Deze bladzijde is ter publicatie aangeboden aan de hoofdredacteuren van "Izwestia", "Prawda" en de voornaamste dagbladen van de andere communistische landen alsmede aan toonaangevende couranten in de gehele niet-communistische wereld. VREDE OF OORLOG? Dat is de vraag die iedere man zijn buurman stelt. Iedere vrouw wil het antwoord hierop weten. In een verdeelde wereld, waarin beide kampen uitgerust zijn met wapens voor totale vernietiging, zullen zowel de klassenstrijd, het kapita lisme als de welvaartsstaat te klein van doelstelling blijken, te traag van werking en te zelfzuchtig en op niets minder dan een ramp uitlopen. Vele eerlijke communisten weten dit. Te weinigen in de niet-communis tische wereld willen dit onder ogen zien. Onze oproep richt zich tot iedere oprechte communist en marxist in Rusland, in China en overal ter wereld. Om mèt ons deel te nemen aan het grootste revolutionaire avontuur aller tijden, waarbij het grondprobleem - de menselijke natuur - grondig, drastisch en op zeer grote schaal wordt aangepakt. En waarbij landen in hun waanzinnige historische opmars naar geweld en vernietiging worden gestuit. Dit zal verandering voor iedereen betekenen. Veranderde economische omstandigheden, hoe belangrijk ook, veranderen geen mensen. Dit blijkt uit het moreel verval bij mensen van iedere generatie in de rijkere landen van de niet-communistische wereld èn uit het moreel verval bij de derde genera tie van communisten in de communistische wereld. Vele communisten zijn, zoals Chroesjtsjof heeft gezegd, te zelfzuchtig om hun communisme in praktijk te brengen in hun gezin, op de boerderij, in de fabriek of in hun land. Vele niet-communisten zijn te zelfzuchtig om voor iets anders dan hun eigen gemak, hun eigen kringetje en. hun eigen zaken te leven. Jaren geleden zei Frank Buchman, grondlegger van" Morele Herbewape ning, in een rede, die-door de radio over de hele wereld werd uitgezonden: „Is verandering van allen niet de enige basis voor eenheid van allen? Kunnen marxisten veranderen? Kunnen zij dit nieuwe denken aanvaarden? Kunnen marxisten de weg banen voor een grotere ideologie? Waarom niet? Zij hebben altijd voor nieuwe dingen opengestaan. Zij zijn steeds baanbrekers, geweest. Voor hun overtuiging gaan zij de gevangenis in. Zij willen er zelfs voor sterven. Waarom zouden zij niet de mensen zijn die voor deze betere manier van denken gaan leven?" Vele mensen zeggen dat kapitalisme of communisme, dat klasse of huids kleur de werkelijke problemen zijn. Het probleem is niet communisme. Het is karakter. Het probleem is niet kapitalisme. Het is karakter. Het probleem is niet huidskleur. Het is karakter. Het probleem is niet klasse. Het is karakter. Nieuwe mensen met nieuwe motieven zullen een nieuwe wereld bouwen. Een wereldbeschouwing, die hieraan voorbijgaat, raakt de kern van dö huidige malaise niet. Hans Böckler, de gezaghebbende voorzitter van het Duitse Vakverbond, formuleerde het aldus: „Als mensen veranderen, verandert de structuur van de maatschappij. En als de structuur van de maatschappij verandert, ver anderen mensen. Beide gaan hand in hand en zijn noodzakelijk." Deze revolutie van Morele Herbewapening heeft reeds bruggehoofden in ieder land. Zoals radio Moskou zegt, „bevindt zij zich in haar. eindfase van totale verbreiding over de gehele wereld". IN AFRIKA, in een tijd waarin vele Afrikanen willen dat alle blanken vertrekken, hebben zeventien landen Morele Herbe wapening uitgenodigd te komen. Volgens verantwoordelijke leiders in Nigeria, Tunesië, Kameroen, Marokko en Kongo heeft deze idee vele malen bloedvergieten voorkomen. In Kenia veranderden revolutionaire leiders van de Mau Mau, toen zij de blanke commandant van hun gevangenkamp verge ving hoorden vragen voor de arrogantie en de hebzucht in mannen zoals hij, die mede de oorzaak van het ontstaan van de Mau Mau waren. Zij lieten hun haat varen, want zij zagen in dat waar van daag zwart blank haat, zwart morgen zwart zal doden. Zij ver toonden de Afrikaanse film Vrijheid, die het antwoord op verbitte ring en corruptie uitbeeldt, aan hun leider Jomo Kenjatta. Deze zei: „Zorg ervoor dat deze film in het Swahili wordt vertaald. Dit is wat ons volk nodig heeft." GENEZING VOOR HAAT EN ZELFZUCHT Dedan Moego, de eerste man die indertijd bij het uitbreken der onlusten werd gearresteerd, zag de film in het Swahili. Toen hij na twaalf jaar uit de gevangenschap was teruggekeerd, bleek dat zijn twee vrouwen en zijn vier kinderen waren gedood en dat zijn huis verwoest was en zijn land geconfiskeerd. Hij zegt: „Ik besloot de blanken te vergeven, toen ik inzag dat alleen op die manier Afrikanen, Aziaten en Europeanen in vrede kunnen leven." Samen met de enige broer van Kenjatta vertoonde hij de film Vrijheid gedurende zes maanden voor 400.000 mensen in Kenia. „Morele Herbewapening is een doeltreffend medicijn om ziekten als haat, zelfzucht en verbittering, die overal verwarring onder de volken brengen, te genezen," zegt hij. In Zuid-Amerika zijn revolutionaire studenten van de San Marcos-universiteit in Peru, waar Vice-president Nixon met stenen bekogeld werd, veranderd. „Een verandering in het systeem is slechts een halve revolutie," zegt de hoofdredacteur van een links studentenblad. „Morele Herbewapening is een totale revo lutie, omdat zij het systeem verandert en onomkoopbare mensen voortbrengt die dit systeem doen functioneren. De grootste reac tionair is de man, die de wereld wil veranderen, maar die weigert zelf te veranderen." Deze studenten schreven een toneelstuk El Condor dat deze algehele strijd voor sociale gerechtigheid uit beeldt. Kapitalisten en generaals veranderden, lieten hun onvrucht baar anticommunisme varen en schaarden zich aan hun zijde. Zij werden met uitbundige geestdrift door de landarbeiders in de streek der „Boerenbonden" (organisaties naar Castro's voor beeld) ontvangen. In de haven van Recife vonden zoveel haven arbeiders hoop en een doel voor hun leven, dat het alcoholisme met 50 daalde. De directeur van de havenarbeiders-coöperatie meldt: „Roof en diefstal raken uit de mode. Eerlijkheid heeft zijn intrede gedaan, zodat de prijzen van de voornaamste levensmidde len met 35 hebben kunnen dalen." In de afgelopen maanden hebben ruim anderhalf miljoen mensen de toneelstukken van-Morele Herbewapening gezien in de voet balstadions van Peru, Chili, Bolivia en Brazilië. Miljoenen anderen zien de programma's regelmatig op televisie. VOOR WERELDVREDE EN EENHEID IN AZIË In Japan voerde de minister-president op 22 oktober 1962 het woord bij de opening van een Aziatisch conferentiecentrum voor Morele Herbewapening te Odawara. Minister-president Ikeda zei tot de ruim 2000 gedelegeerden uit 41 landen: „Wij zijn vereerd door het feit dat Japan als centrum voor de morele herbewapening van Azië werd uitgekozen. Sinds mijn ambtsaanvaarding heb ik getracht het nationale inkomen te verdubbelen. Nu zie ik in dat de grondslag hiervoor mensen moeten zijn, die juist en waarachtig leven. Morele Herbewapening zet er zich voor in om mensen, volken en de wereld te vernieuwen. Mogen haar ideeën vaste voet vatten en zich verbreiden. Ik ben vast besloten op iedere moge lijke wijze te helpen dit doel te bevorderen." In het uitnodigingscomité hebben o.a. twee oud-premiers en topfiguren uit de industrie zitting. Zij zeggen: „Om een grondslag voor wereldvrede te leggen en in het bijzonder eenheid in Azië tot stand te brengen,- moeten mensen afzonderlijk en landen in' hun geheel thans prioriteit aan Morele Herbewapening geven." DERDE GENERATIE Een van degenen die de conferentie leiden, is Rajmohan Gandhi. Hij is de derde generatie van zijn familie die achter Morele Herbewapening staat. Zijn grootvader Mahatma Gandhi, die India's onafhankelijkheid bewerkstelligde, ontmoette Buchman voor het eerst in 1915. Hij zei: „Morele Herbewapening is het meest waardevolle dat uit het Westen is gekomen." Zijn vader Devadas Gandhi zei: „Als Morele Herbewapening faalt, faalt de wereld." Toen mensen, die de leiding van India ïn handen hebben, er bij Rajmohan op aandrongen dat hij een vooraanstaan de positie in zijn land zou aanvaarden, antwoordde Gandhi: „Hoe zou het thans met India gesteld zijn, als mijn grootvader de raad had opgevolgd om terug te gaan in zijn beroep als advocaat, in plaats van voor zijn land te strijden? Nü staat niet alleen de toekomst van één land op het spel, maar die van de hele wereld." De kleinkinderen van de mensen die veranderden, toen Buchman in de dertiger jaren door Scandinavië reisde, hebben een toneelstuk geschreven, dat een antwoord geeft op onreinheid en haat. Het geeft aan de jeugd van elk land iets groots om voor te leven. Dit toneelstuk zal in de komende maanden op verschillende plaatsen in Europa worden opgevoerd. In Europa, Azië en de hele wereld werkt de derde generatie van Morele Herbewapening dag en nacht, zonder salaris, om het Werk en de rijkdommen van de wereld aan iedereen ten goede te laten komen zonder dat deze door iemand worden misbruikt. ER ZAL GEEN OORLOG KOMEN wanneer Oost en West,, zwart en blank, communisten en ,niet-communisten een gemeenschappelijke revolutionaire bestemming aanvaarden. Eerlijke coëxistentie is on mogelijk Zónder een gemeenschappelijk bezielend doel. Het doel van de mensheid moet thans zijn de wereld te herbouwen. Dit betekent de omvor ming van de samenleving, een economische, sociale en politieke verandering in en tussen landen, een revolutie die zo groot is, dat iedereen er waar dan ook aan deel kan nemen. De menselijke natuur kan veranderen. Dat is de kern van de oplossing. Nationale economieën kunnen veranderen. Dat is de vrucht van de op lossing. v De wereldgeschiedenis, kan veranderen. Dat is de bestemming van onze tijd. Alleen God kan mensen veranderen. Lenin was een geduchte en overtuigde revolutionair. Zijn uitdaging aan deze eeuw heeft het beeld van onze tijd veranderd. Maar de mensheid is erdoor verdeeld en kan erdoor vernietigd worden, als wij niet veranderen. Lenin geloofde niet in God. Hij zei: „Onze revolutie zal nooit slagen totdat de mythe van God uit het denken van de mensen verwijderd is." Lenins ongeloof vond voedsel in het doen en nalaten van hen die hun geloof in God met de mond beleden. Volken die een geloof beleden, hebben op zo'n manier geleefd dat .zij Lenin en zijn vrienden het geloof in God ontnamen. De wijze waarop som mige zogenaamde God-vrezende landen zich gedragen, maakt de communis tische wereld cynisch ten opzichte van God. Maar ongeloof was een fatale fout in Lenins filosofie. Absolute maatstaven zijn iets, waarmee ieder mens kan beginnen: maat staven van absolute onzelfzuchtigheid in economische plannen, absolute liefde in sociale verhoudingen en gedragspatronen. Absolute eerlijkheid in industrie en politiek. Absolute reinheid in elk gezin. Maatstaven die niet ten behoeve van eigen-, partij- of landsbelang veranderen. Hier ligt het geheim van doeltreffend staatsmanschap, gezonde burgerzin en duurzame eenheid. De logische volgende stap vooruit voor communisten en niet- communisten is Morele Herbewapening. Oprechte mensen in verantwoordelijke posities in beide werelden geven dit toe. Het 22e Congres van de Russische Communistische Partij deed een beroep op ieder partijlid om zelf eerlijkheid, reinheid op zedelijk gebied, onzelfzuchtigheid in het werk voor de gemeenschap en liefde voor zijn medemensen te betrachten en deze in anderen aan te kweken. Stoutmoedige leiders in Oost en West zullen deze maatstaven bij hun volken ingang doen vinden door" ze zelf in praktijk 'te brengen. William Penn heeft gezegd: „Mensen moeten kiezen door God geregeerd te worden of zij veroordelen zichzelf ertoe door tirannen overheerst te worden." Als de mannen van het Kremlin naar God luisteren, zal Hij even duide lijk tot hen spreken als tot de leiders van de niet-communistische wereld, indien dezen nederig genoeg waren om te luisteren en verstandig genoeg om te gehoorzamen, in plaats van maar door te gaan met efficiënt en hoog moedig op de verkeerde manier te werk te gaan. Gods geest kan duidelijke en doeltreffende aanwijzingen geven aan de geest van iedere mens. Dit is een revolutionair, experiment, dat iedere ware revolutionair zal durven ondernemen. De paradox van de geschiedenis zou wel eens kunnen zijn dat deze eeuw die de kracht van het gesplitste atoom heeft ontdekt, het geheim zal leren de mensheid te verenigen. Communisten, die zich door God laten regeren, zouden gangmakers voor de gehele wereld kunnen worden in de grootste revolutie aller tijden, waarin alle mensen nodig zijn, niemand uitgebuit wordt en waarin zij die leiding geven en zij die geleid worden de prijs van een nieuwe samenleving betalen met de prijs van verandering in hun.eigen leven. Voor verdere oriëntatie leze men: FRANK BUCHMANS GEHEIM door Peter Howard (A.W. Sijthoff, Leidenf.5.90), verkrijgbaar bij de boekhandei. Deze pagina's die regelmatig over de gehele wereld zullen verschijnen en het wereldwijde werk van Morele Herbewapening worden mogelijk gemaakt door tien- duizenden mannen en vrouwen die uit overtuiging geven en offerenVoor bijdragen en inlichtingenMorele Herbewapening, Amaliastraat 10, 's Gravenhage. Giro No, 974 AAN IEDERE COMMUNIST

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 8