EXPOSITIE NAAST FRANS HALSMUSEUM Gebuur Bier viert eigen jubileum m Bij de Dalhuisens in de Bromostraat: geen monsters zonder waarde LA BOHEMIENNE: vrije kleurige vogel, die uitdagend uitvliegt Aienda voor Haarlem en omgevins Hollandse meesters uit gouden eeuw BRAM VRUGT WINT BOEREN PAARDEN-HANDICAPRACE Hoogtepunten op Frans Halstentoonstelling SOLEX Pater HaraSd Hoogeveen verlaat Haarlem m, AT AX-T AXI HARDEBELT ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1962 PAGINA 3 De situatie waarin deze zomer een kunsthandel verkeert die vlak naast het Frans Halsmuseum is gevestigd, is even verleidelijk als gevaarlijk. Kunst handel Bier op het Groot Heilig land is voor de verleiding bezwe ken maar wist het gevaar te ont gaan. Er is daar een zomerten- toonstelling georganiseerd, die kwalitatief voldoende aansluit bij maar zich in de keuze der wer ken ook voldoende losmaakt van het evenement in de naaste omgeving. Zij biedt aldus de pas santen de gelegenheid, de wondere sfeer van de Hollandse schilder kunst nog ev?h te laten voortdu ren en biedt hun tegelijkertijd een ander aspect daarvan. Feestweek Santpoort Burgerlijke Stand Haarlem Handelsonderwijs Heemstède ZUSTER DAMIANA JUBILEERT WOENSDAG Zilveren jubileum bij „Die Spaarmestad" Vragen over bij steun bejaarden in Heemstede 1.2.3.4.5. Films Cabaret Diversen T entoonstellingen IJsgezicht door Hendrik Averkamp (geschilderd in 16 09), een schilderij waarop men niet uitgekeken raakt. (Foto A. Dingjan). transparant en met korte toetsen rit misch geschilderd. Aansluitend aan van Goyens werk wijze,, maar met een andere voorkeur voor het onderwerp is het grote paneel Stadsgezicht aan een rivier" van Frans de Momper. Uit een geheel an dere opvatting werken de Haarlemmers Jacob Ruysdael, met tere boomsilhouet ten, hoog tegen de lucht en Jan Wjj- nants, die de Italiaanse sfeer in het Hollandse duinlandschap belichaamde. Deze expositie heeft echter nog een bijzondere aanleiding. Evenals het Frans Halsmuseum viert ook kunsthan del Bier een jubileum: 'het is juist vijf entwintig jaar geleden dat de kunstzaal geopend werd. Als waardige buurman museum heeft Bier de histo- risohe atmosfeer van het oude straatje P:®1 verstoord; hij accentueert de na- otfheid van het museum door in de be scheiden etalages bij voortduring een enkel pronkstuk van oude kunst ter bezichtiging te stellen. Daarachter, in de intimiteit van de kunstzaal kon de geïnteresseerde altijd wel wat bijzon ders vinden, want voor kunsthandel Bier heeft het accent van het beroep steeds op de eerste lettergreep gele gen. Voor het opbouwen van een uitgele zen collectie is dat wel een voorwaar de. Het gevoel voor kwaliteit leidt tot het verwerven van werken, dwars door de kunsthistorische of modische groot heid van namen heen. Op deze plaats en op dit moment een tentoonstelling te houden van dit gehal te en in deze samenstelling typeert het gezond samengaan van een stijlvolle attentie en zakelijke intentie. Rondom Frans Hals Uit de eeuw rondom Frans Hals is jn deze expositie een dertigtal schilde rden bijeengebracht, die andere bron hen van inspiratie hebben: het land schap, het leven van de burger, zijn vermaak, het stilleven, het zeegezicht en dat alles op het hoge niveau van *en Breughel, Avercamp, Steen en Van Goyen. Als piece de milieu is er toch nog een portret, maar dan van een Zo heel andere opvatting dan Frans Hals huldigde, dat er hoogstens een concur rentie is in de kwaliteit. In de enkele weken van openstelling is wel geble ken, dat bezoekers uit binnen- en bui tenland dit museale hors d'oeuvre naast de Frans Halsexpositie kunnen waarderen. Het is dan ook een bijzonderheid dat een kunsthandel nog werken op dit ni veau en in deze hoeveelheid opspoort, die niet vastgezet zijn in museumcol lecties. Nog dit jaar geëxposeerd in het Vic toria and Albertmuseum te Londen, werd het het onbetwiste hoogtepunt van deze tentoonstelling: het portret van een dame, geschilderd door Gerard ter Borch. Het is een doekje van nog geen twee handen hoog waarop deze vrouw in stemmig zwart met eenvoudige wit te manchetten en pelerine-kraag ten 'halve is uitgebeeld. Men mag de ver fijnde, plastisch-beeldende techniek van Ier Borch bewonderen, maar moet daar doorheen toch de onweerstaanbare wezensuitdrukking ervaren, die de schil der in dit edele portretje bereikt heeft. Direct hierna moeten we het IJsge zicht" door Avercamp noemen Het is blond van kleur, dun geschilderd, en contrastrijk zijn over het vlak de dé tails gestrooid, waarop men niet uitge keken raakt. Elk tafereel is een schil derijtje op zich. Dit typiseh-Hollandse onderwerp vindt door de handen van Aert van der Neer en Salomon van Ruysdael geheel andere verwerkingen: bij de eerste een minder hoofse ver telling, waarin de kou meer voelbaar is, bij de ander een objectiever repor tage van een winterdag aan de rand van een stad, waarbij aan het licht, door een fraaie bewolking gezeefd en door de ijsspiegel weerkaatst, een groot aandeel is gegeven. Verschil van sfeer Avercamp staat nog dicht bij de zienswijze van de zestiende eeuw met zijn opstapeling van situaties en znn heldere lokale kleuren. Deze komt vol ledig tot uiting in ,,De Jaarmarkt" van Gillis Mostaert, een levendig kijkstuk, dat opmerkelijk fris van kleur en punt gaaf van huid zijn vier eeuwen is door gekomen. Jan Breughel II, hier aanwe zig met een Dorpsstraat, prolongeert die stijl tot in de helft van de volgende eeuw. De volle Hollandse zeventiende eeuw vindt men in een vijftal werken van Jan van Goyen, welke alle tijdperken van zijn werkzaamheid beslaan. Een laat werk vertoont een Claude Lorrain- achtig teer groen, de overige landelijke taferelen zijn in warm bruingrijs, zeer SANTPOORT, ll aug. Wederom ~P het met zand bestrooide plaveisel van de Hoofdstraat werd vrijdagavond ?e traditionele boerenpaarden-race ge houden, waaraan voornamelijk door in woners van Santpoort of naaste omge- y*n8 wordt deelgenomen. Er waren dit •Waal niet minder dan achttien deel nemende paarden, waaronder drie pon- jues. Twee paarden werden door de oaan geleid door dames. 1 werd gereden onder de deskundige •oiding van de voorzitter der Harddra- wfhvereniging "Santpoort en Omstre- de heer J. Westerhoven, die voor ®uer paard bij de start wel een aan uoedigend woordje had. De luide aan- karo van de supporters aan de ant zorgden er verder voor, dat ook Paardensportgebeuren tot een ple- ~F}S evenement uitgroeide, taak achttieu deelnemers hadden tot hef om halverwege het parcours van var> Paard af te springen om bij een Ion t ,iuryleden een felgekleurde bal- te, halen en deze tussen de lippen finish t weer op het paard naar de het brenSen. Voor de meesten was liiko°hnieu.w te paard gaan een werke- Daai-ahandicap. Vele malen kwam een half S aan de finishlijn met de berijder Dat vf-ngend, half zittend op het paard. hodivo3 voor de toeschouwers de nmJsensatie en verhoogde de span- HgJn Rondere mate. in r.T werd tenslotte Bram Vrugt, die rit Va„ge.xyeldige eindrush in de kamp- KemnT zyn naaste concurrent G. Wa- senrla kT^vlst te winnen. In de beslis- de oerttT °?P was hij in de eerste rit los van v,ri. na de handicap twee maal ■verliea „on Paai'd gekomen, wat een De >stbare meters betekende, iets bTlT6 nt won hjj evenwel met de beslissfn00 ltle' z°dat een kamprit In di ci Tmoest brengen. Plaats k om de derde en vierde Uenk XeivoTrTt Wijnand van Veen en Ook hior n? tegenover elkaar te staan, den verreden een beslissende rit wor- haar lan de uiteindelijke win- Van Veen L fen' et werd Wijnand juioH- ^le daarmee onder luide toe- Waatl eili van het Publiek de derde Denk TT eg Vicrde werd zodoende den riT a nog vermeld wor- beriirwl ln- beslissende omloop de VeilVn n een maar twee balonnen brenl naar de finish moesten engen. Wat er aan balonnen aan het eind van de wedstrijd overbleef werd verdeeld onder de van alle kanten toe gestroomde kinderen. Voor wie geen ballon wist te bemachtigen waren er lampionnen, die door de kleintjes bran dend door de al donker wordende stra ten van het dorp werden gedragen. HAARLEM, 11 aug. Pater Harald Hoogeveen, Franciscaan, werkzaam bij De Open Deur aan de Gierstraat gaat Haarlem verlaten. Hij is benoemd in Alkmaar. Ongeveer tien jaar heeft pa ter Hoogeveen bij De Open Deur ge werkt, waarvan twee als godsdienstle raar aan het r.k. meisjeslyceum Sancta Maria. Voor vrienden en andere rela ties bestaat er morgenmiddag van 3-5 uur gelegenheid afscheid van hem te ne men in De Open Deur, Gierstraat 14. Tot opvolger van pater Hoogeveen in Haarlem is benoemd pater D. Hogenbirk uit Rotterdam. BEVALLEN van een zoon: 9 aug.: C. G. Keeman-Raves, W. Jansma-de Vries. 10 aug.: J. Hittinger-Bakker. J. Niemejjer-Homoet, H. J. Hendricks- Sanberg, C. J. Goslinga-Boekhout. BEVALLEN van een dochter: 9 aug.: L. K. Broersen-Vissers, A. M. Wolfsen- van de Weetering. 10 aug.: J. H. Kool haas-Pols (2x). ONDERTROUWD: 10 aug.: T. A. Wolfsen en M. C. de Wolf, H. Koper en G. Kamstra, A. B. Kruip en B. A. Neldssen. GEHUWD: 10 aug.: S. W. van Bljj- enburgh en J. v. d. Brink, A. Rekel hof en T. Dolstra, D. T. Schouten en M. F- Pérukel. OVERLEDEN: 6 aug.: J. Kat, 69 j, Hazepaterslaan. 8 aug.: F. J. Cop- Schutte, 84 j, Eendjespoortstraat. 9 aug. J. C. Sikman-de Jong, 85 j, Klever- parkweg, M. Veldhuizen. 73 j, P. Mon- driaanstraat, E. K. Wolsheimer, 74 j, Leidseplein, J. Braaksma, 77 j, Maer- ten van Heemskerkstraat, J. C. Milatz, 45 j, Zaanenlaan. Verscheidenheid Wat een rijke verscheidenheid kan in een kleine expositie geopenbaard worden van de schilders die wij zo glo baal als zeventiende-eeuwers onder één noemer brengen. Zie de boomgroep van Jan Lievens: welk een rijkdom van kleur en haast expressionistische emo tionaliteit, zie het verrassende coloriet en de decoratieve kracht in de sierlijk geëntoureerde portretkop van een jonge vrouw door Jacob Ochtervelt, en de haast surrealistische vegetatie in het bloemstuk van Rachel Ruysch. Voegen we hieraan nog toe de stillevens van Van der BosCh en Van Hulsdonck (twee werelden in het spel met het licht), de genrestukken, hier o.a. i vertegenwoor digd door twee herbergscènes van Jan Steen en tekeningen van Ostade en Brouwer, de zeegezichten van Simon de Vlieger, Van der Salm en Bakhuyzen. Deze tentoonstelling van Hollandse meesters uit de gouden eeuw heeft Kunsthandel Bier bij gelegenheid van zijn zilveren jubileum vastgelegd in een uitmuntend verzorgde en volledig geïl lustreerde catalogus, die van een voor woord werd voorzien in de altijd fees telijke taal van Hans Redeker. De expositie duurt even lang als de Frans Hals-tentoonstelling: tot 30 sep tember. L. T. HEEMSTEDE, 11 aug. Van de cur sus Heemsteeds Handelsonderwijs slaag den voor het examen Middenstandsdi ploma de volgende kandidaten: Giel Brandt, Gerard Draaisma, Rob Fran sen, Dick Jansen, Kees Kniese, Jan van Liempt, Nico v.d. Meer, Joop v.d. Peyl, Anneke Polak, Cocky Schoen, Hans Strootman, Henk v. Tongeren, Rob Veldhuis, Jeanne Verdegaal, Kees Verdegaal, Aad Verdonschot, W. v.d. Vlies, Theo de Vos Rina Vreeburg, Wil Warmerdam, Theo Warmerdam, Jan de Wilde, Jan Zonneveld, Elbe Zjjm. HAARLEM, 11 aug. Per abuis heb ben wij gisteren bericht, dat zuster Da- miana van de Juliaantjes zondag jubi leert. Het feest is echter op woensdag 15 augustus. Dan recipieert de jubilares- se 's middags van half twee tot drie uur. X HAARLEM, 11 aug. De heer J. J. Th. Andringa herdacht het feit, dat hij 25 jaar geleden als leerling-zetter in dienst trad bij de N.V. Drukkerij De Spaarnestad. Na een gemoedelijke bij eenkomst in het directiekantoor, tijdens welke bijeenkomst de bekende portefeuille met inhoud werd overhan digd, volgde de feestviering in de kan tine. Hier waren alle collega's van de heer Andringa bijeen en zij gaven op duide. lijke wijze blijk van hun sympathie voor de jubilaris, die thans werkzaam is als fotozetter. Het woord voerend namens de bedrijfsleiding sprak de heer Ambaum zijn bijzondere waardering uit voor het feit dat de jubilaris op latere leeftijd kans heeft gezien het MULO-diploma te behalen. Ook uit de overige toespraken, die tijdens deze gezellige middag werden uitgesproken, bleek overduide lijk de sympathie die de heer Andringa zich heeft weten te verwerven. HEEMSTEDE, li aug. Het raads lid P. Zegwaard heeft het college van B. en W. over de bijsteun aan bejaar den de volgende vragen gesteld: 1. Heeft het college kennis genomen van berichten in de pers handelende over de vraag of er iets te doen is om tegemoet te komen aan de bejaarden, die verhoging van de A. O. W. ver loren zien gaan doordat tegelijkertijd hun „bijsteun" die ze van gemeentewege ont vangen verlaagd wordt? 2. Hebben B. en W. kennis genomen van een circulaire van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waarin er op gewezen wordt dat rechtsongelijkheid tussen groepen behoeftigen voorkomen moet worden, maar waarin tevens een uitweg wordt aangegeven nl. in het al gemeen ruimere normen voor sociale bijstand aanleggen die meer in overeen stemming zijn met het huidige levens peil? 3. Is het B. en W. bekend dat in enkele gemeenten reeds maatregelen zijn getroffen waardoor de steunnormen op grond waarvan de uitkeringen krach tens de Armenwet 1912 plaats vinden, zijn herzien met plusminus 3.- per week? 4. Is het college, met ondergetekende van oordeel, dat het gewenst is dat ook in onze gemeente maatregelen wor. den getroffen die er toe kunnen leiden dat voor ALLE „onderstandbehoeftigen" een kruimeltje van de welvaartstafel beschikbaar komt. 5. Indien vraag 4 bevestigend door U wordt beantwoord mag de Raad dan, zo het kan spoedig vernemen wat ter zake door U is of zal worden gedaan? Men kan het zo gek niet denken of er is wel iemand die er voor voelt het te sparen. Soms blijkt het ver band tussen verzamelaar en verza meling niet zo ver te zoeken, zoals bij de schoenmaker die miniatuur schoentjes probeert te krijgen. De goede man kan niet zonder stil te staan een antiquiteiten-zaak voorbij lopen. Begrijpelijk is ook het feit, dat een schooljongen zich op de transfers werpt van Faas Wilkes en Abe Lenstra, Coentje Moulijn en an dere helden op de grasmat. Hoe een geheelonthouder echter op de ge dachte komt om flesjes met alle soorten sterke drank uit binnen, en buitenland te verzamelen is moeilijk te achterhalen. Toch is dat het ge val met de heer Dalhuisen, die in zes maanden tijd 316 brieven heeft geschreven naar Spanje, Portugal, Finland, Amerika en Italië, om mon sterflesjes te krijgen met cognac, li keur en andere dranken. Mevrouw M. A. Dalhuisen is op die manier op de stoel beland van de tweede secretaresse van de afdeling Haar lem van de koninklijk goedgekeur de vereniging „De Verzamelaar". Het voorbeeld van vader en moeder heeft aanstekelijk gewerkt op de vier kinderen, Wikke, Anke, Paul en Danny, die zich op de lucifers, an sichtkaarten, servetjes, filmsterren en glazen hebben geworpen. Het huis aan de Bromostraat is bij wijze van spreken te klein geworden om al die snuisterijen te bergen. De accura tesse waarmee men werkt blijkt wel als men boeken voor de dag haalt, waarin staat wat er op die en die dag is binnengekomen, welke brief er is uitgegaan en uit welk land men nog een pakketje verwacht. Het post kantoor aan de Baljuwslaan heeft sinds februari een goede klant aan de familie Dalhuisen. Vooral in de eerste weken was de boot aan en sloofde Tante Pos zich uit. De eer ste brieven gingen op 24 februari uit en vier dagen later kwam de PTT met 65 pakketjes aan huis. Dit re cord is niet meer bereikt, maar op 3 augustus alles staat in de boe ken vermeld en het kan dus niet De grote verzameling sierlijke flesjes met kostelijke inhoud is de trots van de familie Dalhuisen. De flesjes zijn afkomstig uit binnen- en buitenland en slechts bestemd voor uitwendig gebruik: het kijken er naar. De dochter Wikke is op de collectie even trots als haar vader en moeder. eindelijk maar één pakketje was lem onderhoudt contacten met de waren er op de kop af sloeS binnen enkele minuten weer Jeugdraad en probeert de jeugd te AW in TT**/Mirr/^A f AA K 1 aaL #4 a4 a*i V\ a„ai La i4i a r* I n n Vi A+ WAlnn 652 pakketjes binnengekomen. Dat ?mXn vreugde toen Week, dat men gaat allemaal niet zonder slag of stoot, want een pakketje uit het bui tenland moet officieel door de doua ne ingeklaard worden en dat kost minstens een gulden. Men kan zich voorstellen dat de hele familie eni ge tijd geleden schrok toen ze van de douane te horen kreeg dat er 576 pakketjes stonden te wachten op inklaring. Vertwijfeld vroeg men zich af hoe aan het kapitaal te ko men om de onkosten te bestrijden. Met lood in de schoenen ging men bij de douane kijken. Daar bleek het in één slag de hele Poolse verzame ling binnenkreeg. In Polen is het ma ken van sterke drank een staatsaan- gelegenheid. Daar vond men het ver- bereiken die al aan het verzamelen is of een verzameling wil opzetten. Elke zaterdag hebben de jongens en meisjes vrij toegang tot de wekelijk se ruilbeurs in het Jeugdhuis „Het zoek van de Haarlemse familie zo Baken" aan de Bakenessergracht. aardig, dat men toen maar de zaak stevig had aangepakt. Eerbiedig wij zen de Dalhuisens nu naar de Pool se aanwinst. Van andere landen ach ter het IJzerer Gordijn heeft men nog niets binnengekregen. Roeme nië heeft bij monde van zijn ambas sadeur in Den Haag laten weten, dat het ook van de partij wil zijn. Fin- om een pakket met nummer 576 te j.al?d dee44 bericht, dat het Staatsbe- gaan. De teleurstelling dat het uit- Advertentie) Mobilofoon service dag en nacht drijf zijn goedkeuring heeft verleend voor het versturen van een pakket monsterflesjes. Waar een staat zich niet al druk om maakt, vraagt men zich af als men hoort, dat het Gaul listische Frankrijk zeggenschap heeft Daar treffen alle verwoede verzame laars (jong en oud) elkaar de man nen met spaarpottenverzamelingen, met brillen, bougies, oude grammo foons en miniatuurschoentjes. Alle daagser is het verzamelen van post zegels en sigarenbandjes. „Wij ken nen geen klasse-verschillen", vertelt mevrouw Dalhuisen. „Er is een jonk heer die zijn postzegels zit te ver gelijken met die van een straten maker. Dat gaat allemaal bij ons." Ook dat is een voordeel van het ver zamelend Psychologen werken er zelfs mee. Zo moest een dame, die door omstandigheden haar trotse be over de lucifersfabriek en, weshalve zit aan paarden van de hand moest ook over de lucifersmerken. Mevrouw Dalhuisen kan over het verzamelen enthousiast vertellen. Zo heeft zij dank zij die flesjesverzame ling een bezoek moeten brengen aan de Poolse, Spaanse en Roemeense ambassades. Men wilde daar klare wijn geschonken hebben. Aan de hand van foto's moest mevrouw Dal huisen duidelijk maken dat het om een verzameling ging van flesjes die bij gelegenheid tentoongesteld zou den worden. Toen was de zaak oké en gaf men zijn medewerking. „Juf fertjes in het groen", „Hansje in de kelder" en „Ode a ma tante" kwa men op die manier in de Bromo straat terecht. Het zijn de namen van dranken in de monsterflesjes. Op de vraag wat nu de aardigheid van verzamelen is antwoordt me vrouw Dalhuisen gedecideerd: het leert zuinigheid, de kinderen worden van de straat gehouden en ze leren doen, van haar geneesheer zegels en alle mogelijke andere dingen gaan sparen waar paarden op stonden. Zij is over haar verlies heen geko men. „Het is alleen vervelend, dat zo weinig mensen ervan op de hoogte zijn, dat er een speciale vereniging bestaat die hen kan helpen bij het uitbreiden van een verzameling. Juist omdat het dikwijls om buitenis sige dingen gaat. kunnen ze er soms niet mee vooruit. Leren zij andere mensen kennen dan krijgen ze meer mogelijkheden tot contact en van het een komt het ander", vertelt me vrouw Dalhuisen. Iedereen kan dus op de ruilbeurs terecht en als men lid wordt van de vereniging krijgt men regelmatig een tijdschrift toegestuurd, waarin mede delingen staan over ruilbeurzen in Amsterdam, Den Haag en Schie dam. Er staan ook advertenties in Evenals de Nar en Monsieur Pee- ckelhaermg, beiden voor vier maan den terug in de stad waar ze voor ruim drie eeuwen hebben gestaan, ont stond ook la Bohémienne in de on officiële sfeer, die buiten het gebied valt van de eigenlijke portrettering. Met de vrolijke heren deelt de Bohé mienne in kunsthistorisch opzicht bo vendien het Utrechtse klimaat, waar in de Italiaanse typen van Caravag- gio (omstreeks 1550 - 1609) zich moes ten onderwerpen aan de verstarrende regie van Gerard Houthorst c.s. met hun gebrek aan allure en fantasie, hun cerebrale realiteitszin en hun ver mogen het leven in het stoffelijke te betrekken. In de Nar kan men ervaren hoe het genie zich in deze verstarde to neelsfeer ongestraft kon ontplooien, evenals Rembrandt dat bewees door zijn persoonlijk bespelen van het Oara- vaggeske "Chiaroscuro", het clair-ob- scur, dat door zijn visie in Rembrand- tiek licht-en-donker verkeerde. Méér nog dan de Nar en Peeckel- haering komt la Bohémienne uit bo ven het aan plaats, tijd en mode ge bonden model, zodat het alleen in strikt kunsthistorisch opzicht aan vaardbaar is haar in één adem te noemen met de Caravaggeske figuran ten uit de Utrechtsche academie- sfeer. De regie van Frans Hals was ge richt op het leven zelf en herinnert ons aan het betoog dat Shakespeare Hamlet in de mond legt, als deze (in het derde bedrijf) het conventi onele spel van toneelspelers laakt met opmerkingen als "Speak the speech, I pray you, as I pronounce it to you, trippingly on the tongue, but if you mouth it, as many of your players do, I had as lief the town-crier spoke my lines...." ("Laat, bid ik U, Uw manier van spreken zijn zoals ik tot U praat, de woorden „galopperend" op de tong. Als gij het uitbulkt, zoals zovele toneelspelers doen, had ik net zo lief dat de stadsomroeper mijn zin nen zei....") en verder in het betoog: "...hold, as 't were, the mirror up to nature" ("Houdt als het ware de natuur de spiegel voor'). Het optreden van de bloeiende vrouw, die men la Bohémienne heeft gedoopt, voldoet aan Hamiets eisen: haar geniale regisseur hield de natuur de spiegel voor en de spontane ty pering van wat zijn ogen in de ban moet hebben gehouden, is "tripping ly on the tongue".... De psychologische benadering door Frans Hals doet la Bohémienne ook het domein van het genrestuk over schrijden en maakt haar beeltenis tot een Portret. We worden geconfron teerd, niet met een TYPE, maar met een MENS, met een jonge vrouw, die zich kleedde of verkleedde. In het eerste geval -is zij een courtisane of een zigeunerin, in het tweede geval mogelijk een dochter van Frans Hals of een vrouw uit zijn direkte om- La Bohémienne, geschilderd omstreeks 1628-1630. Het stuk is door het Louvre in Parijs uitgeleend voor de Frans Hals-tentoonstelling. (No. 23 van de catalogus). geving, die niet zonder talent de courtisane - of hoe U haar noemen wilt - spéélde. Essentieel is wat Hals in deze onvergetelijke schepping be lichaamde. En dat is het buiten- maatschappelijke, het bohémien-ach- tige dat uit blik, houding en kleding spreekt. Hals herschiep haar tot een vrije, kleurige vogel, die uitdagend uitvliegt boven de stemmige wereld van een in zwarte kledij gegestoken burgerij. Maar niet alleen de in re gentendracht gehulde burgers tart zij; zelfs de meer modieus, naar de franse mode geklede vrouwen uit haar dagen overtreft zij met haar onconventionele dracht en gewaagd décolleté. Men verzuime niet waar te nemen hoe Hals'handschrift ook hier weer gestimuleerd wordt door het object van zijn inspiratie: het vrij-gevoohte- ne en het stelling nemen tegen con ventie en maatschappij, krijgen in ab stracte gestalte in de voor 17e eeuw ondenkbaar „moderne", vrije en transparante penseelstreek, waarmee hemd en schouderbanden zijn geschil derd of juister, over het paneel wer den geademd. In dezelfde adem ont stond het vluchtig aangezet verschiet op de achtergrond, dat als bevrijdend element meespeelt in het geestelijke portret van La Bohémienne, parel uit het Louvre, hoogtepunt op de ten toonstelling, die Frans Hals aan ons openbaart in zijn genialiteit en zijn veelzijdigheid. H. P. BAARD. op prettige manier zakelijk met el van verzamelaars die willen uitwis- kaar te handelen. De afdeling Haar- selen. CINEMA PALACE: De kolos van Rhodos, 14 jaar. Dagelijks 7 en 9.15 uur. De reis van de prinsessen Irene en Mangriet door de West, a.l. Dagelijks 10, 11, 12, 2, 3 en 4 uur. FRANS HALS: De kat zal driemaal miauwen, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Dinsdag 2 en 8 uur. LIDO: Mr. Vlubber, de vliegende professor, alle leeft. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. LUXOR: Tarzan en Tanya, 14 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. REMBRANDT: (4e week). La belle Améri- caine, 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. (3e week) Paw, kind van twee werelden, a.l. Dagelijks 10.30 uur (behalve zondag). ROXY: t/m zo. De pas des doods, 14 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. STUDIO: Jules en Jim (door redactie ontr.) De generaal, a.l. Dagelijks 2.15 uur. Zondag: 2 en 4.15 uur. De nieuwe avonturen van Dik Trom, a. 1. Dagelijks 10.30 uur. (behalve zondag) MINERVA: Za. en zo. 7 en 9.15 uur: De korperaal gaat aan de haal, alle leeft. Za. 2.30, zo. 2 en 4.16 uur: Song of Texas, alle leeftijden. Ma. 2.30 uur: De pechvogel, alle leeft. 8.15 uur: Rear window, 18 jaar. „Adam en Eva", Raam singel 5. Iedere avond van 812 uur Waagtaveerne, Damstraat. Optreden van Cobi Sehreijer en Poppentheater „Merlijn" Iedere avond Internationaal programma van 8 tot 1 uur. (Maandagavond gereser veerd voor besloten voorstellingen). (Advertentie) O T O f 375.— „Nu wegrijden zonder trappen" SOLEX-SERVICE-STATION RIJKSSTRAATWEG 249 HAARLEM-N. - TELEF. 57455 Jeugdctrcüs Bas, terrein Bloemendaalee- straatweg Santpoort. Iedere dag voorstel lingen om 2 en 8 uur. tot en met 18 aug. (behalve zondag)- Zaterdag 11 augustus. Vleeshal. 8.15 uur: Jan Nelissen hand- poppen en Feike Boschma marionetten met „Vee, Vee, Vee in de Vleeshal". Vleeshal. 2.30 uur: Poppentheater Merlhm met „Het Toverhaantje". Zondag 12 augustus Vleeshal. 8.15 uur: Jan Nelissen hand poppen en Feike Boschma marionetten met „Vee, Vee, Vee in de Vleeshal". Maandag 13 augustus Meeshal. 8.15 uur: Jan Nelissen hand poppen en Feike Boschma marionetten met „Vee, Vee, Vee in de Vleedhal". Vleeshal. 2.30 uur: Poppentheater Merlijn met „Prins Dadeltje". Frans Hal, Museum: Portretten en genre stukken uit internationaal museaal en particulier bezit. Dagelijks van 105 uur. Zondag 1—5 uur. Iedere avond geopend van hall negen tot hall ell (Kaarslicht en muziek). Xeylers Museum: Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Nederlandse, Italiaanse en Franse school 16e t/m 19e eeuwse Fossielen, natuurkundige instrumenten. Dagelijks van 11—5 uur. Eerste zondag van de maand van 1—6 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 76. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Van 1012.30 en van 1130—5 uur (behalve maandag). Zon- en feestdagen 25 uur .Museum „Het Huls van Eooy", Kleine Houtweg 103: Tentoonstelling van oude kunst uit het Frans Halsmuseum. Dage lijks van 105 uur. Zondag van 15 uur. (Tot 30 september). Kunstzaal An 't Goede Dor", Korte Hout straat 1, boek Nieuwe Kerksplein. Maand augustus: Poppe Damave. Teke ningen en aquarellen uit Spanje en Spaans Marokko. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 41: Tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van Ellen Bottenhedm Niemer (Tot 18 augustus). Cruquiusmasetun, Haarlemmermeer: Histo rische stoommachines, watermolens enz. Dagelijks van 9—12.30 en van 1-305 uur. Zondag van 10—5 uur. Kunsthandel Bier, Groot Heihgland 86. Tentoonsetlling van werken van Hol landse meesters uit de 17e eeuw. Dage lijks van 10S uur. (Tot 30 september).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 3