Droevig en onoverzichtelijk panorama
Kirsten Flagstad
overleden
Zangeres van
magisch
vermogen
h het kwijnend bestaan van de
Kerk nog lang vol te houden?
Meer SAMENSPEL bij
gastvoorstellingen
STOCK
STOCK
STOCK
De Blinkert wijst Sagitta
in eerste klas terug
Twee teams van Amstel op kop
a
BETERE FOTO
Ongeloof onder de jeugd en de
Vereniging van Volkspriesters
vormen er de grootste gevaren
Kent U Italië
dan kent U ook
f 138.
Nell Herbert
De maandagse beurs in
het Krelagehuis
ZAALHANDBAL DISTRICT WEST A
DINSDAG 11 DECEMBER 1962
PAGINA 13
V/ï iJn Joegoslavische zegsman
vond niet goed dat ik noti-
ties maakte over de toe-
van de Kerk in zijn land.
lijm e* dat ik geen andere moge-
>0p 3®*s om moeiiyke
tv.pslavische namen etc. te
i.; (houden. Maar hij had een
«mmender argument. Misschien
u na uw bezoek aan kerken
«j dergelijke geschaduwd, opperde
J' 2e zullen u laten gaan tot de
en daar zullen ze u mee-
H^en. Uw bagage wordt over-
gehaald en al het geschre
id*® wordt gefotografeerd. Ze
V». n maar een paar woorden
om u van samenzwering te-
w. de staat of van spionage te
alle afschuwelijke verhalen
gehoord had over marte-
^|eh en chantage (ik zal ze hier
schrijven), klonk zijn be-
L Sdheid niet overdreven. Zelf
W hij van zijn ongeveer 45 le
raren 15 jaar in gevangenis-
K eri dwangarbeid-kampen door-
Wfacht. Voor zijn geloof. Zijn
^Aam was een wrak na de op-
en beestachtige mis-
V delingen. Het was nog maar
Cm Paar jaar geleden dat zijn
6rs hem meer dood dan levend
V?e gevangenis zetten. Toch
t door zijn gevangeniserva-
dat ik toch nog wat aanteke-
mocht maken die bij fouil-
i?. verborgen konden blijven.
hij berichten moest doorgeven
h altijd was hij dan in het bij
tij Van bewakers had hij de-
de methode gevolgd.
feNlNGEN, 10 dec. In de
van schouwburg- en con-
A se°ouwdirecties in Nederland zit-
BRANDY '84 V.V.S.O.P.
APER1TIVO ROSSO
KOSTER THIJS
Waterstanden
Een BLAUW KAMGAREN
KOSTUUM voor
'N KERSTGESCHENK...
ALS HET EEN
MOET ZIJN.
't
moslims hebben onder het regime met grote moeilijkheden te kampen. Hier zitten moslim-vrouwen bijeen op de binnenplaats van de moskee in Serajewo,
B»»t overlijden van Kirsten Flag-
stad op zevenenzestigjurign leef
tijd te Oslo doet de internatio
nale opera-wereld een ogenblik
stilstaan. Men zegt eigenlijk niet:
Flagstad is dood; men zegt: Isolde en
Brünnhilde zgn heengegaan. Flagstad
was de personificatie geworden van
die mythische figuren van het muziek
theater.
Zelfs in Nederland hebben de bur
gers van de wereld der muziek geluk
kig enige persoonlijke herinneringen
aan haar. In het voorjaar van 1949
heeft zij hier in enkele opvoerjngen
gc-ongen van de Tristan onder leiding
van Erich Kleiber. Niet lang daarvoor
was zij als soliste opgetreden op een
Kurhausconcert met Liederen van
Grieg en de slotscène uit Tristan und
Isolde.
Vanaf haar rijpste tijd trad zij niet
in zo heel veel plaatsen meer op.
Jaren achtereen behoorde zij tot de
vaste staf van de Metropolitan te New
York De Amerikanen waren gek op
haar en terecht. Er was geen betere
voor de grootste rollen van het hoog
dramatische repertoire. Maar zij is
natuurlijk ook een bewonderde gast
geweest in de grootste Europese the-
Joegoslavische katholieken zijn in
een klein hoekje teruggedrongen
(Van
onze speciale verslaggever)
'ei
Vïls
khten'
dagen later geloofde ik weer
J voorzichtigheid overdreven was.
hl.^ado was ik in Hotel Moskou
Metropole Hotel geweest, de
VjVPlegenheden waar zich bil nogal
floorshows de partijbonzen
"elen, de communistische hogere
ambtenaren, technici en intellectuelen.
Dit is volgens Milovan Djilas „de nieu
we klasse" van uitbuiters. Met niet te
veei goede wil is dat het aspect dat
men in sommigen van hen kan herken
nen: het ongevoelige, welgedane en hu
morloze van de nouveau riche. Men ziet
hier en daar kunstledematen en litte
kens, de herinneringen aan het parti
zanenleger. Het tafereel leek mij niet
voelbaar omringd met de. sfeer van de
UDBA, de Joegoslavische Gestapo, die
een onvoorstelbare reeks misdaden, die
gen de menselijkheid heeft bedreven ln
naam van het regime.
De twee situaties stonden tegenover
elkaar: de vervette zelfvoldaanheid van
het regime en het gemartelde lichaam
van mijn zegsman. Ik had rekening te
houden met de bedrieglijkheid van het
toeristenland Joegoslavië, maar ook
met de jongste ontwikkelingen. Sinds
twee-en-half jaar zijn de stromen bloed
en tranen minder geworden. De ge
spannen verhoudingen tussen Serven en
Kroaten, die zoveel slachtoffers ten ge
volge hebben gehad, waren onderdrukt.
Het regime had meer belang bij de
eenheid van Joegoslavië. Het moest
hoe dan ook aan het buitenland laten
zien dat er binnen zijn grenzen vrede
heerste.
In zijn strijd tegen de Kerken was
het regime al een eind op weg naar het
doel dat het zich gesteld had. De zeven
a acht miljoen katholieken (op een be
volking van 18,5 miljoen) boden heftig
tegenstand, maar ook zij waren inmid
dels tot in een klein hoekje terugge
drongen. De gebruikelijke mogelijkhe
den om haar goddelijke missie te ver
vullen waren de katholieke Kerk in Joe
goslavië ontnomen.
Wie het complex van maatregelen
tegen de Kerk overziet, zal zich in
derdaad afvragen of zjj het kwijnend
bestaan lang kan volhouden.
Toestemming om verwoeste kerken
en pastorieën te herbouwen krijgt
men zelden, of nooit. De belastingen
voor priesters zijn wurgend. Parochia
nen bereiken er weinig mee missti-
pendia of offergaven door de achter
deur aan de pastoor te geven, want
de controlerende politie-ambtenaar
eist een percentage dat onwerkelijk
hoog is opgeschroefd. Vele pastoors
en bisschoppen zitten tot over hun
oren in de schulden, waardoor de
communistische machtshebbers vaak
priesters kunnen dwingen lid te wor
den van de „Vereniging van Volks
priesters". Hun schulden kunnen hun
dan kwijtgescholden worden en ze
krijgen een klein inkomen, met ver
zekering en pensioen.
De hoge belastingen treffen ook de
seminaries, waarvan op een totaal van
negentien er negen ztfn overgebleven
(vier grootseminaries). Vooral onder
de Kroatische jongens is do animo voor
een priesterstudie verheugend groot,
ondanks de lijdensweg die de priesters
hebben te gaan. De seminaries kunnen
door hun hoge lasten maar een beperkt
aantal jongens opnemen. Zij krijgen
niet de steun aan leermiddelen e.d. die
de staatsscholen ontvangen, moeten
daarentegen in hun dienst leraren ne
men die het verplichte onderricht ge
ven voor de politieke en pre-militaire
vorming. Als de jongens twintig jaar
zijn moeten ze voor ongeveer twee-en-
half jaar in dienst. In deze periode
staan ze onder een sterke druk die erop
gericht is hen van hun roeping te ver
vreemden. Ze worden bespottelijk ge
maakt door hun meerderen, belast met
hachelijke opdrachten, gechanteerd als
ze met moedwillig ingezette meisjes in
aanraking zijn geweest. Zij moeten ook
een verklaring tekenen met een tekst
die impliceert dat zij gekant zijn tegen
de kerkelijke hiërarchie e.d. en dit
fraais wordt dan ook nog eens gepu-
scholen plaats moeten maken voor het
vak „Sociale en Zedekundige Opvoe
ding", dat atheïstisch gericht is. Het
komt erop neer dat de priesters de
jeugd alleen in de kerkgebouwen mogen
onderrichten in de katechismus, maar
het is moeilijk haar naar de les te
krijgen. De kinderen wordt door de
school weinig vrije tijd gelaten.
De namen van kinderen die gods
dienstonderwijs krijgen, worden bo
vendien genoteerd. Veelvuldig komt
het voor, dat de kinderen op school
of in de jeugdbeweging bespot wor
den om hun „middeleeuws mysti
cisme". Ze worden voor achterlijk
gehouden en in de schoolpraktijk
kunnen ze weinig goeds meer doen.
In Kroatië is de pastoor verplicht
een schriftelijke toestemming te vra
gen aan de ouders, voor hij hun kin
deren godsdienstonderwijs mag ge
ven. De namen van de ouders wor
den ook hierdoor bekend bij de over
heid. Vaders ondervinden daarvan de
gevolgen in hun werk, zoals ze ooV
vaak last krijgen als partijleden hen
op kerkbezoek betrappen. Voor man
nen is het uiterst moeilijk hun katho
liciteit te belijden. Ze dreigen hun
baan te verliezen, hetgeen de be-
drtjfspartijleiding gewoonlijk gemak
kelijk kan bewerkstelligen, en wor
den achtergesteld bij promoties. Hun
namen worden geafficheerd in fabrie
ken en bedrijven. En zo dringt van
bliceerd in de soldatenkrantjes. De
jongens worden verlokt na hun dienst
tijd een studierichting te kiezen die hun
maatschappelijke en financiële voorde
len biedt. En de begaafden onder hen
worden zonder veel omslag gedwongen
van studie te veranderen.
Nergens zijn meer de gewone katho
lieke scholen, waarvan Joegoslavië er
vroeger enkele honderden bezat in gro
te verscheidenheid. Katholieke zieken
huizen, parochiehuizen, gebouwen voor
verenigingswerk en liefdadigheid zijn
genaast. Evenals de drukkerijen en uit
geverijen waaraan Slovenië en Kroatië
zo rijk waren. Van de vroeger ruim
tweehonderd katholieke periodieken le
ven nu slechts een handjevol schamele
kerkblaadjes, door weinigen gelezen.
Katholieke publikaties zijn vrij zeld
zaam. Op enkele staatsdrukkerijen heeft
men een katechismus, een Oud on een
Nieuw Testament en enige gebeden
boeken kunnen laten drukken. Uit het
buitenland geschonken religieuze boe
ken worden zeer hoog belast. Alle ka
tholieke verenigingen zijn verboden. Het
is de Kerk niet toegestaan sociale werk
zaamheden of liefdadigheid te verrich
ten. Godsdienstonderwijs heeft op de
Jl. 'Jv°gels van diverse pluimage",
«Hal,6 grote schouwburgen, de ge-
\.t bedrijven en die instellingen
voornamelijk begeven op het
J? van concerten en congressen.
"i*ek telkens weer dat bepaalde
gemeenschappelijke belangen
■ok- pestte werd accuut toen en-
b, h v-K ouwburgdirecties in het zui-
(wk het land zoals Nijmegen, Til-
Heerlen voor het probleem
VWi.te staan dat zij onvoldoende
kregen van de grote Neder-
C W gezelschappen. Zij staken, zo-
•kSj te weet, de hoofden bij elkaar
Proberen buitenlandse gezel-
Ve>ls; h aan te trekken. Toen kwam
®U£irt n de orde de vraag of de
i de 'n de oude vorm nog wel
K Ve^ehoefte voldoet.
V? ri °hs rtglng heeft daarop, zo ver-
tgtii,. t Pr- e secretaris, de heer R.
directeur van de stads-
Vtftidgen te Groningen, enkele ver-
il^devdisa,; Se wijd aan voorstellen tot
L 8 j'e- Het resultaat was een
b6st? secties, te weten een sec-
aande uit leden die uitslui
tend of in belangrijke mate beroeps
toneel brengen (zgn. grote schouwbur
gen) sectie II bestaande uit leden die
naar de behoefte van plaats van ves
tiging beroepstoneel brengen (zgn. ge
mengde bedrijven) en sectie III, zijnde
leden die zich voornamelijk begeven op
het terrein van concerten en congres
sen. De bedoeling is om op deze ma
nier de belangen van de leden meer
effectief te kunnen behartigen.
Deze sectie-verdeling is dus een in
terne verdeling in groepen die dezelfde
belangen hebben. Naar buiten uit
treedt de vereniging echter als geheel
op.
Het probleem van het aantrekken
van buitenlandse gezelschappen is nu
een kwestie voor sectie I en alle leden
van deze sectie zullen op de hoogte
worden gesteld van initiatieven in deze
richting.
Het bestuur van de vereniging, waar
in leden uit alle drie groepen zitting
hebben is thans als volgt samenge
steld
K. Jassies, Enschede (voorzitter), R.
van der Horst, Groningen (secretaris),
A. Verbruggen, Amsterdam (penning
meester), H. Deinum, Haarlem; J.
Maas, Helmond, W. Mooy, Alkmaar;
H. A. M. Schulte, Nijmegen, E. Smit,
Amsterdam.
(Advertentie)
f. 13.- per 3/4 Itttr.
1 8.80 p*r liter.
Amsterdam
Levering via de handel.
IJMfOTDEN
Woensdag 12 december
Hoog water: 4.03 en 16.1 8ui.
Laag water 12.03 u.
alle kanten onverbiddelijk de terreur
hun dagelijks leven binnen.
Aan ambtenaren, leraren, hooglera
ren, onderwijzers en militairen is het
verboden hun godsdienstige plichten te
vervullen. Wettelijk is de godsdienst
kwestie eigenaardig geregeld. De
Grondwet geeft „vrijheid van uitoefe
ning van eredienst". De interpretatie
daarvan is overgelaten aan de aparte
republieken, wat al grote verschillen
geeft.
In de verordeningen bij de regeling
van het staatsonderwijs staat de vol
gende alinea. „Met het oog op de ver
nietiging van bijgeloof, godsdienst en
mysticisme moet het de leerlingen dui
delijk gemaakt worden dat de religie
een verouderde opvatting van primi
tieve en achterlijke mensen is, die tot
taak heeft de bezittende klasse de mo
gelijkheid tot onderdrukking van de vol
keren en klassen te bieden. Het gods
dienstonderwijs moet daarom, overeen
komstig onze socialistische levensopvat
ting worden vervangen door opvoeding
tot liefde voor het socialistische vader
land, het leger, de partij, de volksrege
ring en haar leidsmannen."
Dit illustreert voldoende de intentie
van het regime. Om dit in de dagelijkse
praktijk te effectueren kan men altijd
voor de dag komen met beschuldigin
gen aangaande „revolutionaire activi
teit tegen de eenheid van de staat,"
of iets dergelijks. Preken, die overigens
de censuur moeten passeren, kunnen
daaronder al gauw vallen. Werknemers
die de kerk bezoeken, kan men desge
wenst beschuldigen van samenzwering
tegen de staat, aangezien naar com
munistische opvatting de „onderge
schiktheid van een op Joegoslavisch
grondgebied werkzaam zijnde organisa
tie aan het bevel van een buitenlandse
instelling (lees: het Vaticaan) niet ver
enigbaar is met de nationale grondwet
en de socialistische wetten," aldus
schreef het partijblad Borba.
De verordeningen gaan ver, vooral
in Kroatië waar het republikeins sta
tuut diep ingrijpt op de geloofsbele
ving van katholieken. Voor het dopen
van kinderen moeten de ouders
schriftelijke toestemming geven.
Priesters die in ziekenhuizen of ge
vangenissen sacramenten willen toe
dienen moeten een bijzondere vol
macht aanvragen bij de overheid.
Men kan de opsomming van maatre
gelen nog langer maken, maar uit het
bovenstaande blijkt al voldoende hoe
zeer de priesters en gelovigen afhan
kelijk zijn van de overheid. Zonder al
deze maatregelen zou de Kerk het al
moeilijk genoeg hebben, daar zij nog
intern dient af te rekenen met een nare
erfenis. Grootgrondbezit, formalisme,
halsstarrig nationalisme, de compromit
terende houding van vele Kroaten tij
dens de oorlog etc. hebben de Katho
lieke Kerk in Joegoslavië geen goed
gedaan. De afgelopen jaren is haar
alles ontstolen. Daarvan spreekt bij
voorbeeld de grote kerk van Ljubljana,
die zonder vorm van proces is wegge
geven als studio aan de filmonderne
ming Triglavfilm. Zo is het ook in het
klein. Iedere onverlaat kan een kerk
binnendringen om daar het nodige weg
te stelen, want de ervaring heeft ge
leerd dat de politie daar niets tegen
doet.
In alle opzichten is de Kerk vleu
gellam. Zij wordt door dodelijke geva
ren bedreigd. De katholieken zijn het
meest beducht voor hun jeugd, zy
vervreemdt in groten getale van het
geloof. Zij krijgt nauwelijks meer de
vorming die haar kan wapenen tegen
de communistische propaganda. De
jongeren beleven onophoudelijk hoe
hun ouders bespottelijk worden ge
maakt en de kerkeiyke overheden
worden uitgescholden voor parasie
ten. Zy houden zich liever verre van
de Kerk doordat zij merken hoezeer
contact nadelig is voor hun ontspan-
nings- en studiemogelijkheden, hun
toekomst in de maatschappij. Welis
waar heeft het regime van Tito hun
ook geen geloof in het communisme
kunnen bybrengen, maar het katholi
cisme kennen ze niet eens.
Een ander groot gevaar vormt de
„Vereniging van Volkspriesters", die
zich „siert" met de naam Cyrillius en
Methodius. Deze organisatie is het ge
raffineerde instrument geworden waar
mee het regime verdi Idheid zaait on
der de clerus. In Kroatië krijgt de Ver
eniging nauwelijks een voet aan de
grond. De gelovigen keren zich af van
de „vredespriester", de geestelijken we
ten zich, ondanks hun moeilijkheden,
dan ook in de rug gesteund door het
volk. Onder de priesters in Kroatië is
tien tot vijftien percent lid van de Ver
eniging.
In Slovenië echter is de meerderheid
van de geestelijken bij de organisatie
aangesloten. Velen van hen vinden wel
gehoor in hun parochies. Een verdeel
de situatie vindt men in Bosnië. De
wereldpriesters houden zich over het
algemeen aan het verbod van hun bis
schop. Maar men vindt er ook veel
Franciscanen. Zij leiden 76 parochies.
Velen van hen hebben zich wel aange
sloten bjj de Vereniging van Volks
priesters. En men krijgt niet de indruk
dat ze door hun parochianen zijn uitge
stoten.
De druk op de geestelijken om lid
te worden van deze staatsorganisatie
is zwaar. Zij worden bedreigd met
terreurmiddelen of anders wel hun
familieleden. Opvallend is dat vaak
priesters die in gevangenissen hebben
gezeten lid worden van de organisa
tie. Anderen begeven het onder de
druk van de financiële schulden. Zij
kunnen de belastingen niet betalen en
zien op de duur geen andere uitweg.
De Vereniging van Volkspriesters is
in alles ondergeschikt aan de Staat.
De machthebbers hebben de bedoeling
hiermee de band in de Joegoslavische
hiërarchie en met het Vaticaan te ver
breken. Dan zal op de duur een na
tionale katholieke kerk moeten ont
staan, die zich te houden heeft aan de
aanwijzingen en wensen van het com
munistische regime.
In dit opzicht vormt zij het grootste
gevaar. Zeer waarschijnlijk doen vele
vredespriesters in enger verband nog
wel goed werk en wijden zij hun bezig
heden aan dê gelovigen. Het is ook
al te hachelijk om enig oordeel over
hen persoonlijk uit te spreken, te meer
daar zjj zelf het slachtoffer zijn van
vaak ontstellende gewetensconflicten.
Het is trouwens ook hachelijk enige
conclusie te verbinden aan de hui
dige situatie van de Kerk in Joego
slavië. Ze biedt ongetwijfeld een droe
vig panorama, maar men kan niet
alles overzien. Joegoslavië is een
eindeloos land, met dageii gaans kale,
woeste bergen, met ondoordringbare
bossen en bijna onbereikbare gebie
den waar mensen onbeweeglijk in ver
geten dorpjes wonen. Het is een land
waar zwarte beren, jakhalzen en lyn
xen nog vrü spel hebben; waar grote
groepen vluchtelingen al byna twintig
jaar onvindbaar voor de buitenwereld
in hutten leven. Het is een uitge
breide collectie van verschillende
woongemeenschappen. Misschien is
de burgemeester, meestal ook de
plaatselijke partybons die de wet uit
maakt en de staatswinkeltjes en
staatsboerderyen dirigeert, een wel
lustige despoot, of misschien een ge-
moedeiyke huisvriend van de pas
toor.
In zo'n land kan de toestand van de
Kerk slechts onoverzichtelijk zün en ge
varieerd. En als men hoort van hoop
volle toestanden of activiteiten kan
men er beter het zwijgen toe doen om
niet de gramstorige bemoeienis van
Belgrado uit te lokken. De katholieken
zelf zpn zeer bedrukt, maar over het
algemeen niet wanhopig. Bij hen leeft
het besef dat de vele martelaren niet
vergeefs gestorven zijn, dat lijden en
offers niet zinloos waren.
aters. in Wenen, Berlijn. Hamburg,
München en Bayreuth. Uit die periode
dateert de grammofoonopname van de
complete Tristan met de Wiener Phil-
harmoniker onder leiding van Wilhelm
Furtwangler, die ook nu nog de onover
troffen standaard is voor het werk.
In Kirsten Flagstad hebben alle ge
gevens, die een grote dramatische
zangeres maakten op de gelukkigste
wijze samengewerkt: een stem van
zeldzame kracht en reikwijdte, een
zangkunst die slechts door weinigen
geëvenaard kon worden, een hoge mu
zikaliteit, misschien meer by wijze van
natuurtalent aanwezig gebleven dan
door vergaande eruditie ontwikkeld,
een meer dan vorstelpke gestalte en
een alles beheersende toneelpersoon
lijkheid.
zy behoorde inderdaad tot die klasse
van histrionen, die buiten het toneel
niet helemaal zichzelf schijnen te zijn.
In de alledag bewoog zij zich ietwat
onwennig, een gewone jurk stond haar
om een moeilük aanwijsbare reden niet
helemaal goed. Pas op het toneel
scheen haar wezen uit. Daar was zü
een reuzin, die zich in haar eigen
wereld bewoog. Het scherp getekende
gezicht, de felle ogen, de verbazing
wekkende, van overgrote kracht ge
tuigende bewegingen die zij maakte,
zij heeft mij menigmaal een prehisto-
risr' dier in de gedachten doen
komen, of eigenlijk de godendochter uit
Jötunheimen, het kind van Wotan zelf.
Kirsten Flagstad is niet een zo fasci
nerende kunstenares geweest, omdat
zjj zulk een uitzonderlijk stem had of
omdat zü zo goed zingen kon. Geen
van de bovengenoemde eigenschappen
alleen en zelfs niet enkele daarvan
maken een kunstenaar of een artieste
van dit formaat. Het samengaan van
die eigenschappen op de grondslag van
een grote persoonlijkheid omsluit het
geheim van zulk kunstenaarschap. De
twee-eenheid van haar geestelijke en
haar physieke kwaliteiten bepaalde
haar presentie. In laatste ressort kon
men niet zeggen dat zy zong of speel
de. Men kon slechts zeggen, dat zy
was. Zü gebeurde voor onze ogen en
oren.
Zy is er nochtans ook geheel in haar
zingen alleen, zoals haar grammofoon
opnamen getuigen, waarin zy physiek
slechts door de klank gerepresenteerd
wordt. Zy bestond dus toch volkomen
in haar zingen, in de tonen die uit
haar kwamen en vrij in de ruimte
zwevend gestalte aannamen. Die illusie
op te roepen is het laatste doel van
een dramatische zangeres. De vrouw
aan wie dat eens gegeven is, is een
instrument door wie grotere volheid
van leven zich mededeelt.
Zulk een begenadigd kunstenaar
schap is Flagstads deel geweest.
L.H.
(Advertentie)
Bijzonder geschikt voor de komende
feestdagen.
Een juweeltje van kwaliteit, coupe
en afwerking.
KIRSTEN FLAGSTAD
(Advertentie)
Lange Veerstraat tl-15 Haarlem
Telefoon 11178
(BESTELT U VOORAL TIJDIG!)
Reproducties naar oude foto's
Betere herenkonfektie en herenmode
Zijlstraat 71 - Haarlem - Tel. 16963
HAARLEM, 11 dec. De kalender
wees 10 december. Onder normale om
standigheden pryken om deze tyd van
het jaar vele potten met bloeiende bol-
bloemen in de keuringszaal van het
Krelagehuis. Vooral narcissen. Maar
het zpn voor de bolbioemenkwekers
geen normale omstandigheden. Het was
te voorzien dat alles trager zou gaan,
nu de bolgewassen zo Iaat afrypten
door het koude, regenachtige weer,
maar dat het zó stug zou gaan dat men
op 10 december slechts een paar potten
met tulpen en narcissen voorgescho
teld zou krügen, dat had men nu toch
ook weer niet verwacht.
Van de tulpen zagen we gisteren de
fris rood met geel getinte dubbele Abo-
dement van de fa. P. Hermans, Voor
hout en de gele triumftulp Levant van
de fa. Noordeloos uit Bovenkarspel.
Dat was de gehele tulpen-oogst.
Met de narcissen was het niet beter
gesteld. De fa. Gerritsen en Zn, Voor
schoten, bracht het aardige trompet-
narcisje Forestcate in goede conditie,
terwijl Warnaar en Co, Sassenheim,
opnieuw de mooie grootkronige Oranje
Standard ten tonele voerde. Dit zou er
op kunnen wijzen dat ook de narcissen
belangrijk later zhn dan normaal, ter-
wpl niet de eerste de beste experts
meenden dat het koele najaar en het
late rooiseizoen de broeikwaliteit van
de narcissen niet ongunstig zouden be
ïnvloeden.
Hyacinten waren er wat meer. Zo
zagen we een aantal pannen met Ear
ly Pink Pearl van L. Stassen N.V. Hil-
legom, die wonderiyk best van kwali
teit waren en waaraan een getuige-
schrift voor vroegbroei eerste klasse
werd toegekend. Heel goed waren ook
de l'Innocences die P. van Reisen en
Zn, Voorhout, liet zien, terwpl ook van
de nieuwe Amsterdam, een hyacint met
een bpzonder mooie diep-roserode tint
ook een mooi groepje present was. Deze
nieuweling werd naar voren gebracht
door de fa. Van Bragt en Zn. uit Be-
verwpk. Er werd eveneens een getuig
schrift voor vroegbroei eerste Iclasse
aan toegekend. We zagen deze hyacint
ook van het Proefstation voor de Bloem
bollencultuur. De bollen hadden een
normale preparatiebehandeling gekre
gen. Sterk de aandacht trokken de pan
nen met de diep-blauwe hyacint Blue
Heaven van H. de Graaff en Zn, NV,
Lisse. De hyacinten-ry werd gesloten
door een iets dieper getinte rose van
Anne Marie, die de fa. De Groot-Mul
der uit Noordwijk etaleerde en er een
getuigschrift vroegbroei aan toegekend
zag.
VERGADERING Donderdagmid
dag om half drie houdt de afdeling
Haarlem van de Algemene Nederland
se Bond van Gepensioneerden in de
Hildebrandzaal aan de Smedestraat een
ledenvergadering.
(Van onze handbalmedewerker)
AMSTERDAM, 11 dec. De dames
van De Blinkert hebben in de zaalhand
balcompetitie van het district West A
een uitstekende prestatie geleverd door,
in Amsterdam nog wel, Sagitta terug te
wijzen. De overwinning had een belang-
rijke stap voorwaarts tot gevolg, want
daar Athleta enigszins tégen de ver
wachting bij Vriendschap niet verder
reikte dan een puntenverdeling, nam De
Blinkert bezit van de eerste plaats. De
teams van Amstel blijven het uit
stekend doen. De dames behielden de
leiding, terwyi de heren hun gedeelde
koppositie consolideerden. Verder zette
AHC ook zyn derde wedstryd in een
overwinning om.
Tussen Vriendschap en Athleta ontwik
kelde zich in de eerste klas dames een
strijd, die duidelijk kenmerken droeg
van sterk verdedigen. Beide ploegen
scoorden slechts éénmaal. Deze uitslag
betekende zoals reeds opgemerkt
een meevaller voor De Blinkert dat méér
produktiviteit aan de dag wist te leg
gen dan het thuisspelende Sagitta. De
cijfers 5-9 zijn veelbelovend. AVA en
HHC leverden een verbeten strijd om de
punten, die met het kleinst mogelijke
verschil naar laatstgenoemde gingen
(1-2). Alles bijeen leverden deze resulta
ten het volgende standenlijstje op:
Blinkert 2 4 Sagitta 2 2
Athleta 2 3 Vriendschap 3 2
HHC 3 3 AVA 2 0
Gezien de verschillen in het aantal
gespeelde wedstrüden is de situatie in
de tweede klas enigszins onoverzichte
lijk. Afgelopen weekeinde bond Amstel
de strijd aan met Attila; een ontmoe
ting die eerstgenoemde met 2-4 in zyn
voordeel besliste. Met een theoretische
achterstand van twee punten volgt Spi
rit dat er in slaagde, SDW met een ne
derlaag van 3-6 af te schepen. De stand
is thans aldus:
Amstel 2 4 Full Speed 2 2
Spirit 3 4 Attila 3 2
SEW 1 2 SDW 3 0
Bombardement
In de eerste klas heren nam AHC
géén halve maatregelen om aan te to
nen dat het vast van plan is, een voor
aanstaande rol te spelen. De Amster
dammers onthaalden De Blinkert op
een waar bombardement: 27-12. Ook
de naaste rivaal UD onderlijnde zyn
bedoelingen nadrukkelijk, want het re
kende gedecideerd af met Aalsmeer 2
(17-6). Zowel Attila als Blauw Wit ver
keerde eveneens in een schotvaardige
bui. De zebra's eigenden zich tenslotte
met 14-17 het volle pond toe.
AHC 3 6
UD 3 4
Blauw Wit 3 4
Attila 3 2
Aalsmeer 2 2 0
Blinkert 2 0
Amstel en Blauw Wit 2 zijn in de
tweede klas hard op weg zich resoluut
van de overige teams te distanciëren.
Oranje '57 kwam tegen Amstel drie
doelpunten te kort om beslag te leggen
op de halve buit (16-13) en Sport Ver
eent moest volmondig erkennen dat het
beduidend minder in de mars had dan
de verticaal gestreepte reserves: 20-8.
Hier luidt de stand:
Amstel 3 6 Sp. Vereent 3 2
Blauw Wit 2 3 6 Rapiditas 2 0
Oranje '57 3 2 WVGV 2 0