WERK VOOR KIESKEURIGER PUBLIEK? Kwaliteitsprodukten bieden dè oplossing O SUPRIMAL B Supersonisch vliegen voorlopig nog taboe v: OPLEIDING VAN LATE ROEPINGEN t de Latijnse school (Getnert) der Duitse ridders Nederlandse subsidie na Franse j I N Uitstel van definitieve beslissingen aanbevolen Dit is Limburg" Otto van Neijenhoff van o Zweeds luchtvaartdeskundige waarschuwt: eerst vee Waarom elders betalen voor „AMUSEMENT" dat men thuis gratis krijgt? Arriveer net zc fris als u vertrekt „Aan huidige vliegtuigen moet worden verbeterd" Beurzen Strijd Kostbaas ontharing? depilan rneer Toeristisch filmbeeld informatief dan visueel „Kennedv-films Stichting Rijnmond- NoordzeekanaaV9 ZATERDAG 7 JULI 1962 PAGINA 11 pOBJ iCATENDH Problemen onderschat :'m 99 Strijd tussen film en televisie Joan Fontaine ais mrs. De Winter en Judith Anderson ais rrrs. Danvers. Sfeervol beeld uit de film „Rebecca" van Alfred Hitchcock, die blijkens een BBC-onderzoek nog onlangs op de televisie een miljoenenpubliek trok. In het jongste nummer van „Film forum" wordt onder de kop: De film helpt zijn concurrent, gepleit voor een herziening 'an de bestaan de afspraken tussen het filmbedrijf en de NTS, in afwachting van de tijd dat „een gezond evenwicht gaat ontstaan tussen de aantrekkingskracht van de televisie en de hioscoop." Als voorbeeld van de tegemoetkomen de houding, die het bioscoopbedrijf, na een aanvankelijke afkeer, zou aannemen ten aanzien van de televisie, wordt |n het artikel de mededeling aangehaald van een in het zuiden des lands vertoe vende Noordnederlander, die daar in de gelegenheid was jp het televisiescherm de film „Pan" van Herman van der Horst te 'zien. hoewel deze nog niet in de Nederlandse bioscopen werd ver toond. De tijd zal komen, en wellicht veel eerder dan men nu nog vermoeden kan, aldus het artikel in „Filmforum", dat de televisie de hele wereld gaat om spannen; dat de kijker ergens in een verloren gehucht beelden kan oproepen naar believen en dat hij bij een zo grote vrijheid als blijkbaar op het ogenblik mogelijk is per televisie in een wille- kriif,. buitenlands programma films ei (ren nf„ 1"'" die ma anden later in het .'a"d "t'nzaam worden aanbevolen. Nu is de film „Pan", hoe verrukkelijk op zich ook, een weinig gelukkig geko zen voorbeeld om een gewijzigde hou ding van hef filmbedrijf ten opzichte van de televisie aan te tonen. Als korte documentaire film wordt hij nu eenmaal door het bedrijf heel anders gehanteerd dan de speelfilm met een normale ver- toningsduur. Bovendien is Van der Horst's film wel degelijk in de Neder landse bioscopen vertoond, zij het tol nog toe uitsluitend in combinatie met de satire Tout l'or du monde" van Bené CTair een betrekkelijk korte film, die de vertoning van „Pan" in eenzelfde programma mogelijk maakt. In elk ge val is het wat voorbarig om uit zijn ver toning via de (Duitse) televisie te con cluderen. dat het filmbedrijf hezig is, zjjn concurrent de helpende hand te me den en dat de bestaande afspraken die nen te worden herzien. Tussen het hoofdbestuur van de Ne- derlandsche Bioscoopbond en de Nederlandse Televisie Stichting en de daarin samenwerkende omroep verenigingen is namelijk een overeen komst gesloten, die van jaar tot jaar loopt en die automatisch wordt ver lengd, tenzij een der partijen gebruik wil maken van haar bevoegdheid tot opzegging. Volgens deze overeenkomst zal de televisie speelfilms uitsluitend be trekken van de leden-filmverhuurders van de NBB met dien verstande, dat niet meer dan één film per week wordt uitgezonden. Deze uitzending mag alleen geschieden op dinsdag, woensdag of don derdag, hetgeen in de praktijk de dins dagavond is geworden. Verder is over eengekomen, dat de bioscooppremière van de uit te zenden films meer dan 40 maanden tevoren moet hebben plaats gevonden. Wat Nederland zelf betreft zijn de door het filmbedrijf verkregen garanties dus wel voldoende om te voor komen, dat per televisie (speel)films zijn te zien, die pas later in de bios copen komen. Daarentegen opent de televisie wel de mogelijkheid om goede en belangrijke films, die niet door het bedrijf in ver toning worden gebracht, omdat ze niet zouden beantwoorden aan „de smaak van het grote publiek" die door geen mens met enige kans op zekerheid kan worden gepeild, maar waarvan iedere exploitant toch alles meent af te weten, ten faveure van zijn geldbuidel buiten de bioscoop om onder de aandacht van het publiek te brengen. Krijgt de tele visie daartoe de kans, dan moet dat niet worden geweten aan tekorten in de be staande afspraken, maar aan de kort zichtigheid of het gebrek aan durf van het filmbedrijf. De mogelijkheid dat men, zoals het ar tikel in „Filmforum" voorziet, in buiten landse televisieprogramma's (speel)- films te zien zal krijgen, die pas maan den later in de vaderlandse bioscopen gaan draaien, lijkt ons evenzeer uitgeslo ten, omdat ook het buitenlandse film- Ledrijf geenszins van plan blijkt te zijn, zonder verzet door de televisie ter slachtbank te laten leiden, laat staan uaarbjj de helpende hand te bieden. In •juigeland bijvoorbeeld heeft de film industrie de laatste vier jaren een mil joen pond sterling, dus ongeveer tien miljoen gulden, uitgegeven om de re- k, if e~r? ten te kopen van circa 800 i^titse speelfilms, teneinde te ver- eren, dat ze op het tv-scherm zou- komen. Het lichaam, dat zich met _.iaanT?prën bezighoudt, is de Film ndustry Defence Organization, kortweg geheten. De Britse bioscoop-exploi tanten zijn zelfs van plan de 500 000 nond &Z wor^000) Staintó 5 ido-fonds worden gestort en die 1 :en uit een kleine heffing njzen der bioscopen te vei le Amerikaanse filmstudio's wei geren over het algemeen, hun reprise- echten aan de televisie te verkonen heels omdat de betere films met succes een tweede of derde maal in rou- dat juT1£,nen wo,r.den gebracht, deels om. M meer geld verdienen aan de ver vaardiging van nieuwe seriefilms voor de televisie. ok in het buitenland treft het filmbedrijf dus wel degelijk maatregelen, die er op zijn ge richt de concurrentie, die men van de zijde der televisie ondervindt, het hoofd te bieden en er is geen en kele reden om aan te nemen, dat men in Nederland anders zou hande len, als de noodzaak zou blijken. Iets heel anders is hef echter, of men door hef nemen van beschermende maatregelen en het maken van afspra ken op den duur met succes het film bedrijf tegen de televisie kan bescher men. De beste bescherming is hef bie den van betere programma's dan er op het kijkkastje zijn te zien. In Neder land lijkt dit, gezien het peil van de televisieprogramma's enkele goede en zelfs uitstekende jitzonderingen daargelaten niet zo heel erg moei lijk. Maar wie ervaart, wat de meer derheid van de Nederlandse bioscopen de bezoekers als amusement durft voorzetten, denkt daar wel anders over. En een publiek, dat de keus heeft tussen slecht amusement, waar voor het moet betalen of dat het thuis „gratis" kan krijgen, zal altijd aan het laatste de voorkeur geven. Het filmbe drijf zal hef dus meer moeten zoeken in de kwaliteiten van zijn nrodukten an in beschermende afspraken. Tot de komst van de televisie is de film bij uitstek het medium geweest voor de massa, die bereid was goed geld voor slecht amusement te beta len, omdat er nu eenmaal niets anders was. Nu de televisie echter in over vloed en bovendien zonder extra kos ten in de huiskamer brengt, wat men vroeger alleen in de bioscopen tegen betaling kon zien, ligt de zaak anders en zal de film zich, noodgedwongen, moeten wenden tot een kieskeuriger publiek, dat waarschijnlijk veel groter is dan velen vermoeden, dank zij het werk van filmkringen en andere or ganisaties. die zich reeds jaren en met groeiend resultaat met de filmopvoe ding bezighouden. Dit betekent het bie den van kwaliteit. En kwaliteit kun- Advertentie, tijdig ingenomen, reisziekte voorkómen, fin de blauwe verpakking - let op de juiste dosering) nen alleen integere kunstenaars leve ren. wie de vrije hand wordt gelaten. Als de bioscoopexploitanten hun bios copen openstellen voor kwaliteitspro- dukten, volgt vanzelf het publiek, dat genoeg krijgt van het twijfelachtige te levisie-amusement. tijkens een door de BBC ingesteld onderzoek heeft onlangs de her- vertoning ,p de televisie van Al fred Hitchcock's film .Rebecca" bijna veertien miljoen kijkers getrok ken. Voordat een film door een derge lijk aantal bioscoopbezoekers is gezien, moet een middelgroot theater twaalf jaar lang gedurende drie voorstellingen per dag een uitverkochte zaal hebben gehad. Wanneer nu een goede, maar helemaal niet uitzonderlijke a's „Rebecca" nog zulk een enorm, zij het niet-betalend. publiek kan trekken, dan mag worden aangenomen, dat er nog altijd zeer velen bereid zullen zijn om voor iets goeds en nieuws te betalen, temeer omdat het beeld op het televi siescherm thuis verre inferieur is aan dat in de bioscoop Blijft deze echter aan de massa-zonder-kritische-zin te gen betaling bieden, wat zij thuis gra tis op het scherm kan zien. dan zijn haar dagen geteld. T.C.A. FORTUIN (Advertentie) Niet a, le lu de (Van onze luchtvaartredacteur) iet alleen de KLM, maar zeer ve- luchtvaartmaatr.chappüen over gehele wereld verkeren in ernstige financiële moeilijkheden die voor het grootste deel zijn veroor zaakt door de enorme kosten die zij zich hebben getroost voor het aanschaf fen van straalvliegtuigen en het ach terblijven van de vraag bij het aanbod aan zitplaatsen in dergelijke toestellen. En terwijl de oplossing van die pro blemen nog niet in zicht is, wordt er in Amerikaanse, Engelse en Franse vliegtuigindustrieën ai hard gewerkt aan de ontwikkeling van het superso nisch vliegtuig, dat een snelheid van ten minste driemaal die van bijvoor beeld de DC-8 of de Boeing-707 zal hebben. Kost zo'n DO* al vijfentwintig miljoen gulden me* aan afschrijving een ton per week voor een vliegtuig van het supersonisch type zal toch ze ker 21/, maal zoveel op tafel moeten worden gelegd. Hierom en om andere redenen constateert Bo K. O. Lundberg, directeur van het Zweedse instituut voor luchtvaartresearch in een zojuist te Stockholm verschenen, uitvoerig ge documenteerde brochure r) onherroepelijke beslissingen met be trekking tot de invoering van superso nische vliegtuigen in de burgerlucht- vaat moeten tot over ten minste tien jaar worden uitgesteld en tussen luchtvaartmaatschappijen en fabrikanten (en indien mogelijk ook tus sen de betreffende regeringen) moet een algemeen geldende overeenkomst worden gesloten op grond waarvan in die uitstel-termijn geen supersonische vliegtuigen worden ontwikkeld of op de markt gebracht. De schattingen van de kosten, ver bonden aan de ontwikkeling van een supersonisch verkeersvliegtuig variëren van ruim 1.000.000.000 tot tegen de 4.000.000.000 gulden. De technische pro- ";er"}en die bij die ontwikkeling moeten worden overwonnen zijn ongekend groot; bovendien kan men hier voor het eerst an de Latijnse School in Gemert, die op 17 juli haar 375-jarig be- staan gaat vieren, is niet alleen de historie, maar ook het heden tamelijk merkwaardig: het is de enige Nederlandse school, waarvan de leer krachten benoemd worden door de mi nister van Onderwijs zelve. Dit feit wordt nog extra opmerkelijk als men weet, dat het hier een opleitiinKsinsti. tuut voor priesterstudenten betreft In dat de rijksoverheid er noch financieel U °Hen'tS ander °.pzk'llt in betrokken' is. Het ziet er overigens naar uit dat de minister zijn benoemingsrecht'v.... nenkort zal laten varen en er is een kans, dat er een rijkssubsidie uit de bus komt ondanks het feit dat f.® _sfch°°' Keen „erkend gymnasium" is of zelfs wil zijn: zij baseert haar verzoek om overheidssteun op confis„» ties in een ver verleden. c°nfisca- De historie van de Latijnse School begint in 1587, als ze door Henrich von Ruisehenberch wordt gesticht. Deze Henrich hoorde tot de Duitse ridders die destijds de heren waren van commanderije van Gemert. Behalve Ge mert vielen ook Gruitrode in het huidi ge Belgisch. Limburg en het eveneens Belgische St.-Pietersvoeren onder hun gezag en tot op de dag van vandaag is er een regeling die voorschrijft dat een aantal studiebeurzen voor de helft aan studenten uit Gemert en voor elk een kwart aan studenten uit Gruitrode en St.-Pietersvoeren moet worden toe gekend. Uit deze plaatsen heeft de school al lang geen leerlingen meer, zodat de beurzen aan anderen mogen worden toegewezen. Ze stellen echter niet veel meer voor; het gaat om be dragen van minder dan J 50. Vroeger betekenden de beurzen Wat, zeker na een goede zomer; de bedragen wer den namelijk gevormd abor de tienden van Deurne en schommelden op en neer met de opbrengsten van de rogg6i Het beurzenbedrag werd gedeeld door twaalf leerlingen; voorts kregen de rector en de conrector een uitkering. Honderd jaar geleden kon het gebeuren, dat 140 per leerling werd toegekend; dat was in die tijd méér dan de kosten van een heel jaar levensonderhoud. Toen aan het einde van de vorige eeuw de tienden zjjn afgeschaft, zjjn er vaste bedragen gekomen, gevormd door de rente van de afkoopsom; vaste bedragen, die echter steeds minder waarde hebben gekregen. De Latjjnse School waar overigens ook altijd Grieks is gegeven is van het begin af een opleidingsinstituut voor priesterstudenten geweest. De stichtings oorkonde, die bewaard wordt in het rijksarchief in Den Bosch, vermeldt dit niet, maar het staat wél in de goed keuring van koning Philips de Tweede, een document dat eveneens in Deri Bosch berust. Hoewel de Duitse Orde, die de commanderije van Gemert re geerde, soeverein was, had de Spaanse koning blijkbaar toch een stem in het kapittel, althans het recht van placet. Dat Gemert echter geen deel uitmaakte van het door Spanje beheerste Bra bantse land, blijkt o.a. uit het feit, dat de commanderije na de vrede van Munster niet tot de generaliteitslanden is gaan behoren. Streek en school ble ven intact tot 1802, toen de Duitse Orde door Napoleon werd opgeheven en haar bezittingen geconfisceerd werden. Op grond van deze confiscatie kreeg de school een rijkssubsidie en werd aan de leraren een rijkssalaris toegekend. Dat was zo onder Lodewijk Napoleon, dat bleef zo onder Koning Willem I en later, tot het jaar 1879, toen de subsi diëring, ten onrechte, meent het school bestuur, werd stopgezet. Men hoopt nog dit jaar in de oude rechten hersteld te worden en dat zou dan inhouden, dat de Latijnse School van de Duitse rid ders een Nederlands subsidie zou ge nieten op grond van een Franse confis catie- In het „kosthuis" studeert men Tegelijk zal dan het benoemings recht in andere handen komen en wel bij de bisschop van Den Bosch, de (Norbertjjner) abt van Berne en de pastoor van de St.-Jans parochie. De Norbertijnen zijn in Ge mert sinds 1912, toen de eerste Norber tijn tot conrector werd benoemd. Voor dien was de school ongeveer een eeuw lang in seculiere handen geweest, na dat de priesters van de Duitse orde, die ze van de oprichting in 1587 af had der. geleid, zich haddeii moeten terug trekken. De komst van de Norbertijnen vormt een van de meest schilderachtige epi soden in de historie van de school. De huidige rector, drs. F. G. Brouwer O. Praem., bewaart nog pamfletten uit 1910, toen in Gemert een heftige vete woedde tussen zijn voorganger de zeer- eerwaarde heer Klaassen en de toen malige deken. Zowel in het dorp als in de school waren er twee kampen en v»ln-«m» *l Sestort en die worden •nhSfg™ uit een kleine heffing op de fEWT1 der; blos«>Pen, te verhogen Ook de Amerikaanse filmstudio' een hoogtepunt was de 13de juli, toen de rector jubileerde. Het feest werd aangekondigd door kanongebulder, want de deken had verboden om de klokken te laten luiden. Het feestcomité gaf het hem terug door de kanonnen een plaats je te geven aan de voet van de kerk toren. De aanhangers van de rector richtten voorts in de tuin van het rec toraat, pal tegenover het huis van de deken, een gedenkteken op: een ade laar, die de klauwen uitstrekte naar de pastorie. Het beeld is pas vorig jaar opgeruimd, waarmee de laatste herin nering aan de strijd is uitgewist. De Gemertse kranten stonden destijds vol van de twistpartij, die ook de school zelf in twee partijen had verdeeld: die van de rector en die van de conrector, die de deken steunde. Het werd tenslot te zo erg, dat het curatorium naar de bisschop van Den Bosch toog met het verzoek, of de rector of de conrector terug te roepen. De bisschop stond ech ter machteloos, want beiden waren be noemd door de minister! Daarop zijn de curatoren naar de abt van Borne gegaan met de vraag: „Als er Norber tijnen zijn, kunt u die dan terugroe pen?". Dat kon de abt en dus plaatsten de curatoren alleen nog Norbertijnen op de voordracht. In 1912. toen de conrec tor wegging, kwam de eerste en in 1917 werd ook de rector opgevolgd door een Norbertijn. Op het ogenblik zijn er negen leerkrachten: 5 Norbertijnen en vier leken. „kosthuis" eet men iet alleen het „lerarenbestand" is veranderd, ook in dat van de leerlingen is een wijziging geko men: sedert de stichting van de diocesane seminaria, die het aantal stu denten in de vorige eeuw snel deden teruglopen, is men zich gaan speciali seren op late roepingen. De gemiddel de leeftijd van de studenten is 19. de minimumleeftijd voor toelating 16. Veel van de huidige leerlingen hebben al een beroep gehad; er zijn timmerlui, schil ders, bakkers en boeren onder. Ge middeld zijn er honderd studenten, uit alle provincies, maar de meeste uit het zuiden. Ze gaan ook weer naar alle bisdommen en naar diverse orden en congregaties: Gemert is niet voor één bepaalde richting. Men volgt er niet het internaatssys teem, zoals de meeste seminaria - ook het seminaria voor late roepingen in Horst dat kennen. De jon gens zijn ondergebracht in kost huizen in het dorp, een instelling die ook de Franciscanen in Megen kennen. In Gemert is het een eeuwenoude tra ditie, die nu weer midden in de belang stelling staat: het systeem ondervangt veel nadelen die men tegen de semina ria hoort aanvoeren. De jongens zelf prefereren het kost- huir ver boven het internaat. Ze voelen zich vrjjer, al zjjn ze ook aan strenge regels gebonden. Per kosthuis zjjn er gemiddeld 10 studenten minimaal 8 en maximaal 16 en, één van de jon gens, de „kostbaas", Is verantwoorde lijk'voor de gang van zaken. De ver zorging van maaltijden e.d. is in handen van de „exploitanten" van het kost huis, meest wat oudere dames die voor dit werk tijd en ambitie hebben. De Latijnse School heeft van 1800 tot 1900 1100 studenten gehad, van wie er 549 priester zjjn gewijd, van wie 285 seculieren. Tussen 1900 en 1954 zijn er 821 studenten geweest, van wie er 318 gewijd zijn, en wel 87 seculieren. De laatste tien jaar zijn 160 jongens afge studeerd; ze zijn vertrokken naar 20 verschillende bisdommen in Europa en Noord- en Zuid-Amerika en naar 28 ver schillende orden en congregaties. De oude school is sedert 1959 geves tigd in een modem gebouw, vlak naast de nieuwe kerk, die uit hetzelfde jaar dateert. Het jubileum wordt op 17 juli gevierd met een pontificale H. Mis, op te dragen door Mgr. J. Bluyssen en een academische zitting, waarin dr. J. Del- lepoort, directeur van het Europa Se minarie in Maastricht, zal spreken over „Het verschijnsel late roepingen in de kerk van heden" en dr. E. Loffeld C.S.Sp. zal terugblikken op ..De geschie denis van de Latijnse School te Ge mert." V. L.' in de geschiedenis van de burgerlucht vaart nauwelijks steunen op in de mili taire luchtvaart opgedane ervaringen. Deze en andere problemen worden in de jacht naar superioriteit op lucht vaarttechnisch gebied algemeen tezeer onderschat, meent Lundberg. Zijn pu- blikatie wil dan ook op de eerste plaats de diverse vraagstukken de aan dacht geven die zjj naar zijn en toch veler anderen mening verdie nen Veel belangrijker voor een gezon de groei van de burgerluchtvaart dan verdere verhoging van de snelheden waarmee de passagiers door de lucht naar hun bestemming kunnen worden iiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiHiiiiiiiiiiti iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHii gebracht is naar Lundbergs opvatting een verlaging van de tarieven. Maar een dergelijke verlaging wordt juist ernstig belemmerd, wanneer men de huidige werkzaamheden aan de su personische projecten maar voortzet. En dit niet alleen omdat in het laat ste geval opnieuw zeer. zeer hoge financiële eisen aan de luchtvaart maatschappijen worden gesteld, maar ook omdat de fabrikanten nu aan de veel minder uitgaven vergen de vervolmaking van verkeersvlieg tuigen die benéden de geluidssnel heid blijven, niet toekomen. Lundberg voorziet overigens, dat de luchtvaartmaatschappijen die met de thans in gebruik zijnde typen zullen blijven vliegen, ondanks alle belem meringen en tegenslagen die zij nog ondervinden, toch in de toekomst hun tarieven steeds meer zullen kunnen ver lagen. Dat betekent dan een steeds scherpere concurrentie voor een even tuele supersonische luchtvaart: het pu bliek zal er weinig voor voelen voor een of twee uren tijdwinst een aanmer kelijk hogere prjjs te betalen. De rentabiliteit van een supersonische luchtvaart lijkt Lundberg dan ook de eerstvolgende decennia op zjjn minst een zeer twijfelachtige zaak, zelfs wan neer men alle technische vraagstukken tot een oplossing zou weten te brengen. Maar ook hieraan gelooft hij niet bijs ter, overtuigd als hjj is dat het pro bleem van de kosmische straling en dat van het geluid met hun mogelijk scha delijke gevolgen de deskundigen nog lange tijd voor onoverwinnelijke moei lijkheden geplaatst zal houden. Ook zou men nog lang geen redelijke zekerheid kunnen verkrijgen over de mate waar in het materiaal van het supersonisch vliegtuig vermoeidheidsverschijnselen zal vertonen en dus evenmin over de veiligheid ervan. Drie problemen die toch in elk geval zullen moeten ver dwijnen, wil het vliegen boven de ge luidssnelheid enige kans op reëel eco nomisch succes hebben. Bo Lundberg concludeert niet alleen tot een „uitsteltermijn" met betrekking tot het supersonisch vliegen, hjj stelt ook dat er m het huidige burgerlucht- verkeer eerst nog maar eens een groot aantal verbeteringen moet worden aange bracht. Het vliegen moet nóg veiliger worden, schrijft hij; vliegtuigen van het type V-STOL (verticaal of slechts op een zeer kortebaan startend en landend) moeten worden ontwikkeld in het be lang van het luchtverkeer op de kor tere afstanden, evenals van vliegtuigen (boundary layer control") ter vermin dering van de luchtweerstanc. die la gere bedrijfskosten met zich zullen bren gen. Verder zou er aan de vermindering van het motorenlawaai nog heel wat kunnen worden gedaan en zou een start- en landingssysteem voor alle weersomstandigheden tof stand moeten worden gebracht ter bevordering van een immer geregeld luchtverkeer, vlie gen precies volgens de time-table dus. En tenslotte, zo bepleit de Zweedse luchtvaartdeskundige, zullen er bij alle bevolkings- en zelfs stadscentra kleine luchthavens moeten worden aangelegd, juist met het oog op de komst van het V-STOL-vliegtuig. „Is supersonic aviation compatible with the sound development of civil aviation?" - Almqvist and Wiksell, Stockholm. (Advertentie Maar dan modern, veilig, «nel en mild met de prettig geparfumeerde 'n Hamol produkt uit Zwitserland tube 1.50 en 2.95 tto van Neijenhoff heeft destijds van een petroleummaatschappij opdracht gekregen tot het maken van een serie documentaire films met een vertoningsduur van 25 minu ten, elk gewijd aan één van onze pro vincies. Een benijdenswaardige op dracht naar omvang en aard, temeer daar hij deze, naar hij zelf verklaarde, in volle vrijheid mag uitvoeren. Daar door heeft hij dus de mogelijkheid om door een beeld van elk der afzonderlij ke provincies een synthese van Neder land in onze tijd te scheppen. Het eerste exemplaar van de reeks is inmiddels gereedgekomen en kortge leden in Den Haag aan pers en geïn teresseerden vertoond. „Dit is Lim burg" luidt de titel, die even doet ver wachten, dat Van Neijenhoff derwaarts is getogen, zich verdiept heeft in het wezenlijke en karakteristieke van de Limburger en zijn land, zijn historie, cultuur en alles wat zich aan zijn spie dende intelligentie openbaarde, om daarvan in geestdriftige filmtaal te ge tuigen. Hij begint zijn film namelijk met een intrigerende montage van beel den van vreugdeschoten, een processie en een wielrennerij. Hij schept hiermee een thema, dat naar inhoud en vorm de geest van de toeschouwer pakt en activeert, maar waarop helaas de va riaties en uitwerkingen uitblijven. Al leen de pedaalridders zien we nog enke le keren terug, als zich herhalend mo tief zonder veel verdere zin. Bij een toeristische beleving van Limburg zit ten we natuurlijk direkt midden in het Carnaval. Het is tekenend voor de visie van de filmer, dat hij ook daar alleen maar tegenaan kijkt, zonder een bik achter het masker van de ver mommingen te werpen. Zo trekken in een kaleidoscopische revue allerlei voor de vluchtige bezoeker opvallende bijzon derheden voorbij: het landschaps- en stedenschoon, folklore, kunstnijverheid, culturele en industriële activiteiten, kortom het gezicht van een levenslus tige provincie, waarvan echter de ziel achter de uiterlijkheden verscholen blijft. Charles Bressers leverde een aan deel aan het scenario, dat de opsom ming soms speels, dan weer kramp achtig via geforceerde beeld- of woordgrapjes, aan elkaar rijgt. De fotografie van Herman Ota getuigt van vakmanschap en maakt een van de voornaamste aantrekkelijkheden uit van dit document, dat meer treft door de informatieve kwaliteiten dan door een dieper schouwende visie, vervat in een aanstekelijke filmvorm. PH. AMSTERDAM, 4 juli Een halve ton wordt aan de raad gevraagd voor de oprichting van de stichting „Rijnmond- Noordzeekanaal," die voorlichting zal geven over de belangen van het Noord- zeekanaalgebied en opgericht is door de gemeenten, de Kamers van Koophandel en de bestuurders van verschillende groeperingen uit het bedrijfsleven in het gebied van het Noordzeekanaal. Zo spoe dig mogelijk zal in IJmuiden een voor lichtingscentrum worden gevestigd. De Nederlandse cineast Otto van Nijen- hoff aan zijn montagetafel. mi HOLLYWOOD, 5 juli. (UPI) De Amerikaanse filmindustrie heeft op het ogenblik twee .Kennedy-films" tege lijk onder handen. De ene gaat over John F., de huidige president, de an dere over Robert F., de minister van justitie. In Hollywood is men van mening, dat de publiciteit, die de Kennedy'» door deze film zullen krijgen, veel be langrijker is dan bijvoorbeeld de vraag of de films een gunstig beeld geven van Amerika en de Amerikanen. De eerste film, die „PT 109'zal he ten, vertelt het verhaal van John F. Kennedy's avonturen in de Stille Oce aan tijdens de tweede wereldoorlog. Peter Lawford, de zwager van de pre sident, dient als liaison-functionaris tussen Hollywood en het Witte Huis. Deze film kan de eer van Amerika niet schaden tenzij het een slechte ver filming wordt. Het verhaal gaat over een briljant en moedig commandant, die deze kwaliteiten ten toon spreidt in het heetst van het gevecht tegen de Japanners. Dit past voortreffelijk in de traditie van de Amerikaanse hel den. „The Enemy Within", naar het boek van Robert F. Kennedy is echter een heel ander verhaal In deze film wordt een beeld gegeven van kwalijke vakbondsleiders, gewetenloze handels figuren en louche advocaten, hoewel de man, die tegen hen ten strijde trekt, ook een Amerikaan is. De pro ducent Jerry Wald is echter van me ning, dat in een vrij land de films goede en slechte dingen moeten laten zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 11