„NACHT OVER PARIJS", nieuwe
versie van oude Valentino-film
PETRI -I
Echtscheiding op z'n Italiaans
ZWEEDSE KERSTDINERS
M'
Ir. Veenenbos neemt afscheid
van bouw- en woningtoezicht
van gemeente Haarlem
Boeiend concert door het
N. Ph. 0. onder Henn Arends
Aóeeda voor Haarlem
en omgevmi
DANSER
Svenska Restaurangen
Bolwerk
HORLOGES
VAN NIEL
AXI 13000
CAN ADA-a vond
J. H. A. Hardeman
algemeen directeur
Rijksstraatweg wordt
overgedragen
(VAN NIEL
Koffie K R E M E R Thee
Minnelli regisseert moderne Four
Horsemen of Apocalypse''
De gesel der Tartaren
Een dode danst
niet meer
Meisjes langs de weg
Per raket naar Venus
Onteerd
Die Fledermaus
Nicanor Zabaleta toonde zich
meesterharpist
Cinema Palace
H.H. Missen in
Dekenaat Haarlem
Korfbal afgelast
Studio
Luxor
Lido
Humor met onaangename bijsmaak
Roxy
Rembrandt
Minerva
SCHENKING VAN
MR. C. v. LENNEP
Een goed begin
NA 34 DIENSTJAREN
Afd. Haarlem N.K.S.
start met cursus
Openbare Werken
Ir. J. J. Fuijkschot
technisch directeur
KOOT PIANO'S
12* december voorstel
in de gemeenteraad
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1962
pagina 2
Apotheken en dokters
diensten
Haarlem
Heemstede en Aerdenhout
Bloemendaal
Zandvoort
EXCLUSIEVE GESCHENKEN
•INTERIEUR
Nieuw instrumentarium
voor St.-Michaei
Bureau-garnituren en
Onderleggers
Frans Hals
jpHHjpsi Radio Moors.
Wij serveren beide Kerstdagen in onze intiemé bovenzaal
WAARBIJ BESCHAAFDE MUZIEK
Zweedse Kerstsurprises voor de dames
Telefoon 16840 - Kennemerplein
Haarlem
ETERNA
OMEGA
TISSOT
DE KATHOLIEKE VERENIGING VAN OUDERS EN FAMILIELEDEN
VAN GEËMIGREERDEN
op maandagavond 26 november in de „Schuylenburcht",
Kleverparkweg 15 te Haarlem, naast de H. Hartkerk.
Films
Muziek
Toneel
Dansorkest „The Sunbeams"
WASSERIJ DUYN
Ook voor de fijne was
Diversen
Cabaret
Tentoonstellingen
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
IETERNA
HORLOGES
•y
FILMJOURNAAL
Hoewel we de film „The Four Horse
men of the Apocalypse", in 1921 ge
maakt door de Amerikaanse regisseur
Rex Ingram met in de hoofdrol Rudolf
Valentino „de grootste minnaar aller
tijden" door allerlei omstandigheden
niet hebben gezien, heeft alleen de titel
al, onze verbeelding geprikkeld. Daarbij
komen de legenden, die in de loop der
jaren rond de film zijn gesponnen door
mensen in wier herinnering de film
Apotheken: Noorder Apotheek, Jan Gij-
zewkade 181, tel. 52956, Apotheek Remmers,
Kruisstraat 6, tel. 10354. Apotheek Loo-
meyer Zn., Zijl-weg 34, telefoon 12495.
Heemst. Apotheek, Binnenweg 96, tel. 38197.
Doktersdienst: Indien geen hulp van huis
arts belle men fa. Mathöt, telefoon 11900
(Niet voor tandheelkundige hulp)
Wijkverpleging Wit-Gele Kruis. tel. 13863
Tandarts: J. J .van Koolbergen, Zomer-
kade 161 .tel. 10512.
Dierenarts: G. Verhagen, A. Verwey-
laan 19 tel. 63070.
Zieken vervoer: G.G.D., telefoon 14141.
Margriet, Turfmarkt telefoon 21400.
Ambulancedienst Dierenbescherming: tel.
12823. b.g.g. 008 boodschappendienst.
Apotheken: zie onder Haarlem.
Doktersdienst: A. van Lier, P. Aertzlaan
6, tel. 3G875. W. Ulrici, Spiegeienburgh-
laan 2, tel. 49404.
Apotheken: zie onder Haarlem.
Doktersdienst: C. Eenhoorn, Bloemen-
Idaalsewef 17. tel. 54003.
Overveen
Apotheken: zie onder Haarlem.
Doktersdienst: P. Wijkmans, Juliana-
laan 152. tel. 61054.
Apotheek: Zeestraat-apotheek, Zeestraat
71. tel. 3073.
Doktersdienst: P. Flieringa, Brederode-
■traa-t 2, tel. 2181.
(Advertentie)
Zijlweg 36-38 - Haarlem - Tel. 18014
Kathedraal: 6.30 7.30, 9 H., 11 en 12 u.
St. Antonius: N. Groenmarkt: 6.30, 7.30,
8.30 H„ 10, 11. 12.
H. Jozef, Jansstraat: 6.45, 8, 9.15 H.. 11,
12 uur en 18 uur Avondmis.
O. L. Vr. Rozenkrans: Spaarne: 6 7 30,
9, 10.15 H. en 12 uur.
De Goede Herder: Italiëplein: 7.30, 9.30,
H. en 11 uur.
St. Jan, A'damstraat: 7, 8.15, 9.30 H.,
11 en 12.15 uur.
H. Pastoor van Ars, Parkwijk: 7.30,
8.45 H., 10.30, 11.45 en 18 u. Avondmis.
H. Hart, Kleverpark: 7. 7.45, 9. 10.30
(Hoogmis) en 12 uur.
H.H. Elisabeth en Barbara, P. Kruger-
straat: 7, 8. 9.15 H., 10.45 en 12 uur.
H. Liduina, Rijksstraatweg: 7. 8 9.30
H. 11.15, 12.30
O. L. Vrouw van VII Smarten: Rijks
straatweg 7, 8, 9.15 H., 10.45, 12 en 18 u.
H.H. Petrus en Paulus: 7. 8.30 10 H.
en 11.45 uur.
BLOEMEND AAL: Allerh. Drieëenhr'd
7.30. 9 H., 10 45 en 12 uur.
H. Sacrament: 7.30, 0, 10.30 H. en 12 u.
AERDENHOU1: 7 30. 9 d., en 11 uur.
ZANDVOORT: H. Agatha: 7.30 9.30 H.
en 11.30 uur.
OVERVEEN: 7, 8, 9 H., 10.30 en 11.30
HEEMSTEDE (H. Bavo): 7.30. 8.30 9.40.
11 en 12 uur
HEEMSTEDE (O. L. Vrouw Hemel
vaart): 6.45. 7 45. 8.40 H. 10, 11 en 12 u
SPAARNDAM7.30 en 10 H.
BENNEBROEK: (St Joseph): 6.45. 8.30
HEEMSTEDE, 24 nov. B. en W.
van Heemstede hebben de raad voor
gesteld aan de r.-k. Harmonie St. Mi
chael een renteloos voorschot te ver
strekken van 15.000. Hiervoor wil de
harmonie een nieuw instrumentarium
aankopen in de lage stemming. De har
monie moet het voorschot in viiftien
jaar terugbetalen. Het bestaande instru
mentarium is in de hoge stemming ge
steld en dateert uit de oprichtingsjaren
van St. Michael omstreeks 1910.
DEN HAAG, 24 nov. Ook het korf
balprogramma is voor dit weekeinde in
zijn geheel afgelast in verband met de
gesteldheid der terreinen. Dit betreft
ook de wedstrijden van de regionale
bonden.
waarschijnlijk heel wat indrukwekken
der voortleeft dan hij in werkelijkheid
was.
Volgens een collega, die de film van
Ingram wél heeft gezien en die hem
karakteriseert als ..belachelijk gechar
geerd, vol kinderlijke overdrijving",
droeg hij niettemin het stempel van
eerlijkheid en onbevangenheid. Het ver
haal, dat in de eerste wereldoorlog
speelde, p ste in een tijd toen ge
zonde morele opvattingen nog niet uit
de mode waren en het publiek nog ge
loofde in zonde en schuld, in berouw en
boete. In een scène, waarin de ontrou
we vrouw (natuurlijk verleid door de
onweerstaanbare Valentino) vol gewe
tenswroeging en berouw verpleegster
geworden, haar eigen, inmiddels blind
geworden man te verzorgen krijgt,
vraagt deze haar: „Wie bent u?"
„Slechts een vrouw die haar plicht
doet" luidt het antwoord. Maar in de
film van Ingram waren deze onmoge
lijke situatie en die confectie-woorden
zo ontroerend, omdat ze pasten in het
verhaal en bij de algemeen geldende
opvattingen van die tijd.
Vincente Minnelli. die de nieuwe ver
sie van „The Four Horsemen" regis
seerde, en zijn scenarioschrijvers Ro
bert Ardrey en John Gay hebben zich
gerealiseerd, dat er in ruim veertig
jaar veel is veranderd. Huwelijkson
trouw wordt niet meer uitgeboet in ver
pleegsterskostuum, maar eindigt meest
al in echtscheiding met wederzijds
goedvinden. Zij verschoven dus het ver
haal naar de tweede wereldoorlog,
maar handhaafden het gegeven van de
familie, waarin verschillende nationali
teiten zijn verenigd. De grootvader Ma-
dariaga is een feodale grootgrondbe
zitter in Argentinië, die gekweld wordt
door visioenen van de vier ruiters uit de
Apocalyps. Hij heeft twee dochters, van
wie de één met een Fransman, de an
der met een Duitser is getrouwd. Na
een familiediner in 1938, waarbij zijn
Duitse kleinzoon verklaart een aanhan
ger van Hitier te zijn, rent hij wee
klagend naar buiten en sterft op spec
taculaire wijze, terwijl de apocalypti
sche ruiters langs het firmament trek
ken als een gekleurde lichtreclame van
een luchtvaart maatschappij. De rest
van de film speelt zich dan af in wat
naar Amerikaanse opvatting is een door
de Duitsers bezet Parijs, waar de ver
zetsbeweging op de meest dilettantische
(Advertentie)
In het Frans Halstheater draait deze
week voor het eerst in Nederland
„De gesel der Tartaren", waarin op
suggestieve, weliswaar niet altijd origi
nele wijze de strijd uit de doeken ge
daan wordt, welke in de twaalfde eeuw
tussen Polen en de zo gevreesde Tar
taren uit Midden-Azië gewoed heeft. Het
gaat om een klein groepje dappere
Poolse strijders, die het opnemen te
gen een Tartaarse overmacht. Een van
de meest onversaagde Polen probeert
tijdens de strijd zijn zoontje terug te
vinden, die door de Tartaren ontvoerd
is en gedwongen wordt aan het hof van
de Tartaren-koning te dienen. Aanvan
kelijk loopt het de Polen niet mee.
Van alles doorstaan zij. Maar wanneer
hun hoofdman het hart wint van de
dochter van de Tartaren-koning, die tot
het christendom bekeerd wordt en aan
de zijde gaat staan van de Polen, komt
alles in orde. Het groepje strijders was
door de Poolse keizer op verkenning uit
gestuurd en bewerken aldus met be
hulp van het gehele Poolse leger de
uiteindelijke overwinning op de Tarta
ren.
Op niet onverdienstelijke wijze ver
telt de regisseur de jarenlange strijd
van de Polen tegen de Tartaren na.
Jammer alleen, dat de momenten rond
de bekering van de Tartaren-prinses
enigszins onwerkelijk op het doek ge
bracht wordt. Het wordt echter alle
maal rijkelijk goed gemaakt door de
guerillastrijd van het groepje dapperen
en de imponerende slotscène, waarin
de Tartaren gedwongen worden het bijl
tje er bij neer te leggen. Veertien jaar.
manier tegen de vijand conspireert en
waar Julio, de Franse kleinzoon van
grootvader Madariaga, zich voordoen
de als rijke nietsnut, geheime bood
schappen overbrengt en nazi's onder de
Métro duwt, terwijl hij in zijn schaarse
vrije tijd de vrouw van een medever
zetslid het hof maakt.
De opzet van het verhaal is dus aan
gepast aan de tegenwoordige smaak en
de naïeve sentimentaliteit van weleer
is vervangen door wat thans voor een
wereldwijze levenshouding doorgaat.
Maar het oude stramien is behouden
gebleven en daarop is het voor Vin
cente Minnelli, wiens naam tot nog toe
uitsluitend is verbonden geweest aan
muziekfilms en luchtige komedies,
slecht borduren geweest. Een film als
„The Four Horsemen" vergt niet alleen
verbeeldingskracht en visie, waaraan
het Minnelli zeker niet ontbreekt, maar
ook gevoel voor realiteit, zelfbeheersing
en vooral zelfvertrouwen om dit ver
haal van een door politiek en oorlog
verdeelde familie en haar apocalypti
sche lot geloofwaardig en dramatisch
aanvaardbaar te maken.
Ondanks de pictorale schoonheid, die
hij aan sommige beelden de scène
in Versailles bijvoorbeeld wist te ge
ven en ondanks het bewonderenswaar
dige gebruik, dat hij nu en dan van de
kleur maakt, momenten waarin zijn
werk de aandacht trekt en ook ver
dient, mist de film eenheid van stijl en
strakheid van lijn en wekt de indruk,
alsof de maker, gehandicapt door een
erbarmelijk slechte tekst en een banale
muziekpartituur, zelf niet in zijn on
derneming geloofde. Bovendien heeft hij
zich voor het verkrijgen van de gewen
ste (melo)dramatische effecten vrijwel
uitsluitend verlaten op zijn acteur:
Glenn Ford.
In Cinema Palace. 14 j.
Julien Duvivier schijnt nu definitief
te zijn afgedaald naar het terrein van
de amusementsindustrie. In „Een dode
danst niet meer" (La chambre ar-
dente) laat hij een rijke bejaarde man
in zijn weids kasteel sterven temidden
van een zestal personen, die allen even
groot belang hebben bij de dood van de
oude. Is hij vergiftigd of kwam hij op
natuurlijke wijze aan zijn einde? U zult
het niet weten voor de laatste meter.
Daarvóór heeft Duvivier rijkelijk de
spanning en de sensatie gehanteerd,
soms vermakelijk, soms luguber, soms
huiveringwekkend.
Er is één macabere scène, de dans
rond het lijk die echt des Duviviers is,
maar voor het overige is hier sprake
van een nogal onsamenhangende thril
ler, die zijn (eventueel) succes eerder
dankt aan het verhaal dan aan de fil
mer.
Studio. Volwassenen.
„Meisjes langs de weg" is de titel
van een Finse film, die komende week
in Luxor draait. Het gaat hier feitelijk
om één meisje, dat min of meer
het huis uitgesmeten gaat liften en
met een volkomen vreemde man in een
auto meerijdt. Na een paar seconden
zijn haar bedoelingen de bestuurder
duidelijk. Ze kent niet veel scrupules,
ook niet als haar verhouding doorbro
ken wordt door een jongeman, die zjj
minstens zo welgezind is. Het conflict
kan niet uitblijven. Het feit, dat de
jongen doodvalt, schijnt de oplossing
te geven, maar nadat het mysterie rond
de verdwenen jongen, wiens lijk door
het overblijvende duo uit vrees voor
een schandaal is verborgen, is opge
lost, gaat de man een politie-auto in en
verdwijnt het meisje aan de horizon.
De regisseur heeft dankbaar gebruik
gemaakt van het Finse landschap en
geeft daardoor aanvankelijk blijk van
enig talent. Als het echter op eigen
fantasie aankomt, faalt hij volkomen.
Hij is er hijvoorbeeld niet in geslaagd,
het conflict dat dramatisch accent te
geven, dat nodig is om spanning te
scheppen. Die spanning zoekt hij wei
in het sensuele en mede om die rede
nen menen wij de film te moeten ont
raden.
(Advertentie)
TELEVISIE - RADIO
erkend gediplomeerd
KRUISSTRA \T 38, HAARLEM
Tel. 14609
De Italiaanse filmregisseur Pietro
Germi, die zich met films als „In naam
der wet", „De Machinist" en „De man
van stro" tot nog toe uitsluitend heeft
bewogen op het sociale en dramatische
vlak, slaat in zijn jongste film „Divor-
zio allTtaliana", die hier te lande
wordt vertoond onder de letterlijk ver
taalde titel „Echtscheiding op z'n Ita
liaans", een luchtiger toon aan, hoewel
men er een zijdelingse kritiek op be-
Advertentie)
11
paalde maatschappelijke toestanden in
zjjn vaderland niet aan ontzeggen kan.
Een kritiek, die overigens niet erg diep
graaft en zeker niet tot de kern van de
aangesneden problemen doordringt.
„Echtscheiding op z'n Italiaans" is
dan ook niet veel meer geworden dan
een knappe en soms wel geslaagde po
ging om een komedie, een satire zo
men wil, te maken uit de hardnekkige
en tenslotte met succes bekroonde po
gingen van een man om zijn vrouw te
vermoorden en het jongemeisje te trou
wen, waarop hij zich heeft verliefd, zon
der dat de volle zwaarte van de wet
hem voor zijn daden treft.
In de grond van de zaak is er niets
grappigs aan h"* plege van woorden,
hoe geraffineerd ze ook ten uitvoer
worden gebracht en „Echtscheiding op
zn Italiaans" heeft ons niet van dit
nurkse standpunt kunnen a'brengen.
Germi's regie moge dan nog zo knap
zijn en een hele reeks komische mo
menten opleveren, in zijn geheel mist
de film de menselijke warmte, die men
in het oeuvre van de meeste Italiaanse
filmers pleegt aan te treffen en die de
scherpe kanten van de wrangste humor
en het zwartgalligste cynisme afslijpt.
Het 'S een volkomen immoreel, maar
vooral harteloos verhaal, dat Germi
vertelt en hij doet dit, zonder zich de
zelfbeheersing op te leggen, waarin zich
de ware meester toont.
In Lido, Volwassenen.
(Advertentie)
MET GOUDEN BAND
vanaf 440.—
Grote Houtstraat 86 Haarlem
Speciaalzaak sinds 1883
De astronauten blijven favoriet in
Roxy. Daar draait tot en met zondag
de film „Per raket naar Venus", een
sensationeel geval, dat in deze tijd van
de ruimtevaart niet meer zo sensatio
neel is. Men kan echter z'n fantasie
nog de vrije loop laten gaan. De ma
kers hebben dat ook gedaan, waarbij
zij het thema van de angst vaardig
hebben bespeeld. Hoe de vernietigende
krachten, die op aarde zijn gericht, ge
weerd worden, kunnen liefhebbers in
deze film gaan zien. Vanaf maandag'
draait in dit theater de film „Sabotage
in de Chinese Zee", waarin men getui
ge is van de strijd van een kapitein
tegen een bende wapensmokkelaars. De
kapitein moet vele gevaren doorstaan
maar brengt zijn avontuur toch goed
ten einde. Beide films zijn gekeurd
voor 14-jarigen en ouderen.
De film „Ontee/d". welke de komen
de week in Rembrandt draait, geeft de
geschiedenis van twee advocaten. Bei
der huwelijk dreigt te mislukken en zij
komen in een misère, waarin hun bloed
verwanten delen. Er moet zelfs een
zelfmoord gebeuren om iedereen tot be
zinning te brengen. De film heeft een
zekere literaire inslag, is althans van
literaire kom-af, maar men kan moei
lijk spreken van een filmische her
schepping. Daarvoor zijn het verhaal en
de karakters te ongeloofwaardig. De
dialogen ademen bovendien een sfeer,
die niet gezond aandoet. Volwassenen.
In Minerva draait tot en met maan
dag in de avondvoorstellingen de
nieuwe presentatie van „Die Fleder
maus", een film, die-wij onlangs reeds
uitvoerig hebben besproken. Het is een
aardige film, die voldoende amusement
biedt, maar de sfeer mist van de
echte Fledermaus. Iedereen kan er
heen. Zondagmiddag kan de jeugd
spanning en plezier beleven aan de
film „Het verraad van de zwarte roof
ridder". Woensdag- en donderdagavond
de film „Voetstappen zonder spoor".
Strikt volwassenen.
HEEMSTEDE, 24 nov. B. en W.
van Heemstede stellen de raad voor
om als geschenk van mr. C. van Len-
nep in eigendom te aanvaarden een aan
tal eigendomsbewijzen en andere archi
valia, die betrekking hebben op het
buitengoed „Het Manpad". Bovendien
wil men van de heer Van Lennep een
gouden penning aanvaarden met. het
opschrift: „Aan den Burgemeester C.
van Lennep 1856-1874".
orgen is het de laatste zondag
van het kerkelijk jaar. Er komt
geen vuurwerk aan te pas om
het oude jaar uit te luiden. Zonder
gerucht stappen we het nieuwe jaar
binnen met het nabije uitzicht op de
Advent. Misschien kan de overgang
van oud naar nieuw toch enige con
crete betekenis krijgen door niet al
leen aan de mensen, die in stille nood
verkeren, te denken, maar hen ook te
bedenken. Een goed begin is het
halve werk. Ook in het kerkelijk jaar.
Aan ons bureau werd bezorgd: H.
ƒ2.50; v. S. 10.—.
U kunt Uw gift onder het motto
„Stille Nood" gireren op nummer
143480 ten name van de Nieuwe
Haarlemsche Courant of bezorgen
aan ons bureau Smedestraatö
Haarlem.
{Advrtmtot
HAARLEM, 24 nov. Gistermiddag
heeft ir. R. G. Veenenbos, thans oud
directeur van het bouw- en woningtoe
zicht te Haarlem, in de Gravenzaal
van het stadhuis afscheid genomen van
de gemeentelijke instelling, waaraan
hij vierendertig jaar zijn krachten
heeft gegeven. Behalve het college van
B. en W. en vertegenwoordigers van
gemeentelijke instellingen waren tal
loze vrienden en kennissen op de af
scheidsbijeenkomst aanwezig. Sinds
1928 is ir. Veenenbos werkzaam ge
weest op de afdeling bouw- en wo
ningtoezicht. In 1949 werd hij benoemd
tot directeur van deze afdeling. Bur
gemeester Cremers, die ir. Veenenbos
als eerste toesprak, memoreerde hoe
omvangrijk de taak van ir. Veenenbos
iiiuimiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiuiiniiiiiiiiiiiiiiimiitiiiii
Gistermiddag heeft ir. R. G. Veenenbos
afscheid genomen van het bouw- en
woningtoezicht te Haarlem, waarbij hij
vierendertig jaar werkzaam is geweest.
In de Gravenzaal werd hij onder meer
toegesproken door burgemeester Cre
mers. Op de foto van links naar rechts:
de opvolger van ir. Veenenbos, ir. H. J.
Wieringa,
mevrouw Veenenbos en
Veenenbos.
'F/:-,
HAARLEM, 24 nov. Van het giste
ren gegeven N.Ph.O.-concert was voor
al het programmadeel vóór de pauze
(Advertentie)
nodigt belangstellenden (ook niet-leden) uit voor een
De heer A. E. MEYER, medewerker van de Katholieke Emigratie Stichting,
die vorig jaar een reis door Canada en Californië maakte, bespreek zijn
indrukken en vertoont dia's.
VRIJ ENTREE. Aanvang 8 uur. Ook leerzaam voor toekomstige emigranten.
CINEMA PALACE: Nadht over Parijs. 14
jaar. 2, 7 en 9.30 uur; zo. 1.30, 4.15, 7
en 9.30 uur.
FRANS HALS: De gesel der Tartaren, 14
jaar, 2, 7 en 9.15 uur; zo. 2, 4.30, 7 en
9.15 uur; dl. 2 en 8 uur.
LIDO: Echtscheiding op z'n Italiaans, str.
volw. 2, 7 en 9.15 uur; zo. 2, 4.30, 7 en
9.15 uur.
LUXOR: Meisjes langs de weg, ontraden.
REMBRANDT: Onteerd, volw. 2, 7 en
9.15 uur; zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
ROXY: Vrij. t.m. zo.: Per raket naar
Venus, 14 jaar. Ma. t.m. do.: Sabotage
in de Chinese Zee, 14 jaar. 2.30, 7 en
9.15 uur; zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
STUDIO: Een dode danst niet meer, volw.
2.15, 7 en 9.15 uur; zo. 2, 4.15, 7 en 9.15
uur.
MINERVA: Za. en zo. 7 en 9.15 uur en
ma. 8.15 uur: Die Fledenmaus, a.l.; zo.
2 en 4.15 uur: Het verraad van de zwar
te roofridder a.l. Wo. en do. 8.15 uur:
Voetstappen zonder spoor, sitr. volw.
y Zaterdag 24 november
Stfefhuis, Nieuwe Gracht
..Jeugd en Muziek"
Eindhovens Dubbel
Kronenburg.
100, 7.30 uur:
optreden van het
Kwartet o.l.v. Hans
Zaterdag 24 november
Stadsschouwburg, 8 uur: Toneelgroep En
semble met „Galgehumor" van Jaok C.
Richardson. Regie: Jan Retèl. In de hoofd
rollen Ina van Faassen, Cor van Rijn, Louis
van der Steen.
Zondag 25 november
Stadsschouwburg, 8 uur: Toneelgroep En-
Advertentie)
elke zondag
avond 8-11 u.
in de Hildebrandzaal van Brinkmaan, in
gang Smedestraat, Haarlem.
(Advertentie)
semble met ,,De duivel hale ze!" van Ro
bert Thomas. Regie: Jan Retèl. In de hoofd
rollen: Conny Stuart, Heleen van Meurs,
To-n van Duin-hoven.
Zaterdag 24 november
Restaurant Brinkmann, Hildebrandzaal,
0 uur Jubileumviering van de vereniging
,,De Oosthoek".
Maandag 26 november
Concertzaal, 7.30 uur: Feestavond van
de Algemene Bond van Bejaarden.
„Adam en Eva"
avpnd 82 uur.
Raamsingel 5. Iedere
Teylers Museum. Schilderijen 19e en 20e
eeuw. Tekeningen Nederlandse, Italiaanse
en Franse school, lfie t/m 19e eeuw. Fos
sielen, natuurkundige instrumenten. Dage
lijks 11-5 uur. Eerste zondag van de maand
van 1-5 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 76
Oude religieuze kunst, schilderijen, mid
deleeuwse beeldhouwwerken. Van 10-12.30
en van 1.30—5 uur (behalve maandag).
Zon- en feestdagen 25 uur.
„Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Hei
ligland, 1 t/m november wisseltentoonstel
ling Haarlemse kunstenaars.
Kunstzaal „In 't Goede uur". 7 t/m 30
november. Tekeningen en aquarellen van
Bob Buys. Geopend dagelijks 10-6 en 8-10
uur.
„Bloemenheuvel", 18 nov. t.m. 8 dec.:
Grafiek van Cor de Wolff. Geopend 10-5
uur, 's zondags 2-5 uur.
Kunstzaal Frans Heerkens Thijssen,
Houtplein 13. Schilderijen van Alfredo Pal-
mero. Geopend dagelijks, behalve zondag,
96 uur. (t.m. 23 november).
bijzonder boeiend. Henri Arends liet het
concert openen met een werk van Henri
Tomasi „Fanfares liturgiques", geschre
ven voor normale koper- en slagwerk-
bezetting van het Symphonieorkest. Het
bleek een fascinerend stuk muziek te
zijn, waarin de componist de mogelijk
heden van de blaasinstrumenten volledig
heeft uitgebuit.
Zonder de moderne klankenwereld te
schuwen (prachtig zijn de harmonische
vondsten) bleken Tomasi's muzikale in
ventie x vakmanschap zo groot te zijn,
dat het totaal volkomen natuurlijk en
voor iedereen aanvaardbaar is.
Hulde aan de uitvoerenden, die met
grote sonoriteit wat de blazers betrof,
en met ritmische perfectie van de slag
werkers, een staaltje van uitvoerend
vakmanschap gaven.
Hierop volgde de derde symfonie van
Guillanme Laudré. Een prachtig stuk,
uitmuntend door hechte compositorische
vormgeving, spanningsvolle melodievor
ming en kernachtige thematiek. Geen
ogenblik vertoont dit werk inzinkingen.
Deze sterk elegisch getinte muziek is
naar mijn mening een der beste sym
fonische werken die er de laatste jaren
door een Nederlands componist geschre
ven is. Hulde wederom voor Henri
Arends en zijn orkest, door de uitermate
boeiende verklanking.
De harpist Nicanor Zabaleta speelde
voor de pauze de „Danse sacrée" en
„Danse profane" voor harp en strijkor
kest van Debussy. Reeds aanstonds kon
men horen met een artist te maken te
hebben. Technische perfectie en warme
muzikaliteit gingen bij Zabaleta hand in
hand. Dit werd na de pauze nog eens
bevestigd in het harpconcert van Boiel-
dieu, dat in de uitvoering een verrukke
lijke lichtvoetigheid bezat. Dit was nog
eens onbekommerd musiceren. Het suc
ces van deze meester harpist was enorm
groot. Met de eerste Peer Gynt-suite van
Grieg werd dit bijzonder interessante
concert besloten
J. L.
HAARLEM, 23 nov. Het district
Haarlem van de Nederlandse Katholie
ke Sportbond start vrijdag 30 novem-
sekretaris, het financieel beheer,
behoeve van de katholieke verenigin
gen. De inmiddels diocesaan geworden
Amsterdamse Sportschool zal dan be
ginnen met een serie van 6 cursusavon
den, waarop de bestuurstechniek zal
worden behandeld. Onderwerpen als de
taak van de voorzitter en die van de
sekretaris, het financieel beheer, de
de commissies in de vereniging, do
jeugdleiding, de Nederlandse Sport Fe
deratie en vele andere onderwerpen zul
len dan worden behandeld.
De cursussen worden gegeven op de
vrijdagen '30 november, 7 en 14 decem
ber, 4, 11 en 18 januari, alle in de
Schuylenburcht, het Parochiehuis naast
de H. Hart Kerk aan de Kleverpark
weg te Haarlem. Belangstellenden kun
nen zich alsnog opgeven en wel tele
fonisch bij de Heer L. A. Roozekrans,
Bisschop Callierstraat 16 te Haarlem,
tel. 14540.
altijd was geweest en wat hij zoal
die ruim dertig jaar tot stand gebracn
had. Zo wees de burgemeester er op.
dat de scheidende ambtenaar zich
middeld per jaar geoccupeerd .V.
met bijna tweehonderdvijftig woning"
aanvragen en dat hij ruim vijftienhon*
derd klachten wegens slechte behui
zing had af te wikkelen.
Burgemeester Cremers merkte ver
volgens op hoe moeilijk het is mee te
gaan met het tempo van tegenwoor
dig, dat zich in het bijzonder doet ëe'
voelen op de afdeling bouw- en wo
ningtoezicht. „U heeft een prachtigs
functie gehad. Eventuele tegenslagen
werden altijd rijk gecompenseerd. ,u
was als een dekschild, taai en buig
zaam", aldus de burgemeester. Ten
slotte bracht burgemeester onder de
aandacht, dat de afdeling als gemeen
telijke instelling in den lande pas veel
te laat in het leven was geroepen. ,.m
Exodus wordt reeds geageerd tegen
slechte behuizing". De burgemeester
wenste ir. Veenenbos voor de toekomst
alle goeds toe.
Drs. W. Hazevoet, directeur van So
ciale Zaken, sprak namens de vereni
ging van hoofden van ambtenaren. Hu
maakte gewag van de uitstekende sa
menwerking, welke er altijd tussen ir-
Veenenbos en hem had bestaan. Tij
dens vergaderingen en bijeenkomsten
was de ouddirecteur van bouw- en wo
ningtoezicht steeds vol opbouwende kri
tiek geweest. Drs. Hazevoet bood hern
een grammofoonplaat aan. De voorzit
ter van de kring Haarlem van de
Maatschappij ter Bevordering van de
Bouwkunst, de heer H. Buma, vertel
de op geestige wijze hoe hij indertijd
met zijn plannen dikwijls in strijd was
geweest met de afdeling bouw- en wo
ningtoezicht, „in strjjd dus met de
ideeën van ir. Veenenbos". Hij zei, dat
de kring Haarlem met grote dankbaar
heid vervuld was jegens ir. Veenen
bos en dat de uitstekende huisvesting
in Haarlem voor een groot deel te dan
ken was aan de activiteiten van de
scheidende directeur. Ir. Veenenbos
zelf sprak tenslotte een hartelijk dank
woord. Ir. Veenenbos is opgevolgd door
ir. H. J. Wieringa.
HAARLEM, 24 nov. B. en W. van
Haarlem hebben voorgesteld te benoe
men tot algemeen directeur van het
bedrijf Openbare Werken de heer J.
H. A. Hardeman uit Amsterdam. D«
heer Hardeman is momenteel directeur
van de Gemeentelijke Dienst voor WaS->
Schoonmaak-, Bad- en Zweminrichtin
gen in Amsterdam. Hij is 51 jaar oud.
Indien de raad de heer Hardeman tot
algemeen directeur van Openbare Wer
ken benoemt, zullen B. en W. voor
stellen de huidige adjunct-directeur ir.
J. J. Fuykschot te benoemen tot tech
nisch directeur van Openbare Werken.
De algemeen directeur zal zich voor
al bezighouden met de algemeen eco
nomische en bedrijfsorganisatorische
vraagstukken en ir. Fuykschot met de
technische problemen. De algemeen di
recteur wordt tevens directeur van het
Gemeentelijk Grondbedrijf.
De heer Hardeman diende voor de
oorlog als genie-officier in het K.N.I.L-
Tijdens de oorlog heeft hij in Duitsland
krijgsgevangen gezeten en na de oor
log had hy in Nederland het comman
do over een speciale afdeling in het
leger, die zich bezighield met het her
stel van wegen en bruggen. Als genie
majoor keerde hij daarop naar Indo
nesië terug, waarna hij op 39-jarig9
leeftijd benoemd werd in Amsterdam.
De heren Hardeman en Fuykschot vol
gen samen ir. Ch. C. van der Vlis op.
die per 1 februari als directeur van
Openbare Werken met pensioen gaat.
(Advertentie)
HAARLEM, 24 nov. Het ziet er
naar uit, dat komend jaar de Rijks
straatweg in eigendom aan Haarlert»
wordt overgedragen. Op 12 december
komt een desbetreffend voorstel vai>
B. en W. in de raad. Rijkswaterstaat
is thans bereid de Rijksstraatweg aa"
Haarlem over te dragen en een bedraif
van ruim 300.000 aan Haarlem te be
talen voor gekapitaliseerde onderhouds
kosten.
Wanneer de Haarlemse raad hierme
de akkoord gaat, mag verwacht wof
den, dat binnenkort een Koninklijk Be
sluit wordt gepubliceerd, waarin d®
overdracht wordt vastgelegd. Open
bare Werken is reeds bezig aan eej1
reorganisatieplan voor de Rijksstraat
weg, dat na de overdracht in fasen
zal worden uitgevoerd. Het is de bedoe
ling dat onmiddellijk na de overdracht
begonnen wordt met de meest dringen'
de verbeteringen.
(Advertentie)
=edelstaal v.a. 142.50.
|Grote Houtstraat 86 - Haarlem
Speciaalzaak sinds 1883
(Advertentie)