Van COEN CUSER tot COEN CUSER Weeskinderen geven Haarlem een eigen stukje geschiedenis Oud-Wezen vanavond bijeen in Frans Halsmuseum voor Dubbel goud in de Cronjé E. Duym, de eerste pastoor van het Duinroosplantsoen m SOLEX Uit STAD en STREEK BRIEVEN van lezers t Zwerftocht Nieuw gebouw HARDEBELT Bidden om hrood Streekplan Bollengebied 7 februari voor Raad van State L ZATERDAG 12 JANUARI 1963 PAGINA 3 fie» r -A Haarlem, 12 jan. Van- y°n(^ komen in het Frans Hals- useum de leden van de Prote- onfse Oud-Wezen Vereniging teen om het gouden jubileum yQn hun vereniging te vieren. e)'moedélijk zal dat het laatste zijnalthans in zo'n voor- r'le en grootse stijl. Zij hebben elijk hun wezentijd doorge- «*jt in het weeshuis, dat vroe- 0ni museumcomplex was toegebracht en later verplaatst naar de Olieslagerslaan. ln jCri een tiental jaren worden hy - GWeeshuis nu Coen Cuser- 0 f geheten vrijwel geen jfaerloze kinderen meer opgeno men. Het systeem van weeshui- en heeft afgedaan. De kinderen Morden nu meestal in pleeggezin- ondergebracht. Het Coen chserhuis is nu meer een door- ®angshuis geworden voor kinde- ®'1* die onder de voogdijraad aan. Dat betekent, dat de nu ponerende vereniging geen nieu- J? leden kan aanwerven en tot J 'Jterven gedoemd zal zijn. Ener- Ms een verheugend teken, voor oud-wezen een perspectief, dat }J weemoedige herinneringen tjj&. Hun jeugd mag dan niet al- gj met zonlicht overgoten zijn Meest een echte huiselijke hébben zij meestal gemist a zij praten toch nog graag over dagen van wéleer. Een paar dnden geleden nog hébben wij Een plaatje van de reünie van oud-wezen in het Frans Halsmuseum, weeshuis het daar volgehouden. En nu enkele maanden geleden. Een paar kinderen waren voor die dfrfh^bij6dertwintigstedeeuw0S Want6 nu gelegenheid in de oude klederdracht gestoken. Van de oud-wezen nog zijn er oud-wezen, die lange verha: ziet men hier van links naar recht zitten: Anton Horeman, Geertje dTa^^^^e^^'huidlgedFrans dHafs3- Boeree en Willem Smink. y.p enkele van de oudste getrou- ^n> die zo'n zestig jaar geleden ,yet weeshuis aan het Groot digland vertoefden, over dat fel en kunnen praten. Zij wa- t)a toen 9as^en van de directie Jj- het Frans Halsmuseum bij t ®S'ehheid van het Frans Hals- n^nstelUng. Misschien herin- qg w zich nog de namen van en e?ip6 Hoeree, Anton Horeman iede^67n Smink, die zich nog r hoekje en gaatje van het ren ornplex wisten te hennne- °Urip beertje Boeree met haar nernr Ver9eelde foto's, Anton Ho- - „De Kip" - ooit, Wiiir*kampioen van Haarlem en zou i Smink, die de oprichter Veren 0rden van Oud-Wezen en Jgin9 en er maar liefst vijf Seioeest*9 ^aar voorzitter van WASSERIJ DUYN SCHAKEN BIJ ,*HlET WITTE PAARD" _^straI®t tüd af is het huis aan de Een schilderachtig tafreel in het Weeshuis, toen het nog gevestigd was aan het Groot Heiligland, in f®itèfiiOveesl?uisdöör ên" thans "is" men'ae go^sdienst^n^uurb^nntT^hiv het complex van het huidige Frans Halsmuseum. De foto werd genomen in de kinderkamer van het 'Ik op het beginpunt teruggekeerd. ook m net nei- dfeaiter!tieU's aanva"heiyk rooms,"na weeshuis. De foto boven aan de pagina werd gemaakt op het binnenhof van het museum. De bij- de godsdienJta^ngev8oèrdrdDee kfnderen" zondere weeshuiskledijwélke vele ouderen zich nog zullen herinnerengeeft aan de foto's een bij- ook al waren zij van roomse huiz'ZOndere charme. Wie wil helpen - '""•iiiiiiiiimiiiHimmm iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii wmm? fc«« ^iÉËÉÉ oude Heilige Geest-gemeenschap een grote stap. Het huis aan de Kruisstraat werd na een gebruik van bijna drie eeuwen verlaten. Het werd niet lang daarna afgebroken voor de bouw van het Hofje van Oorschot. Dat, zeker voor de begrippen van die tijd, alle zorg werd besteed aan de kinderen, blijkt uit het nieuwe reglement van 1790. Daarin wordt aan sommige toe standen, die een erfenis waren van vroegere generaties, radicaal een eind gemaakt. Met de huisvesting zelf troffen de wezen het niet zo best. Zij moesten een nogal zwervend bestaan leiden. We gens de legering van een groot garni zoen in Haarlem, moest het huis ont ruimd worden. De kinderen werden over verschillende godshuizen ver spreid. Dat duurde wel niet zo lang, maar in 1804 en 1807 gebeurde dat nog eens. In 1808 moest het weeshuis weer ontruimd worden en werden de wezen in het Diaconiehuis ondergebracht. En of dat niet genoeg was: in 1810 moest het Diaconiehuis ten behoeve van de soldaten ontruimd worden. Het wees huis kwam daardoor wel vrij, maar er kwam een hele verschuiving. De in woners van het Diaconiehuis kwamen in het Weeshuis, de oude mannen uit het gesticht aan het Groot Heiligland verhuisden na,ar het Proveniershuis, en de weeskinderen betrokken het Oude Mannenhuis. Bijna een eeuw heeft het complex, hun jeugd doorbrachten. In dien echter deze laatste levende band met het verleden verbroken is heeft Haarlem altijd nog het boek „Jaapje" van Jacob van Looij, die daarin tref fend en schilderachtig zijn leven als oud-wees in dat befaamde huis heeft geschreven. zijn huis aan de Albstraat (thans Kruis straat) aan de Heilige Geestmeesteren ten geschenke gaf met de bepaling, dat het Het Heilige Geesthuis zou heten en dat de Heilige Geestmeesteren er armen in onder zouden brengen. Wan neer dat college van Geesmeesteren is opgericht, valt niet precies te achter halen. Wel staat vast, dat zij diep in de veertiende eeuw werkzaam waren in Haarlem en dat zij van stadswege aangesteld waren als armenverzorgers. '''''lllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIMIIItlllllllltlllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIMIIIIIIIIIIIIIIItllllltlllllllllll "nu n urn Zij hadden hun vergaderplaats in de St. Bavokerk, en hadden de zorg voor de zogenaamde „regte armen", waar onder ook de weeskinderen en vondelin gen waren begrepen. De kinderen wer den bü burgers in de stad onderge bracht. In het huis aan de Albstraat werd een aantal armen gehuisvest. Enkele jaren later werd het verbouwd om het beter voor zijn nieuwe bestemming in te richten. Het huis moet vrij groot ge weest zijn en goed gebouwd, want het had een eigen kapel met toren. Pas in 1765 werd het huis afgebroken en werd op het vrij komende stuk grond het Hqfje van Oorschot gebouwd. Ol((f *?as deVvn de attracties van die reünie g,ehs en SchÜnir>g van een paar jon- SedeMi„l5.?istes tn de oude weeshuis- hg prim^i tün toen was de herinne ren «S iea,V Want pas in de dertiger ^t'ddelof, clle b«na nog geheel uit de ?chaft T^ ''n stammende kledij afge- i'hder'nn ^ve,ot het misschien nog wel: de ermnmV, 'ui kostuums, waarvan de rech te ir,^ blauw, de linker rood was, bij raacinfin3v, aan. een zwarte lakense, 'abbeWi Fs' tl do meisjes aan een ®venpBr,t nauw lijfje en wijde rok, juf van zwa« laken. !chiedeiucardig °verigens, dat de ge- van bet weeshuis op zo'n baar de heeft teruggegrepen tvon ooifj hbtm?' nu ongevees zes eeu wen ff'adf J.pen werden de kinde- biaakto n uitbesteed. Daarna ®chte .ontwikkeling van het f-:.1? Weeshuis rtn» werden in de gereformeerde leer on derwezen. Veel later, bij de stichting van het Sint Jacobs Godshuis, kregen de katholieken wezen hun eigen tehuis. In de loop der jaren heeft het Huis met vele moeilijkheden te kampen gehad. Door de uitbreiding van de stad, werd ook de bevolking van het weeshuis te groot, weshalve besloten werd, dat alleen weeskinderen bene den de 7 jaar opgenomen mochten worden. Dat was slechts het verschui ven van een probleem en daarom werd vanwege het stadsbestuur be sloten, ter ontlasting van het Heili ge Geesthuis een Arme Kinderhuis op te richten, dat onderdak kreeg in het voormalige Maria Magdalena- klooster, kort tevoren nog Pesthuis, welk gebouw thans opgenomen is in het complex van „De Spaarnestad". In het Arme Kinderhuis kwamen de wezen van 7 tot 12 jaar. Nog geen tien jaren zouden beide hui zen zelfstandig blijven bestaan. Om meer dan één reden werd in 1765 be sloten de twee instellingen samen te voegen en onder de naam „Het Wees huis" blijvend te huisvesten in het Mag- dalenakiooster. Dat betekende voor de Na bijna een eeuw had men ook in dit huis met gebrek aan ruimte te kam pen. Bovendien wilde de gemeente graag de beschikking over het gebouw krijgen. De regenten van het huis be sloten daarom een eigen gebouw te stichten. In de toen bijna vijfhonderd jarige geschiedenis van het Weeshuis werd dat het eerste nieuwe gebouw, waarin de wezen werden onderge bracht. Men kocht een stuk grond aan in de Olieslagerslaan en daar werd het nieuwe weeshuis volgens een plan van ir. Van der Steur gebouwd. In 1908 werd het in gebruik genomen. Een van de meest schokkende gebeurtenissen in de geschiedenis van de „Olieslagerslaan" is wei geweest de afschaffing van de traditionele weeshuiskledij. Dat ge beurde in de dertiger jaren. Voor de wezen een hele belevenis: voortaan in zogenaamde burgerdracht rond te mo gen lopen. Beide wereldoorlogen drukten hun •«'.•.V «MA V VV. V Jl J I fl fltJ I W I MWT 1 1 B I .1 jfi 1 'iV.VA JÊr ÊIE Sm JU.vfc m m «A M AS SA Ja rM „Aan m'n vrouw heb ik alles te danken", zegt de heer C. A. Brosens van het Julianapark in Haarlem- Noord. Glimlachend zegt mevrouw Brosens even later hetzelfde over haar man. Zij waren woensdag vijf tig jaar getrouwd, maar zij vieren het morgen in restaurant „Het Bol werk". Het is de bruidegom, die be kend staat als een deskundig naaima chinehandelaar en eigenaar is van een naaimachinehandel in de Cronjé- straat, niet aan te zien, dat hij de 75 al gepasseerd is. Hetzelfde geldt voor zijn echtgenote, die vier jaar jonger is en nog zonder hulp het huishouden doet. Van hun vier kinderen zullen er drie het „gouden" feest zondag mee vieren. Een van de zoons, die getreden is in de voetsporen van zijn vader en eveneens in de naaimachine-business zit, is enkele jaren geleden met zijn gezin naar Zuid-Afrika geëmigreerd. De bruidegom viert eigenlijk deze da gen een dubbel gouden jubileum, want zondag is het tevens een halve eeuw geleden, dat de naaimachine in zijn leven kwam. Veel weet de heer Brosens over de naaimachinehandel te vertellen. Ge boren in Breda (zijn vrouw komt uit Bergen op Zoom) kwam hij als jonge man in dienst bij de Singerfabrieken in Tilburg. Na de eerste wereldoorlog kreeg hij een functie bp dezelfde fir ma in Haarlem, waar hij in 1923 een Singer-winkel in exploitatie kon ne men. In 1935 waagde hij de sprong en begon voor zichzelf. Het lukte. „Wan- neer m'n vrouw niet altijd in letter lijke en figuurlijke zin aan mijn zijde gestaan had, was het allemaal lang niet zo voorspoedig gegaan. De heer Brosens is nog actief lid van de Al gemene Vereniging van Naaimachine handelaren en hij voert bijvoorbeeld nog de redactie over een door de ver eniging uitgegeven periodiek orgaan. Beide echtelieden hebben niet over hun gezondheid te klagen. Wanneer soms het horen wat moeilijk valt to veren zij hun hoorapparaten te voor schijn Tot voor kort stonden beiden nog achter de todnbank en het komt nog herhaaldelijk voor, dat de bruidegom in drukke dagen de huidige exploitant van het bedrijf een handje helpt. „Dat ik mezelf nog niet helemaal aan de kant heb gezet houdt die vitaliteit in me. Ook ben ik er reuze blij om, dat m'n vrouw nog bergen werk kan ver zetten", zegt de heer Brosens, die ook zijn lidmaatschap van de St. Vincen- tiusvereniging er niet heeft aangege ven. Meer dan dertig jaar is hp actief Vincentiaan. De heer en mevrouw C. A. Brosens van het Julianapark in Haarlem-noord, die morgen hun gouden huwelijksfeest vieren. De bruidegom herdenkt tevens, dat hij die dag een halve eeuw in het naaimachinevak zit. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii De nieuwe en eerste pastoor van het Duinroosplantsoen is letterlijk en figuurlijk even kort en krachtig als zijn naam: Duym. Zijn voorna men zijn wat poëtischer en hebben een zuidelijke klank: Emile Arnold Ste- phan Marie. Ze verraden zijn afkomst, althans zijn stad van herkomst, Maas tricht, waar hij op 1 april 1913 werd geboren. Omstreeks zijn 10e jaar ver huisde hij met zijn familie naar Lei den, zodat ergens in hem ook een Lei- denaar schuil gaat. Merkwaardig, dat de drie nu in Haarlem werkzame bouwpastoors, Van Teijlingen, Van Zijp en Duym, alle drie uit Leiden komen, uit dezelfde parochie en zij het met een jaar verschil eikaars stu- I Advert vu ne t AM STER DA MSKV AART 20 TH. 110 53 Ook voor de fijne was HAARLEM, 12 jan. Aangezien zo wel voor het 2e, als voor het 3e tien tal een bondswedstrijd was vastgesteld, was het aantal voor de onderlinge competitie te spelen wedstrijden, be grijpelijkerwijze zeer gering. Der tradi tie getrouw, kon Hoogland het weer niet tegen v. Emmerik bolwerken. Reeuwijk had tegen Pancras geruime tijd gelijke kansen. Onoplettendheid in het eindspel kostte hem echter de par tij. Ouddeken en Haverkort jr. kwa men nog niet tot een beslissing. Laatst- genoemde heeft echter de beste kan- sen. De uitslagen waren: Pancras- Reeuwijk 1-0, v. EmmerikHoogland 1-0, Ouddeken—Haverkort jr. afgebr. Wat de bondswedstrijden betreft, staat'H.W.P.2 met 5-4 voor tegen V.H. S.4 en is reeds zeker van de overwin ning H.W.P.3 staat weliswaar nog met 4-3 achter, maar ook hier is de kans op een overwinning zeer gerechtvaar digd. (Advertentie) „Nu wegrijden zonder trappen" SOLEX-SEK VICE-STATION RIJKSSTRAATWEG 249 HAARLEM-N. TELEF. 57455 stempel op het leven in het weeshuis. Toen na 1945 steeds meer de tendens zichtbaar werd, weeskinderen zoveel mogelijk in pleeggezinnen onder te brengen, ontkwam daaraan ook dit weeshuis niet. De tijd van Coen Cuser keerde terug. De regenten van de twin tigste eeuw werkten aan die ontwikke- I ling volkomen mee. Zij gingen nog verder, en veranderden tenslotte de naam van het weeshuis in Coen Cu- serhuis. En daarmede werden eeuwen naar een ver verleden overbrugd. De zorg voor de wezen bestond voor al hierin, dat zowel de meisjes als de jongens werden uitbesteed. Voor de meisjes bestond nog een soort nazorg, het toezicht op de jongens liet nogal te wensen over. Zij waren na hun acht ste jaar verplicht zelf in hun levenson derhoud te voorzien. Zij konden probe ren werk te krijgen of moesten anders gaan bedelen. Op bepaalde feestdagen kregen die jongens een roggebrood van vijf pond. Maar zij moesten er ook wat voor doen. Zij moesten „zedelijk, bij pa ren" in de Bavokerk gaan en een hele ceremonie volvoeren, blootshoofds, met tot besluit „drie paternosters ende drie ave mariën". In de eerste tijd werden in het huis aan de Albstraat vrijwel alleen oude mensen opgenomen, pas in 1425 werd er ruimte vrij gemaakt voor kinderen. Men kon toen nog moeilijk van een weeshuis spreken, maar in 1479 waren er toch zoveel kinderen, dat er voor hen een aparte moeder werd aangesteld. In 1613 echter werd het Oude Mannen- huis opgericht, het huidige complex van net Frans Halsmuseum. De oude man nen uit het Heilige Geesthuis werden daarheen overgebracht. De oude vrou- werden een tiental jaren later on dergebracht in het St. Jansgasthuis. Bouwpastoor E. A. S. Duym. diegenoten zijn geweest. En gedrie- en staan zjj nu voor de zware op dracht, ieder in Haarlem een kerk te bouwen. Toen wij deze week aanbel den aan de pastorie in de Amster damstraat, was hij nog niet thuis. „In kopen doen voor de inrichting van zijn huis", vertelde pastoor Van Schie. En hij schudde zijn hoofd. Niet over die inkopen, maar over het verlies van een kapelaan, die hij het liefst zijn hele leven gehouden had. En pastoor Duym zelf? Hij valt weg in een gro te stoel. „Ik heb hier met plezier ge werkt", zegt hij. „Elf jaar lang in een fijne parochie met mensen, die weten wat werken is". De parochianen? Zij vallen hun pastoor bij. Elf jaar is kapelaan Duym nu in die grote pa rochie van Haarlem - Oost en hij heeft hard gewerkt. Neem eens de Mariacongregatie voor meisjes van 12 tot ongeveer 23 jaar. Een nationaal fenomeen. Welk meisje gaat er nog naar de congregatie? In de St. Jans parochie zijn er maar liefst 286 leden. De godsdienstige vorming staat natuur lijk voorop. Maar daarnaast zijn er de buitenkerkelijke samenkomsten, die een sociaal-culturele vorming ten doel hebben. Voortreffelijk werk, zoals wij zelf verschillende malen op de jaar lijkse parochie-avond, waar bijvoor beeld de „Kanaries van Sint Jan" lus tig van leer trokken, konden vaststel len. Kapelaan Duym heeft het nu zo ver, dat de gemeente Haarlem dit werk gaat subsidiëren. Waar in Ne derland vindt U een gesubsidieerde Mariacongregatie? Zo is er meer, dat de signatuur draagt van kapelaan Duym. Niet min der dan vijftien gespreksgroepen zijn onder zijn bezielend toezicht in de parochie werkzaam. Hij laat dus alles behalve een beduimelde boel in Oost achter. Maar nu peinst hij over de toekomst. Het is allemaal onverwacht gekomen. Vorige week vrijdag moest hij zich melden by de bisschop en kreeg toen te horen, dat hy pastoor zou worden van de nieuwe parochie in het Duinroosplantsoen, het gebied op de grens van Haarlem en Aerden- hout. Het grootste gedeelte van de parochie komt in Aerdenhout te lig gen, de kerk zelf komt in Haarlem. Hoe en waar de parochie begrensd zal worden, weet de nieuwe pastoor nog niet. Naar Haarlem zal het ge bied wel tot de Randweg in Zuid-West lopen. De katholieken van „Haarlem Hoog" zullen tot de nieuwe parochie, die ongeveer 1200 zielen zal tellen, behoren. Zoals bekend zal in het Duinroos plantsoen het tehuis voor langdurig zieken vanwege de Pius XII-Stichting gebouwd worden. Daar komt ook de Kerk. De eerste vier jaren zullen de parochianen, die voor het merendeel onttrokken worden aan de Aerdenhout- se parochie, tevreden moeten zyn met een noodkerk. Met de bouw daarvan was het aannemersbedryf J. P. A. Nelissen tot voor kort druk bezig. We gens de vorst moest de bouw stopge zet worden, maar pastoor Duym re kent erop, dat de zaak toch wel met twee en een halve maand geklaard is. Zou hy by zijn vijftigste verjaar dag op 1 april zün intrede kunnen doen? Hy zit nu volop in de zorgen. Een huis is er reeds. In de loop van de volgende week hoopt hy zijn intrek te nemen aan de Helmlaan op nummer 25. Hy krbgt dan volop gelegenheid te acclamatiseren in zijn nieuwe omge ving, totdat hy officieel als pastoor kan worden geïnstalleerd. Hij ont veinst zich niet, dat zyn leven volko men zal veranderen. Niet alleen om dat hy pastoor geworden is, maar ook omdat hij in het Duinroosplantsoen op een geheel ander levenspatroon zal moeten werken dan hij in Haarlem- Oost gewend was. Maar wie hem kent weet, dat hp het wel zal redden. Hjj is niet iemand, die een ander de duim schroeven aanlegt of die er op uit is zpn medewerkers onder de duim te krijgen. Hp zal zpn draai wel weten te vinden. Men hoeft er niet eens voor te duimen. DEN HAAG, 12 jan. De afdeling voor Geschillen van Bestuur van de Raad van State zal op donderdag 7 februari 's ochtends om tien uur een begin maken met de behandeling van de bezwaarschriften tegen het Streek plan Bollengebied. Het streekplan werd in de loop van 1961 door provinciale staten van Zuid-Holland vastgesteld. Er zijn nog al wat bezwaarschriften tegen dit streekplan binnengekomen. heri^n^l van 9oen Cuser houdt die levenrifX aan9et eerste begin tevens dl*- Want hp was het, die in 1394 WANDELRIT De motor-, auto- en bromfietsclub „Bloembollenstreek" or ganiseert woensdag 16 januari in Hille- gom-Dorp een wandelrit. De start en finish zijn in restaurant „Zomerzorg" Meerstraat 70 te Hillegom. Er zijn vele fraaie prpzen beschikbaar. Aan deze rit ban. iedereen meedoen, ook niet-leden. Het inschrpfgeld bedraagt een gulden per persoon. Plaatsing van ingezonden stukken Brieven van Lezers") betekent niet noodzakelijk een bewijs van instemming, doch betekent slechts dat de hoofd redactie het ingezonden stuk ter kennU van de lezers wil brengen. Het feit van de plaatsing onttrekt zich echter niet aan de verantwoordelijkheid der hoofd redactie, die zich dan ook voorbehoudt een ontvangen stuk zonder opgave van redenen terug te zenden. In het alge- meen is ondertekening met naam en adres vereist, tenzij in een zeer bijzon der geval de hoofdredactie dwingends redenen aanwezig acht van deze regel af te wijken. Mpn heeroom zit als missionaris in Afrika. Het gebied (Kwizu) zal u niet bekend zijn. De mensen daar zpn erg stug en willen niets van de blanke mensen weten. Hij zit dan ook elke dag op een droog en taai lapje vlees te kauwen en het beetje droge rijst, dat hij krijgt, daar kan hp de hele dag tegen aan kpken. Mensen, wp hebben het nu goed, maar u moet eens terugkijken in de jaren van oorlog. U leed toen ook hon ger. Denkt dan eens aan de missio naris, die alleen staat voor net zo'n groot gebied als Nederland. Met een motor, die half gammel is, moet hij hele mijlen afleggen. Die motor heeft hij al heel wat keren uit elkaar moe ten halen. Soms is de motor zó stuk. dat hp diezelfde mijlen te voet doet. Deze missionaris denkt alleen aan God en mensen, die in nood verkeren. Diezelfde missionaris denkt met heimwee terug aan een jaar geleden, toen hij met verlof in Nederland was. U kent pater Van Zonneveld toch nog wel? Hp huisde by ons, toen mpn va der in de krant een stukje liet schrij ven om geld byeen te zamelen. Maar mijn vader leeft nu bp God in de He mel. Daarom neem ik nu de honneurs waar van mUn vader. Want mpn heer oom zit te springen om geld voor een hospitaal, waar hij zelf de zieken zou moeten verzorgen. Voor een kerk, waar hy zich kan terugtrekken om Gods zegen af te smeken. Mensen, hebt dan ook wat over voor deze arme missionaris. Hij geeft altpd al zpn bezittingen aan anderen. Daar om, mensen, wil hp dit geld, dat hy van u krijgt, ook niet voor zijn eigen besteden, maar alwéér voor anderen. Het geld, dat u kan missen, kan wor den afgegeven in de Oudaenstraat 10, Haarlem-Noord. U kunt ook gebruik maken van het giro-nummer 643415 ten name van de heer P. J. de Graaf te Haarlem. Dit is geschreven door Ria de Rop, oud 14 jaar, 2e klas V.G.L.O.-school in de Eemstraat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 3