Club- en buurthuizen in Haarlem doen voortreffelijk Voor vele kinderen werk een plezierig verlengstuk van de huiskamer wmm I Zingend en dansend door het leven I H FRANS HALS en de schooljeugd vermaat Sfeervol concert op de binnen plaats van het stadhuis MODERNE KUNST IN DE VISHAL Te weinig van te veel in te kleine ruimte HENRI BENDE Ruimtegebrek groot probleem Leerlingenuitvoering Muziekschool Plas IJmuider pier open Van traditioneel tot progressief «AAdhandel jan roozen ALLES VOOR uw tuin vermaat beter brood voor hetzelfde geld SCHOONHEIDS- BEHANDELINGEN „Die Haerlemsche Musyckcamer" ATAX-TAXI ZATERDAG 9 JUNI 1962 PAGINA 2 Haarlem meent het goed met de club- en buurthuizen. Ze hebben zijn volle sympathie. Dat blijkt uit de geste van de ge beente, een maximum subsidie toe te zeggen. Vergoedt het Rijk Veertig procent van de onkosten oie in het clubwerk gemaakt wor- den, Haarlem wil daar niet bij achter blijven: eind vorig jaar be sloot de gemeenteraad zijn fiat te geven aan het voorstel de reste rende veertig procent (van het totaal voor subsidie in aanmer- bng Komende kwantum van tach tig procent) voor zijn rekening te nenren. Maar niet alleen de ge beente maakt werk van de jeugd- z°rg. In de huizen zelf wordt met Handacht en enthousiasme ge kerkt. Het resultaat is, dat in <bze stad successen bereikt wor- oen, waaraan vrijwel alle overige Nederlandse steden een voorbeeld binnen nemen. Naast andere Jeugdhuizen, waar de kinderen na. Schooltijd en op vrije dagen een *eur van mogelijkheden voor Vrijetijdsbesteding vinden, en haast een groot aantal speeltui- neb bestaan in Haarlem tien club- eh buurthuizen. En deze buurthui zen mogen er zijn. De meeste heD- oen meerdere verdiepingen waar- b) de zolder onveranderlijk als -hol" is ingericht: lange tafels, 'eine krukjes en de opbergplaat- Seb waar de spulletjes van de jon gens taboe zijn voor de meisjes en de meisjes voor haar naaiwerk ?en plaats gezocht hebben waar indringers eveneens geweerd wor den. De jongens kunnen hun hart ophalen aan houtsnijden, figuur- Zagen of solderen. Eén van Je huizen op de Kampersingel bezit een goed ingerichte herstel- Plaats voor bromfietsen, waar jon gens met besmeurde ernstige ge zichten aan hun brommer sleute- en. De meisjes naaien, sjoelen of 'eren koken. In sommige gevallen ■kinnen de kinderen zich met eer Symnastiekzaaltje of tuin gelukkig lijzen. Geen van de huizen lijdt gebrek aan belangstelling. „De viord" aan de Colensostraat heeft ®lfs een ledenstop moeten afkon digen. yïÜllii ZOMER 1962 ^RFECTE MAATKLEDING A. 3. VAN DER STEUR N.V. Grote Houtstraat 48 Haarlem - telefoon 10477 25 jaar broodbakker vermaat Gezichtsmassage 4.50 Décolleté-massage 2. Make Up2.50 Acné-behand. vanaf 6.50 Wenkbrauw- épilatie v.a. 1.50 Hars-behandeling v.a. 1.50 Manicure met lak2.50 Pedicure 3.50 Wimpers en wenkbrauwen verven 3.50 Parfumerie-Schoonheidssalon ZIJLSTRAAT 73 - TELEF. 10542 In het kader van het herden kingsfeest van het Frans Hals museum is een keuze uit het gemeentelijk bezit aan moderne kunst tentoongesteld in de Vishal aan de Grote Markt te Haarlem tot 29 juni. Om te voorkomen dat de belangstellenden deze zomer niet in de gelegenheid zouden zijn in Haarlem enige representatie van de schilder- en beeldhouw kunst in deze eeuw te vinden, heeft men zijn toevlucht moeten nemen tot een tijdelijke expositie. Het gemis van een gebouw waar de, inmiddels omvangrijke, verza meling van moderne kunst voort durend te zien is, treedt hier wei zeer duidelijk aan de dag. Een gelegenheidstentoonstelling als be geleiding van een evenement van de eerste orde als het bijeen zijn van een groot aantal werken -an Frans Hals zou in de gedaante van een permanent geëxposeerd mo dern kunstbezit een geheel andere strekking kunnen hebben dan de tentoonstelling die thans in de Vishal is ingericht. Klimaat Vijfde Fokkerkantoor 1.2.3.4.5. "'"■■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiHnniimiuiiiiHMMiuininiiiHHiiHiiim """iihiimiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii br-Aif,brek aan ruimte is een neteliger ke,? em' Vooral het huis van het An- erk aan de Lange Margarethastraat tydens de clubbijeenkomsten zijn Het grote bord voor het raam bo ven de voordeur van de heer en me vrouw J. de Korte op het Teyler- plein is beslist niet mis te verstaan. De helderwitte cijfers ,,60" op een blauw bord vertellen de bezoeker, dat het vrolijke echtpaar, dat ruim veertig jaar al op het plein woont, zestig jaar geleden getrouwd is. Bin nen in de huiskamer doen kleurige slingers er nog een schepje boven op. „Dat hebben ze allemaal opge hangen toen wij voor een autoritje het huis uitgelokt waren", zegt de 81-jarige diamanten bruid met pret oogjes. De bruidegom had het wel „door" gehad, vertelt hij. Voor dat bord en de slingers, als voorproefje van de feestelijkheden op maandag 11 juni, zijn enkele van de zeven kinderen en de vijftien kleinkinderen of zeven achterklein kinderen verantwoordelijk, die de steeds groter wordende familie van de heer en mevrouw De Korte vor men. „We wonen allemaal in dezelf de stad. Dat is heel plezierig, maar ik kan nooit eens een dagje de stad uit om een van mijn kinderen op te zoeken", zegt mevrouw De Korte. Overigens tilt zij daar niet zo zwaar aan; plezier heeft zij voldoende met een man, die tot over zijn oren in de grapjes zit. Hij plaatst de ene opmerking over de andere en het lijdt geen twijfel of hij is ondanks zijn 81 jaren wel een van de meest ge tapte leden van zijn koorvereniging „Proza en Poëzie". Eenenzestig jaar zingt hij in de gelederen van het koor, dat hem vorig jaar bij zijn ju bileum gehuldigd heeft. „Proza en Poëzie" is niet het enige koor in het leven van de heer De Korte. „Van de zeven avonden was hij er vijf de deur uit voor repetities van een van zijn vijf koren", verwijt hem zijn vrouw. Hoewel zij zelf ook veel in koren gezongen had, liet zij De heer en mevrouw J. de Korte bekijken een van de bloemstukken die ter gelegenheid van hun zestigjarige huwelijksfeest aan hun woning op het Teyler- plein bezorgd worden. aan de vreselijké dag dat een van send muziekje geeft. Dansen was de drie zoons door de Duitsers vlak trouwens hun eerste gemeenschappe- zich v00r het einde van de oorl°g werd lijke liefhebberij: tijdens een dansje a bij haar boven in het gebouw St. Bavo hebben zij elkaar leren kennen. Later zijn er de duiven in het grote hok in de tuin als hobby bijgekomen, maar zij heb ben blijkbaar met hun gekir nooit de dansmuziek kunnen overstem men. Beide echtgenoten zijn nog bijzon der levenslustig. Het komt meerde re keren voor, daf zij de polonaise door de kamer lopen wanneer het orgel op de radio een daarbij pas- Advertentie) ER GAAT NIETS BOVEN jTf^-ARLEM, 9 jun; Met -de „Lui tje x-26! men de bloemetjes buiten. In op jjmziekzaal van Brinkmann kregen Cp)u,eze hoogtijdag de piano- viool- en rl'nSen van Aad Pias-van der heirt en Tan Plas, eveneens gelegen- te 'jf«hun bouquetjes aan het publiek heti.eren> met zorg gekweekt onder top- ïiHsche oog en oor van hun men- bij waren geen „Fleurs du mal" een Baudelaire, noch „Passie- do(S, lelies" van Frederik van Eeden, lUer Meizoentjes van Mozart, veldbou- Wn a van Schubert, rozen van Cho- ZgU dahlia's van Saint-Saëns en nog fleuri veel geurig vam andere muzikale van ui' Mïet was een waar festijn bi a v 1 ankkleurenvan muzikale aro- Voor die in de Linnaeushof van de Aae s°hoonheid gevoelige pedagogen iïijs ®d Jan Plas ontsproten zijn. Som- tepS- bloemetjes nog in knop, andere Op ontluikend en enige in volle bloei. phei>* av°nd hebben Flora en Or- elkaar de hand gereikt. T. de Vr. ?i'fete^H)E1V* 9 j,lni Tij<lpns de IJini •j8'6" za' men °P de zuidpier visspn i?.f"nweer kunnen wandelen en sieve I, mogelijk nm het explo de Va J bij de afbraak van het ein- fiaal ji P'er 's voltooid. Het mate- diet la„ teruggetrokken en men is dus "ker bevreesd voor vernielingen. bqrea 's de bedoeling van het Bouw- hjkswat vonmond fjmuiden van de binden a rstaaM om ook volgenne week- '&n. t, be pier vrij toegankelijk te stei- o°k on bestaat zelfs kqns dat men 4 h toe^f a^en °P de pier ?a' wor- 'bh nu edmits er geen transpor- p aats vinden. s - (Advertentie) straat 5 - TELEF 16061 muren nauwelijks staande houden. Bo vendien verkeert de leidster in de on gelukkige omstandigheid dat zij de ruim te moet delen met de cursisten van de Huishoudelijke Voorlichting. Bijna alle clubhuizen in de binnenstad heb ben iets van een herenhuis: oud, in tiem en een beetje geheimzinnig. Zij staan alle in oude buurten, waar weinig bomen, gras en bloemen zijn en waar de ontspanningsmogelijkheden niet veel verder gaan dan een bezoek aan de patates frites- of ijswinkel. In deze wijken is ,,'t clubhuis" een begrip. De kinderen gaan er graag naar bin nen omdat ze er kunnen pingpongen, biljarten, gewoon wat praten en plezier maken. In de voor de vaak grote ge zinnen te benauwde woningen zou rom mel van houtzagen en naaien de moe ders tot wanhoop brengen. Soms ook hebben de ouders niet voldoende geld of vindingrijkheid de kinderen ontspan ning te bezorgen. Alles wat thuis niet mogelijk is, kan in een buurthuis. De leiders en leid sters noemen hun huizen graag het ver lengstuk van de huiskamer. Nu zullen de kinderen het clubhuis binnenlopen om met elkaar zonder noemenswaar dige misverstanden te spelen, later zul len zij in eigen gezin en werkkring in goede harmonie kunnen leven. Want dat is de grote verdienste van de lei ders in de clubhuizen, dat zij de kin deren leren elkaar te accepteren. Op de jaarlijkse zomerkampen, lie een hoogtepunt voor de clubhuis-bezoekers betekenen, blijkt vaak of de kinderen iets van de lessen m deze kunde heb ben begrepen. Achter de schermen van kunstig ge borduurde kleedjes en geboetseerde kleikoppen worden in pedagogisch opzicht de grootste successen be haald. Het spreekt vanzelf dat de leiding, die in bijna alle gevallen uit een maatschappelijk werker en eni ge al dan niet geschoolde helpers be staat, onmerkbaar de wind eronder moet hebben. Want onder de klantjes bevinden zich soms de grootste belhamels. Maar juist zij leren op de club, dat je moet kun nen geven en nemen. n deze vorm van jeugdwet'K is de laatste jaren veel verandering ge komen. Vroeger was men erop uit de kinderen zoveel mogelijk van de straat te halen en hen in groten ge tale met knutselen en spelletjes bezig te houden. Later ging men inzien dat de jeugd met die paar uurtjes in de week niet veel geholpen was. Er werden toer, kleine groepjes gevormd waar door meer aandacht aan ieder Kind be steed kon worden. Het grote ideaal is echter contact op te kunnen nemen met de gezinnen, waaruit al deze kin deren komen, en de ouders te helpen waar dat nodig is. In enkele van de clubhuizen zijn vader- en moederclubs opgericht en de andere huizen zou den hetzelfde gedaan hebben als er voldoende ruimte zou zijn. Dergelijke clubs ontstaan als vanzelf. De moe ders weten dat hun kinderen meer dere keren per week gastvrij worden ontvangen, dat ze daar niet alleen met hun knutselwerkjes maar ook met hun problemen terecht kunnen. Het is niet vreemd, dat de ouders dan op het idee komen de rare manieren van doch ter of zoon een met de maatschappe lijk werker, die hun kinderen goed blijkt te kennen, te bespreken. Menig clubleider houdt op het ogen blik een „spreekuur", waarop moei lijkheden behandeld worden. Jie niet alleen de kinderen betreffen. Soms helpt een kop koffie meer dan een diepgaand gesprek. Op de moederclubs met de vaderelubs wil het nog niet zo vlot ten worden waardevolle aanwijzin gen gegeven bij het zo handig moge lijk bestieren van de huishoudkas, de opvoeding van de kinderen of simpel weg het bewaren van de goede toon bij de omgang met buren en collega's. Op deze clubs geldt in hoge mate het eenvoudige spreekwoord, waar alle maatschappelijk werkers aan vasthou den: „Men is nooit te oud om wat te leren". et is vanzelfsprekend, dat de lei ders van de huizen niet rp klom pen door deze moeilijke materie stappen. Zij hebben zich terde ge voorbereid op het jeugd- en gezins- werk in de buurthuizen. Een goede maatschappelijk werker heeft zijn studie echter zo in zijn persoon geïnte greerd, dat hij achteraf „van harte" óe werkwijze volgt, die in de leerboe ken beschreven staat, zodat de kinderen en hun ouders op de club nooit het akelige gevoel krijgen, dat de behan delingswijze van hun problemen wordt ontleend aan paragraaf drie van hoofd stuk zes. Welke zijn dan de methodieken die bij dit werk gebruikt worden? „Maat schappelijk werk" is een betrekkelijk jonge wetenschap, waarin Amerika de andere landen vooruit is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de terminologie voornamelijk in de Engelse taai is ge steld. In veel gevallen kan iemand ge holpen worden door een gesprek onder vier ogen met de maatschappelijk wer ker. Dat wordt „social casework" ge noemd. Anderen ondervinden meer baat bij het optrekken in een groep, waarbij soms de kinderen, die zich thuis het meest laten gelden, door hun leeftijdgenootjes gedwongen worden een toontje lager te zingen en teruggetrok ken jongens of meisjes op de voor grond geplaatst worden („social group- work"). Dan is er een moeilijker me thode en tevens de minst toegepaste: de „community organisation" of buurt werk, waarbij een gehele buurt of straat in beweging komt en verenigin gen opricht of festiviteiten organiseert. Achter al deze activiteiten staan vijf Haarlemse stichtingen, te weten de Stichting Club- en Buurthuizen, Stich- In het eigen gymnastiekzaaltje voor sport en ballet, de grote wens van alle jeugdleiders, kunnen deze jonge clubhuisbezoekers zich blijkbaar best amuseren. ting Ankerwerk, Stichting Kath Maat schappelijk Jeugd- en Gezinswerk, Stichting Jeugdbaken en tenslotte de Stichting Appelaar. Voor een vrucht bare samenwerking houden afgevaar digden van deze jeugdzorginstellin- gen voortdurend contact met elkaar in de sectie jeugdzorg van de Haar lemse Raad voor de Jeugd. Uit de laatste opsomming blijkt wel dat de Haarlemse jeugd van alle denkbare kanten een steuntje in de rug ontvangt. schrappen als lid toen haar drukke gefusilleerd, weer huishouden haar te veel in beslag be- ^iv, gon te nemen en zij zelf dirigente van haar eigen acht leden tellen de kinderkoortje werd. Mevrouw De Korte kan niet over de kinderen vertellen zonder dat de herinnering IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Dank zij een actie van de Junior ren. Zij maken op 30 juni een ster- Kamer Kennemerland wordt de tocht door oud-Haarlem, waarbij zij Haarlemse schooljeugd ingescha- de verschillende controleposten moe heid bij de feesten rond Frans Hals. ten passeren. Het eind van de tocht Binnen de Kamer is een commis- is in de Doelen. Daar wordt de sie gevormd, „Jeugd en Frans jeugd bezig gehouden door een Hals" genaamd, die de vijfde en zes- clown en krijgen zij een consumptie de klassen van de lagere scholen in Haarlem wil inschakelen. Zij wil de Haarlemse jeugd activeren, zich te verdiepen in het leven en de wer ken van Frans Hals. Het is de be doeling, dat de scholieren een opstel schap van jongeren van 23 tot (Advertentie) maken over Frans Hals. De onder wijzers ontvangen daartoe een pak ket, waarin gegevens verstrekt wor den betreffende het leven, het werk en de stad van Frans Hals. Voorts bevinden zich daarin reproducties van enkele schilderijen van Hals. Verwacht wordt, dat de leer kracht de opstellen selecteert en de beste drie of vier doorgeeft aan de jury. Afhankelijk van het aantal meewerkende scholen kunnen een, twee of drie kinderen per klas mee doen aan het verdere programma, dat de commissie heeft opgesteld. In totaal zijn dat tweehonderd kinde aangeboden. De jury zal dan ver slag uitbrengen van haar bevindin gen, waarna de prijzen en oorkon den worden uitgereikt. De Juniorkamer een gezel- 40 jaar, die een leidinggevende positie (gaan) bekleden in handel en in dustrie rekent er op, dat de la gere scholen alle aan de actie zul len deelnemen. De actie is een gro te belangstelling zeker waard. (Advertentie) en aan huls geleverd H/KAR LEM HAARLEM, 9 juni Rijkskweek school eindexamens 2de leerkring. Ge slaagd de heren: A. Rietdijk te IJmui- den: K. Roorda te Haarlem; P. Spoor te Haarlem; H. Stuur te Velsen nrd; G. Veenstra te Beverwijk. HAARLEM, 9 juni Voor de tweede keer hebben we de „Haerlemsche Mu syckcamer" onder leiding van André Kaart kunnen beluisteren onder de fraaie gewelvengalerij op de binnen- De kinderen kunnen hun fantasie de vrije loop laten, want in de clubhuizen hebben zij de beschikking over een schat aan materialen en attributen. De kwaliteit van vele der individuele werken ten spijt blijft het arrangement als manifestatie een onbevredigende in druk maken. We zouden deze als volgt kunnen samenvatten: er is te weinig van te veel in een te kleine ruimte om de tentoonstelling enigszins tot een een heid te kunnen maken. Zij geeft meer de indruk van een greep dan van een keuze. Het Is een spectacle coupé. Niettemin moeten we blij zijn, dat juist op dit moment de poging is on dernomen om belangrijke stukken uit de verzameling tentoon te stellen. Haar lem zou anders voor de buitenstaan der slechts een cultureel verleden heb ben, terwijl de insider weet hoe onze gemeenschap bij voortduring bijdragen levert aan de beeldende kunst van de eigen tijd. Of daar figuren bij zijn van de grootte van Frans Hals is niet te overzien en mag betwijfeld worden. De blik van de tijdgenoot is beperkt. Het is overigens noch belangrijk noch een verdienste, omdat de geest waait waar hij wil. Voor de overheid is het zaak een klimaat te onderhouden of te scheppen waarin de bevolking kan leven en haar kwaliteiten ontplooien, haar cultureel- artistieke kwaliteiten inbegrepen. De wethouder aan wiens zorgen de kunst is toevertrouwd heeft bij de opening van de tentoonstelling in de Vishal de positieve taak omschreven ten aanzien van de levende kunstenaars, waarvan de jongste generatie telkens nog ver borgen is in het geheel van de bevol king. De overheidszorgen dienen zich bijgevolg uit te strekken over de gehele bevolking. Overigens is niet alleen het voortbrengen van kunst door de kleine groep kunstenaars belangrijk, maar de consumptie ervan is dit evenzeer: het leven met de kunst, haar inpassing in het dagelijkse leven van de hele be volking. Een werkelijk kunstbeleid is derhal ve meer dan het aanleggen en onder houden van een verzameling of het stimuleren van kunstenaars Het kunstbeleid begint bij de culturele ont plooiing van de bevolking als geheel. Het bieden van gelegenheden tot ont moeting met de kunst is daartoe een middel. In de Vishal bezitten we in dit opzicht een unieke ruimte, mits er met de beperkte mogelijkheden reke ning wordt gehouden. Onvoldoende capaciteit Die capaciteit is beslist onvoldoende om een collectie met zo weinig samen hang als de hier getoonde „keuze" tot een eenheid te arrangeren. Er worden thans 80 werken getoond van 38 Nederlandse kunstenaars van wie er 21 in Haarlem hebben gewerkt. De opvattingen variëren van traditioneel tot progressief, de periode loopt van 1900 tot heden. Het bezit aan werken van Kruyder. Boot en Verwey mogen we tot het meest bekende deel van de verzameling rekenen. Nog kort tevoren waren in dezelfde ruimte van hen speciale expo sities en thans hebben zij weer een groot aandeel in het geheel. Enkele recente aanwinsten tonen hier hun im portantie. Van Toorop en Nanninga werd de collectie onderscheidelijk met drie en vier werken verrijkt. Nanninga, vo rig jaar tragisch omgekomen, verte genwoordiger van de actuele stromin gen, heeft een geheel andere intentie dan prototype Karei Appel, wiens grote schilderij uit '58 hier ais blikvanger voor de expositie fungeert, en is min der uitbundig dan Lucebert van wie men in het laatste jaar een viertal kleurige pastels heeft verworven. De werken van Toorop vormen een belangrijke aanvulling voor het over zicht van De Nieuwe Beweging, waar aan ook de jarige Jan Sluyters deel had. Van Toorop heeft men het prachtige blanke portret van mevr. B., in 1903O) in Domburg geschilderd, kunnen be machtigen en een tweetal slanke olie- verfschetsen van bomen, even door leefd als decoratief, luchtig opgezet en volledig. De vertegenwoordiging van de Bergense school werd uitgebreid met een schilderij van Leo Gestel uit Mal- lorca (1914). De aanwinst van deze ware museum stukken uit het begin der kunstvernieu wing in Nederland voor de Haarlemse collectie mag geroemd worden. Vermeldenswaard is ook de aankoop van de catcher, het met de Prijs voor de sport bekroonde beeld van prof. Es- ser. Van de kunstenaars uit de eigen omgeving noemen wij recente aankopen van Kees Okx en Ploos van Amstel en bijdragen van o.a. Ohailloux. Verpoor ten, Andriessen, Limpers, Postma. Wies man en Steqn die het aanzien van deze tentoonstelling mede bepalen. L. T. plaats van het Haarlems stadhuis. Ook dit keer betekende de uitvoering in akoestisch opz,icht een succes. Het bij zonder gunstige weer beaccentueerde het in het algemeen genomen goede ar tistieke resultaat. Zoals gewoonlijk bezat het programma van de Musyckcamer ook ditmaal weer een attractief element, dat werd ge vormd door het solistisch optreden van de gitarist Dick Visser. Tesamen met het strijkorkest voerde hij het concert in D grote terts van Antonio Vivaldi uit. André Kaart hield de begeleiding zeer bescheiden, maar toch beheerst op de achtergrond, waardoor Dick Visser de gelegenheid kreeg de intieme klank van zijn instrument toch genoegzaam tot gelding te brengen. Bijzonder mooi klonk het verstilde Largo, stylistisch zeer fijn aangevoeld zowel door de solist als door de dirigent met zijn begeleidend strijkorkest. Jammer genoeg werd de stemming van het orkest in het derde deel wat onzuiver. Waarschijnlijk deed zich de kilheid van de buitentemperatuur op de instrumenten gelden. Bii het verkiezen van de fraaie omgeving van deze binnen hof boven een zaal, moet men meestal aan het muzikaal-artistieke resultaat in boeten. In de overige werken van Handel, Leonardo Leo en Telemann, deed zich dit euvel nog wel eens even gelden, maar André Kaart zorgde er toch voor met juiste muzikale intenties vaart in de muziek te brengen. Ook voor de rest heeft hij met zijn orkest alles gedaan om tot prijzenswaardig musiceren te komen. Wel lijkt het ons voor een diri gent lonender in een zaal te concerteren dan in de buitenlucht. Maar ja, andere factoren kunnen bij de keuze beslissen der zijn. Rest ons nog het succesvolle solisti sche optreden te vermelden van de hobo- isten Kees Kuyper en Margreet Koeke- bakker. De celliste Els Renssen-van Loe- nen Martinet ontwikkelde in het cello concert van Leonardo Leo een mooie toon. De gehele interpretatie verkreeg dan ook een warm onthaal bij de vele bezoekers van dit bijzondere concert. J.L. SCHIPHOL, 9 juni. - In verband met hun toenemende verkoopactiviteiten in het Verre Oosten openen de Fokkerfa brieken 15 juni in Hongkong hun vijfde buitenlandse kantoor. De andere vesti gingen zijn Londen, Sydney, Lagos en Lausanne. (Advertentie) Mobilofoon service dag en nacht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 3