DODENWEG bij Veghel eist weer drie levens Ook bij Kinroy in België en bij Babberich ernstige ongelukken Eredoctoraat prof. Romme MULTIGRADE is de eerste motorolie die geen as-afzetting veroorzaakt in de verbrandingsruimten De grootste bank ter wereld Bank of America opent Nederlandse vestiging M BRIEVEN Totaal elf doden in weekeinde mmm SHELL LEIDT DE SMEERTECHNIEK van lezers Niet in strijd met de geest van de wet' Vrouwendispuut bijeen Etica en techniek SJAH ADOPTEERT EEN ZOON Inbraak in bakkerij levert 25 mille op Godsdienstonderricht niet alleen kwestie van catechismusles Subsidieregeling aankopen van kunst MAANDAG 19 NOVEMBER 1962 PAGINA 6 speciaal in teak w !-« Koning van Roemend! naar Nederland MADE schone, jonge motor! maximum vermogen! blijvend laag benzine-verbruik! SHELL Prof. door drs. F. HAARSMA F.A.O. en honger (Advertentie) VEGHEL De zogenaamde „doden weg" langs de Zuid-Willemsvaart tus sen Veghel en Beek en Donk, die be kend staat om de vele ongelukken, die er gebeuren de weg loopt vlak langs het water en is onvoldoende beveiligd heeft zaterdagmiddag weer drie slachtoffers geëist. Een personenauto met drie inzittenden, de 30-jarige heer L. A. A. M. Aarts, hoofd van de lagere school te Horst, zijn zoontje, de bijna vier jaar oude H. J. A. M. Aarts en de vier-jarige H. ten Brink, dochtertje van een internist te Horst, reed in het water, waarbij alle drie de inzittenden ve-dronken. De heer Aarts was om twee uur uit Sint Michelsgestel weggereden, waar hij van het doofstommeninstituut de twee kinderen had opgehaald, om ze mee te nemen naar huis. Toen hij daar niet aankwam is men begonnen met een on derzoek, dat pas des avonds om tien uur resultaat had, daar niemand het ongeluk had zien gebeuren. Doordat men een gat in het riet ontdekte, is men ter plaatse gaan dreggen en heeft men de drie slachtoffers gevonden. MAASEIK Vier inwoners uit Stamproy zijn vrijdagavond omstreeks middernacht op de Napoleonsbaan in het Belgisch-Limburgse grensdorp Kinroy bij een anto-ongeluk om het leven gekomen. De slachtoffers zijn de 19-jarige metselaar J. Stultiens, Advertentie) Alle soorten Hardhout ruw of in bestek leverbaar N.V. HOUTHANDEL EN ZAGERIJ V/H.W.M.V.GURP STIELTJESSTRAAT 42 R'DAM^ TEL. 70767 DEN HAAG, 19 nov. Het Haagse blad „Het Vaderland" heeft bezwaar gemaakt tegen de verlening van het eredoctoraat in de sociale wetenschap- Sen aan prof. mr. C. P. M. Romme oor de senaat van de Kath. Economi sche Hogeschool. Het blad noemde de- ge verlening een pijnlijke zaak, omdat de wijze waarop zq gegeven wordt vol strekt onwettig is. Het Directoraat-Generaal voor de We tenschappen geeft hierbij als commen taar, dat het verlenen van dit eredoc toraat niet in strijd is met de geest •n de bedoeling van de wet op het we tenschappelijk onderwijs. De Kath. Economische Hogeschool heeft weliswaar een faculteit der eco nomische wetenschappen, maar deze omvat twee afdelingen, te weten de afdeling economische wetenschappen en de afdeling voor de sociale wetenschap pen, die daar reeds jaren bestaat naast de economische afdeling. Bij de nieuwe wet op net wetenschap- felijk onderwijs is reeds ingesteld de aculteit der sociale wetenschappen en het gelijknamige doctoraat. De inde ling van een programma van studie voor de sociale wetenschappen in het akademisch statuut is nog niet gebeurd. In die zin kan, zuiver formeel gezien, ln zoverre nog niet van een volledig wettelijk „erkend" doctoraat worden gesproken. Een en ander neemt niet weg, dat het doctoraat en zoveel te meer het eredoctoraat ver leend kan worden. Men heeft iets snel ler gelopen dan de overheid op het pad, dat de wetgever in de wet op net Wetenschappelijk Onderwijs en in de uitvoeringsregeling (het academisch ■tatuut) heeft aangegeven. De redenering van „Het Vaderland gaat er te zeer van uit, dat de bijzon dere hogeschool aan de leiband van de overheid zou moeten lopen, aldus een woordvoerder van het Directoraat-Gene raal. DEN HAAG. 19 nov. Koning Mwamboetsa IV van Boeroendi brengt van 26 tot 28 november een bezoek aan Nederland. Het Franse persbureau AFP meldt, dat de koning op een of ficiële reis verscheidene Europese lan den een bezoek zal brengen. Het afgelopen weekeinde was het ka- tfroliek Vrouwendispuut bijeen op de Pietersberg te Oosterbeek onder leiding van de presidente mevrouw drs. T. Govaart-Halkes uit Breda. De bijeenge- komenen, vrouwen die op verantwoor delijke en leidinggevende posten staan in het maatschappelijke leven verdiep ten zich onder leiding van de uitgenodig de sprekers dr. J. Arntz o.p. en mr. B. V. A. Röling in de discrepantie tussen de techniek en de etica. Ook de dreiging van de atoom-oorlog was onderwerp van gesprek. Beide voordrachten gaven aan leiding tot een uitvoerige discussie waar •en gedeelte van de zondag aan gewijd was. TEHERAN, 19 nov. (UPI) De Sjah van Perzië heelt het achtjarig ■oontje ""■•dopteerd van het hoofd van «ijn bi i voor landhervorming Far- bad Abe ii.. Abedi werd gedood tijdens het uit oefenen van zijn werkzaamheden, ver moedelijk door ru de-naars die door landeigenaars waren gehuurd, omdat Wj hun land aan arme boeren moesten uitdelen. de 21-jarige brouwersknecht J. Hen driks, de 26-jarige benzinepompbe diende J. Vaessen, alle drie onge huwd, en de 26-jarige J. Steyvers, gehuwd en vader van drie kinderen. Volgens ooggetuigen is het viertal per au' in volle vaart tegen een Duitse vrachtwagen met aanhangwagen ge botst. De Duitse chauffeur schijnt nog lichtsignalen gegeven te hebben, maar zonder resultaat. De personenwagen raasde door en reed tegen de vracht wagen te pletter. De vier inzittenden van de personenauto werden op slag gedood. De inzittenden van de vracht wagen twee Duitsers bleven merk waardigerwijs ongedeerd. ARNHEM Zaterdagmorgen is op de onbewaakte overweg te Babberich, gemeente Zevenaar, bij het passeren van de uit Arnhem komende trein naar Duitsland een ongeluk gebeurd, dat aan drie personen het leven heeft gekost: de 31-jarige ongehuwde automonteur H. Kruis uit Babberich, zijn 23-jarige zus ter mej. Ria Kruis en haar verloofde, de 23-jarige monteur <J. Centen uit Gaanderen. Het ongeluk gebeurde vlak voor het woonhuis van de familie Kruis. De bestuurder, de heer Kruis, stond be kend als een voorzichtig rijder. De poli tie te Babberich is van oordeel dat de man bij het passeren van de overweg onwel geworden moet zijn. LOSSER De 59-jarige heer B. Ol- deriekerink uit Losser is gisteravond op de overweg tussen Oldenzaal en de grens in botsing gekomen met de trein uit Duitsland. Hij reed met zijn brom fiets op het pad, dat ter plaatse vlak naa^„ de spoorlijn loopt en de rails bij de bewuste overweg kruist. De man zag dat de spoorbomen waren gesloten, maar stak de baan toch over. Hij is ernstig gewond in het ziekenhuis alhier opgenomen. HELMOND Gistermiddag is op het kruispunt Margrietlaan-Azalealaan de 70--arige heer P. van den Eijnden met zijn bromfiets tegen een stadsbus aan gereden. Met ernstige verwondingen werd hij naar het ziekenhuis overge bracht, waar hij enkele uren later over leed. KERKRADE, 19 nov. Inbrekers hebben in de nacht van zaterdag op zondag hun slag geslagen in bakkerq L. Kuypers aan de Hoofdstraat alhier. De bult 25.000 gulden haalden de dieven uit de brandkast op het kan toor van de bakkerij, die zjj met een snijbrander wisten te openen. Speciaal hiervoor meegebrachte dekens hingen de inbrekers voor de ramen in het ver trek om te voorkomen, dat het schijnsel van de snijbrander van buiten uit waar neembaar zou zijn. Aangenomen wordt, dat de dieven ge bruik hebben gemaakt van een auto en dat zij zich toegang tot de bakkerij ver schaften via de achterzijde. De heer Kuypers is tegen inbraak verzekerd. Van de inbrekers ontbreekt nog elk spoor. (Van onze correspondent) DEVENTER 19 nov. In de alge mene vergadering van de diocesane ouderraad in het Aartsbisdom merkte pater F. v. d. Poel s. j. ondermeer op, dat de godsdienstige vorming »aii het kind niet zozeer gericht moet zijn op het kennen, op het mooie cijfer, op het rap port voor de geheugenkennis van de catechismus, dan wel op het beleven van de godsdienst, van zijn liefde tot God. Die opleiding dient gebaseerd te zijn op de Bijbel en de Liturgie en zodanig te geschieden, dat het kind er belangstel ling voor krijgt en meebeleeft. Eigen expressie van het kind is daarbjj zeer belangrijk. Zonder het mondgebed te veroorde len meent spreker toch, dat we de kin deren persoonlijk moeten leren spreken met God in een eigen gebed. Er dient meer samenwerking op dit terrein te komen tussen ouders en school. Het komt al te veel voor dat de school behou dend en het gezin modern is of omge keerd, hetgeen funest is voor de gods dienstige vorming. Het onderricht moet voorts worden aangepast aan de leef tijd van het kind en de school moet niet meer geven dan waarop het ge zin antwoord geven kan. Spreker sch-amde zich te moeten zeggen, dat pas nu wordt gewerkt aan een planma tig godsdienstonderricht gericht op de gehele vormingsduur van 5 tot 18 jaar. I Advertentie) TELEFOON i 0X0 - 1359X0. 01896 - 3344 WtSasSst. M&siï'///. shellHM SCHRIFT EN. TRADITIE ROME, november De laatste twintig jaar is er onder de katholieke theologen een vruchtbare bezinning op gang ge komen over de verhouding van Schrift en traditie en daarmee samen hangend over wezen en inhoud van het mysterie van Gods openbaring. Eeu wenlang, eigenlijk sinds het Concilie van Trente, was er weinig beweging geko men in de stellingen, die de katholie ken tegenover het sola Scriptura van de Reformatie betrokken hadden. Wel waren er in de negentiende eeuw reeds enkele afwijkende geluiden te horen, o.a. van de theologische faculteit van Tübingen in Duitsland en van Newman in Engeland, maar deze vonden weinig weerklank. De tot voor kort algemeen gangbare opvatting kan men in het kort als volgt samenvatten. De in het Oude Verbond begonnen en door Chris tus voltooide openbaring van de heils waarheid is toevertrouwd aan de apos telen. Met de boeken van het O.T. hebben zijn een aantal geschriften na gelaten, die samen de canon van het N.T. vormen. Onder inspiratie van de Heilige Geest geschreven, vormen zijn de schriftelijke neerslag van hun prediking. De mondelinge prediking van de apostelen is echter niet volledig vervat in de boeken van het N.T. Er zijn immers een aantal waarheden, zo als de goddelijke inspiratie van de H. Schrift, de zekerheid welke boeken tot de H. Schrift behoren (dus de vaststel ling van de canon), verder de geloofs waarheden van Maria's onbevlekte ont vangenis en ten hemelopneming, die men uit de Schrift zelf niet kan be- AMSTERDAM, 19 nov. Het finan cieren van de internationale handel zal de voornaamste taak zijn van het van daag ln Amsterdam geopende kantoor van de Bank of America, welke de grootste bank ter wereld wordt ge noemd. Hoewel de bank in eerste in stantie de financiering van de interna tionale handel en alles wat daarmee sa menhangt als haar werkterrein ziet, is het tevens de bedoeling dat de bank meer algemene bankzaken als krediet verlening gaat entameren. Nederland is vooral ln economisch opzicht de laatste vijftien jaren naar voren getreden. Vandaar dat de Bank of America het kantoor te Amsterdam een nieuwe en belangrijke schakel acht tussen twee voorname economische ge bieden van de wereld, t.w. Nederland en Californië. In dit laatste gebied ontplooit de Bank of America haar grootste ac tiviteit. In grote steden van de E.E.G. als Düsseldorf en Parijs heeft de Bank reeds kantoren. Zij heeft een dochter- instelling in Italië en twee kantoren in Londen. Amsterdam noemde de heer R. E. Peterson, vice-president van de Bank, een van de handelscentra in de E.E.G. met een grote reputatie op het gebied van internationale financieringen, als mede van de valuta- en geldhandel. Vooral in het westen van de Verenig de Staten, in Californië, aldus de heer Peterson, stelt men groot belang in de gemeenschappelijke markt. Californië immers is een belangrijke exporteur van landbouwprodukten. die in Europa worden afgezet, met name fruit en groente in blik. Deze markt biedt nog grotere mogelijkheden, gezien de stij gende welvaart in West-Europa en toe nemende consumptie. Een ander aspect van de vestiging van het filiaal alhier is het feit, dat zich in Nederland reeds meer dan 200 Amerikaanse firma's be vinden. i wijzen. Deze gaan terug enkel op de mondelinge prediking van de apostelen en zijn buiten de Schrift van geslacht op geslacht onder leiding van de bisschop pen en onder garantie van de Geest Gods tot ons gekomen. Er zijn dus twee kanalen, waarlangs de geloofs waarheid ln de lopp der geschiedenis doorgegeven wordt: de H. Schrift en de mondelinge overlevering. Het kerke lijk leergezag put uit beide bij haar prediking. Daarom spreekt men ook van twee bronnen van de Openbaring. Deze beide bronnen zijn duidelijk en adequaat van elkaar te onderscheiden, niet alleen in de vorm, maar ook naar de inhoud. Aan het kerkelijk leergezag komt de taak toe de inhoud van beide bronnen met goddelijk gezag voor te houden en onfeilbaar uit te leggen aan de gelovigen. Het voordeel van deze opvatting is dat ze eenvoudig en inzichtelijk is en sluit als een bus. Maar bij een kritische bezinning rijzen er heel wat moeilijk heden. Ik noem er maar enkele. Is het historisch aanvaardbaar te maken, dat de bovengenoemde waarheden die uit de Schrift zomaar niet te bewijzen zijn, mondeling door de apostelen zijn door- gegeven? Hoe moet men zich dat dan voorstellen? Hebben ze het fluisterend gedaan en is het ook fluisterend verder gegaan soms eeuwenlang? Dat zou men wel moeten veronderstellen, want we vinden bijvoorbeeld over de onbevlekte ontvangenis als zodanig eeuwenlang geen enkel schriftelijk getuigenis. Ver volgens, hoe moet men in deze statisti sche opvatting de ontwikkeling van het geloofsbewustzijn, de dogma-evolutie, plaatsen? Tenslotte, is deze opvatting wel zo traditioneel, als men graag voorstelt? Hoe komt het dan dat men vanaf de Kerkvaders tot de hoogscholastiek, dus tot in de dertiende eeuw toe. altijd weer de leer vindt van de sufficientia van de H. Schrift, de leer dus dat alle nood zakelijke geloofswaarheden in de Schrift te vinden zijn? ede op grond van deze moeilijk heden hebben verschillende theo logen de verhouding van open baring, Schrift en traditie op nieuw doordacht. Zonder alle factoren op te noemen die hierop van invloed zijn geweest, beperk ik mij ook nu weer tot een korte weergave van de nieuwe opvatting, die in Frankrijk, Duitsland. België en Nederland vrijwel gemeen goed geworden is en daarbuiten steeds meer aanhangers vindt. Zij heeft als vertrekpunt een veel breder begrip van de Openbaring, Juist de studie van de Schrift toont namelijk aan, dat het bij de Openbaring van God in Israël en door Christus niet alleen en zelfs niet in de eerste plaats gaat om het medede- en van waarheden, mear om een daad werkelijke toenadering van God tot ons mensen, niet alleen om een woord, maar allereerst om een werkelijkheid, en wel verlossing en heil. Christus zelf is de voltooiing van die toenadering van God tot ons. Hij heet bij SintJan het Woord Gods, niet alleen omdat Hij de blijde boodschap gepredikt heeft, maar omdat Hijzelf, in zijn persoon, zijn doen en laten, zijn lijden en onstandmg, de Openbaring van Gods liefde voor ons is. Van Hem kunnen wij niet alleen horen, wat God met de mens voor heeft, maar w\j kunnen het ook zien. Van deze openbaring Gods in Christus zijn de apostelen de oog- en oorgetui gen geweest. Onder leiding van zijn Geest hebben zij van Hem getuigenis afgelegd, door hun woord, maar ook door te doen wat Hij hun opgedragen had te doen: dopen, de H. Eucharistie vieren, handen opleggen om de Geest mee te delen enz. Hun getuigenis heeft een schriftelijke neerslag gevonden in de boeken van het N.T., allereerst de vier evangeliën en de Handelingen van de apostelen. Deze schriftelijke neerslag heeft een garantie van Gods wege, het is Gods Woord, door de in spiratie van de H. Geest. Zij behoort tot de constituerende elementen van de Kerk en is normatief voor heel de la tere Kerk, haar prediking en haar re ligieuze praktijk. De na-apostolische Kerk heeft de opdracht om dit getuige nis getrouw te bewaren: zij ontvangt geen nieuwe openbaring, maar wordt onder leiding van de opvolgers der apostelen door de Heilige Geest ge bracht tot een steeds voller verstaan en rijkere ontplooiing van het aposto lisch getuigenis en haar eigen werke lijkheid. Dit is de basis van de dogma ontwikkeling, waarin heel de ontwikke ling van de wereld en de menselijke cultuur meespeelt. In deze opvatting staat dus de unieke plaats van de H. Schrift voorop. Even wezenlijk is echter de plaats van de traditie; maar deze wordt dan verstaan als het onder leiding van de H. Geest verstaan en ontvouwen van het oor-' spronkelijke getuigenis, zoals dit in de Schrift gegeven is. Er zijn hier geen twee bronnen van de openbaring, maar slechts één, n.l. het evangelie, de heils boodschap van Christus met alles wat daarbij hoort, die door de apostelen is verkondigd. Men sluit zich met deze terminologie aan bij het Concilie van Trente, dat het evangelie de bron van alle heilswaarheid noemt. Dit evangelie wordt nu op tweevoudige wijze in de Kerk bewaard, in de Schrift en ln de mondelinge prediking door de loop der eeuwen. Beide hebben dezelfde inhoud, het hele heilsmysterie. Men kan dus de geloofswaarheden niet over beide verdelen Men kan Schrift en traditie onderscheiden, maar niet scheiden De Schrift kan alleen iuist verstaan wor den in de Kerk onder leiding van de hiërarchie, dus in de prediking der Kerk of de traditie. De traditie, de prediking der Kerk, moet zich van haar kant al tijd laten leiden door de Schrift. De Kerk erkent de Schrift als het Woord van God, waaraan zij gehoorzaamheid verschuldigd is en waaraan zjj haar leer moet normeren. De Schrift kent als Woord Gods geen norm boven haat- maar wordt door de prediking der Kerk van dode letter tot levend woord Gods. Beide horen onverbrekelijk bü elkaar. Het dezer dagen ln behandeling ge geven schema gaat uit van de eerste de oude (niet de oudste!) opvatting Het bevat niet meer dan men in be paalde handboeken van dertig jaar ge- DEN HAAG, nov. Zoals bekend, bestaat sedert 1 oktober 1960 de ge legenheid bij aankoop van een werk van een levende Nederlandse kunste naar door een natuurlijk persoon op een daarvoor aangewezen tentoonstel ling, een aanzienlijk subsidie van het Rij!- te verkrijgen. Op 1 januari a.s. zal voor deze re geling een nieuwe periode aanvangen, die het gehele jaar 1963 zal bestrijken. Organisatoren van tentoonstellingen (verenigingen van kunstenaars, kunst zalen, stichtingen, musea, gemeenten), die voornemens zijn in 1963 verkoop tentoonstellingen te organiseren van werken van beeldende kunst (schilde rijen, aquarellen, gouaches, tekeningen, grafische werken, kleinplastiek enz.) en voor toepassing van de regeling in aanmerking wensen te komen, dienen daartoe een aanvrage te richten tot de afdeling Kunsten van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. Nieuwe Uitleg 1, 's-Graven- hage, leden vindt. Heel de ontwikkeling van het theologisch denken wordt eriri ge ïgnoreerd. Het zou bijzonder pijnlijk, om niet te zeggen rampzalig wurden. als het zo door de Vaders werd aan vaard. Het is zelfs de vraag of amen dementen hier veel kunnen helpen. Een slecht stuk blijft ook na de nodige cor recties nog de sporen dragen van ztin oorsprong. Men kan er overigens wel op -eke nen, dat het ingediende voorstel geen meerderheid zal halen. Vooreerst is tot nu toe steeds gebleken, dat de Vaders overeenkomstig een lange conciliaire traditie, bevestigd door de Paus in ziln openingsrede, zich niet geroepen acnten om theologische disputen op te lossen of de theologische ontwikkeling af te kappen. Zij ziln in Rome gekomen met een pastorele bezorgdheid, om de voor waarden te scheppen voot een ver sterking en opbloei van het geloof in deze tijd. Daar mag men allereerst toe rekenen, dat men de kloof tussen de gescheiden christenen niet grotet wil maken dan strikt nodig is maar juist alies wil doen wat, in trouw aan het evangelie, een toenadering kan be tekenen. Door de aanvaarding van het schema zou men echter luist een groei ende toenadering tussen Rome en Re formatie op dit punt de weg afsnijden. Bovendien rnag men vertrouwen dat ue Vaders beseften, dat op dit moment voor de moderne mens de moeilijkheid niet ligt bij deze of gene geloofswaar heid, maar bij de geloofshouding zelf, het naakte geloven. Men helpt daarom Je mens van vandaag niet door nog weer eens enkele waarheden te bevestigen of plechtig en uitdrukke- 1. WellFc Ujk te formuleren. ,cht kan hij ge holpen worden, als hem weer duidelijk gemaakt wordt dat achter en door de geloofswaarheden een verborgen God in liefde hem zoekt te benaderen. In de vernieuwde visie op de openbaring, zo als die in de tweede opvatting naai voren komt, liggen daartoe mogelijk heden, niet in ae eerste. Daarom gaat het hier niet over een zaak, die alleen voor theologen interessant is. Bij ware theologie is dat trouwens niet mogelijk. Plaatsing van ingezonden stukk?* („Brieven van Lezers19betékent noodzakelijk een bewijs van instemmxnjb doch betekent slechts dat de hooj<r redactie het ingezonden stuk ter kenn* van de lezers wil brengen. Het feit vaj de plaatsing onttrekt zich echter nw aan de verantwoordelijkheid der hooja redactie, die zich dan ook voorbehoUQ een ontvangen stuk zonder opgave va redenen terug te zenden. In het öZyjT meen is ondertekening met naam adres vereist, tenzij in een zeer hijzon der geval de hoofdredactie dwingena redenen aanwezig acht van deze rêQ af te wijken. Het artikel van Colin Clark, dat ove- rigens de honger niet ontkent, wil oh' der meer een kritiek uitoefenen op he1 beleid van de F.A.O. Doch het moet helaas, zoals bijir® onvermijdelijk, wanneer een zo ingewik keld probleem zo in het kort wordt be handeld, ook enige onjuiste indrukkeh wekken: Dat „de meeste der minder ontwikkel de landen zelf niet de grootste nadruk leggen op de noodzaak van een ruimer8 voedselvoorziening" betekent nog nieb dat er niet meer en beter voedsel nodJ» is. Zij hebben niet het inzicht in d® voedingsleer en alle aanverwante pr^ blemen zoals wij. Het grootste vef' uwen wordt daai gesteld in medi cijnen en vooral de injectie heeft ee" bfjna magische faam. De roi van d® voeding in de pathologie van vele ziek tes is nauwelijks bekend, laat staafl' dat ze de eiwitten op hun juiste waard8 zouden schatten. Dit alles afgazien van het feit of r8 het zich by 'n beter inzicht, zouden kun nen permitteren' Ook ,zou de wereldbevolking buite' China en i"dië voldoende voedsel v0<£ de lichamelijke behoeften hebben.",&Z vendien ..zou Afrika meer te U1de hebben van onder-bevolking". Laat ik u daar tegenover onze ®C varing uit Nigeria vertellen, waar rou' man en ik enige jaren als arts We,a ken: Voor de kinderen is er in ve\, gebieden van dit grote land geen v°( doende eiwit beschikbaar, bestaat v di'" een ..eiwithnnger" en voor de v°f wassenen op het platteland bestaat ri" 1 tr ip zoals ze /elf Pci. ter over de 1 k 2 maanden van ste voor de nieuwe oogst der yams da iS' Mt Zij zouden „een dieet hebben, voornamelijk uit granen bestaat.' i>j zou haast zeggen: „was dit maar waar In vele schotel In vele gebieden zijn knollen de h oo& Als je de moeders op de kinderk niek spreekt over de voedingswaar t van de eieren, zeggen ze dat ze toch maar beter vinden dit niet de kinderen te geven, omdat ze s dieven van ze willen maken! L>i! zijn maar enige ged; chten. bi."mij .pkwamen tijdens het lezen s, het artikel over de betrekkingen sen Westerse wereld en minder wikkelde landen. C. A. M. WENNEN-VAN DER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 6