DRAADLOOS CONTACT SPEL VOOR EEN ACTRICE EN EEN TELEFOON V KRO geeft in Djinnmuziek, voorspellingen en een STUNT MIK EN MAK" OP DE TELEVISIE Luisteren naar: naar: HET TOVERPOTLOOD HET WOLVENJONG Alfredo m TlM DAGPUZZEL m i Donderdag Donderdag Vrijdag MOORD in de Apollokliniek Beroepsboksen niet op TV s U proeft de moutwijn Buitenland Buitenland r-iaq Vanavond Afscheid !S DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1962 z co O o ff door LUK ACS u/Acnr, we Jcomgh uuiow js/j eeN Hccua/g 31 ERIC DE NOORMAN door MARTIN MONS rALjlINA 4 (Advertentie) m co -i H O X X «navwid treedt Ellen Vogel voor de televisie op in een heel bekend geworden eenacter van Jean Cocteau, ..La voix hu- maine". Het is een tamelijk kort spel letje voor een actrice en een telefoon, feschreven om te beproeven, hoezeer e suggestiviteit van het toneel gaat. De telefoon is uiteraard meer dan het technische apparaat. Het is het mid del, om gevoelsimpulsen naar de ac trice te voeren. De vrouw, die zfi voor stelt, neemt via dat apparaat afscheid van haar minnaar, die de volgende dag gaat trouwen. Dat hierbij uiteenlopen de emoties aan de dag gebracht wor den spreekt voor zich. Was hier voor Cocteau sprake van een geslaagd experiment, bij Bredht vindt men er een meer func tionele toepassing van in een van de scènes uit de reeks „Furcht und Elend des Dritten Reicher". daar. waar de Joodse vrouw, besloten uit Duitsland te vluchten, afscheid neemt van enkele vrienden en kennissen. Het experiment van Cocteau kan men enigszins her haald vinden in Samuel Becket's .Kraps last tape", waarin de bandre corder de rol van de telefoon overge nomen heeft. Hier is het experiment nog verder toegespitst, omdat Krap niet in contact treedt met een ander, maar met de man, die hij geweest is; de herinneringen krijgen hier drama tische spankracht met behulp van ge luidsbandjes. „La voix humaine" heeft indertijd grote bekendheid gekregen, niet op de laatste plaats waarschijnlijk door de operabewerking van Poulenc. Men mag verwachten, dat Ellen Vogel knap spel te zien zal geven. VAT 69 IVA IMP. OUD HAARLEM DEN HAAG, 27 sept. Bij k.b. is tot ridder in de Orde van Oranje-Nas- sau benoemd frater Chromatius, F. C. Th. M. Doornen, directeur van het Fra terhuis in 's-Hertogenbosch. (Van onze radio en tv.-redactie) HILVERSUM, 27 sept. De luiste raars zullen zaterdagochtend 6 okto ber kennis kunnen maken met het nieuwe KRO-programma „Djinn". In vorige publikaties is reeds duidelijk ge maakt, dat dit programma bedoeld is als een „luchtige" geste tegenover de Woensdagmiddag begon de VARA-televisie met een nieuw kinderprogramma „Mik en Mak", geschreven door Wim Meuldijk (die zich vooral bekendheid heeft verworven door zijn geesteskind „Pipo") en geregisseerd door Guus Verstraete. De foto toont links Ger Smit als Mak en rechts Donald Jones als Mik. Advertentie) HILVERSUM 1. 402 m. NCRV: 18.15 Sportrubr 18.30 Instrumentaal kwartet. 18.50 Soc. perspect., lez. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. lez. 50.00 Prome- nade-ork. en zangsolisten: Torchlight- Music. 20 40 David v. Bourgondië. Sono- grafie over kerken en kastelen. 21.00 Fragmenten uit Die lustige Witwe. ope rette. T.30 Kerkorgelconc. 22.90 Klass. muz. (gr.). 22.30 Nws. 22 40 Med. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Lichte ork. muz. (gr.) 23 25 Het Kasteel van Gaasbeek bij Brussel, lez. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 296 m. - AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Cosmopoli- tain-ork. 18.55 Sportpraatje. 19.00 Gram. muz. 19.20 Pianorec. lichte müz. 19.40 Bayreuther Festsplele 1962: Lohengrin, opera (20.50-21.10 Nws. en act.; 22.30- 22.45 Nws.). 23.55-24.00 Nws. Planorec.: klass. en moderne muz. 11.45 Orgelspel. AVRO: 12.00 Licht ens. en zangsollsten. 12.20 Reg. ultz.V. d. land bouw 11.30 Med. tb.v. land- en tuinb. 12.33 Sport en prognose 12.50 Pianospel: lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Act. of gram muz. 13.25 Beur3ber. 13.30 Licht ens. en zangsollst. 14.00 Kinderkoor. 14.25 Vluch telingen aan de Evenaar, klankb. 15.05 Lichte ork. muz. (gr.) 15.30 Act. VARA: 16.00 Jaz. muz. (gr.) 16.30 V. d. zieken. 17.00 Lichte gram. muz. 17.10 Planoduo. 17.30 Instrumentaal trio. 17.50 Act ENGELAND, BBC Home Service 330 m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East, reg progr. 19.00 Pianorec.moderne en klass. muz. 19.30 Lichte ork. muz. 20.30 Discussie over act. problemen. 21.00 Ca baretliedjes. 21.30 Klankb. 22.00 Nws. en ber. 22.30 Lezing. 22.45 Klass. pianomuz. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.25-23 56 Kamermuz. ENGELAND, BBC Light progr. 1500 en 247 m: 18.33 Sportoverz. 18.46 Hoorsp. 19.00 Nw». en joum. 19.31 Wedstr. tus sen scholen. 20.00 Hoorsp. 30.31 Samen zang 21.00 Brievenbeantw. 21.31 Lichte muz. 22.30 Nws.. sport en act. 22.41 Jazz- muz. 23.31 Lichte muz. 23.55-24.00 Nws. NDR-WDR 309 m: 19.00 Nw». 19.15 Dansmuz. 20.45 Hoorspel. 21.45 Nws. 23.30 Moderne kamermuz. 24.00 Nws. 0.20 Dansmuz. 1.00 Weerber. en gevar. muz. FRANKRIJK progr. Ill 280 en 235 m: 18.00 Lichte muz. 19.00 Nws. 20.00 Ork. conc.: kamermuz. 21.37 Gram. muziek. 21.45 Muz. nws. 22.25 Gram. muz. 22.41 Pianorec. 33.10 Kamermuz. 23.52-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m: 18.20 V. d. sold. 18.50 Lichte ork. muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte ork. muz. 19.50 Pol. lezing. 20.00 Lichte ork. muz. 20.35 Operettemuziek. 21.00 Burokmuz. 22.00 Nws. 22.15 Israëli tische ultz. 22.45 Lichte ork. muz. 22.44- 23.00 Nw«. BRUSSEL 484 m: 18.50 Gevar. muz. 19.30 Nw». 20.00 Gevar. muz. (gr.) 22.00 Wereldnws. 22.55 Nieuws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 V. d. kind. 19.00 V d. automo bilisten. 19.30 Prot. ultz. 20.00 Journaal. 20.30 Le ballon rouge, film. 21.05 Frag menten uit nieuwe films. 21.35 Theate-- kron 21.45 Lectuur voor allen. 22.35 Journaal. ENGELAND. BBC Home Service 330 m: 12.00 Praatje. 12.15 Brievenbeantw. 12.45 Med. 12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Hoogtepunten uit de programma'» van de afgelopen week. 14.00 Schoolradio. 15.00 Lichte muz. 15.30 Klankb. 16.00 Ork. conc.klas. muz. 17.00 V. d. Jeugd. 17.55 Weerber. ENGELAND. BBC Ught progr. 1500 en 247 m: 12.31 Gevar. progr. 13.31 Gram. muz. 13.45 V. d. kleuters. 14.00 V. d vrouw. 15.00 Lichte ork. muz. 15.31 Muz. bij het werk. 15.55 Races. 16.18 The Dales, dagboek 16.31 Uitsl. races. 16.33 Gram. muz. v. d. Jeugd. 17.00 Ge var. progr. 17.31 Gevar muz. en ber. NDR-WDR 309 m: 12.00 Gevar. gram. muz 13.00 Nws. 13.15 Operamuz. 16.00 volksmuz. 17.00 Nws. 17.40 Gevar. gram muz. FRAcJKKIJK progr. lil -80 en 235 m: 12.00 Nws. 12.10 Franse muz. 14.10 Ka mermuz. 15.00 Gram. muz. BRUSSEL 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Lichte gram. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lichte gram. muz. (verv.) 12.50 Beurs- ber. 13.00 Nws. 13.15 Orgelrec. met zang- tntermezzl 14.00 Gevar. muz. 14.30 He dendaagse kamermuz. 15.20 Lichte muz. 16.00 Beursber. 16.06 Syml conc. 17 00 Nws. 17.15 Lichte gram. muziek BRUSSEL 484 m: 11.55 Gevar. inuz. 14.03 Muz. v. Belg. componisten. 15.03 Kamermuz. 16.08 Kamermuz. 17.00 Nws. 17 30 Lichte kamermuz. HILVERSUM X, 402 m. - KRO: 7.00 Nws 7.15 Klass. gram. muz. 7.45 Mor gengebed en overweging. 8.Q0 Nws. 8.15 Lichte gram. muz. 8.50 V. d. hulsvr. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.05 Klas sieke ork. werken (gr.) 11.00 V. d. zie ken. 11.40 Kerkorgelconc (gij 11.50 Als de ziele luistert, lez 12.00 Middagklok- noodklok 12 04 Simple music 12.31 Med. tb.v land- en tuinb. 12.33 Licht ens. en zangsolisten. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Platennws. 13.20 Dansork. en zang sol 13 45 Vrouwenvraagbaak. 14.00 Zang- ree. en trombone-kwartet. 14.45 Kamer muz. (gr.) 15.00 Schoolradio. 15.30 V. d. zieken. 16.30 Pianorec.moderne muz. SI'll pïnal p a Sutxardsaqxaoq oo II Meisjeskoor 17.4T Beursber. 17 45 Ama- teursollsten en -ens. HILVERSUM U, 298 m. - VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strljdl. 7.23 Lichte ochtendkj. (gr.) (Om 7.30 Van de voorpag., praatje). 8.00 Nws. 8 18 Lichte gram muz 9 00 Gvmn v. 1. vrouw. 9.10 Klass planoconc. (gr.) VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 V d. vrouw. 11.00 V d. kleuters. 11.15 NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.35 De Amsterdamse Jodenhoek. lilmdoc. 21.00 De menselijke stem (La voix humaine). éénakter. 21.55 Iemand die om Je geeft..., film. DUITSE TELEVISIEPROGR. (Reg. progr.: NDK: 18.20 Progr.-overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und Heute 19.15 Mijn drie zoons. NDR: 19.25 Zeg de waarheid). 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 TV-rep. ver de cen- traie verzorging In de Bondsrep. 21.00 Gabriel Schillings Flucht, spel 22.15 Laatste nws. DUITSE TELEVISIEPROGR. TWEEDE PROGR. 19.30-20.UU Reg progr. 20 00 Joum. en weeroverz. 20 20 Doe progr. 20.öu Pusz- ta-Klange: Zigeunerork 21.30 Carrière, Perry-Masonfilm. 22.20 Lezing. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 V. 0. Jeugd 19.30 V. d. vrouw 20.00 Nws 20.30 Pygmalion, blijsp. 22.15 Rep. over Vatlkaanst. 22.45 Nws DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 V d. jeugd. 17.45 Jeugdkron. 18.05-18.10 Overz. v. d. mlddagprogr. v. d. komende week nieuwe luisterkring van de vrije-zater- dagmorgen. Leo Nelissen, de maker van „Djinn" heeft gistermiddag wat meer bijzon derheden bekend gemaakt over zijn eerste creatie. „Djinn", zo zegt hij „is een non-stop programma, dat zal wor den onderbroken door enkele vaste steunpunten, zoals „het nieuws zonder koppen" om elf en twaalf uur. „Wat geregeld terugkeert in het Djinn-programma is ook de hitparade, waarin Leo Nelissen zich waagt aan eer. voorspelling welke plaat die zater dag het meest zal worden verkocht. Voor hem is dat niet helemaal een blik in het koffiedik, want de dag voor de uitzending belt hij veertig platen- handelaren op, die hem precies ver tellen, van welke plaat zij de grootste voorraad hebben aangelegd. Leo Ne lissen heeft reeds viermaal bij wijze van proef een voorspelling gemaakt, en tot nu toe zijn deze steeds uitgeko men. Ook Frits van Turenhout begeeft zich op het terrein der helderzienden. Hij presenteert wekelijks de rubriek „Profs tegen jong talent", waarin een prof-voetballer en een jeugdig voetbal enthousiast uit een van de vele clubs een toto-voorspelling zullen geven. De eerste maal zullen Faas Wilkes en een jeugdvoetballer, Gerry Alders uit Heemstede, de kruisjes gaan zetten. De jeugdafdelingen van alle voetbal verenigingen mogen meeraden en de clubs, die de juiste uitslag hebben, ma ken kans op een voetbal. Een vast punt is ook het stripverhaal van Rolf Petersen, dat zal worden voorgedragen door twee anonieme ac teurs. Tevens zal ieder „Djinn-pro gramma een stunt bevatten. Zo zal volgende week zaterdag de eerste ba by, die op die ochtend is geboren, en tussen negen en half een aan de KRO wordt gemeld, uitgerust worden met een spaarbankboekje met honderd gul den. Zodra de binnengekomen melding is gecontroleerd hoewel snel, ge beurt dit zo grondig, dat grappenma kers geen kans krijgen zal Kees Schilperoort met een auto, die is uit gerust met een zendinstallatie op weg gaan, om die nieuw geborene te be zoeken. HILVERSUM, 27 sept. - De boks- liefhebbers zullen zich wel afgevraagd hebben waarom de NTS in het jour naal geen aandacht heeft besteed aan het titelgevecht zwaargewicht boksen dat dinsdag is geweest tussen Floyd Patterson en Sonny Listen. die de wereldtitel op zijn naam heeft ge bracht. Tijdens het maandelijkse vragen- halfuurtje voor de pers zei programma commissaris NTS J. W. Rengelink gister middag hierover: „Boksen is een weinig aantrekkelijke sport voor de televisie. Tegen het uitzenden van amateurwed strijden is geen bezwaar, daar zijn ook geen afspraken voor gemaakt, maar wij zien niet veel !n beroepswedstrijden waar het er om gaat om dc tegen stander in de eerste ronde knock out te slaan. Tijdens mijn bezoek aan Amerika heb ik zelf iemand tijdens zo'n wedstrijd zien doodslaan. Zoiets kan je toch niet op het scherm brengen. Ook een telerecording, waarover wij dit keer niet beschikten, is voor de televisie weinig interessant." Vanavond herleeft in een documen- tair-programma van de V.A.R.A.-televisie de Amsterdamse Jodenhoek. Deze door de Nazi's uitgemoorde buurt zal bin nenkort geheel worden gesaneerd en daarmee voorgoed geschiedenis wor den. Dr. Jaap Meyer beschreef de bewogen historie van de Amsterdam se Jodenbuurt. Om negen uur kan men Kijken naar Cocteaus monoloog „La voi humaine", die wordt gespeeld door Ellen Vogel. Tot slot zendt de VARA een Ameri kaanse TV-film uit, die de Nederlandse ZeG, WE GA,w K/er BU/TTTA/GE ts°as/ srgec. f «uw INPEEPAAP BEGINTHET" VOERTUIG «SNELLER TE GAAN GAUW HAi.eu 5. Het is een zwartgallige Leif Olavson, die zijn gasten even later het burchtplein binnenleidt. Erics herhaalde verzekering, dat hij zich dit soort toestanden best begrijpen kan, vermag Leifs stemming niet te verbeteren en de hulp, die de Noorman hem aanbiedt bij het zoeken naar zoonlief Egil schijnt hem nog meer in verlegenheid te brengen. Gadegeslagen door stil en schuldbewust bijeen staande troepjes krij gers, wijst Leif het krijgsvolk van Eric hun verblijven en gaat dan zijn hoge gasten voor naar het woongebouw, waar een ietwat gebogen oude man met een tanig gelaat hen buigend tegemoet komt. „Welaan, Thorolf," zegt Leif fronsend, „hoe hebt ge U zo door Egil..." „Spaar mij, Heer," valt Thorolf hem met een akelige kraakstem in de rede. „Hij overviel mij in de slaap, bond mij aan mijn bed vast en grendelde de deur." „Wel, als je mijn oppasser was, zou ik dat ook gedaan heb ben," denkt Eric, de oude man aandachtig opnemende, en zonder dat hij het helpen kan, moet hij grinniken. Thorolfs fletse ogen kijken uit drukkingsloos in zijn richting en Eric begint ineens sympathie voor de jonge Egil te voelen. „Hij was de laatste twee dagen al volkomen on handelbaar," vervolgt Thorolf eentonig. „Hij weigerde zijn lessen te leren en als ik hem daarvoor met het hout wilde geven, rende hij aal vlug rond de tafel, zodat ik hem niet te pakken kon krijgen." Er klinkt een onderdrukt geproest en met een rood hoofd duikt Erwin schielijk weg achter Sveins brede rug. „Alles volledig onbetamelijk," gaat Tho rolf onverstoorbaar voort. „Het is, dat hij mijn kracht nog vreest, Heer Leif, maar Egil wordt zelf met de dag sterker en wat dan?" Bedrem meld staart Leif Olavson van de leermeester naar Eric. „L-laat ons, dat op een ander moment bespreken, Thorolf. Mijn Koninklijke gast..." „Je koninklijke gast heeft met aandacht geluisterd, Leif," onderbreekt Eric hem. „Ik geloof, dat er met Egil andere maatregelen genomen moeten worden. Het lijkt me goed, als ik deze jonge snaak eens een poosje onder mijn hoede neem." Moco titel kreeg „Iemand, die om je geeft". In het radioprogramma van cte NCRV speelt het Promenade Orkest onder leiding van de Engelse gasl-dirigent Sidney Torch en met vocale medewer king van Olga Gwynne en Jon Law- renson „Torchlight music". Om negen uur brengt de NCRV fragmenten uit de operette Die lustige Witwe voor de microfoon. SCHEVENINGEN, 27 sept. Tijdens een bijzondere algemene ledenvergade ring in het Kurhaus is gistermiddag de heer J. W. Nefkens uit Amers foort geïnstalleerd als voorzitter van de BOVAG, de Bond van Automobiel-, garage- en aanverwante bedrijven. Tij dens dezelfde vergadering nam mr. (Advertentie) DE OLVEH voor uw levensverzekering. A. F. H. Jansen uit Arnhem afscheid als voorzitter. Mr. Jansen werd voor zitter in 1938. Onder zijn „bewind" noteerde men als winstpunten o.a. de afkondiging van het vestigingsbesluit voor het Automobiel- en garagebedrijf, een sterke groei van de BOVAG, de introductie van garantie bepalingen voor gebruikte automobielen en de instelling van een vakopleiding. Hij ontving gisteren onder meer een das speld met briljant en het Bovag- embleem, behorende bij het erevoor zitterschap van de BOVAG voor het leven. De nieuwe voorzitter werd ge boren in 1907. (Advertentie) ook nog een achteruitgang door dat berghok ernaast naar dat steegje opzij van het huis, maar dat wist ik eerst veel later. Het had er eerst veel van of mijn theorie niets anders was dan een (en dat nog wel geheel ongefundeerde) theorie. U begrijpt dus wel, mijnheer Muyskes, waarom ik er ook tegenover u met geen woord over gerept heb. Er bleef me niets 85 Als iemand zo'n man vraagt of het hem ook niet is opgevallen, dat die schroeven intact waren, dan zal hij voor geen geld laten merken, dat hij er niet aan heeft gedacht zich van de toestand van die schroeven te overtuigen. Dat type man is verbazend licht te be- influenceren. Iemand hoeft maar te zeggen: „Zou u die 'nspecteur niet opbellen om hem te vertellen, dat het niet aan de schroeven lag," en hij draait het nummer van de politie al. Wie weet, misschien is er een man geweest, die dat tegen Donderwinkel ge zegd heeft. Gezegd met de bedoeling de aanwijzingen tegen DonderwinkeJ te verstevigen. En waarom zoü die man niet Hipman geweest kunnen zijn? Hipman had in zijn positie even veel gelegenheid als Donder winkel zich op zijpaden te begeven. Jullie ziet, ik had nu een prachtige, spiksplinter nieuwe theorie, maar dan ook niets dan een theorie zonder een schaduw van bewijs. Een theorie, waar ik dus niets mee opschoot en die alleen maar met zich mee bracht, dat mijn aanwijzingen tegen de man, die nu en Susanne en mijnheer Saleminq waren uitgeschakeld, de voornaamste verdachte was, waar deloos bleken. En wat die mooie theorie betrof, daarbij zat de kwestie van het alibi mij lelijk dwars, want toen ik hier en daai eens tactvol informeerde, kreeg ik van alle kanten de verzekering dat de heer Hipman van half twee tot vijf in zijn kantoortje ge zeten had. Verschillende mensen hadden hem er binnen zien gaan en hij was niet voor vijf uur weer te voorschijn gekomen." „Ja, maar...," zegt Susanne Servaes. „Ik weet wat je zeggen wilt. Dat kantoortje heeft anders over dan en Donderwinkel en Hipman te laten schaduwen en te zorgen dat Susanne altijd... Goede God, het was een... een hel. Want er was altijd ook nog een kans, al was die dan ook nog zo klein, dat geen van beiden de dader was. En dat de werkelijke dader voor we het hem konden beletten onverwacht voor de tweede maal zou toeslaan..." Susanne Servaes legt tersluiks even een hand op zijn arm. Hij haalt diep adem en gaat verder: „Het was brigadier Oostervant, die voor portier speelde, die dat achterdeurtje eergisteren ontdekte." „O, wat spijt het mij dat ik u niets van die achter ingang gezegd heb". Jean Baptiste Saleminq is heel uit het veld geslagen. „Ik gedacht..." heb geen ogenbli „Dat heeft niemand van ons," zegt Susanne, „dat neemt Pieter Auguste u helemaal niet kwalijk, mijn heer Saleminq." „Neen, hoe hadden we ook kunnen denken, dat die achteruitgang van belang was? Niemand van ons heeft ook maar een ogenblik aan Hipman als de schu'dige gedacht," zegt Charlotte Terbeek. „Maar gaat u toch verder, mijnheer Perquin." „Wel freule, dat achterdeurtje werd om zo eens te zeggen het fundament van mijn theorie. Dank zij die achteruitgang had niemand een betere gelegenheid dan onze vriend Hipman om ongemerkt weg tt glip pen, mevrouw Saleminq te vermoorden en weer te rug te keren zonder dat iemand het merkte. Hij be hoefde het bordje met „Niet storen" maar op zijn deur te hangen en goed op te letten dat de kust vrij was. Maar zelfs al had iemand hem gezien, dan was dat nog geen doodwond, want vlak om de hoek zijn de toiletten. Neen, als er ooit een kamertje ge knipt was om iemand een vais alibi te verstrekken dan was dat wel het kantoortje van onze vriend." „Die uitgang werd nooit gebruikt, werkelijk nooit, anders had ik er heus wel met u over gesproken, inspecteur," zegt Saleminq, die er nog niet over heen kan, dat hij hoofdinspecteur Perquin, al is het dan ook onopzettelijk, een kostbare aanwijzing heeft ont houden. „Kom, kom, mijnheer Saleminq," troost hem de gastheer, „daar zou ik nu maar niet verder over tobben. Laten we liever eens drinken op het succes van uw New Yorkse show". „Dank u, dank u, dat is werkelijk allercharmantst!' De hele Jean Baptiste Saleminq straalt. „Het kan niet anders dan een succes worden, mijnheer Muys kes. Met Borgia en... Nu, ja, waarom zou ik u vervelen met het opnoemen van de namen van mijn modellen. Ik wil alleen maar zeggen, dat ik nog nooit zulke schitterende creaties gebracht heb als dit seizoen. En dan de volmaakte manier waarop ma demoiselle Sophie ze brengt! En mademoiselle Char lotte natuurlijk ook," voegt hij er haastig aan toe tot groot vermaak van deze dame. „O, ja, hoe staat met nu met die smokkelzaak?" vraagt baron Muyskes. „Fred Wisselhuis is vanmorgen op verzoek van Van Asselt door de Haagse politie gearresteerd. En hij is al dadelijk erg meedeelzaam geweest. Die zaak is nu wel terecht, mijnheer Muyskes." En wie gaat met de eer strijken?" „Van Asselt toch, natuurlijk. Het is zijn zaak. Mij raakt hij alleen maar in zover het motief in mijn moordzaak er mee in verband staat." „Ah, juist," zegt de oude heer droogjes. „Maar ik begrijp niet..." zegt Susanne Servaes aarzelend. „Wat begrijp je niet kind?" „Wel, hoe die nette een beetje kleurloze Hipman zo kon veranderen. De man, die probeerde mij te vermoorden in het magazijn was geen mens meer, hij w'een... een..." „Angst, Susanne. Angst verandert de mensen, die niet veel ruggegraat hebben op de gruwelijkste ma nier?" „Hij moordde dus uit angst?" „Ja, uit angst een paria te worden voor goed uit gestoten uit de kring van nette burgers, waartoe hij door aanleg en opvoeding behoorde." „Maar uit die kring was hij toch al geraakt door alles, wat hij gedaan had?" Muyskes droogjes. (Slot volgt) Pindakaas. Wordt speciaal aan bevolen voor kinderen, zwak ken, herstellenden en mensen, die zwaar werk moeten ver richten. Koop echter de beste n.l. PINDAKAAS van KRUISWOORDRAADSEL 1 2 3 4 C 6 7 8 9 10 ^4 ca 00 (O CO t- 00 O) O «-* r-t »»4 Horizontaal: 1 veruehng; 2 grof, Enge land; 3 leger, nageslacht; 4 verdorven, s-a-k; 5 bijbeldeel, Portugese bezitting; 6 een profeet; 7 ongewoon, vod; 8 sleeën, stopperspilsysteem (afk.); 9 dwingeland, voorzetsel; 10 een verplichte verblijf' pi? aanwijzen; 11 ordedienst (afk.h zinnebeeld van boosaardigheid. Vertikaal: 1 soort onderwijs; 2 pla®, vogel; 3 instrument, scheur; 4 sterren" beeld vlaskam: 5 tantalium (afk.), proou gevangenis; 6 onverzorgd, gewicht; 7 dezelfd. plaats, paar; 8 Vlaamse omroep, veim0, zonnegod; 9 gouw, voorzitter een kapi+tel (m.v.); 10 plaats in No Brabant, griezelig. Oplossing 26 sept. 1 rage; 2 genever; 3 verlegen; 4 Se darme; 5 melisse; 6 sedert.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 4