Weids altijd panorama rusteloze van zee de De ander als medespeler Blij ven Duitsers Duitsers? V Wouter Paap over Mozart BOEKHANDEL winants BOEKHANDEL G0VERS N.V. „Urbi et Orbi" DE BIJENKORF Amerikaanse Rus schreef een ABC der natuurwetenschap Korte sociale psychologie W Portret van een muziekgenie E D BOEKHANDEL LEBESQUE IN CHRIST0 Fontein-boeken beste boeken Gouden boekjes ÏONS VITAE KLEIN missaal VITA VERA Veel interesse in de geschiedenis van het leven Douanenu - straks Drie boeken vol verontrusting Heerlen m. <04440) 43 ei „HET BOEKHUIS" boekhandel van gastel y°°R AL UW BOEKEN NAAR: Boekhandel ^°®kh. H. L. Huyser n.v. blommesteijm n.v. Expeditie De aartsvaders Boekh. G. Mosmans Zn \07A ET VETEKA 12 WOENSDAG 14 NOVEMBER 1962 boekhandel „Oisterwijk" BOEKHANDEL LUDA Boekh, Margriet Zeguers „RADBOUD" boek- EN KUNSTHANDEL v/h van Wees Boekhandel H. Coebergh 1 jeugd miss aaX 1 1 met prachtige FOTOS_J Boekhandel Edele Brabant Zandvliet's Boekhandel vAN DE MEULEN'S boekh. ROKIN 130 AMSTERDAM TELEFOON 020 -37624 en 37586 Gebedenboek voormeisjes] *S"ANDEL ADR. heinen H- STUMPEL HOORN N.V. 9? Nieuwe formule Atomen regeren BOEKHANDEL CR0LLA SAMEN LEVEN IN HUWELIJK EN GEZIN GEHUWD EN ONGEHUWD UITGEVERIJ PAUL BRAND N.V. Hilversum Zie voor onze nieuwste uit gaven, de kleurenpagina's 14 en 15 van de cadeaugids die de boekhandel u deze dagen thuisbezorgt. DE FONTEIN UTRECHT H. Verhagen-De Reijdt N.V. M. 00MENS' BOEKHANDEL Haast het raadhuis Limbrichterstraat 44 - SITTARD Telefoon 04490 - 22 23 PGEBEDENBOEK VOOR 1 JONGE MA NNEN Stationsstraat 17 - Oisterwijk Telef04242 - 22 27 Pe op deze pagina besproken D°eken zijn verkrijgbaar bij: Nieuwstraat 10, Eindhoven Tel. 04900—25916 „La joie des livres" "fijthof 34 - MAASTRICHT Telefoon 04400-186 25 V°OR AL UW BOEKEN NAAR: BAKKERSTRAAT21 - UTRECHT Tel. 030 - 123 36 Langestraat 86 - AMERSFOORT Telefoon 03490 -15963 VOOR AL UW BOEKEN: HAARLEM oude Gracht 74 - Tel. 17517 M. van ROSMALEN Vght, Kerkstr. 2, tel. 04100-38480 Uden, Markt 14, tel. 04132-577 Haarlemmerstraat 117a LEIDEN Tel. 01710 - 2 04 21 (A. J. W. de Boer) Langestraat 87 - ALKMAAR Telefoon 02200-129 06 6steinde, hoek Jan Hendrikstraat, HAAG - Telef. 070-1173 37 Voorstraat 12—12 A DELFT Telefoon 01730-2 38 20 0ütANs, JEUGDLECTUUR, ®en pracht verzameling boeken K_ °P het gebied van kunst. ^TR.27 - 's-HERTOGENBOSCH "el. 04100 - 3 00 12 Boek- en Kantoorboekhandel ®rote Noord 83 Hoorn Telefoon 02290 46 92 De grootste r.-k. boekhandel van het Gooi V HILVERSUM --Straat 14 - Tel- (02950) 16251 iiniiiiiiiniiiiniiniiiiniiiiniiiiiiiiiiniiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiinniiniiiiiinnHiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiHiiiniiiHiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniinniiiiniiiijiiiniinMnniiiiiniiiiiHiniiniiiiiiiijj Sint Nicolaas' Boekenvenster j niiiiiiMHiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiHMiiiiHMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiriiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiititiiiiiiiriiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMi.'T: De oorsprong van het aardse leven en een groot deel van zijn evo lutie moet men in het water van de zee zoeken. Water is de meest belangrijke substantie van het leven. De Amerikaanse geleerde Roger R. Re- ville zegt het heel dichterlijk: „Het oude idee van de aarde als moeder van alle leven heeft een nieuwe beteke nis gekregen. Wij geloven nu dat de oceaan de moedermelk was die de kin deren der aarde voedde." Het valt daarom te begrijpen dat de zee momen teel zo'n grote aantrekkingskracht uit oefent op de wetenschappelijke onder zoekers en dat de oceanografie als wetenschap een steeds voornamer plaats gaat innemen. Vooral tijdens het jong ste Geofysische Jaar heeft men zich op het onderzoek van de zee en haar ge heimen geworpen. Daar komt nog bij dat de oceaan sporen moet verbergen van hef aardse begin (b.v. in afgeslo ten „fossiel" water)sporen die waar schijnlijk ook iets meer kunnen vertel len over de geschiedenis van de Melk weg waarvan de aarde een der oudste onderdelen schijnt te zijn. Oceanogra fen willen deze geheimen leren kennen, daarvoor zijn zij speurders bij uitstek. Tal van praktische redenen ondersteu nen in deze tijd van de toegepaste na tuurwetenschappen dit nobel streven. De zee maakt maar liefst twee derde deel van onze aardbol uit en de mens vraagt zich af at de steeds groeiende behoefte aan voedsel en mineralen niet uit de zee gedekt zou kunnen worden. Hfl wil voorts het klimaat regelen dat van de oceanen en de atmosfeer af hangt en hij moet de zee benutten als stortplaats voor het meest gevaarlijke vuilnis van deze moderne eeuw: radio actief afval. De oceanen en zeeën ruim 225 miljoen vierkante kilometer groot en zo immense hoeveelheden water bevattend dat als ze gelijkmatig verspreid zouden worden over de aarde alles 2600 meter er onder zou staan bieden een won dere wereld met een fantastisch land schap. Bergketens, veel hoger dan de aardse toppen rijzen op en in de diepste troggen verdwijnt zelfs de Mount Eve rest nog tweeduizend meter. Onderzee se tafelbergen worden afgewisseld door diepzeevlakten zo glad als een spiegel, terwijl elders diepzeestromen duizend maal groter dan de Mississippi hun weg zoeken. Uit dit alles blijkt al wel dat de oceaan ook voor de geïnteresseerde leek een machtig en boeiend verhaal schuil houdt De Amerikaan Robert O. Cowen heeft dit» weidse „waterpanora- ma'' verbeeld in zijn boek „DE RUS TELOZE ZEE", dat verschenen is in de Bibliotheek voor Algemene Ontwik keling, een uitgave van G. J. A. Ruys te Bussum en Diogenes te Antwerpen Het levenslustige stiefzusje van de opera, zoals velen (in ons land althans) de operette willen zi%n, heeft zich sinds het begin van de vorige eeuw charmant en zelfstan dig tot rijpheid ontwikkeld: van een voudig zangspel is zij sinds Offenbach, Messager, Franz von Suppé, Strauss en Lehar geworden tot een brillante combinatie van zang, spel en dans, flonkerend en luchthartig, amoureus en veelal een tikkeltje „bourgeois" van onderwerp. De vele operetteliefheb bers in Nederland heeft het tot nu toe ontbroken aan een serieus naslagwerk, waar zij de nodige gegevens over dit genre konden vinden. In de Prisma reeks van het Spectrum te Utrecht is thans verschenen de Prisma Operette- gids van Giacomo di Foresta, „een landgenoot die zich jarenlang met het onderwerp heeft beziggehouden en al lerlei stof op dit gebied verzameld heeft". Hij heeft dit grondig gedaan en bovendien zijn materiaal overzichtelijk geordend, zodat men snel kan naslaan wat men weten wil over de internatio nale historische ontwikkeling (ook de musical en de Spaanse Zarzuela ko men ter sprake) en de chronologie van de operette, opkomst en bloei van de diverse gezelschappen en theaters in Amsterdam de biografieën der compo nisten met bespreking van hun werken, korte inhoud, premièredatum, even tuele grammofoonopnamen en filmen sceneringen. Achterin vindt men een personen- en zakenregister. Deze Ope- rettegids lijkt ons een onmisbaar boek je voor alwie nog een druppeltje Wie ner Blut in de aderen heeft! Met de te verwachten groeiende handel in de wereld, en die in Benelux en E. E. G. in het bij zonder, is er voor een boekje als „Douane, nu straks" zoals dat door F.E.D. is uitgegeven ongetwij feld plaats. In, uit- en doorvoer in een notendop is de ondertitel van dit ruim 80 paginas tellende werkje. Lat er in deze weinige bladzijden toch een zeer goede indruk van formaliteiten en do cumenten die nodig zijn en van tarieven die betaald moeten worden, verkregen wordt, pleit voor de deskundige wijze, waarop de inspecteur van dèr invoer rechten en accijzen, J. M. Bouma, de stof behandeld. Nu en straks. Veel aandacht wordt er besteed aan de wijzigingen die op zullen treden of reeds doorgevoerd zijn in het raam van de Europese econo mische samenwerking. Vooral daaraan ontleent het boekje voor velen, die in handel in industrie met deze zaken van doen hebben zijn waarde. P. B. (ƒ13.50; bij intekening ƒ12.25). Het laat zich in de helaas niet altijd even zorgvuldige vertaling van dr. J. H. Stock vlot lezen. Cowen schrijft over spannende ont dekkingsreizen o.a. van de „Chal lenger", de langste ononderbroken wetenschappelijke expeditie ooit ge houden; we aanschouwen de grillige koraalriffen, bezoeken verzonken eilanden, bestuderen de sedimenten op de bodem (het opeengehoopte zee-, lucht- en heelalstof); leren de ontzagwekkende kracht van de gol ven kennen en lezen geboeid over het voortdurend wordingsstadium van het strand. Over de zee als be waarplaats van warmte en leven, over het plankton, dat ook wel „gras der zee" wordt genoemd, de vissen en de zgn. „grazende" microsco pisch kleine diertjes weet Cowen wonderlijke dingen te vertellen. Za ken als „landbouw en mijnbouw on der zee" nu nog utopieën, maar straks ontegenzeglijk realiteit maakt hij de lezer veel duidelijker en dat op een manier, dat de aandacht steeds gevangen blijft. Ook de Amerikaanse Rus George Gamow beschikt over het talent inge wikkelde wetenschappelijke materie be grijpelijk te maken, al zijn zijn onder werpen wel wat moeilijker. Zijn drie delige „A.B.C. DER NATUURWETEN SCHAPPEN" heeft over de gehele wereld belangstelling getrokken. De boeken heten „De wereld der ver schijnselen", „Het onvoorstelbaar klei ne" en „Aarde en Heelal". Het eerste gaat over de klassieke natuurkunde: warmte, elektriciteit, magnetisme, licht, enz. en heeft als uitgangspunt de verschijnselen in ons dagelijks le ven zoals de regenboog, de telefoon, kokend water, geluid. In het tweede deel komt de microkosmos aan de beurt: de geheimzinnige wereld van het kristal, de molecuul en het atoom tot in zijn kleinste kernpartikels: het mu- en pi-meson en het hyperon. De titel van het derde boek spreekt voor zich zelf. De vertaling en de bewerking is van J. A. Meyer en N.V. de Went en de trilogie kwam ook uit bij G. J. A. Ruys te Bussum f 14.50 per deel; bij intekening ƒ13.25). Van de hand van Gamow is voorts „BIOGRAFIE VAN DE FYSICA": een geschiedenis van de natuurkunde. Elk hoofdstuk is gecomponeerd rond een enkele grote figuur. De auteur vond zo een nieuwe formule voor het populairwetenschappeljjke boek over de natuurkunde: gelijke aandacht voor de „human interest" en voor zijn baan brekend werk. Zo wordt men o.a. in gewijd in het proces van Galile'i en over de wetten van deze Florentijn, die het met de Kerk aan de stok kreeg. Gamow vertelt over zijn persoonlijke ontmoetingen met de Deen Niels Bohr maar geeft eveneens een exacte en hei- De bodembewónende hengelvis Gala- thea.ta.uma Axeli, gevangen door de Galathea-expeditie in de diepzee en genoemd naar de voorzitter van het expeditiecomité. In de bek een gevorkt lichtorgaan. Illustratie uit „De rusteloze zee". dere uiteenzetting van diens atoom model. „Biografie van de fysica" verscheen in de nieuwe Palladiumreeks, een ge zamenlijke paperback-uitgave van W. de Haan te Zeist, Van Loghem Slaterus te Arnhem en Standaardboekhandel te Antwerpen. In dezelfde serie kwam verder uit „Geheimschrift der aarde' de zevende druk van een historisch- geologische en paleontologische „clas sic" van dr. I. M.v d. Vlerk en dr. Ph. H. Kuenen. Deze „drie miljard jaar geschiedenis van de aardkost en haar bewoners" is reeds twintig jaar op de Nederlandse universiteiten en hogescholen bij beginnende studenten als handleiding in gebruik. Voor buiten staanders echter, die zich in de „taal der stenen" en de historie van de aard bodem en het leven willen verdiepen, is het een uitermate geschikt werk al gaat het wat dieper op de zaken in dan een voor dit doel geschreven po pulair boek. Tal van tekeningen en vijftig pagina's foto's verluchten deze paperback, die van de lezer veel in teresse en een basis-opleiding vereist. De Nazi's waren in 1942 zo ver dat zij in staat geacht moesten wor den de idee van de atoombom te verwezenlijken. Pas na de oorlog is bekend geworden dat Hitier niet in het geheime wapen geloofde en het Duitse kernonderzoek liet toespitsen op het project van een atoommotor'' Wie weet hoe de oorlog zou zijn af gelopen als de beslissing anders was gevallen? De geschiedenis van de ontdekking van het atoom is een spannend verhaal, dat EGON LARSEN vertelt in zijn „ATOMEN REGEREN DE TOEKOMST", vertaald door dr. J. H. van Breda en verschenen bij H. Nelissen te Bilthoven (f 9.90). Er wordt ons ook een beeld ge schetst van het toekomstig atoomtijd perk. Naslagwaarde krijgt het boek door een uitgebreide termenlijst en een register, terwijl er voorts me dedelingen in staan over het kernener getisch onderzoek in ons land. „DE GESCHIEDENIS VAN HET LEVEN" wordt verhaald in een boek onder deze titel van H. E. L. Mel- lersh, een uitgave van, F. G. Kroonder te Bussum (ƒ11.90). Mellersh besteedt Albert Einstein op 26-jarige leeftijd terwijl hij zijn eerste publikatie over de relativiteitstheorie voordraagt. Illus tratie uit „Wereld der verschijnselen" ook aandacht aan de ontwikkeling van het gevoelsleven (instinct, liefde, aan hankelijkheid), aan de erfelijkheid en de evolutietheorieën. Nu o.a. door de benadering van Teilhard de Chardin de interesse in deze zaken groter is dan ooit, is dit met foto's en tekeningen geïllustreerde werk voor de leek die niet zo diep wil graven, een mooi be gin. Engels-lezende belangstellenden in de ruimtevaart moeten zich „MAN AND SPACE" van Ralph E. Lapp verschenen bij Seeker and Warburg te Londen, aanschaffen. De ruimtevaart zoals die zich tot het jaar 1970 zal ontwikkelen, wordt er deskundig in be schreven. Lapp twijfelt niet aan de technische mogelijkheden van interpla netaire vluchten met fotono- of kern raketten. Een begerenswaardig bezit voor ruimte-vaartenthousiasten. (21 sh.). J. W. Camilo José Cela wordt niet ten onrechte de Spaanse Hemingway genoemd. Dit kan men vaststellen na lezing van zijn roman „La Colmena", die in een Nederlandse ver taling van dr J. G. Rijkmans onder de titel „De Bijenkorf" verschenen is. Cela, een der bekendste nog levende Spaanse schrijvers, wiens controverse met het Franco-regiem thans bijgelegd schijnt, wil naar hij zelf opmerkt een stuk leven vertellen, stap voor stap, zonder terughoudendheid, zonder vreemde situaties, zonder barmhartig heid. Aangrijpend realisme, zonder vertekeningen, maar vol warme men selijkheid, soms ook vol humor, ook al moeten zijn beelden dikwijls keihard en bepaald weerzinwekkend zijn. De Bijenkorf schetst het leven in onze tijd in een grote Spaanse stad, een maatschappijbeeld, waarvan de toeris tische bezoeker slechts de schone schijn kan ervaren, die dan ook door de Spanjaarden zelf met graagte in stand gehouden wordt. Cela's verdien ste is in dezen zijn realiteitszin, welke hem zelf ten tijde van de Burger oorlog falangist in conflict moest brengen met Franco en de zijnen. Hij tekent een samenleving, die beheerst wordt door de honger, dat de eeuwen door in Spanje welbekende en inspi rerende verschijnsel, het dagelijks leven van mensen en karakters, Het zijn niet enkel verdrietelijkheden, waarvan men in De Bijenkorf leest. Maar de gelukservaringen zijn door drenkt met een bitterzoete aroma. Trait-d'union van hetgeen verhaald en dikwijls herhaald wordt is het café van dona Rosa, met haar stamgasten en hun kennissenkring van velerlei rang en stand: kleine en grotere artisten, prostituées, chronisch zieken, notabe len, oude en jonge mensen zoals ze overal ter wereld zijn, maar zich heden ten dage nog in Spanje in uit zonderlijke omstandigheden gedoemd zijn te vertonen. W, v. Opz. N.a.v. „De Bijenkorf" Camilo José Cela J. M. Meulenhoff - Amsterdam 1962. at is sociale psychologie? Op een eenvoudige vraag past een eenvoudig antwoord. Dat kan men vinden in het boekje „De ander als medespeler" van dr. W. A. 't Hart. Zijn antwoord komt hierop neer. De mens is van nature sociaal aangelegd. Hij kan echter toch bijzon der onsociaal handelen. Dat komt om dat hij een a-sociaal driftleven heeft. rjjwel tegelijkertijd zijn niet min der dan drie boeken verschenen, die de titel van een dezer boeken, Duitsers blijven Duitsers, op ver ontrustende wijze schijnen te bevesti gen. Het zijn: Duitsers blijven Duit sers van Gudrun Tempel, Het nieuwe Duitsland en de oude nazi's van T. H. Tetens en Les longs couteaux van Lo rain Noël Kemski. Het boek van Gud run Tempel is in een goede vertaling van J. W. Hofstra uitgegeven bij Becht te Amsterdam; het boek van Tetens in de vertaling van Hans de Vries bij Stok in Den Haag, en het boek van Kemski bij Gallimard, Parijs. Het Franse boek is een roman, de twee andere zijn vertogen. Gudrun Tempel is een Duitse, die jarenlang in Engeland heeft gewoond en daar nog verblijft, maar enige tijd naar haar vaderland is teruggekeerd om in München te promoveren tot doctor in de geschiedenis. Haar boek heet eigenlijk Deutschland? Aber wo liegt es? De vertaling van Hofstra is dus tamelijk vrij, maar de inhoud van het boek dekt volkomen de titel die de vertaler heeft verzonnen. Wat de schrijfster tijdens haar ver blijf in Duitsland heeft ontdekt, heeft haar enigszins verbijsterd. Deze ver bijstering heeft zij kenbaar gemaakt in een reeks artikelen in de Sunday Times, die nu in boekvorm zjjn ver schenen, aangevuld met een hoeveel heid correspondentie naar aanleiding van haar beschouwingen. Volgens Gud run Tempel zijn de Duitsers nog niet veranderd. Ze lijden nog steeds aan hun Tuchtigkeit, zijn nog altijd bereid een leider te volgen, als hij maar hard genoeg schreeuwt, en zien in hun Wirtschaftswunder een aansporing om te volharden in hun oude hebbelijk heden. Op Adenauer heeft ze veel kritiek. De rassenwaan is nog lang niet verdwenen, integendeel. De naïeve Duitsers hebben in overgrote meerder heid Hitier gewild, en van de Joden- en uiterst kundig portretschilder betoont zich Wouter Paap in zijn boekje Mozart, portret van een muziekgenie" (Prisma nr 784, Het Spectrum) nader uitgewerkte be schouwingen naar aanleiding van zijn beknopte inleidingen bij de Mozart se rie die het Kunstmaandorkest dit sei zoen voor de KRO-televisie geeft. Zoals een meester met het penseel, zo geeft ook Wouter Paap met vlotte pen, ge schraagd door een gedegen vakkennis, zijn eigen visie op zijn model. Door wisselende belichting benadrukt hij steeds een ander aspect: Mozart in zijn tijd, zijn milieu, zijn verhouding tot zijn medemensen, tot zijn eigen muziek en die van zijn collega's-compo nisten; dit geschiedt zodanig, dat de persoon van het Salzburger muziekwon- der voortdurend krachtig doorstraalt. Hij neemt snapshots uit zijn familiele ven, citeert aanhalingen uit brieven en gesprekken en laat zijn eigen gevoel waar dit te pas komt een woordje meespreken, zoals bijvoorbeeld blijkt in zijn duidelijke sympathie voor Uon- stanze, Mozarts nogal eens miskende levensgezellin. De veine van deze auteur, om essen tiële dingen over muziek te vertellen op een ook voor leken begrijpelijke manier, maakt dit werkje interessant voor een wijde kring van lezers: com ponisten en executanten kunnen nenige behartigenswaardige uitspraak van Mo zart in hun zak steken (Kostelijk is bijvoorbeeld zijn typering van de kla viervirtuoos Clementi als een „bloszer Mechanikus" terwijl hij elders een vio list prijst omdat zijn weergave van een' lastige passage een „moeiteloze in druk" maakt). Maar ook voor leken en liefhebbers zijn er veel saillante bijzonderheden in te vinden, die in plichtmatige biografieën niet aan bod komen: voor een lijvig standaardwerk neemt men niet zo gemakkelijk de tijd en voor een „vie romancée" bestaat wel eens enige huivering! Ook voor ge huwden en opvoeders zijn er hoofdstuk jes die tot nadenken stemmen: de zich zelf wegcijferende toewijding, waarmee vader Leopold zijn eigen carrière op offerde om zijn zoon Wolfgang groot te maken, evenals het begrip en de inspiratie, die Constanze voor haar echtgenoot ontwikkelde, worden uit voerig belicht. „Kerk en loge" zal voor vele lezers eindelijk klaarheid brengen in de lastige kwestie, wat Mozart nu eigenlijk met de vrijmetselarij te ma ken heeft gehad. Intrigerend is het ten slotte voor ons Nederlanders om te lezen over de grote invloed, die de Nederlander baron Van Swieten in dit componistenleven heeft gehad: als di recteur van de Hofbibliotheek in We nen was hij aldaar de gist van het muziekleven; als huisvriend van de fa milie Mozart heeft hij Wolfgangs scheppingskracht beslissend bevrucht "e hem in kennis te brengen met het oeuvre van Bach en Handel; hun werk was taboe in die tijd, het contrapunt was ouderwets, en het Wohltemperierte Klavier betekende voor de ionge com ponist een overrompelende ontdekking! Maar verder geen onthullingen meer: men neme en leze! de de on- vervolging in de eerste jaren van nazi-heerschappjj hebben ze niet helft geloofd, hoewel de gruwelen der hun ogen zijn bedreven. Enz. enz. Hier en daar redeneert de schrijfster een beetje warrig en met zichzelf in genomen, maar haar boek ademt on gerustheid en waarschuwt nadrukke lijk. N Tetens' boek verzamelt een reeks, een lange reeks, feiten, die er op wijzen, dat zeer veel hoge posten in het huidige West-Duits- land door oude nazi's zijn bezet en wel in die mate, dat ze de macht vrijwel in handen hebben. Ze wachten slechts op de kans om weer te kunnen losbarsten. Noem uit de vele voorbeel den, die Tetens aanhaalt, alleen maar een kwestie als de zaak-Zind en de zaak-Ilse Koch, en ge staat aan de kant van de schrijver. De zaak-Zind is uitvoerig in de kranten vermeld. Zind was leraar. Ludwig Pankratz Zind, een felle oiud-nazi, ontmoet in zijn woonplaats Offenburg de joodse koopman Lieser en valt hem aan met hatelijkheden en scheldwoorden, die uitlopen op een belediging van Lieser. Het is weer het oude lied: de nazi's hebben helaas vergeten, ook deze Jood te vergassen. De discussie en het hele misselijke geval gaan als een vuurtje rond in het stadje van 28000 inwoners. Vrijwel iedereen staat aan de kant van Zind. De autoriteiten proberen de zaak in de doofpot te stoppen, maar er komt toch een rechtsgeding van. als de affaire in de openbaarheid is gekomen. Het publiek demonstreert vóór Zind. De man is gestraft, maar het veront rustende is. dat de Duitsers aan zijn kant staan en niet aan de kant van de beledigde. Op bladzijde 193 ver meldt de auteur, dat de Amerikanen het gewenste leger van een half mil joen Duitsers niet bij elkaar konden krijgen, als ze niet een hele troep oor logsmisdadigers vrijlieten. Onder hen was om een pikant voorbeeld te noemen Ilse Koch, een sadiste, die ontelbaar veel gevangenen in Buchen- wald heeft doodgemarteld. Ze was tot levenslang veroordeeld. Ze heeft één jaar in de gevangenis doorgebracht, na haar veroordeling. Er kwamen pro testen uit de hele wereld, maar Ilse loopt vrjj rond. Deze twee verhaaltjes kunnen aangevuld worden met nog een hele reeks. Men leze daartoe het boek van T. H. Tetens. Tenslotte de roman Les longs cou teaux van Kemski. Neen, Kem ski vertelt niet die barre ge schiedenis, die onder de titel „de nacht der lange messen" de historie in gegaan is. Dat is al verteld en meer dan eens. Hij brengt ons in ge zelschap van een troepje S.A.-mannen ten tijde van en vooral even vóór de moord op Röhm en zijn trawanten. We horen de heren hun schunnige praat verkopen, zien hen bezig tijdens de marteling van een hoogleraar in de filosofie, vernemen hun opvattingen over Fransen, Engelsen, Joden, Duit sers, opvattingen die ze ten beste geven op hun zwelgpartijen, waar ze zuipen en stinken als zwijnen, winden latend met verbazingwekkende volhar ding, en naïef en sentimenteel en in hoge mate schunnig zwetsen over vrou wen. De taal van Kemski is vrijwel doorlopend weerzinwekkend, maar men kan niet ontkennen, dat ze bijdraagt tot karakterisering van zijn „helden" Als alle bladzijden achter de rug zijn bijna 300 royale pagina's is het schilderij wel compleet. Een onfris schilderij, om u de waarheid te zeggen. Dbg. Zijn sociaal-zijn komt dus niet zoveel tot uitdrukking in wat hij is, alswel in wat hij doet. Zijn sociale aangepast heid is dus geen eigenschap, maar veel meer een opgaaf. Bij het ver werkelijken van die opgaaf speelt het milieu een grote rol, ja de grootste rol tegenover de a-sociale driften van het individu. Het vervullen van die opgaaf maakt het individu tot mens. Daarbij behoeft hij de ander als „medespeler". Ik doe een paar grepen uit de hel dere betoogtrant van ar. 't Hart. Tot het milieu waarin da jonggeborene wordt opgenomen behoort ook de naam die hij lyijgt. De naamgeving is een erkenning van zijn persoon zijn (de voornaam) en tegelijk van zijn opgenomen-zijn in de familie (de achternaam). Een bijnaam ls binnen de familie een uiting van In tieme populariteit, maar ook In een afgescheiden groep. bijv. de on derwereld; buiten die groep ver wekt de bijnaam ergernis. Het gezin is voor het kind intieme liefdesgemeenschap, waarin het zich gevaarloos kan ontplooien, en ook so ciaal experimenteerveld. Het onder vindt daar ook dat het zich te richten heeft naar normen buiten hem. Hier ontstaat het wij-gevoel, de beslotenheid tegenover de buitenwereld, maar ook de gemeenschapszin. Na het gezin is de school een nieuw milieu. Het is nu een rechtsgemeen schap waar het kind in binnentreedt. Hier heersen zakelijke regels, met een objectieve controle. De schooltaak be gint en eindigt op een vast uur. Er is een vast rooster van werkzaamhe den, die verschillend gewaardeerd wor den; de een vindt rekenen prettig, de ander tekenen. De psychische tijd wordt daardoor intenser beleefd. Som mige uren gaan te snel, andere willen maar niet om gaan. Het vraagstuk van de gei rratie- breuk na 1945 is verontrustend. Vooral de rol van de vader in het paedago- gisch samenspel is verschoven. Zijn opvoedingstaak komt in het gedrang door extra arbeidseisen. De normen hebben in het moderne gezin hun ver trouwde geldigheidskarakter verloren. Een relativerende wereld- en levensbe schouwing werkt verwarrend op de kin deren. Wat is het gevolg? Een anti- autoritaire houding by de jongeren. Maar het begrip voor de jeugd is ook bil veel ouderen omgeslagen tot sen timentaliteit, Men is aan het jeugd-zün een overwaarde gaan toekennen. Een symptoom daarvan ziet men in de moderne reclame. De late puber wordt als „referentie-model" voorge houden. De „teen-ager culture" is ont staan. Drank en sigaretten worden in advertenties vooral door jonge mensen genoten. Dit is commercieel voordelig, maar sociaal-psychologisch zeker niet onbedenkelijk. ,Er is nu een speciale puberteitspro- biematlek in onze maatschappij ont staan. De pubers zijn aan zichzelf over gelaten. Zp zien zeer scherp de fouten van, maar nemen geen deel aan de samenleving. Zij zijn, door de relative- Alnë. van buisgezin, alleen gelaten. Achter hun scepticisme schuilt een gro te eenzaamheid. Wat de schrijver tenslotte zegt over rassenvooroordelen, politieke ideolo gieën en de autoritaire persoonlijkheid is bijzonder duidelijk en kernachtig ge formuleerd. Hij is ,een groot bewonde raar van de schrijver Georges Simenon en. haalt dikwijls uit diens werken aan. Hi) is ook de schrijver van „De psycho logie avn Maigret". v. E. Dr. W. A. 't Hart, „De ander als mede spelerUitgever^ Het Spectrum, 1962, e verhalen over de aartsvaders, zo luidt de volledige titel van dit uiterst leerzame boekje, sa mengesteld door p. drs. F. van Trigt s.m.a. Het gaat over veertig hoofd stukken van het Boek der Schepping, waarin het leven van de aartsvaders wordt verteld. Met grote kennis van za ken wordt hier een nauwkeurig tijds beeld getekend, de woorden en daden van de hoofdpersonen worden verklaard in hun diepere zin, zodat de lezer lang zamerhand iets begint te vermoeden van de heilsbetekenis van de veelal ieder vertrouwde verhalen. Het is ongetwij feld boeiende lectuur, die bovendien het voordeel heeft de smaak uoor het Bij bellezen te ontwikkelen. Het boek is uitgegeven in de reeks „Woord en Beleving" van de firma Lan- noo te Tielt, Den Haag. „HUIS OP DE HOEK" Stationsstraat 17 - Valkenburg Tel. 04406 26 28 Dezer dagen verschijnt een nieuw boek van Dr. C. J. B. J. TRIMBOS Inhoud: Terugblik op het westerse ge zin - Ons huwelijk in de maak - Ons gezin in de maak - De verbondenheid in huwelijk en gezin. 230 blz., gebonden 8.90. Bovendien komt dezer dagen gereed de zevende druk, 61ste—70ste duizendtal van zijn boek Inhoud: Sexuele opvoeding - Zelfbevre diging - Verloving - Liefde in het hu welijk - Liefde en sexualiteit - Het on gehuwde bestaan - Homosexualiteit - Kinderloosheid - Geboorteregeling. 226 blz., ingenaaid 6.90. Verkrijgbaar in de boekhandel en bij DRUKKERIJ EN BOEKHANDEL H. TIMMERMANS Steenweg 7 Tel. 04750 -28 34 ROERMOND Vijf pracht St. Nicolaas-etalages in vijf kamers overzichtelijk getoond Sinds 1900 LOMSTRAAT 12 - VENLO Telefoon 04700 - 2220 BOEKHANDEL Kerkstraat 39 - Telef. 04920 - 29 00 HELMOND MARKT 27 's-HERTOGENBOSCH Postbus 9 - Telef. 04100-32789 ~eTén voortreffelijk-] G E B E D E N BOEK j VOOR ALLE BOEKEN: BREDA Ginnekenstraat 30 Ginnekenweg 90 Telefoon (01600) - 34982 Geen Sinterklaasperiode zonder nieuwe Gouden Boekjes. Geen kinderkamer waarin niet enkele Gouden Boekjes de pret verho gen. Enkele deeltjes uit de reeks zijn zelfs al klassiek geworden, en het is niet ongewoon volwassenen niet zonder vertedering en bewondering over die „klassieken" te horen spreken. In twee van de vier nieuwe zijn beesten hoofdfiguur, en het zijn tevens de bes te: „Circus ondersteboven" en „Cor nells de Neushoorn", beide bewerkt door Annie Schmidt. Is de intrige van het eerste boekje wellicht iets te ge zocht, die van het tweede is niet min der fantastisch, maar toch overtuigen der en geestiger. Of het slot van het laatste boekje, waarin op handige wijze van een modeuitdrukking gebruik is gemaakt, zonder uitleg voor kinderen begrijpelijk is, is een vraag. Beide boekjes zijn voortreffelijk ge ïllustreerd. Nogal inhoudloos is „Ik kan vliegen", hoewel de tekeningen er van aardig zijn. Vindingrijke vaders en moeders kunnen bij de platen wellicht zelf éen verhaal verzinnen. Een mis- lukking, naar tekst en tekeningen, is het brave boekje „De nieuwe ponie", waarin een zin als „Prettige verjaar dag, m'n jongen, zeiden meneer en mevrouw Bloemendaal" grijze haren heeft. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 13