w Holland Festival Halsexpositie geopend Onderscheiding voor museum- directeur en Hals-kenner 7 Man schonk pleegdochter thee met ver gif-aftreksel Beroemde Franse pianist Alfred Cortot overleden Ideaal vertolker van de F ranse muziek en de Duitse romantiek A; Films keuren een dagtaak Landelwk MENGEL- Opdracht voor korte opera JÉ| De nMV is uw vertrouwen waard! Paniek-brief bracht opheldering voor niet-begrijpende doktoren Rechtbank houdt zaak aan Orgelconcert in Bavo leidt het Festival in Mr. J. G. M. Broekman naast mr. Cals als regeringscommissaris Mr. D. Bydendvk OPENING POLI - TIONEEL I HAARLEM TREKT ALLE REGISTERS OPEN 95 Mammoetwet Radio gemeenschap van Nederlandstalige landen? Voorzitter NCRV wil derde net voor omroep ZATERDAG 16 JUNI 1962 PAGINA 5 ss S "ZOEKJ nadruk verboden. liturgische weekkalender HAARLEM, 15 juni Terwijl het gouden licht van de junizon gisteravond over de daken van Haarlems huizen streek, klonk door de vroege avond het frêle geluid van de ca rillonklokjes van de Grote of Sint Bavokerk. Achter de speeltafel was de stadsbeiaardier Arie Peters gezeten. Enkele tientallen meters beneden hem vulde de koele ruim te van de kerk zich met enige honderden genodigden, de dames gehuld in prachtige avondtoilet ten, de heren veelal gestoken in het even plechtige als zwierige rokkostuum. Zij kwamen bijeen ter opening van de internationale Frans Hals-tentoonstelling en van het Holland Festival. Dit dubbele evenement was voor Haarlem, dat in de afgelopen jaren slechts een bescheiden rol in het Holland Fes tival heeft gespeeld, een unieke gebeurtenis. Meisjes badpakken Delana badpakken, (en badbroeken!) ook m kleine maatjes! Elas tisch, aansluitend He- lanca garen. Fleurige dessinsin sprankelende zomerkleuren Vanaf let op het delana etiket ,f I Geen grafkrans ,HAV LEVENSVERZEKERINGEN - SCHIEDAM - TELEFOON (010) 693 04 HAV LEVENSVERZEKERINGEN Lange sfoet kNTEND Uit inrichting Niet dodelijk T c°naa Mi; Drj3- 17 ^uni: Feest van de Allerseilisste V, (fe?dheid; eigen Mis; credo; prei. Drieëenheid -wit-— IV, Ephraem. belijder-kerkleraar; Marr-1?,.Medio; 2e geb. H.H. Marcus en d s: wit~ ÜlsaC; H. Juliana van Falconierl, maagd; totaci1 2e geb. H. Gervasius en e« vAu,. (Roermond; 2e geb. Vinding Otgern?.e£„flnS H. H. Wiro, Plechelmus en tasiuo 3e geb. H.H. Gervasius en Pro- 'Us> wit— ae'1KehS:v?I1l.v-<l- le zondag na Pinksteren; Rrerif,JA- Silverius —groen st; 7 Wonderbare H. Hostie; Mis Ciba- ÏJoji^e H' Silverius w11— Mis; H. Sacramentsdag; eigen Vrl. edo wit— e'gen'Mi?" Paulinus, bisschop-belijder; terdar 17 ~Wlt~ A'Kii Mil lle van de H- Toh- de D°Per: °naaE paars— de D )Uni: Geboorte van de H. Joh. &°ndagPna: Mis: 2e ®eb- v. d 2e y' D^eëe^heiS -wu- Pfet V' d' llllllillllllllllllllllinilllllllllllllllllllMIIIIIIIII>IIHIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIHIIIIIHIIIIiMllilllIIIIIStlll3l[iiIin!l!!ISnill!iIIIIIIIIIMIilir«lII!IIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllHIMMIIIIIMIIIIIIIP ÏÏllllimillillilllllllllilllllllllllllllllllllluilillllllimimiillllllllllllilimilllllllllllllllllllllllliiiilllllllllllliiiiiiililililllliilliiiilliiiiiiiiiiii:;llliilllllllllllllilllimiiimilimillllllMimillilililHlllllli (Van onze kunst redactie) Het was zinrijk om de opening van de Frans Hals Expositie te doen ge beuren in (1e Grote Kerk. Daar immers ligt de befaamde schilder uit de Gou den Eeuw begraven. Aldus kreeg de plechtigheid het karakter van een soort avondwake, waarbij men zich kon be zinnen op de betekenis van de mens en de schilder Frans Hals. Ruim drie en een halve maand zal de neerslag van zijn virtuoos meesterschap te bewon deren zijn in het intieme museum aan het Groot Heiligland, dat hem tijdens de laatste dagen van zijn leven tot te huis zou hebben gediend. Haarlem heeft zich gisteravond van zijn beste zyde laten zien. Het had alle registers van zijn oude en nieuwe tra dities opgetrokken. Het befaamde Christian-Müller-orgel werd tijdens de bijeenkomst bespeeld door de beide stadsorganisten Albert de Klerk en Piet Kee. Tussen het plechtstatige zwart fonkelde het cerise van de mantels van Haarlemse bloemenmeisjes, die na af loop van het concert de gasten begeleid den naar het Frans Hals museum. Voor een extra glans zorgde de staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen mr. IJ Schol ten, die tijdens zijn openingstoespraak mededeelde, dat de directeur van het museum, de heer H. P. Baard en de Amerikaanse professor Seymour Slive, wereldberoemd Hals-kenner, die in de inrichting van de tentoon stelling een werkzaam aandeel heeft gehad, benoemd waren tot officier in de orde van Oranje Nassau. In het museum stelde mr. Schol ten hen later de onderscheidingen ter hand. Onder de zeer vele genodigden be vonden zich de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken, mr. A. C. W. Beerman en mr. E. H. Toxopeus, de staatssecretarissen voor Economische Zaken en voor Verkeer en Waterstaat, drs. F. J. W. Gijzeis en E. G. Stijkel, de gevolmachtigd minister van Suri name, mr. dr. R. H. Post, de voorzitter van het bestuur van het Holland Fes tival mr. H. J. Reinink en tal van diplomatieke vertegenwoordigers in ons land. Het moment van de feestelijke openingsbijeenkomst werd op de Grote (Advertentie) De genodigden, die de opening van het Holland Festival en de Frans Hals- tentoonstelling bijwoonden, luisterden in de oude Bavo na toespraken van de burgemeester en de staatssecretaris naar een orgelconcert, met begeleiding van koperblazers. Het graf van Hals in de Grote Kerk was met bloemen gesierd. Markt gemarkeerd door de feestelijke klanken, die koperblazers elkander toe- bliezen van de transen van de Grote Kerk en het stadhuis af. In de kerk had topn mr. Scholten net zijn toespraak beëindigd en in ge zelschap van Haarlems burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers, wethouder D. J. A. Geluk en museumdirecteur H. P. Baard een groot boeket bloemen gelegd op het graf van Frans Hals. ,,Geen grafkrans", zoals de staatssec retaris had meegedeeld, „maar bloe men voor een kunstenaar, die voort leeft in zijn kunst." Mr. Scholten her innerde in zijn rede na het feestcon- cert aan de kennelijk erfelijke zorg voor de kunst van het Haarlems ge meentebestuur. In de zeventiende eeuw heeft het stadsbestuur Frans Hals im mers reeds een eregeld toegekend en het huidige gemeentebestuur heeft het initiatief genomen tot een groot scheepse tentoonstelling van werken van Frans Hals. Frans Hals, zoon van Vlaanderen, maar Haarlemmer van zijn elfde le vensjaar af, is volgens het eenstemmig getuigenis van kunsthistorici uit vele landen een groot schilder en vooral een groot portrettist. Hij was ook een groot Haarlemmer. Zijn genie was het Antwerps, was liet Haarlems, was het tweederde Benelux? is in elk geval in Haarlem tot uiting gekomen. Dit genie is in (le stad aan het Spaarne gevoed, gerijpt en tot zijn hoogtepunt gekomen. Hals was ook een gelovig man en wellicht schuilt daarin het ge heim van de synthese tussen melan cholie en levensvreugde. Haarlem, de stad die zich gaarne de bloemenstad noemt welke rechtgeaarde Neder lander weet zo niet van het bestaan van Haarlemse bloemen dan toch in elk geval van dat der Haarlemse bloe menmeisjes heeft thans een van de schoonste bloemen van de Nederlandse schilderkunst in volle bloei gezet. (Advertentie) '?r:' 7''7 VERZEKERD KAPITAAL; MÉÉR DAN 1 Va MILJARD GULDEN! (Van een verslaggever) AMSTERDAM, 16 juni Een moei lijk geschreven paniek-briefje bracht in september van het vorige jaar red ding voor het twintigjarige Amster damse meisje Akke de V. „Wilt u Akke fris bloed geven. Ze heeft zwaar vergif in zich. Mijn geweten knaagt", schreef haar „ome Kees" aan de doktoren van het Baarnse ziekenhuis. Zy was opgenomen, nadat een dokter „acute blindedarmontste king" had geconstateerd. Na de opera tie verslechterde de toestand van de patiënte. Zij scheen te lyden aan een mysterieuze ziekte. Haren vielen uit, haar benen waren als verlamd en zy werd geplaagd door hevige maagkram pen. Het briefje van de door wroe ging gekwelde „oom", de 48-jarige stoker J. de J., vermeldde het adres waarop men hem zou kunnen bereiken. De Amsterdamse recherche werd on middellijk ingeschakeld. Eerst na mid dernacht kon men hem grijpen. Gister middag stond hij voor de Amsterdamse rechtbank. Nerveus, zenuwachtig schokkend en pathetisch soms, als op Sprekend over het Holland Festival merkte mr. Scholten op, dat het goed is, dat het festival-bestuur de werk zaamheid van de Nederlandse schep pende kunstenaars timuleert. Hij deelde mede, dat enkele componisten opdracht hebben gekregen tot het ma ken van een korte opera, terwijl tij dens een volgend festival de opera zal worden uitgevoerd, die de Haagse Wagenaar Stichting in besloten pry's- vraag heeft doen componeren. Na afloop van de bijeenkomst bega ven de genodigden zich naar het Frans Hals museum. In het oude stadsdeel rönd de Heiliglanden hadden veie be woners voor hun deuren postgevat om de lange stoet van invités, gasten en feestelingen, die met extra bussen wer den aangereden, voorbij te zien trek ken. In het museum recipieerden bur gemeester Cremers en zijn echtgenote. Daarna zochten velen de historische Vleeshal aan de Grote Markt" op, welke door Boekenbaldecorateur Metten Koornstra was herschapen in een sfeer volle taveerne. Ook de Sociëteit Teis- terbant en de zeventiende-eeuwse her berg in de Waag zetten hun poorten wijd open. HAARLEM, 16 juni. Op de feeste lijke klanken van het orgel van de oude Bavo, begeleid met een koper kwartet, ging het Holland Festival 1962 het gebruikelijke artistieke zomersei zoen in. Haarlems beide stadsorganis ten Albert de Klerk en Piet Kee kre gen in een beknopt concert gelegenheid hun kunnen op magistrale wijze te to nen. Albert de Klerk opende met Can zone 9 van Gabrieli, een fijnzinnig po lyfoon werk, waaraan het koperkwar tet zoveel klankvolume toevoegde, dat het grondpatroon in het orgel er bijna in verloren raakte. In „Balletto del Granduca" van Sweelinck, een door luchtig klankjuweel, sierlijk en rijk aan variaties, viel de levendige' en al tijd boeiende speeltrant van Albert de Klerk onverdeeld te bewonderen. Piet Kee zette het programma majesteite lijk voort met een Fantasia in G van Bach en maakte daarna met een Pi e- ludium en Fuga III van Badings de sprong naar de eigentijdse orgellitera tuur. Een hachelijke sprong, want de artistieke afstand tussen Bach en onze huidige orgelcomponisten is zelfs met LAUSANNE, 16 Juni (Reuter, AFP, UPI) In het ziekenhuis is hier gis teravond op 84-jarige leeftijd overleden de beroemde Franse pianist Alfred Cor tot. lfred Cortot zal in de wereld der muziek uiteraard vooral in nage dachtenis blijven als een van de grootste pianisten van zijn gene- .vaie. Nu reeds herinnert men zich nauwelijks meer, dat hij in de eerste helft van zijn leven belangrijke func ties vervuld heeft als dirigent en dat hij vroeg genoeg geboren was om rechtstreeks op Wagner aan te sluiten. Als dirigent is hij in jonge jaren een der baanbrekers geweest voor Wagners kunst in zijn vaderland. Wel was hij, geboren in 1877, aan het Parijse Conservatoire opgeleid als pia nist en had hij die studie in 1896 met een Prix en een debuut, dat in de mu ziekwereld sensatie maakte, afgesloten. Maar zijn intelligentie was te ruim om voor de rest van zijn leven met een pia nisten carrière tevreden te zijn. De grote kunst van zijn jaren straalde van Bayreuth uit en hij voelde zich onweer staanbaar gedrongen met die kunst mee te groeien. Hij ging naar Bayreuth en werd daar assistent van de beide Wag- ner-apostelen: Felix Mottl en Hans Richter, Toen hij het vak kende, stichtte hij te Parijs de Société des Festivals Lyriques en gaf hij de eerste Franse uitvoering van „Götterdammerung". Dat was een kapitale daad in die ja ren en hij heeft het wat Wagner be treft, niet bij die ene daad gelaten Groot organisator als hij tevens was, heeft Cortot in zijn krachtigste jaren nog veel meer op touw gezet. Hij sticht te scholen, muziekinstellingen en orkes- tèn en had een drukke praktijk als diri gent, zowel in Frankrijk als in andere landen. Ook een belangrijk paedagoog en theoreticus van het klavier was hy. Op het hoogste niveau onderwees hij de kunst van het pianospel, gaf voordrach ten aan universiteiten, schreef boeken. Hij heeft een generatie van musici ge ïnstrueerd. Het viel nooit moeilijk zijn leerlingen aan hun speelstijl te onder kennen. Onder al die drukke bedrijvigheid door is Cortot toch altijd concertpianist geweest. Met het stijgen der jaren viel liet merendeel van zyn andere functies weg. Hij was toch in wezen een pia nist, en wat voor één! Zijn spel was van een kristalheldere luciditeit n getuigde van een onverge lijkelijk analytisch vermogen. Daaraan herkende men zyn leerlingen ook het meest, maar niemand evenaarde hem in de combinatie van dat sterke intel lect met een werkelijk verleidelijke poëtische kracht, een vervoerend tem perament, dat ingetoomd door het heer sende verstand, daardoor alleen nog maar feller werd. Als hij z\jn avond had, speelde hy met zyn toehoorders, (Advertentie) >5öO een bedreven componist als Badings niet te overbruggen. Tot besluit speel de Albert de Klerk met begeleiding van het koperkwartet „Pezzo festoso" van Hendrik Andriessen, een feestelijk gelegenheidsstuk, in opdracht van het gemeentebestuur van Haarlem voor dit concert gecomponeerd, dat in goed ge plaatste klankeffecten een gelukkige binding van orgel en koper tot stand bracht. Hier was de verhouding orgel en koper uitstekend. T.Vr. hen meeslepend waar hy hen hebben wilde. Men onderging dal graag, want men kwam tenslotte altijd met hem terecht op toppen, die een onvergelij kelijk uitzicht boden, een uitzicht waar in alles klaar werd en de meest ver wikkelde sentimenten transparant leken. Alfred Cortot was behalve van de Franse muziek tot Debussy een ideaal interpreet van de Duitse romantiek, inzonderheid Schumanns gecompli ceerde klaviergedichten. Chopin werd natuurlijk de grote kracht van deze verleidelyke tovenaar, elegant, lan guissant, opzwepend, altijd beheerst door dat briljant verstand, waarvoor geen troebel sentiment kon bestaan. Zijn veelzydigheid bewees hy ook nog op ander gebied. Hij kon niet zulk een sterke natuur als solist hebben, of I was even groot als kamermuziekspeler. Wie van de ouderen herinnert zich niet dat legendarisch geworden Trio Thi- baud - Casals -Cortot? Onder de vele schitterende figuren van zijn generatie is Alfred Cortot ee der luisterrijkste geweest. Het muziek leven van de eerste veertig jaren dezer eeuw in alle landen en in het bijzonder van Frankrijk is mede door hem scherp getekend. L. H. (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG, 16 juni De directeur- generaal van het onderwys, mr. J. G. M. Broekman zal minister Cals terzijde staan b(j de verdere verdediging van de Mammoetwet in de Tweede Kamer. Bij de benoeming van prof. dr. H. H. Janssen tot staatssecretaris van O. K en W. is medegedeeld, dat hij niet be trokken zou zijn bij de behandeling van deze wet. Staatssecretaris Stubenrouch was bij de algemene beschouwingen over het wetsontwerp tot regeling van het voortgezet onderwijs wel aanwezig. Hij zou bij de behandeling van de af- zonderiyke artikelen ook een deel v&n de verdediging voor zyn rekening heb ben genomen. In de moeilijkheden ont staan door het overlyden van drs. Stu benrouch heeft de minister nu voorzien door de aanwyzing van mr. J. G. M. Broekman tot ambtenaar als bedoeld eerste lid van de grondwet Dit luidt: „De ministers hebben zitting in de beide kamers. Zij I?b- ben ais zodanig alleen een raadgevende stem. zy kunnen zich in de vergadering doen bystaan door ambtenaren, daar toe door hen aangewezen." Men noemt de ambtenaar in deze functie regerings commissaris, ook wel koninkiyk com missaris. Mr. Jacobus Gerardus Marie Broek man werd geboren op 1 oktober 1912 te Malden. Hy volgde het gymnasium van het Canisiuscollege te Nymegen studeerde daarna rechten aan de r.k. universiteit. Enige tyd was hy advo caat en procureur te Nymegen. In 1937 werd hy verbonden aan het r.k. Cen traal bureau voor onderwys en opvoe ding te Den Haag. Op dit bureau is hy voor verschillende terreinen van het onderwys werkzaam geweest, laatste- lyk was hij hoofd van de afdeling ju ridische zaken. Hij was tevens onder- wys-specialist van de KVP-fractie in de Haagse gemeenteraad. Eind sep tember 1955 werd mr. Broekman be noemd tot directeur-generaal van het onderwys. In deze functie is hy ten nauwste betrokken geweest by de voor bereiding van de Mammoetwet en by alle werkzaamheden die na de indie ning nog gevolgd zyn. de avond waarop hy zyn mis-daad bekende. Poging tot moord, dan wel poging tot doodslag was hem ten laste gelegd. Die avond vertelde hy vry te willen zijn. Los van de moeder van Akke by wie hij reeds zes jaar in woonde. „Ik wilde Akke niet, doden. Ik dacht, als ik haar ziek maak trap pen ze me wel de deur uit." Bij een drogist aan de Haarlem merdijk had hij een busje rattekruit gehaald. Rode korrels die hy op water zette. Het giftige aftreksel goot hy daarna in de thee, die hij voor zyn pleegdochter inschonk. Twee avonden achter elkaar twee koppen, met een bodempje „water". De deskundigen rekenden vlot om hoeveel vergif het meisje had ge dronken. Immers eerst dan zouden de doktoren kunnen ingrijpen: „130 milligram thallium. Een aanzienlijke hoeveelheid gif, doch volgens de vak litteratuur niet dodelyk". Gistermiddag na acht maanden voorarrest kwam verdachte tot een andere, onverwachte verklaring. „Akke wist dat ze vergif gedronken had. Ze was zwanger. Ze wilde dat ik er iets tegen zou doen. Ik heb haar rattekruit in de thee gegeven. Ze wist er alles van." Toen men hem niet wilde ge loven riep hy pathetisch uit: „Ik heb nog nooit iemand met de dood be dreigd". Onberispelijk was het voorbye leven van de gifmenger niet geweest. Reeds acht veroordelingen had hy achter zich. In 1948 werd hij zelfs veroordeeld tot terbeschikkingstelling van de re gering. Na enige tyd in de psychia trische inrichting „Avereest"' te heb ben gezeten was hij vrijgekomen. Heftig hield hy vol het gif te hebben gegeven op verzoek van zyn pleeg dochter. De bekentenissen op de avond dat men hem arresteerde waren niet juist, zyn verdediger verklaarde: „Hy meende dat het echte motief van zyn handelen zwaarder gestraft zou wor den". Het slachtoffer Akke de V. kon de verklaringen van haar „oom" be kennen nóch ontkennen. Zy was „toe- valligerwys" naar het buitenland ge gaan, op vakantie. Tydens de eerste verhoren had zy tegenover de zeden politie verklaard dat haar oom haar eerst pillen had opgedrongen en een drankje met opschrift: „driemaal daags 25 druppels". Dit flesje kon niet worden achterhaald. Wel de blauwe vaas waarin het gif werd „gemengd", en het busje met de tarwe-achtige korrels, bestemd voor de verdelging van ratten en muizen. Een der getui gen achtte het niet onwaarschyniyk UTRECHT, 16 juni 'tijdens de ver gadering van de verenigingsraad van de NCRV heeft de voorzitter, mr. A. B. Roosjen, de nadruk gelegd op het contact (lat groeiende is tussen België en Nederland op het gebied van radio en televisie. Tydens een tweede confe rentie in Brussel zyn o.m. aan de orde geweest: draadtelevisie, vorming van een radio-gemeenschap van de Neder lands-talige landen, uitgave van een Nederlands-Belgisch kwartaaltijdschrift voor radio en televisie, uitwisseling van een vaste waarnemer tussen BRT en NRU-NTS, reclame in radio en televi sie, onderzoek naar luister- en kijkge woonten, opleiding van televisieperso- neel en bescherming tegen „etherpira ten". Mr. Roosjen pleitte er vervolgens voor dat het derde radionet dat lang zamerhand in het verschiet komt, met volle gerustheid kan worden toever trouwd aan de omroeporganisaties. Hieruit mag men niet de conclusie trek ken dat de vijf zuilen „monopolie-ja gers" zouden zijn. ..Een en andermaal hebben wy betoogd", aldus mr. Roos jen, „dat wy voorstanders zijn van een open systeem in ons omroepbestel, waarby ook andere gegadigden zend- tyd kunnen ontvangen, maar dan op voorwaarden, in de wet verankerd." dat de inhoud van het „driemaal daags-flesje" dezelfde was als het rattekru-t-aftreksel. Aan getuigen-deskundigen werd ge vraagd naar het gevaar dat thallium oplevert voor de mens. De gerechte lijk deskundige apotheker drs. D. de Boer wees erop dat, hoewel wordt aangenomen dat het gif eerst dodelyk is als men er een halve gram van inneemt, in de praktyk iemand stierf door 350 milligram. „Haaruitval en krampen zijn typische vergiftigings- verschynselen. Typisch en karakteris tiek als men erop bedacht is." Hy achtte het heel normaal dat een arts dacht aan .blindedarmontsteking.- In andere gevallen sprak men eerst van kanker, mergontsteking of nierziekten. Hy achtte het uitgesloten dat het meisje de in de thee gegoten gifstof had kunnen proeven. De Utrechtse arts F. Nelemans verklaarde dat ook zonder medische ingreep herstel kan optreden. Al naar gelang de gevoelig heid van de persoon kunnen echter ook biyvende verlammingen optreden. Nadat de deskundigen waren gehoord werd de zaak geschorst. Op zes sep tember zal verdachte opnieuw voor komen. Dan zal de belangryke getuige Akke de V. worden gehoord. De recht bank hoopt dan te kunnen vaststellen of het meisje in een panieksituatie haar „oom" om hulp heeft gevraagd. (Advertentie) Uw zorgen voor morgen by DE OLVEH geborgen. IV/ ie ira de telefoongids van 1,1/ Den Haag mr. D. Byden- f V dyk opzoekt, vindt achter deze naam de aanduiding „advocaat en procureur". In ze kere mate is dat misleidend, want hoewel mr. Bydendyk zijn advocatenpraktijk nooit heeft opgegeven is daarvan al jaren lang bitter weinig terecht geko men. Het leven van deze vrien delijke man, die gisteren zeven tig jaar is geworden maar zo wel fysiek als naar de geest veel jonger lijkt, heeft zich voor een groot deel afgespeeld in donkere bioscoopzalen om het „toegela ten" of „verboden" uit te spre ken over binnen- en buiten landse films. Met een onderbre king van tien jaar heeft mr. By dendyk vanaf 1929 zitting ge had in de Centrale Commissie voor de Rijksfilmkeuring, aan vankelijk als secretaris en later vanaf 1953 als voorzitter. De on derbreking was een gevolg van de oorlog. In 1940 werden alle commissieleden ontslagen en nieuwe N.S.B.-functionarissen benoemd. Na de oorlog was mr. Bydendyk tot 1950 raadsheer bij het bijzonder gerechtshof in Den Haag. Zolang mr. Bydendyk zich met de Rijksfilmkeuring heeft bezig gehouden, heeft hij „de film" iets fascinerends gevonden. Het interessantst waren voor hem vaak de debatten, die na de voorstellingen volgden. Hoe is hij eigenlijk in de keuringscommissie gekomen? Heel toevallig en zonder dat hij ooit iets met films of bioscopen te maken had gehad. Mr. Bydendyk licht dat nog oe met de opmerking: „Ik wist nauwelijks wat eigenlijk de bioscoopwet was." Zijn entree in de commissie maakte hij toen een bevriende relatie hem aanzocht de opengevallen secretarisfunctie te gaan vervullen, omdat hij in mr. Bydendyk de aangewezen figuur zag. Dat hij er zomaar is ingestapt, heeft hem nooit gespeten. Het was overigens be paald geen erebaantje. Zeker niet als voorzitter, want in deze kwaliteit heeft hii er tot vandaag toe, eet) volle dagtaak aan gehad. Met het keuren van gemiddeld vijf- tot zeshonderd speelfilms per jaar kan dat ook moei lijk anders. Dat het bioscoopbezoek in Nederland de laatste jaren sterk is terugge lopen, is uiteraard ook mr. Bydendyk bekend. Dit verschijnsel wijt hij ech ter niet zoals zo velen aan de invloed van de televisie alleen. De televisie is 'daaraan naar zijn opvatting maar gedeeltelijk schuldig. Het sterk verminderde bioscoopbezoek is, zo meent hij, vooral een gevolg van het feit, dat veel jonge mensen zich auto's en scooters aanschaffen en er daarmee in het weekend op uitgaan. Dat kost geld. Deze kant van de wel vaart is een grótere concurrent van de bioscoop dan de T.V. In een gesprek met mr. Bydendyk komt men tot de ontdekking, dat hij zich niet helemaal begraven heeft in de film. Meermalen dwaalt hij af. onder me t spreekt hij met grote trots over zijn voorvaderen. Hij komt uit een oude domineesfamilie; zijn grootvader, overgrootvader en betover grootvader zijn alle drie dominee geweest in Asperen. Zijn grootvader ver vulde zelfs vijfenzestig jaar het domineesambt. Mr. Bydendyk zelf in Leiden geboren als zoon van een advocaat gaat nog vrij geregeld naar Asperen, waaraan hij in zijn huis zoveel schone herinneringen bewaart. Aan de wanden in zijn kamer hangt het vol met soms zeer oude schilderijen en schilderijtjes, tekeningen en platen met afbeeldingen van zijn voorouders en van het schilderachtige Asperen. Ook heeft hij nog een kostbare gouden horloge van grootvader Dirk. Mr. Bydendyk, die in 1928 katholiek is geworden, zou de banden met Asperen niet willen verliezen. Met enig verlangen ziet hij uit naar het komende jaar, wanneer hij zich uit de Commissie voor de Rijksfilmkeuring terugtrekt. Dan zal hij vaker komen in Asperen en krijgt hij ook meer tijd. zich bezig te gaan houden met de Franse taal, waarin van zijn hand ver scheidene publikaties zijn verschenen. Zijn verdiensten voor Frankrijk zijn trouwens al eens gehonoreerd met het Legioen van Eer. Zelfs wil hij nog wat aan advocatuur gaan doen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 5