VIJFTIG JAAR „CULINAIR HISTORISCH MUSEUM" Kritiek op Franco-régime van de internationale commissie van juristen G D Schema inzake de Kerk mist openheid naarwereldnoden i De week in Westminster M H V' E O Om nooit te vergeten.. MARTINI heeft Regering-F anf ani in gevaar ifi Baby gestikt 3T mtfwS «ÖKK I Britten boos op Acheson Uitgespeeld rol 1 nieuwe I impengm neeji nog geen I Toekomst met West-Europa Tactloosheid1 Nenni's partij gaat houding herbepalen SATERDAG 8 DECEMBER 1962 Wm m A' „Dees oven bevat de kunst, bekroond door ieders gunst. De smaak hier uitgevonden, behaagt aan veler monden" r> N VI wereldconcern 76 fabrieken 125.000 werknemers kleinste detailsl IjTstanding en comf j I in Uw huishouding ook met huishoudelijke toestellen 5 MARTINI - Iets bijzonders bij elke gelegenheid! doorN prof. drs. F. HAARSMA j rACTIIln jyi" l ,,v". Amandelpersen, inscriptie-rijke wa feltangen, anüspletters, gilde- penningen en fraai gesneden koekplanken uit voorbije eeu- n liggen bijna willekeurig opge- "lafTen in een bedompt raamloos ka uwtje van de moderne ..school voor banketbakkers" aan de Wibautstraat Amsterdam. Men waant zich in een volgestouwd achtervertrek van ve? antiekzaak bij het betreden van ®t binnenkort vijftig jaar bestaande n'inair Historisch Museum". „Hier thüïfo ^cen kitsch. Alles is authen- "®k waren de strelende woorden tof .,ecn historicus van O.K. en W. de directeur van de school, te- re»a archivaris-conservator, de heer r- yricver. Deze wachtte tevergeefs gf:."® slotzin „u krjjgt een redelijke ding" voor onderhoud en uitbrei- viif& schatkamer moeten we voor gift vnd„erf gulden - een jaarlijkse van de bakkersbond in stand Het koekwinkeltje uit voorbije tijden. en op peil houden. „Het is het heilige der heiligen, waar alleen de beste leerlingen binnen mogen om de his torie, de bloei en het verval van het oude bakkersambacht te aanschou wen. Hier dringt de zoet-weeë geur, die de meer of minder geslaagde bak- produkten van leerlingen nalaten, niet door. De heer Griever pakt één van de tientallen planken, in het verre verleden door een bakker met gil de-aspiraties gesneden. Het heerlijke volksleven is er in uitgebeeld. Wilde vrijerstaferelen, naast waardige Sin terklazen, die kindertjes redden uit het pekelbad, duurverkochte koeien, geliefde ridders en jonkvrouwen, de vier Heemskinderen, de vos, kwezels en Napoleonistische figuren met steek, en van later datum de paarden tram, de eerste trein, het Vondel park. De kenners voelen, ruiken, zien, dat dit de echte, veel begeerde plan ken zijn. Het oude handwerk wordt nu machinaal nagemaakt. Stapels imitatieplanken worden duur op de markt en in souvenirwinkels ver kocht. De heer Griever vertelt: „Er zijn „antiquairs", die niet schromen een buks leeg te schieten op een door de olie gehaalde plank om hout worm te suggereren." oulaaspoppen". Tot groot verdriet van de conservatieven. Tenslotte sneden zij in hun fraaie houten modellen de zelfde touwstreepjes. Het was het begin van het ver val. Veel van zijn charme heeft het bakkersbedrijf sindsdien verloren. Een sportieve strijd werd concurren tie. „Er was een tijd, dat men wed ijverde on als eerste zijn boekweitbro den en bollen verkoopklaar te heb ben. Nog voor de hanen kraaiden klonk dan triomfantelijk hoorngeschal door de stille straten. En vroege dienstmeisjes zongen: „De bakker op de hoek, die heeft al vroeg geblazen hjj had de verse bollen al om vier uur voor de glazen". Het museum is een tegeltableau rijk, dat een trotse bakker, de hoorn in °°rit0per van de molen, met handbe diening voor huiselijk gebruik. p een gammel tafeltje staat een uit het vuilnisvat gered „Specu- laas-machien". De progressie ve bakkers van het eerste uur hadden de houten modellen vervan gen door een ijzerapparaat. Koek na koek rolde er uit. Door een techni sche onvolkomenheid liepen over de koeken touwstrepen. Het publiek raak te in de ban van deze strepen en wilde slechts „machinaal bereide spe- (Adver tentizj Rustig oud met OLVEH pensioen. L.lati,, £ve, 7 dec. (Reuter) De in- «Oj-tionale commissie van juristen V een rapport, getiteld „Spanje en H ï^btsorde" gepubliceerd, waarin zij Sn dft Spaanse regering op aan- b^"kt, haar totalitaire bewind op te k eb en de rechten van het individu ^„erkennen. Volgens de commissie %hbi Spanje nauwelijks een vorm van •kw^'tie worden aangetroffen die niet gerechtelijke sancties bedreigd het rapport wordt voorts ge- dat in Spanje de strafwetgeving •Sic de bescherming van de staat in Vo°r de bescherming van het ré- dient. b c gf^hdaagse Spanje nog rust op de g6f°dslagen die ten tijde van de bur- £(i °.rlog tot stand waren gekomen. Sen voorts ernstige bezwaren te- de militaire rechtbanken, „die vnn de pijlers van het régime de beperking van de per- Vftvfdyke vrijheid en politieke rechten het Spaanse volk bp la'ü' godsdienstvrijheid en tegen k levensstandaard ii de beperking en tegen de in Spanje, |tobrtC°mmissle acht echter wel „enige v°°r hoop" aanwezig dat er ver- Ij- laa,g in de toestand komt, omdat er ,?:ste tijd aanwijzingen zijn geweest. V ^htho bevoegdheden van de militaire t!?°rai en minder groot worden en ki *eiL-omdat de Spaanse regering de Ps8fnR heeft gedaan, dat waame- an de commissie een proces in a mogen bijwonen. d® inleiding tot het verslag schrijft de secretaris-generaal van de commis sie, de Nieuwzeelander Sir Leslie Mun- ro, dat het met de verklaringen van de Spaanse overheid waaruit enige ma te van persvrijheid zou kunnen worden geconcludeerd, alleen maar bij woorden blijft, zolang de Spaanse regering, „zo als zij nog steeds doet", hoofdredacteu ren kan ontslaan en benoemen en het nieuws volkomen onder controle houdt. MADRID De Spaanse minister van voorlichting, Fraga, heeft het rapport van de internationale commissie van juristen over Spanje als „vol vergis singen en anachronismen" gewraakt. Over de opmerking in het rapport, dat de macht in handen van generaal Fran co is geconcentreerd, zei Fraga. dat Instellingen als het parlement en de raad van State een beperking van deze macht inhouden. Hjj ontkende, dat voor een benoeming in de regering een lid- maatschapsbewijs van de Falanx ver eist wordt. AMSTERDAM, 8 dec. Het zes maanden oude zoontje van de familie Timman in de tuinstad Osdorp is gis teren in zijn wieg gestikt. Het kind was onder de dekens gegleden, die met klemmen vastzaten. (Advertentie) Geen kitsch; zelfs de houtwormgaten zijn echt. de aanslag, toont. Hex bezit ook zo'n hoorn, voor zover na te gaan al in 1771 gebruikt. Het zijn allen schen kingen uit de tijd toen de burgerman nog niet van „antiek" bezeten was, toen men de waarde ervan onder schatte, toen opkopers nog niet de provincie afstroopten. Zo staat er ook een stenen graan molen met handbediening, voor hui selijk gebruik. Hij werd ontdekt bij een grondige zolderbeurt. Met een on verschillig gebaar bood de eigenaar het museum de stenen kom aan. Ja ren later bezocht hij het instituut en las dapper de conclusie van de ex perts: „voorloper van de grote graan molens. Duizenden guldens waard". Recepten gingen van vader op zoon, van patroon op knecht, van genera tie op generatie. Werkelijke leerboe ken op het gebied van kookkunst zijn er eerst in het begin van deze eeuw gekomen. Dit verhindert niet, dat het museum een boekenschat be zit waarvan de waarde niet is te taxeren. Een vermaarde serie uit de zeventiende eeuw was „De volmaack- te Hollandse keukenmeid", „De vol maakte Geldersc.he keukenmeid", enz. enz. Op plastische wijze beschrijft men hoe „oranje koekjen te maken". Een opvallend advies daarbij is: „deeg in regenwater murf koken". Hoe dient men wild op? „De cier- lijcke voorsnijdinghe" geeft alle ge wenste instructies. „In wezen is door de eeuwen heen op het gebied van serveren heel weinig veranderd", zegt de leermeester. Werkelijk ont roerend is het boekje, dat de titel draagt ,,'t Zaamen-spraack tussen een mevrouw en confiturier over het con- fijten van allerleije vrugten en groen ten het maken van gelijen en com- potten." De voornamen pronkten met hun keuken. Dames van gegoede huizen hielden wafeltangen er op na met eigen signatuur. Een knappend wafeltje droeg niet zelden het familiewapen. Het museum bezit ook vormpjes van rozen, kikkers en vruchten, waar in vroeger ijs gevormd werd. Zeld zame exemplaren op een onmogelij ke plaats. Twintig duizend gulden moet bij elkaar worden gebracht om intern uit te breiden of het hele be zit over te brengen naar een huis aan de grachten. Er komen geen be zoekers. Enkel buitenlanders, die be reid zijn vele dollars te betalen voor een kostbaar pronkstuk, dat hun col lectie zal sieren. En wat rustende, bejaarde fijn-bakkers, die niet kun nen wennen aan fabrieksbrood en zich overgeven aan weemoedig gepeins voor een oude oven met opschrift: „Dees oven bevat de kunst, bekroond door ieders gunst. De smaak hier uit gevonden, behaagt aan veler mon den". e heer Griever is trots op een kostelijk bezit, een historische winkel met toonbank en glazen kast, de hardbruine „kassa", de puntzakjes aan de slangachtige kapstok, het koektrommelrek voor de Utrechtse pikantjes, hoonighkoeken en Glaes- koeken. Het is voorbij, Maar de leermeesters verzekeren dat zij hun pupillen alles behalve rijp maken voor de brood fabriek. Zij leren haas snij den op de klassieke wijza, taarten ma ken met inspiratie. Geen clichéwerk. De fijnbakkers, die zich in voorbije tij den respecteerden legden een catalo gus aan met tien tallen, zelf ontwor pen modellen voor bruiloften en par tijen, voor kermis sen en carnavals. Met een opschrift in sierletters naar eigenkeus. Directeur Griever wijst tenslotte op een kostelijke gpe- culaasplank, „die de kern van het museum raakt". Maarten Janszoon Koster waagt zich aan eerste proef druk op een primi tief handpersje. Een bakkersknecht sneed dit: „Tot Kos ters eer en Haar lems roem". in het loof- en bloemen rijke kroonstuk staat de wijsheid ingegrift „Spiegel der behoudenis". „Hadden we maar meer ruimte", klaagt de conserva tor. (Advertentie) drlla Catn 80tA«C; «we** Wij houden van dansen. Wij drinken en klinken op elkaar, op het feest. Met Martini Vermouth. Gekoeld? Met soda? "On the rocks"? Kies maar uit en proef met smaak. Dat 9méakt. Martini verklapt het heerlijke geheim van sfeer en vriendschap. Proost. ROSSO. BIANCO EN EXTRA DRY '/l fles f 6.95 Vj fles f3 55 edere theoloog zou na twee theologi sche boeken er een moeten lezen over de mens en zijn wereld. Een roman, een reisbeschrijving, een stuk geschiedenis, ethnologie of socio grafie. Ook dat laatste, met veel cijfers, tabellen en grafieken. Tot deze conclu sie ben ik deze week gekomen na een conferentie van abbé Houtart op Piaz za Navona bij de gastvrije Vrouwen van Bethanië, de laatste in de reeks van het Nederlandse documentatiecen trum voor het Concilie. Cijfers zijn voor Het machientje voor koeken met touwtjes-strepen. r was van tanden bekt. Op donderdag sprak de voormalige Amerikaanse minis ter van buitenlandse zaken Dean Ache son over Brittanniës huidige rol in de wereldpolitiek. En er was in zijn rede een passage welKe hevige woede heeft gewekt in Groot-Brittannië. Acheson zei: „Groot-Brittannië heeft een impe rium verloren en nog niet een nieuwe rol gevonden. De poging de rol te spe len van een op zichzelf staande mo gendheid afgezonderd van Europa en gebaseerd op speciale betrekkingen met de Verenigde Staten, gebaseerd op een Gemenebest dat geen politieke structuur, geen eenheid of kracht be zit, en dat een tenger en hachelijk ver band heeft dank zij het Sterlinggebied en de voorkeurstarieven in Britse af zetgebieden - deze rol staat op het punt te eindigen.' Aldus in arren moede een 70-jarige, zeer ervaren staatsman van wie gezegd dient te worden, en zulks met kiem, dat hij altijd bekend heeft gestaan ais uitge sproken pro-Engels en met wie in zijn ministerstijd dikwijls de spot werd ge dreven in Engeland omdat hij zich zo Engels kleedde en zich zo Engels ge droeg. „Hjj maakte enige buitengewoon be ledigende opmerkingen over Brittan- nië, welke nooit gemaakt hadden moeten worden, vooral door iemand die zozeer het vertrouwen geniet van president Kennedy," aldus brieste de brave Daily MaiJ in een hoofdartikel van gisteren. De kranten van de be kende Canadees Lord Beaverbrook briesten eveneens Volgens een hoofd artikel in de Daily Express van gis teren is het de bedoeling van niet slechts Acheson, maar van de Ameri kanen in het algemeen, dat Brittannië zich nederig zal aansluiten bij West- Europa en de opperheerschappij zal aanvaarden van Duitsland, en het blad schetst het schrikbeeld van een Britse jeugd welke „naar de kazernes van Berlijn zal marcheren onder het zingen Deutschland über alles". „Vaar wel aan de onafhankelijkheid. Vaarwel aan de grootheid. En dit alles omdat zü (de Amerikanen! het zo willen," al dus de Daily Express. Het Britse mi nisterie van buitenlandse zaken wond zich op, maar naar de Times wist te iiiiiimimmHimiiiimiimimintiiiiiiiiiii^^ ^iiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiMiiiMimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiii^/ berichten, herwon het later zyn kalm te. De rede van Acheson moest wor den beschouwd als een proefballon en men moest bedenken dat Acheson sprak als particulier persoon en dat het jammer was dat de heer Acheson, met zyn kennis van de geschiedenis, het zelfde verkeerde oordeel had ge vormd over de rol van Brittannië als anderen hadden gedaan in het verle den. aar Brutus is een achtenswaar dig man, en Acheson, om welke reden hij dit ogenblik dan ook moge hebben gekozen om zijn mening te uiten, is niet een man van wie men mag denken dat hij de Brit ten een hak heeft willen zetten. En heeft hij zulk verschrikkelijk ongelijk.' Is het niet juist te denken en zelfs te zeggen dat de hele na-ooriogse bui tenlandse politiek van Groot-Brittannië, met inbegrip van de Suez-affaire en de onvergeeflijke aarzelingen tegenover West-Europa, getuigen van een monu mentale Britse onzekerheid welke het gevolg was van het feit, dat de na oorlogse Britse regeringen het zo moei lijk vonden te begrijpen wat Brittan niës nieuwe positie in de wereld was, nu machtiger mogendheden de lakens uitdelen. En is het niet waar, dat Britse premiers en vooral Macmillan zich er herhaaldelijk op hebben beroe pen dat Brittannië een bijzondere po sitie ontleende aan het feit dat het spe ciale betrekkingen had met de Verenig de Staten? En is het niet waar dat het Gemenebest politieke structuur, eenheid en kracht mist? Wat gebeurde er toen China Indië aanviel? Mijnheer Nkroemah, premier van een van de Gemenebestlanden, verzocht de moe der van het Gemenebest om geen steun en hulp te bieden aan Indië, een ander lid van het Gemenebest. En de regeringen van Brittannië en Amerika smeekten een derde lid van het Ge menebest, Pakistan, om niet van de gelegenheid gebruik te maken om een gunstige beslissing te forceren over het Kashmirconflict. En als men nader wil weten omtrent de eenheid van het Gemenebest, moet men de pers van het Gemenebestlid Chana lezen om te zien hoeveel vergil deze kranten spui en over hun mede-Gemenebestlid Ni- gerië. Het linkse blad de Daily Mirror was geamuseerd over al de drukte. „Laat ons volwassen worden," heette het gis teren in een hoofdartikel. „Laat ons de heimwee van de heer GaitskelJ naar duizend jaren geschiedenis in het juis te perspectief plaatsen... De speech van Acheson was niet anti-Brits. En het blad vervolgt met te zeggen dat Ache son alleen maar heeft willen zeggen dat Brittannië niet langer geheel op eigen benen kan staan en dat Brittan niës toekomst verbonden is met de toekomst van West-Europa. Er is tenslotte slechts één ding dat Acheson, die onaanks alles Brittannië wellicht een diensi heeft bewezen door de waarheid te spreken, had moeten bedenken. De Britten vinden het om voor de hand liggende redenen pijnlijk kritiek te aanvaarden van Amerika, dat de leidende roJ in de Westerse po litiek heeft overgenomen van Brittan nië. Voortaan zou het wijzer zijn in dien de Amerikanen meer tact toonden en de verkondiging van de nieuwe waarheid en de nieuwe werkelijkheid overlieten aan kleinere naties, of aan de Engelsen zelf. Geleidelijk zullen de Britse tenen inkrimpen en zullen de Britten met hun klompen aan kunnen voelen dat er iets veranderd is in de wereld, en dat vereniging met West- Europa geen vernedering inhoudt voor Groot-Brittannië. DAAN VAN DER VAT beoefenaars van de geesteswetenschap pen moeilijk te onthouden, maar ik heb nu weer eens ervaren hoe ze op een gegven moment duidelijker spreken dan een diepgravend betoog. Abbé Houtart illustreerde met cijfers de grote problemen waar de wereld in zijn geheel, christenen en niet-christe- nen, op dit moment voor staat; bevol kingsaanwas, armoede, honger, onder ontwikkeling van landbouw en indus trie in grote delen van de wereld. De Kerk heeft op dit gebied enorm veel fedaan, maar men beseft dan ineens at het nog veel te weinig is, dat er meer organisatie, coördinatie en samen werking met anderen nodig is, wil men tot een spoedige, en dat is de enig mo gelijke, oplossing komen. Aan het schema over de Kerk ont breekt de bewogenheid met de grote no den van de wereld en het besef, dat van de Kerk hier niet een traditioneel maar een nieuw antwoord wordt ver wacht. Men zou kunnen spreken van een introverte ecclesiologie, waarin men blijft staan bij een beschouwing van zichzelf, en dan nog een eenzijdige be schouwing. Van twee kanten ontbreekt er iets aan het schema, van boven en naar beneden. Vele vaders hebben deze week in de voortgezette algemene be schouwingen hierop gewezen. Het reeds genoemde gebrek aan openheid naar de noden van de wereld zou men het manco naar beneden kunnen noemen. Wat van boven ontbreekt is dat de verbondenheid met het Hoofd, de ver heerlijkte Heer, niet voldoende tot zijn recht komt. et meest wezenlijke van de Kerk is de onzichtbare verbondenheid met Christus en met elkander door het leven van de genade, door geloof, hoop en liefde. Deze onzichtbare genadegemeenschap krijgt zichtbaar gestalte in de Kerk, die daarom het aardse Lichaam van de verheerlijkte Heer is. Men mag het zicht bare en onzichtbare aspect niet van el kaar losmaken; men mag rechtskerk en liefdekerk niet van elkaar scheiden. Terecht wordt dit door het schema voor gehouden als de onveranderlijke katholie ke leer. Daar ligt de moeilijkheid niet. Daarmee is men dus ook niet klaar. De bezwaren, door vele Concilie-v a- ders deze week geuit, begonnen waar in de verdere beschouwingen en gevolg trekkingen zóveel nadruk komt te lig gen op de juridische elementen, dat men de genade en liefdesgemeenschap schijnt te vergeten. Men spreekt zoveel over de rechten van de Kerk en haar gezag, dat niet meer blijkt dat dit juri dische element in dienst staat van en altijd ondergeschikt blijft aan de incar natie van de liefde van Christus onder de mensen. Zo was er een geladen be toog van kardinaal Lercaro over de op dracht van de Kerk in deze tijd een teken te zijn van Christus, die alles was, en duidelijk te maken dat de armen de bevoorrechte ledematen van Zijn Li chaam zijn. ooral van de zijde van de Oosterse vaders was er verzet tegen de al te juridische benadering van het vraagstuk van het lidmaatschap der Kerk. Dit lidmaatschap komt vol gens het schema in de ware, eigenlijke zin alleen toe aan hen die gedoopt zijn, het katholieke geloof belijden en het ge zag van de Kerk erkennen. Alle anderen zijn geen lid, maar kunnen door een bewust of onbewust verlangen op de Kerk gericht zijn. Degenen die buiten de katholieke Kerk gedoopt zijn en in Christus geloven of die, zoals de Oos terse christenen, de Eucharistie en de verering van de Moeder Gods met de ka tholieke Kerk gemeen nebben, zijn met de Kerk verbonden als gescheiden broe ders. Vraagt men simpel of zij dan lid zijn van de Kerk, dan is het antwoord even simpel: nee. Een theoloog als Peritus, in Rome aanwezig, merkte op dat deze behande ling van de kwestie even weinig inte ressant is als wanneer iemand beweert, dat men heel de mensheid in twee groe pen kan verdelen, degenen die Frans man zijn en degenen die het kunnen worden. Bovendien getuigt het van wei nig besef van de reële christelijke waar den, die men bij leden van andere, niet alleen Oosterse kerken vindt en waar het bi) het kerklidmaatschap uiteinde lijk om gaat. In de hedendaagse theo logie hoort men dan ook steeds meer een pleidooi voor een analoog gebruik van net woord, lidmaat. Dit houdt in dat men in verschillende graden lid van de Kerk kan zijn. Dat dus Oosters-ortho- doxen, Anglikanen, reformatorische christenen allereerst in de echte zin van het woord lid zijn van Christus' Kerk, al moet men daaraan toevoegen dat er aan de volheid van dat lidmaatschap bepaalde elementen ontbreken. en ander aspect van dit vraagstuk schijnt aan de opstellers van dit hoofdstuk geheel te zijn ontgaan. Het is het evidente gegeven dat er buiten de katholieke Kerk niet alleen individuele christenen bestaan, maar christelijke kerken. Voor de afgeschei den Oosterse kerken wordt dit in de offi ciële stukken van Rome reeds lang er kend: men spreekt daar van Oosterse kerken. Voor de Anglikaanse en refor matorische christenen gebruikt men de woorden „coetus" (groepen) of „com- munitates" (gemeenschappen), nóóit het woord kerken. Er wordt hierover dus wel gesproken in het hoofdstuk over het oecumenisme. Vooreerst zal men verwachten dat het oecumenisme en de vraag van het lid maatschap, die zo nauw met elkaar sa menhangen, ook in onderling verband behandeld zouden worden. Vervolgens zou dan de mogelijkheid bestaan, dat men tot het inzicht komt dat er geen reden is de naam „kerk" te weigeren aan de andere christelijke kerken. Ook hier is immers een meer en minder mo gelijk, altijd nog meer dan vestigia, spo ren, van de kerk. Ook hier is met andere woorden een analoog gebruik van het woord „kerk" een mogelijkheid om aan de realiteit die gegeven is recht te doen. Zonder iets af te doen aan de geloofsovertuiging, dat naar Christus'wil de apostolische successie en de ge meenschap rond de bisschop van Rome de enige legitieme gestalte van Chris tus' Mystieke Lichaam zijn, kan men dan erkennen, dat er in de ware zin van het woord andere christelijke kerken be staan, al ontbreken er wezenlijke ele menten aan. Gelukkig komt het schema over de Kerk in de volgende zitting, wellicht reeds herzien, opnieuw ter sprake. ROME, 8 dec. (UPI) De leider van de Italiaanse linkse socialisten, Pietro Nenni, heeft gisteren een po ging van de pro-communistische vleu gel in zijn partij om een kabinetscri sis te veroorzaken verijdeld. Tegelij kertijd gaf hij echter te kennen dat hij het standpunt van de partij over een maand opnieuw onder de loep zal nemen. De leiding van de partij, die de re gering van de christendemocratische premier, Amintore Fanfani, in het par lement steunt, stemde tegen een door de pro-communistische vleugel inge diende motie om de houding van de partij onmiddellijk te herzien. Men bepaalde echter dat op 10 ja nuari zal worden besloten of de coali tie van centrum en links kan worden gehandhaafd. De Nenni-socialisten heb ben geen zitting in te Italiaanse re gering, maar hebben op basis van be paalde afspraken wel hun steun aan de re„ ring toegezegd. Omdat de linkse socialisten in het parlement „op de wip" zitten, staat of valt de regering met hun steun, aangezien Fanfani de rechtse partijen uit zijn kabinet heeft gehouden. Een en ander staat in Italië te boek als de „apertura a sinistra" (opening naar links). Duitsland. Op de Rijn is op ver schillende plaatsen de laagste water stand sinds vijftig jaar gemeten. Mainz meldde gisteren 1,17 meter water. De scheepvaart ondervindt grote moeilijk heden. (DPA)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 7