RECREATIE ACHTER DE TRALIES Grootste beschouwende vrouwen- orde bestaat vier eeuwen Meer samenspraak tussen slotkloosters gewenst Kan novicenvorming gecentraliseerd? B Het moderne bijou fors en sportief DIERENFIGUURTJES VAN GOUD ZIJN NIEUW H LEO LUX LEOLUX Weer nieuw seculier instituut van België uit in Nederland 0 Leden houden eigen beroep Geschoeid op Karmel-leest -ER ZIJN 17.000 ONGESCHOEIDE KARMELIETESSEN- YROUWENKARMELS STIJGEN ZEER STERK IN AANTAL SOLEX -l Hoeveel cent kost uw kous per dag? DRIEËNTWINTIG „HELDINNEN" HARDEBELT Levende Karmel" Reëel WOENSDAG 21 NOVEMBER 1962 PAGINA 9 li Inspiratrice Maastricht doet alle moeite voor een nieuwe Karmel. Daarbij is de vraag gere zen of dit convent van beschou- wendè religieuzen niet midden in de stad zou moeten komen. Zou den de vijftien zusters Karmelie tessen tussen de dertig en de tachtig jaar, die de communau- teit vormen, niet inplaats van de rust en de stilte van de natuur te zoeken juist de dynamiek van het vertechniseerde stedelijke leven moeten kiezen voor hun bestaan van biddend samenleven met de Heer? En daar hóren ze eigenlijk ook, in het brandpunt van de moderne wereld als ze daarin een getuigenis willen zijn. Getuigenis GEEN VET HAAR MEER! anti-vet watergolfversteviger Z I TMEUBELEN ZITMEUBELEN Aanpassing Roeping Kleine groep Condliemunt Gedurende mijn verblüt in Euro pa verleden jaar had ik het grote voorrecht een recreatie te mogen meemaken van een Waalse Karmelietessen-communau- teit. Deze eer viel mq niet te beurt °mdat ik een zondares ben, ook niet omdat ik een heilige ben, maar zeer «envoudig omdat ik kersvers uit Amerika kwam. De zusters hadden hog nooit „une dame américaine" Bezien. Ik wist dat het een grote eer was, die rnjj te beurt viel, maar ik wist hiet precies wat er van mü verwacht Werd, en met kloppend hart stond ik Voor de tralies in de parloir, toen de deur van het „slot" openging en de zusters een voor een binnen kwa men, langs de tralies schreden, ver legen en nieuwsgierig door de gaatjes gluurden en vriendelijk zeiden: „Bon jour Madame". „Bonjour, ma soeur, bonjour, ma soeur." Jong en oud, glad en gerim peld, allemaal heilige Theresia's, dacht ik. Mijn bloedeigen zuster sloot de rij, stelde me voor aan de moeder overste, de zusters gingen zitten, de oudsten op stoelen, de jongsten op de grond, de generatie ertussen op krukjes, en de recreatie begon. Wat ter wereld vertel je aan drieën twintig Karmelietessen over Ameri ka! En dan nog wel in het Frans, een taal die ik in geen jaren had gesproken. Ik zat met mijn mond vol tanden, maar de zusters hadden één grote interesse: mijn zoon, die pas bij de Jezuïeten was ingetreden. „Com ment va votre fils, le Jésuite?" vroe gen ze meteen. Ik zei, dat hij nog maar een piep-klein Jezuïetje was, daar hij pas acht weken van zijn vuftien jaar proeftijd had doorge maakt. Maar ze lieten me niet met rust, „Vertel ons alles over hem", vroegen ze. Het enige wat ik van mijn zoon wist op dat tijdstip was de enorme hoeveelheid kleren die hij had moeten meenemen, en ik vroeg de zusters of ze graag wilden weten Waar ,1e trousseau de mon Jésuite" uit bestond. Algemene bijval. Ik be gon dapper met de schoenen, (trois Pairs), en de sokken, (douze pairs en blanc, et douze pairs en noir). Alge meen gelach. „Et, mes soeurs, ze moesten allemaal gemerkt worden en ik kan niet goed naaien, dus ik heb al mijn vingertippen aan die sokken genaaid." Och wat kunnen die heilige The- fesia's smakelijk lachen! Aangemoe digd door het succes begin ik een lang verhaal over de pyjama's (zes Paar) die door een toeval allemaal hetzelfde motief hadden: rode paard- je.R op een witte achtergrond. Mijn Frans is volkomen ontoereikend om te beschrijven hoe ontdaan mijn zoon Was, toen hij al die rode paardjes in zijn koffer pakte, en zei: „Moet 'k mijn verdere leven tussen die hengsten slapen?" De zusters gieren Van pret om mijn onhandige vocabu laire en ikzelf geniet van al die stra lende gezichten achter de tralies. De kappen wuiven en buigen in alle fichtingen. Niet iedereen kan mij verstaan, en het verhaal van de rode Paardjes gaat van mond tot mond. De vrolijkheid stijgt ten top; moeder °verste wist zich de traner uit de ogen, en zegt: „Oh, que c'est amu sant". Maar dan wordt ze ernstig. „II faut oien prier pour lui", zegt ze Ja, ze moeten voor hem bidden. Mijn zoon Vvas op dat tijdstip in zijn dertigdaag- se retraite, en de zusters vinden dat oen bijzonder zware proef voor een beginneling in het kloosterleven. En Wie kan er beter over oordelen dan Zij, voor wie het leven een bijna on onderbroken retraite is? Nu moet ik ook over Amerika ver- Tellen. Mijn gehoor meent dat het een hioeilijk land is om goede katholieken yan onze jonge zoons te maken, "laar daar ben ik zelf niet bang Voor. De Heilige Geest is soms het hteest waar je Hem het minst ver dacht, en bovendien is Amerika niet o®ter of slechter dan welk ander land ook. Zeker niet slechter. De gemiddel de Amerikaan is een zeer christelijk, Rechtschapen mens. Mère Prieure kijkt op de klok, ze ~egt dat het tijd is om de recreatie J.6 beëindigen. De zusters staan op, pfileren een voor een langs de tra- i'es om nog eens goed naar de Ame- 2 kaanse te kunnen kijken; we wisse- ï®n de nodige beleefde afscheids woorden, en een paar minuten later en ik alleen in de parloir. s Ik kijk naar die lege ruimte, en denk: daar zaten drieëntwintig yeldinncn voor mijn neus, die zich JÏWillig in een kooi hebben opge goten omdat ze zoveel van Onze Lie- 2® Heer houden. Ik zou me een hele- 2i®l dingen kunnen ontzeggen die zij jJ?h ontzeggen, maar het gebrek aan ^wisseling zou me stapelgek maken. ku°'l een andere pij, of een ander Zyiuster, of andere mede-zusters. Als tea er Angela's valse gebit mij irri- haart moet ik het verdragen tot aan te r- of mijn dood. 't Is om gek van Ö0 Worden, tenzij je 't voor je plezier een ,orndat J® or Onze Lieve Heer ter, plez'er mee doet; en al die zus- hun ,za8en er "it °f ze plezier in cian 'even hadden. Veel meer plezier hitiri mi''n vrlendinnen die man en kie?®ren hebben, een kast met bonte PoeH-f' een toilettafel met crèmes en SonT s' en vrijheid van bewegen. On,..mi?en v'an hen denken alleen aan Lieve Heer met Kerstmis, om- wij op onze reis door het Heilig Land drie jaar geleden op die geheiligde berg stonden en uitkeken over de daken van Haifa, plukten wij er een kleine wilde roos, die wij gedroogd als romantisch aandenken meebrachten voor een be vriende Karmelietes in de lage landen, waar zij in innige verering met God haar „Karmel' tracht te beleven, Kar- mel betekent tuin en de echte roeping tot de Karmel, zo heeft een Karmeliet het geformuleerd, „komt uit een ver stomd staan voor het ontzaglijke van God zelf als hij in een mensenleven ont dekt wordt met Zijn dwingende en alles- verdringende aantrekking." Men is ge grepen door de Heer en men verwijlt bij Hem in de stille tuin die men daar toe in zichzelf vrij maakt. Bezig met de administratie Niet alleen de buitenkerkelijken maar ook de christenen en de eigen geloofs genoten begrijpen nog maar zo bitter weinig van slotzusters. Daarom vraag je je af op welke eigentijdse wijze ze ondanks dit algemeen onbegrip getuige nis kunnen geven. Zonder twijfel op de eerste plaats door er te zijn. Het „er zijn" is als getuigenis ontdekt in deze tijd. Zomaar „er zijn". Men komt het telkens tegen als men praat met de leden van een Frans seculier instituut die in de fabrieken werken, met de Petites Soeurs van Charles de Fou- cauld die aan de rand van de Sahara in tenten wonen of met de zusters van de protestant vrouwelijke kloosterge meenschap in Grandchamp, Zwitser land, die ons deze zomer verteld heb ben dat nu ook enkele van haar leden naar Israël zijn gegaan. Er z ij n, in levend contact met de omgeving. Dat de buitenstaanders zo vervreemd zijn van het leven van „die zusters ach ter de tralies" zal wel evenzeer aan de buitenstaanders als aan de kloosters liggen, die de razende ontwikkeling van het industriële tijdperk niet hebben kun nen bijhouden en die voor hun vestiging de dynamiek van het stadsleven juist altijd gemeend hebben te moeten ont vluchten. Intussen is er met de status van de vrouw ook iets veranderd. Het zijn heus geen „nonnetjes", die vrouwelijke juris ten, kinderartsen, gedoctoreerden in de kunstgeschiedenis, schrijfsters, journa listen en als wij ons niet vergissen een vrouwelijke afgestudeerde ingenieur, die zich in onze Karmelietessenkloosters heb ben teruggetrokken. Want over de On geschoeide Karmelietessen gaat het hier. En men denke aan een vrouw als de joodse katholiek geworden Edith Stein, de beroemde vertegenwoordigster van de moderne filosofie, assistente van Husserl, die vanuit de Karmel in Echt precies twintig jaar geleden werd gedeporteerd naar het kamp Ausch witz. Is de Karmel, zijn de Karmelietes- senconventen in deze wereld die naar de maan snelt en die race veel span nender vindt dan het zoeken van God, nog wel het getuigenis dat ze willen (Advertentie) Alleen bij Uw kapper dat ze dan kerstcadeautjes moeten kopen. Hadden ze dit maar mogen meemaken, en al die gelukkige ge zichten achter de tralies kunnen zien. Sommigen van hen zouden een vin ger tussen de tralies hebben gesto ken en gebedeld: „Zuster, geef mij alstublieft het recept voor geluk; wat heeft u, dat ik niet heb?" Maar het recept van de zusters bevat zoveel dat tegen de smaak van de moderne mensen ingaat dat zij niet zouden durven geloven dat het resultaat zoe ter dan honing is. CILIA AMIDON (Advertentie) 0 T O 1 375.— „Nu wegrijden zonder trappen" SOLEX SERVICE-STATION RIJKSSTRAATWEG 249 HAARLEM-N. TELEF. 57455 zijn? De vraag is in de kringen die erover willen nadenken op verschil lende wijzen aan de orde geweest in de laatste maanden van dit jaar, nu het vierde eeuwfeest is gevierd van d hernieuwing van de Karmel door de grote Theresia, in welke hernieu wing de orde der Ongeschoeide Kar melietessen (naast de langer bestaan de orde der Geschoeiden) haar oor sprong vond. De ongeschoeide zusters lopen overigens niet helemaal onge schoeid, maar op een soort sandalen met dikke touwzolen. Voor zover wij persoonlijk in slot kloosters door de tralies gesprekken ge voerd hebben met monialen, geloven w\j, dat er op alle mogelijke wijzen ge streefd wordt <?m de juiste wijze van getuigenis geven te hervinden voor déze tijd. Er wordt intens gedacht, gestreefd en er gebeurt zeker binnenskloos- ters ook van alles. Misschien zal het concilie, als het thema van de religieu zen aan de orde is, de stoot geven die ingrijpende wijzigingen openlijk in dis cussie brengt. Dan eerst de tralies weg, zegt u misschien, want die zijn nog hinderlij ker voor de bezoekers dan voor de zus ters zelf. De laatsten oordelen er ech ter heel verschillend over. Handhaven als symbool van ons teruggetrokken zijn uit de wereld, zegt de een, maar in een hypermodem Belgisch klooster (overigens van Clarissen) begroette de abdis ons met verheugenis van weers kanten omdat ze het sinds kort kon doen niet via het kijk-rooster maar via de smalle staven van doorzichtig plexi glas. De regel van de Karmel is waar schijnlijk in 1209 ontstaan. In de loop der eeuwen kwamen verzachtingen en de Spaanse grote Theresia die deel uit maakte van een kloostergemeenschap in Avila, waar de zusters volgens de verzachte regel leefden, is de grote in spiratrice geweest van de terugkeer tot het harde leven, van alles onthecht, in gemeenzaamheid met God maar in eenzaamheid binnen het gemeenschap pelijke klooster. Dat was vierhonderd jaar geleden. Zij gaf haar zusters de speciale op dracht om te bidden en te boeten voor het werk van de priesters, zij hield ze voor dat beschouwing apostolaat is. Hoe zou beschouwing, de hoogste vorm van liefdeleven, gemist kunnen wor den in een wereld, die altijd weer de normen kwijt raakt. Ook in Theresia's tijd zoals in de onze, stond de wereld in brand. Maar zij voelt zich persoon lijk verantwoordelijk voor haar tijd en ze vraagt zich af, wat haar persoon lijke taak kan zijn. Diep in zichzelf De „ongeschoeiden" maken zelf hun schoeisel. vindt zij het antwoord. Als de wereld zich afwendt van Hem, wil zij zich, zonder voorbehoud, niet bedacht op zichzelf, volledig geven aan Zijne Ma jesteit, zoals ze God in haar gesprek ken betitelt. Haar zoeken naar verinni ging met God was het begin van de hernieuwde Karmelgeest. En vanuit de volheid van dat innerlijk bezit van God, meedelen, hoe ook, dat is het apostolaat. Uit die geest is het nieuwe seculiere instituut ontstaan dat deze maand in Nederland is geïnstalleerd vanuit Bel gië. Daarover iets meer elders op deze pagina. A. Bgl. 11 egin 1963 zal er een geschrift ver schijnen dat heet „Levende Kar mel". Het is geschreven door een Zwitserse Karme'ietes, voor haar intrede Frau dr. Hildegard Bürgrieg. (Gelukkig doet men niei meer zo ge heimzinnig over de familienamen van kloosterzusters). De uitgever is Paul Brand en de Nederlandse bewerking is in handen van pater Schols, O.C.D. Het zal met belangstelling verwacht worden door wie nog steeds met teleurstelling de verschillende boekjes die de laatste jaren van Karmelietessen zijn versche nen, heeft gelezen. Die boeken stam men bijna altijd uit het Engelse taal gebied en de Karmelietessen die ze schrijven doen hun best iets substantië- lers over het leven achter de muren te geven dan de romans over zuster Luc en de uitgetredene die over de muur sprong. Maar ze slagen er niet in want ze verstoppen zich achter kwasi-openhar- tigheid. Het is daarom lang geen gemakke lijke opgave om over het kloosterleven binnen de Karmel van nu zó te schrij ven, dat het de lezers van deze tijd aanspreekt. Het onderwerp eist even veel openhartigheid als reserve. Wie de talenten en de genade ervoor ontvangt kan een waarachtig getuigenis geven. Dit hondekopje kost een paar honderd gulden. Maar het is dan ook van goud, met briljanten bezet. et spreekt eigenlijk vanzelf dat ook de sieraden de mode vol gen en zich aanpassen bij de tijd, beter gezegd bij het type vrouw dat van een beparlde tijd is. Bij de sportieve, ten dele zakelijke vrouw van nu, hoort het sieraad in de forse vormgeving zoals nu modern is. De ring is niet meer een smalle band met een mooie steen, maar een flink brok goud dat opvalt aan de hand en er „sier" aan geeft door de wijze van bewerking. Volumineus is de ring, breed is de armband. De moderne stijl voor de brede, soepele armband is vlechtwerk volgens de edele kunst waar de Italiaanse en de Franse vak man bedreven in is. Het ligt natuurlijk aan het klimaat de zon, de blauwe lucht, de golvende bodem, de bloei in de natuur en de wijn, dat de zuidelijke vrouwen veel meer hechten aan bijous dan wij. Zij geven er meer geld voor uit en zijn er veel meer op gesteld van de man een duur sieraad cadeau te krijgen. Wat kiest de huisvrouw hier als het gaat tussen een mixer of een gouden ring? Of tussen een volautomatische wasmachine en een achttien karaats gouden armband met bloemornamenten in bril jantjes en edelstenen? Een moei- Advertentie) METZ TOONT U DE VOUEDIGE COLLECTIE Men zou wensen dat er in de slot kloosters onderling meer samenspraak en gedachtenwisseling was over het zoeken naar de zo gewenste aanpas sing, over het al of niet sluieren bij bezoek, over de omstreden tralies, over de vorming van de novicen die uit een zo radicaal andere wereld het klooster leven binnenstappen dan degenen die er binnengingen voor de wereldoorlog; over het vinden van bestaansmiddelen nu contemplatieven meer en meer er toe moeten overgaan door rendabele ar beid in eigen onderhoud te voorzien. Men weet hoe verschillende slotklops- ters reeds thuiswerk doen voor de in dustrie. Het is in dit dagblad verschil lende malen aan de orde geweest. En ja. waarom zou men niet met elkaar overleg plegen over het optreden voor radio of televisie. Dan zou er zeker een beter getuigenis voor de dag ko men dan wat tot nu toe op dat gebied aan luisteraars en kijkers gepresenteerd is. Maar een federatieve band bestaat er in ons land niet, zomin tussen ge schoeide en ongeschoeide Karmelie tessen als tussen de ongeschoeide dochters van Theresia onderling. In België is dat wel het geval, in Frank rijk ook. In Nederland schijnt men er binnenskloosters niet overal voor te voelen. Overigens is het iets geheel nieuws dat binnen de orde het. voor en tegen wordt overwogen van een mogelijke gecentraliseerde vorming van novicen. Die dan dus in één Kar mel zou gebeuren. De ongeschoeide Karmelietessen vor men de grootste contemplatieve vrou wenorde ter wereld met ongeveer ze ventienduizend leden. Er zijn zowat 730 kloosters verspreid over de aardbol met een ledental per communauteit dat rondom de 25 ligt en de 30 niet mag overschrijden. In ons land bezitten wij, van Drachten in de kop van het land tot Maastricht in de zuidpunt dertien ongeschoeide Karmelietessen-kloosters. Er zijn vier mannen-Karmels. De pa ters hebben de geestelijke leiding van de zusters (wat neerkomt op het aange ven van de grote lijnen, de leiband uit de tijd dat vrouwen niet geacht wer den zelf te kunnen denken en beslissen is er niet meer bij) en wijden zich verder aan de bijzondere zielzorg. Ter completering zij hier vermeld dat er een aantal actieve congregaties zijn die zich bü de Karmel hebben aange sloten, zoals in Nederland de Karmelie tessen van het Goddelijk Hart van Jezus. Zij zijn echter niet beschouwend. NIEUWE BINNENWEG 166-168-170-172 NIEUWE BINNENWEG I - NIEUWE BINNENWEG 22 I METZ SINDS 1880 Er ls geen gebrek aan roepin gen bij de vrouwen-Karmels. integen deel. Er worden er sieeds meer ge sticht. De laatste veertien jaar zijn er over de hele wereld vijftig bijgekomen. Zo komt er binnenkort een in Dachau. Vanuit de zusters-Karmel in Egmond is een klooster in IJsland gesticht, waar een veertien zusters kunnen bestaan van een eigen kippenfokkerij en de vis die zij voor hun maaltijd dagelijks van de omwonenden cadeau krijgen. Er zijn maar zevenduizend inwoners op IJsland onder wie ongeveer zevenhonderd ka tholieken. De Geest waait waar Hij wil... Dat is zo geweest van de vroege tijd af, dat kluizenaars op de berg Karmel gegrepen door God, „dag en nacht bid dend voor Hem wilden staan". Toen p een zondag deze maand novem ber waren vijf Nederlandse vrou wen uit de wereld van verple ging, onderwijs, maatschappelijk werk en administratie bijeen in het flatje van een van haar, waar ze ge zamenlijk luisterden naar enkele uiteen zettingen over de Karmelletaanse geest. Daarna zaten ze met elkaar aan de ge zellige maaltijd en later deden ze in de keuken de afwas. Die eenvoudige dag was een mijlpaal. Het was de instal latie in Nederland van een seculier in stituut uit Antwerpen, dat zich noemt „Maria Middelares". De Belgische stichteres, mejuffrouw A. van Ti chelt en haar rechterhand waren er voor uit Antwerpen overgekomen en wij hebben het als een voorrecht beschouwd dat wij die dag, die een diepe onder- stroom had, mochten meemaken, dat wij dieper hebben kunnen indringen in de Karmel-splritualiteit, waarop dit voor Nederland nieuwe seculiere Instituut zich fundeert. Men is geneigd zich af te vragen waarom er nu nóg weer een seculier in stituut voor vrouwen moet ontstaan. We kennen er hier toch al zo'n stuk of negen. Men doet er soms nogal geheim zinnig over, niet elk seculier instituut wil zich bloot geven. Dit vrij nieuwe streven om met het eigen beroep, midden in de wereld, vol gens evangelische raden te even, dus in vrijwillige onthechting van persoonlijk bezit, in afhankelijk stellen van de eigen wil en zonder levenspartner, ontmoet, geloven wij, evenveel bijval als weer stand. En als buitenstaanders er scep tisch tegenover staan, dan komt dat juist ooi. omdat het bij die instituten inder daad wel eens aan openheid ontbreekt. Moet ontbreken. De leden zijn soms werkende vrou wen die midden in het leven staan, ook op zeer verantwoordelijke posten, in zeer verschillende omgeving. Ze moeten zich in hun uiterlijke leven door niets onderscheiden van de an deren, ze zijn even goed gekapt, ge kleed, opgemaakt. Ze zijn een goed collega, ze doen hun werk naar best vermogen. Maar wat de bron is die hen evenwichtig, blijmoedig, opgewas sen tegen de problemen maakt, haar fundeert in een positieve levenshou ding, hoeft ieder ander niet precies te weten. Het zou soms belemmerend in de werk-verhoudingen kunnen zjjn. Het genoemde seculiere instituut dat uit België hier is overgeplant, baseert zich op de geest van de Karmel. De stichteres Anna van Tichelt had veer tig jaar geleden de wens om bij de Kar melietessen in te treden. Maar haar ge zondheid liet het niet toe. Ze trad dus niet in maar streefde er naar de Kar melgeest te beleven „in de wereld", successievelijk met andere gelijkgestem den. Zelf noemt zij zich „catechiste", zij leert God kennen aan wie er om komt vragen op haar woon-adres in Ant werpen, een huis waarvan men weet, dat de deur open gaat voor iedereen die in geestelijke nood is. De leden van het door haar gestichte instituut, dat in 1955 is goedgekeurd, hebben echter ieder hun eigen beroep en verdienen hun eigen levensonderhoud. Zé wonen of in het ouderlijk huis of, zoals menige werken- Edith Stein, bekend filosofe, later Karmelietes. de vrouw, op zichzelf. Ze ontmoeten el kaar slechts op de maandelijkse con tactdagen en bü retraites. Wij waren zeer getroffen door de reële nuchtere structuur van dit secu lier instituut zonder ook maar de min ste franje, helemaal gebaseerd op de directheid van deze tijd. Vanzelfspre kend is er een vorming nodig. Die ge beurt van leek tot leek. Maar na de proeftijd, ais de geloften zijn afgelegd, verbindt degene die is toegetreden zich tot niet meer dan elke dag het deelne mer aan het Eucharistisch offer en een uur inwendig gebed. Bovendien wordt geëist dat men acht uur nachtrust neemt. Als het werk haar zozeer in be slag neemt dat er voor het inwendig gebed geen uur is vrij te maken, kan dat ook twee maal een half uur of vier maal een kwartier, precies zoals het uitkomt. Het gaat immers niet zozeer om de verplichtingen die men op zich neemt als wei om de geest die in spireert waaruit men wil leven. Daar gaat het om. Om het innerlijk leven met Degene die men gekozen heett en door Wie men zich gekozen weet. Een beeld kwam bij ons op toen wij daar over hoorden spreken: het diepzeedui- ken naar God om voortdurend het ant woord te vinden op Zijn diep ervaren liefde. „Het toenemend mechanisme van de wereld eist een mystieke kracht, een „supplement d'ame", zoals Berg- son het genoemd heeft", zei pater Alfons Kroese, ongeschoeide Karme liet, die de bijeenkomst leidde. „Er is nood aan de levende God en wie het levend contact met de levende God manifesteert, bewijst de wereld een enorme weldaad". schillende bestaan, die ieder op eigen diepte putten uit de onuitputtelijke bron. Het instituut „Maria Middelares" waarvan voorlopig de Belgische stich teres ook voor Nederland de „algemeen verantwoordelijke" blijft, is niet het enige dat geschoeid is op Karmel-leest, dus op eon leven van innige gemeen- zaamheid met de Heer. In het Franse dagblad „La Croix" van 7 september heeft men uitvoerig kunnen lezen over een in Frankrijk gesticht seculier insti tuut, eveneens gebaseerd op de spiritu aliteit van de Karmel. Ook daarvan zijn de leden beroepsvrouwen, uit het onder wijs, het maatschappelijk werk en de medische wereld. Er zijn specialisten bij en apothekeressen, vrouwelijke ad vocaten en verkoopsters. Het Belgisch-Nederlandse instituut „Maria Middelares" wil geen grote groep vormen. Kleine groeperingen acht de stichteres meer van deze t(jd. Het contact-adres voor eventuele be langstellenden is Pater Alfons Kroese O.C.D.Karmel, Smakt bij Venray. A. Bgl. Het seculier instituut is naést de kloosters niet voor niets een eigentijds verschijnsel. Het is goed dat er ver- DE lieve jeugd is uit „gehoela- hoept", een rage die de speel goedbranche beslist geen wind eieren heeft gelegd. Van de En gelse twist heeft de elastiekfabrikant rijke vruchten geplukt en zijn collega van de sokken ook, want de ware twister doet het op zijn kousen. Tegen het voorjaar zal ook deze ziekte weer zijn uitgewoed maar stel u gerust: een ander beeld zal dan de straat beheersen, namelijk het kind met het drie-dimensionale hemd, op een afstand bekeken door zijn vriend jes die daarvoor een speciale bril hebben opgezet (bij de prijs van het hemd inbegrepen). Als het vriendje nu nog een beetje met zijn hoofd gaat wiebelen wordt het helemaal echt, want dan maken alle op het hemd gedrukte voorwerpen als helikopters, ruimtevaartuigen, raketten enz. enz. zich los van de stof en gaan zweven. Om de verkoop te stimuleren wordt de detaillist aangeraden op kinder hoogte een stereobril in de etalage te bevestigen. Als het hemd succes heeft worden er volgend jaar stereo pyja ma's gelanceerd, aldus lezen wij in het weekblad Textilia. Eén troost voor de moeders: het hemd is kleur- en wasecht en hoeft niet te worden ge streken. De levensduur van een nylonkous is in Engeland 7'/i tot 15 dagen. In ons land gemiddeld 25 dagen. Wij zijn blijkbaar voorzichtiger. De Nederlandse vrouw die een paar draagt van twee gulden, een gulden per been dus, geeft per dag per kous voor vier cent uit. Bü kousen van vier gul- lüke keus? Waarschijnlijk in veel ge vallen, gezien de gezinssituatie een van zelfsprekende keus voor het proza bo- ven de poëzie. Maar het bedrag dat in deze wel- vaartstüd voor het goede büou als bereikbaar beoordeeld wordt, ligt zo ongeveer tussen een allerbeste mixer en een allerbeste wasmachine. Een bekend Amsterdams juwelier die ons dezer dagen een en ander uit zijn collectie liet zien hoewel Sint Nicolaas geen uitgesproken voor keur heeft voor het schenken van dit hartverrukkend schoons, Kerstmis in spireert er eerder toe heeft onder vonden dat de Nederlandse vrouw op het gebied van sieraden schuchter en bescheiden is en dat ze niet weet te kiezen als het grote moment daar is. De Duitse, de Franse, de Amerikaan se vrouwen, die het moois voorgelegd krügen weten daarentegen precies wat ze willen. En die hebben er een goede kijk op. Toeristen kopen graag dit soort kostbare zaken in Nederland omdat het minder duur is dan in de meer mondaine metropolen. Hoe wel in ons land toch niet die luxe geboden kan worden die ook niet strookt met onze eenvoudige leef-ver- houdingen. Wjj doen onze honden (de arme ge- muilkorfden) ook geen gouden en met edelstenen bezette colliers aan, zoals men in Parüs bpvoorbeeld in de luxu euze hondenwinkels ziet liggen. En wij vinden het een malle maar onmogelijk dure gril van die Amerikaanse die in een eersteklas Amsterdams hotel lo geerde, om twee gouden colliers uit de vitrine die ze in de hal zag, aan el kaar te zetten als halsband voor haar poedel! Hondjes en andere dieren spelen ove rigens wel een rol bij de moderne sie raden. Er zijn gouden hondekopjes met briljantjes bezet als broche, of een kwiek gouden muisje met diamanten oogjes of een kleine kittige, puur gou den poedel om op de revers te steken; ontwerpen van een Italiaanse beeldhou wer. Een grapje, voor wie alles al heeft. Iets nieuws zün ook de conciliemunten met gewüde emblemen, zowel te dra gen aan de armband als voorzien met een speld als broche. De broche „a double usage" is ont worpen om op de brede platte gouden band om de arm te schitteren maar kan, als men de armband niet draagt, ook elders gestoken worden. De mode van de mouwloze cocktailjaponnen, bü-. na opzettelük ontdaan van ornament om de geraffineerde lün beter tot zün recht te doen komen, inspireert tot het dragen van een brede, voyante arm band. Hyper verfijnd is de rük bewerkte gouden band waarin een dekseltje openspringt dat een horloge verbergt. Een vrouw kan aan een sieraad hechten op een wüze die de man haar waarschünlük niet kan na voelen. Maar dat mag toch geen reden zün om het „altüd te dragen. ,,Wü krü gen hier vuile büous!" zei de juwelier met afgrüzen en dan zeggen ze: „Ik doe die ring nooit af". Ook niet bü het koken, ook niet als ze wassen. Dat '.s fout. Een mooi sieraad verdient be ter. A. Bgl. Sportieve crouden ring, passend bij het armbandhorloge. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii den per paar wordt het acht cent per dag per been, bü kousen van één gul den per paar kost elke kous haar da- gelüks maar twee cent. Vijfentwintig dagen met een paar kou sen is niet lang, er is dan ook wel ietfs te zeggen voor die huisvrouw die zei: „ik koop tien paar tegelijk en stop de twintig kousen in een zak. Ik draag ze stuk voor stuk achter elkaar op naar gelang ik met een van mqn kousen pech heb. Is de zak leeg, dan zijn ze allemaal in de loop van de (250?) da gen in de prullemand verdwenen en blijf je niet zitten met een zak vol een lingen waarvan de wederhelft is gesneu veld en die allemaal net een tikje an ders van kleur zijn en anders van hiel." Inderdaad, dat systeem maakt het leven minder gecompliceerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 9