DRAADLOOS
CONTACT
Albee's Het verhaal
van de dierentuin
Lagerhuis bespreekt toekomst
van Britse commerciële TV
Luisteren naar:
Kijken
naar:
Een avontuur van Drip, Drap en Drop
LIST TEGEN SCHURKENSTREKEN
<Q
K
f,
DE PELSJAGER
Alfredo
Bh a i§
MOORD in de
Apollokliniek
DAGPUZZLE
Nauwelijks bestemd voor de
doorsneehuiskamer
Radio „Mercur
uit de lucht
Structuurwijziging noodzakelijk
Woensdag
Woensdag
Donderdag
%nderdag
Donderdagavond op de t.v.
Buitenland
Nieuw studiocentrum
Meer auto's naar VS.
WOENSDAG 1 AUGUSTUS 1962
PAGINA 4
Tekst: R. TASQUIN Tekeningen: P. LUKACS
e/z s m/mg ééu op-
Los sim c, ut moer dot
KfMO MeeMBMeMf
opdspost!
OMoetzs gm
TeceM leMPMD
op!
ERIC DÉ NOORMAN
11 TOPDAGEN!
21-25 aug. en 27 aug.-l sept.
Spectaculaire Inter-Show van Industrie
en Landbouw, van Cultuur en Grote Mode.
3 X A: 3 x activiteit. ENSCHEDE '62 w
door
MARTIN MONS
37
li
2
12
3
3
A
k
5
5
6
I6
i
L.
De eenacter „The Zoo Story" van
Edward Albee („Het verhaal
van de direntuin" n de verta
ling van G. K. van het Reve)
ie het vorig seizoen te zien geweest
in het pauze-theater van Ensemble.
Het stuk had zich tevoren al faam ver
worven als getuigend van opmerkelijk
talent. Deze faam heeft het zeker niet
te danken aan „het grote publiek". Het
valt in de smaak bij de tamelijk be
perkte groep van hen, die een bizon-
c'er belangstelli: g hebben voor l>et
moderne toneel Diegenen ander dezen,
die het niet op de plank* n hebben kun
nen zien, zullen de Vara dankbaar zijn
dat zij er nu op de televisie kennis
mee kunnen maken. Dit neemt even
wel niet weg, dat het voor ie doorsnee
huiskamer in het geheel niet geschikt
is-
Wanneer stukken als dit voor de te
levisie gebracht worden beseft men
eerst duidelijk dat er feitelijk al lang
een brede kloof bestaat tussen het
moderne toneel en het grote pun-iek
r e vooruitstrevende toneelsenrijvers
Jean Genet in rankrijk, Harold Pin
ter in Engeland, Edward Albee in
Amerika, om nu maar een paar van
de modemsten te noemen verkeren
nog in een experimenteel stadium. Zij
zoeken naar een soort toneel, dat he-
v ge indrukken teweegbrengt, kiezen
daartoe niet zelden figuren van de
zelfkant van het leven. Zij zijn in zo
verre realist, dat zij die figuren >ok
nauwkeurig de taal van die zelfkant
laten spreken. Zeker als men voor de
eerste maal met zulk een stuk kennis
maakt, raakt men zo overrompeld door
bet onverbloemde taalgebruik, dat er
voor andere indrukken nauwelijks ge
legenheid overblijft.
Dat nu is zeker ook bij ,Het verhaal
van de dierentuin" het geval. Er zijn
twee rolien in het stuk, maai een daar
van is vrijwel geheel passief. Men
boort in feite slechts een lange mono
loog van de longen Jerry, die in - 'i-
terbuurten en vrijwel ook nog zonder
ouders groot gekomen is. De daar
gangbare ruwe taal is voor zijn tekst
nauwkeurig nagebootst. (Voor de to
neeluitvoering waren een aantal var,
de ergste uitdrukkingen geschrapt, len
dat zal voor de t.v.-uitzending zeker
I Advertentie)
ook geschieden, maar er blijft toch wel
het een en ander staan). Wat hij van
zijn trieste ervaringen vertelt doet
dan ook kennismaken met een primi
tieve manier van bestaan, waarin de
gangbare moraal niet tot bloei is kun
nen komen.
Nu is Jerry duidelijk een geeste
lijk niet normale jongen door zijn
geboorte en door de omstandigheden,
waaronder hij opgroeide, had hij
bezwaarlijk wel normaal kunnen
worden. Zijn abnormaliteit gebruikt
Albee als een beeld van de uiterste
eenzaamheid, waarin de jongen ver
keert. Hij heeft op allerie! manieren
contact met mensen gezocht, vervol
gens met dieren zijn verhaal over
zijn bezoek aan de dierentuin is
daar o.m. een uiting van maar hij
is eenzaam gebleven. Hij heeft nu
berekend, hoe hij een willekeurige
heer op een bankje irf een park zover
kan krijgen, d:.t deze hem doodt.
Er zijn dus verschillende schokken
de, zo niet ergernis gevende effecten
in het stuk: de taal. de ei-varingen van
de jongen, zijn opzettelijke dood. Daar
door is het een stuk, waar men niet
gezellig met zijn gezin naai gaat zit
ten kijken.
Hoe knap het overigens ook gemaakt
is Klaarblijkelijk laadt men gemak
kelijk de verdenking op zien, artistie
ke maatstaven zwaarder te tellen dan'
morele, wanneer men een stuk als dit
niet zonder meer verwerpt. Op de ke
per beschouwd is Albee een moralist,
die met behulp van schokkende effec
ten de eerlijke waarheid wilde duide
lijk maken over de verschoppelingen,
die de huidige samenleving voort
brengt. Door gebrek aan moraal? Mis
schien, maar vooral door gebrek aan
gewone menselijke liefde, die door de
moraal in het goede spoor gehouden
wordt. Als men in staat is om objec-
tiei naar hem te luisteren, zonder zich
door zijn barre uitdrukkingen te laten
ergeren, ervaart men na aanvankelijke
huivering ontroering.
Rutten.
99
KOPENHAGEN, 1 aug. (UPD
Denemarkens commerciële radiosta
tion, Radio Merkur heeft om midder
nacht van dinsdag op woensdag na vier
jaar zijn uitzendingen gestaakt. De
zender was gevestigd op een boot, die
in het Nauw van Oresund voor anker
lag.
In mei heeft het Deense parlement
een wetsvoorstel aangenomen, krachtens
hetwelk het aan alle Denen en adver
teerders werd verboden deel te nemen
aan commerciële radioprogramma's, al
zond Radio Merkur uit van een schip,
dat in internationaal water lag tussen
Denemarken en Zweden.
MALMOE, 1 aug. (UPI) De enige
nog resterende commerciële zender in
Scandinavië, Radio Syd, die zich be
vindt op een schip, dat is gelegen in
het Nauw van Oeresund tussen Dene
marken en Zweden, heeft een verbod
tot uitzenden van de Zweedse regering
genegeerd.
De directrice van Radio Syd, me
vrouw Britt Wadner. heeft gezegd, dat
ze niet met uitzenden zou ophouden,
omdat ze de Zweedse regering wil dwin
gen tot het doen van gerechtelijke stap
pen. Zij gaat uit van de mening, dat
commercieel radiowerk niet onwettig
is en die mening wil ze voor de recht
bank verdedigen.
(Van onze Londense correspondent)
LONDEN, 1 aug. Nadat eerder
het Britse Hogerhuis een debat had ge
wijd aan het rapport-Pilkington over
radio en televisie, was het gisteren de
beurt van het Lagerhuis om het ge
moed te luchten. Het debat werd ge
opend door de minister voor posterijen,
de heer Bevins, die onder meer te ver
staan gaf dat de regering overweegt
de buitensporige winsten van de onaf
hankelijke televisie-maatschappijen op
te eisen voor de Autoriteit voor Onaf
hankelijke Televisie, het lichaam dat
HILVERSUM I. 402 m. VARA: 18.00
Nws. en comment. 18.20 Act. 18.30 RVU:
Achter de schermen - VIH, door Drs.
G. J de Voogd. 19.00 V. d. kinderen.
19.10 Tranen en troost om Jeruzalem,
Joods progr. VPRO: 19.30 V. d. jeugd
VARA20.00 Nws. 20.05 Dansork en
zangsoltsten. 20.35 Kaf en koren, wekelijk
se notities 20.45 Prinses Turandot, hoor
spel m muz. 22.00 Sranang Tori, een
Surinaams progr. 22.20 Sport halverwe
ge. 22.30 Nws. 22.40 Met een knipoog
naar de Muzen, gevar. progr. 23.00 Pia-
norec.klass. muz. 23.35 Lichte gram.
muz 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II, 298 m. NCRV:
18.10 Gemengde zangver. 18.30 Het spek-
trum, lez. 18.45 Lichte gram. muziek.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Muziek
van het Leger des Heils (gr.). 19.30
P.adiokrant. 19.50 Lichte gram. muz.
20.00 Holland Festival 1962: Residentie-
ork. met zangsoliste: moderne muz. In
de pauze: Het huis van Belle van Zuy-
len. klankb. 21.45 Kanttekeningen 21.55
Hongaarse melodieën (gr.). 22.10 Mari
nierskapel. 22.30 Nws. en S.OS.-berich
ten. 22.40 Avondoverd. 22.55 Oude muz.
23.55-24.00 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 18 00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg. progr 19.00 Twintig vragen. 19.30
Orkest, koren en solisten. I. d. pauze:
lez 22.00 Nws. 22.30 Pianospel. 22.45
Parlementsoverz. 22.59 Weerber. 23.00
Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.35 Kamermuz.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500 en
247 m18.33 Sportoverz. 18.45 Hoorspel.
19.00 Nws en journaal. 19.25 Sport. 19.31
Gevar. progr. 20.31 Hoorsp. 21.31 Lichte
ork. muz. 22.30 Nws., sportberichten en
act 22.41 Gevar. muz. 23.55-24.00 Nws.
NDR-WDR 309 m18.00 Amus. ens.
19.00 Nws. 19.30 Klass. strijkkwartet.
20.05 Hoorspel. 21.05 Jazz. 21.45 Nws.
23.15 Modeme kamermuz. 24.00 Nws. 0.20
Lichte muz 100 Weerber. en lichte muz.
Frankrijk progr. III 280 en 235 m.
18.30 Moderne balletmuz. (gr.). 19.20
Klass. muz. 20.00 Licht ork. met zang
soliste. 21.00 L'Empereur Jones, hoorsp.
met muz. 22.25 Modeme muz. (gr.).
23.10 Klass. kamermuz. 23.53-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m: 18.10 Lekenmoraal
en filosofie 18.30 V. d. sold. 18.50 Symf
dansen. 19.00 Nws. 19 40 Lichte gram.
muz 20.00 Operetteklanken. 20.45 Lichte
ork. muz. 21.15 Briljante ork. muz. 21.30
Tenor en piano: Klass. liederen. 22.00
Nws. 22.15 Lichte gram. muz. 22.55 Nws.
23.00-23.15 Voor de zeelieden.
BRUSSEL 484 m: 18.30 Jazz. 19.00
Lichte gram. muz. 19.30 Nws. 20.00 Ma
dame Butterfly, opera. 22.00 Wereldnws.
22.15 Le Concert énigme. 22.55 Nws.
NCRV14.00 Zendingsdag Gereformeerde
Zendingsbond. 14.45 Gram. muz. 15.00
Kamerork.klass. muz. 15.30 Lichte
gram. muz. 15.45 Negro spirituals (gr.).
16.00 Bijbeloverd. 16.20 Viool en piano:
moderne muz. 16.45 V d. jeugd. 17.10
Lichte gram. muz. 17.40 Beursberichten.
17.45 Lichte gram. muz. 17.55 Instrumen
taal kwartet: lichte muziek.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m12.00 Ork. conc. 12.55 Weerbericht.
13.00 Nws. 13.10 Twintig vragen. 13.40
Gevar. muz. 14.30 Gevar. muz. 15.00
Hoospel. 16.00 Sopraan en piano. 16.15
Kritieken. 17.00 Hoorspel. 17.30 Hoorspel.
17.55 Weerbericht.
ENGELAND. BBC Light progr. 1500 en
247 m: 12.00 Pop. gram. muz. 12.31 Ge
var. progr. voor de arbeiders. 13.00 Ge
var. progr 13.30 Nws. 13.35 Cricketuit
slagen. 13.45 V. d. kinderen. 14.00 Boek
bespreking. 14.15 Pianorecital. 14.31 Ge
var. muz. 15.00 Gevar. muz. 15.25 Rep.
van de races te Goodwood 15.45 Nws.
Daarna: Muziek bij het werk. 16.15 The
Dales, dagboek. 16.31 Uitslagen races en
cricketuitslagen 16.35 Gram. muz. voor
de jeugd. 17.00 Gevar. muz. 17.31 Gram.
muziek.
NDR-WDR 309 m: 12.00 Licht. gram.
muz. 13.00 Nws. 13.15 Lichte gram. muz.
14.00 Symf.-ork. en solisten: amus. muz.
16.00 Filmmuz. 16.45 Lichte muz. 17.00
Nws. 17.35 Klass. liederen.
FRANKRIJK progr. Ill 280 en 235 m:
12.10 Operettemuz. 13.35 Klass piano-
muz. (gr 14.01 Moderne balletmuziek
(gr.). 14.25 Hoorspel met muz. Daarna:
Hoorspel. 16.50 Moderne muz. (gr.). 17.15
Orgelrec.Klass. muziek.
BRUSSEL 324 m: 12.02 Nws. 12.03 Lich
te gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Ope
rettemuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws.
13.15 Oude kamermuz. 14.00 Louise, ope
ra. 15.30 Lichte romantische muz. (gr.).
16.00 Beursber. 16.06 Strijkkwartet: Klass.
muz. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. bij
de the 17.50 Klass. muz. (gr.).
BRUSSEL 484 m: 11.55 Gram. muz.
12.03 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Lichte
gram. muz. 14.03 Festival v Lugano
1962: Svmf ork. Klass muz. 15.03 Lich
te Belg. muz. 16.08 Lichte muz. bij de
thee 17.00 Nws. 17 30 Modern pianotrio
HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Ochtend-
varia (gr.). VPRO: 7.50 Dagopening.
VARA: 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. muz.
9.00 Ochtendgym. v. d. vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Moderne kamermuziek
(gr i 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgen
wijding. 10.00 Arb. vitaminen (gr.) 10.50
V d. kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15
Radlophilharm. ork: modeme muziek
12.00 Dansork. en zangsolisten. 12.30
Med t. b v land- en tuinb. 12.33 Licht
ens met zangsolisten. 13.00 Nws. 13.15
Med., event actueel of gram. muziek.
13 25 Beursber 13.30 Weense amus. muz.
'gr.). 14.00 Kamermuz (gr). 14.40 Voor
de vrouw 15.00 Fluit en piano: Klass.
muz. 15.30 Extra vitaminen (gr.). 16.00
Voor oog en oor, cult, progr over muz.
en schilderkunst. 17 00 Lichte gram muz.
v. d. 1eugd 17.10 V. d. jeugd. 17.40 Lich
te gram. muz. v. d. jeugd.
HILVERSUM n. 298 m - KRO: 7.00
Nws 7 15 Klass. muz (gr.). 7.45 Mor
gengebed en overiv. 8.00 Nws 8.15 Pluk
de dag (gr 8.50 V d. hutsvr 9.40 V
kinderen NCRV- 10.00 Gram. muz. 10.03
Oude muz (gr). 10.15 Morgendienst.
10 45 Koorzang geestelijke liederen. KRO
11.00 V. d zieken il 45 Geestelijke lie
deren 12.00 Middagklok noodklok. 12.04
Zigeun-rmelodieën (gr.) 12.25 Voor de
boeren 12 35 Med t. b. v land- en
tuinbouw 12.38 Polka's (gr.). 12.50 Act.
13.00 Nws. 13.15 Blaasorkesten (gr.).
TELEVISIEPROGRAMMA'S
20.00 Journaal. 20.15 Filmverslag uit de
West. NCRV: 20.30 Zo zie je nog 'ns
wat!, met filmcamera en microfoon op
stap door Nederland. 21.10 Zuidameri-
kaanse volksliedjes. 21.30 Detective-film.
22.10 TV-film. 22.35 Voordr. van gedich
ten.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Reg. progr.: NDR: 18.20 Prögr.-overz.
18 25 Die Nordschau. WDR: 18.30 Hier
und Heute 19.15 Het gebeurde aan de
grens. NDR: 19.25 Verdediger van de
gerechtigheid). 20.00 Journaal en weer-
overz. 20.20 Amus. progr. 20.50 Hardy's
Bordbuch. film. 21.20 Intern, non-stop
artiesten-parade. 22.00 Laatste nws. 22.10
Wielerronde (Eurovisie).
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 Feuilleton voor de Jeugd. 20.00
Nws 20 i Het manneke. 20.30 Een reis
naar Ecuador, rep. 21.10 Bonanza. TV
Western. 22.00 Sextet Al Hirt. 22.45 Nws
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.30 Kath. uitz. 20.00 Nws. 20.30 La
demiëre Rafale, film. 21.55 Progr. over
Guillaume Apollinaire. 22.50 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
NTS: 17 00-18 00 Eurovisie. Liedjes en
dansen uit Europa (Intem. Folklore
Week te Neustadt-Holstein).
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. kinderen.
toezicht houdt namens de regering op
commerciële televisie. Maar de minis
ter wilde niet weten van verdere aan
slagen op de onafhankelijke televisie.
Hjj wees er op, in verband met voor
stellen tot verhoging van het kijkgeld,
hetwelk thans veertig gulden bedraagt,'
dat het kijkgeld in Brittannië lager is
dan in de meeste andere landen, maar
dat dit niet een reden behoeft te zijn
om de prijs te verhogen. De regering
overweegt toestemming te geven voor
televisie-programma's tegen betaling
per uitzending door middel van een
muntschakelaar, aangebracht op tele-
visieontvangtoestellen.
De heer Bevins acht het juist, dat
de B.B.C. een tweede televisiepro
gramma krijgt naast het bestaande,
maar er zal geen besluit worden ge
nomen over de toewijzing van een
tweede program aan de commerciële
televisie, voordat althans de gehele
structuur van deze televisie nader is
uitgewerkt en gecorrigeerd.
Met betrekking tot de winsten van
de commerciële televisie-maatschappij
en meent de minister, dat hieruit om
te beginnen alle onkosten deze zijn
niet erg hoog van de Autoriteit voor
Onafhankelijke Televisie dienen te
worden bestreden en dat vervolgens
een rédelijk percentage van de winst
eveneens zal worden afgedragen aan
dezelfde Autoriteit. Plannen hiertoe
zullen nader worden uitgewerkt. Het
belangrijkste is volgens de minister er
voor te zorgen, dat er meer werkelijke
concurrentie zal komen tussen de BBC
en de commerciële maatschappijen en
dat het publiek meer keuze krijgt. Zo
nodig moet de regering hierop een wa
kend oog houden.
Wijzend op het feit. dat zoveel men
sen zoveel geheel verschillende eisen
stelden aan de televisie, merkte hjj
op: „Sommigen van mijn collega's
op de ministersbank zijn ongeneeslijk
verslingerd aan cowboy- en wild
west-films. Soms koester ik de ver
denking dat het enige wat zij op deze
films tegen hebben de eentonige ze
gepraal van de deugd is".
De officiële woordvoerder van de op
positie. de heer G. Walker, zei dat hij
bereid is te erkennen dat de onafhan
kelijke televisie de hoofdschuld draagt
voor programma's met buitensporige
geweldpleging en voor de grote hoe
veelheid trivialiteit. Maar de BBC
gaat in dit opzicht niet vrijuit. Hij
meende dat er meer keuze moet ko
men, maar dat drie programma's voor
een land als Brittannië voldoende zijn.
Hiervan moeten twee worden toegewe
zen aan de BBC en slechts één aan
de commerciële televisie. Indien de re
gering desondanks zou besluiten tot een
vierde program, dient dit te worden
gereserveerd voor opvoedingsdoelein
den Hij verklaarde bezwaren te heb
ben tegen de grote financiële belangen
van de dagbladmaatschappijen bij de
commerciële televisie en hjj verzette
zich tegen verhoging van het kijkgeld.
MO&
DG/Ol
Usaag oa
UeeMwoour
pp ons!
■l/W/Ml-Mii'!
22. De paardjes snuiven angstig en dringen dichter opeen. Hier en
daar grijpt een krijger naar zijn wapens en mens en dier luistert met
klimmende vrees naar het sinistere gehuil der wolven. „Stook het vuur
hoger op," klinkt de stem van de Noorman rustig. Een regen van
vonken knettert hemelwaarts en in het opflakkerend licht zien zij
lenige, donkere lijven geluidloos achter de stammen verdwijnen. Erwin
grijpt zijn boog en een pijl flitst weg. Het helpt niets. Felle, vurige
ogen blikkeren op, nu hier dan daar, tot het ook Eric verveelt. Hij
grijpt een stevige tak uit het vuur en smijt de fakkel met een grote
boog naar de plaats, waar het opzwepende gekef het luidst klinkt. Ze
zien de wolven, grote, magere beesten, grauwend uiteen stuiven, dan
dooft de fakkel. Het is even doodstil. Dan begint het wilde, angstaan
jagende gehuil en gekef weer, maar niet meer zo dichtbij. Menig krijger
slaakt een zucht van verlichting. Om beurten gaat nu de helft van de
troep rusten, terwijl de andere helft waakt en het vuur hoog brandende
houdt. Zodra het voldoende licht is, breken Zij hun kamp op en zetten
de tocht naar Gunlaugs burcht voort. Een tamelijk brede, open strook
voert het woud in en aangezien er verder geen gebaande paden te
bekennen zijn, volgt de Noorman deze baan op goed geluk. Nog steeds
vergezellen hen de wolven. Schel en uitdagend klinkt hun geroep uit de
donkerte van het woud, maar nu, bij daglicht, zijn de mannen hun vrees
kwijt en Rangezien het weer geheel opgeklaard is, kunnen zij goed op
schieten. Tegen de middag verbreedt het pad zich en ze staan even later
aan een brede, glooiende vlakte, hier en daar met donkere wouden
afgewisseld. „Wat is dat daar?" zegt Erwin opeens. „Hé, een spoor
van een kar of een slede."
PI B
COPENMASEN
MOCO
BRUSSEL, 1 augustus De raad
van beheer van de Beig'sche radio en
televisie heeft een ontwerp voor een
n'euw studiocomplex goedgekeurd, dat
zal worden geoouwd te Schaarbeek bij
Brussel. Het complex zal '.^s gebouwen
omvattenwaaronder een torengebouw
van honderd meter hoog, dat op dertig
verdiepingen ruimte zal bieden aan
de diensten van he't bebeer en de ad
ministratie. De bouw zal volgend jaar
beginnen en verscheidene jaren in be
slag nemen.
Advertentie)
„Komp u maar bofe, maar as uws maar weet,
dat mefrouw nog lang niet goed is, het schaap,"
zegt ze bijna dreigend wanneer ze terug komt ge
sloft.
„Ik zal mjjn best doen, mevrouw niet te ver
moeien," zegt Pieter Perquin bijna benepen. Ze
gromt iets onverstaanbaars en zwaait een deur
open: „Mefrouw, daar is die meheer Pekien, u
weet wel, die van de peliesie."
„Aha," denkt hjj, „mijn komst is niet onver
wacht. Mademoiselle Charlotte heeft zeker verslag
gedaan."
„Het kleine vrouwtje op de divan kijkt wat ang
stig naar de deur: „Gaat u toch zitten, mijnheer
Perquin. Ik... u wilt zeker wel Iets drinken met
deze hitte." Ze richt zich op.
„Bljjft u toch alstublieft liggen, mevrouw Ser-
vaes. Het is helemaal niet nodig, ik kom regelrecht
van het bureau."
De angst in haar ogen wordt feller.
„Wilt u nu werkelijk niet... Een long drink? Of
iets van limonade? Of prefereert u toch thee on
danks de hitte?"
„Aha," denkt Perquin, „ze heeft in een of an
der detectiveverhaaltje gelezen dat een politieman
nooit, maar dan ook nooit, iets gebruikt in het
huis van een verdachte."
„Kassian, arm zieltje!"
Hoofdinspecteur Perquin kucht waarschuwend,
maar Pieter Augste Perquin verkiest hem niet te
horen.
„Nu als het u dan geen moeite veroorzaakt graag
een long drink, wat u maar heeft."
„O," zegt ze op haar vingers tellend, „whiskey,
of een gisling of... Maar misschien heeft u nog liever
ijsthee? U moet weten, dat we sinds twee maanden
een ijskast rijk zijn. We zijn er geweldig trots op,
hè, juffrouw Edel?"
Jewel, mefrou," antwoordt de draak stijfjes.
Het is haar duidelijk aan te zien, dat zij niet,
zoals haar mevrouw bereid is zich te laten ver
tederen door deze kerel van de prinsemerij, al zijn
zijn manieren ook nog zo goed. Hij kan rustig aap,
wat heb je mooie jongen spelen, zij, juffrouw Edel,
blijft een solied brok vijandigheid. Leer haar die
kerels kennen, ze laten je erin luizen voor je het
weet, ook al ben je zo onschuldig als een pasgeboren
kind. En dat is haar mevrouw. Het schaap is geen
portuur voor zo'n kerel.
Pieter Auguste Perquin zegt dat hij graag een
glas ijsthee met mint wil hebben. De blik in Susan-
ne Servaes' ogen wordt rustiger. Ze begint rad te
praten over haar kinderen, over de kans van sla
gen van haar dochtertje, die haar admissie-exa-
men voor het gymnasium doet, over de spanning,
die zo'n examen met zich brengt. Ze vertelt van de
ziekte van haar zoontje, die nu gelukkig weer is
opgeknapt en van de poes van de buren, die elke
morgen trouw zijn schoteltje melk komt halen.
Pieter Perquin laat rustig deze nerveuze woorden
vloed over zich heen gaan en kijkt intussen, be
haaglijk in zijn stoel gedoken de gezellige kamer
rond, waar het zonlicht getemperd door de rood en
wit gestreepte marquises, naar binnenvalt.
Een kamer, die sfeer heeft. Een thuis, geen toon-
kamer van een hypermodern binnenhuisarchitect,
zoals het interieur van die Siamese poes.
Je kunt zien, dat de meubels met liefde gekozen
zijn. Enkele mooiej antieke stukken, die zich har
monisch invoegen tussen de lichte moderne meu
belen. Aan de lichte wanden een paar goede schet
sen in pastel en sanguin van een of andere klei
ne laat achttiende eeuwse meester denkt Per
quin. Op de top van de geopende secretaire een
mooi Tang-paard.
Ze volgt z(jn blik.
„Nog uit Indië," zegt ze. „Meegesleept door alle
kampen, verstopt in mijn barang. Ik ben er altijd
zo aan gehecht geweest Een wonder, dat het niet
febroken is. En dat ze het niet gevonden hebben,
[aar u hebt geen idee hoe slim je langzamer
hand werd in dat kampleven. Waar het om je le
ven en dat van je kinderen gaat..."
„Geen idee, hoe slim je langzamerhand wordt...
Waar het om je leven en dat van je kinderen
gaat... Ben je ook in staat tot moord, waar het daar
om gaat? Hoofdinspecteur Perquin huivert even.
Neen, het is ongelooflijk, dat tengere vrouwtje, die
fijne nerveuze handen, die kunnen toch onmogelijk
dat kussen op het gezicht van die oude vrouw
hebben gedrukt. Van die vrouw, die daar weerloos
in haar bed lag. Weerloos? Neen, in de ogen van
Susanne Servaes was mevrouw Hendrika Saleminq-
Pieters ver van weerloos geweest. Was zij even
machtig geweest als de Japanse kampcomman
dant, die het leven van haar en haar kinderen in
handen had. En even wreed. Hij was ervan over
tuigd, dat ze geen ogenblik geaarzeld zou hebben die
Japanner te doden waar het om het leven van
haar kinderen ging. Zou ze dan nu geaarzeld heb
ben?
De nerveuze stem spreekt minder rad, zij begint
naar voorden te zoeken. Pieter Auguste Perquin
heeft een gevoel dat het tijd wordt zijn zwijgen te
verbreken: ,,U begrijpt natuurlijk wel, mevrouw
Servaes, waarom ik hier gekomen ben?" zegt hij
zacht.
Ze slikt even: „Ja natuurlijk. In verband met.
ik bedoel, dat... dat uw bezoek natuurlijk te maken
heeft met..." Ze zoek naar woorden.
Nu zit ze natuurlijk te bedenken wat ze zeggen
kan zonder zich bloot te geven," denkt Pieter
Auguste. En er stijgt een grote weerzin in hem op
tegen de rol, die hij aanstonds zal moeten spelen.
Een andere verdachte had hij kalm laten aantob-
ben, zich laten verstrikken in de eigen leugens.
Maar dit vrouwtje, dit machteloze in een hoek ge
dreven wezentje... Mijn hemel, ze heeft de hel
van een Jappenkamp doorgemaakt. Ze heeft, alleen
met haar kinderen en van alles berooid opnieuw
moeten beginnen. Ze heeft dit huis hier stukje
voor stukje opgebouwd. Een thuis voor haar en
voor haar kinderen. Vooral ook voor haar kinde
ren. Is het dan zo'n wonder dat ze zich gerechtigd
heeft gevoeld dit thuis met alle middelen te ver
dedigen? Een moeder kan primitief worden als hel
eenmaal om haar kinderen gaat. Welk recht heeft
men zo'n vrouwtje over een kam te scheren met.
CWordt vervolgd)
WASHINGON, 1 aug. De Ver
enigde Staten hebben in de eerste helft
van dit jaar aanzienlijk meer auto's
geïmporteerd dan gedurende de eerste
helft van 1961, toen die omportmarkt in
de verdrukking was geraakt. In de
eerste helft van 1962 werden 192.726 per
sonenauto's ingevoerd met een waarde
van 215,7 min dollar, vergeleken met
135.058 met een waarde van 145,4 min.
dollar in de eerste helft van het vorige
jaar. Veruit de grootste exporteur naar
Amerika is West-Duitsland.
LETTERGREEPRAADSEL
Horizontaal en vertikaal dezelfde
woorden invullen
I tijding; 2 deel van het oog; 3 epiloog;
4 stap (fig.); 5 fluweelkoord; 6 krijgs"
macht
Oplossing van 31 juli
Horizontaal: 1 MacMillan; 2 inhaWt
Utah; 3 aperitief; 4 votum, tv; 5 war*
tel. sar; 6 z.o. rest. 7 wonde, ork; 8 e
ontrouw, 9 velo. rb S.A.; 10 energie**
II knijptang.
Verticaal: I miauw weven: 2 ANP. A^5>."
ren; 3 chevron. Lek; 4 marot, Doo5"'.
5 imiteren gy. 6 tule. trip. 7 luim,
bet; 8 Ate, stro. ka; 9 nafta, kus; 10 vru.
waag.