Je kunt
afgaan
zoveel
als je
maar
wilt
leqtmf
We zien weer reikhalzend
uit naar ELLA en OSCAR
Aankoop tweedehands auto:
AVONTUUR dat kan eindigen
in een TRAGEDIE
Oorzaak ligt vaak
bij de klant zelf
I
Edison 1962
voor de jazz
WEGWIJZER
STOPLICHT
knippert in
NOODGEVAL
PRIJZEN
ZATERDAG 1 DECEMBER 1962
PAGINA 9
Hij komt van de school
met zijn mooie pun-
tenlijst en heel de
familie vindt dat hij dóór
moet studeren. De univer
siteit is een woord met
louter hoofdletters en
binnen een paar maanden
zit hij met een kale kop
tussen de groenen. Enfin,
hij weet dat ontgroenen
nu eenmaal tot de stu-
dentenfolklore behoort en
daarom slikt hij die hele
bedoening maar. Over een
paar weken is het toch
voorbij. Maar wat heeft de
familie een medelijden!
En wat spreken ze er
schande van. En niemand
heeft in de gaten dat dit
soort narrengedoe eigen
lijk kinderspel is vergele
ken met de ontgroening
van, bijvoorbeeld, een ge
wone arbeidersjongen in
de werkplaats. Want die
ontgroening duurt geen
weken maar maanden,
jaren, net zo lang tot dat
groentje is opgewassen
tegen zijn tegenstanders
Studentenontgroeningen
zijn spelletjes die collec
tief worden gespeeld. Zelfs
de buitenwacht weet er
van. Als hij met zijn kale
kop moet staan vissen op
de brug van een gracht
kijkt niemand op. Zijn
kale kop is een herken
ningsteken. Ze nemen hem
niet serieus. Ze zien hem
nog niet eens staan.
Elvis de Pelvis was een
begrip. Zo langza
merhand begint het
tot ons door te dringen
dat de wereld van van
daag zonder Elvis Presley
is. Geruisloos, of nee, dat
is het goede woord niet,
ongemerkt zijn wij de el
lende te boven gekomen.
Wij moeten ons haasten
om nog even ons droevig
„good bye" te huilen,
want anders weet nie
mand meer over wie wij
het hebben.
Ongeveer 27 jaar gele
den stond een 15-
jarig meisje in het
Amerikaanse Harlem Ope
ra House wat beduusd in
de schijnwerpers te staren.
Het was Miss Ella Fitz
gerald, die toen haar de
buut maakte tijdens een
plaatselijke amateur-zang
wedstrijd. Het werd overi
gens meteen het eerste
succes voor deze zangeres,
die prompt daarop door
de drummer Chick Webb
werd gecontracteerd. On
der Webb's leiding kwam
de vorming tot jazz-zan-
geres. In 1938 begon zij in
de Verenigde Staten pas
werkelijk naam te maken
met het door haarzelf ge
componeerde „A tisket a
tasket".
Prijzet. die belachelijk ve6r een m
auto's" en het kopers- het zeer lucratief
particulieren, die echter juiste wijze „door te zagen ifosten een~ fiat
«jge verkopers, die in de- „4 g
Ze tamelijk avontuurlijke ratie-
handel hun boterham
Verdienen.
TEKENEN?
V*1-
Good-bye, Elvis...!
Roek in de cel.
IIIIIIIIIIHIIUIIIIIIIUIIIIHIIIIIIllllllllllllllllllll
Maar waar blijft die jongen
van zeventien, die misschien
net zijn medaille van de Ma-
riacongregatie samen met zijn
punten]ijst heeft opgeborgen en
zijn entree maakt op een ge
middeld grotestadskantoor,
waar de volwassenen geen blad
voor hun mond nemen en waar
geen spelregels voor de ont
groening gelden? Elke gemeen
schap, hoe klein ook, ontgroent
omdat elke gemeenschap de
nieuweling wantrouwt.
De sergeant in dienst reser
veert zijn goorste beeldspra
ken voor de „fillers". De baas
in de werkplaats is net even
meer baas als hij die am
bachtsschooljongen ziet. Kort
om, je kunt afgaan zoveel als
je maar wilt. En nergens krijg
je een voet aan de grond als
je de spelregels niet begrijpt.
Want het gaat overal om de
spelregels. Alleen bij de stu
denten worden je die tevoren
verteld.
Hoe gaat het in het novici
aat bij de priesteropleiding?
Hoe gaat het met je eerste
avondje uit, je eerste dansles,
je eerste bezoek by de „ouders
van het meisje", je eerste sol
licitatie, ga maar door. Groen
ben je! En je kunt natuurlijk
wel kwaad door de stad gaan
lopen en woedende pagina's in
;e dagboek schrijven en zwe
ren dat ze allemaal de lucht
in kunnen vliegen, maar het
helpt je niets. Je moet er door
heen. Je bent een groen en zo
lang je je kwaad maakt en
zolang je een kleur krijgt en
zolang je een hele dag geen
boe of ba zegt, blijf je een
groentje. Bij de studenten sol-
iiriteer je met je kale kop al
leen maar voor een club van
andere onvolwassenen. Maar
daarbuiten moet je je waar
tnaken in de wereld, die geen
boodschap aan je heeft zolang
je de spelregels niet doorhebt.
De moraal? Je bent groen
zolang je een hekel hebt aan
iedereen die jou niet helemaal
au serieux neemt. Je bent
groen af als je merkt dat het
eigenlijk wel geschikte kerels
zijn. En je bent volwassen als
jezelf niet altijd meer au
serieux neemt. Je hebt maai
een troost. Meisjes vinden
groene, onhandige jongens al
tijd zo lief. Alleen, ze zeggen
het nooit. Je komt er meestal
pas achter als je geen groen
meer bent.
Elvis Presley was een in net
oog lopend consument van bon
bons en popcorn, een stiekem
verzamelaar van speelgoed
beestjes die hij op zijn slaap
kamer in een eigen bed liet
doezelen, en voorts een voor
aanstaand opkoper van nieu
we Cadillacs. De dirigent van
het kerkkoor in zijn geboorte
plaats Tupelo verschafte hem
de erenaam „Pelvis", dat bek
ken betekent. Als kleine jon
gen (dat was hjj ook al toen
hjj nog niet beroemd was) zong
hjj op het kerkkoor gewoonlijk
net zo uit de maat als een
stationaire tweetaktmotor. Hjj
kreeg het advies met zijn heu
pen het ritme mee te wiegen.
Misschien was dit het begin.
De gitaar waarmee hij later
voor grote volksmenigten zou
verschijnen, was ook een over
blijfsel uit zijn kinderjaren en
ook toen kon hij er niet op
spelen. Hoewel hij moeiteloos
een hoge graad van onbedui
dendheid handhaafde, ook in
zijn lichamelijke presentatie,
kon hjj tussen twee donkere
tochtlatten door opvallend lou
che uit anderhalf oog kijker
Het is jammer dat wii voort
aan van deze speciale attrac
tie in films en teenagerblaad-
jes verschoond zullen blijven
Doch om verder te gaan
met het ophalen van herin
neringen: Elvis Presley was
wat nonchalante Amerika
nen een „Zanger" noemen
Zijn eerste plaatje „It's all
right mama", opgedragen
aan zijn moeder, was meteen
een succes in de jaren '54.
Het werd bij vergissing voor
het eerst uitgezonden door
een discjockey van het ra
diostation Memphis. Met een
paar spottende woorden pro
beerde de wakker geschrok
ken man zijn fout goed te
maken. Maar het was al niet
meer te redden. Een enthou
siaste bende tieners belde de
studio op en eiste herhaling
Er daagde ook meteen een
manager op, „Colonel" Par
ker, die zei dat hij Elvis
beroemd zou maken. De
man heeft woord gehouden.
Elvis kon met zijn klankrij
ke, lichtelijk gesluierde bari
ton nauwelijks enige noten ach
ter elkaar goed zingen. Hij
wilde het ook niet beter en
was er heilig van overtuigd,
dat hij het op deze manier het
best deed.
En met zijn boerenver
stand had hij een beetje ge
lijk. „Colonel" Parker deed
geen moeite zijn gedachten te
veranderen. Elvis werd snel
het idool van een onoverzien
baar getal tieners, dat hem in
alles ging imiteren. Jongens
plakten hun haar zorgvuldig
in een „eendestaartje". Meis
jes, die tot haar grote spijt in
mindere mate gelijkenis kon
den vertonen met haar idool
zochten naar andere mogelijk
heden. Ze namen een wiebe
lende gang van lopen aan en
schonken spontaan haar hart
aan hem weg. Ze hingen gefos-
foresceerde portretten van hem
boven haar bed, die gingen
gloeien als ze het licht hadden
ivtgedaan en dnarphder gloei-
Eluis 1 had zijn volk over de gehele wereld.
wordt hij niet meer gehoord.
Hij heeft nog wanhopige po
gingen gedaan, doet dat nu
nog, maar neen hoor: Elvis, be
spaar je de moeite; ons ver
driet valt erg mee!
Zo'n zeventigmiljoen platen
zijn er van Elvis Presley ver
kocht, met dien verstande dat
de heren van R.C.A. zich best
een slordige tienmiljoen ver
gist kunnen hebben. De op ver
kwisting ingestelde Amerikaan
se produktie heeft met name
in de plastic-branche een onge
kend financieel feest mogen
beleven, dank zij Elvis. De in
dustrie betreurt het vervroeg
de pensioen van de heer Pres
ley zeker, want het is nu wat
moeilijker geworden voor nieu
we modeprodukten een nieuwe
naam te vinden. Voor het ove
rige is in de relatie tussen
jongens en meisjes op grote
schaal een bepaalde zuivering
ingetreden, want heel veel jon
gens hebben nooit kunnen be
grijpen waarom zoveel meis
jes gek konden worden op de
heupenschudder. Opvoeders en
kinderrechters zitten met de
handen in het haar, want als
tegenwoordig jongeren zich
aan losbandigheden te buiten
gaan is er geen Elvis meer wie
men de morele schuld kan aan
wrijven.
Zo te zien zijn wij veel
dankbaarheid verschuldigd
aan de heer Presley, zowel
om zijn regeringstijdperk als
om zijn vertrek. Het zij hem
bij deze betoond.
Jj
itmilinilllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIllllimiiilliiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiillliIllmi
cci.He (jun. uuc /tt"i /D-itc.
de een „persoonlijke bood
schap" van Elvis.
Hi) viel met zijn brede schou
ders midden in de al goed los
gebroken rock 'n roll-rage. Tot
dusverre was daarin Bill Ha
ley aan het hoofd gegaan,
maar toen Elvis eenmaal
kwam, was Billy nergens
meer. Alle nog rouwende teen
agers, die om de verongeluk
te automaniak en filmheld Ja
mes Dean een mythe aan hef
opbouwen waren, veerden in
eens opnieuw geestdriftig om
hoog toen Elvis ook in de film
zijn opwachting maakte. De
teenager-dictatuur kreeg ge
leidelijk over de gehele wereld
haar ene, onaantastbare leider.
En ook overal in de wereld
kwamen zijn paladijnen als
Tommy Steele, Peter Kraus,
Rex Gildo etc. met een twee
de „generatie" in de perso
nen van Johnny Halliday, Vin-
ce Taylor, om het hierbij te
laten.
„Colonel" Parker kreeg twee
keer gedaan dat de dienstplich
tige Presley uitstel kreeg van
militaire dienst. De overheid
deed dat misschien wel graag
want zolang Elvis door de
burgermaatschappij gilde, re
gende het kwistig belasting
centjes. Maar toen moest hij
toch naar Duitsland, een le
gioen Amerikaanse meisjes in
tranen achterlatend. Zijn door
knede manager, die steeds zo
overdonderend zijn pupil voor
de leeuwen had gezet, gaf de
G.I.-man een goed advies: ge
draag je zo onopvallend mo
gelijk. De soldaat der eerste
klasse Presley, zich dagelijks
een weg slaand door horden
fotografen en krijsende meis
jes, deed dat en viel op als
een nette militair, die voor
heel wat jongens de dienst in
eens populair maakte. Hij
vroeg geen speciale gunsten en
trad niet op tijdens zijn dienst
tijd.
Hij veranderde in het leger
Zijn haar werd geknipt en voot
het eerst had hij een pak aan
dat paste. Intussen maakte hi,
een kardinale fout. Hij werd
ouder. Dat had hij zijn bewon
deraars niet moeten aandoen.
Het voortschrijden der jarer
gaf hem als vergif het besef
in dat hij niet meer zo woest
en hevig op teksten, noten, mi
crofoons, camera's en publiek
moest springen. Er waren dap
peren die zi)n lief en zacht ge
worden liedjes doorstonden,
maar de meesten vielen af. El-
vis tekende zijn vonnis door het
pad van anderen te gaan be
wandelen.
Nu hij zijn oninteressante ge
voelens niet meer uit
schreeuwt, maar fluistert,
(Van onze jazz-medewerker)
Na het overlijden van Webb
zette Ella de band onder
eigen leiding voort tot 1940
Tijdens de oorlogsjaren nam zp
het overbekende „Into each
life some rain must fall" op.
waarbij ZÜ al direct over veei
grotere kwaliteiten bleek te
beschikken dan „The Ink
Oscar Peterson.
Spots". Maar het duurde toch
nog tot 1956 voordat de om
wenteling kwam. En die werd
veroorzaakt door de impresa
rio Norman Granz, die haar
tot op heden door het zakelijke
jazz-leven heenloodst. Granz
zorgde onder meer voor de
Europese „Jazz at the Phil
harmonic"-toernees, waaraan
ook de pianist Oscar Peterson
meewerkt En nog steeds vor
men Ella en Oscar een grote
trekpleister voor deze JATP-
concerten. Hun namen zijn
langzamerhand een begrip ge
worden, een traditie, waardooi
ook in ons land iedere regel
matige bezoeker van de jazz
concerten steeds weer reikhal
zend uitziet naar de volgende
'ontmoeting, die gelukkig bin
nenkort weer komt. HoeweJ
Miss Fitzgerald meer de kant
van het entertainment is opge
gaan, heeft haar zang nog steeds
nauwe banden met de jazz.
Haar natuurlijke charme, het
gemak waarmee ze zingt er
bovenal het laaiende enthousias
me werken bijna altijd aanste
kelijk op de luisteraar. Aan
enthousiasme ontbreekt hel
overigens ook de Canadese
reus Oscar Peterson niet. De
ze pianist, die op 14-jarige leef
tijd al een eigen radio-pro
gramma verzorgde, werd tot
het spelen van jazz voorname
lijk geïnspireerd door Art Ta-
tum. Hoewel hij nimmer het
peil van de giant" heeft kun
nen bereiken, is Oscar nog al
tijd een pianist met wie ter
dege rekening moet worden
gehouden. Zijn grote tech
niek, felle attack en beheerste
vaak geestige voordracht stel
len hem in staat jazz van een
hoog gehalte te maken.
Het is verheugend dat de
Edison-1962 voor de categorie
„Jazz International" is toege
kend aan de muzikale twee
ling Ella en Oscar. Miss Fitz
gerald kreeg hem voor haar
LP Verve MMW 610: „Th<
Harold Arlen Song Book". De
plaat opent met een plezieri
ge „Blues in the night", waar
in de knipoogjes van Ella naar
de Blues worden geaccentueerd
door de altist Benny Carter.
De intens muzikale Ella Fitzgerald.
Deze maakt deel uit van het
begeleidende grote orkest on
der leiding van Billy May, die
vooral door zjjn arrangemen
ten een bevredigende tussen
weg heeft gevonden tussen de
jazz en de amusementsmuziek.
Verder bevat de opname nog
een aantal „evergreens", zo
als Stormy Wheather, That
Old Black Magic en As Long
as I live waarin de trompet
tist Don Fagerquist een eer
volle vermelding verdient.
De bekroonde Peterson-opna-
me staat op Verve MGV 9006:
„The Trio life from Chicago".
Het is hier inderdaad een trio,
waarin zowel de pianist, de
waarljjk grote bassist Ray
Brown als de flitsende drum
mer Ed Thigpen even belang
rijk zijn. Zij doen samen het
werk en iedereen komt ook
solistisch voldoende aan zijn
trekken. Op deze Verve-opna
me staat onder meer de fijn
zinnige ballade „In the wee
wee small hours", het spran
kelende „Chicago", de fraaie
Golson-compositie „Whisper
not" en „last but not least"
het ere-saluut aan wijlen Les
ter Young: „Sometimes I'm
happy".
Bij de toekenning van de
Edison-1962 aan deze plaat is
gewikt en gewogen. Een andere
Peterson-opname is er namelijk
ook voor in aanmerking geko
men: „Very Tall" op Verve
MGV 9008. Hier een aantal
stukken door het trio samen
met de vibrafonist Milt Jack
son. De multi-musicus Jack
son blijkt overigens op deze
plaat goed met de Petersons
overweg te kunnen. Zijn lange
melodische lijnen harmoniëren
wonderlijk mooi met het korte
dynamische spel van Oscar.
Voor ieder, die beide platen
heeft gehoord, zal het wel dui
delijk zijn dat de uiteindelijke
keuze een moeilijke beslissing
is geweest.
bindt. U bent namelijk
wèl gebonden, zodra u uw
handtekening zet, tenzij
uitdrukkelijk uit de tekst
van het formulier of het
geen daarop is ingevuld
blijkt, dat de koop afhangt
van een of meer met na
me omschreven voor-
waarde(n).
3) Teken nog veel minder
„alvast" een formulier,
dat de verkoper later nog
wel even zal invullen.
Is er sprake van, dat de
koper de koop alleen wil slui
ten indien de keuring van de
wagen gunstig uitvalt, dan
dient dit zeer duidelijk
vóórdat een orderbevestiging
of leveringsopdracht wordt
getekend te worden vast
gesteld.
Weinig heeft men aan de
vage uitdrukking: „onder
voorwaarde dat de auto
wordt gekeurd", of zelfs
„goedgekeurd". Immers, zo
dra de keuring dan heeft
plaats gehad, zou aan de
voorwaarde zijn voldaan, on
geacht de uitslag van de keu
ring. En wat betekent eigen
lijk „goedgekeurd". Niet, dat
in het voertuig in het geheel
geen mankementen aanwezig
mogen zijn. Het is een ge
bruikte auto, en geen nieuwe.
Beter is het, veel concreter
te zijn. Het boek geeft daar
van een voorbeeld.
Voorts wordt ingegaan op
de garantie-verklaringen, ver
borgen gebreken en wanpres
tatie en op de verplichtin
gen van koper en verkoper.
Uit de mutaties in
de kentekenbewijzen
blijkt, dat per jaar
gemiddeld 240.000 ge
bruikte automobielen in Ne
derland van eigenaar verwis
selen. En terecht merkt de
schrijver op: er zijn zeer ze
ker vele bonafide handela
ren in gebruikte wagens,
maar er wordt ook veel ten
verkoop aangeboden, wat bij
nadere controle slechts een
sloop- of oud-ijzerwaarde
vertegenwoordigt. De aspi
rant-kopers voor auto-blun
ders te behoeden, is daarom
de bedoeling van dit nieu
we A.N.W.B.-boék, dat goe
de en verantwoorde instruc
tie biedt en een prettige weg
wijzer kan zijn op een pad
vol distels en doornen.
V. S.
uiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiii
Binnenkort zal, zoals
reeds in het kort be
richt, geoorloofd zijn op
de stoplichten van
auto's knipperautomaten
aan te brengen, zodat de
stop- of remlichten in ge
val van nood als waarschu-
wings-signalen kunnen die
nen. Op aandringen van de
A.N.W.B. zal de daartoe
noodzakelijke wijziging in
het Wegenverkeersreglement
worden aangebracht.
De A.N.W.B. acht het ge
bruik van deze eenvoudige
en goedkope knipperautoma
ten van groot belang voor
de verkeersveiligheid. Het :s
herhaaldelijk gebleken, dat
ernstige kettingbotsingen,
waarbij tientallen auto's be
trokken zijn, veroorzaakt
worden doordat het verkeer
niet tijdig onderkent, dat
voertuigen om de een of an
dere reden de weg versper
ren. Een enkel, op zichzelf
wellicht onschuldig ongeval,
kan hierdoor uitgroeien tot
een ernstig verbeersconflict.
Bovendien heeft de
A.N.W.B. in samenwerking
met de Rijkspolitie een aan
tal gedragsregels opgesteld
voor automobilisten die bij
mist of duisternis geconfron
teerd worden met een ket
tingbotsing of de dreiging
daarvan op een snelverkeers-
weg. Deze gedragsregels
zijn:
l> Trap bfl het remmen net
pedaal enige malen ach
tereen in. Hierdoor gloei
en de remlichten op.
1) Schakel bij stilstand de
koplichten niet uit, maar
verlicht zo mogelijk de
plaats van het ongeval en
de voor u staande voer
tuigen. Stel wanneer dit
straks is toegestaan, de
knipperautomaat voor de
remlichten in werking.
i) Ontsteek de linker-rich-
tingaanwijzer. Ook net
knipperen hiervan werkt
alarmerend voor het ach
teropkomende verkeer.
Schakel tevens de bin-
nenverlichting van de
auto in.
t> Stap slechts uit de auto,
nadat u zich er van over
tuigd hebt, dat dit abso
luut zonder enig risico is.
Talloze malen werden
automobilisten, die im
pulsief uitstapten, bij een
kettingbotsing dodelijk ge
wond, omdat het achter
op rijdende verkeer niei
tijdig tot stilstand kwam
Bovendien zijn de ANWB
en de Rijkspolitie van me
ning, dat toeschouwers bi;
verkeersongevallen het ge
vaar op de weg aanmerke
lijk vergroten. Vooral na hel
arriveren van Politie en We
genwacht is het beslist zaak
voorzichtig door te rijden.
Ook de carrosserie kan veel vertellen over het „verleden".
het laatste stukje van de
uitlaat meestal wel iets ver
tellen. Een nattig zwart vet
te pijp duidt op olieverbruik:
een pijp die van binnen
kurkdroog en wittig grijs is,
op het tegendeel.
r gaan in Nederland opkopen van voor de sloop
5 - bestemde zwaar vernielde
als „niet van
onderscheiden"
Ehppl wat auto's nf,?n^laea0^aar „Vf0™,lei<?.e T nteressant is de beschou-
neei wat dutu» auto s, deze „uitstreken", I wine over prijzen. Ant-
van de hand tegen zoals de vakterm luidt, om JL woord gevend op de
J-"rna ajs „niet van vraag: „wat kost onge-
te onderscheiden' veer ee£ in redelijke staat
5 schijnt verkerende gebruikte
te z«n auto?", komt de samen-
tnihliAb. 1 tweeu half-vemielde wagens steller tot de conclusie, dat
PUOIiek wordt meestal van hetzelfde merk en type, een citroen 2 CV (ƒ3995):
gevormd door kritische d i, ^'eÏ1',0 na twee jaar 3700 en na vijf
zUn. Dat zijn „gebruikte aan te bieden. Voorts schijnt verkerende
hebben opgelopen. op de
1200 gulden
een
mag
600
v ut7u>ut:ii upgvi^wi, iaQr
met kritic„uen aan elkaar te lassen", ff41nn>. na twee iaar
resulterend in een produkt, en M viif la^TooO suldén
dat m»n 10 000 Uhmn. en na vhi jaar XUUU guiaen
gu
een VW de Luxe (f 5300)
an na twee jaar 3700 en na vijf
Om n,n„ r ,T lesuirerena in een proauKi
weerstand te bieden dat „nog geen 10.000 kiiome-
aan Verdichtsels van lis- letteNitk ilï' na iwee jaar ÖWU en na viji
twee jaar 6000 en na vijf
mm jaar 2500 gulden, eên Peu-
TAAL 8e°t 403 (f 8780): na twee
jaar 5000 en na vjjf jaar
2200 gulden, een Morris Mi-
Men kan de leek op het
gebied van auto's immers
bijzonder veel wijsmaken.
Speciaal de automobilist,
d}e zich voor het eerst van
Talrijk zijn de punten, 2200 Su'de"i ®erS,Morrl® M1"
waarop een auto iets aor 1900 5225)na twee
over zichzelf kan ver- )aar 3200 en na vijf ,iaar
tellen. Men moet er 12°9 gulden.
„.„.i voo» daarbij van uitgaan, dat een De prijzen van gebruikte
zijn leven een weaentie aan- auto een samenstel van on- auto's, zo wordt opgemerkt,
«ehaftlHi u voorzichtte hij édelen is en dat al die on- worden bepaald door de wet
W-ii ,1? t "J derdelen tijdens het gebruik van vraag en aanbod, zoals
hieuws beginnen. En daar- min of meer in functie z«n dit met iedere vr«e handel
vÜ\ wendt hij zich tot de
k koper van een „tweede
hands wagen". Hij krijgt
et'men te horen als: „zo
Rnc de eerste eigenaar
Punternieuwe motor ge
bikt geen druppeltje olie
van nieuw te onder
scheiden Gefascineerd
?aat hij vervolgens achter
''pt stuur zitten: en het
vontuur is begonnen. Een
''entuur, dat voor velen al
e®n tragedie is geëindigd.
li»?6 vaa het leed
voor een groot deel bij
v® klant zelf. die tè onvoor-
jjreid aan de koop begint.
,,e autohandel reageert
'echts op de al te snel
Snoeiende welwillendheid bij
o® aspirant-automobilist, die
^,°°r het glimmende vehikel
jJ^dt geïmponeerd. Om
}8?e te helpen een behoor-
6ke auto-handel te stimule-
>,-9- heeft de A.N.W.B. een
dlekje doen verschijnen, dat
ij? titel draagt: „Hoe koop
een tweedehands auto?"
yl waarin door de expert
lyah Bouvy in samenwer-
met de juridische en
'ng van de
voorlichting
t ag met de juridi
jhnische afdeling
V,
Een karakteristiek beeld van een automarkt. In het sche-
gegeven aan het ko- merdonker kijken de aspirant-kopers onder de motorkap
hde publiek. om.bijna niets te kunnen zien.
raad, die men overal
v het boekje kan beluiste-
verhoudingsgewijze een
sPas" toch"* on'7' onderling vergelijkbaar sljj-
&t zelden komt het voor, tagebeeld moeten vertonen.
«Ch-?en zwar® aanrijdings- Bijvoorbeeld: een kilome-
ij&t de zo keurig hersteld is,
Ve5, .welhaast detectivewerk
ijj. ficht moet worden om
<3e summiere aanduidingen
ki].Waarheid te destilleren.
|s "metertellers verzetten
We®n heel klein technisch
tg 'stje. Ook zijn er niet al
^..scrupuleuze lieden die
n bezighouden met het
EÉÉÉj iWM
terstand van ongeveer
30.000 met nieuwe pedaal-
rubbers en een ter plaatse
versleten vloermat is geen
direct voor de hand liggen
de combinatie.
Ook de leek kan iets zien
onder de motorkap. De
meeste motoren zijn van fa-
briekswege van buiten ge
lakt of geverfd. Het gevolg
hiervan is, dat het losma
ken van moeren altijd spo
ren achterlaat. Men moet
zich dan ook afvragen waar
om en wanneer de demon
tage heeft plaats gehad.
Aan schroefjes van de ben
zineleiding kunnen we zien,
het geval is, en de ouder
dom. Populaire auto's ver
tonen daarom een hogere
waarde dan wagens, waar
weinig vraag naar is. Als
leek kan men moeilijk tot
een juiste prijsbeoordeling
komen. De meest voor de
hand liggende oplossing is;
advertenties in de kranten
en autotijdschriften nalezen
en de prijzen van onderling
overeenkomstige aanbiedin
gen vergelijken. Worden de
wagens wel ten verkoop
aangeboden, doch zonder
vermelding van prijzen, dan
is er niets eenvoudiger dan
de telefoon te nemen en de
adverteerder te vragen, wat
de prijs is van het exem
plaar. Na enkele telefoon
tjes hebt u een richtlijn.
Mochten collega's kennis
sen of vrienden een soort
gelijke wagen bezitten als
u op het oog hebt, dan moet
-het niet moeilijk zijn eens
of er herhaaldelqk is „ge- te jnformeren, hoeveel men
HP
sleuteld". Ook het draden
stelsel van de ontsteking en
de aansluitingen van de
draden naar de dynamo
kunnen iets vertellen. Zelfs
iemand die niet deskundig
is. kan heus wel zien, of
een en ander frequent los
is geweest of niet.
In het boek wordt een
proefrit van twintig tot der
tig minuten noodzakelijk ge
noemd. De bedoeling hier
van is de motor en de aan-
eventueel voor de betrokken
auto zou willen geven.
9,e£«gen, die iets kun-
vah d„ en over het leuen
bff kon d,dt0 Men 2iet> dat
,>v»c {s zPelingspedaal behoor-
«er atgesieten De bestuur- drjjforganen behoorlijk warm
\u„torhohni„,eenuitstekende te krijgen. De olie wordt
N"t' In verhouding^fs^di dan dun' zodat de oliedruk
reinig gebruikt. Al- gecontroleerd kan worden.
hoewel.Over het olieverbruik kan
en* speciaal hoofdstuk is
gewijd aan de juridi
sche problemen. Gead
viseerd wordt:
1) Zeg niet, dat u de auto
wel wilt hebben, als u er
niet héél zeker van bent.
dat dit inderdaad zo is.
2) Teken geen enkel papier,
voordat u gelezen hebt
wat er op staat en laat
u niet verleiden tóch te
tekenen, omdat de ver
koper zegt, dat dit maar
een formaliteit voor de
administratie is en u niet