Wegwijsvoor katholieken Positieve folder over voorlichting Oplage van 650.000 Ziekenfonds honorering omhoog RÖXY Post de ras-sigaret puur voor uw genoegen MMocH tl De eenheid der christenen en de eenheid der mensheid in Christus SraKa&JaS «Erator-a? Prettig leven van de wind t££?£ ÜAMoclt iOSRAM holland j fund ONZE m Wirjopranoto had een hartaanval Prinses Beatrix in Teheran Spijtemigranten aarden niet meer in Nederland Drs. J. Boesman Nieuwe verkiezingen in Huissen op 14 November Sï.„i m«» 4;," he;Ls"fïL»? POTTERS „LINIA' ZATERDAG 20 OKTOBER 1962 PAGINA Voor specialistentand artsen en masseurs FINE U.S.A. socks of standing GARANTO lampen P,Uireóveer KiS- K- doorn prof. drs. F. HAARSMA y (Advertentie) Modem beleggen collectief beleggen. Holland Fund verschaft u een breed gespreid belang in ons nationale bedrijfsleven. (Advertentie) (Van onze verslaggever) UTRECHT, 30 okt. Op grote schaal is de verspreiding begonnen van een simpel vouwblaadje, dat beoogt katho lieken verantwoorde informaties te ge ven over lectuur betreffende huwelijk en geslachtsleven. De titel van dit vouwblaadje is „Wegwijs" en het kwam tot stand onder leiding van het Katho liek Nationaal Bureau voor Geestelijke Gezondheidszorg. Men zou „Wegwijs" kunnen zien als een massale poging tot mentaliteits-beïnvloeding, met als bijbe doeling een bijdrage te leveren aan de pornografie-bestrijding. Een opmerkens waardig aspect van „Wegwijs" is wel dat er onder de aanbevolen lectuur ook boeken staan vermeld die niet van ka tholieke auteurs afkomstig zijn. Min of meer zijn de initiatiefnemers geïnspireerd door uitgevers van dubieu ze lectuur, die vaak nun aanbevelingen via huis-aan-huis folders verspreiden. De hier bedoelde geschriften zijn dan wel niet steeds aan te merken als por nografie in de zin der wet, maar zij staan toch niet ver af van de straatgoot- lectuur. Ze mikken op de onvolwassen, gestoorde en primitieve naturen en pro pageren een mentaliteit die de sexuali- teit splitst van de gehele menselijke cul tuur. Het is temeer noodzakelijk mas saal in te grijpen daar de problematiek van huwelijk- en geslachtsleven in een fase is beland die zorgzame aandacht noodzakelijk maakt. Te lang is deze materie in katholieke kring omzeild of al te voorzichtig aangeduid. Het lijkt de initiatiefnemers noodzakelijk met deze terughoudendheid te breken. Daar er ook buiten katholieke kring zeer waardevolle gegevens te vinden zyn waar het de voorlichting betreft, heeft men ook boeken met een andere levens beschouwing aanbevolen. In de Nederlandse boekhandel zijn ongeveer 200 titels verkrijgbaar van voorlichtingslectuur. De redactie van „Wegwijs", onder voorzitterschap van dr. C. Trimbos, heeft ongeveer 75 titels geselecteerd en die staan met bondige karakteristieken opgenomen in de fol der. Men heeft voor iedereen begrijpe lijk willen zijn en binnen het kader van een eenvoudig vlugschrift willen blij ven. Ieder kan uit de folder kiezen wat hem aanspreekt. Men neemt aan dat de folder nog voor verbetering vatbaar is, hetgeen dan na alle binnengekomen kritiek zijn weer- NEW YORK, 20 okt. (Rtr) De lei der van de Indonesische delegatie bij de Verenigde Naties, Soekardjo Wirjo- pranoto, heeft een hartaanval gehad en is overgebracht naar een ziekenhuis in New York. Zijn toestand Is kritiek ge weest, maar thans verkeert hij nie» meer in levensgevaar. slag moet vinden in volgende edities. Bovendien is de situatie van huwelyk en gezin sterk aan verandering onder hevig en zal men zich steeds weer moe ten heroriënteren. Vooral de lichte vor men van geestelijke ongezondheid ne men in onze tijd sterk toe. De wortels daarvan kan men vaak vinden in het tegenwoordige huwelijks- en gezinsleven. Vandaar dat het Katholiek Nationaal Bureau voor Geestelyke Gezondheids zorg de voorlichting op dit gebied zeer ernstig neemt. Het Katholiek Lectuur Centrum heeft dank zij zijn aangesloten organisaties de folder, die in een oplage van 65°-000 is gedrukt, kunnen financieren. Het doet ook mee aan de verspreiding. De Federa tie van Katholieke Ondernemersvak bonden voor Lectuurvoorziening „bint- Jan" leverde een groot aantal afnemers en heeft ook de technische uitvoering verzorgd. Het komt er op neer dal „Wegwijs" via bibliotheken en boekhan delaren en talloze katholieke or8?hisaties (b.v. de K.A.B. heeft er al 100.000 oe- steld) zijn weg vindt. AMSTERDAM, 20 okt. De zieken fondsraad heeft zijn goedkeuring ver leend aan overeenkomsten tussen «e organisaties van specialisten, tandart sen en heilgymnast-masseurs enerzijds en de ziekenfondsenorganisaties ander zijds. Deze overeenkomsten, die de ho norering van genoemde medewerkers voor hulp aan ziekenfondsverzekerden betreffen, treden 1 januari 1963 in wer king, onder voorbehoud, dat de minis ter van Sociale Zaken en Volksgezond heid zich met de beslissing van de raad kan verenigen. Wat de specialisten betreft, worden de onderscheidene tarieven, welke met ingang van 1 oktober 1962 zijn her zien in verband met de huurverhoging annex looncompensatie, verhoogd met vijf procent. De verrichtingstarieven der tandartsen geldende op 1 januari 1962 (met uitsluiting van die, welke laatstelijk voor de prothetische hulp zijn vastgesteld) worden verhoogd met 8.49 pet. Ook voor de tandartsen zijn de tarieven per 1 oktober herzien in verband met de huurverhoging annex loon,compensatie. Voor zover de verzekerden voor tandheelkundige hulp bijbetalin gen verschuldigd zijn, zal de minis ter van Sociale Zaken en Volksge zondheid worden geadviseerd deze bijbetalingen met eenzelfde percen tage te verhogen. De hogere uitgaven der algemene ziekenfondsen als gevolg van de thans goedgekeurde overeenkomsten worden in totaal over een jaar begroot op bij na acht miljoen gulden, waarvan ruim ze„ miljoen ten laste komt van de wet telijke verzekering (verplichte en be jaardenverzekering) (Advertentie) AMERICAN CIGARETTES R10620 Naar aanleiding van het stukje dat ik enkele dagen geleden wijdde aan het de wereld bedreigende rumoer mocht ik een alleraardigste reactie van een lezer uit Culemborg ontvangen. Hij schrijft: „Begint de herrie al niet in het huisgezin? Als mijn zoon van acht met vriendjes speelt wordt er meestal veel herrie ge maakt, vooral als ze iets tegen elkaar zeggen. Dat moet hier zo hard mogelijk gebeuren. Is dat bij u niet zo?" Ik moet deze vraag met een hart grondig „zeker wel" beantwoorden. Als mijn zoon visite ontvangt is de herrie meestal niet te overzien. Ik heb daar maar één remedie tegen; ik begin zelf ook herrie te maken. Dat wil zeggen, ik stel mijzelf beschikbaar als leeuw, Indiaan of zelfs als stoommachine en maak de daarbij passende geluiden. Merkwaardig, hoe weinig last je dan hebt van tegenliggend gerucht. En als de meute de deur is uitgerold ontstaat er ineens een heel aangenaam soort stilte. Ik wil maar zeggen: er is rumoer en rumoer. Ja, een mens begint met her rie maken. En als het niet zo is, is er geloof ik, iets niet in orde. En nu wil ik niet beweren dat de verscheurende kreten van een baby mij als een strijk kwartet van Haydn in de oren klin ken, maar de desbetreffende herrie herinnert mij bij voorkomende gele genheden wel sterk aan de stilte waar aan zij is ontsproten. In geval van jukebox of straaljager ligt dat vast en zeker ook in Cu lemborg weer helemaal anders. TEHERAN, 20 okt. (ANP) Prin ses Beatrix is gistermiddag in de Per zische hoofdstad, de eerste plaats die zij op haar reis door Azië aandoet, aangekomen. Op het vliegveld werden de prinses en haar gevolg onder meer verwelkomd door de oudste zuster van de sjah, prinses Shams. Ongeveer hon derdzeventig leden van de Nederlandse kolonie waren eveneens bij de aan komst aanwezig. Prinses Beatrix droeg een donkere mantel en een paarse hoed. Zij in specteerde de keizerlijke erewacht nadat de hofkapel de volksliederen van Nederland en Perzië ten gehore had gebracht. Vervolgens liep de prinses glimlachend langs een haag enthousiaste Nederlanders. Vandaag gebruikte de prinses de lunch met keizerin Farah, waarna zij enkele hoge regeringsautoriteiten ont ving. Op het programma stond voorts een bezoek aan de Rode Leeuw (equi valent van Rode Kruis). Morgenm'd- dag zullen de leden van de Neder landse kolonie door de prinses worden ontvangen en maandag zal zij een be zoek brengen aan de streek Ghazvin, tachtig kilometer ten westen van Te heran, een der gebieden door de re cente aardbeving geteisterd, 's Avonds zal prinses Beatrix een banket bijwo nen ten huize van de Nederlandse am bassadeur. De volgende dag vertrekt zij naar Karatsji, de hoofdstad van Pakistan. (Advertentie) Mannelijk, modieus en gegarandeerd krimpvrij. Stijlvolle sokkenmode in wol/Terlenka. dus fris en hygiënisch W f 'n produkt van Textielfabrieken Emile Lockefeer N.V. Hulst (Z). AMSTERDAM, 19 okt. Van de Ne derlanders die naar Australië zijn ge- em'greerd, is tien procent terugge keerd. De helft van deze „spytemi- granten" voelt zich echter In Neder- lam. niet meer thuis. Zij zijn gewend geraakt aan de Australische levens wijze. Dit heeft de directeur van de Neder landse emigratiedienst drs. D. H. Hofmeijer, volgens Reuter, in Sydney meegedeeld. Hij brengt op het ogenblik een bezoek aan Australië. In de jaren vanaf 1946 tot en met 1961 zijn 116.381 Nederlanders naar Australië geëmigreerd, Tien procent van hen, dat is ruim 11,6 duizend, zou dus zijn teruggekeerd. Van deze terug- keerders kunnen er vjjf a zesduizend dus niet meer in Nederland aarden. ARNHEM, 20 okt. B. en W. van Hnissen hebben in de gisteren gehou den vergadering de datum van de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld op woensdag 14 november. Er zal geen nieuwe kandidaatstelling worden gehouden. De kandidatuur voor de verkiezingen van 30 mei (13 lijsten met 75 kandidaten voor 13 zetels) hlijft gehandhaafd. Wel wordt weer gelegen- hei,. gegeven om bij volmacht te stem men. (Aduertentis) Rustig oud met OLVEH pensioen. (Advertentie) Bij de opening van het Concilie zijn de waarnemers van andere Christelijke Kerken en federaties van Kerken door de Paus met een buiging begroet, toen zij naar voren kwamen om zich te presenteren. Zij wa ren, afgezien van de kardinalen, de eni gen met wie de Paus, door middel van deze buiging, de pax uitwisselde, de vredesgroet 'tussen de broeders in Christus. Deze interpretatie, die prof. {Jr. H. Schmidt S.J. donderdagmiddag in het Nederlands Documentatiecentrum gaf, Hjkt mij verre van gezocht; integen deel, zij is geheel in overeenstemming met de diepste intenties van de Paus. Heeft hij zelf bij de ontvangst van de waarnemers en gasten zaterdagavond met gezegd, dat zij in zijn hart meer konden lezen dan zijn woorden? En dat dU de diepe ontroering, die hij ervaren had by de opening van het Concilie, de aanblik van de waarnemers hem steun en troost had gegeven? Mogen wij hier ook niet denken aan de woorden, die kardinaal Bea maandag op een re ceptie tot de vertegenwoordigers van de andere Christelijke conventies heeft gesproken? Nadat hij gewezen had op de yerbondenheid met „zijn broeders in Christus" door de doop, een onverbre kelijke band, sterker dan alle verdeeld heid, gaf hij uiting aan aller dankbaar heid, dat deze ontmoeting, de wens van zoveel gedoopten, werkelijkheid was ge worden. Daarbij citeerde hij het woord van de psalmist (psalm 118, 23), door Jezus zelf aangehaald in Mattheus 21, 42: „Het is door de Heer dat dit is geschied en het is wonderlijk in onze ogen". Prof. Berkouwer, titre personel uit genodigd als gast op het Concilie, ver telde mij dat hij persoonlijk juist op deze momenten de diepte en de tragiek van de gescheidenheid van de Kerk van Rome meer dan ooit gevoeld had. En ook de onmogelijkheid, menselijker wijs beschouwd, dat de breuk tussen de Christenen ooit geheeld zal worden. De ze uitlating bevestigt, dat het by dit Concilie nog niet kan gaan om een echte eenwording, in welke geringe ma te ook. Het gaat slechts om een eerste stap tot vervulling van de voorwaar den, die vereist zijn om zelfs maar over eenwording te kunnen spreken. Toch blijft het een eerste stap, al is het on zeer verre afstand. Men kan daar om zesgen, dat de Paus aan de aan. vankelijke doelstelling van het Conci- yanKepjhe eenheid der Christenen u verwiiderd doel een wezenlijke plaats als verwijderd aoe Hy hee£t dat nleflaten vallenzoals wei beweerd is. Do aanwezigheid van.de waarnemers en de wijze waarop zij tegemoet getre den zijn. is daarvoor een sprekend "tok in zijn openingsrede heeft de fpr Hat Daus Joannes bij zijn oe&ciiuu ter aat PdU~ - Christus bewerkte eenheitSet blUft staan bi) de een hei d binnen de grenzen van de katnoiiexe Kerk. De katholieke Kerk heeft volgens de woorden van de Paus, de roeping mee te werken „aan de voltooiing van het grote mysterie van die eenheid, die Christus vlak voor Zijn kruisoffer zo dringend van de hemelse Vader heeft afgesmeekt.... en zi] verheugt zich op recht dat het gebed van Christus ook onder hen die van haar zijn atj»esoh den, heilzame en steeds overvloediger vruchten voortbrengt". Er is dus naar de overtuiging van de Paus ook buiten de katholieke Kerk een door Christus bewerkte eenheid, een heilzame enheü brengende eenheid, een bovennatuur ti ke eenheid. Een eenheid, dienog met de volle uitgroei bereikt..heeft, door Christus bedoeld, omdat zy met steunt op de volledige en integrale geopenbaar de waarheid, maar een eenheid die daarom niet minder werkelijk dej vrucht is van zyn verlossingswerk. Aan ae voltooiing van dit mysterie der een heid mSft de katholieke Kerk meewer ken. De paus kent dus naast de een heid als onverliesbare, altijd aanwezige gave aan de Kerk, de eenheid als on voltooide gave en te voltooien opdracht van de Kerk. Of anders gezegd, de Paus kent niet alleen eei statische een heid, maar ook een dynamische,, een eenheid in wording, door Christus ge bed en door menselijke inspanning groeiend naar zijn voltooiing. Behalve het gebed dat de kerk in vereniging met Christus richt tot de Vader, noemt paus Joannes hier geen wegen waar langs de katholieke Kerk haar opdracht om het mysterie der eenheid te vol tooien moet volbrengen. In het verleden heeft hij daar echter meei dere malen over gesproken en met name gewezen op de noodzaak tot hernieuwing, zuive ring en aanpassing der zal zij meer en beter herkenbaar wor den als de Bruid van cnrisius. Het meest opvallende in de woorden van de Paus is echter, dat hy de vruch ten van Christus' verlossing en van zyn get om eenheid ook buiten de gren zen van het Christendom ziet. Hy spreekt namelijk van een dnevoudige uitstraling van de door Christus alge beden eenheid: de eenheid van a tholieken onderling, de onderling en niet-katholieke christenen onderling en IT ^^alhn0lltlanKgeernk'nabaertadenvollè- hun gebed en tenslotte de eenheid en® hen die geen Christen zijn, maar toch door eerbied en .hoogachting met bi) deze uit- wing „va2nrde6kend "ver het lidmaat- Rahner. Spre onderscheidt hij drie schap van de KerKori waarvan de concentrische Qod mid. mens geworden cirkel wordt ge- delpunt is. De n de katholieke Kerk de°tweede door allen die chris- Kerk, ae i dg door aue mensen die 'van goede wi^JJn ™0l™t van God voor hen anoniem, en al Ken nen ze Christus niet als de oorsprong ervan. Het zou te ver gaan als men zou zeggen dat de Paus deze theologi sche leer tot de zijne heeft gemaakt. Toch zijn de gedachten van de Paus ermee verwant, temeer ais men be denkt, met hoeveel nadruk hy hier Gods algemene heilswil en de univer. saliteit van Christus' verlossingswerk vooropstelt. Daar komt nog bij, dat paus Joannes eerder in zijn rede de woorden van Christus aanhaalt: „Wie niet met mij is, is tegen mij en wie niet met mij verzamelt (één maakt), verstrooit (Lucas 11, 23). Van deze evangelie woorden geeft hij de volgende uitleg. „De mensen hangen ofwel Christus en Zijn Kerk aan (de Paus zegt niet dat men daartoe lid van de I er£ of z? Christen moet zijn!) en hebben deel aan licht, rust, orde en vrede: of zy leven zonder Hem, verzetten zich tegen Hem en blijven opzettelijk buiten de Kerk met het gevolg dat z.y bet slacht offer worden van verwarring, dat nun onderlinge betrekkingen worden ver stoord en oorlogsgevaar hen gaat be dreigen". Het is vanzelfsprekend dat paus Joannes het betreurt dat zo n groot deel van de mensheid nog geen deel heeft aan de genade- bronnen van de Kerk; tengevolge daar- van znn liefde, vrede en waarachtig geluk onder de mensen in een voort- durend bedreigd, wankel evenwicht. De Kerk staat temidden van de mensheid als een door God gegeven brandpunt, vanwaar het licht en de warmte van Gods liefde ver buiten haar grenzen uitstralen. Hiermee heeft de Paus aan het begin van het Concilie de verant woordelijkheid van de Kerk tegenover de wereld duidelijk in het licht gesteld. Want in hoeverre de Kerk haar taak als brandpunt in de wereld vervult, hangt mede van haar structuur en de liefde van haar leden af. Maar, en misschien is dit nog belangrijker, de Paus heeft met zijn woorden over de drievoudige uitstraling van het mysterie der een heid tevens een heilsboodschap gericht tot heel de mensheid, ook de niet-chris- tenen. Wij kunnen slechts hopen en bid den, dat het Concilie deze boodschap zal overnemen en verder uitwerken. TT" TT et tinieke van de Haagse heer J. Boesman is voor- t i namelijk hierin gelegen, dat hij heeft bewezen van de wind te kunnen leven. Het blijkt zelfs mogelijk hiermee op prettige wijze oud te worden en jubilea te vieren: drs. J. Boes man is dezer dagen vijfentwintig jaar gebrevetteerd ballonvaarder. Dat is reden genoeg om op zater dagmiddag, 20 oktober in een fragiel-aandoend rieten mandje opnieuw de lucht in te gaan, voor de 176e keer welgeteld. Dat gebeurt dan van het Malieveld in Den Haag af, dat ook een kwart eeuw geleden opstijgplaats was voor zijn eerste tocht als ge brevetteerd ballonvaarder. Zijn ballon, zo herinnert zich de heer Boesman nog, was toen versierd met een groot spandoek dat de verbaasde toegestroomde menigte liet weten „Koopt en geeft meer werk". „Als student had ik zit ting genomen in een soort crisis comité en in het meevoeren van die slagzin had ik mijn aandeel geleverd". De heer Boesman kan i erigens nog wel een paar aan leidingen voor de komende op stijging vanaf het Malieveld uit zijn mouw schudden: „Ik ben op die dag jarig; in 1946 ben ik van datzelfde veld met mijn vrouw Nini met een ballon mijn huwe lijksreis begonnen en tegen het eind van de vorige eeuw stelde de poolreiziger Andree er zijn boven het ijs verongelukte ballon Adelaar ten toon". Jo Boesman is als eenentwintigjarige student in het notariaat tot de bal- lonsport gekomen toen deze in Nederland vrijwel was uitgestorven. De enige die hier nog geregeld opsteeg was dr. Cannegieter. Hij deed dit echter niet om de sport zelf. maar om wetenschappelijke meteorologische waarnemingen te doen en hij steeg daarvoor tot grote hoogte. Passagiers zag dr. Cannegieter als een noodzakelijk kwaad en de mensen die hij meenam zetten teleurgesteld weer voet op aarde: zij hadden niets dan wolken gezien. Toen de heer Boesman als luchtvaartenthousiast in een tijdschrift een verhaal van een notaris las, die een ballonvaart had meegemaakt, wilde hij dat ook weieens beleven. De heer Boesman verstaat de kunst antiioorden te geven die voor journa listiek pasklaar lijken te zijn gemaakt. Over zijn eerste tocht vertelt hij dan ook met een glimlach: „Aanvankelijk viel het mij allemaal tegen, maar toen wij vlak over een dameszwembad zweefden was ik voor de ballonsport gewonnen". Zo zeer zelfs dat de heer Boesman bereid was, zich ongans te eten aan koek, toen een koekfabrikant een ballonvaart organiseerde, waarvoor slechts toegangskaartjes werden uitgegeven wan neer men met zegels kon aantonen dat men zich ruimschoots zijn broos gebak had aangeschaft. Boesman wist zelfs in het mandje te geraken en na de tocht begon hij serieus aan de studie om balloncommandant te wor den. Het medisch onderzoek, het examen en de solo nachtvlucht moesten in België plaats vinden omdat in Nederland de deskundigen waren uitge storven. Alles verliep goed, ook de solovlucht in het licht van de maan, al leende de naam van de landingsplaats zich niet om met gulden letters te worden opgetekend. Koestaert heette het gat. Sinds die tijd heeft ballonvaarder Jo Boesman ontelbare avonturen be leefd. Hij heeft zich in vele landen door het gas laten opnemen tot in Indonesië en Afrika toe en zelfs heeft hij het genoegen gehad primttieue Boesman'nen te begroeten, vlak bij de Kalahariwoestijn. Zij moesten echter weinig hebben van de „grote meester van omhoog", zoals zij hun Neder landse „stamgenoot" noemden en verdwenen schuw in de doornige bossen waar zij in grote afzondering hun dagen slijten. Bekende persoonlijkheden heeft de heer Boesman in de loop der jaren bij zich in de mand gehad, hoogvliegers zoals Godfried Bomans (die ter nauwernood aan een verdrinkingsdood in zee ontkwam), Theo Eerdmans (die met zijn mandje in een sloot landde), Teddy en Henk Scholten en Sivnou CciTTriiggelt. Deze laatste was doov de heeT Boesman vooTnamelijJc uitgenodigd in de veronderstelling de ene bon mot na de andere uit zijn mond te vernemen, terwijl men daar boven Nederland zweefde. .Dat viel wel een beetje tegen zegt de heer Boesman nu. „De heer Carmigaelt heeft geen woord gezegd. Zijn enige zin was: „Ik verzoek de heer Boesman op te stijgen toen wy \n Leiden een tussenlanding maakten en een ij lings toesnellende kennis de schrijver honderd gulden bood om zijn plaats te mogen innemen Twee weken geleden nog heeft de heer Boesman een vreemde vogel in zijn mand gehad, hem op zijn dak gestuurd door een Engelse journalist. D.e. z.e}. dwecteur te zijn van de Engelse Bank, bleek steenrijk en in zijn officiële paspoort stond achter zijn beroep vermeld: koopman in rfnf h ^/tienhonderd gulden heeft hij gewed met de heer Boes- h mi n over de Noordzee kan brengen met een ballon. Ook heelt beer plannen geopperd om met de heer Boesman te gaan jagen MneïrJe hJtir,ha%m} eZn vaJende ballon, voor goed begrip, welke gecom bineerde bezigheid de heer Boesman alleen uit historische gravures bekend ïf-i „L e l Hoesman noemt ballonvaren „avontuurlijk toerisme" en omdat hij ook Schotland weieens wil leren kennen zal die „drijfjacht" vermoede lijk nog wel eens gehouden worden ook. T MENTHOLPELirTS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 5