DRAADLOOS I CONTACT J Hugo Claus debuteert voor Vlaamse TV Kijk- en luisteronderzoek erg populair bij de omroepen Luisteren naar: naar: HET TOVERPOTLOOD v: t m HET WOLVEN JONG Alfredo P MOORD in de Kijkers in ban sjaal-mysterie Pater Brockbernd trekt zich terug Eigen sociologen verwerken resultaten Woensdag Woensdag Donderdag Donderdag Radioverslag van concilie-opening Apollokliniek Buitenland Buitenland V ec Vanavond 31 WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1962 PAGINA 4 FF doer LUK ACS I PA ERIC DE NOORMAN door MARTIN MONS (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL, 26 sept. Wat ls poëzie? Uit de rijke keus van definities, welke In de loop der eeuwen reeds werden verzonnen om het magische woord te ontsluieren, is die van Marianne Moo re nauwkeuriger noch vager dan de meeste andere. „Gedichten", zo zei die Amerikaanse schrijfster eens. „ge dichten stellen denkbeeldige tuinen open met echte padden er in". Denk beeldige tuinen, echte padden: het is meteen de titel - en bjj benadering de meest precieze omschrijving van het poëzieprogramma dat Hugo Claus, in samenwerking met de bekende ci neast Charles de Keukeleire, heeft sa mengesteld voor de Vlaamse televisie en dat vanavond wordt uitgezonden. In faite gaat het om een experi ment. „Denkbeeldige tuinen, echte Sadden" is een film van 45 minuten, ie bedoeld is als een poging om de poëzie onder een nieuwe, aangrijpen der vormgeving op het beeldscherm te brengen dan tot dusver geschied de. Degenen, die de persvoorstelling van de film dezer dagen in Brussel hebben bijgewoond, noemen het een indrukwekkend sukses, waarmee de dramatische en literaire uitzendingen van de Vlaamse TV die worden geleid door Hubert van Herreweghen en Valeer van Kerkhove om het even waar in het buitenland belang stelling kunnen wekken. En voor het allengs overigens ouder wordende „wonderkind" van de Vlaamse literatuur. Hugo Claus, betekent het een schitterend debuut als televisiekunstenaar. Maar, zoals Jan Walravens in „Het Laatste Nieuws" opmerkte, „of nu alle pro gramma's over poëzie op dezelfde il lustratieve wijze mogen worden aan gepakt is een andere vraag: in de handen van minder begaafden lijkt het systeem ons wel gevaarlijk." De film begint met een aantal eer der komische interviews met gewone mensen op straat, aan wie de vraag wordt gesteld: Wat is poëzie? De ant woorden laten zich raden. Hierop volgen enkele bepalingen van grote dichters zoals die van Marianne Moore die trouwens niemand véél wijzer maken. Vervolgens komt de auteur van „De bruid in de morgen" en van de „Oost- akkerse Gedichten" zelf vertellen dat voor hem échte poëzie gelegen is in een toon, een woordklank, een beeld. „Soms is het plaatje dat een jongetje tekent poëzie Het hoofdbestanddeel van de film bestaat evenwel uit een originele bloemlezing van gedichten. Het pro- framma omvat o.m. enkele vrijwel on- ekende, maar vaak sublieme verzen uit het oude China, uit de Middeleeu wen, uit het 17e eeuwse Nederland en het 18e eeuwse Engeland, evenals na tuurlijk uit de moderne tijd. Tot de medewerkende akteurs behoren Ton Lutz en Julien Schoenaerts, terwijl Remco Campert het gedicht „Poëzie Is een daad" zegt. Bijzonder boeiend wordt „Denkbeel dige tuinen, echte padden" gemaakt door de soms grandioze, dikwijls schok kende beeldcompositie. Het fragment met de dolende, woeste zwarte kater bij voorbeeld, ter illustratie van Chris topher Smart's gedicht „Mijn kat Geoffrey", laat een diepo impressie na en rechtvaardigt de bedenking dat het dan tóch niet onmogelijk is, althans voor artisten als Hügo Claus en Charles de Keukeleire, „de poorten van de tempel der poëzie te ontsluiten" via de tele visie. (Van onze radio- en tv.-redactie) HILVERSUM, 26 sept. Dom. B. Brockbernd OSB zal op eigen verzoek per 1 oktober de verzorging van de godsdienstige uitzendingen van de KRO beëindigen. Pater Brockbernd heeft van september 1946 af de leiding ge had van de afdeling godsdienstige uit zendingen. In die functie verzorgde hij de Hoogmis- en Vesperuitzendingen van de KRO. Daarnaast schreef hij klankbeelden voor de radio en leidde hij de cursus Gregoriaans. Dom Brock bernd kreeg in het buitenland bekend heid door zijn jaarlijkse Pinksterbid- stonde „Veni Creator", waaraan door vrijwel alle kathedralen over de gehe le wereld is deelgenomen. Pater Brock bernd zal zich niet helemaal terugtrek ken uit het radiowerk voor de KRO; hij blijft bereid na 1 oktober inciden teel opdrachten uit te voeren. (Van onze radio- en tv.-redactie) HILVERSUM, 26 sept. Het kijk en luisteronderzoek geniet de laatste tijd bij de omroepen een grote popula riteit. Er is geen omroepvereniging meer in Hilversum, die niet reeds langs deze weg de opinie van de kijkers en luisteraars over de pro gramma's heeft gepeild. Ook hebben sociologen hun intrede gedaan in de radio- en televisiewereld. Zij houden zich o.a. bezig met het verwerken van de resultaten van dergelijke onder zoeken. Een van hen is Jaap Dubbel boer, die werkt voor de AVRO-TV. „Het is nog niet zolang geleden", zegt hij, „dat de omroepen kijk- en luister onderzoek volslagen overbodig achtten, omdat men zijn leden meende te ken nen. Zij maken immers deel uit van de groepering, waaruit de omroep is voortgekomen, zo redeneerde men." Dat men daarvan is teruggekomen vindt volgens de heer Dubbelboer zijn oorzaak in de veranderde instelling van de omroepverenigingen, die zich niet langer uitsluitend tot niet-leden rich ten, en de vergroting van de geestelijke interesse van de leden. Worden de kijkers en de luisteraars nu veel wijzer van deze afzonderlijk op kleine schaal ingestelde onder- Advertentie) DE OLVEH voor een levenpolis naar maat. HILVERSUM I, 402 m. NCRV: 18,05 Koorzang. 18.30 Het Spektrum, le zingen. 18.45 Folkloristische zang en muz. uit het verre Oosten. 19.00 Nws. en weer bericht. 19.10 Muz. van Het Leger des Hells. 19.30 Radiokrant. 19.50 Amus. muz. u. d. twintiger jaren. 20.10 Omroepork. en solist: Klass. en mod. muziek 21.15 Het 21ste Oecumenisch Concilie te Ro me 1962, lezing. 21.35 Gram. 21.45 Kant tekeningen. 22.00 Promenade-orkest: lich te muz. 22.30 Nws. 22.40 Meditatie. 22.55 Platennws. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H, 296 m. VARA: 18.00 Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 V. d. kind. 19.00 Rep. voetbalwedstr. DenemarkenNederland in Kopenhagen. (In, de pauze: 19.45-19.55 Gram.; 19.55-20.00 Nws.). 20.50 Weke lijkse notities. 31.00 Brieven van het front, hoorspel 21.55 Hammondorgelspel, lichte muz. 22.10 Sranang Tori: Suri naams programma. 22.30 Nws. 22.40 Met een knipoog n. d .Muzen: Muz. en ge dichtjes. 23.00 Holland Festival 1962: Zar.grecitalMezzo-sopraan m. plano. 23.30 Lichte gram. 23.55-24.00 Nieuws. V. d. kleuters. 11.00 Huishoudelijke za ken, lezing. 11.15 Radio-Kamerork.mod. muziek. 12.00 Trompetspel m. ritm. be geleiding. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Instrum. sextet en zangsol. 13.00 Nws. 13.15 Meded., act. of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Promenade-orkest en solist. 14.00 Klass. kamermuz. 14.40 V. d. vrouw. 15.00 Pianorec.: moderne muziek. 15.30 Filmmuz. 16.00 Van vier tot vijf: gevar. progr. 17.00 Gram. 17.10 V. 4. jeugd. 17.40 Gram. v. d. jeugd. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East, reg. progr. 19.00 Twintig vragen. 19.30 Klankb. 20.00 Ork. conc.klass. en mod. muziek. I. d. pauze: 20.50-21.05 Lezing. 22.00 Nws. en ber. 22.30 Klankb. over insecten. 22.59 Weerber. 23.00 Nieuws. 23.02 Voordr. 23.15-23.35 Kamermuziek. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m.18.33 Sportoverz. 18.45 Hoor spel. 19.00 Nws. en joum. 19.31 Hoor spel. 20.00 Gevar. muziek. 31.00 Hoorspel. 21.31 Lichte ork. muziek. 22.30 Nws., sport en act. 22.41 Lichte muziek. 23.31 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws NDR, WDR, 309 m.: 18.00 Amus. muz. 19.00 Nws 19.30 Kamerconc. 20.15 Hoor spel. 21.00 Festival v. Frankfurt: Gevar. muziek 21.45 Nws. 23.20 Moderne muz. 24 00 Nws. 0.20 Licht muz. 1.00 Weer bericht en gevar. muziek. FRANKRIJK Hl. 280 en 235 m.: 18.30 Kamermuz. 19.00 Nws. 1920 Hoorspel. 21.00 Hoorspel. 23.10 Gram. 23.52-24.00 Nieuws. 3RUSSEL, 324 m.: 18.00 Lichte amus. muziek. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 V. d. sold. 18.50 Pianospel. 19.00 Nws. 19.25 Rep. voetbalwedstr. 20.20 Gram. 20.25 Rep. voetbalwedstr. 21.20 Ork. muziek. 21.30 Sopraan en piano: Vlaamse werken. 22.00 Nws. 22.15 Chan sons. 22.45 Lichte muziek. 22.55 Nws. 23.00-23.15 V. d. zeelieden. BRUSSEL, 484m.18.30 Moderne jazz muziek. 19.30 Nws. 20.00 Chansons. 20.30 Hoorspel. 22.00 Wereldnws. 22.15 V. d. teenagers. 22.55 Nieuws, eerste ronde voor de Europabeker (In de pauze: plm. 20.15 Nws.). 21.15 Schipper naast Mathilde. 21.55 Lit. progr. 22.40 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.: 12.00 Ork. conc.: Mod. en klass. muziek. 12.55 Weerber 13.00 Nws. 13.10 Twintig vragen. 13.40 Voordr. 14.00 School radio. 15.20 Gevar. muziek. 16.15 Kritie ken. 17.00 V. d. jeugd. 17.55 Weerber. ENGELAND, BBC Light Progr., 1500 en 247 m.: 12.00 Pop. gram. 12.31 Gevar. progr. v. d. arb. 13 00 Gevar. progr. 13.45 V. d. kleuters. 14.00 V. d. vrouw. 15.00 Amus. progr. 15.31 Muz. b. h. werk 16.15 The Dales, dagboek. 16.31 Uitsl. races. 16.35 Gram. v. d. jeugd. 17.00 Dansmuz. 17.31 Gevar. muz. en berich ten. NDR, WDR, 309 m.12.00 Lichte gram. 13.00 Nws. 13.15 Gevar. muziek. 16.00 Filmmuz. 16.45 Amus. muziek. 17.00 Nws. 17.36 Amus. muziek. FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.12.00 Nws. 12.10 Opera-fragm. 14.05 Klass. van gisteren en van vandaag. 16.45 Orgelrec. BRUSSEL. 324 m.12.00 Nws. 12.03 Dansmuz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus. muziek. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15 Kamermuz. 14.00 Bayreuther Festspiele 1962: Rind der Nibelungen, opera. 16.00 Beursber. 16.06 Vervolg Rind der Nibe lungen, opera. 17.00 Nws. 17.15 V. d. kind. 17.50 Klass. liederen. BRUSSEL, 484 m.12.03 Gevar. muziek. 14.08 Kamermuz. 15.03 Lichte gram. 16.08 Lichte ork. muziek. 17.00 Nws. 17.30 Vioolrecital. HILVERSUM I, 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Bekende pianowerkjes. 7.46 Morgengeb. en overw. 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.35 Wa- terst. 9.50 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Klavecimbelrec. 10.16 Mor gendienst. 10.45 Koorzang. KRO: 11.00 V. d. zieken 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Middagklok Noodkiok. 12.04 lu strum. kwartet en zangsol. 12.25 V. 4. boeren. 12.35 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw 12.38 Lichte ork. muziek. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Aqul Phiiipsburg: impressies u. h. Caraibisch gebied. 13.20 Platennws. 13.30 Lichte ork. muz. en zang solisten. NCRV14.00 Metropole-ork. Lichte muziek. 14.40 Lichte ork. werken. 15.40 Vocaal ens. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Alt en klavecimbel: Ou de muziek. 16.40 V. d. jeugd. 17.10 Ham mondorgelspel m. ritm. begeleiding. 17.20 Lichte gram. 1".40 Beursber. 17.45 Sprookjesens. HILVERSUM H, 298 m. - AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Oehtend- varia VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.60 Nws. 8.15 Lichte gram. 9.00 Gym. v, d. vrouw. 9.15 Klass. gram. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arb. vitaminen. 10.50 19.00 Eurovisie: Reportage voetbalwed strijd Denemarken-Nederland te Kopen hagen .N.T.S.: 20.45 Journaal en weer- overzicht. N.C.R.V.: 21.05 Riedels en Fie dels: muziekprogr. met Ned. artiesten 21.35 Belle v. Zuylen, filmdocumentaire. N.T.S.: 22.10 V for Victory, documentaire film over de tweede wereldoorlog. 22.35- 22.45 Dagsluiting. DUITSE TELEV1SIEPKOGR. (Regionaal progr.: NDR: 18.20 Progr. overzicht. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und Heute. 19.15 Paradijs, alleen voor toeristen. NDR: 19.25 Ver dediger van de gerechtigheid). 20.00 Jour naal en weeroverz. 20.20 Sonne und noch Meer. TV-show. 21.20 Das Jubi- laum, blijspel. 21.55 Die Kieinstadterin. spel. 22.40 Laatste nieuws. DUITSE TELEVISIEPROGR. TWEEDE PROGR. 19.30-20.00 Reg. progr. 20.00 Joum. en weeroverz. 20.20 Rep. over cultuur en wetenschap. 21.00 La scala dl seta, ko mische opera. VLAAMS-BELG. i'ELEVISIEPROGR. 17.00-18.00 V. d. Jeugd. 19.00 TV-feuil- leton v. d. Jeugd. 19.30 Rep. returnwed strijd S.C. AnderléchtReal Madrid in de FRANS-BELG rELEVISIEPROGR. 18.30 V. d. Jeugd. 19.00 Engelse les. 19.30 Act. 20.15 Jour'n. 20.25 Act. (verv.) 21.15 Farrabique, film. 22.40 Journaal. DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.00 V. d. kinderen. zoekingen, zo kan men zich afvragen. Jaap Dubbelboer meent van wel. „Uit het laatste onderzoek van de AVRO zjjn allerlei interessante dingen naar voren gekomen, die wel degelijk van invloed zijn geweest op het schema voor het winterprogramma. Wij menen te hebben ontdekt, dat de waardering voor het tv-programma niet in de eerste plaats afhankelijk is van de kwaliteit, maar voor een belangrijk deel van het moment, de avond, waar op het wordt uitgezonden. Dit laatste onderzoek, dat in juli is gehouden door een bureau voor psychologisch en economisch marktonderzoek in to taal werden zeshonderd leden en niet- leden ondervraagd zonder dat zij wis ten dat het voor de AVRO was heb ben wij zelf aangevuld met kleine diepte-interviews. Het accent bij dit onderzoek lag op de tv-programma's voor de vrij dag, de zaterdag en de zondagavon den, ongeacht van welke omroep. Wij hebben nu een indruk gekregen hoe de stemming van de kijkers op deze avonden is. Om onze program ma's zoveel mogelijk in de wisselen de sfeer van deze avond te laten passen, hebben wij op het allerlaatste ogenblik het winterschema moeten omwerken. Zo werden de „Music- hall"-shows, die waren „gepland" op de woensdagavond, verplaatst naar de vrijdagavond, waarop men nu ook weer niet met al te veel uitbundig heid moet komen want men is ten slotte moe na een week werken. De concertserie verhuisde van de zon dagavond naar de woensdagavond en „Domino", dat een bepaalde groep kijkers trekt, leek ons uitein delijk toch meer op z'n plaats op de zondagavond dan op een vrijdag avond. Het onderzoek maakte verder duide lijk dat de serie „Luipaard op schoot", waarmee de televisiemensen hadden willen stoppen, het hoogst gewaar deerd werd van alle lang-weekeind- programma's. Dus heeft men besloten het beest nog niet van de schoot te jagen. De NCRV-serie „Vader weet het beter" (die inmiddels is gestopt) en VARA's Dorus-show kwamen er ook bijzonder gunstig van af. Merkwaardig was dat het programma „Sterreofonie" het laagst werd gewaardeerd; 63 pro cent van de ondervraagden had geen oordeel over dit programma. Wij ver moeden nu, dat men het programma niet thuis kon brengen, want de Duitse shows die erin gebracht zijn, zijn wel goed gewaardeerd", aldus Jaap Dub belboer. HILVERSUM, 26 sept. De KRO- reporters Ben Brans en Dick de Vree zullen donderdag 11 oktober een oog getuige-verslag geven van de intocht van de Paus en de concilievaders in de Sint Pieter te Rome bij de opening van het concilie. Verwacht wordt dat de pontificale Hoogmis, die zal worden opgedragen door de deken van het col lege van kardinalen, kardinaal Tisse- rant, 10 uur 's ochtends zal beginnen en omstreeks een uur zal eindigen. Dankzij de NCRV, die zich bereid heeft verklaard de zendtijd van tien tot elf uur te ruilen, zal de KRO de reportage zonder onderbreking kunnen uitzenden. De K.R.O.-tv-regisseur Ben Mettrop, die reeds in Rome verblijft, zal een dezer dagen naar ons land overwippen om de uitzending van de klassieke avond van de Grand Gala du Disque te regisseren. Hnl KONTT H/AABBCHNN Hx/tz Meuc t/ACEN. KAN /Nf>LAATS l/ANEEN AfO- 7©e MN PA A E£>£K&ACWj KUNNEN EEN HEBBEN NET EEN KOE f HL/LP AANDBNV/NG! 4. Met een snelle blik op Eric slikt Leif het harde antwoord, dat hem op de'lippen lag, in en zucht gelaten: „Welkom thuis." Dan wendt hij zich met een hulpeloos gebaar tot de Noorman. „Heer Koning, ik heb het u gezegd. Hoe graag had ik u dit gespaard!" „Oh, het is niets, Leif," glimlacht Eric en zich tot de kryger wendende, die hem met grote ogen vol ontzag aanstaart; „Hebben jullie al naar vriend'Egil gezocht?" „O zeker, hoogedele Heer Koning," stamelt de krijger, haast dubbelbuigende, „maar..." „Ach wat," onderbreekt Leif hem kregelig. „Egil is ze toch allemaal te slim af. Het is wel eens eerder gebeurd, dat hij wegliepdan kwam hij na verloop van een paar dagen weerom. Maar toen was het zomer. Nu zwerven er overal wolven rond en..." „Jaja," knikt Eric, „hij moet vóór de avond gevonden worden." Glim lachend geeft hy Thorfinn, zijn jager, een wenk. „Je hebt het ge hoord?" zegt hij. Thorfinn Snelvoet knikt bedaard. „Sporen zijn er toch wel gevonden?" vraagt hij de krijger. „Ja zeker, edele Heer, op de plaats, waar hij vannacht over de omheining gekropen is," klinkt het antwoord. „Mooi, dan vinden we hem," bromt Thorfinn. „Wijs mij de plaats." En met een vrolijke groet aan de Noorman, volgt Thorfinn de kryger. Fronsend staart Leif Olavson het tweetal na. „De beste spoorzoeker, die ik ken, waarde Leif," zegt Eric. „Met hem op zijn spoor, heeft vriend Egil geen schijn van kans." „Ik help het je hopen, koning," zucht Leif, „maar de kerel, die het tegen Egil kan opnemen moet nog gevonden worden." De NTS zendt vanavond een recht streekse Eurovisiereportage uit van de voetbalwedstrijd Denemarken Neder land, die in het Idraetspark te Kopen hagen wordt gespeeld. Arie Kleywegt levert bij deze uitzending die om zeven uur begint, het commentaar. Na het NTS-journaal, dat in verband met de voetbalreportage is verschoven naar kwart voor negen, zal de NCRV een aantal Nederlands artiesten, zoals Willeke en Willy Alberti, Conny van den Bosch, Eddy Christian! en De Sel- vera's op het scherm brengen in het programma „Riedels en fiedels". Om vijf over half tien volgt een filmdocu mentaire over Belle van Zuylen, 20 ok tober 1740 te Zuylen werd geboren. De samenstellers Wolf Kielich en Bob Ma- riouw Smit zullen aan de hand van oude gravures, schilderijen, interieurs en citaten uit de correspondentie een beeld proberen te geven van de sfeer waarin Belle van Zuylen twee eeuwen geleden leefde. Deel 23 van de film serie „V for Victory" zal om tien over tier. worden uitgezonden. In het radio-programma van de NC RV spreekt vanavond prof. dr. D. Nau- ta, hoogleraar aan de Vrije Universi teit te Amsterdam over het concilie, dat 11 oktober in Rome zal worden geopend. Vooraf kan men luisteren naar een concert van het Omroepor kest onder leiding van Paul Tibor met solistische medewerking van Victor Swillens, hobo. De VARA zendt om elf uur een op name uit van het concert dat de mezzo sopraan Teresa Berganza met begelei ding van de pianist Felix Lavilla, 17 juni in het Amsterdamse Concertge bouw heeft gegeven. AMSTERDAM, 24 sept. Wegens ziekte van de regisseur Peter Oosthoek van de toneelgroep Studio is de pre mière van het stuk „planten zonder wor tels", die zaterdag 29 september bh Wilton Fijenoord in Schiedam zou wor den gegeven, uitgesteld tot zaterdag 6 oktober. 84 „En hoe je me toen vertelde, dat mijnheer Donder- winkels geheugen helemaal niets bijzonders was, maar dat hij het nooit wou weten als hij zich iets niet meer herinnerde?" „Zeker, maar..." ,Nu even te voren had mijnheer Hipman al zijn best gedaan mij de indruk te geven dat mijnheer Donder- winkei een fenomenaal geheugen had. En me daar door gedwongen de conclusie te trekken, dat Donder- winkei drommels goed wist wie die eerste party ramsch had gekocht maar goede redenen had te beletten dat ik dit te weten zou komen. Later, toen ik Hipman in zijn pension bezocht trol me weer de dubbelzinnigheid van zijn uitdrukkings wijze. Zo nu en dan begreep hij mij opzettelijk ver keerd. Zo antwoordde hij op mijn vraag of Donder- winkel alleen procuratie voor de Hendrisa had niet, dat ook hy procuratie had. Hij zei in plaats daarvan, dat Donderwinkel ook procuratie voor Maison Saleminq had. Hij bracht met voordacht het gesprek op die historie met de spiegel en liet doorschemeren dat hij vreesde dat daar wat achter stak. Toen ik hem zei, dat Donderwinkel mij verteld had dat de schroeven intact waren gebleken, deed hy alsof hem dat een pak van het hart was, maar liet duidelijk voelen, dat hij het zaakje toch niet vertrouwde. Ieder woord, dat hij die avond sprak belastte op een of andere wijze Donderwinkel. Waarom? Waartoe was die omweg nodig. Als hij de man verdacht kon toch open met my over zijn verdenking spreken? aarom deed hy dat dan niet? Omdat hy eigenhjk Donderwinkel helèmaal niet verdacht, maar wou, dat lk deze zou verdenken? Dat alleen kon zijn gedrag begrypelijk maken. Maar dan moest Hipman daar een reden toe hebben. Dood gewone jaloezie? Geef je je zoveel moeite om iemand onaangenaamheden te bezorgen? Of wist hy, wie de ware dader was en poogde hij die te dekken Of was hy zelf die dader? Ik besloot ondanks de aanwyzingen tegen Donder winkel Hipman niet te verwaarlozen en die aanwy zingen nog eens goed onder de loupe te nemen." H'1 breekt af. „Als ik jullie erg verveel, zeg het dan alsjeblieft,' verontschuldigt hy zich „Al dat vakgedaas..." „Vervelen?" zegt Susanne Servaes verontwaardigd, „hoe kom je er by? We zyn een en al oor tot Amon Hotep toe, hè schat?" Amon Hotep geeft door een doordringend gemauw zyn instemming te kennen en zijn baas vraagt hoofd inspecteur Perquin toch vooral verder te gaan. „Zeur toch niet, kerel," zegt baron Muyskes. „Kom, vooruit, laat ik je nog eens inschenken." „Och, hy vist immers alleen maar," spot Chariot Terbeek. .Niets dan manneiyke ydelheid." Pieter Auguste steekt zy'n neus diep in het glas en gaat verder, „Weet je, wat nu het curieuze is? Toen ik die aan wyzingen tegen Donderwinkel eens ging bekyken in het twyfelachtig licht van 's heren Hipmans woorden en gedragingen, als ik het zo eens uitdrukken mag, toen bleken die aanwyzingen lang zo sterk niet te z;jn als ik geloofd had." „Dus een kwestie van belichting?" zegt de onver- oeteriyke Charlotte... „Zo zou je het kunnen noemen. Aanwyzing no. 1 bestond in het feit, dat mevrouw Saleminq angst had getoond en van kamer had willen veranderen na het bezoek, dat hy haar de middag voor haar dood had gebracht. Dat hij haar bezocht had wisten we door mynheer Saleminq, want deze was juist by zyn vrouw toen Donderwinkel kwam." „Ja, maar ik ben voor hem weggegaan." „Juisi Nu was het vreemde dat zuster Van Leeu wen en dat meisje Van Tol het niet eens waren ovèr het tydstip waarop Donderwinkel de kamer van de zieke had verlaten. Volgens zuster Van Leeuwen was hij byna dadelyk na mynheer Saleminq weg gegaan, volgens Kok van Tol zeker een halfuur zo niet meer, later. Nu heb je mensen, die slecht tyd kunnen schatten en dat kon natuuriyk met een van deze beide getuigen het geval zyn geweest. Daar boven hadden ze geen van beiden aandacht geschon ken aan zyn vertrek en niet meer dan een schim van hem gezien. Eerst besteedde ik dus niet zoveel aandacht aan dat tydverschil, maar toen die vreem de houding van Hipman me aan het denken bracht, begon ik mezelf af te vragen of er geen mogelijk heid bestond dat de man, die Kok van Tol weg had zien gaan niet Donderwinkel was geweest maar een andere bezoeker. In dat geval stond het natuur iyk helemaal niet vast, dat degene, die mevrouw Saleminq deze angst had aangejaagd juist Donder winkel was. De verdere aanwyzingen hingen samen met de aanslagen op Susanne. Donderwinkel had haar kort voor de eerste met mij zien lunchen en was ln de buurt toen zy byna onder die vrachtauto geduwd werd. Maar dit kon toeval zyn. Anders stond het echter met de tweede aanslag. Toen Donderwinkel mh opbelde om uitdrukking te geven aan zyn bezorgdheid over Susanne, vertelde hij mij een pertinente leugen Hij zei, dat die schroe ven intact gebleken waren. Maar het was tevens een onnodige en een domme leugen, want er waren mensen genoeg, die me konden vertellen dat die schroeven doorgevyid waren. Hoe ter wereld was het mogeiyk, dat een man, die een misdaad van een zo meesterlyke eenvoud pleegde, zo'oerstom loog? Daar klopte iets niet. Toen ben ik er eens een avond rustig voor gaan zitten. En ik heb alles byeen geraapt, wat anderen my van Donderwinkel verteld hadden en wat ik zelf van hem had waargenomen. En het beeld dat zich zo vormde klopte in het geheel niet met de soort man, die mevrouw Saleminq had vermoord en tot twee maal toe geprobeerd Susanne Servaes uit de weg te ruimen. Die man was Débrouiilard. Hy was vindingryk, een schitterend improvisateur, een handig benutter van elke kans, die zich bood. Donderwinkel was daarentegen een middelmatig mens die een grote behoefte had meer te schynen dan hij was. Hy stond om 7" te zegcnn voortdurend op zyn tenen. Hy wou voor geen geld toegeven, dat hy wel eens iets lfon vergeten, zich wel eens kon vergissen. (Wordt vervolgd) (Van onze radio- en tv.-redactie) HILVERSUM, 26 sept. „Kunt u „De sjaal" zaterdag niet een halj uurtje later uitzenden, want ik moet voor die tijd even de stad uit." Dit soort verzoeken krijgt de AVRO- televisie de laatste dagen aan de lopende band. Men denkt er bij de AVRO niet aan om aan het eenmaal vastgestelde tijdstip van de uitzen ding te gaan dokteren, want dat zal zeker weer een nieuwe brieven stroom tot gevolg hebben. Zou men bijvoorbeeld ingaan op het verzoek van een joodse briefschrijver, de af levering op zondag uit te zenden, omdat zaterdag het Joodse Nieuw jaar wordt gevierd, zou men onge twijfeld boze reacties krijgen van mensen, die uit principe op zondag niet naar de televisie kijken. Voor een aantal kijkers is het een ware beproeving tot zaterdag te moe ten wachten op de oplossing. De zwaksten onder hen hebben zich het boekwerk van Francis Durbridge aangeschaft, terwijl alleen de laatste bladzijden hun interesse hebben, an deren schrijven omstandig aan de AVRO wie volgens hen de dader is, ln de hoop dat zij voor zaterdag ant woord zullen krijgen. Ook deze brie ven verdwijnen bij de AVRO naar de stapel „positieve reacties". Deze kijkers zullen evenals alle anderen geduld moeten hebben tot de pauze van het Grand Gala du Disque, dat zaterdag in het Kurhaus te Sche- veningen zal worden gehouden. Het is niet toevallig dat deze pauze gelijk valt met de uitzen ding van de laatste aflevering van „De Sjaal". Organisator Willem Duys heeft dat opzettelijk gedaan, want hij begreep heel goed dat de animo voor zijn Grand Gala niet zo bijster groot zou zijn als de mensen daarvoor de oplossing van het sjaal- mysterie zouden moeten missen. Wil lem Duys heeft nu in het Kurhaus een batterij televisietoestellen laten opstellen, zodat het Grand Gala-pu bliek de aflevering zal kunnen vol gen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 4