UITVERKOREN BOEKEN KINDERB OEKENWEEK Keesje Kruimel en Paulus 'SUPER x CONTACT J „DE DOOIE HOEK": geen climax; melodramatisch slot RYNBENDE' S 1 Boeiende klankbeeld serie over psychisch- gestoorde delinquent Luisteren naar: naar: Delftse studenten willen Sint Joris- Gasthuis kopen Oplichting met schilderijen dubbele jonge Klare p WHITE liHOEiU Vanavond eerste deel voor de V ARA-microfoon C. van Hoewijk gaat weg bij NTS-journaal Vrijdag Vrijdag Zaterdag Zaterdag 1 kunstcriticus Gevangenisstraf voor Nieuw anti-tankwapen voor de infanterie KWALITATIEF AAN DE SPITS SENORITAS jfffi ific Naar Sociale Zaken Buitenland Buitenland VRIJDAG 26 OKTOBER 1962 PAGINA 11 Paulus Zet niet alles op één kaart! Beleg gemeenschappelijk In ruim 110 ondernemingen! Een folder met recente bijzonderheden over de A.B.M. kunt u verkrijgen bij uw bank of commissionair of bij N.V. AMSTERDAMSE BELEGGING MAATSCHAPPIJ Keizersgracht 706 Amsterdam telefoon 020 - 67661 Voor hui srve siting Postbus 973 Rotterdam - imm t 'n lekker sigaartje ^rf2r3isiPi2io°enichi?o. sa nws. yoor de kinder boekenweek, die vanavond officieel ge opend wordt, is een affiche gemaakt door Piet Klaasse. Daar staat een jon getje op, dat op een bezem door de lucht vliegt. Het jonge tje heet Keesje Kruimel. Hij is de held van het ver haal, dat Hans Dijk huis geschreven heeft, toen hij negen jaar was. Nu is hij tien. Hij wil bioloog worden, vertelt Har- fhët Laurly in de „Keesje Kruimel Krant", die bij de boekwinkels ligt nu de kinderboekenweek gaat beginnen. (Daar staat alles over kinderboeken in). Is .Keesje Kruimel", het geschenk van de kinderboekenweek (voor wie voor drie en een halve gulden kinder boeken koopt) een aardig boekje? Ja. Het doet het goed bjj kinderen. Een jongetje van bijna zeven, dat geboeid haar het voorlezen ervan had zitten luisteren, hoorde toen, dat een jongen tje van negen jaar het geschreven had. >,0 ja?" zie hij. „Goed, zeg. En zo keurig, helemaal zonder fouten". Als men hoort, dat de kleine schrij ver vooral houdt van de boeken van Daan Zonderland, ontdekt men in zijn Verhaal wel sporen van Knikkertje Lik, Professor Zegellak en van Jeroen, maar Ze hebben een eigen gezicht gekregen. Men zou zeggen, dat zijn verbeelding aangestoken is door die van zjjn voor beeld en nu gelijklopende wegen met eigen variaties bewandelt. Alle kinderen hebben een fantasiewereld,, die bevolkt raakt met van buiten toegevoerde ge gevens, die zij naar eigen invallen ver vormen. De stap naar het opschrijven «rvan, dat een bepaalde ordening ver onderstelt, wordt wel meer gezet, zoals Jaren achtereen onze kinder-kerstprgs- vragen hebben aangetoond. Daar waren altijd een aardig aantal uitschieters on der. Er zaten fantasten onder hele wilde soms, die geen maat wisten te houden gevoeligen, avontuurlijken, gewoon goede vertellers, en allerlei combinaties van deze soorten. Hans Dijkhuis is geen fantast, al heeft hij «en grote fantasie, hij geeft ook geen blijk van een opvallende gevoeligheid en, noch van een bijzonder avontuurlijke geest. Hij is in al die zaken vrij nuchter, zodat ook zijn gefantaseerde avontu ren tevoorschijn komen als gewone za- Paulus de Boskabouter en de uil Oekoe boeroe uit de boeken van Jean Dulieu. ken waarover niemand zich verwondert. Dat is een bekend stijlmiddel. Soms lijkt hij het min of meer bewust te gebruiken om een effect te bereiken, dat jongensachtige humor mag heten. Men hoort dat trouwens ook dikwijls bij met elkaar pratende jongentjes. Al hoewel het verhaal aanvankelijk veel langer was dan het nu verschenen boekje blijkt Hans Dijkhuis toch een beknopt verteller. Hij houdt zich bij de hoofd zaken en geeft weinig beschrijvingen. Omslachtigheid doet zich vooral voor bij gesprekjes. Dat lijkt dan met hu moristische bedoelingen gedaan. De aandacht blijft in hoofdzaak gericht op de handeling. Er gebeurt voordurend iets, en dat trekt kinderen blijkbaar erg aan. Een heel aardig geschenk derhalve. Jean Dulieu vertelt in de „Keesje Kruimel Krant" hoe bij hem het schrijven van een boek begint. Hij begint met tekenen. Bladen vol. Allerlei figuurtjes in allerlei standen (Advertentie) DELFT, 26 okt. De stichting huis vesting van studenten aan de Techni sche Hogeschool meent dat er voor 1970 nog drie tot vierduizend kamers voor studenten in Delft beschikbaar moeten komen. Dit stelt de stichting voor grote problemen ondanks het feit dat thans een torenflat in aan bouw is en verscheidene grachtenhui zen, die onlangs werden aangekocht, werden gerestaureerd, terwijl nog in het voorjaar van 1963 wordt begonnen met de bouw van acht flats, die in het totaal 550 studenten zullen huisvesten. De stichting gaat daarom voort met <Je aankoop van oude panden m de binnenstad. De restauratie van deze Panden gebeurt in overleg met monu mentenzorg, waarbij de gevels in over- ®enstemming worden gebracht met de omringende architectuur. Momenteel onderhandelt de stichting ook over de aankoop van het Sint Joris Gasthuis vrij zal komen, als de psychiatri st!}? inrichting „Sint Joris" gereed is gnomen. Het gasthuis zal huisvesting student bie<*en aan tot zeshonderd (Advertentie) Het zojtnst versdienen tweede tussentijds bericht is voor belangstellenden op aanvraag kosteloos verkrijgbaar. De Israëlische politie ïeeft tijdens de gisteren gehouden Anti-Amerikaanse betogingen in Jeruzalem acht personen en in Tel Aviv twaalf. AMSTERDAM, 26 okt. Tegen een 57-jarige Amsterdamse kunstcriticus heeft de procureur-generaal bij het ge- rechtshof te Amsterdam wegens vals heid in geschrifte het afgeven van certificaten van echtheid voor valse schilderijen vier maanden gevange nisstraf waarvan twee voorwaardelijk geëist, met als bijzondere voorwaarde dat hij zich gedurende een proeftijd van drie jaar zal onthouden van het afge ven van expertises. De rechtbank had de kunstcriticus vrijgesproken. Hij is voor een soortge lijke affaire in 1959 door het gerechts hof te Arnhem tot zes maanden voor waardelijk veroordeeld. In de thans behandelde en al uit 1958 daterende zaak hebben twee valse El Greco's een belangrijke rol gespeeld. Medeplichtigheid aan oplichting daar mee, door het afgeven van certificaten van echtheid, achtte de procureur-gene raal op juridische gronden niet bewe zen. Ten aanzien van dit punt der ten lastelegging concludeerde hij tot ontslag van rechtsvervolging. Een confection- nair uit de hoofdstad had met deze twee schilderijen op onderpand waar voor verdachte certificaten had afgege ven, van een bejaarde kunsthandelaar drie mille weten los te krijgen. Deze confectionnair werd indertijd wegens oplichting veroordeeld. Wel bewezen als valsheid in geschrif te achtte de procureur-generaal het af geven door de kunstcriticus van een vier tal in de tenlastelegging opgenomen cer tificaten van echtheid voor schilderijen in de jaren 1956 tot en met 1958. Deze expertises kunnen volgens de procureur- generaal beschouwd worden als geschrif ten. waaraan volgens de jurisprudentie in het maatschappelijk verkeer enige waar heid worden gehecht. Uitspraak 8 november. DEN HAAG, 26 okt. De parate infanterie bataljons zullen een nieuw anti-tankwapen krijgen. In de toekomst zal bij die onderdelen nl. een „Karl Gustav" worden ingevoerd, een licht anti-pantserwapen van Zweeds ma kkelij. De „Karl Gustav" is bedoeld als een aanvulling en niet al9 ver vanging van de terugstootloze vuur mond van 106 mm. Het is een wapen voor betrekkelijk korte afstand, want het draagt slechts maximaal 500 me ter. Het wapen heeft een gewicht van ongeveer 15 kilo. De „Karl Gustav" heeft een kaliber van 84 mm. De werking van het wapen is identiek aan die van de terugstoot- loze vuurmond. De granaat die ermee wordt afgevuurd heeft een, wat in het leger genoemd wordt „holle lading". Met deze zgn. holle lading wordt be reikt dat een deel van het pantser dat door de granaat wordt getroffen tot smeltpunt verhit wordt en door de kracht van de explosiegassen naar binnen gedreven wordt. Stukjes gesmol ten of witheet metaal waaieren binnen in de tank uiteen, daar een ravage aanrichtend. Een hevig schrikkende Oehoeroe boe bij voorbeeld. Hij vraagt zich dan af, waarvan die uil schrikt. „Van een muis! Onzin natuurlijk, want een uil schrikt nooit van muizen. Maar mnn potlood heeft al een muis gemaakt, een griezel van een muis ditmaal met rechtopstaande sprietharen en een knoop erin. Hoe komt die knoop m de staart van die muis? En opeens weet ik het, waarom ik al die vragen stel. Hee, denk ik verrast. Hier is een ver haal op komst". Als men met Jean Dulieu aan het praten raakt, krijgt men te horen, dat het inderdaad op die manier gaat. Als men zijn verhalen leest, is die ontstaan- geschiedenis er niet direct uit af te lezen. Bij nader toezien misschien wel. Bij het lezen en bekijken van zgn nu bekroonde boek „Paulus de hulpsin terklaas" kan men zich voorstellen, dat Jean Dulieu in de Sinterklaastijd zijn Paulus de boskabouter spelender wijs getooid heeft met mijter, tabberd en staf, met pruik en baard. Dan ligt de situatie voor de hand, dat al die andere helden uit zijn verhalen - Oefaoe- roebe de uil, Salomo de raaf, Wipper het konijn, Gregorius de das hem zo zien te krijgen. Zien zo hem dan als een echte Sinterklaas, of blijft hg toch Paulus? Het blijkt alletwee te kunnen. Voor kleine kinderen schrgvend moet men dan wel niet het geloof in de echte Sint ondermijnen. Goed, dan komt de echte Sint vanzelf al om de hoek. Ver dwaald in de mist, gelukkig de altijd behulpzame Paulus tegenkomend, die nog nooit een paard gezien-heeft en zich dus een ongeluk schrikt. Dan komt het uit, dat Sinterklaas nog niet aan de dieren van het bos gedacht heeft. Het begin van de intrige is er. Dulieu's werkwijze blijkt dus een bij zonder bruikbare manier, om tot een verhaal te komen. Het zal daarbij niet zonder betekenis zijn, dat de meeste figuren toch reeds in hun eigen karak ters vaststaan. Het is dan de kunst, hen steeds weer in nieuwe situaties te brengen, die hen de gelegenheid geeft hun eigen karakter van een verrassende kant te laten zien, waarbij niet zelden een nieuw trekje erin te voorschijn komt. Er is meer. Het is niet toevallig, dat in dit bekroonde verhaal Sinter klaas zelf niet de best geslaagde fi guur is. Dulieu voelde zich het ligt voor de hand gedwongen om hem tamelijk traditioneel te zien, evenals Zwarte Piet. Voor de opzet van het verhaal waren zij ongeveer een noodzakelijk kwaad. Dat wordt evenwel voortreffelijk opgevangen door de manier, waarop Paulus en in beperkte mate ook Salomo en Oe- hoeroeboe op de goedheiligman en op zijn paard reageren. Voor het paard is Paulus doodsbang, omdat het zo onbekend groot is en zo'n gek lawaai maakt als het hinnikt. Voor Sinter klaas, die voor hem een reus is, voelt hij een soort instinctief vertrouwen, omdat hij hem ervaart als een goed man, en een groot ontzag vanwege de van hem afstralende heilige voor naamheid. Het humoristisch effect, dat men hier ontwaart, dankt zijn bestaan hieraan, dat Paulus regeert als een volwassen mens, die beneden het formaat van het kind gebleven is, maar wel de ongecompliceerdheid van het kind behouden heeft. Anders ge zegd: Dulieu kijkt, met het inzicht van een volwassene, door scherpe kin derogen naar een groot mens en ver taalt zijn doen en laten op een goed moedige manier op een niveau, dat kin deren kunnen overzien en begrijpen. Dit doet Dulieu niet alleen met Pau lus, niet alleen met de bosdieren, hij doet het met hun hele wereldje, dat de gewone mensenwereld is in een ge wijzigd perspectief, een kinderlijk per spectief. Zijn verbeelding blijkt vooral te bestaan in het vermogen, om het on overzichtelijke, het onbegrijpelijk in de gewone menselijke gedragingen over zichtelijk en begrijpelijk te maken. Dit wordt mogelijk, omdat hg in al zijn figuren laat zien, hoe zij van binnen zijn. In de manier, waarop hij hen laat zien, hoe zij van binnen zgn. In de ma nier, waarop hij hen laat doen en pra ten, is altijd het onderscheid waarneem baar tussen wat zij echt zijn en wat zij zouden willen schijnen. Dit laatste houdt verband met kleine ijdelheidjes, domme dingetjes, kortzichtigheidjes. Er komt altijd wel een ogenblik, waarop zij in het verhaal toch hun goede aard laten zien. Die voortdurend aanwezige, humoristisch geziene spanning tussen hun eigenlijk wel goede aard en hun zwakheidjes doet om de laatste glim lachen. Er treedt een soort vertede- ring op. Dat gevoel doet zich pas voor, als men denkt de zaak te overzien, te beheersen, als er een soort begrijpende mildheid in het geding komt. Misschien is de heks Eucalypta, die in het be kroonde verhaal niet voorkomt, de eni ge figuur, die boos van aard is, een altijd aanwezige dreiging, die steeds op nieuw overwonnen wordt. Het is dus met zo maar een irreële, ongerepte we reld. Het is een reële, met een bijzonde re verbeelding doorzien. Een verbeel ding, die uitgaat van een gezond-idealis- tische mensenkennis, ongerept genoeg gebleven om Jean Dulieu te doen erva ren als een man, die met volwassen kinderogen naar zijn wereld kijkt. R. Ank van der Moer als Clara en Kitty Courbois als Minouche in „De dooie hoek", dat de VARA gisteravond op het scherm bracht. (Advertentie) AGIO BUSSUM, 26 okt. Inkonsekwentie, uw naam is vrouw. Dat was wel de voornaamste impressie, die „De dooie hoek", het gisteravond door de VARA- televisie uitgezonden spel van Jean- Louis Roncoroni, bij de ietwat verdoof de kijker heeft achtergelaten. Want de luidruchtigheid, waarmee de acteurs zich onder regie van Willy van Hemert van hun niet altijd even gemakkelijke en dankbare taak kweten, was ruim schoots voldoende om zelfs het hevig ste kermisrumoer dat overigens per manent door afwezigheid schitterde te overstemmen, hoewel de verstaan baarheid via de overwerkte micro foons er niet beter door werd. (Advertentie) RYB-4-222 (Van onze radio- en t.v.-redactie) HILVERSUM, 26 okt. De VARA- radio start vanavond met een serie klankbeelden over psychisch gestoorde delinquenten, die zijn samengesteld door Gabri de Wagt en Tom Pauka. Beiden hebben reeds met vorige series als „Signalementen van het ik" bewezen, dat zij in staat zijn op boeiende wijze de door hen gekozen onderwerpen voor de microfoon te behandelen. Ditmaal pakten zij een wel zeer precair onder werp aan: de behandeling van de psy chopathische delinquenten. Deze nieuwe serie presenteren zij onder de titel «Sig nalementen van het andere ik". De sa menstellers willen met hun programma reeks het worden voorlopig zeven de len; er kan ook nog een achtste komen, maar dat zal afhangen van de reacties de luisteraars aan het twijfelen bren gen over hun vooroordeel over de psy chisch gestoorde delinquenten. Gabri de Wagt en Tom Pauka, die deze klankbeeldenserie de moeilijkste noemen, die zij tot nu toe hebben ge maakt, hebben er twee jaar werk aan gehad. In die tijd hebben zij vele scher mutselingen moeten voeren met de au toriteiten om toestemming te krijgen de gevangenissen en klinieken te bezoeken en daar gesprekken op te nemen met gevangenen en patiënten. Voor iedere opname en later voor ieder programma was het noodzakelijk, dat alle medewer kenden hun volledige instemming zou den geven Tot nu toe kregen zij voor viif programma's (de laatste twee zijn nog niet klaar) het fiat van alle betrok kenen van hoog tot laag. wat m dit ge val betekent van de minister van Justi tie tot de geïnterviewde delinquenten toe. I>e psychiatrie is een zeer jonge wetenschap en voor ons een bijzonder moeiSjke materie", zei ons Gabri de Wa|t „Ik heb de serie sober gehou den zónder bijvoorbeeld bekend te maken wat de patiënten en ex-patien- ten die voor de microfoon zgn ge heid hebben gedaan. Uit deze ge sprekke! blijkt wel dat de meesten zware gevallen zgn Vanavond Ook6"innen ons zelf" werd gekozen. Dee"™ handelt over de gevangenis sen De opnamen hiervoor weraen ge maakt in de Schevenmgse gevangenis, df jeugdgevangenis te Zutfen en de «nor? inrichting te Hoorn. In het derde programma kan men de observatie vol gen vaneen psychopathische delinquent in dit geval iemand die een moord heeft begaln - in een kliniek. Deel vier Seeft de consequenties van observatie weer en in de laatste drie programma's wordt duidelijk gemaakt wat men in een kliniek (de „dr. Van der Hoeven kliniek" te Utrecht) voor de mensen probeert te doen. Reeds in de inleiding worden de luiste raars geconfronteerd met een aantal gevallen, die stuk voor stuk bekennen, dat de jaren in de gevangenis doorge bracht hen op geen enkele wijze heb ben verbeterd. Kenmerkend hiervoor is het commentaar „De gevangenis is een conservenblik voor de begane misdaad, waarop de jaren een stevige deksel sol deren". Gabri de Wagt en Tom Pauka zijn bij de samenstelling van hun programma reeks geadviseerd door dokter W. A. Vaandrager, directeur van de Meyers- (reclasserings) vereniging. In deze se rie hoort men ook gesprekken met de Groningse hoogleraar prof. dr. mr. P. A. H. Baan, adviseur van de Dr. Van der Hoevenkliniek, strafrechtsgeleerde prof. mr. W. P. J. Pompe, prof. Kloek, leider van de observatiekliniek te Utrecht en dr. J. H. van der Grient, hoofd van de sociale dienst van het Gevangeniswezen. Deze gesprekken zgn vaak zeer onthullend en ook de open hartige mededelingen van de patiënten en oud-patiënten zullen zeker diepe in druk op de luisteraar maken. HILVERSUM, 26 okt. De NTS-jour- naal-redacteur Coen van Hoewijk zal binnenkort worden benoemd tot hoofd van de stafafdeling externe betrekkin gen van het ministerie van Sociale Zar ken en Volksgezondheid te Den Haag. De heer Van Hoewijk zal worden belast met de algehele leiding van zowel de in terne als de externe betrekkingen, wat inhoudt, dat ook de voorlichting onder zijn supervisie zal vallen. Coen van Hoewijk kwam in januari 1956 bij het NTS-journaal als eerste re dacteur-commentator. Daarvoor was hij gedurende drie jaar als redacteur verbonden aan het bureau van United Press in Nederland. Vorig jaar kwam de heer Van Hoewijk buiten de beeld buis in het nieuws toen hij de dag na de staking van het televisieperso- neel bij zgn commentaar tijdens de jour naal-uitzending een toespeling maakte op de gang van zaken binnen het- be drijf. Deze „slip of the tongue" werdi toen gestraft met drie dagen schorsing. Deze luidruchtigheid vooral, maar ook de op grove effecten jagende ver taling en de sterk overtrokken figuren, die onder leiding van Van Hemert voor de camera's werden gezet, waren oor zaak, dat de gevoelige menselijkheid, waarmee Roncoroni zijn stuk hier en daar had uitgerust, geen redelijke kans kreeg. Bovendien werd het daardoor Ank van der Moer als de schiettent- exploitante, wier haat jegens de man die haar in de steek had gelaten, het sterkste bewijs was dat ze altgd van hem was blijven houden, alsook Hans Tiemeyer als haar man Stephane en Kitty Courbois als hun jongste dochter Minouche die in kinderlijke naïeveteit aan de haatgevoelens van haar moeder geloof had gehecht, onmogelijk ge maakt naar een verantwoorde climax toe te spelen, zodat de nadruk te sterk kwam te liggen op het melodramati sche slot, waarmee Van Hemert, wiens toneelregie lang niet vlekkeloos was, kennelijk geen raad had geweten. Alles bijeen een vrij teleurstellende opvoering dus, die misschien nog het beste wordt gekarakteriseerd door de uitroep, ergens in het stuk, van Godert van Colmjon als het trouwe hulpje van Stephan: „Schreeuwen is niets". Tevoren had men kunnen kijken en luisteren naar een filmdocu mentaire over een les, die Pablo Ca sals gaf aan leerlingen van de mees terklasse van het Berkeley College in Californië en waarbij men de groot meester zelf kon horen. De avond was geopend met de rubriek „Sport", waar in twee journalisten en een tweetal vertegenwoordigers van sportbonden op de gebruikelijke, geanimeerde ma nier langs elkaar heen praatten over het voor en tegen van de perskritiek op de sport. Ftn. (Advertentie) Zekerheid! DE OLVEH staat achter u. HILVERSUM I, 402 m. KRO: 18.20 Odysseus op Hoensbroek, literair klank beeld. 18.50 Regeringsuitz.Van armen zorg naar financiële bijstand-li. Mr. M. H. M. Hemmes, Hoofd voorlichting Ministerie van Maatschappelijk Werk, in gesprek met Dr. W. Schoonderbeek en mr. F. A. H. M. Kruse van dit departe ment. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Pol. lez. 19.40 Verzoekprogr. voor de militairen. 20.30 Klass. gramm. 21.00 Strijkorkest. 21.20 Levensherinneringen, gesprek. 21.35 Jan van Schaffelaar, qua- si-historisch zangspel. 22.15 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondthea ter. 22.40 Moderne gram. muz. 22.45 Een moeilijk afscheid; hoorsp. 23.45-23.55 Klass. gram. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n, 298 m. VARA: 18.00 Nws. 18.15 Meisjeskoor en sol. 18.50 Poli tiek praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Muz. voor kinderen. VPRO: 19.30 Kunst kroniek. 20.00 Nws. 20.05 Gezinsleven in vreemde landen, voordracht. 20.20 Klass. gram. muz. 20.25 Algemene Problema tiek van de hulpverlening in de ontwik kelingsgebieden, lez. 20.40 Boekbespr. 20.45 Wereld in beweging, lezing. VARA: 21.00 Metropole-Show: tmusementsmuz.. 21.35 Signalementen van het andere Ik, Radiodocumentaire. 22.15 Buitenlands weekoverz. 22.30 Nws. VPRO: 22.40 Ver re-Kijken, gespr. over televisie. VARA: 23.00 Socialistisch nws. in Esperanto. 23.10 Prettig weekend: lichte gram. muz. 23.55-24.00 Nws. Tussen mens en nevelvlek, lez. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sportactualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 VA- RA-Varia. 13.20 Vers van de pers. 13.45 Voor de jeugd. 14.20 Radio Jazz-club. 14.50 Amusementsmuz. uit Japan. 15.10 Matinee op de vrije zaterdag: Radio- Filharmonisch ork.klass. en mod. muz. In de pauze: Boekbespreking (16.15-16.35) 17.15 Jazztrio en zangsoliste. 17.30 Week- joum. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m. 18.00 Nws. 18.15 In the South-East, reg. progr. 19.00 Muz. in miniatuur. 19.30 Klankbeeld over Juridische za ken. 20.00 Orkestconc.klass. muz. 21.00 Lezing. 21.15 Licht progr. 22.00 Nws en ber. 22.30 Zangrec. 22.45 Parlements- overz. 22.59 Weerber. 23.00 Nws. 23.02 Voordr. 23.15-23.35 Kamermuz. ENGELAND, BBC UgM Progr. 1500 en 247 m: 18.33 Sportoverz.18.ffi Hoorsp. 19.00 Nws. en joum. 19.31 Pianospel. 20.00 Hoorsp. 20.31 Discussie. 21.15 Gev. muz. 22.30 Nws., sport en actualiteiten. 22.41 Ouderwetse dar.smuz. 23.31 Lichte muz. 23.55-24.00 Nws. NDR-WDR 309 m.19-00 Nws. 19.25 (120 Gev. muz. 1.00 Weerber. en gevr. muz. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.: 18.30 rramzn nruz. W.00 Nws. 2L20 Le Ros- siSol de Saint-Malo, opera. 23.10 Ka mermuz. 23.53-24.00 Nws. BRUSSEL, 324 m: 18.00 Orgelsp. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radiokroniek. 19.00 Nws. 19.40 Gev. Vlaamse muz. 20.00 Lichte orkestmuz. 20.25 Liederen. 20.35 Theaterkroniek. 21.00 Amusementsorkest. 21.45 Muz. uit Turkije. 22.00 Nws. 22.15 Jazzmuz. 22.35 De Zeven Kunsten. 22.55- 23.00 Nws. BRUSSEL, 484 m: 18.38 Gramm. muz. 19.30 Nws. 20.00 Internationale Muziek- ontmoetingen van Chimay 1962: So praan en piano: Klass. en moderne lied. 20.50 Vioolrec. 22.00 Wereldnws. 22.15 Hoorsp. 22.55 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m: 12.00 Kron. voor automobilisten. 12.30 Interviews. 12.55 Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Licht progr. 13.40 Gev. muz. met commentaar. 14.10 Hoorsp. 15.10 Hoog tepunten uit de progr. v.d. afgelopen week. 16.00 Pop. gram. muz. ENGELAND, BBC Light Progr. 1500 en 247 m: 12.00 Wedstrijd tussen scho len. 12.31 Sportparade. 12.55 Lichte gram. muz. 13.45 Gev. progr, 14.32 Gev. muz. 15.32 Reportage zwemwedstrijden uit Blackpool. 15.45 Voetbal reportage. 16.45 Voetbal rep. 16.45 Lichte muz. 17.00 Sportverslagen. NDR-WDR. 309 m: 12.00 Gev. muz. 13.00 Nws. 13.15 Gev. muz. 16.30 Gev. progr. FRANKRIJK 3. 280 en 235 m.: 12.00 Nws. 12.10 Orkestconc. klass. muz. 14.40 Klass. kamermuz. 15.25 Festival van Bayreuth: Die Götterdammerung, opera. BRUSSEL, 324 m: 12.00 Nws. 12.03 Gev muz 12.30 Weerber. 12.35 Amuse- mentsork. 12.50 Progr. oven13.00 Nws. 13.15 Voor de teenagers. 14.00 Variéta- ork. 14.30 Gev. muz. 15.15 De Academie der Discoflelen. 16.30 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Lit. zangen. 17.25 Gev. muz. 17.45* Engelse les. BRUSSEL, 484 m.12.18 Lichte gram. muz. 14.03 Enquêtes 65: problemen van de gram. plaat. 15.03 Moderne muz. met commentaar. 16.03 Bel canto. 17.00 Nws. HILVERSUM 1, 402 m. KRO: 7 00 Nws. 7.15 Geestelijke lied. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overw 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. muz 9.00 D1lnn licht progr. 12.30 Med. ten behoeve v' land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsol. 13.00 Nws. 13.15 De zorg voor de geestelijk gestoorden, vraagge sprek. 13.20 Musicerende dilettanten. 13.45 Franse les. 14.05 Voor de jeugd 15.00 Populaire gram. muz. 15.30 Viool en piano: klass. muz. 16.00 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.30 Lichte gr. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Licht instrumentaal trio. 17.30 Boekbespr. 17.40 Klass, grammuz. HILVERSUM n, 298 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 720 Soc. strijd lied. 7.23 Lichte gram. muz. (Om 7.35 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws. 8.18 Lichte gram. muz. 8.40 Accordeon- ork: amusementsmuz. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Klass. pianoconc. VPRO: 10.00 Samen thuis, lez. 10.05 Een brief uit Galilea, bijbeloverd. VARA: 10.20 Lichte gram. muz. 10.30 Van de wieg tot het graf, vragenbeantwoording. 10.45 Ge knipt voor herhaling: gev. progr. 12.15 KRO: 19.30 Voor de Jeugd NTS- 20.00 Journaal. 20.20 Tweede Vaticaan Concilie. 20.25 Indonesië in 1962, docu mentair progr. (2). 21.05 Boulevard, ge- var. progr. 21.45 De fuik. T.V.-film. 22.30- 22.50 Kinderen v. ons volk, documentair programma over de zwakzinnigheid. DUITSE TELEVISIEPROGR. progr.: NDR: 18.20 Progr. overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und Heute._19.15 Novellen uit de gehele we- reld. NDR: 19.25 Op dollarjacht in het oerwoud van Canada). 20.00 Joum. en weeroverz. 20.20 Alle meine Tiere., TV- spel. 21,10 Jazz-gehoord en gezien: Ame rican Folk Blues Festival. 21.50 Joum. 22.00 Kopfgeld, TV-spel. (Herhaling.) DUITSE TELEVISIEPROGR. TWEEDE PROGRAMMA. Reg. progr.: 19.30-20.00 WDR: Prisma van het Westen. 20.00 Joum. en weer overz. 20.20 Het uur van de ontdekkers, documentair progr. 20.50 Der Zinnkrug, detectivespel. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 Intern, jeugdmagazine. 19.25 Sportkron 20.00 Nws. 20.30 Rudi-Carrell- show 21.15 Lopen zoals iedereen, ge filmd progr. in verband met de ortho pedie. 22.00 Filmnieuws en nieuwe films. 22.45 Nws. FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Nws. 18.33 Sésame-magazine. 19.00 Engelse les. 19.30 Katholieke uitz. 20.00 Nws. 20.30 Les Célibaraires, to neelstuk. 22.25 Kunstkron. 22.55 Nws. DUITSE TELEVISIEPROGR. 15.00 Het tele-platenboek. 15.30-16.15 Nach zwanzig Jahren, TV-film. 16.20- 17.36 IJsrevue. 17.40-18.25 Geld im Heu, film uit het Wilde Westen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 11