij was de
Amerikaanse circusfilm van Donald B.
Hyalt. Zij was ook in hoge mate poëtisch
vooral in de talrijke verrukkelijke close
ups van het jeugdig auditorium rond de
piste.
BUSSUM, 23 mei. Bij de onder-
wijsdocumentaire, die de NTS gisteren
presenteerde, had men wel wat veel
hooi op de vork genomen, ma >r regis
seur Eric de Vries heeft toch een goede
greep gekregen op de vele onderwer
pen, die in zijn uitzending van rond
drie kwartier aan de orde kwamen.
Een betoog van prof. dr. Ph. Idenberg
over de betekenis van hét onderwijs,
herinneringen aan en van onderwij
zers, de vernieuwing van de onderwij
zersopleiding, het probleem van de
oude scholen en de te grote klassen en
tenslotte een leerzame uiteenzetting
van minister Cals het waren alle
maal aangelegenheden, die eigenlijk
een afzonderlijke uitzending waard
zijn. De wijze waarep hoofdpunten uit
deze onderwerpen tezamen waren ge
bracht, verdient niettemin waardering.
De tekeningen van Opland deden het
goed. De beelden uit de scholen waren
echter nog al eens aan de zwakke
kant. Tot de aardigste onderdelen van
de documentaire behoorde het getuige
nis van Albert van Dalsum, die ver
telde van zijn vroegere onderwijzer,
die toch zo mooi kon tekenen.
T.E.
(Advertentie
ItlcVMan*
PAKISTAN In Pakistan zijn gis
teren zes mensen verdronken, nadat
zij, uit angst voor een dol geworden
kameel op een veerboot in de Indus,
in paniek overboord waren gespron
gen. (Reuter).
4. Uit de palissade, welke de verwaarloosde en deels verwoeste Ro
meinse huizen omringt, treedt hun argwanend een man tegemoet. De
Noorman is hieraan echter langzamerhand gewend geraakt en zegt
met een vriendelijke hoofdknik: „Wij zoeken onderdak voor de nacht,
makker. Als ik het goed zie, is dit een pleisterplaats?" De man knikt
zwijgend en loert veelbetekenend naar Erics krijgerschare. „Geen
angst, vriend," glimlacht de Noorman. „Wij zijn eerlijke lieden, die in
het leger van Aetius gevochten hebben tegen de Hun." Het gezicht
van de zwijgzame dorpeling licht wat op. „Ik zal je bij Septimus bren
gen. Hij is de baas hier." Met Erwin, Axe en Svein volgt Eric de man
naar binnen. Hun gids brengt hen naar de achterzijde van het hoofd
gebouw, waar een norse kaalhoofdige figuur bezig is wijnkruiken te
vullen uit een vat.„Onderdak? Jawel," gromt hij, nauwelijks opkijken
de. „Hoeveel man?" „Achtenvijftig man, plus paarden," antwoordt de
Noorman. Met een ruk kijkt de kaalkop op en staart peinzend van de
een naar de ander. „We komen uit het leger van Aetius," begint Eric.
„Jaja," gromt Septimus, „dat kan iedereen wel beweren. Maar goed:
voor jullie vier man heb ik Dlaats. De rest komt er niet in hier."
M0C0
HILVERSUM, 23 mei De minister
van Volkshuisvesting en Bouwnijver
heid heeft de schriftelijke toezegging ge
daan, dat de rijksgoedkeuring voor de
bouw van een energiecentrum op het
terrein dat hier gereserveerd is voor
het huisvesten van radio en televisie,
in de eerste week van juli 1962 zal
worden verleend. Dit energie-eentrum
zal bevatten de installaties voor de op
wekking van warmte, koude er nood-
stroom, de d)istributie van ueht- en
krachtstroom en de telefoon-centrale.
Een toezegging van de minister betref
fende de rijksgoedkeruing voor de bouw
van de muziekbibliotheek en fonotheek
is eveneens ontvangen.
DEN HAAG, 23 mei De beslissing
van de minister van Defensie de mili
taire oefening „Back Lash" (waaraan
in het weekeinde onder meer Duitse troe
pen zullen deelnemen) op zondag te
laten doorgaan moet worden gezien als
een hoge uitzondering. Dit heeft minis
ter Visser meegedeeld in antwoord op
vragen van de AR-Tweede Kamerle
den Kieft en Versteeg.
Het houden van deze oefeningen is
dringend gewenst en slechts mogelijk,
aldus de bewindsman, indien het scheep
vaartverkeer op de Rijn en de Maas
wordt gestremd. De stremming op de
RÏin is slechts mogelijk op zondag, ter
wijl ook de stremming op de Maas zo
min mogelijk op werkdagen moet
plaatsvinden. De bewindsman voegt er
aan toe, dat voor alle troepen gelegen
heid bestaat tijdens de oefeningen deel
te nemen aan een godsdienstoefening
te velde.
(Advertentie)
75
„Loes heet ze!" zegt Lena plotseling.
„Precies, dat ls d'r, Loes, je bent goed op de
hoogte, Leen, je hebt het prima bijgehouden, ja na
tuurlijk, Loes, weten jullie nog van die zogenaam
de L.-cantate? Die we Letje toezongen?
„Leuke Letje liep te loper op ae Lange Leidse-
baan,
„Leidde daar zijn lieve Loesje, langzaam, lijd
zaam... verder weet ik het niet meer. maar zo
iets was het."'
Buise en de Pijper knikken Ja ze herinneren
zich nu alles weer en het een na het ander wordt
van het stof der vergetelheid ontdaan.
Of ze nog wisten, hoe Leo hard aan het werk
was gegaan en hoe, toen die familie was vertrokken,
hjj plotseling geen borrel meer lustte, behalve dan
klaart niets te weten en is al even nieuwsgierig als
de rest.
Tenslotte bezwijkt Lena toch, er wordt dan ook
zeer sterk op nadere mededelingen aangedrongen.
„Maar jullie moeten me vast beloven, er niet het
minste van te laten merken, je moet net doen, of
je weet
Allen beloven grif, zoals overal voetstoots be
loofd wordt, als er een of ander geheim onthuld
zal worden.
„Nu, ik ben bij Lettinga geweest, kvjk Ik dacht
zo, tenslotte zijn we geen kinderen meer, Lettinga
bijgrijpt heel goed, dat we hem, nu hij professor is
geworden, iets willen geven. Nu zouden we dat van
avond bespreken en ik dacht zo, vóór die tijd pols
ik hem even, wat ie nou echt graag zou willen
hebben. Als we met iets aan komen zetten waar hij
niets om geeft, dan is dat ook zo aardig niet."
„De altijd praktische Lena", mompelt Buise.
„Ja, en nu spijt het me toen, dat ik me heb la
ten overhalen iets te vertellen, want je weet hoe
Letje is, die vertelt de dingen liever zelf, alleen
om jullie gezichten te :ien. Maar afijn, ik heb A ge
zegd en moet ook B zeggen. Hij vertelde me, dat
hij van alles kon gebruiken, alles wat maar In een
huis te pas komt, want hij gaat trouwen, dat is
het nou!"
De verwondering is algemeen, de Pijper is voor
uit zijn stoel gaan zitten, alsof hij zo op zou willen
springen, zijn mond vormt het woord trouwen
maar hij spreekt het niet uit.
Buise laat z'n daverende lach horen, slaat zich
eenmaal per jaar op het feest.
„En Leo drinkt nog steeds niet!" Lena vestigt op de knieën van de lol. „Letje de bruidegom!
met nadruk hierop de aandacht, ze zit maar op stpot hij uit.
haar stoel heen en weer te schuifelen en kijkt
erg gewichtig.
„Denk je, dat daar nog steeds dat Roosje ach
ter zit?" vraagt Inge. Lena haalt haar schouders
op. „Dat weet ik met, maar wel weet ik, dat er
dingen gaan gebeuren, waar jullie allemaal ver
steld van zullen staan."
„Dat klinkt erg geheimzinnig Leentje, biecht eens
op!" Van alle kanten wordt om nadere uitleg ge
vraagd.
Frans wordt aan de tand gevoeld, maar die ver-
Wiese en Inge kijken elkaar aan, hebben ze
het goed gehoord?
Frans vraagt heel nuchter: „Met wie in hemels
naam?"
„Met die Loes, waar we het over gehad hebben,
die is op weg hierheen, daar trouwt hij mee, zodra
ze in Holland is."
Dat is nieuws van de bovenste plank, dat moeten
ze even verwerken.
„Mannen," Buise springt op, „daar hemen we'
we nog een nachtmutsje op, daar moet op gedron-
een fijn likeurtje." Hij let niet op de protesten,
maar is de kamer al uit. Allen praten nu door el
kaar, eerst een feest bij de inauguratie en dan een
huwelijksfeest, dat belooft wat, ze moeten nu twee
cadeaux aanbieden, als huwelijkscadeau wordt een
grote staande klok voor de hal voorgesteld, daar
zijn ze dus mee klaar, maar voor de inauguratie?
„Als we Jo Derksen eens opdracht gaven om
Letje in vol ornaat te schilderen, met toga, bef en
al? Wat zouden jullie daarvan zeggen?' stelt de
Pijper voor.
De instemming is algemeen en zo worden op een
laat uur toch nog besluiten genomen inzake Lettinga,
daar waren ze tenslotte toch voor bij elkaar geko
men.
Lena heeft meer op het hart, nu ze toch eenmaal
aan het praten is geslagen. Roosje, het vroegere
meisje van Leo komt ook mee, die is ook nog niet
getrouwd, zou dat niet iets voor Leo zijn? En onder
het genot van de slaapmutsjes wordt lang en breed
gepraat.
„Want we moeten toch een tets voor Leo doen,"
zegt Lena tegen haar man, als ze stijfgearmd naar
huis lopen, „ik heb zo'n idee, dat die jongen veel te
kort komt."
„Inderdaad, we moeten een s wat voor Leo doen",
begint de Pijper als hij in de derde versnelling
overgeschakeld heeft en h;j de wagen door de stile
straten stuurt.
„Die Lena heeft met de ogen geopend en haar
plan om nog eens zonder Lettinga en Leo bij el
kaar te komen, is niet kwaad. We kunnen dan tot
iets definitiefs komen. Een goed huwelijk kan voor
Leo geen kwaad."
..Ik ben blij, dat we iets voor Leo gaan doen," zegt
Wies op de slaapkamer, als zij een ragfijne zijden
pyama aantrekt en zich aldus voor de nachtrust ge
reed maakt.
Buise licht al in bed, als advocaat piekert hij
over een ander probleem. „Zouden de financiële
omstandigheden van Leo wel zodanig zün, dat hij
aan trouwen kan denken, daar weten we ook geen
klap van. Nooit over nagdeacht."
(Wordt vervolgd)
WASHINGTON, 23 mei <UPI)
Leden van het Amerikaanse nuis van
afgevaardigden hebben de betrokken
vaste commissie van he* huis toe
stemming gevraagd een officieel on
derzoek in te stellen naar de wulpsheid
van films. Zij verklaarden dat de mo
raal van de jeugd door de films werd
bedreigd. De commissie heeft niet di
rect tot maatregelen besloten. De voor
zitter zei, dat veel afgevaardigden voor
een dergelijk onderzoek voelden en dat
sommige leden zelfs wensten dat het
onderzoek naar de wulpsheid ook zou
worden uitgebreid tot televisiefilms en
pocketbooks.
LETTERGREEPRAADSEL
vertikaal dezelfde
Horizontaal en
woorden invullen.
1 Engels bier - 2 hagedisachtig dier -
3 toekomstig - 4 bep. aank. vnw. 9
rangtelwoord - 6 steekwapen
OPLOS"*NG VAN 22 MEi
Horizontaal: 1. grut, motor: 2. reno
veren; 3. odalisk, t.v.; 4. menen,
5. ir., tsaar: 6 komaf, tint 7. Odin rd,
8. Otterlo: 9 oleine. hu; 10. iede-een,
11 rut. engerd
Vertikaal: 1 Gromyko oor: 2. rede,
odol: 3 unanimiteit: 4 tolerantie: 9;
vin. ende; 6 mes, green; 7 orkest, rs--
8. te, Cairo ee 9. onthand, her; 10. vor
rund.