Hollanders laten
Friezen nauwelijks
kans op eindzege
TON HASEBOS mannetje dat
alles öraaö zelf doet
Bontshoiv inde
hondsdagen
De Barentzen creëert een
moderne a
ipache
-vrouw
Luisteren naar:
Kijken
naar:
Voetbal en whiskey
Zone-koorfs
VIERDE KAAGDAG
Kirkenier weer
dagwinnaar
NIEUWE MODE IN ROME
eigen
de ether
De opkomst van
Arturo Ui
Woensdag
Donderdag
Woensdag
zon mi,,,,n,l,!i
Morgenavond voor TV:
Buitenland
WOENSDAG 18 JULI 1962
Honkbaljeugd met tenten
naar Amsterdam
"A" Gewetensvraag voor
Schotse voetbal„fans"
Engelse clubs wikken
en wegen
Jongkind tweede
Perfectionist
Eerst achter camera
Kritische kijkertjes
Hitier en trawanten als
A merikaanse gangsters
Ongeveer honderd jonge honkbal-
liefhebbers tellen de dagen, die
hen scheiden van het Europese
kampioenschap in Amsterdam,
ji' nullen de eerste bezoekers zijn van
•je een week durende gevechten tussen
sterkste honkbalploegen van Italië,
*»est-Duitsland, Spanje en Nederland,
a< zjjn titel verdedigt. Vrijdag al
Shlïereii de knapen uit Eindhoven,
'«-otterdam, Almelo enz. bij de velden
san de Kruislaan, waar zij hun tenten
gullen opslaan voor een bivak op een
steenworp van het honkbalstadion.
'"aor een „appel en een ei", zoals
de organisatie het uitdrukt, zullen de
Jongens voor het merendeel deel
nemers aan de „Babe Ruth League"
£en hele week Europees tophonkbal
kunnen zien en bovendien genieten van
"et kampleven. De zelf meegebrachte
shelters krijgen een plaats rondom het
voetbalveld naast de Jaap Edenbaan,
Waardoor de dagelijkse bezoeken aan
de wedstrijden, 's morgens om tien en
s middags om vijf uur geen moeilijk
heden opleveren.
De resterende tijd zal worden benut
Voor het spelen van onderlinge wed
strijden, waarin bijvoorbeeld een duel
tussen PSV en Feyemoord niet zal ont
breken. Beide clubs komen met vrij
grote groepen (elk vijftien jongens)
haar Amsterdam in de overtuiging, dat
deze week bijzonder leerzaam kan zijn.
Dat een en ander weinig kosten met
zich meebrengt de warme maai
tijden z}jn gratis en het plaatsen van
de tenten is een kwestie van enkele
guldens is voor verschillende honk
balverenigingen een reden te meer ge
weest zo veel mogelijk jeugdleden naar
de Europese titelstrijd „af te vaardi
gen".
Het voetbalseizoen is voorlopig nog
niet aan de orde, maar uit
Glasgow bereikt ons een be
richt, dat toch even „nuchter"
Verwerkt moet worden. Het gaat om
de befaamde Schotse whiskey, een
lekkernij, die, zoals menige buitenland
se club heeft ondervonden, een niet
geringe invloed heeft op de onder
nemingslust van de meeste supporters.
Het gemeentebestuur van Glasgow is
Ook langzamerhand tot de overtuiging
gekomen, dat de alcohol in veel geval
len de gemoederen te sterk verhit en
is daarom van plan er paal en perk
aan te stellen.
Het was voor ae vroede vaderen
van de Schotse hoofdstad zelf niet
afkeurig van een pittige drank een
pijnlijke kwestie en sommige leden
an het hoge college hadden dan ook
moeite het algemeen belang alleen
te laten ge-lden. Maar de klachten
.an vijf voetbalclubs in de stad logen
er niet om. Zij gewaagden van tal
loze incidenten, veroorzaakt door
min of meer beschonken lieden, die
bovendien de vrijheid namen een
„voorraadje" mee te nemen op het
veld.
Kunnen wij dergelijke bezoekers ver
bieden ons veld te betreden?, vroegen
de clubs met' dwingende stem. En zou
het niet nuttig zijn de toeschouwers de
kans te onthouden tijdens de wedstrijd
„in de stemming" te komen door het
kopen van inspirerend vocht? De
gemeenteraad wikte en woog en be
zweek voor de aandrang. Voortaan zul
len uitsluitend nuchtere inwoners van
Glasgow de voetbal zien rollen en tij
dens de wedstrijd slechts een sober
drankje kunnen bemachtigen, dat dan
nog in papieren bekers wordt geser
veerd. De wijze bestuurderen hebben
er de waarschuwing bij gevoegd, dat
zij hun handen in onschuld zullen was
sen, wanneer het bezoekersaantal het
komende seizoen ernstig nieuwe zorgen
zal baren.
Van de whiskey naar een hoogst
ernstige zaak als bet wereld
kampioenschap voetbal. Het
spektakel in Chili is nauwelijks
achter de rug of in Engeland wordt
al weer druk gesproken over het
(Van onze zeilmedewerker)
WARMOND, 18 jnli Op de voor
laatste Kaagdag is de zege van de
Hollandse Regenboogzeilers op de Frie
zen vrijwel vast komen te staan.
Weliswaar ging de eerste plaats dit
maal naar de uitstekend zeilende Sne-
ker J. Alberda, maar de volgende drie
plaatsen waren voor de Hollanders,
waardoor de stand van de vierde dag
29 - 26,1 voor de Kaagzeilers werd.
Alberda had een fraaie start en
Zeilde naar een verdiende zege. Zijn
grootste concurrent, de Kaagzeiler ir
G. Bakker, was daarentegen iets te
Vroeg vertrokken en moest, na allen
te hebben laten voorbijgaan, opnieuw
de lijn van afvaart passeren. Hij kreeg
prompt De Wilde als oppasser mee.
De Fries kon zijn taak echter niet lang
volhouden. Met een vastberaden stuur
boordslag maakte Bakker zich van zijn
bewaker los, klom meter na meter in
het veld omhoog en eindigde tenslotte
hog op de vierde plaats achter zijn
teamgenoten Gebuis en Tol. De volg
orde van de overige zes was: H. Röfe-
kamp (Fr.), H. de Vries (Fr.), mr A.
van der Werf (Fr.), F. Bos (H.), J.
Van der Velde (H.), J. de Wilde (Fr.).
-In de individuele wedstrijd liepen
oos, Bakker, Alberda en Van der
Werf het vlotst van start. Hofland
startte te laag, maar verraste de toe
schouwers bij de eerste boei door daar
toch, onmiddellijk achter Gebuis, als
tweede te passeren. In het Stoomboten-
gat verspeelde Hofland echter twee
plaatsen aan Tol en Bakker en toen
het kruisrak tenvolle was gezeild lag
be „Beneventum" van de Rotterdam
mer zelfs op de negende plaats. Ge-
ouis die steeds de kop had weten te
«ouden, klapte op de Dieperpoel te
vroeg naar bakboord. Tol profiteerde
onmiddellijk, maar kon de terugkomst
van Gebuis niet voorkomen. Bij het
oegm van de tweede ronde was de
fcb'Sorde aan de kop: Gebuis, Alberda,
Zw'n Hakker. In het kruisrak van
h,Ti nd naar Norremeer was Gebuis
vni£Sns te vinden, lag Tol op kop en
dp Bakker als derde. Op weg naar
noordelijkste boeien kwam Alberda
de de stuurboord-bakboord-regel in
Vr-üu ??P' toen enkele B-zeilers van de
m on t^klasse in zijn nabijheid kwa-
versn verliet daarop de baan en
j/iPJÖde aldus een goede kans op de
wJKHS en wellicht meer. Winnaar
kwl Heldeer en Van der Werf
binnerf11 °P de vol®ende twee plaatsen
.,!S°os de Jong heeft na drie wed-
vPli.n de leiding in de klasse der
Vtp/u met een score van 1-3-2.
zLe\,f1- van Berkel, H. van der Rest
■mm ?aarse beeft hij voortdurend
ri.r"d_geleverd. Ditmaal meldde Van
snm» i Zlcb met een flinke voor-
lfin 5,s overwinnaar bij de finish-
Eérvii!} j De dong werden Van
jfif' derde en Maarse vierde. Na
(9-l.fdf dong zijn Wim Maarse
banshehK11 Van der Rest <8-11-1) de
nshebbers voor de hoofdprijs.
gens Soloklasse werd alleen 's mor-
?elsmannTWeds,triid gevaren. De En-
«teiiPr V Allen was winnaar. R.
deh vtvi en, J- Migchels (3e) zorg-
aahdeei eeP bevredigend Nederlands
ueei m de resultaten.
Kirkenier behaalde zijn tweede dag-
zege in de Valkenklasse en is nu kans-
hebber-nummer-één voor d% hoofd
prijs. Hij klopte Rolf von den Baumen
opnieuw. Klein heeft lang de leiding
gehad maar moest tenslotte voor Kir
kenier wijken, terwijl Rolf von den
Baumen alle zeilen moest bijzetten om
zich in de laatste rakken van de vijfde
naar de tweede plaats op te werken.
OSLO Jongkind is gisteren in zijn
draak Barco del Oro op de •weede
plaats geëindigd op de eerste dag van
de regatta van de koninklijke Noorse
zeilbond bij Hankoe. Eerste werd de
Deen Ole Berntsen. De Nederlander
C. Groot werd in Vagans Semper
derde.
Aan de wedstrijden werd ook deel-
fenomen door koning Paul van Gre
enland, koning Olaf van Noorwegen,
kroonprins Harald van Noorwegen en
prinses Irene van Griekenland. Kroon
prins Konstantijn van Griekenland zal
later aan de wedstrijden deelnemen.
De hondenaren zien het met
vreugde elke daa meer vor
deren: „Wembley", het we
reldberoemde stadion, het
strijdtoneel van zovele internatio
nale wedstrijden wordt overdekt.
Met man en macht wordt er ge
werkt aan de constructie van een
overkapping, welke over de hele
tribune zal lopen. Weer of geen
weer, op Wembley zal men in de
toekomst „droog" staan. De pro-
fielbalken geven op de foto al
enig idee hoe het er in de toekomst
zal zijn.
voetbalfestijn in 1966, waarin onder
meer het Britse elftal de gelegenheid
krijgt op eigen grond waar te maken,
dat het op het hoogste niveau nog
een vinger in de pap heeft. Maar
daarover een andere keer.
Wat nu reeds een „papieren" activi
teit van belang heeft ontketend, ls de
organisatie-vorm van het wereldkam
pioenschap. Blen is het er al over eens,
dat de wedstrijden in vier zones moe
ten worden gespeeld, namelijk Londen,
Birmingham en omgeving, Lancashire
met inbegrip van Sheffield en
het noordoosten van Engeland. Vijftien
to :lubs in deze streken hebben het
stencil met de indeling nerveus be
studeerd en er hun konklusies uit ge
trokken. Zij komen in aanmerking voor
de krachtmetingen tussen de sterkste
voetballanden ter wereld en dat is
iets om zich nu al uitvoerig op te
bezinnen.
De uitverkoren zones wachten in
spanning op konkreter nieuws, ook al
omdat het de bedoeling is enkele clubs
uit de derde en vierde divisie te laten
meesmuilen, mits zij er voor zorgen,
dat hun accommodaties aan de eisen
voldoen. Die vage belofte heeft enkele
voortvarende, clubs aanleiding gegeven
een architect te ontbieden voor het
ontwerpen van uitbreidingsplannen.
Bristol City heeft toegezegd zijn tribu
nes uit te breiden tot een capaciteit
van 50.000 man, een voorbeeld, dat in
spirerend wqrkt. Om een wedstrijd te'
„verdienen" moet volgens de voorzich
tige Engelse voetbalbond nog meer
gedaan worden. Men houdt de zgn.
„wereldnormen" aan, die o.a. Inhou
den uitgebreide faciliteiten voor radio,
TV en pers.
DRAADLOOS
CONTACT
„Ik haat tv-series voor kinderen, maar
ze spijkeren je er gewoon aan vast",
zegt Ton Hasebos. Dit is dan ook de
reden, dat zijn Kabouter Kandelaar nog
steeds in het Televisie Prentenboek van
de VPRO zit De kabouter Ton Ha
sebos knipte lijf, hoofd en ledematen uit
schuimplastic, en zijn vrouw, Marja Le-
maire, zorgde voor een passend kos
tuumpje lééft voor de kinderen. Zij
schrijven het wonderlijke mannetje
brieven en sturen hem cadeautjes, die
ondanks vaak vage adresseringen als:
Kabouter Kandelaar, Bussum, door de
vindingrijke PTT toch op de plaats van
bestemming worden bezorgd. Hoewel
Ton Hasebos nooit om brieven vraagt,
weet hij de kijkertjes toch aan het
schrijven te zetten. „Ik geef hun stiekem
een opdracht. Toen bijvoorbeeld Kabou
ter Kandelaar zijn muts kwijt was, liet
ik hem aan de kinderen vragen, of zij
hem wilden helpen zoeken. Er kwamen
honderden brieven binnen van kinderen,
die er heilig van overtuigd waren, dat
zij de muts ergens hadden gezien. Een
jongetje schreef: „Ik zag na de uitzen
ding je muts op het duivenhok in onze
tuin liggen. Ik kon hem niet pakken,
want ik moest eten en daarna naar bed.
De volgende morgen was je muts weg,
daarom heb ik maar een nieuwe voor
je gemaakt". Hij was niet de enige. Ik
kreeg zeker wel zestig mutsen, die va
rieerden van pietepeuterig klein tot heel
groot. Hieruit blijkt wel, dat zo'n ka
bouter in de verbeelding van de kinde
ren vaak heel verschillende proporties
heeft. Zo sturen de kijkertjes ook brief
kaarten, die zij heel klein hebben ge
knipt, omdat Kabouter Kandelaar ze an
ders niet kan vasthouden".
Juist omdat de kinderen zo serieus
reageren, wil Ton Hasebos hen niet voor
de gek houden. „Bepaalde dingen raken
bij kinderen direct en keihard. Je be
ïnvloedt hen, maar je weet niet waar.
Daarom moet je het zo eerlijk mogelijk
doen". Hij tracht dan ook de kabouter
wereld, zoals een kind zich die voor
stelt, zo dicht mogelijk te benaderen.
Het huisje en alles, wat daar in staat,
heeft hij zelf gemaakt. Met het grootste
plezier knutselt hij uren aan een bedje,
een stoel of een haard. Alle werkstukken
laat hjj keuren door zijn zoons, Hans
(5) en Wouter (7) en hij rust niet
voor zij helemaal tevreden zijn
Na enige uitzendingen zei eeri buur
meisje tegen hem: „Waarom heeft Ka
bouter Kandelaar geen fornuisje, waar
op hij pannekoeken kan bakken?" Ton
Hasebos was dat helemaal vergeten en
ook zijn zoons hadden dit onmisbare
keukenattribuut over het hoofd gezien.
Dus kwam er een fornuisje, niet uit een
speelgoedwinkel, want dat was niet echt
genoeg. Neen, hij prutste met eindeloos
geduld net zo lang, tot hij er een had,
dat naar zijn zin was. En dat duurde
lang, want hij wil, dat alles k#n functio
neren. Toen hij zelfs de achterkant van
het fornuisje, die toch nooit.in het beeld
zou komen, ging versieren, vroeg zijn
vrouw: „Moet dat nou werkelijk?" Het
moest en Ton Hasebos ging nog verder.
Hij dreef uit koper een koekepan, waar
in zijn vrouw tijdens de filmopname
tientallen pannekoeken heeft gebakken.
„Je kunt dit perfectioneren een ziekte
noemen, maar ik hou nu eenmaal niet
van nep".
Door zijn zucht naar volmaaktheid is
Ton Hasebos geen type om met anderen
,,Zwaluwstaart"-mantel en grijze hoge
hoed, zo kleedt de Italiaanse ontwerpster
Clara Centinaro de vrouw voor winter
1363.
ROME, 18 juli De Romeinse cou
turiers, die in hun eigen salons showen,
leggen er de nadruk op, dat ze hun
eigen salon prefereren boven het plan
kier in Palazzo Pitti in Florence, de
verzamelplaats waar een aantal Ita
liaanse ontwerpers aan pers en inko
pers hun nieuwe collecties tonen, en
ook boven een „maison" in het achtste
arrondissement van Parijs. Wy, be-
roepskijkers, zouden in deze hondsda
gen in Rome een luchtige tent of een
beschaduwde tuin verkiezen met alleen
maar mannequins in bikini's en strand
pyjama's. Maar wy vallen met onze
neus in het bont en in de warme wol
len tweedstoffeii. Want er zal weer veel
bont gedragen worden: randen van vos
sen- en nertzboiit aan de mantels en
japonnen, hoeden van bont (niet meer
de kozakkenmuts van 1561) kunst-bont
aan de peignoirs en mantels van nertz,
breitschwanz en chincilla. Het bont is
in Italië nu eenmaal geen utilitelts,
maar een luxedracht. Het klimaat is
immers slechts enkele dagen in de win
ter zo, dat men zich in een dierenhuid
wil wikkelen. Het gaat er by de Ita
liaanse vrouw om zich met haar kost
bare jassen en stola's een zeker cachet
te geven.
In deze eerste dagen hebben wjj ove
rigens nog geen verbluffende nieuwtjes
gezien. De mantels voor de morgen
uren biyven los met een enkele maal
een ceintuur om de taille of een martin
gale aan de voorkant. Meestal zijn zij
nog iets korter dan de nauwelijks tot
over de knie reikende rok. Clara Cen
tinaro inspireerde zich op het Napoleon
tische tijdperk met haar model, lijkend
op de heren-rok. De mantel is van vo
ren weggesneden, heeft een grote, soms
opstaande kraag en een soort zwaluw
staart. Centinaro zet de mannequin
een platte „hoge zijde" op het hoofd
en creëert dus een vrouwelijke Lord
Brummel. Het staartmotief komt ook in
haar japonnen en pakjes terug met
bolle plooien.
Zoals meestal kan men slechts
spreken van een langzame evolutie in
de Romeinse mode, en niet van een
revolutie. Alleen Patrick de Barent
zen bracht ons een verrassing. Deze
jonge ontwerper toont zijn collectie in
Rome, omdat hy, als een stoute jon
gen, buiten de deur van Palazzo Pitti
nèt Italiaanse modecentrum in Flo
rence is gezet. Het was de directeur
van dit modecentrum, Giorgini, na
melijk ter ore gekomen, dat ook De
Barentzen met plannen rondliep om
naar Parijs te emigreren. En hieraan
dankten de bezoekers van zijn Ro
meinse show een schouwspel (dit was
geen gewone modeshow meer!) dat
onze wat dommelende belangstelling
deed opveren.
Patrick de Barentzen en zijn com
pagnon Gilles kunnen wy eigenlyk geen
couturiers noemen. Zn kunnen zelfs de
strijkbout, het onafscheidelyk attribuut
van de kleermaker, niet hanteren. Zy
zijn geboren kunstenaars, zij „schilde
ren" met lappen en kleuren. Deze keer
creëerden zy een nieuw type vrouw:
de „gamin de Brooklyn". Dit wezen is
arrogant, opwindend, brutaal. Met haar
pet en haar om de hals geknoopte zak
doek herinnert zij aan de apaches van
na de eerste wereldoorlog in Parys. De
Franse mannequins van De Barentzen
kijken zeer uitdagend vanonder de
grote klep van haar pet die over één
oog hangt, zy hebben een spuuglok op
iedere wang precies zoals de femme-
garcon uit die tyd. De rokken, meestal
ruim op de heup aangezet, hebben al-
tyd zakken, want deze vrouw steekt
haar handen in de zak. Mare Bohan
de ontwerper van Dior deed deze win
ter al iets soortgelyks, maar voor Ita
lië is de „femme-gamin" nieuw.
De pakjes zijn aangesloten direct on
der de buste of hangen los, want zy
maken altijd deel uit van een ensem
ble: jasje, rok, vest, blouse, halsdoek.
Onafscheidelijk bij dit type is de zak
doek, die om de hals, om de taille of
als manchet om de mouw geknoopt is.
De ceintuur, als die er is, hangt non
chalant om de heupen.
De mantels zijn zeven-achtste en
doen de taille vermoeden, zonder op
het klassieke empiremodel te lijken,
want De Barentzen is anti-klassiek en
anti-conventioneel. Zijn avondjaponnen
zjjn lang, omsluiten de heupen en lo
pen naar onder iets uit, zodat de man
nequin ook hierin zich een nonchalante
pas kan veroorloven, zyn cocktailjurk
jes, meestal zwart, hebben bolerootjes
en jasjes met een fel contrast: zwart
wit, zwart-rood, zwart-groen. Ook hier
bij wordt de apachenpet gedragen,
maar nu van grof gaas, dat ook het
gezicht bedekt. Wat moet zo'n „gamin
de Paris", zo'n arrogante tiener aan
doen, als zfj trouwt? Ben japonpakje
met lange rok van wit satijn en een
sluier om de hals geknoopt die achter
haar aansleept. Ook dan draagt zij een
klein wit petje, want zij blijft een ga
min. Maar nu getemd.
STINE PISANI.
Ton Hasebos."je wordt er aan vastgespijkerd".
samen te werken. Hij duldt alleen de
assistentie van zijn vrouw die de
filmpjes maakt en zijn kinderen. „Ik
ben een mannetje, dat alles graag zelf
doet. Ik animeer de poppen, schrijf het
verhaal, maak de liedjes en begeleid
mijzelf op de gitaar". Zo is Ton Hasebos
dan van krullenjongen in de studio van
Joop Geesink en cameraman bij de NTS
opgeklommen tot auteur, producer, re
gisseur, zanger, gitarist, poppenspeler,
decorontwerper en -bouwer, lampenist
en toneelknecht.
Hij is natuurlijk niet plotseling achter
de camera vandaan gestapt en ervóór
gaan staan. Vijf jaar lang heeft hij als
cameraman met zijn neus boven op de
uitzendingen gezeten, die door de omroe
pen werden verzorgd. Hij heeft zijn
ogen goed de kost gegeven en langza
merhand kwam bij hem de gedachte op,
zelf ook iets te gaan doen. Hij schreef
een verhaaltje met een paar liedjes,
haalde er poppen bij en maakte van het
geheel een filmpje. Met groot lef stapte
hij daarmee naar de tv-directeur van
de VPRO, dominee J. A. van Nieuwen-
huyzen. „Als je zoiets onderneemt, denk
je: zij zullen het toch niet willen heb
ben. Ik kreeg echter de schrik van mijn
leven, toen hij zei: „Goed, doe het
maar".
De eerste uitzending viel in de smaak
en zij wilden meer hebben. Na een jaar
als free-lance regisseur te hebben ge
werkt, kwam ik in vaste dienst bij de
VPRO, die niet alleen mijn baas, maar
ook mijn huisbaas is".
Ton Hasebos woont namelijk sinds
kort in een grote VPRO-villa aan de
's-Gravelandseweg. De zolder is zijn
werkkamer en zijn studio. Het wemelt
er van de spotlights, die slordig staan
opgesteld rond een klein podium. Op
stellages langs de wand liggen het decor
en de rekwisieten, die hij nodig heeft
voor zijn kabouterprogramma. Decor is
eigenlijk een groot woord voor de ver
zameling boomstronken zelf gezaagd
in het boswaaruit hij het huisje
van Kabouter Kandelaar formeert. Dit
opbouwen is om in de stijl te blijven
een heksentoer, tenminste voor een
perfectionist als Ton Hasebos, want bij
hem mag geen stronk anders staan dan
in een vorige uitzending. Dank zij
werkfoto's is hij er nog steeds in ge
slaagd alles op de juiste plaats te kry-
gen. Ook toen hij nog aan de Berlage-
laan woonde, waar hij om te kunnen
filmen, de veel te kleine huiskamer
moest ontruimen. Het moet voor hem
een nachtmerrie geweest zijn om daar
te werken.
Op de stellages liggen verder een aantal
voorwerpen, waar hij ooit nog eens iets
mee hoopt te doen. Het zijn meest gril
lig gevormde stukken hout, die hij in de
bossen, waar hij de buitenopnamen
maakt met zijn kabouter, heeft gevon
den. Op de zolder staat ook zijn werk
bank, waaraan hij soms dagen zit te
priegelen aan zijn rekwisieten.
Zodra Ton Hasebos een Kabouter
Kandelaar-verhaal heeft verfilmd, be
gint hij de volgende uitzending voor te
bereiden. „Zo'n nieuw programma hangt
my dan als het zwaard van Damocles
boven het hoofd". De uitzendingen hou
den niet steeds verband met elkaar.
Vaak laat hij zich leiden door de brie
ven van kinderen, die volgens hem de
meest kritische kijkers zijn, „al schrij
ven zij in tegenstelling tot de vol
wassenen ook als zij iets leuk heb
ben gevonden". In een uitzending was
de klok van Kabouter Kandelaar stil
blijven staan. Het was mij niet eens
opgevallen, maar de kinderen wel.
Prompt kreeg ik een heleboel brieven.
In een volgende uitzending heb ik de
kabouter toen zijn klok laten repareren".
Al is Ton Hasebos een „mannetje, dat
alles graag zelf doet", toch denkt hij
erover om een sprookje te schrijven,
waarin echte acteurs zullen spelen.
„Maar", zegt hij.„het is bijna onmogelijk,
want voor kinderuitzendingen moet je de
beste acteurs hebben en die zijn heel
moeilijk te krijgen. Ik weet wel, dat er
omroepen zijn, die onervaren acteurs
en regisseurs in een kinderuitzending
het vak laten leren, maar dat is onver
antwoordelijk". Over het algemeen, zo
vindt hij, wordt er voor de kleintjes
veel te weinig gedaan. „Zij krijgen nu
allerlei verhalen door elkaar te zien.
De kinderen kunnen er geen touw meer
aan vast knopen. Tegen de tijd dat de
volgende aflevering verschijnt zijn zij
het voorgaande alweer vergeten.
Het ontbreekt Ton Hasebos niet aan
ideeën voor de toekomst. Misschien gaat
hij nog twaalf verhalen schrijven over
Kabouter Kandelaar. Ook denkt hij over
een Omnibus-programma met een boe-
journaal, waarin wordt voorgelezen
'en de kinderen op het scherm plaatjes
worden getoond. Zijn ideaal is echter
een kinder-quiz.
Ullliiiiin
IIIIIIIIIIIUIIIIIII
llllllllllllllllllli
HILVERSUM, 18 juli De NCR V-ra
dio zendt vanavond een klankschets
van Hans Blankenstein uit, die is ge
titeld „Luisteren naar de zon". Niet
zonder sarcasme wordt door de NCRV
hierover gezegd: „Nu de zomerzon zich
nog steeds niet uitbundig aan vakantie
vierend Nederland vertoont, willen se-
wel de televisie als de radio ons er
kennelijk aan herinneren, dat de zon
toch nog wel bestaat. „Luisteren naar
de zon" is een klankschets, waarin Hans
Blankenstein enige filosofische beschou
wingen geeft over de verhouding tussen
de zon en de mens.
De VPRO-televisie laat de kijker
morgenavond kennis maken met
Bertolt Brechts Der aufhaltsa-
me Aufstieg des Arturo Ui. ver
taald door Gerrit Kouwenaar: De
weerstaanbare opkomst van Arturo Ui,
in de voorstelling die de toneelgroep
Theater daarvan het afgelopen seizoen
gegeven heeft.
Ter gelegenheid van de première in
Arnhem ls over stuk en voorstelling in
deze kolommen geschreven, zodat nu
met een korte herinnering kan worden
volstaan.
Brecht was, toen hij dit stuk schreef,
al enige jaren geleden uit Duitsland
gevlucht. Hij vertoefde in Finland,
waar hij korte tijd later opnieuw voor
de Duitsers de wijk moest nemen. Hij
ging toen via Moskou naar Amerika.
Zijn spel was een poging om de ge
beurtenissen in Duitsland, die Hitier en
zijn troep aan de macht brachten, in
hun ware schurkachtige gedaante dui
delijk te maken voor de westerse, in
het bizonder de Amerikaanse samenle
ving, waarin die gebeurtenissen nau
welijks weerklank vonden. Brecht
en hij was een meester in die dingen
„vertaalde" deze gebeurtenissen in
een Amerikaanse gangstergeschiede
nis. Een tamelijk kwijnende gangster
bende slaagt er op een ongelofelijk
brutale en niets ODtziende wijze in de
machtige trust van groentenhandela-
ren en daardoor de hele stad Chicago
te terroriseren.
In zekere zin is deze „parabel" een
onbloedig spektakelstuk, verteld op de
manier, waarop men vroeger op de
kermis de bloedige moord van Raams-
donk kon horen vertellen. Een zanger
kondigt ook hier de gebeurtenissen aan
en de scenes, die men te zien
krijgt, brengen de verschillende ge
beurtenissen, vereenvoudigd en naar
het belachelijke getrokken, in beeld.
Dit element van spot draagt er toe bij,
dat men des te sterker voelt hoe on
gelofelijk het was, dat niemand dit al
les heeft kunnen tegenhouden.
de kinderen. NCRV10.00 Gram. muz.
10.03 Geestelijke liederen (gr.). 10.15
Morgendienst. 10.45 Gewijde muz. (gr.).
KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.46 Geestelijke
HILVERSUM I, 402 m. - VARA: 18.00 25"
koren, wekelijkse notities. 20.45 De brui-
10ft is alleen maar het begin, hoorspel. 5®"
22.00 Sranang Tori. Surinaams progr. ^n«7 i'«nni,lw 17'2? t Ta
22.20 Sport halverwege. 22.30 Nws. 22.40 fS—iriUSLc Beursber. 17.45 Lichte
Met een knipoog naar de Muzen. muz. orKestmuzieK.
en gedichtjes. 23.00 Holland Festival 1962:
Bariton en plano: Moderne liederen. 23.35 M111+Q n I b n H
Volksmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. UUIIGIIIOIIU
HILEVRSUM II, 298 m - NCRV: 18.10 in°Srtt
Kinderkoor. 18.30 Het Spectrum, lezingen, weerber 13 M Nws 13 10 7W°nUg vra-
18.45 Jazzmuz. (gr.). 19.00 Nws. en weer- „„t L, JL lil,
ber. 19.10 Muz. van Het Leger des Hells, ffL is milS rtn
19.30 Radiokrant. 19.50 Walsmuziek (gr.). rH„,.0U1Bnn Pi.Hoorspel la 30
20.00 Luisteren naar de zon, klankschets. F7
20.15 Stockholm FestivalStuckholms Fil- 00 Jeu£d. L.55 Weerbericht.
harmonisch ork. on solist: klass. muziek. pmppt atcttn rts^ r ïtrhi nroer i^rifi
21.50 Kanttekeningen. 22.00 Promenade 9Af-BC Ligihi progr 1500
ork., radiokoor en zangsolisten. 22.30 m.mx) P0p. gram. muz. 1231 Ge-
Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Haags Lit. VSII' J
"4aMeNi?uwsen lnStruraentaal ens' 23'55" terf m!w V d vrouw. 15.M Gevlr muz'
Nieuws. 1S31 Muz b)j het werk 1615 The DajeSi
dagboek. 16.31 Uitslager races en cric
ketuitslagen. 16.45 Gram. muz. voor de
jeugd. 17.00 Lichte muz. 17.31 Gram.muz.
ENGELAND, BBC Home Service 330 NDR-WDR 309 m: 12.15 Lichte gram
m: 18.00 Nws 18.15 In the South-East. muz. 13.00 Nws. 13.25 Lichte gram.muz.
reg. Pr°gr. 19 00 Twintig vragen. 19.30 1400 Lichte ork.. muz 1600 Filmmuziek
Klankbeeld. 20.00 Klass. en moderne ork. ie.45 Amus.muz. 17.35 Omroepork. en
muz. I. d. pauze: 20.18-20,33 Voordracht, zangsollste: amus. muz.
21.30 Interview. 22.00 Nws. 22.30 Sopraan
22.45 Paru overz. 23.00 Nws. FRANKRIJK progr. Ill 280 en 235 m
23.02 Voordr. 23.1a-23.35 Cello en piano. 12.00 Nws. 12.10 Fragmenten uit de opera
247 m: 18.33 Sportoverz. 18.45 Hoorspel. Mignon. 14.05 Gram. muz. 14.25 Klassie-
19.00 Nws. 19.25 Sport. 19.31 Gevar. pro- ken van gisteren en heden. 16.45 Zang-
gramma. 20.31 Hoorspel. 21.31 Lichte ork. rec. 17.15 Orgelconcert.
ENGELAND, BBC Light progr. InOO en BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lich
muz. 22.30 Nws., sport en act. 22.41 Ge- te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.
var. muz. 23.55-24.00 Nws. muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15 Mo-
derne en klass. kamermuz. 14.00 Werther.
NDR-WDR 309 m: 19.00 Nws. 19.30 opera. 15.00 Kamermuz. 15.30 Lichte pia-
Hoorspel. 21.45 Nws. 22.15 Symf. muziek, nomuz. 16.00 Beursber. 16.06 Koorzang.
22.45 Oude muz. 23.15 Symf.-ork. en so- 16.20 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Lichte
listen: moderne muz. 24.00 Nws. 9.20 muz. 1750 Vioolrecital
Lichte „ram. muz. 1.00 Weerber. en ge
ve-, muziek. 454 m: 13.00 Nws. ,3.15 Gevar. muziek.
14.03 Orkest, koren en viool: kamermuz.
FRAI4KRUK progr. III 280 en 235 m: 15.03 Belg. muz 16.06 Lichte muz. 17.00
18.30 Gram. muz. 19.20 Gram. muziek. Nws 17 30 Gram muz
20.00 Lichte ork. muz. 21.00 Koorzang.
22.15 Gevar. gram. muz 23.10 Gram.
mz. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 18.00 Symf. muziek.
18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 V. d.
soldaten. 18.50 Amus. muz. 19.00 Nws.
19.40 Ork. muz. 20.00 Amus. muz. 21.00
Caslnocoiicert. 22.00 Nws 22.15 Amus.
muz. 22.56 Nws. 23.00-23. i5 V. d. zeelie
den.
484 m: 18.30 Moderne jazzmuz. 19.00
Gram. muz. 19.30 Nws. 20.00 Faust. ope
ra. 22.00 Wereldnws. 22.15 Gevar. muz.
22.55 Nws.
HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7.00
NTS: 17.30-17.40 Internationaal Jeugd
journaal. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzlcht. 20.15 Het bezoek van H.K.H.
Prinses Irene en H.K.H. Prinses Margriet
aan de West. KRO: 20.30 Tekenfilm. 20.55
^ptnn(^n^sportpraatje. 21.20 Atelier, amus. progr
8 00 Nws Uchte efam muz 9M 2L50 Terugkeer, doe. ove- de eerste vier
Ochtendgym. v. d. ïrou^TlO De groen gouden concmes.
teman. 9.15 Oude davecimbelmuz. (gT.). DUITSE TELEVISIEPROGR.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. NDR: 18.20 Progr. overz. 18.25 Die
10.00 Arbeidsvitaminen(gr.). 10.50 V. d. Xordschau WDR: 18.30 Hier und Heute.
kleuters. 11.00 Kookknst. 11.18 Kamer- 9 15 Wau-Wau-Schau Funkstreife Isar 12.
ork.: Moderne muz. 12.00 Licht ens. met ,VDR: 19.25 Verdediger van de gerech-
zangsollsten. 12.30 Med. t.b.v. land- en tigheidj. 20.00 Journaal en weeroverzicht
tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lez. 20.20 Vrolijk beroepen raden. 21.03 Opge-
12.43 Pianospel: lichte muz. 13.00 Nws. ;,ast. camera! 21.35 Heute Nacht starker
13.15. Med., eventueel actueel of gram.
muz. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte gram.
muz. 14.00 Strijkkwartet: Moderne muz.
14.40 V. d. vrouw. 15.00 Planorecital:
Klass. en moderne muz. 15.30 Extra vi
taminen (gr.). 16.00 Voor oog en oor.
cultureel progr. 17.00 Gram. muz. v. d.
jeugd. 17.10 V. d. Jeugd. 17.40 Gram.
muz. v. d. Jegd.
HILVERSUM II, 298 m. - KRO: 7.00
Nws. 7.15 Gram. muz. 7.45 Morgengebed
Ntbei, TV-film. 22.16 Laatate nieuws.
Vlaams-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 TV-feullleton voor de jeugd. 20.00
Nws. 20.25 Het manneke. 20.30 Schipper
naast Mathilde. 21.10 Eurovisie: Huide
concert te Hamburg: Balletmuz. 22.05
Kunstkroniek. 22.36 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.80 Kath. uitzending. 20.00 Nws. 20.30
en óverweging. 8.00 Nws. 8.15 Moderne Edouard et Caroline, fllm. 22.00 Kleine
- o T7 vrouw. 9.40 Voor zak-encydopedle. 22.30 Nws.
muz. (gr.). 8.50 V. d.