DE
Ti
Bruin brood niet
beter dan wit
VOOR DE VRAAG: „HOORT DE VROUW IN
HET AMBT" IS DE TIJD NOG NIET RIJP
Er wordt te onvolledig over de
vrouw gedacht; ook in de Kerk
Discussie tussen priester en
moet ONGEËMOTIONEERD
S
LEO LUX
II
Vrouw in
de Kerk
M
SKIN LIFE MASK
D
D
Laat kinderen ook eens
„LANDSCHAP-ETEN"
Nieuw boek van dr. Spock,
de meest geraadpleegde
adviseur van moeders
fi
D
Paraplu met
manchet
Geen steek
interesseert het ze!
j BROOD m VEEL MINDER I
I SMAKELIJK DAN VROEGER
vraag
Internationale
kleurenkaart
SLEUTEL WEG?
verjongt u in 10 minuten!
Britse vrouwen zijn
fanatieke breisters
SATERDAG 10 NOVEMBER 1962
PAGINA
iiiiiiiiiiiiuiiflifliiiiiiiiniiiiitniiiiiiiiiiMiiiiimirntnniiiitiiii
preken en schrijven over de
vrouw in de Kerk, haar
situatie enerzijds en haar
taak en mogelijkheden anderzijds
is zowel een dankbare als een bij
zonder hachelijke opgave. Het
kan alleen zinvol gebeuren in een
sfeer die zonder rancunes of
emancipatie-driften is, en in een
klimaat waarin het belang van de
Kerk voorop staat. De discussie
over dit onderwerp kan daarom
alleen maar slagen wanneer pries
ters en leken hiertoe ongeëmotio
neerd bereid zijn en harmonisch
naar deze vraagstelling toegroei
en. Want „gelijke rechten" eisen
voor de vrouw, zoals de Zürichse
advocaat dr. Gertrud Heinzel-
mann onlangs aan het Concilie
I I
HOTEL
Natte wegen en verblin
dende koplampen! Als
hij opbelt om u te ver
tellen, dat het laatwordt,
zeg hem dan, dat hij een
rustig hotel zoekt waar
hem een goede maal
tijd en een goede nacht-
rustwachten.Datisvéél
verstandigerl
Ongezellig voor u, me
vrouw, maar wat het
zwaarst is, moet het
zwaarst wegen. En zijn
veiligheid en gezond
heid wegen héél zwaar.
Uit (gerust)...
goed voor hemt
(Advertentie)
ZITMEUBELEN
geformuleerd heeft, kan in theo
rie wel redelijk zijn, in de praktijk
loopt men gevaar de structuur
der Kerk gelijk te stellen met die
der maatschappij en te menen dat
als de „pressure-group" maar
sterk genoeg is men de gang van
zaken wel kan forceren. Uit het
leven der Kerk zelf blijkt boven
dien dat de theorie en de dogma
tische formulering pas ontstaan
als reeds op velerlei wijzen een
praktijk groeiend is.
Meer hartelijkheid
Een onzichtbaar masker verricht in 10
minuten een wonder.
SKIN LIFE MASK
Skin Life Mask verbetert uw teint, verjongt uw
huidweefsels, vervaagt rimpels en slappe contou
ren. Dit masker corrigeert alle onvolkomenheden
van uw huid. Het directe effect en de verjonging
door SKIN LIFE MASK zijn zo frappant dat u reeds
na de eerste behandeling enthousiast bent over uw
mooie huid. Het kan tijdens het ontbijt inwerken,
uw man ziet er niets van.
SKIN LIFE HONEY TONIC.
Een honing-extract dat vooral voor tere en gevoe
lige huiden een weldaad is. Deze buitengewone
lotion werkt als een balsem op een droge en tere
huid en moet vooral om de ogen ingeklopt worden.
U verwijdert de Skin Life Mask met Skin Life
Honey Tonic (vooral niet met water).
Drie factoren
e Amerikaan dr. Benjamin
Spock is misschien op
Sinterklaas na wel de
grootste kindervriend ter wereld.
Hoeveel kinderen zou hij al voor
complexen hebben behoed door
hun nog onervaren moeders wat
meer zekerheid bij te brengen na
alles wat er over opvoeding de
laatste jaren is gepubliceerd?
„Eten met plezier"
„DE SLEUTELSPECIALIST"
GEEN VET HAAR MEER!
anti-vet watergolfversteviger
(Van onze medische medewerker)
ver het dagelijks brood in de
letterlijke zin van het woord Is
de laatste jaren nogal wat te
doen. De Nederlander eet min
der brood dan vroeger en flat ver
driet meelfabrikanten en bakkers.
De consument staat hier niet bij stil
maar de producenten hebben het er
niet bij laten zitten en zijn gaan zoe
ken naar de oorzaken.
De Nederlandse vereniging van
meelfabrikanten heeft in 1957 zelfs
een onderzoek laten instellen naar de
voedingswaarde van meel en brood
door een commissie van deskundigen
in samenwerking met het instituut
voor graan, meel en brood van T.N.O.
Wageningen. De resultaten van dit
degelijke onderzoek zijn neergelegd in
een rapport van ruim driehonderd
bladzijden, dat enkele maanden gele
den is verschenen bij M. Nijhoff, Den
Haag. Men kan zich afvragen hoe
groot het aantal geïnteresseerden res
pectievelijk belangstellenden, zal zijn
dat zich een dergelijk vrij kostbaar
boekwerk zal aanschaffen. De hoofd
zaken uit het hoek zijn gepubliceerd
in het tijdschrift „Voeding" en aldus
voor minder kapitaalkrachtige be
langstellenden gemakkelijk te raad
plegen.
Een belangrijk bezwaar, ook tegen
een dergelijk gedegen rapport zou
kunnen zi1n, dat het uit de aard der
zaak eenzijdig is. Voor voedingsdes
kundigen is dit geen bezwaar, maar
de leek zou verkeerde gevolgtrekkin
gen kunnen maken. Daarom wordt
er in het rapport terecht op gewe
zen, dat de waarde van een voedings
middel, met name van brood, slechts
beoordeeld kan worden als onderdeel
van de totale voeding. Dat sommige
vruchten een hoog gehalte hebben
aan vitamine c (o.a. citrusvruchten,
bessen, aardbeien) Is algemeen be
kend. Niemand kan echter van si
naasappelen alleen leven; de sinaas
appel is alleen waardevol als onder-
iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
deel van een gevarieerd menu.
Hoewel de conclusies van het rap
port niet zo erg veel nieuws opleve
ren is het de moeite waard enkele
Eunten eruit onder de aandacht te
rengen.
Het oude misverstand dat bruin
brood beter zou zijn dan wit brood
wordt nog eens rechtgezet. Aanstonds
zal blijken dat dit misverstand niet
eens zo erg oud is. Btuinbrood bevat
inderdaad wat meer B.-vitaminen dan
wit brood, het verschil in eiwitgehal
te is echter zonder meer te verwaar
lozen. De biologische waarde van de
broodeiwitten is trouwens vrü laag,
dat wil zeggen dat slechts een klein
gedeelte van het broodeiwit benut
wordt voor de opbouw van lichaams
eiwit. Mogelijk wordt de biologische
waarde van het broodeiwit verhoogd
door het gelijktijdig gebruik van melk
met zijn hoogwaardige eiwitten.
In het gemiddelde Nederlandse
gezin Is het menu redelijk gevari
eerd, zodat de voorziening van B-vi-
tamlnen voldoende is en de eiwitcon
sumptie ruimschoots de behoefte dekt.
Conclusie: wie niet leeft van brood
alleen, ete het brood dat hem of haar
het meeste lokt.
Het eten van uitsluitend wit of
bruin brood kan echter nog an
dere consequenties hebben.
Reeds lang geleden heeft mep
zich bezig gehouden met de voedings
waarde van brood. Men wist dat niet
gezeefd (ongebuild) meel de hoeveel
heid ontlasting kan doen toenemen.
Galenus, een geneesheer uit de twee
de eeuw na Christus, meende zelfs
het gebruik van ongebuild meel te
moeten afraden, omdat met de zeme
len ook waardevolle voedingsstoffen
verloren zouden gaan. Hoewel de me
ning van Galemus niet berustte op
chemische analyses zat er toch wel
iets In, want de zemelen versnellen
de darmpassage niet alleen door hun
volume maar ook door gistingspro
cessen. Het is een bekend ervarings
feit dat geregeld gebruik van bruin
brood kan helpen verstopping een
beschavingskwaal te voorkomen
of te bestrijden. De bezorgdheid om
het eventuele verlies van enige voe
dingsstoffen is in onze tyd van over
voeding niet opportuun.
In dit verband is wel van belang
een van de eerlijke conclusies
van het rapport waarin wordt vast
gesteld, dat zelfs een vermindering
van de broodconsumptie met tien pet.
ten opzichte van 1957 niet zou leiden
tot een daling van de nutriëntenvoor-
ziening beneden de aanbevolen hoe
veelheden. Brood is een belangrijk
maar geen onvervangbaar voedings
middel.
Als oorzaken voor het verminder
de broodgebruik worden er in
het rapport verschillende ge
noemd: minder zware arbeid
(mechanisatie), kortere werktijden,
andere voedingsgewoonten, meer
opden van dagen. Een belangrijke
oorzaak heb ik evenwel gemist. Nar
nvelijk een achteruitgang in smake
lijkheid. Het is zeker nuttig weten
schappelijk onderzoek naar de voe
dingswaarde van brood en de plaats
ervan in het Nederlandse menu te
(Advertentie)
bevorderen, maar aangezien de mens
niet alleen eet om zich te voeden
maar ook om zijn gehemelte te stre
len zal men om de verkoop van
brood te stimuleren vooral meer
aandacht aan de smakelijkheid moe
ten besteden, want daar ontbreekt
nogal Iets aan. Met de weke bijna
korstloze sneeuwwitte plakjes die
sommige bakkers en broodfubrikan-
ten ons voorzetten zal hoogstens on
ze honger gestild maar onze eetlust
niet geprikkeld worden. Voor een ge
zond (kinder)gebit is het een bele
diging.
In de concurrentiestrijd tegen de
broodfabrikanten, moeten steeds
meer kleine bakkers het loodje leg
gen. Nu reeds wordt in de grote ste
den een groot deel van het dagelijks
brood geleverd door fabrieken en
denken velen met weemoed terug
aan de ouderwetse kleine bakkertjes
waar de geur van vers gebakken
brood de eetlust van de voorbijgan-
fer prikkelde. Ik ben nog nooit in
'iel geweest, maar naar mijn vrouw
vertelde moet het daar goed brood
eten zqn omdat de Tielse bakkers
geen vrede wilden hebben met het
teruglopende broodverbruik. Zij pro
beren de huisvrouwen te verleiden
met smakelijke, deels nieuwe deels
ouderwetse broodsoorten, naar het
schijnt niet zonder succes.
P.S. Een volwaardige broodmaal
tijd voor kinderen vergt weinig moei
te en is niet duur. Als beleg niet
alleen zoetigheid geven maar bij
voorbeeld de eerste boterham(men)
met kaas, of pindakaas, het kind
moet er minstens een glas melk bij
drinken. De broodmaaltijd is arm
aan vitamine C, daarom geve men
fruit toe. Na de warme maaltijd
kan dan els toetje pudding, yoghurt
of pap gegeven worden, vooral wan
neer geen vlees wordt gegeten.
S.
*3
Het komt me dan ook voor dat de
vragen aan het Concilie, trouwens aan
welkp kerkelijke hiërarchie dan ook,
voorafgegaan moeten worden door
vragen aan onszelf, leken In de Kerk.
In de situatie van de vrouw in de Kerk
zit een heel brok historie, maar ook
een stuk psychologie eq sociologie, en
niet op de laatste plaats theologie, en
wat de leek betreft: ecclesiologie. En
lk zou me op deze plaats, voorlopig
althans, willen bepalen tot de vrouw
als leek in de Kerk en waar mogelijk
de vragen willen uitbreiden tot de leek
in het algemeen.
Natuurlijk is de kwestie over de
vrouw in het ambt bijzonder boeiend
en ik kan slechts hopen dat ook de
katholieke theologie deze vraag niet
uit de weg zal gaan, maar ze lijkt
mij zelfs te vroeg gesteld, omdat ze
pas harmonisch en organisch kan
groeien uit een visie én een werkelijke
praktijk die man en vrouw samen zich
te dien aanzien verwerven. Want hoe
veel respect ik ook heb voor het per
soonlijk idealisme en de overtuigings
kracht van de vrouwen die in andere
Kerken in het ambt zijn gesteld, en
in sommige al jarenlang en met ze
genrijke gevolgen daar waar zij dit
te veel forceren meen ik dat de ge
volgen van een zo verdeelde mening
hierover van weinig heil voor de Kerk
zijn. Ik denk hier aan de onrust en zelfs
het gevaar van kerksplitsing binnen de
Zweedse Staatskerk, die zijn veroor
zaakt door de wijding van de eerste
vrouwelijke predikant. Bovendien be
dreigt haar het isolement als enig wa
pen dat de tegenstanders nog kunnen
hanteren nadat zij theoretisch tot het
ambt kan worden toegelaten Nu weet
ik wel dat alle pionieren ergens ver
eenzaamt, maar dat is nog iets anders
dan in een isolement terecht komen
waardoor men niet vruchtbaar en in
gezamenlijkheid kan werken.
et wonderlijke van deze hele
kwestie is dat het christendom
er zich altijd op beroept zoveei
zegen te hebben gebracht juist
in het leven van de vrouw en dat te
gelijkertijd twintig eeuwen christendom
nogal wat negatieve, minstens discri
minerende meningen en bepalingen
voor haar hebben opgeleverd. Ener
zijds heeft zij aan de boodschap van
Jesus Christus zelf haar persoonlijke
waardigheid als mens en haar eigen
verantwoordelijkheid te danken een
perspectief waaraan velen van ons nog
steeds te weinig aandacht schenken
anderzijds is deze boodschap altijd ver
taald en overgebracht in zeer bepaalde
cultuursituaties die hier nog lang niet
aan toe waren. Zelfs de allerbeste en
puurste theologie kan nog maar niet
heersende cultuurtradities omverwer
pen, laat staan als zij zelf hierdoor
beïnvloed ls.
MMzm
Drs. TINE GOVAART-HALKES
evrouw drs. Tine Govaart-
Halkes, presidente van het
Katholiek Vrouwendispuut,
met haar dynamische be
langstelling voor de vrouw in de
Kerk van nu, heeft de aanvang van
het Concilie in Rome meegemaakt.
Zoals ze zegt: ze is in de keuken
van het Concilie geweest. Reeds
heeft ze vorig jaar, op verzoek van
de K.A., een pre-advies uitgebracht
over de vrouw in de Kerk. De
nieuwe ervaringen en contacten
hebben haar visie verdiept en ver
scherpt. Van haar gefundeerde in
leving in de materie geeft ze in
bijgaande kolommen blijk. Zij zal
in de loop van het Concilie op de
verschillende facetten van het veel
zijdige onderwerp, zoals het, recht
streeks of zijdelings aan de orde is,
terugkomen.
wederkomt. Maar van de andere kant
zal een herbezinning op het celibaat
en een opvoeding daartoe gaan uit
wijzen dat een positieve waardering
van de sexualiteit betere voedings
bodem is van een evenwichtige be
leving dan een verkrampt couperen
er van; en dat een besef van eigen
menselijke onvolledigheid en een be
hoefte aan aanvulling door die an
dere menselijke bestaansvorm
waar dat mogelijk is bijzonder
verrijkend kan zijn.
Tenslotte is er de voor de leek in
het algemeen, ja voor de hele Kerk
verblijdende ontwikkeling in het theo
logisch denken, waarin o.m. de relatie
tussen priester en leek beklemtoond
wordt, die samen één volk Gods en
één koninklijk priesterschap vormen,
en dat naast de waarde van het ambt
ook die van het charisma onderkent,
dit geraakt worden door de Geest Die
waait waar Hij wil. Ook de theologie
krijgt meer oog voor de samenhang tus
sen hemel en aarde en wil eerder har
moniseren dan institutionaliseren.
Deze en vele andere symptomen zijn
redenen tot verheugenis en laten zien
dat ook in de Kerk een ander klimaat
aan het groeien is, de behoefte name
lijk om het mens-zijn zelf vollediger te
beleven, om meer aan het leven, meer
aan de geest dan aan de letter te
hechten, de behoefte ook aan meer
contacten onderling, aan meer harte
lijkheid in de Kerk, meer bezorgdheid
en minder isolement.
Het is door deze groei dat mij de
tijd gekomen schijnt (en ik ben bij
zonder dankbaar dat dit blad mij hier
toe de ruimte biedt) om als leken,
mannen zowel als vrouwen, creatief
hierop aan te sluiten en naar steeds
meer verbindingswegen te zoeken tus-
st i het pad der hiërarchie en dat van
de leek. Dat ik hier echter in deze
nieuw gegroeide sfeer en met het Con
cilie op de achtergrond juist ook voor
de vrouw unieke mogelijkheden zie
ten bate van de Kerk hoop ik in de
volgende bijdrage duidelijk te maken.
TINE GOVAART-HALKES.
(Advertentie)
H«t Iers»
Er z(jn tal van factoren voor dit on
volledige denken over de vrouw, ook
in de Kerk, aan te geven, waarvan
ik er hier enkele wil noemen:
a) een historiseren van bijbelplaat
sen, vooral rondom schepping en zon
deval van de mens in Genesis en van
uitspraken van Paulus. Het mag een
wonder van inspiratie heten dat de
auteur van het scheppingsverhaal, le
vend eeuwen vóór Christus, en de si
tuatie van de vrouw kennend uit zijn
eigen omgeving, toch het perspectief
zag van de elkaar aanvullende be
staanswijzen van man en vrouw en
van hun gezamenlijke cultuurtaak.
Dat hij tegelijkertijd de realiteit be
schrijft van de onderdanigheid der
vrouw, van lasten en pijnen is niet
verwonderlijk. Maar reeds voor Paulus,
en nog meer voor vele kerkvaders en
overigens grote denkers na hen, tot in
deze tijd, is de vrouw een Eva ge
bleven, niet in de zin van moeder van
alle levenden, maar van verleidster,
tot het kwaad brengende en dus te ver
mijden figuur
b) Hiermee hangt samen het neo
platonisch denken, dat in de moraai
en in de pastoraal aan het verdwijnen
is, maar nog steeds voorkomt: het
denken namelijk in de tegenstellingen
lichaam-ziel, stof-geest, waarbij de
eerste van lager orde werden ge
acht en eigenlijk „overwonnen" dienden
te worden, of minstens genegeerd en
geïsoleerd. De kijk op de sexuele di
versiteit man en vrouw is hierdoor
bepaald niet verrijkt, want de vrouw
zou dan juist door haar vrouw-zijn he
„geestelijk" leven in de Kerk kunnen
bedreigen. Misschien valt mede hier
uit te verklaren de veel te vrouwelijke
vroomheid die in de Kerk opgeld deed
mits we dan wel vrouwelijk in de be
perkte en dus verkeerde zin zien. Aan
sluitend namelijk op deze waarschu
wt gen tot ingetogenheid en wereld
vreemdheid, en op een zekere aange
boren religiositeit in de vrouw heeft
de pastoraal het tijdenlang meer ge
zocht in een binnenskamers-vroom
heid, met als gevolg vrees voor de
ruimte, zelfs om de drempel naar de
wereld te overschrijden. Bovendien
moest, ook weer juist bij de vrouw,
de devotie tot Maria goedmaken war
er aan werkelijke visie op de heilsge
schiedenis bij haar ontbrak, maar bleel
men steken in de devotie, zonder Ma
ria air eerste gelovige van het Nieuwe
Testament en als de volledig verloste
mens te zien.
o) Aansluitend bij deze angst voor
Eva's bekoringen moet ik hier uiter
aard ook noemen de structuur van de
hiërarchie in de katholieke Kerk: een
uitsluitend mannelijke en in celibaat
levende hiërarchie. Hoezeer de moti
vering hiervan In theologie en traditie
verankerd ligt, de beleving er van
heeft vaak tot gevolg gehad dat het
denken over en het omgaan met de
vrouw op jammerlijke wijze verarmd
werd. Daarom is naar mijn mening
het eerst nodige dat er menselijker
verhoudingen In de Kerk groeien, ln het
denken over de relaties tussen man en
vrouw, tussen priester en «eek, tussen
priester en vrouw. Pas clan ontstaat
de mogelijkheid en de openheid dat de
vrouw in de Kerk aanwezig is met
heel haar hart, heel haar geest, heel
haar verstand. Bovendien zien we op
de zojuist door m(j genoemde gebie
den zich veranderingen voordoen die
alle in eenzelfde richting voeren: meer
aansluiting bij het leven zelf.
e exegese is tot de bevinding ge
komen dat ze de teksten met be
houd van hun openbaringskarak
ter en de waarheidsboodschap
er in, meer ingebed moet zien in de
persoonlijke stijl en de tijd- en cultuur
gebondenheid van de auteur; dat men
in de brieven van Paulus onderscheid
moet maken tussen theologische uit
eenzettingen, als zodanig bedoeld, en
meer praktisch-pastorele wenken,
Er is een ander filosofisch denken
ontstaan en nog steeds groeiend dat,
hoezeer verschillend de diverse rich
tingen ook mogen zijn, in elk geval
meer de eenheid beklemtoont van geest
en stof, van ziel en lichaam in de mens,
beter gezegd de mens ziet als bezielde
lichamelijkheid: twee componenten die
elkaar nodig hebben en ook doordrin
gen om de mens zo volledig mogelijk
mens te doen zijn. Hierdoor is een an
der begrip en een positiever denken
over de sexualiteit ontstaan die nu ge
zien wordt als een opgave tot eigen
zijnswijze en tot ontvankelijkheid voor
aanvulling door die andere bestaans
vorm.
Dat hiermee de beleving van het
celibaat ook ten nauwste samen-
nangt, behoeft wel geen betoog.
Enerzijds zal binnen de Kerk, ook
voor de gelovige leek, duidelijke;
moeten worden dat de vrilwillig ge
kozen maagdelijkheid een bijzonder
kostbaar teken is dat een eschato
logische werkelijkheid uitbeeldt, nu
reeds in deze „tussentijd": het vrij
zijn voor de Heer ais Hij eenmaa!
(Advertentie)
Vele kinderen beschouwen hun fiets als
„een ding dat rijdt". Zolang dèt maar
het geval is vinden ze het wel best. Maar
van zorg voor dat kostbare bezit is, na
een veelbelovend begin, meestal geen
sprake meer. Het gevolg van verwaarlo
zing is: gevaar, ln ons intensieve verkeer
is een veilige fiets noodzakelijk. Kinde
ren zien dat meestal niet in. Laten de
ouders zich dus bezinnen en zorgen dat
er niets aan de fiets hapert. En de vak
man de fietsenhandelaar heeft er de
beste kijk op. Stuur ze daarom morgen
nog met hun fiets naar hem toe al is
het maar voor controle.
e Engelse vrouwen zijn, als het
op breien aankomt, meer ver
woed dan welke Europese vrou
wen ook, zegt men. In de eerste
acht maanden van dit jaar hebben ze
met z'n allen reeds een gewicht van
131 miljoen kilo wol omgezet in pull
overs, vesten, slipovers, dassen en wat
men nog meer op lange naalden steek
voor steek te voorschijn kan brengen.
Met die 131 miljoen kilo hebben ze een
record gevestigd. Het is een miljoen
kilo meer dan het jaar ervoor.
In zijn beroemde boek „Baby- en kin
derverzorging" leert hij moeders onder
andere hun eigen overgevoeligheid als
de baby net is geboren, met een korrel
tje zout te nemen en hij geeft tegelijker
tijd aanwijzingen hoe daar over heen te
komen. Hij leert ze op een prettige
manier met de baby om te gaan en
van hem te genieten zonder dat ze het
gevoel krijgt dat ze bezig is hem voor
eeuwig te bederven wanneer ze wat lan
ger tegen hem lacht dan strikt nodig
is of even ingaat op zijn huilbui. Hij pro
beert haar ook de verschillende manie
ren van huilen te leren onderscheiden:
huilen voor «en natte luier of voor buik
pijn, huilen voor honger of gewoon zó
maar, omdat de baby zijn stem wil la
ten horen. Hij drukt vooral steeds alle
moeders op het hart dat er geen gemid
delde baby bestaat en dat er dus ook
geen uiterste termijn is om te leren
zitten, kruipen, praten of lopen. „Ge
niet van uw kind zoals het is en denk
niet aan wat het niét heeft of kan"
is een gelukkige stelregel waar veel
ouders lering uit kunnen trekken.
Ongeveer vijftien miljoen moeders
heeft dr. Spock zo inmiddels ai gesteund
bij de eerste wankele passen op het ge
bied vah babyverzorging. In achtentwin
tig talen werd het boek bewerkt: voor
Nederland door de kinderarts dr. Fie-
deldij Dop. Er wordt geen situatie in
vergeten, geen vraag is de schrijver te
onbelangrijk om op in te gaan. Dr.
Spock geeft niet altijd een pasklare op
lossing maar en dat is juist het knap
pe hjj geeft de lezende moeders zelf
het antwoord in de mond. Een moeder
met al oudere kinderen die Spock leest
krijgt toch niet het tevoei dat ze alles
al heeft verknoeid. Integendeel: dr.
Spock is te veel mensenkenner om
iemand te ontmoedigen. Trouwens, dat
zou een averechtse uitwerking hebben
in de opvoeding en dat wil hij koste wat
kost, juist vermijden. Hij war kinder
specialist te New York van 1933 tot 1947
en werd in 1951 benoemd tot hoogle
raar te Pittsburgh. Thans is hij verbon
den aan de Western Reserve University
te Cleveland (Ohio) waar hij kinderver
zorging doceert.
Hoewel in zijn beroemde boek,
waar zoveel „Spockkinderen" profijt
van hebben getrokken, wel degelijk
plaats is ingeruimd om voedings
stoornissen en eetmoeilijkheden te be
spreken. heeft hij het toch, gezien de
talrijke problemen die daardoor kun
nen ontstaan, nodig geacht onlangs
mmm
DR. B. SPOCK
vijftien miljoen moederzweren bij hem.
een boek te schrijven dat uitsluitend
daarover gaat. In samenwerking met
de voedingspecialist Mirjam Lowen-
berg heeft hij „Eten met plezier" het
licht doen zien. Voor Nederland is
dat weer bewerkt en ingeleid door dr.
Fiedeldij Dop.
Het boek begint met de voeding van
de aanstaande moeder, daarna komt
die van de baby, de kleuter en tenslotte
volgen aanwijzingen voor het gehele ge
zin. Er zal geen calorie of eiwit ont
breken, geen vitamine te weinig, geen
gram vet te veel worden gebruikt als
er gekookt werd „a la dr. Spock". Niet
e wintermode is ditmaal erg kleu
rig, erg optimistisch. Dat past
wei bij de herfsttinten buiten die
het zo lang uithouden. Maar toch
is er wel eens aarzeling bij de vrouw
die haar zinnen op iets kleurigs heeft
gezet. Krijg je daar niet gauw genoeg
van? En kun je er het volgend jaar ook
nog mee lopen? Wat dat laatste betreft
kan het dan interessant zijn om alvast
te weten, dat de modekleuren voor het
volgend jaar winter al vast liggen. Van
het Nederlands Instituut voor de Da
mesmode kregen we zojuist de interna
tionale kleurenkaart voor de winter
1963-64 toegestuurd. Bij de 21 tinten die
daarop voorkomen zijn er vijf tinten
rood en paarsrood, vari rode kool tot ro-
zebottel. Er zijn vijf tussenkleuren in
blauw en blauwgroen en blauwpaars,
er is ook turkoois. Mosterd is er ook.
Groen is totaal afwezig. Dat is dan de
theorie. De praktijk valt nog wel eens
anders uit. Dit tot troost voor wie nu
net van groen houdt!
altijd zal iedere moeder met een druk
gezin tijd en zin hebben om de maal
tijden vooral die van tussen de mid
dag zo te versieren als hn dat srans
zou zien met rauwkost er»' d©
maar ze kan toch in grote lijnen zün
richtlijnen volgen als ze begrijpt waar
het om gaat en daar is hij bijzonder
duidelijk in.
HU pleit Dij siecht-eteiide kinderen
voor niet te volle borden en voor
„landschapeten" (met kleuren en
hoogteverschil), hij pleit voor het niet
te lang aan tafel laten zitten van het
kind dat al klaar is als de groten nog
willen nakaarten; hij ziet ze graag op
een gemakkelijke stoel die goed bU de
tafel past.
Van dit hoek „Eten met plezier", uit
gegeven bij Contact te Amsterdam en
verkrijgbaar tegen de prijs van ƒ4.90,
kunnen inderdaad veel kinderen en hun
moeders plezier beleven bij het eten.
G. S. da W.
(Advertentie)
LANGE VEEKSTKAA1 10 TEL 11493
BERLIJN, nov. De 41-jarlge Ber-
ljjnse Hildegard Seidel heeft ten aan
schouwen van ruim zeshonderd mensen
de titel „beste huisvrouw van Duits
land" in de wacht gesleept.
De strijd speelde zich af ln de grote
sporthal te Bei'Hln. Acht uur lang
moesten de mededingsters onder het
deskundig toezicht van een ,;ury laten
ien wat zij presteerden op bet gebied
van het bakken, brood klaarmaken,
koffie zetten, overhemden strijken, ba
by verschonen etc. Mevrouw Seidel,
die drie kinderen tussen de 18 en 20
jaar heeft, kwam tenslotte als over-
winnares uit de bus Zy kreeg een
„gouden" kroon, een sjerp, een zilve
ren bokaal en voorts nog een auto en
"i. reis van drie weken door de V S.
in 1963 zullen diverse andere Euro
pese landen, waaronder Nederland,
hun beste huisvrouw kiezen. Eind no
vember zal dan in Parijs de beste huig
vrouw van Europa gekozen worden.
Maar wat is eigenlijk goed, beter en
best var „de" huisvrouw?
Advertentie)
(Advertentie)
SCHOONHEIDS. PREPARATEN
1 E LI 1.9 0.5 i - KOKIE LU <4 BAAN - ZUiOFLEiN OUDEDUK - WEISSENBRUCHLAAN
Alleen bij Uw kapper
Er is een nieuwe mode in Parys ge"
ianeeerd voor diegenen die koude han«
den krqgen tijdens het ophouden va»
een paraplu als bescherming tegen re
gen en sneeuw. De oplossing bestaat
uit een boven het handvat en aan ds
stok bevestigde halve mof van warms
stof of bont, waarin men de hand kart
houden zolang men de paraplu bovert
het hoofd houdt. De Parijzenaars no»
men het een „protégé mains", aldus IN"
zen wij in het Textiel-vakblad.