CARITAS LEX IN OMNIBUS CLIO: imposant verpleegstershuis van Mariastichting aan Kamperlaan Modern complex, dat onderdak biedt aan 132 leerling-verpleegsters Twee eenacters van Harold Pinter in de Haarlemse schouwburg Jenny 2" brak een geul open voor bedrijfsveren NIEUWJAARSPREMIËRE DOOR „CENTRUM" De onwil van de mens om zijn medemens te ontmoeten NAAIMACHINES ENGEL Eerste fase van uitbreiding nu afgesloten Jubilerende kloosterzusters „Grappig, maar niet voor lang Aa-Be PLAIDS Zaalberg Fa. B. J. VAN LIEMT IJSGANG IN HET SPAARNE VRIJDAG 28 DECEMBER 1962 KRUISWEG 72 HAARLEM Haarlem, 28 dec. Het ver- Vouwde beeld, dat de Kamperlaan Sedert jaar en dag geboden heeft, ls de laatste twee jaar ingrijpend veranderd. De betrekkelijk rustige straat van vroeger, die beheerst Werd door de uit het eind van de vorige eeuw daterende gevel van ae Mariastichting, is sterk van Profiel gewijzigd. De Kamperlaan ^ordt steeds meer verkeersader, aen schakel in een reeks van stra ten -van oost naar west die secundaire verkeersweg veel "rukte van de grote weg zal moe ten opvangen. Maar er is meer. Aan de westzijde van de Maria stichting nabij de Kleine Houtweg J^ard er sedert 1960 druk ge bouwd. De bezoekers van het zie- kenhuis hebben de nieuwbouw, ^aarin nu het verpleegsterhuis is lngericht, als het ware met de dag Pit de grond zien oprijzen. Een Monumentaal gebouw, dat in zijn opzet het ergste deed vrezen voor not evenwicht in de Kamperlaan. Maar dat nu deze laan royaler en breder is uitgezet de entree van de laan beslist niet storend Markeert. Gebrek aan ruimte, aan grond liever gezegd, was er oor- Zaak van, dat het nieuwe ver- P'eegstershuis in hoogbouw werd opgetrokken. Het is alleen be stemd voor leerling-verpleegsters, oie uiteraard in de Mariastichting naar opleiding ontvangen. Op het ogenblik sinds half oktober jvonen er ongeveer 130 meisjes. Morgen wordt het gebouw, dat Met de welluidende naam Clio, der muzen uit de Griekse my- ologie> is bedacht, officieel in gebruik genomen. De bisschop van 5aarlem, mgr. dr. J. A. E. V .^odewaard, zal de opening "ichten. Het verpleegstershuis reeds ingezegend door de rector van de Mariastichting. Gemeenschap Attractief Gelijke inrichting Kunstwerken Keiler Macdonald VOOR MIST0MA TV Kerstbome nive rbrandi ng in Heemstede Geen1 broodbezorging op Oudejaar Grote Houtstraat 181 Haarlem - Tel. 14444 ,De Colleclie' De schrijver Een beetje pijn" ""'■iiiiniiiii,n,„mm,iiiHiiiiniiiimiiiminiiimiiiiiiiimiiiiiiii """IIIIIIIIIHIIIUIHIIIIIIUIIHIUIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII De Mariastichting is met dit verpleeg- stershuis een fraai complex rijker ge- Worden. Met de bouw hiervan is de eer ste fase tot algehele vernieuwing afge sloten. Men wacht nu met smart op de rüksgoedkeuring voor de bouw van een nieuw ziekenhuis, dat veertien ver diepingen hoog aan de Van Heyt- huizenweg zal verrijzen en zal aansluiten op de oude bouw. Daarna, en dat zal de derde en voorlopig laatste fase zijn, zal het oude ziekenhuis gemoderniseerd Worden. Voorgelicht door de geneesheer-driec- teur, dr. H. J. H. Neyens, en de eco noom van het ziekenhuis, drs. M. C. J. v. d. Heuvel, hebben wij gisteren een fondgang door het verpleegstershuis ge blaakt, dat nu kant en klaar ook een nieuwe periode in de geschiedenis van de Mariastichting markeert. In 1958 Werd aan het archtitectenbureau van ir. van der Laan uit Leiden, waaraan gok de architecten ir. J. B. Hermans, Jh. M. van der Eerden en Jules H. M. Kirch verbonden zijn, opdracht ver leend het tehuis te ontwerpen. Volgens het ontwerp van dit viertal kon het aan besteed worden en 9 april 1960 ging de eerste paal de grond in. De bouw werd Uitgevoerd door het aannemersbedrijf J- P. A. Nelissen n.v. uit Haarlem. Belangstellenden hebben zich mis schien, evenals wij, het hoofd gebro ken over de vraag, welk verband er sou kunnen bestaan tussen de naam Clio en het verpleegstershuis. De naam blijkt een vondst te zijn van dr. Neye Hij gingin de mythologie op zoek haar een vrouw van onbesproken ge- drag. Ingewijden zal het niet verba sen, dat zijn keuze beperkt was. Hp kwam bij de Muzen terecht en koos hit dat negental Clio. Het accent van spn keuze viel op de Muze, haar naam kon hjj dankbaar gebruiken om vol gens zijn spreuk het karakter van de goede verpleegster aan te duiden: Caritas Lex In Omnibus, hetgeen vrij vertaald betekent: de (onbaatzuchti ge) liefde is de stelregel bij alles, wat jh een winterse sfeer gevangen torent nieuwe verpleegstershuis van de ^"■Tiastichting omhoog aan het begin ah de Kamperlaan, nabij de Kleine Houtweg. wij ondernemen. De naam van het ver pleegstershuis kan dus net zo goed met Clio als met C.L.I.O. geschreven. Het laatste schijnt de voorkeur te heb ben. In het verpleegstershuis kunnen 132 leerling-verpleegsters onderdak vinden. Zij zijn daar volkomen intern. Zij zijn daar ook in de gelegenheid haar maal tijden te gebruiken. In dit huis vormen zij, mede door haar werk en opleiding één gemeenschap en daarom zijn er in het huis ruimten gecreëerd, die aan de eisen van een gemeenschappelijk keer voldoen. Daarbij is men terecht van de gedachte uitgegaan, dat het jon ge meisje de leeftijd van de leer ling-verpleegsters varieert van 18 tot 22 jaar op een eigen domein, waai zij helemaal zichzelf kan zijn, recht heeft. In het huis zijn dan ook 132 één persoonskamertjes gebouwd. Het ge- bestaat uit een centraal dienstblok, waar rondomheen, aan de lichtzijden, de ka mertjes zijn ingericht. De gemeenschap pelijke ruimten treft men aan in het souterrain en op de begane grond, de eigen kamers bevinden zich op de zes verdiepingen. Via de Kleine Houtweg kan men de hoofdingang bereiken. Nabij die ingang leidt een trap naar de fietsenbewaar- plaats in het souterrain. Daar is ook de garderoberuimte aangebracht. Daar heeft iedere bewoonster en trouwens ook iedere uitwonende verpleegster een kapstok en een af te sluiten kastje, waarin zij dingen van waarde kan op bergen. Behalve enkele utiliteitsruimten is in het souterrain ook een praktijk- leslokaal ingericht. Vanuit het souter rain en natuurlijk via de hoofdingang komt men terecht in de hal, waar een portier achter de balie zetelt. Een zo genaamd aanwezigheidsbord stelt hem in staat te zien, wie er in huis bereik baar is. Men ontkomt niet aan de in druk, dat hij tevens om even in de mythologie terug te duiken als Cer berus fungeert. Nabij de hal is een spel- zaal gelegen, die eventueel dienst kan doen als gehoorzaal voor voordrachten, lezingen enzovoorts. Via deze zaal wonderlijk overgang komt men in een leslokaal, dat gelegen is in het pand Kleine Houtweg 109, waarvan de eerste verdieping nog bewoond wordt door dr. C. von Winning. De parterre en tweede verdieping van het huis zijn in gebruik bij de Mariastischting, die ook eigena resse is. Wanneer het gehele pand vrij is, wordt daarin een verpleegstersschool ondergebracht. De twee leslokalen, die nu op de eerste en tweede verdieping van het verpleegstershuis zijn ingericht, kunnen dan vrij eenvoudig ieder wor den omgebouwd tot drie kamertjes. De meest attractieve ruimten op de parterre-afdeling zijn de lounge en de eetzaal. De lounge is bijzonder gezellig ingericht met aardige zitjes, wanr de bewoonsters elkaar kunnen treffen bui ten dienstverband. In de lounge is een verhoging aangebracht, welke dienst kan doen als toneel. De wandversiering be staat voornamelijk, evenals in de ka mertjes, uit zorgvuldig uitgekozen re- produkties van werken van moderne schilders. Verder treft men in de lounge een fraai bronzen Mariabeeld, vervaar digd door Albert Termote. Aansluitend op de lounge is de eetzaal, waar 140 maaltijden, klaar gemaakt in de cen trale keuken van het ziekenhuis, geser veerd kunnen worden. De bediening ge schiedt volgens cafetaria-systeem. Óp de begane grond zijn verder nog een kleine ontvangkamer, een afzonderlijk zaaltje voor gediplomeerde verpleeg sters en de kamer voor de rectrix. Dat laatste is een noviteit. Het verpleeg stershuis behoort namelijk geheel bij de Mariastichting en valt dus ook onder de supervisie van de Zusters Franciscanes sen van Alverna, maar de leiding van het verpleegstershuis heeft men om praktische redenen in handen gegeven van leken. De rectrix, een leek, heeft de leiding. Er is bovendien een hoofd van de huishouding. De verdiepingen, waar dus de ka mertjes voor de bewoonsters zijn, zijn ongeveer gelijk ingedeeld. Op de eerste verdieping alleen is een praktisch tele visie-zaaltjes ingericht. Zoals reeds ge schreven: de kamertjes liggen gegroe peerd rond Kët dienstblok. Op iedere verdieping bevinden zich onder meer een badkamer, 2 douchecellen met 4 voetbaden, 4 toiletten, een linnenkast en een theekeuken. Ieder kamertje is onge veer 10 m2 groot: 4.30 x 2.31 meter. Een binnenhuisarchtiect heeft de in richting ontworpen. Stoffering en meu bilering, evenals de wandversiering, zijn dus vanwege het ziekenhuis ver zorgd. Voor iedere verandering heeft een meisje toestemming nodig van de rectrix. Öp onze vraag, of een ka mertje daardoor niet aan persoonlijk heid inboet, kregen wij het voorlopig bevredigende antwoord, dat de prak tijk reeds nu heeft bewezen, dat me nig meisje toch wél kans ziet aan haar kamertje een persoonlijke noot te ge ven, zonder in strijd te komen met de regels-van het huis. Het ligt boven dien in de bedoeling, dat de reproduk- ties als wandversiering van tijd tot tijd per kamer verwisseld worden. Hoe hoger een meisje woont, hoe fraaier uitzicht zij heeft. Vooral op de zesde verdieping van het 26.14 meter hoge gebouw is het een feest om te wo nen. Er is voor de meisjes bovendien een ruim dakterras, waar zij 's zomers volop gelegenheid krijgen tot zonneba den. Gisteren was het wat de tempera tuur betreft verre van aangenaam op het terras. Het uitzicht was des te boei ender. Haarlem bood, naar het centrum, met zijn besneeuwde huizen een Breu- gheliaans trafreel. Naar het oosten bood in de pas gevallen avond de Schiphol- weg met de andere wegen de aanblik van vurige strepen, ver het polderland in. Naar het noorden onderscheidde zich met moeite de oude Sint Bavo, in het westen de nobele rust van Haarlem- Zuid, naar het zuiden de donkere stilte van een winterse Hout. De leerling-verpleegsters hebben dus in haar nieuw huis een vorstelijk onder dak, waarin met alles en in alles voor haar gezorgd is. Een lift zorgt voor snel vervoer. Mocht één lift niet vol doende blijken, dan kan altijd nog een tweede aangebracht worden. In princi pe is de schacht daarvoor reeds aan gelegd. De akoestische vraagstukken heeft men naar tevredenheid weten op te lossen middels houten betimmeringen. Tenslotte nog een drietal kunstwerken. Het beeld van Albert Termote noemden Dé fraaie lounge van het verpleegsters huis, waar de meisjes elkaar na gedane arbeid kunnen treffen. wij reeds. Het is het fraaie bronzen Ma- ria-beeld, dat de lounge siert. In de in gangshal is een glas-appliqué-raam aan gebracht, vervaardigd door Rosemarij v. d. Does de Willebois. Het stelt Clio voor met de ganzenveder. Volgens toet traditio nele manuaal weegt zij de geschiedenis. Het paard Pegasus, dat naar de Helikon voert, staat bij haar afgebeeld. Om de geschiedenis, dus het voortgaan van de tijd, te symboliseren is een boot aange wend met een kruis als mast. Het raam is in licht en donker uitgevoerd als zin nebeeld van de licht- eri schaduwzijden in de geschiedenis. De betekenis van de naam C.L.I.O. naar de letters is door Fons Neyens uit Breda uitgewerkt in een glasmozaïek in de eetzaal. Daarin staat het verhaal van de barmhartige Samaritaan uitge beeld. Verpleegsters komen naderbij, met in haar handen de utensiliën, be horend bij haar beroep. Advertentie) Zijlstraat 56 Telefoon 11828 HEEMSTEDE, 28 dec. Woensdag 2 januari tussen vier uur en kwart voor vijf kunnen in Heemstede kerst bomen worden verbrand op de volgen de plaatsen: Jacob van Ruysdaellaan, Constant. Huijgenslaan, van der Waalslaan, Dinkelaan, Glipperdreef (ter hoogte van Meer en Berg), Sport parklaan en de Mozartkade (bij de Beatrixschool). De bomen zullen ver brand worden onder toezicht van de brandweer. HAARLEM, 28 dec. De georgani seerde Bakkerij van Haarlem, Heem stede, Zandvport, Bloemendaal, Sant poort en Velsen, tot Zuidzijde-Kanaal, heeft besloten oudejaarsdag (maandag 31 december) geen brood te bakken en te bezorgen. De winkels zullen wel ge opend zijn. HAARLEM, 28 dec. Morgen vie ren drie Zuster Franciscanessen van Bennebroek, verblijvend in het St. Lu- cia-Klooster aan de Kloosterstraat, haar gouden professiefeest. Voor vele Haar lemmers is de meest bekende wel Zus ter Vitala, die bijna veertig jaar het Haarlemse onderwijs heeft gediend. Dal zij haar mannetje weet te staan, bleek wel, toen zij dit jaar bij gelegenheid van Koninginnedag koninklijk werd onder scheiden en de burgemeester later de onderscheiding kwam uitreiken. Met haar jubileum eveneens in het goud, de Zusters Charitas en Costina, die nu van een welverdiende rust ge nieten na een veeljarige arbeid in de missie. Zij hebben daar op ondubbel- sinnige wijze haar sporen verdiend. Het jubileum van de drie Zusters wordt morgen alleen in de Kloostergemeen schap gevierd. Belangstellenden krijgen gelegenheid tot felicitatie tijdens een receptie, woensdag 2 januari 's mid dags van 2 tot 4 uur in het Lucia- klooster. In Huize St. Martinus te Medemblik jubileert op 6 januari Zuster Vincen- tiana van de Zusters van Liefde uit Tilburg. Zij viert dan het gouden Kloos terjubileum. Vele parochianen van het Spaarne zullen zich nog haar herinne ren. Zij is namelijk dertig jaar hoofd geweest van de momtessori-fröbelschool aan de Kleine Houtweg. Er is geen receptie. (Advertentie) 100% WOL f,m(. cii «7 Toi inR=;7 ïoooq Een repetitiefoto van „De Collectie" door de toneelgroep „Centrum" in het gebouw "outstr. bZ en «7. lei. ïuboi izssa MerUis„ in AmsterdamIn het midden op de stpel regisseur Walter Kous, met links Maxim Hamel en rechts (staande) Guus Hermus. HAARLEM, 28 dec. Er staat toneelminnend Haarlem dinsdag avond iets bijzonders te wachten: een echte nieuwjaarsvoorstelling, een Ne derlandse première compleet met nieuwjaarswens. Een zaal vol feeste lijk uitgaande mensende eerste voor stelling van twee éénacters van de in korte tijd beroemd geworden jonge Engelse schrijver, Harold Pinter, die waarschijnlijk zelf naar Haarlem komt; de feestelijke vertoning van Harry, Prenens nieuwjaarswens „Winter in de Hout", en tenslotte een feestelijk samenzijn van het gezel schap „Centrum" en de belangstel lende aanwezigen in de bovenfoyer van de schouwburg. Haarlem kan te vreden zijn. Na zoveel jaren heeft het in zekere zin weer zijn eigen ge- HAROLD PINTER HAARLEM, 28 dec. De strenge vorst van de afgelopen dagen heeft ook de scheepvaart parten gespeeld. Alhoe wel het met de ijsgang in het door Haar lem kronkelende Spaarne over het al gemeen best meevalt. Alleen voor de bedrijfsveren van Stork en de Scheeps bouw moest men de hulp inroepen van de 120 paardekrachten sterke sleepboot „Jenny 2" om een vaargeul tussen de oevers van het Noorderbuiten Spaarne open te kunnen houden. Het personeel van de gemeentelijke veerdienst aan de Waarderhaven heeft met eigen mate riaal het veer gaande kunnen houden. Met de scheepvaart door het Spaarne was het donderdag overigens zeer stil. „Dat is echter ook een samenloop van omstandigheden", zegt de heer J. H. W. Scholte, directeur van het Haven- en Marktwezen te Haarlem, „want de meeste schippers nemen tussen de kerst en nieuwjaar vakantie om de feestdagen in de familiekring door te kunnen bren gen. Zij komen anders niet aan vakantie toe. Bovendien liggen vele bedrijven momenteel stil". (Advertentie) De beste Zweedse Duitse merken. Japanse Zig-Zag Naaimachine Zwitserse en 1 350,— 1 Alleen het motorschip „Zandexpress" en de sleepboot „Breesaap" van Rijks waterstaat zijn gisteren vanuit noorde lijke richting in Haarlem aangekomen. Het zandschip moest naar de Industrie- haven om te lossen en de sleepboot naar de scheepswerf van Zuidam voor repara tiewerkzaamheden. De tankboot „Merk- sem" en de motorschepen „St. Anto- nius" die maandagavond voor de Buitenrustbrug kwam en het laatste schip komende vanaf de Ringvaart was en „Eendracht 6" zijn donderdag in de richting van Spaarndam vertrokken. Het Noorderbuiten Spaarne en het Bin nen Spaarne zijn dan ook goed bevaar baar. Alleen het Zuiderbuiten Spaarne in de richting van de Ringvaart, waar het ijs nog niet gebroken is, is wat moei lijker te bevaren. De pontveren over het Noorderbuiten Spaarne hebben het niet al te moeilijk gehad met de ijsgang. De diensten kon den normaal doorgang vinden. Voor de bedrijfsveren van Stork en de Scheeps bouw had men echter assistentie nodig van de sleepboot „Jenny 2" van kapitein Jaap Kalverla. Deze 120 p.k. sterke sleper heeft eerst op tweede kerstdag een geul gebroken in het ijs en is ook donderdagavond en vanmorgen in het Noorderbuiten Spaarne aan het breken geweest. Het personeel van de gemeente lijke veerdienst aan de Waarderhavn is eveneens op tweede kerstdag in de weer geweest om de ponten voor in vriezen te behoeden. Door de minder strenge vorst achtte men het niet nood zakelijk de pontschippers ook in de voor bije nacht op te roepen. Mocht de vorst weer „toeslaan", dan zal het heel wat moeilijker worden om te kunnen blijven varen. zeischap binnen de muren. Haarlem schaart zich weer in de rij van toneel steden. De eenacters van Pinter zijn eigen lijk niet zo'n feestelijk gebeuren. Men kent Harold Pinter als de schrijver van navrante, absurde comedies als „De Huisbewaarder" en „Het verjaardags feest". Boeiend toneel, ongetwijfeld, iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii maar nu niet bepaald feestelijk. Pin ter heeft bepaald een pessimistische kijk op het bestaan, dat hij als absurd ervaart en beschrijft. Maar zijn pessi misme wordt toch beheerst door een weldadige droge, Angelsaksische humor. Zelf heeft Pinter in een intervieuw eens verklaard: „Het kenmerkende van tra gedies is dat zij niet langer grappig zijn. Zij zijn grappig, maar op een ge geven moment houden zij op grappig te zijn." Het toneelwerk van Pinter zou men „het toneel van de weg terug" kunnen noemen. Het naturalisme is bij Samuel Beckett tot zijn uiterste, absurde conse quenties gegaan. Bij Pinter keert het terug naar grijpbare, herkenbare situa ties. Pinter projecteert het leven in het vlak van een alledaagse situatie, een procédé dat in de Angelsaksische wereld vaker wordt toegepast. Pinter brengt daarmee concreet toneel: zijn personages zijn levensecht en met na me hun dialoog is een minutieuze copie van de dagelijkse conversatie. Het gaat in zijn stukken eigenlijk om niets, maar dan in elk geval om een uiterst con creet niets. De schrijver gaat ervan uit, dat in het dagelijks leven zoveel zinloze din gen gebeuren, zoveel zinloze dingen gezegd worden. Dat brengt hij op het toneel: de dingen zoals zij zich voor doen in het dagelijks leven, maar dan ook consequent doorgevoerd. Men her kent onmiddellijk de situatie. Men her kent de mensen en die herkenning be tekent een stuk bewustmaking. Pinter verwijt het „gewone" toneel dan ook, dat het teveel vertelt omtrent de situa tie en de personages. Die dingen zijn ook in het dagelijks leven niet achter haalbaar, meent hij. Mensen ontmoe ten mensen. Zij proberen van het le ven wat te maken. Zij proberen zich te schikken, ieder met zijn eigen heb belijkheden en onhebbelijkheden. Maar de mensen zijn bang voor el kaar. Zij leven langs elkaar heen. Wel licht onbewust vermijden zij ieder die per contact met de ander. De mens ont wijkt zijn medemens. In een afgesloten wereld zijn stukken spelen meestal in „een kamer" leven zijn persona ges, zich vaag bewust van een vreemde, absurde buitenwereld, waarvan hun eigen kamer een projectie is. Maar die buitenwereld zelf is het andere, het vreemde. De personages binnen hebben er een ondefinieerbare angst voor. En die angst speelt men weg met beledi gingen of cynisme. Het „verhaaltje" is in de stukken van Pinter nauwelijks belangrijk. Hij gaat uit van een situatie. Daarin le ven mensen, die samen die situatie vormen. Het begint met een opper vlakkige schets die voor de toe schouwer meestal alleen maar grap pig is, omdat hij ertegenaan kijkt. Maar gaandeweg beginnen de perso nages van het stuk te leven. Zij tasten elkaar af en ontwijken elkaar en dan plotseling komt er een moment, waarop de toeschouwer beseft dat het allemaal om hemzelf gaat. Hij is er ten nauwste bij betrokken. Hij herkent momenten uit zijn eigen bestaan. En dan vergaat hem de lach. der". Daar tussendoor de radio- en tv- spelen: „Een beetje pijtn", „Een avond je uit" en „The Dwarfs". Verschillen de van die radio- en tv-spelen zijn in tussen weer voor het toneel bewerkt en gespeeld. „Een beetje pijn" wordt nu op nieuwjaarsavond in de stads schouwburg te Haarlem gespeeld door de toneelgroep „Centrum", gevolgd door het verleden jaar in Londen door de jonge regisseur Peter Hall ten doop ge houden „De collectie". Pinter heeft een zwak voor de toneel groep „Centrum" sinds hij het gezel schap dit jaar „Het verjaardagsfeest" heeft zien spelen. Hij heeft erop gestaan, dat de jonge regisseur Walter Kous ook nu weer beide éénacters zou regis seren. Bovendien heeft hij erop gestaan, dat Guus Hermus in beide eenacters de hoofdrol zou spelen. Hij herinnert zich de voortreffelijke creatie van Hermusr als de zwerver in „De Huisbewaarder". Dat is dus de wereld van Harold Pinter, de zoon van een joodse kleer maker in Hackney (oost-Londen). Hij is 32 jaar oud. Hij is toneelspeler en de buteerde als zodanig onder de naam David Baron. In 1957 begon hij voor het toneel te schrijven. Een vriend van hem, die in Bristol studeerde, moest een eenacter hebben. Pinter schreef er een in een week tijds: „The Room". Datzelfde jaar verscheen een tweede stuk: „The dumb waiter". Daarna „Het verjaardagsfeest" en „De Huisbewaar- In „De Collectie", dat door G. K. van het Reve vertaald is, beschrijft Pinter twee mensen-koppels. In het ene huis wonen twee mannen, in het ande re een man en een vrouw. Beide kop pels leiden hun eigen leven, maar ook onderling hebben zij geen contact. Pin ter vraagt niet hoe en waarom; hij be schrijft alleen de situatie. Een beschul diging van het ene huis jegens het ande re waarvan men niet eens te weten komt of zij juist is of niet brengt plotseling de mogelijkheid van contact. Pinter laat dan zien hoe de mens zijn medemens benadert en tegelijkertijd omzeilt en hoe hij tenslotte een reëel contact uit de weg gaat. In dit stuk spelen Guus Hermus en Bep Dekker, Gerard Hartkamp en Ma xim Hamel mee. De voorstelling wordt, zoals gezegd, geregisseerd door Walter Kous en de decors zijn ontworpen door John Bury, die ook de decors voor dit stuk in de Londiénse voorstelling ontwierp en in Nederland al eerder ontwerpen maakte voor de Haagsche Comedie (Richard III en Hendruk IV). In „Een beetje pijn" schildert Pinter een man en een vrouw, die met elkaar in de afgeslotenheid van hun huis le ven. De man heeft zichzelf geïsoleerd, ook ten opzichte van zijn vrouw. De vrouw probeert zich op alle mogelijke manieren in zijn bestaan in te dringen, maar hij wijst dit af. Aan de achter deur van het huis staat al sinds tijden en Pinter praat niet over de vraag hoe en waarom een luciferkoopman, een marskramer die helemaal niets zegt. Zijn obsederende aanwezigheid echter brengt de echtgenoot tot het uiterste. Zozeer zelfs, dat hij tenslot te in een eindeloze woordenvloed zich zelf tegenover de marskramer recht vaardigt. Na deze zelf-lediging rest hem niet anders dan een vlucht. De vrouw ontdekt nu in de marskramer wat zij in haar echtgenoot heeft gemist: een mogelijkheid om zichzelf te ontdekken en te rechtvaardigen. Guus Hermus speelt hier wederom onder regie van Walter Kous de rol van de echtgenoot en Elly Stekeleii- burg die van zijn echtgenote. Gerarld Hartkamp speelt de zwijgende rol van de luciferkoopman. De decors voor de ze eenacter zijn ontworpen door Hep van Delft, die aan de Haagsche Co medie verbonden is. J. W. v. d. V. (Advertentie)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1962 | | pagina 3