CONTACT
J
Televisie-prijs 1962 voor
regisseur Kees van Iersel
„Passie voor experiment
Luisteren naar:
Kijken
naar:
Eenzijdige
VPRO-avond
DE GOUDEN WATERBLOEM
w
HET WOLVENJONG
w
Alfredo
Avontuur
aan de Rivièra
DAGPUZZLE
L
Woensdag
Woensdag
D^derdag
"Vw
WW.
Buitenland
Buitenland
Geen kwaad van de
scheidsrechter
Kritiek op kritiek
van de KRO-reporter
Vanavond
WOENSDAG 3 OKTOBER 1962
PAGINA 4
door LUKACS
COPYRIGHT
ASBNC& RBAL PRESSE
ERIC DE NOORMAN
10, Met zware stappen begeeft Eric zich naar de plaats aan dek,
waar het volgens de bemanning niet pluis is. „Kom maar te voorschijn,
Egil," roept de Noorman tot verbazing van allen uit. Er klinkt een
gesmoord gepruttel en een der dekplanken wordt opgelicht. Twee schit
terende ogen staren de Noorman aan en even later wurmt de eigenaar
van die ogen zich naar boven, waar hij vol nieuwsgierige verwachting
om zich heen kijkt. „Bang ben je niet, vriend, dat zie ik wel," zegt
Eric, met moeite een glimlach onderdrukkend, „doch het gaat zo maar
niet om als een dief aan boord te sluipen." „Een dief ben ik niet, maar
het ging toch best," grijnst de jongen, die ondanks zijn jeugd bijna zo
groot is als Eric. „Ben jij de kooing?" En zonder een antwoord af te
wachten vervolgt hij: „Ik ga met jou mee, koning, want jij bent een
held heb ik gehoord en ik wil ook een held zijn in plaats van zo'n
sullige oude huisspin als Thorolf is. Daarom ben ik weggelopen. Ik
wil net zo worden als jij en prins Erwin en Svein Langtand en alle
andere helden." In de verbaasde stilte aan dek klinkt het tevreden
geknor van Svein. „Maar je mag het nóóit aan mijn vader vertellen,"
besluit de jongen. Ontwapend door Egils houding, vergeet Eric op slag
wat hij aan wijze vermanende woorden had willen zeggen. „Je bent wel
kom bij ons, Egil," zegt hij hartelijk. „En wat je vader betreft, wees
niet bang. Hij stemt er mee in, dat jij met mij meegaat." „Dus hij weet
ervan en jullie hebben dat samen afgesproken?" stoot Egil uit en
als door een adder gebeten, wijkt hij naar de verschansing.
door
W. GELDOF
r
5
5
I
6
BELEGGINGSDEPÓT
Vraagt het pas ver
schenen tussentijdse
bericht bij uw commis
sionair of bank of bij
de H.B.B.
Kees van lersel ontvangt uit handen van de vice-voorzitter van het bestuur van
het Prins Bernhard Fonds, mr. dr. F. J. M. A. H. Houben, de enveloppe met f 2000.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 3 okt. Het Prins
Bernhard Fonds heelt de televisie-re
gisseur Kees van lersel bekroond met
de televisie-prijs 1963. Deze prijs, groot
tweeduizend gulden, wordt volgens de
officiële omschrijving van het fonds
verleend voor ,,die Nederlandse presta
tie op televisiegebied, waarbij bijzon
der fraai gebruik is gemaakt van het
medium voor het verbreiden van eni
gerlei uiting van artistieke of van al
gemene culturele betekenis". Sinds 1958
is de prijs toegekend aan Ton Lensink,
Annie M.G. Schmidt, Milo Anstadt en
teurs als Sartre en S.trindberg. Door
een klaarblijkelijk aanwezige psychische
verwantschap met de meesters van het
psychologische drama van vroegere ge
neraties van toneelschrijvers „Het ver
raderlijk hart" van iSdgur Allen Poe)
kregen deze in de TV-serie van Van
lersel extra diepgang", aldus de jury.
de NTS-Joumaaldienst in de persoon
van de hoofdredacteur Carel Enkelaar.
De heer Van Iersel heeft de televisie
prijs gisteravond in de burgerzaal van
het Hilversumse raadhuis ontvangen.
De jury, bestaande uit W. Vogt, voor
zitter, mr. J. Derks, drs. H. J. Jonker,
mevrouw H. S. van Lelyveld-Haasse,
en de heren R. de la Rive Box, J. C.
Schuller, P. M. Smedts, D. van der
Stoep, J. M. Lucher en Joh. Winkler,
heeft dit jaar de televisieprijs van het
Prins Bernhard Fonds toegewezen aan
Kees van Iersel „voor zijn artistieke
daden in het seizoen 1961-1962, geplaatst
tegen de achtergrond van zijn gehele
oeuvre als televisie-regisseur." In het
juryrapport, wordt opgemerkt, dat Van
Iersel een van de weinige Nederlandse
televisie-regisseurs is, die niet alleen de
moed hebben moeilijk te realiseren stuk
ken over het innerlijk klimaat van de
hedendaagse mensen te kiezen, maar
die er ook een adequate vorm voor we
ten te vinden, vanuit een aan de levens
houding en visie van de auteurs ver
wante instelling". Behalve het experi
mentele of het avant-gardistische ele
ment in Van Iersels regie waren er
ook produkties van alom erkende au-
Reeds voor de instelling van de prijs
had de heer Van Iersel de aandacht ge-
Advertentie)
Een OLVEH polis nü, een OLVEH pensioen straks.
HILVERSUM 1, 402 m. NCRV: 18.05
Meijeskoor: Friese volksliedjes. 18.30
Het Cpectrum, lezingen. 18.45 Volksmuz.
(gr.). 19.00 Nws en weerber. 19.10 Meded.
of gram. 19.15 Leger des Heilskwartier.
19 30 Radiokrant. 19.50 Latijns-Ameri-
Kaahse ork. muz. 20.10 Salzburger Fest-
spiele 1962: Iphigénie en Aullde, opera.
21.30 Het 21e oecumenisch Concilie te
Rome 1962, lezing I). 21.50 Gewijde
muz (gr.). 22.30 Reportage v.ui de 2e
conferentie van de Europese kerken in
Nyborg (Denemarken). 22 30 Nws. 22.40
Avondoverd. 22.55 Salzburger Festspiele
1962; Iphigénie en Aulide. opera (verv.).
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. VARA: 18.00
Nws en comm. 18.20 Act. 18.30 Lichte
muz. 19.00 V. d. kinderen. 19.10 Het
Jodendom, opdracht en geschenk, lezing.
VPRO: 19.30 V. d. jeugd. VARA: 20.00
Nws. 20.05 Lichte muz. 20.40 Kaf en ko
ren, wekelijkse notites. 20.50 Raven in
het dorp, hoorspel. 21.50 Lichte gram.
22 00 Roemeens ork. 22.30 Nws. 22.40
Hart op de tong; act problemen. 22.55
Klass er mod. muz. (opn.). 23.55-24.00
Nieuws.
trektocht door België. 12.00 Dansorkest
en zangsol. 12.30 Meded. t.b.v. land- en
tuinb 12.33 Metropoleork. 13.00 Nws.
13.15 Meded. act. of gram. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Licht ens, en zangsol.
14.00 Lichte gram. 15.30 Voordr. 15.50
Pianorecital: klass. muz. 16.20 Gram. v.
d. jeugd. 17.00 V. d. jeugd.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m.- 17.00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg progr 19.00 Pianospel. 19.30 Round
Britain Quiz 20.00 Lichte ork. muz. I.d.
pauze: 20.30-20.45 Lezing. 22.00 Nws en
berichten. 22.45 Klankbeeld. 22.59 Weer
bericht. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-
23 35 Klass. kamermuz.
ENGELAND, BBC Light Programme.
1500 en 247 ra.: 18.33 Sportoverz. 18.45
Hoorspel. 19.00 Nws. en Journ. 19.31 Hoor
spel. 20.00 Gevar. muz. 20.31 Hoorsp. 21.31
Lichte ork. muz. 22.30 Nws. sport en act.
22.41 Lichte muz. 23.31 Lichte muz. 23.55-
24.00 Nws.
NDR-WDR, 309 m.: 19.00 Nws. 19.30
Muz. van Oud-Engelse meesters. 20.00
Hoorspel. 21.45 Nws. 22.15 Kamermuz.
23.00 Jazzmuz. 23.15 Lichte muz. 24.00
Nws 0 20 Amus. muz 0.30 Sol. conc.
1.00 Weerber en gevar. muziek.
FRANKRIJK UI. 280 en 235 m.18.30
Kamermuz. 19.00 Nws. 21.00 Gevar. progr
22.30 Gram. 23.10 Muz. van Franse com
ponisten. 23.52-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.; 18.00 Pianospel.
18.10 Lekenmoraal en filosofie 18.30 V.
d. sold. 18.50 Radiokron. 19.00 Nws. -19.40
Tenor 19 45 Kinderweelde. 20.00 Progr.
over de missie. 30.15 Lichte muz. 21.00
Amus nuz 21.30 Praatje. 21.40 Ork.
oonc. 22.00 Nws. 22.15 Folklore Festival.
22.35 De zeven kunsten. 22.55 Nws. 23.00-
23 15 V. d. zeelieden.
BRUSSEL. 484 m.18.50 Gevar. muz.
19.30 Nws. 20.00 Chansons. 22.00 Wereld-
nws. 22.15 Gevar. muz. 22.55 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m.12.00 Ork. conc. 12.55 weerber. 13.00
Nws. 13.10 Round Britain Quiz. 13.40
Voordr. 14.00 Schoolradio. 15.20 Kritie
ken. 16.05 Amus. progr. 16.45 Voordr.
17.001 V. d. jeugd. 17.55 Weerber.
ENGELAND, BBC Light Progr. 1500
en 247 m.: 12.00 Popul. gram. 12.31 Ge
var. progr. v. d. arbeiders. 13.00 Gevar.
progr 13.45 V. d. kleuters. 1.400 V. d.
vrouw 17.00 Amus. progr. 15.20 Repor
tage Races. 15.45 Nws. Aansluitend: Muz.
bij het werk. 16.15 The Dales, dagboek.
16 31 Uitsl. races. 16.35 Gram. v d.
Jeugd. 17.00 Lichte muz. 17.31 Gevar.
muz. en ber.
NDR-WDR, 309 m.: 12.00 Gevar.
gram. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 14.00
Muzik. impressies. 16.00 Kamermuz. 16.30
Ital barokmuz. 17.00 Nws. 17.50 Gevar.
progr
FRANKRIJK III. 280 en 235 m.12.00
Nws. 12.10 Franse operamuz. 14.06 Co-
medie. 15.45 Gram. 16.15 Kamermuz. 16.45
Orgelrecital.
BRUSSEL. 324 m.- 12.00 Nws. 12.03
Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.
muz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15 Ka
mermuziek. 14.00 Schoolradio. 16.00 Beurs
berichten. 16.06 Engelse les. 16.21 Fran
se schlagers. 17.00 Nws. 17.15 V. d. kin
deren, -7,50 A Capella koormuz.
BRUSSEL, 484 m.12.03 Lichte gram.
14.08 Pianospel a quatre mains. 15.05
Lichte muz. van Belgische componisten.
16.08 Amus. muz. 17.00 Nws. 17.30 Piano
spel quatre mainsffverv.).
HILVERSUM I, 402 m. - KRO: 7.00
Nws. "M5 Harprecltal (gr.). 7.30 V. d.
Jeugd 7.45 Morgengebed en overw. 8.00
Nws. 8.15 Lichte gram. 8.50 V. d. vrouw.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV:
10.00 Gram 10.03 Klass. muz. (gr.). 10.15
Morgendienst. 10.45 Fragm uit Elyah,
oratorium (gr.) KRO: 11.00 V. d. zieken.
11.45 Geestelijke liederen (gr.), 12.00
Middagklok-Noodklok 12.04 Meisjeskoor
(gr.) 1.2.25 V d boeren 12.35 Meded.
t.b v land- en tuinb 12.38 Pianospel met
ritm begeleiding (gr 12.45 Act. 13.00
Nws. 13.15 Aqui Jamaica: Impressies uit
het Caraïbisch gebied 13 20 Operette-
muz (gr.) NCRV 14.00 Metropole-ork.
amus muz. 14.30 Klass kamermuz.
15.30 Sprookjesens. 16.00 Verk. tn d*
Bijbei 16.45 Klass. kamermuz. (gr.).
16.45 ARria's uit de opera Aïda (gr.).
17 00 V d jeugd. 17.30 Schoolzang. 17 40
Beursber 17 45 Carmina: Instr. bewer
kingen van liederen en dansen uit heden
en verleden: I De Nederlanden.
HTIVEKSUM 11. 298 m. - AVRO: 7.00
gram VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO:
Nws 7.10 Oehtendgymn i 20 Lichte
gram VPRO 7.50 Dagopening AVRO:
8 (M Nws 8.15 Lichte gram 9 00 Gymn.
v d. vrouw 9.10 De Groenteman 9.15
Deutsche Messe 'gr.) y 40 Morgenwijding
10 00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 V d.
kleuters. 11.00 Kookpraatje 11.15 Kamer
muziek. 11.45 Wandelingen met Clio:
VARA. 19.30 De Bounty, progr. over
het schip en zijn historie. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter het nws.
20.35 Beroepenlijst: licht progr. 21.00 De
montage, film. 21.50 Het is n'et goed dat
de mens allen zij: documentaire over de
vraagstukken van het huwelijk in deze
tijd
DUITSE TELEVTSIEPROGR.
18.00-18.20 Thuis en toch erbij. (Reg.
progr.NDR.18.20 Progr. overz. 18.25
Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und
Heute, journ. 19.15 Alarm voor Dora X.
NDR: 19.25 Nerz blijft Nerz.) 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Van 9 tot
10 uur liefde, filmreportage. 21.00 Magi-
culum, feestelijk progr. 22.30 Laatste nws.
DUITSTE TELEVISIEPROGR.
TWEEDE PROGR.
19.30-20.01 Keg. progr. 20.00 Journ.
weerover/.. 20.20 Satehmo-story
progi 20.5o Die Flucht, film
toneelstuk Escape.
VLAAMS-BELG. TV-PROGR.
17.0U-18.3U V. d. jeugd. 19.00 Feuilleton
v. d. jeugd. 19.30 Teletaalles. 20.00 Nws.
20.30 Detectivespel. 22.15 De geschiede
nis van een kunstenaar en zijn werk.
23 00 Nws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 V. d. jeugd, 19.00 Engelse les.
19.30 V. d. vrouw. 20.00 Journ 20.30
Sois belle et t.ais-toi, film. 22.20 L'Oeil
Révéiateur. 22.45 Journ.
DUITSTE TELVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. kinderen.
en
muzik.
naar het
trokken met de regie van televisiepro-
dukten als Sartre's ,,De eerbiedige lich
tekooi" en Finn Mathlings „De reis naar
de groene schaduwen". Zijn werk werd
prijzend besproken om de wijze waarop
het beantwoordde aan voorwaarden, die
later ook voor de jury bij haar beoor
delingstaak zwaar zouden wegen; name
lijk een goed gebruik van het medium
televisie. ,,Dat een regisseur, die ge
leid door zijn artistieke kompas, door
zijn neiging en voorkeur nieuwe soms
nauwelijks gebaande, wegen in de to
neelkunst betreedt e" die zijn passie
heeft voor het experiment, niet aan
stonds een breed geschakeerd kijkerspu
bliek behaagt of boeit, bleef, aldus het
rapport, voor de jury niet verbolgen".
De jury heeft ook veel waardering
voor hetgeen de televisie-secties van de
omroepen en gezamenlijkheid van het
bestel in het algemeen hebben gedaan.
Speciaal worden vermeld de realisering
van Ibsens ..Nora" door Theun Lam-
mertse, Willy van Hemerts produktie
van ,,Oom Wanja", de bijbelvertellingen
door ds. C. M. de Vries, de toelichting
van dr. L de Jong in de serie ,,Het
verzet". Milo Anstadts regie van de TV-
rechtbank, het televisieoptreden van de
actrices Ellen Vogel, Mary Dresselhuys
en Elisabeth Andersen, de medische ru
briek van dokter A. C. van Swol, en de
programma's van Theo Eerdmans, Bert
Garthoff en Henk de By.
In zijn dankwoord merkte Kees van
Iersel op, dat hy in de toekenning van
de prijs een waardering ziet van het
werk dat in het teken van de tegen
spraak staat. Hij Jankte allen, die hem
in de afgelopen jaren hebben geholpen,
zoals Leen Timp, „die mij het vak heeft
geleerd", de Vara, „die mij de gele
genheid heeft gegeven vrijwel onbelem
merd mijn gang te gaan", en de acteurs
en actrices, in het bijzonder Andrea
Domburg en Henk van Ulsen. „Ik hoop
in de toekomst met de leden van Stu
dio regelmatig voor de televisie te blij
ven optreden, ook al omdat ik de t.v.
belangrijk vind als middel tot verrui
ming van het menselijk contact".
M.-. G. J. P. Cammelbeeck pleitte in
een korte beschouwing voor de toeken
ning van een prijs naast de prijs
voor een persoon aan die omroep,
die in zijn programmering een ruime
plaats biedt voor de eigentijdse creati
viteit. „Dat zal voorkomen, dat door
conformisme de eigentijdse creativiteit
wordt tegengegaan met schijnargumen-
ten van „het publiek wil het niet" tot
„pastorale zorg" toe. aldus mr. Cam
melbeeck.
BUSSUM, 3 oktober
De kunstminnaars "kwamen gistera
vond in het programma van de VPRO
weer ruimschoots aan hun trekken. In
de nieuwe boekenrubriek werd Willem
Frederik Hermans ondervraagd over
zijn roman „De Donkere kamer van
Damocles". En dat werd dan - vooral
dankzij de „Harde" vragen van de inter
viewer een buitengewoon boeiend ver
haal. Het filmportret dat Thijs Chanows-
ki had samengesteld over het leven en
werk van de pianist George van Renesse
liet een onbeduidende indruk achter. Een
te kort en onbenullig vraaggesprek] e met
de musicus, en een te lange improvi
satie aan de piano nogal saai ver
klankt werden door de camera's fan-
vastgelegd. Zo zag men de pia
nist op een afstand onder een wat ri
dicuul aandoende erepoort, muzikaal mij
meren over het Ave Maria van Schu
bert. Het resultaat was ronduit slaap
verwekkend. Simon „ouwe jongens"
Vinkenoog stelde vervolgens op hoge
toon enkele kort afgemeten vragen aan
de beeldhouwer-sohrootverzamelaar Theo
Niermeyer, die zoals het bij goede beeld
houwers meer voorkomt moeilijk uit zijn
woorden kon komen. Zijn werk trad on
der de felle tv-lampen echter merkwaar
dig suggestief naar voren. Na filmfrag
menten uit „de klokkenluider van de
Notre Dame", in 1923 opgenomen met
in de hoofdrollen Lon Chaney en Ruth
Patsy Miller, was het de beurt aan Kees
Brusse om een verhaaltje van Simon
Carmiggelt voor te dragen. Rielèksen.
Het (zoals gebruikelijk) kostelijke kroeg
verhaaltje leed kennelijk onder de voor
dracht van de te nadrukkelijk acteren
de Brusse. Liever toch horen en zien wij
de auteur zelf uit z'n werk voorlezen.
De avond werd besloten met champagne.
Champagne op de geboorte van de tv-
baby en de gezondheid van de moe
der die gedurende haar zwangerschap
iedere maand op het scherm was ver
schenen voor een gesprek met een gy
naecoloog. We menen dat het experi
ment dat dr. van Swol heeft aange
durfd volledig is geslaagd - De aan
schouwelijke voorlichting behoort nu een
maal tot de voornaamste taken van
de televisie.
F. B.
Riki e-M oifc zoeeeN
De WE6 NAAR De
OUDE &ELEEÈDE DIE
HUN Her TOVERPOT
LOOD, DAT ONBRUIK
BAAR GEWORDEN WAS
GEGEVEN HAD.
Ai/sscn/eu
Recurs...
MISSCHI&N
NAAfc LlNICS
1
MOCO
29ZO
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM, 3 okt. Het radio
verslag van de KRO-omroeper Henk
Teriingen van de eerste-divisiewed-
strijd DWS-Eindhoven, die zondagmid
dag werd gespeeld, is voor het bestuur
van de laatste club aanleiding gewor
den schriftelijk protest in te dienen zo
wel bq de KNVB als bij de KRO.
Het protest richt zich vooral tegen
enige uitlatingen van de verslagge
ver, die o.m. iets ten nadele van de
scheidsrechter, de heer Snoek, zou
hebben gezegd, terwijl Eindhoven
als verliezende partij juist vindt
dat deze man zijn werk goed heeft
gedaan. Het bestuur acht een correc
tie van de voor de club grievende op
merkingen op zijn plaats, ook al om
de scheidsrechter van alle blaam te
zuiveren. De KNVB heeft het pro
test voor kennisgeving aangenomen.
„Wij kunnen hier niets aan doen
want dan komen straks allerlei an
dere clubs met protesten, omdat die
ook wel eens minder tevreden zijn",
zo zei men ons.
De KRO beweert nog steeds geen
brief te hebben ontvangen en wilde
zich derhalve nog niet over de kwes
tie uitlaten.
De VARA televisie zendt vanavond
om half acht een programma uit, waar
in men meer kan horen en zien over de
historie van het muiterschip „De Boun
ty". Gast in dit programma is de Ne
derlandse Bounty-expert Henk van Gas
tel. Aan het programma „Beroepen
lijst", waarin men het een en ander kan
zien over de wijze waarop men zjjn
brood verdient werken onder meer mee
Adèle Bloemendal, Winnifred Bosboom
en Hans Boskamp. Om negen uur
volgt een televisiespel van Dick Po
well, getiteld „Demontage". De VARA-
TV zendt tenslotte een documentaire
uit, die handelt over de vraagstukken
van het huwelijk in deze tijd. Dit pro
gramma is samengesteld door Netty
Rosenfeld en Jack van Belle.
Met open mond hoorde Jaques het verhaal
aan. En toen George klaar was, stak hij spontaan
zjjn hand uit. „Dat wist ik niet, meneer, ik..."
„Zeg maar gewoon George, dan zeg ik Jaq.ues.
En zullen we dus voor de rest van de zomer
vrienden zjjn?
Jaques had er geen bezwaar tegen. Maar nu
moest hij beslist weg. Vrolijk neuriënd begon Geor
ge daarop zijn koffers uit te pakken en zijn kleren
in de kast op te bergen. Dat hij in „Au Lion d'Or"
niet op een uitgespreid bedje terecht was geko
men had hij al in de gaten, maar dit was in elk ge
val al één vijand minder. Even later meldde hij
zich in de keuken.
Gelukkig werd hij hier wat hartelijker welkom
geheten. Reneé, de kok, was een stil en wat schuch
ter man, die hem dadelijk naar de dames Marie
en Thérèse verwees en deze waren zeer verheugd
met de hulp die zij kregen. Uitvoerig informeerden
ze waar hi] vandaan kwam en hoe hij gereisd had
en toen bleek, dat hij zjjn lunch was misgelopen
werd hem een hoeveelheid voedsel voorgezet, die
hij nog in geen drie dagen had opgekund. Daarna
werd hij aan passende kleding geholpen en ver
volgens aan het werk gezet. Een reusachtige ver
zameling vaatwerk op een dito aanrecht stond al
op hem te wachten. Marie vertelde hem dat hij
daarvan net zoveel mocht breken als hij wilde,
maar dat dit ten koste van zijn salaris zou gaan.
Aldus toog George aan het werk en het was al
over vijven toen hij zonder één bord te breken,
de hele verzameling afgedroogd en in de diverse
kasten had opgeborgen. Marie prees hem uitbundig
over zijn prestatie, maar liet hem toch voelen, dat
het tempo waarin hij dit geleverd had nog wel
voor enige verbetering vatbaar was. Vervolgens
kon hij helpen bij het stoken van het reusachtige
kolenfornuis, waarop de ingrediënten voor de warme
maaltijden van gasten en bezoekers stonden te
pruttelen. Tegen zes uur kwamen de eerste gasten
thuis en werd het erg druk in de keuken. Daar
deze gelijkvloers met de eetzaal was gelegen kon
hier geen gebruik worden gemaakt van een lift en
moest alles weggedragen worden. Eerst tegen acht
uur minderde de drukte wat en kreeg hij gelegen
heid zelf ook iets naar binnen te werken. Daarna
begon de eeuwige afwas weer en toen dat achter
de rug was mocht hij behulpzaam zijn bij het
schoonmaken van de groenten voor de volgende
dag, het inpakken van lege flessen en potten in
kratten en het helpen lossen en opslaan van de
levensmiddelen, die door allerlei leveranciers wer
den gebracht. Tegen tien uur minderde de drukte
wat en tot elf uur was er weinig anders te doen
dan de kleine afwas van vaatwerk uit het café.
Klokslag elf uur werd hem medegedeeld, dat hij
bedankt werd voor de medewerking en dat hij de
volgende dag om twee uur weer in de keuken werd
verwacht.
George voelde zich moe en misselijk. Het laatste
vooral door de penetrante geur van uien en andere
kruiden, die in de keuken hing en het eerste door
dat hij niet gewend was aan een zo grote lichamelijke
inspanning. Hij ging dadelijk naar bed en slaagde
erin in slaap te vallen.
Toen hij de volgende morgen wakker werd voelde
hij zich al weer stukken beter. Hij veronderstelde,
dat hij wel aan dit leven zou wennen en ging naar
de keuken voor zijn ontbijt. Het was c-chter al acht
uur en Marie vertelde hem, dat hij voortaan vóór
half acht moest hebben ontbeten, omdat Périn na
die tijd geen personeel in de keuken duldde, dat
geen dienst had. Maar aangezien de hotelier zelden
zo vroeg aanwezig was, was het voor deze keer
geen bezwaar, mits hij maar zorgde dat hit tot
twee uur of op zijn kamer of buiten het hotel bleef.
George begreep het, trok een licht zomercostuum
aan en ging de stad bekijken. Hij slaagde er in
de weg naar het strand te vinden en ging, na wat
gezwommen te hebben, heerlijk in het zand liggen
dan
tijd
maar, dat hij in zijn vrije tijd kon genieten van de
zon, de zee en de wind.
Vooral de zee, die hijmaar zelden had gezien,
boeide hem bijzonder. Uren lang kon hij op een
terrasje aan de zeekant zitten dromen en zich ver
beelden, dat hij niet bordenwasser, maar hotelgast
was. Maar toen schoot het hem te binnen, dat hij
zich daarvoor dan ook maar moest uitgeven. Hjj
kocht een stel dure prentbriefkaarten en zond die
aan Marcel en Gisela en zijn collega's. Groeten uit
Cannes! Hij had het dan toch maar geleverd.
Prompt op tijd was hij terug in het hotel om zijn
werk te hervatten. En toen het elf uur was voelde
hij zich al minder geradbraakt dan de eerste keer.
Hij zou het hier best uithouden. Hij kon bovendien
met de andere keukenknecht zijn dienst regelen:
de volgende morgen weer om zeven uur beginnen
en dan om twee uur vrij tot de daarop volgende
dag twee uur, of elke dag middag- en avonddienst.
George koos het eerste. Zodra hij wat geld had
verdiend wilde hij ook wel eens een dag op reis
naar Nice, Monaco, Menton en Ventimiglia. Ten
slotte wilde hij van zijn vrije tijd genieten wat hij
kon.
II
Toen George twee weken in „Au Lion d'Or" werk
te, was hij volkomen ingeburgerd. Hij deed zijn
dienst voortreffelijk, was beleefd en hulpvaardig je
gens het overige keukenpersoneel en via de piccolo
was hij alles te weten gekomen wat hij wilde. Na
tuurlijk waren er teleurstellingen. Vincent, de bar
keeper en broer van de baas en die hij eerst voor
een joviale kerel had versleten, behandelde hem
zeer duidelijk als ondergeschikte van mindere rang
en Paul en Gérard, twee vaste kelners, deden
daar nog wel een schepje bovenop. Het feit, dat
iedereen hier iedereen met zijn voornaam aansprak
beklemtoonde zo'n bejegening nog eens extra.
(Wordt vervolgd)
LETTERGREEPRAADSEL
Horizontaal en verticaal dezelfde
woorden invullen.
1 soort - 2 overblijfsel - 3 tweestrijd -
4 plaatsje in N.-Holland - 5 plaats in
Drente - 5' die zendt.
Oplossing van 2 oktober
Horizontaal: 1. Pinksteren; 2. ijdel,
crème; 3. poëet, gems; 4. onwel, pet;
5. j.l., alom, re; 6. inkt; 7. de, ge, web;
8. ets, noemer; 9. autostrada; 10. duo,
tenen; 11. bekroond.
Verticaal: 1. pijp. Judea; 2. idool, etu.
de; 3. neen, stuk; 4. klewang, oor; 5.
telkens; 6. T.C., lot, Otto; 7. erg, weren;
8. reep, bemand; 9. emmer, bede; 10.
nestel, rank.
Advertentie)
Keizersgracht 706
Amsterdam