Bewonderde voorstelling
van Haagse Comedie
Luisteren naar:
Kijken
naar:
Verdien 36 cent
BEATRIJS
BRENGT
UDEZE
WEEK:
BEATRIJS
Mannelijke overpeinzing"
Wordt keuken-van-toekomst
machinekamer in het klein?
Geen hulp meer nodig bij vaat
maar technische assistentie
Gevaarlijk bij
de geyser
ELEKTRICITEIT BRENGT OOK
WELDOENDE „ZON" IN HUIS
DRAADLOOS
CONTACT
„Arme Bitos" van Anouilh op T.V.
Muziekmozaïek
Zeventig mille
verduisterd
rgmm
Woensdag
Woensdag
Donderdag
Donderdag
wmÈBm
Roel Wiersma contra
14-jarige jongen
Buitenland
Buitenland
op 2 dubbelgrote pakken
Ideaal - Persil verzorgt uw was ideaal
Vanavond
Een jaar gevangenis
voor veehandelaar
Voedselvergiftiging
in Gennep
Efficient
WOENSDAG 10 OKTOBER 1962
PAGINA 11
Uit (gerust)...
goed voor hem!
De Haagse Comedie brengt
donderdagavond haar zeer
bewonderde voorstelling
van Jean Anouilhs „Arme Bitos"
voor de televisie. Opmerkelijk er
in is vooral het fascinerende spel
van Paul Steenbergen, mede zo
overtuigend geworden door de
homogeniteit, waartoe de regie
van Joris Diels de andere spelers
bracht.
anti-vet watergolfversteviger
EN NOG ZOVEEL ANDERE
GEZELLIGE VERHALEN.
Overwegende rol
een vloeibare reinigings
crème. Dringt diep in
de huidporiën door en
verwijdert alle make-up.
(Van onze correspondent)
HENGELO, 10 okt. In het KRO-
programma „Profs tegen jong talent"
zal 22 oktober Roel Wiersma, de be
kende internationaal, als tegenkandi
daat krijgen de veertienjarige ULO-
leerling Frans Ophuis Jr. van de der
de klasse voetbalvereniging B.W.O. uit
Hengelo.
Advertentie)
«hotel
Natte wegen en verblin
dende koplampen! Als
hij opbelt om u te ver
tellen, dat het laatwordt,
zeg hem dan, dat hij een
rustig hotel zoekt waar
hem een goede maal
tijd en een goede nacht
rust wachten. Dat is véél
verstandiger!
Ongezellig voor u, me
vrouw, maar wat het
zwaarst is, moet het
zwaarst wegen. En zijn
veiligheid en gezond
heid wegen héél zwaar.
(Advertent) z)
Jean Anouilh is van de oudere gene
ratie van hedendaagse Franse toneel
schrijvers zo niet de grootste, dan wel
de opmerkelijkste door zijn verbluffen
de virtuositeit. Hij vertaalt zijn pessi
mistische visie op de mens en de sa
menleving in een droom werkelijkheid,
die soms in zijn pièces roses
rooskleurig, in zijn pièces noires donker
fetint leek. In dat oproepen van de
room als een doorzichtige werkelijk'
heid, die luisterde naar eigen, goed af
gewogen wetten en daarin toch de ge
wone werkelijkheid deed verschijnen, is
de meest opvallende trek van zijn mees
terschap. Hoewel er een groot verschil
is tussen bijvoorbeeld zijn „Bal des vo-
leurs" en zijn „Pauvre Bitos" kan men
er toch een gelijksoortige spanning tus
sen droom en werkelijkheid in ontdek
ken. Men raakt in de verleiding om te
zeggen, dat de meester, overtuigd ge
raakt van zijn eigen virtuositeit, nu een
veel gewaagder spel aandurft: hij laat
zijn vertrekpunt in de werkelijkheid
onverholen zien en volbrengt in het vol
le licht, voor iedereen zichtbaar, de
krachttoer om na een speels aanloopje
in de droomwereld over te springen.
(In „De Grot", nu bij de Haagse Co
medie op het repertoire, gaat hij nog
iets verder en durft hij zich zelf op te
voeren als een schrijvende goochelaar,
wiens toeren mislukken).
Was de droomwereld van Anouilh
ln zijn pièces roses enigszins verwant
aan het sprookje, in zijn zwarte stuk
ken en ook in zijn Arme Bitos komt
hij dichter bij de nachtmerrie. De Bi
tos, aan wie het stuk zijr. naam ont
leent, is als officier van justitie ge
plaatst in de streek, waar hij kind ge
weest is. Als zoon van een wasvrouw
heeft hij een deel van zijn schoolop
leiding gedeeld met kinderen uit ho
gere kringen, voor wie hij een uitge
stotene bleef, en wier haat hij zich
nu opnieuw op de hals haalt door zijn
uiterste gestrengheid ook tegenover
hen. Zij hebben hem uitgenodigd voor
een diner, waarbij ieder in de ver
momming van een der figuren uit de
Franse revolutie zal aanzitten: Bitos
als Robespierre, de anderen als zijn
(Advertentie)
Een OLVEH polis nü, een OLVEH pensioen straks.
HILVERSUM I, 402 m NCRV: 18.05
Klass planorec. 18.30 Het spektrum: le-
zineen 18.45 Jodelzang en licht ens.
19 00 Nws en weerpraatje. 19.10 Med.
nferam 19.15 Leger des Heilskwartier.
19 30 Vandaag, radiokrant. 19.50 Licht
instr kwartet. 20.10 Trompet met orkest
begei 20 20 Concertgebouworkest en sol.
klass en mod. muz. 2120 Het We oecu
menische Concilie te Rome J®M(in),
lezing. 21.40 Lichte gram. 21.50 Kantte
keningen. 22.05 Geest, liederen. 22.30
Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Concertge
bouworkest (verv.). 23.20 Lichte gram.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m VARA: 18.00
Nws. en comm. 18.20 Act. 18.30 Tango
rumba-orkest. 19.00 V.d. kinderen. 19.10
VARA-varia en lichte gram. VPRO: 19.30
V.d. jeugd. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Lich
te orkestmuz. met zangsol. 20.40 Kaf en
koren, wekelijkse notities. 20.50 Pelléas
et Méllsande, opera. I.d. pauze (22.30-
22.40)Nws 23.45 Wereldkamp. biljarten
Anker-kader 71-2. 23.50 Filmmelodieën.
23.55-24.00 Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m: 18.00 Nws. 18.15 In the South-East,
reg. progr. 19.00 Round Britain Quiz.
19.30 Swansea Muziekfestival: Symfonie
orkest van Londen: Mod. muz. I.d. pau
ze: 20.23-20.38 Lezing. 21.30 Discussie over
Pacifisme. 22.00 Nws^ en ber. 22.59 Weer-
ber. 23.00 Nws. 23.02 Voordracht. 23.15-
33.35 Kamermuz.
ENGELAND, BBC Light Progr., 1500
en 247 m: 18 33 Sportoverz. 18.45 Hoor
spel 19.00 Nws. en Joum. 19.31 Hoorspel.
20.00 Gevar. muz. 20.31 Hoorspel. 21.31
Lichte orkestmuz. 22.30 Nws., sport en
act. 22.41 Lichte muz. 23.31 Lichte muz.
33.55-24.00 Nieuws.
NDR-WDR, 309 m: 18.00 Pianospel.
19.00 Nws. 19.30 Klass. kamermuz. en
zang. 20.25 Hoorspelen. 21.45 Nws. 22.15
Cabaretprogr. 22.45 Orkest en koor. 23.15
Mod. kamermuz. 24.00 Nws. 0.20 Lichte
gram. 1.00 Weerber. en gevar. muz.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m: 19.00
Nws. 21. Hoorspel. 23.10 Mod. muz. 23.53-
34.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m: 18.00 Harprec. 18.10
Lekenmoraal en filosofie. 18.30 V.d. sold.
18 50 Radiokroniek. 19.00 Nws. 19.40 Amus.
orkest 20.00 Planorec. 20.15 Wiener Fest-
wochen 1962: Orkestconcert: klass. muz.
2145 Zangrec. 22.00 Nws. 22.15 Negro
spirituals. 22.35 De zeven kunsten. 22.55
Nws. 23.00-23.15 V.d. zeelieden.
BRUSSEL. 484 m: 18.30 Mod. jazzmuz.
19.30 Nws 20.00 Chansons. 20.30 Hoorspel.
21.00 Denkbeeldig concert. 22.00 Wereld-
nws. 22.15 Gram v.d. teenagers. 22.55
Nieuws.
ENGELAND, BBC Home Service, 330
m: 12.00 Orkestconcert: klass. en mod.
muz. 12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10
Round Britain Quiz. 13.40 Voordracht.
14.00 Schoolradio. 15.20 Kritieken. 16.05
Amus. progr. 16.45 Voordracht. 17.00 V.d.
jeugd. 17.55 Weerbericht.
ENGELAND, BBC Light Progr., 1500
en 247 m: 12.00 Pop. gram. 12.31 Gevar.
progr. v.d. arb. 13.00 Gevar. progr. 13.45
V.d kleuters. 14.00 V.d. vrouw. 15.00
Amus progr 15.31 Muz. bij het werk.
16.15 The Dales, dagboek. 16.31 Uitsl.
races. 17.00 Lichte muz. 17.31 Gevar. muz.
en berichten.
NDR-WDR, 309 m: 12.00 Lirhte gram.
13.00 Nws. 13.15 Lichte gram. 14.00 Om-
roep-symfonie-orkest van Keulen en sol.:
pop muz. 16.00 Filmmuz. 16.45 Jazzmuz.
17.35 Amus. muz.
FRANKRIJK 3, 280 en 235 m: 12.00
Nws 1210 Le déserteur, opera. 14.05
Hoorspel. 16.15 Kamermuz. 16.45 Orgel
recital.
BRUSSEL, 324 m: 12.00 Nws. 12.03
Lichte gram. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.
progr. en zangsol. 12-50 Beursber. 13.00
Nws. 13.15 Kamermuz. 14.00 Schoolradio.
16.00 Beursber. 16.06 Franse les. 16.20
Pop. Franse muz. 17.00 Nws. 17.15 V.d
kinderen. 17.50 Omroepkoor.
BRUSSEL, 484 m: 12.03 Lichte gram.
12.30 Gevar. progr. 14.08 Omroep-Kamer-
ork. en sol.klass. en mod. muz. 15.03
Lichte muz. van Belg. comp. 16.08 Lichte
gram. 17.00 Nws. 17.30 Pianorec.
HILVERSUM I, 402 m KRO: 7.00
Nws. 7.15 Klass. gram. 7.30 V.d. jeugd.
7.45 Morgengebed en overw. 8.00 Nws.
8.15 Ernstige gram. 8.30 Plechtige ope
ning van het 2e Vaticaanse Concilie. 13.00
Nws. 13.16 Licht ens. met koren. 13.40
Wissewassen...: licht progr. NCRV: 14.00
Prom. orkest en sol.: mod. muz. 14.30
Gram. 14.35 Kamerorkest: klass. muz.
15.30 Operettemuz. 15.45 Licht pianospel.
16.00 Bijbeloverd. 16.20 Viool en piano:
mod. muz. 16.55 V.d. jeugd. 17.30 School-
zang. 17.40 Beursber. 17.45 Metropole ork.
HILVERSUM n, 298 m AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Oehtendgym. 7.20 Lichte gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nws. 8.15 Progr. overz. 8.20 Lichte gram.
9.00 Oehtendgym. v.d. vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Klass. muz. 9.35 Water-
st. 9.40 Morgenw. 10.00 Arb. vit. 10.50
V.d. kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15 Mod.
orkestmuz. 12.00 Licht ens. 12.30 Med.
tb.v land- en tuinb. 12.33 Uit het be
drijfsleven. ezing. 12.43 Hammondorgel en
zang: lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Med.
event act. of gram. 13.25 Beursber. 13.30
Dansorkest en zangsol. 14.00 Planorec.:
klass. muz. 14.30 V.d. vrouw. 15.05 Zing
met ons mee. 15.30 Voordracht. 15.45
Licht ens. 16.00 Van vier tot vijf, radio-
progr. in een Notedop. 17.00 V.d. jeugd.
KRO: 19.30 Van onze sportredacteur.
NTS: Joum. en weeroverz. KRO: 20.20
Act. beeldmagazine. 21.00 Piste, variété-
progr. 21.40 De grenzen van het leven, do-
cum. progr. (deel I) 22.30-22.40 Epiloog.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
(Reg. progr.: NDR: 18.20 Progr. overz.
18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier
und Heute. 19.15 Funkstreife Isar 12.
NDR: 19.25 Voorstander van de gerech
tigheid). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20
Bella Musica: muz. progr. 21.05 Greep
in ons denken. 21.50 Hltchcock-film. 22.15
Laatste nws. 22.25 Middenduits dagboek.
DUITSE TV-PROGR. - 2e PROGR.
19.30-20.00 Reg. progr. 20.00 Joum. en
weeroverz. 20.20 Gesprek over culturele
vragen. 21.00 Ruf zur Leidenschaft, to
neelstuk.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
19.00 Feuilleton v.d. jeugd. 19.30 Auto
mobilistenkroniek. 20.00 Nws. 20.30 Schip
per naast Mathilde, TV-feullleton. 21.10
De grote illusie (la grande ilusion).
speelfilm. 23.10 Nieuws.
FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR.
18.30 Ber. 18.33 Wedstrijdprogr. 19.00
Engese les. 19.30 Kath. uitz. 20.00 Joum.
20.30 Les Hors-la-Loi, film. 21.55 Weten
schappelijke uitz. over Röntgenleer. 22.50
Journaal.
NTS: 8.30 Eurov.Plechtige opening
van het 2e Vaticaanse Concilie, rep. pl.m.
10.00-pl.m. 12.00 Eurov.Pontificale Hoog
mis.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.10 Voor de kinderen.
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
Pl.m. 8.30-12.00 Eurov.Rep. van de
plechtige opening van het Oecumenisch
Concilie ln het Vatikaan.
slachtoffers, die nu wraak op hem
zullen nemén.
Dat is de aanloop in de werkelijkheid.
De droomwerkelijkheid, waarin het spel
met een koene sprong belandt, is niet
een reconstructie van de dagen van Ro
bespierre, maar een hallucinatie ervan.
Een hallucinatie, waarvan in het mid
den kan blijven of zij nu werkelijk
ontstaat bij de mensen in het stuk
zo ja, dan wellicht alleen b\j Bitos
al is het waarschijnlijker dat zij voor
Anouilh een hulpmiddel buiten de figu
ren om is. In de praktijk van de voor
stelling doet dat er niet zoveel toe. Men
ziet een reeks boeiende taferelen, die
gezamenlijk het fascinerende, visuele
beeld vormen van de gevoelens, die de
leden van het gezelschap ten opzichte
van Bitos, en deze ten opzichte van
zichzelf en van de anderen koestert.
Eenmaal bij die droomwerkelijkheid, bij
die hallucinatie aangekomen, blijft het
stuk daar niet onafgebroken verwalen.
Er lopen voortdurend goed zichtbare dra
den naar de werkelijkheid van het gecos-
tumeerde diner. Hierdoor wordt de toe
schouwer er telkens op attent gemaakt,
Paul Steenbergen in zijn rol van Bitos.
dat het gefantaseerde er slechts is om
het reële duidelijker zichtbaar te maken.
Het is niet toevallig, dat Anouilh
in dit geval voor zijn droomwereld
teruggreep naar de tijd van Robes
pierre. Bitos heeft, tot ongenoegen
van de kringen, die hem nu in het
"'uiterlijk van Robespierre aan tafel
willen zien, een strenge rol gespeeld
in de zuiveringsprocessen. Er wordt
derhalve duidelijk gezinspeeld op een
analogie tussen de zuivering en moor
dende doortastendheid van de revolu
tie. Hoewel, naar men zegt, Anouilh
hiermede uiting gaf aan eigen rancu
nes en daarin zulk een rigoureuze
kritiek op de Franse samenleving aan
wezing achtte, dat hij het stuk ver
schillende jaren lang niet in het bui
tenland gespeeld wilde hebben, is dit
er toch niet het meest belangrijke
aspect van.
Veel boeiender is de scherpe analyse,
die hij van het karakter van Bitos geeft.
De andere figuren blijven schetsmatige
aanduidingen, die slechts even naar vo
ren komen als het stuk dat nodig heeft.
Wel beschouwd is ook Bitos eenzijdig
gezien, maar zo onbarmhartig onthul
lend, zo vlijmscherp, dat het de toe
schouwer de adem beneemt. Waarbij
men zich wel realiseert, dat deze adem
benemende indruk ontstaat door het
uitermate knappe spel van Paul Steen
bergen, bij wie men opnieuw een virtuo
siteit waarneemt, die niet alleen maar
virtuositeit is, maar een tot in de per
fectie beheerst uitdrukkingsvermogen
voor menselijke karaktertrekken. Een
kleine ziel, die Bitos, wiens rancuneuze
gebetenheid verklaard wordt door een
verbeten hang naar perfectie, naar men
selijke zuiverheid. Daaruit komt een
venijnige haat voort tegen al het onzui
vere, tegen de mens, die faalt, een haat,
die zich uit in lichamelijk onbehagen
bij een toevallige aanraking, in een over
dreven vrees voor stofjes op de jas. In
dit laatste verschijnsel ziet men bena
drukt, dat Bitos ziekelijk bang is voor
bevlekking, dat hij zijn eigen, als on
vermijdelijk ervaren onvolmaaktheid
evenzeer haat als die der anderen, waar
uit haat tegen het eigen ik voorkomt.
Het portret is met haat getekend.
Hoewel hier dus sprake is van een
virtuoos stuk, althans een stuk, dat
aanleiding geeft tot virtuoos^ spel voor
een werkelijk groot acteur, is het een
van Anouilhs zwakste stukken, zodra
men het op zijn compositie nader be
kijkt. Maar zolang er zulk een boeiende
voorstelling mee te maken is hoeft men
zich daar niet aan te stoten. RUTTEN
BUSSUM, 10 okt. In „Muziekmo
zaïek" stelde Willem Duys gisteravond
het lichte Nederlandse lied aan de orde.
Hij deed dat op van hem bekende en
echt we) gezellige manier. In dit geval
liet hij gerenommeerde tekstschrijvers
als Jack Bess en Ferry uitvoerig iet
wat té uitvoerig aan het woord en hij
vertoonde filmiragmentjes met het
optreden van Louis Davids en Lou
Bandy. Overigens viel het ons op dat
de teneur van deze uitzending wel on
geveer was: als een liedje maar veel
gezongen wordt dan is het een goed
liedje. En dat is dan een beoordelings
norm, met welke wij ons niet kunnen
verenigen. Duys had in zijn program
ma dat aanzienlijk langer duurde
dan was gepland ook een kleine
stunt ingelast. Daar werd staande de
uitzending door Stan Haag en Tom Erich
een liedje vervaardigd op een telefonisch
door Max Tak opgegeven „motief".
Daar kwam dam het chanson „Je bent
net een plaatje" van. En het droeg dan
ook alle kenmerken van haastig maak
werk. Wat overigens niet wegnam dat
Annie de Reuver die het ten doop
mocht houden, begeleid werd door een
orkestje. Hoe kan dat zo snel?
De onder leiding van Mies Bouwman
staande reportage van een concours
voor straatmuzikanten was best aardig
om naar te kijken. De winnaar, de
blinde Rotterdamse accordeonist Piet
de Kubber, was aan het slot van de
avond persoonlijk in de studio aanwe
zig. En wat speelde hij? Je bent
net een plaatje. Een muzikaal en slag
vaardig man. H. Hn.
Eitiiltuuiniili!
EN BOVENDIEN... nu
waardevolle verrassingen! Wat denkt
U b.v. van een prachtige reiswekker
of een paar Phillips rolschaatsen?
Zo goedkoop krijgt U ze nooit!
Vraag een Persil-spaarkaart bij
Uw winkelier en ga kostbare
spaaremmertjes sparen. Koop
direct 2 van die voordelige pakken
Jan Cottaar presenteert vanavond
om half aoht voor de KRO-Televisie
de rubriek „Van onze sportredacteur".
Om tien voor half negen kan men kij
ken naar het actualiteiten-programma
„Brandpunt". In het eerste Piste-pro
gramma van het nieuwe seizoen tre
den onder meer op, het messenwerpen-
de Trio Kalmar, de International Foot-
bali-dogs en The Margi's, die een ko
gel balance-act presenteren.
(Advertentie)
GEEN VET HAAR MEER!
Alleen bij Uw kapper
ALKMAAR, 10 okt. De rechtbank
alhier heeft gisteren een 45-jarige vee
handelaar veroordeeld tot een jaar ge
vangenisstraf, waarvan twee maanden
voorwaardelijk met een proeftijd van
drie jaar.
De veehandelaar was tenlaste gelegd,
dat hij over de periode van 1 septem
ber 1961 tot 1 mei 1962 een bedrag
van 70.000 gulden had verduisterd ten
nadele van een Amsterdamse groot
handel in vlees en een aantal veehou
ders uit de omgeving van Alkmaar. De
man verklaarde bij de terechtzitting op
25 september, door onverstandig zaken
doen te duur inkopen en met verlies
verkopen, waardoor hij grote verliezen
leed tot zjjn handelwijze te zün geko
men. Hij ging de gelden gebruiken, die
hjj aan derden had moeten afdragen,
voor wie hij vee verkocht had. In drie
jaar tijds had hij 400.000 gulden verlo
ren.
Uit het voorlichtingsrapport bleek, dat
hij sober geleefd had en het geld niet
had verbrast.
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN, 10 okt. In Gennep
heeft zich de afgelopen week een aan
tal gevallen van voedselvergiftiging
voorgedaan. Enkele tientallen mensen
kregen last van darmstoornissen. De
ziektegevallen zijn niet van ernstige
aard, aldus het ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, dat giste
ren ter plaatse een onderzoek heeft
ingesteld.
Men vermoedt dat de patiënten,
waarvan geen enkele in het ziekenhuis
is opgenomen, vrij spoedig volledig
hersteld zullen zijn. Geruchten over
paratyphus worden dan ook als onjuist
van de hand gewezen. Inmiddels heeft
de Keuringsdienst van Waren te Haar
lem een onderzoek ingesteld bjj een
restaurant in het gebied van deze
keuringsdienst. Dit restaurant heeft op
4 oktober de Zweedse maaltijd ver
zorgd bü de opening van de nieuwe
papierfabriek te Gennep. Gebleken is,
dat de meeste patiënten bh deze maal
tijd hebben aangezeten.
(Advertentie)
DEZE JEUGD STERFT GEEN
VOORTIJDIGE DOOD
Onze jonge mensen houden
niet alleen van Cliff Richard
KAMPIOENSTWEELING
TE PAARD
Anny en Tiny van Doorne uit
Deurne
VORM EN VROUWELIJKHEID
Eleanor Lambert, Amerika's
topverslaggeefster voor mod«j
•chrijft exclusief in Beatrijs.
OOK VOOR SALLY KWAM
DE LENTE
Een nieuw aangrijpend
vervolgverhaal.
Elke week vele mode- en
knippatronen; schoonheids-
en doktersrubriekhuishou
delijke voorlichting, recep
ten, kinderverzorging; ro
mantische verhalen en
reportages.
VERWEN U MET:
De Nederlandse huisvrouw staat nu
pas werkelijk op de drempel van
het electrisch, om niet te zeg
gen het elektronisch paradijs.
Als de welmenende, inventieve fabrikan
ten hun zin krijgen en zij krijgen
die natuurlijk door onvermoeibaar en
op licht verwijtende toon te blijven wij
zen op allerlei manco's waarvan de ar
geloze vrouw zich tot dat ogenblik vol
strekt niet bewust was zal binnen
kort het ene vernuftige apparaat na het
andere haar domein, de keuken, binnen
dringen, net zolang totdat dit vertrek
zich zal hebben ontwikkeld tot een
soort machinekamer, met overal in het
rond mysterieuze knoppen, toetsen en
metertjes. Geen gasfornuis, maar een
magnetronlsch kookapparaat, geen ge-
klieder meer met afwasteilen en druip-
rekjes, maar een volautomatische af
wasmachine, geen... enfin de reeks is
onuitputtelijk, en zou de huisvrouw geen
objecten meer weten die zich voor ver
dere mechanisering lenen, 'dan staat de
vindingrijkheid van de industriële ont
werpers er borg voor dat het culinaire
comfort nog wordt opgevoerd. Natuur
lijk voorzover de vrouw zich voor een
en ander gewonnen geeft, om van de
man nog maar niet te spreken.
Ja, wat moet eigenlijk de houding
van ons, mannen, zijn tegenover heel
dit wonderlijke verschijnsel, deze op
mars van de huishoudelijke techniek?
Om eerlijk te zun vinden wij het ver
schil wel verontrustende vormen aan
nemen terwijl de man zich hoogstens
tot het gebruik van een elektrisch
scheerapparaat beperkt, beweegt zijn
echtgenote zich straks temidden van
een compleet machinepark. Zij is voort
durend omringd door alle mogelijke ap
paratuur en behoeft enkel maar wat
Knoppen en handles te bedienen om het
huishouden draaiende te houden. Ieder
een voelt aan: deze situatie is bedenke
lijk. De man kan zich niet ongestraft
met zijn scheertoestel in een hoekje
terugtrekken en zijn vrouw met haar
technisch instrumentarium alleen laten.
De techniek is immers nog een van de
weinige gebieden waarvan de man door
gaans iets meer benul heeft dan het
zwakke geslacht, en wanneer hij zich
dan wel bewust afzijdig houdt van de
omwenteling die in zjjn huis gaande is,
geeft hü ook dit terrein prijs aan de
nivellering. Dat kan hy zich uit louter
zelfbehoud eenvoudig niet permitteren.
Trouwens, wees gerust, want vroeg of
laat zal uw echtgenote u toch ter as
sistentie ontbieden. Ze kan nog zo goed
thuis zijn op het bedieningspaneel, maar
wanneer een visgraat de afwasmachine
tot machteloosheid heeft gedoemd, of 'n
pollepel klem komt te zitten in de mixer,
vervalt ze weer tot algehele afhanke
lijkheid aan de man En dan is het
uitermate gewenst dat de heer des hui
zes niet onhandiger dan strikt nodig de
apparatuur weer op gang brengt. Onder
het toedienen van mild'e verwijten na
tuurlijk.
Dit zullen overigens de weinige ke
ren zijn dat onze aanwezigheid in de
keuken nog zin heeft. Vanaf het ogen
blik dat bordjes, kopjes, schalen en
bestek lang elektrische weg van vuil
ontdaan en gedroogd worden, neemt
onze overbodigheid aldaar een aan-
vang. Onze assisterende taak bij 't af
wassen behoort tot het verleden. Nou
ia mag de echtgenoot die tenslotte
een flink deel van zijn inkomen aan
al die elektrische uitrusting heeft be
steed, er ook eens een persoonlijk
voordeeltje uit slepen?
Dat betekent nog niet dat wij de man
zouden willen adviseren aan de ver
anderingen in de werkplaats van zijn
gade achteloos voorbij te gaan. Hij zal
zelfs een overwegende rol moeten spe
len bij het besluit zich al dan niet van
een stuk elektrische apparatuur voor het
huishouden te voorzien, want het is
waarachtig toch ook zijn zaak op welke
manier straks de maaltijd wordt be
reid, en hoe het aroma van de koffie
het best bewaard blijft.
Neem nu bijvoorbeeld die mixer, een
instrument dat blijkbaar het hart van
vele huisvrouwen al bekoord heeft. Ook
bij onze buren hebben ze zo'n meng-
toestel met „roer- en kneedwerk", zoals
dat heet, en een heel arsenaal aan
hulpstukken. We dronken er laatst kof
fie met slagroom, het laatste uiteraard
toebereid in de mixer. De koffie was
goed, daar niet van, maar de witte
substantie die ons als slagroom werd
opgediend, had een ondefinieerbare,
maar daarom niet minder dégoutante
bijsmaak. Het viel de gastvrouw ge
lukkig óók op. Na tal van verwonderde
uitroepen als ,,wat vreemd hè, de room
was toch echt niet bedorven" of woorden
van gelijke strekking, had ze het walge
lijke vraagstuk ineens opgelost: de 'lag
tevoren was er een uienragoüt op tafel
gekomen, uiteraard met de mixer be
reid. We begrepen. Maar sindsdien is
iedere slagroom verdacht in onze ogen...
Overigens: we wilden niets ten nadele
van de mixer zeggen. Er zijn de heer
lijkste gerechten mee klaar te maken,
en als je voor zo'n keukenmachine een
paar honderd gulden hebt neergeteld,
zet je je fantasie aan het werk om alle
mogelijkheden er metterdaad aan te ont
futselen. Dus de ene dag een heerlijke
mayonaise, de volgende dag een vruch
tenshake, dan weer müsli bij het ont
bijt. Allemaal begerenswaardige lekker
nijen, maar het is voor de man wél
verstandig ook dit soort financiële con
sequenties, verbonden aan de aankoop
van een keukenmachine in zjjn over
wegingen te betrekken.
Efficiënt, helder en hygiënisch zal
het in de toekomstige keuken zeker
worden. Aanbranden en overkoken
komen tot antieke euvelen te behoren.
Schort en boezelaar worden wellicht
overbodig, evenals de theedoek. Het
avontuur van het koken gereduceerd
tot een kwestie van klok kijken en
knoppen indrukken. DiepvriesmaaUij-
den kant en klaar uit de koelkast, in
enkele minuten rijp voor consumptie.
Toch gaat een man daar iets bü mis
sen, geloven wij. Zullen de heerlüke
geuren van een in aanbouw zijnd ge
recht ook nog in dat elektronisch tüd-
perk door het huis waren en zo
de eetlust prikkelen? Valt er nog
voorpret te beleven bü het berei
den van spüzen en dranken, de voor
pret die daarvoor behoef je nog
geep gastronoom te zün toch een
wezenlijk bestanddeel uitmaakt van de
maaltüd? Kwellende vragen waarop
wij het antwoord niet zonder enige on
rust tegemoetzien. Aan dit soort roman
tiek zün we nu eenmaal gehecht. Zal
er plaats voor blüven als de huisvrouw
van keukenprinses tot machiniste eman
cipeert? Of moeten we er al tevreden
mee zün dat we de in enkele minuten
klaargestoomde gerechten in elk geval
hoogst persoonlü'k, zonder andere tech
nische hulpmiddelen dan ons vertrouw
de bestek, zullen mogen consumeren?
H. St.
(Advertentie)
DEEP CLEANSER
P A R F U M ERIE
6 FILIALEN IN R'DAM - TEL. 119055
Wasbenzine is en blijft in de huishou
ding een zeer gevaarlijke vloeistof, zo
waarschuwt de Nederlandse Huishoud-
raad in de „Maandelijkse Mededelingen".
Hoewel toch vrijwel ieder en weet
dat wasbenzine zeer brandbaar en ont
plofbaar is, gebeuren er nog geregeld
ongelukken mee. Niet alleen de vloei
stof, maar ook de benzinedampen leve
ren in de buurt van vuur groot gevaar
op (benzine is zeer vluchtig: de dam
pen zijn zeer zwaar en moeilijk weg te
ventileren). Alle waarschuwingen ten
spijt wordt er blijkbaar toch nog in
huiskamers met brandende achel, in
keukens en badkamers, waar het vlam
metje van de geyser brandt, met ben
zine gewerkt Onder andere om siga
retten aan te steken, kleren te ontvlek-
ken of te wassen, ja zelfs om haren te
wassen. De krantenberichten geven dan
na een dergelijk ongeluk er een troos
teloos verslag van
(Advertentie)
TE LI 1.9 0.5 5
SCHOONHEIDS.PRE PAR AT EN
KORTE LONBAAN
PARFUM
ZUIDPLEIN OUDEDIJK - WEISSENBRUCHLAAN
•iiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiiiiinmiiiiiiimiiiiiimiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiii
UJIIIIIIIIIIIillllllllimillllllllllllllllllllllllllHllllilllllllllllINtllllllllllllUtllllllillllliiiiiiiHii