Antonius-parochie in Aerdenhout
deze maand veertig jaar
Hulpkerk
in Duinroosplantsoen
nog in januari in gebruik
A/öor
Meer dan producent van balansen
Glimlach moet verschijnen
op een zorgelijk gezicht f
lH
In de geest van Abbé Couturier
Protestantse en katholieke jongeren in
enthousiaste en openhartige discussie
H
D
STOCK
STOCK
STOCK
PAEPSE STOUTIG
^OERTIJD ZWAAR BEBOET
A" vader op de grens
Si,
Geldboetes
Vv4n
Radio Moors,
Geen luxe
DS. W. VAN ASPEREN:
I
Dinsdagavondeoncert
van liet N.Ph.O.
Kent U Italië
dan kent U ook
4
a
PAGINA 5
8 EreeNHOUT-BENTVELD,
kis o een plechtige H.
f5r0oP.2ondag 6 januari zullen de
Hroph-an.en van de St- Antonius-
- hie in Aerdenhout-Bentveld
eit herdenken, dat hun kerk-
op -
yeertig jaar geleden plech-
°P 22 december 1922
kg j - 0N I.
de toenmalige plebaan L.
'rigelv-rvv°udt uit Haarlem werd
Een reden tot uitgebreid
flejj leren? De parochianen vin-
hp an niet. Al hun aandacht is
ku]Dfv'estigd op de bouw van een
SoGn ark in het Duinroosplant-
«venpln Haarlem-Zuid-West, dat
1WJ^s onder de St. Antonius-
e V£dt- Enkele weken ge-
Vijj, ls nien met de bouw van de
ürj ,erk begonnen en eind janu-
ltlaa °°Pt men het gebouwtje
hebben. Hoewel de lang-
^ehs groeiende hulpkerk aan de
tij van de gemeente Haarlem
5te])j ^önlijk meer in de belang-
Jïfj staat dan het veertig-
rustieke kerkje aan de
renlaan, zullen vele parochia-
ongetwijfeld de ouderen
gerer "en zich met blijdschap het
chiei? omen van hun eerste paro-
ber herinneren. Tot decem-
kej.i, 2 waren de ruim driehon-
katholieken in Aerdenhout-
Veld aangewezen op parochie-
ïlgp in de omtrek: Zandvoort,
stede> Haarlem, Vogelen-
tj0 ^verveen. Pastoor H. W.
eek maakte daar veertig
Seleden een eind aan.
•-
Aanwinsten leeszaal
Heemstede
et geesteskind van de Haar
lemse Couturierkring de
Couturier kring voor Jon
geren floreert. De leden zijn
enthousiast en tijdens de bijeen
komsten debatteert en lacht men
er lustig op los. Er zijn er niet
veel die hun mening onder stoelen
of banken steken en de jongens en
meisjes nemen tegenover elkaar
beslist geen blad voor de mond.
De animo om zo vrij en zo „heer
lijk diep" over verschillende za
ken te kunnen doorpraten is zo
groot, dat de gespreksleiders de
grootste moeite hebben de avon
den te sluiten. Ieder wil het laat
ste woord en een laatste conclusie
trekken. De leden van de Coutu
rierkring voor Jongeren katho
lieke en protestantse jongens en
meisjes van omstreeks zeventien
tot twintig jaar praten over
het geloof. Gezien vanuit prote
stants en katholiek standpunt.
Precies zoals de leden van de Cou
turierkring, de kring van twaalf
Haarlemse predikanten, priesters
en leken, die reeds vier tot vijf
jaar bij elkaar komen om in oecu
menische zin alle mogelijke zaken
spreken. zijn. Zelfs de bewering, dat de bijbel
men de leden van de Couturierkring vrij vurig debat op een wijze waarop bijzondere betekenis heeft als cul-
tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiHiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiimiimiiiiiiiiiiitn 0p het idee om het eens met jonge zh het misschien zelf graag willen tuurgoed en geestesbewegend blijkt
UGNT DDCNIC* 11/ nc Dl IDCI mensen te proberen. In de Hilde- doen, maar waarvan alleen zeer jeug- voor miljoenen mensen, zal in 'de
„nut: DKtlNLj IN Ut dIJdLL brandzaal kwamen kort daarop bijna dige personen, die bovendien in hun nraktijk niet veel succes opleveren.
zevenhonderd jongelui van alle ge- „zwamperiode" zijn, de kunst ver- Het zal bovendien nutteloos blijken
AAN Dt MAN zindten, scholieren en werkende jon- staan.
BWM-LS
elegant
AUTOBEDRIJF KLEYN
aan te komen met de verzekering dat
gens en meisjes, bijeen. Uit dat groot Wat bindt ons als christenen?" de Nbel als wetenschappelijk werk
- - zo leesbaar is.
aantal bezoekers vormden de meest vvas het onderwerp van de eerste ge-
enthousiasten na enkele maanden de spreksavond. Allen waren er van
Verschillende keren belegde de Couturierkring voor Jongeren. Zij overtuigd dat de bijbel de belangrijk-
Overtuigen kan alleen door eigen
daden „Laat zien dat je de eenheid
Couturierkring, genoemd naar de ontmoeten elkaar bijna elke maand ste binding betekent. Reden waarom van de"christenen zoekt daMe be-
a881S%^ HiI ht£bé Couturier - in telkens een andere school - op de tweede avond over de bijbel wust pogingen doet de kloof steeds
V j i !8r ijverde en snijden een onderwerp aan. De gediscussieerd werd. De leden van kleiner te maken." Die bijbel-colpor-
r de eenheid der kerken, in het twaalf leden van de Couturierkring de Jongerenkring zijn nuchter: „Hoe tage, die onlangs 'door katholieken
Spnf TSh^°nler W e6V °eCU" Z°rgen erv00r Zoveel mogeliJk aanwe* breng ik desnoods als colporteur en protestanten samen is onderno-
1 oll1J V001 ™lwfsse- zig te A" en hun belangstelling de bijbel aan de man?" was vol- men, dat is een goed begin die kant
geveer een jaar geleden kwa- wordt ruimschoots beloond met een gens hen een onderwerp dat eerder moeten we uit."
BRANDY '84 V.V.S.O.P,
APERITIVO ROSSO
ISTER
W i flCl UCllliUUl"£)ClltVClU
t onol ln de 16-e eeuw probeerden
Sn 2>,flveer driehonderd katholieken
Jt Van estel van Haarlem in het be-
p„een. e'gen parochiekerk te ko-
halverwege de 17-e eeuw
SsiHj, ZlJ daarin. Dat was voorna-
ii'S vprrS„danken aan bet feit. dat me-
[°h moSend Amsterdams zakenman
lis Er^6" ro.nd Aerdenhout-Bentveld
f b va„ iFron(^bezitter vestigde. Ve-
k'biiüp if„n, waren katholiek, zoals de
Jet .Staines van der Wiele, die
en Vaart achter
de familie Kies. een
en
Vertild heko j' de familie mes,
e faniiiip <5nu? brouwersgeslaeht en
Jnsterdarn? ivrf ,=de stichter van het
N begonA„Ma.a«aenhuis. Na korte
zoekpn JlP ze families naarstig
hi^feliike voir e?n Prester, die de
£pv Van hen^i°frglnB op zioh kon ne"
2"lI)Pn henzelf en de vele pachters-
en.
katholieke grootgrondbezitters
l°0ra in het Haarlemse kapittel twee
fDggbnstaande figuren, die hun be-
bij de kerkelijke overheid be-
A. n: het waren de pastoor van
hna jn de Koksteeg, Josephus de
v.yan Wissen en de pastoor-musi-
f6H het Begijnhof, Jan Albert Ban,
W- 2h aiger yan Cornelis van der Wie-
iNe bepleitten, dat Petrus van der
*t *aèd?le de zorS voor de huiskerk
Ceek.op zich had genomen, om-
Woni„ 0 toestemming kreeg om in
h> "Igoea Vogelenzang thans het
van de familie Loudon
L^er H. Mis op te dragen. Reeds
PjO op„Aa's een zekere Gerlach Enge-
ragen missen te lezen in wo-
Sh o'n T Hillegum, Sillick, Vogelen
et Heemstede.
k.J tgf/jsprekend bleven in die dagen
6 controle op ,,paepse stoutig-
V lanrfoergelijke samenkomsten op
h6fd8°ed van Van der Wiele bij
vormde regering niet onopge-
Advertentie)
TELEVISIE - RADIO
erkend gediplomeerd
KRUISSTRA \T 38. HAARLEM
Tel. 14609
L^f^hhelingslectuur; Brown - India,
jfJ® - Reclame, Golterman - Een-
de chaos der kerken, Greene -
b6?hs dagboek, Semmelroth - Over
^kenis der sacramenten (r.k.
S. tempel - Duitsers blijven Duit-
de Bree - Jacob Moens,
N ^a? Seheim van de panters,
'WheJ?t - De plannen van de dode
e.' Eggink - Een Rotterdams
Jts st 1 andere ontmoetingen, Van der
Wih^'e laats onder de zon, Graham -
%o ir.k. afd.), Greene - tweeën-
verhalen (r.k. afd.).
Zaterdag 22 december bestaat de St.-
Antoniuskerk in de Spa.rrenlaan in
Aerdenhout veertig jaar. Het jubileum
wordt door de parochianen met een
plechtige H. Mis gevierd op zondag
6 januari.
iiimiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
merkt. En omdat op het platteland niet
als in de steden een schout en zijn
rakkers geheime kerkdiensten kon
den achterhalen was door het Hof van
Holland bepaald, dat de controle buiten
de steden werd opgedragen aan de des
betreffende baljuws. In Aerdenhout
aan de baljuw van Brederode. De Aer-
denhoutse katholieken wisten met hun
volle geldbuidels de baljuw keer op
keer over te halen om het houden van
diensten oogluikend toe te staan. Maar
bij het Hof werd daar tenslotte over
geklaagd. Men besliste, dat elk.e dienst
met een voor die tijd zeer hoge boete
van driehonderd gulden zou worden ge
straft. Voor de grootgrondbezitters in
Aerdenhout was dat helemaal geen
bezwaar. De diensten gingen gewoon
door.
Hadden de katholieke bewoners van
het zuidoostelijk gedeelte van Aerden
hout dus al sinds het midden van de
17-e eeuw een eigen „bedehuis", de
meer noord- en westelijk wonenden
duinkanters gingen in Zandvoort naar
de kerk. Maar in 1692 werd de Zand-
voortse huiskerk opgeheven. Vanaf dat
moment gingen de Zandvoorters en de
katholieken uit het noordelijk gedeelte
van Aerdenhout in Overveen ter kerke.
Deze noodoplossing duurde tot het mid
den van de vorige eeuw, toen Zand
voort in het bezit kwam van een eigen
parochiekerk. In de 18e eeuw tenslotte
gingen alle grote buitenplaatsen in
Aerdenhout over in niet-katholieke han
den, zodat Aerdenhout opnieuw zonder
mogelijkheid voor godsdienstige ver
zorging kwam. Pas omstreeks 1920,
toen Aerdenhout zich uitbreidde tot vil
ladorp, achtte men een eigen kerkge
bouw noodzakelijk.
Thans telt de St. Antoniusparochie
ruim 2300 parochianen. De parochie
strekt zich uit van Bentveld nabij de
grens met Zandvoort tot aan het station
Heemstede-Aerdenhout en van Over
veen tot aan de Amsterdamse Water
leidingduinen hij Vogelenzang; Ook het
grootste gedeelte van Haarlem Zuid-
West (Pijlslaan en het flatgebouw
Haarlem-hoog) behoort tot de Aerden-
houtse parochie. Een hulpkerkje in het
inillllllllllllllMIIIIUIIIIIIIIUIMIIIIIIIiniHIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIII
Een hulpkerk in de uitgestrekte paro
chie van St.-Antonius in Aerdenhout
is geen overbodige luxe. De parochianen
uit Haarlem Zuid West omgeving
Duinroosplantsoen wonen bijvoorbeeld
volkomen geïsoleerd ten opzichte van
het veertigjarig kerkgebouw in de Spar
renlaan in Aerdenhout-Bentveld. Enkele
weken geleden is men met de bouw van
e n hulpkerk in het Duinroosplantsoen
begonnen. Het is een noodgebouw, dat
reeds enkele jaren in Den Helder heeft
gestaan. Eind januari hoopt men het ge
bouwtje klaar te hebben. De hulpkerk
biedt plaats aan 270 personen.
Duinroosplantsoen aan de voet van
Haarlem-hoog is dus geen luxe. Kort
na de oorlog werd de noodzaak van
een hulpkerk reeds door de toenmalige
pastoor W. Bos bij de bouwcommissie
van het bisdom Haarlem ter sprake
gebracht.
Eind november is men begonnen met
de bouw van het kerkje. Het is niet
nieuw, want het heeft reeds enkele ja
ren in Den Helder als noodkerk ge
staan. Tegelijk met de bouw van de
Pius XII - Stichting, welke over 'en
kele jaren in het Duinroosplantsoen
moet komen te staan, hoopt men de
definitieve bij-kerk te bouwen. De kerk
zal dan tevens dienst kunnen doen als
kapel voor de Stichting. Het noodge
bouw, dat thans in aanbouw is. biedt
plaats aan 270 personen.
In het kerkgebouw aan de Sparren
laan is in die veertig jaar niet veel
veranderd. Alles is eenvoudig en
even intiem gebleven. Het plafond
boven het priesterkoor werd enkele
jaren geleden met schilderingen ver
fraaid. klapstoeltjes werden door ban
ken vervangen en onlangs kwam he>t
kerkgebouw in het bezit van een nieuwe
preekstoel. Daar heeft de huidige pas
toor J. P. van Beukering voor ge
ijverd. Als jubileumgeschenk zullen de
parochianen een fraaie kerstgroep aan
bieden.
- -••••■••••••••••■>
Volgende week zaterdag is de heer
W. Ockeloen niet minder dan veertig
jaar algemeen procuratiehouder van
de kousenfabriek Hin n.v. In de re
creatiezaal van het bedrijf aan de
Zijlweg begint dan om half twee een
feestelijke receptie, die tevens een
afscheid betekent. De heer Ockeloen
is intussen 65 jaar geworden.
.'eertig jaar procuratiehouder bij
één bedrijf is op zichzelf misschien
wel uniek, maar de heer Ockeloen
schuift dat liever op de omstandig
heden, dan op zijn persoonlijke ver
diensten. Natuurlijk is hij met het
bedrijf meegegroeid. Toen hij in 1912
dus vijftig jaar geleden voor
het eerst bij Hin kwam, was er van
kousenproduktie nog geen sprake. Hin
was een grossierderij. Pas een paar
jaar later, tijdens de eerste wereld
oorlog, begon men kousen te maken.
Tijdens de oorlog moesten verschil
lende employé's in dienst en dat gaf
de heer Ockeloen opschuifmogelijkhe-
den naar boven. Maar na de oorlog
kwamen ,,de soldaten" terug en de
heer Ockeloen zocht toen zijn heil in
Amsterdam bij het Blauwhoedenveem.
Maar ,,de oude heer Hin", de grond
vester van het bedrijf, harinnerde zich
in 1922 de robuuste jongeman, die tij
dens de oorlog getoond had zoveel
hart voor de zaak te hebben. In 1922
kwam de heer Ockeloen dus terug
bij Hin, nu in de functie van procu
ratiehouder.
„Een overloze functie", grinnikte de
heer Ockeloen. Het financiële beheer
van de kousenfabriek is voor een goed
et gebeurt nog ai eens dat,
wanneer de kinderen aan ta
fel iets niet lusten, de ouders
vermanend komen aandragen
met de opmerking: hoeveel kinder
tjes in de hongergebieden zouden
niet snakken naar wat jij op je
bord hebt liggen!
Tegenwoordig hebben onze kinde
ren daartegen een verweer: Noemt
u eens de namen van twee van
zulke kinderen! Daar sta je dan als
vader met een mond vol tanden.
Want namen noemen kun je natuur
lijk niet. En de kinderen hebben wel
door dat het niet helemaal vrij is
van schijnheiligheid om de onvoor
stelbare nood van onbekenden te ge
bruiken om aan je eigen argumen
ten kracht bij te zetten. Het is
alles zo weinig grijpbaar en con
creet.
Maar we kunnen als het daar
om gaat ook wel dichter bij
huis bliiven. Wanneer u straks uw
Kersttafel gaat verzorgen, moogt u
er gerust aan denken dat er velen
van uw stadgenoten zijn, die juist
datgene moeten missen wat voor u
het feestelijke van deze tafel uit
maakt: Door allerlei omstandighe
Ds. W. VAN ASPEREN,
Hervormd predikant te Haarlem.
Natuurlijk het is niet meer dan
den zullen er altijd mensen zijn. die een druppel op een gloeiende plaat.
net het minimum niet halen om van
het feest iets te maken. En daar
gaat het nu om in de Kerstariie
Stille Nood. Dat er hier en daar
op een zorgelijk gezicht een glim-
Maar dat kan nooit een reden zijn
om er dus maar vanaf te zien. Het
moet juist een aansporing zijn om
flink in de zak te tasten, opdat ook
lach verschijnt over een ongedach- dit ;aar de Kerstactie zal slagen,
te verrassing, het extraatje waar met
op gerekend was.
W. M. VAN ASPEREN
betreffende het geloof en in Het door de jongeren gerespecteerde voorbeeld van de ouderen: de bijbelcolportage. [ukkifTte zijn en de bijbel niet nodig
het bhVondpr de biibel te be- in maart van dit jaar in Haarlem gehouden. Een groep katholieken en protestanten hebben zal niet veel te beginnen
net Dljzonaer ae Oijuet te ue tekende voor dat initiatief. Katholiek en protestant gingen samen op pad. te. Deginnen
ter sprake diende te komen, alvorens
met anderen een gesprek over de
bijbel aan te knopen.
ie avond zijn wij een kijkje gaan
nemen. Wij vonden aanvankelijk
een uitgestorven school. Het
oleek, dat de leden zich in verschil
lende gespreksgroepjes gesplitst had
den, die een uur lang een voorberei
dende discussie zouden voeren. In de
cantine kwamen even later alle groe
pen, geladen met gespreksstof, bij
elkaar. „De bijbel heeft een slechte
reputatie", was een van de eerste
opmerkingen, „zij heeft twee versies,
een katholieke en een protestantse
en wie zegt dat we niet de kans
lopen met een derde versie gecon
fronteerd te worden? De bijbel zelf
is een symbool van de verdeelde
christenheid." „Het verschil ligt let
terlijk „in margine", zeiden anderen,
„het essentiële, Gods woord, blijft in
beide versies gelijk; er is een geza
menlijke strekking: de heilsgeschie
denis." Punten van overeenkomst
dus, die een goede basis zouden kun
nen zijn voor de bijbel-„propaganda".
Die bijbel-propaganda of colpor
tage was niet zo'n eenvoudige zaak,
kwamen de leden overeen. Er moet
bij de „tegenpartij" een zekere inte
resse voor de bijbel aanwezig zijn. Bij
iemand die volhoudt volmaakt ge-
W. OCKELOEN
deel zijn werk geweest. Maar daar
naast hield hij zich op gezette tijden
ook met de in- en verkoop bezig.
„Jouw werk ligt overal waar het met
goed gaat" placht de oude heer Hin
te zeggen Men hoeft trouwens maar
vijf minuten met de heer Ockeloen
te praten om te ervaren, dat er een
bijzondere band is ontstaan tussen de
fam. Hin en hem. „Bij al zijn kinderen,
beschouwde hij mij ook nog als een
kind van hem", zegt de heer Ocke
loen zelf. De verhoudingen zijn an
ders geworden. In 1912 telde het be
drijf hooguit 15 man personeel. Op
het ogenblik ziin dat er ruim 900 en
bij een minder krappe arbeidsma- kt
zouden het er zeker nog meer zijn,
maar de goede verstandhouding met
de familie Hin is gebleven.
Het is wel duidelijk, dat de heer
Ockeloen meer is geweest dan produ
cent van balansen. Hij heeft zich
vooral geïnteresseerd voor de men»
in het bedrijf. Bij de familie Hin kon
dat ook niet anders. Maar de heer
Ockeloen ziet het zelf ook als ziin
diepste overtuiging, dat de mens al
leen gelukkig kan zijn, wanneer hij zich
tevreden weet met ziin werk. En te
vreden is hij geweest en hij is het
nog. Eens heeft hem het ideaal ge
grepen om het bedrijf mee te heipen
opbouwen, tegen de verdrukking in.
Niemand geloofde in de mogelijkheid
van een eigen kousenindtistrie -n Ne-
derlant'. Maar juist die moeilijkhe
den hebben de heer Ockeloen vaster
dan ooit aan het bedrijf gebonden.
Straks na zijn pensionering, hoeft
hij niet bang te zijn dat hij niets om
handen heeft. Al jarenlang is hij pen
ningmeester van de Gereformeerde
kerk in Haarlem, en sinds de split
sing van de kerk in Noord. Typerend
voor zijn levenslust is. dat hij van
plan is zijn talen nu eens wat te gaan
ophalen Hij heeft vaak in het buiten
land gereisd en hij heeft zich altijd
uitstekend kunnen redden, maar het
kan nog beter. En verder zullen
kerkelijke en charitatieve instellingen
ongetwijfeld een beroep op zijn werk
lust gaan doen, nu hij wat meer vrije
tijd krijgt. En verder? Tuinieren, wan
delen en natuurlijk op gezette tijden
op het bedrijf gaan rondneuzen
(Advertentie)
Agent voor Haarlem
e.o.t
ZANDVOORTSELAAN 351, BENTVELD
Tel. (025001—43068 en
Dr. DE LIEFDESTR. 4-10, HAARLEM
Tel. (02500)—62154
lllllllllillllllllllllllllllllillllllllllillllliliiiiilliiiltiiiiiiiiiiiiiiii
HAARLEM, 8 dec. Dinsdagavond
concerteert het N. Ph. O. voor de vier
de maal in de dinsdagavondreeks, dit-
maa onder leiding van Klaro, M. Mize-
rit, dirigent van de Rheinischen Phil-
harmonie uit Keulen. Ter nagedach
tenis aan prinses Wilhelmira, zal het
concert geopend worden met ,,Ait" uit
de Derde Suite van Bach. Vervolgens
wordt uitgevoerd de Oxford symphome
van Haydn. Hans Henkemans vertolkt
het Pianoconcert in Es, KV 271. Het
concert wordt besloten met het Con
cert voor Orkest van Beia Bartók.
Dirigent Klaro leidde verschillende
concerten in Duitsland, Oostenrijk,
Zwitserland en Joegoslavië. Hans Hen-
keman„ studeerde piano bij Willem Pij
per en Van den Sigtenhorst Meyer. Bo
vendien behaalde hij nog zijn artsdi
ploma. Zijn muzikale carrière begon
kort na 1945. In december van dat
jaar gaf hij met het Amsterdams Con
certgebouworkest onder leiding van Ed.
van Beinum de eerste uitvoering van
zijn „Passacaglia en Gigue" voor pia
no en orkest. Met zijn vertolkingen van
werken van Mozart en Debussy heeft
Henkemans grote bekendheid verwor
ven.
(Advertentie)
f. 13.- per 3/4 liter.
f. 8.50 per liter.