Televisie-rechtbank Arie van Veen spreekt VRIJ Luisteren naar: naar: I Jacques BREL zingt in Domino' géén Nederlands „Ik durf het Anonieme medewerkers uit heelal overeenkomstig beroep Vrijspraak mmi met aan.. <c JlÈk. Si A Sterke milieu- tekening Donderdag Donderdag Vrijd ag Vrijdag Tweede Paasdag opnieuw voor TV Operette op t.v. op vastenavond Eigen cabaret van Westduits tweede tv-programma IWm Pü 3 i In Hniii 'ty> j Buitenland buitenland —w Wmm A (van "iiet weg r" C «Me Thorbeckeplein i?,4° hw* 'ym Ll^IJS?F'L 484 m.: 19.30 Nws. 21.16 VoijJ'e gram. 22.00 Wereldnws. Daarna: S&é Arbeidsconflict Sterke protestantse zender in Afrika Biljartreportage die goeie ouwe f met de baard) en die goeie jonge met 't baardje) VARA zendt niet uit TV-spel met Ko van Dijk te „beestachtig" Wel KRO-stuk „De Strop" Vanavond mAimmM i J fj&£ p d<4 1 m. 'J CONTACT b,. onze radio- en t.v.-redactie) Ve„'LvE RSUM, 21 *4 potige febr. Arle classificeerder, van die po 'dVerdacht van zware mishandeling Hi|| Amsterdamse buffetjuffrouw <eieL **uisstede, is gisteravond door de rechtbank vrii,«.«nr<iiioi, Tini nk vrijgesproken. Dat ""•wee j dat hij de mishandeling ^e'ti» zou kunnen hebben, maar het en overtuigende bewijs was fcelev'1®* oordeel van de rechtbank niet *ett Doorslaggevend daarbij wa- k| getuigenverklaringen, die veel- ï«q zodanige aard en strekking wa- Jcn elkaar zo veelvuldig tegenspra- 'i'fpi er bi> de rechtbank gerede <H>rd«|.Was ontstaan, waarom geen ver- 'itir, 'tig kon volgen. Dit in tegenstel- ;i[ - "s vuigen. in icgeii? "stiè de opvatting van de officier die van oordeel was dat wel ^hat"5 voorwaarde was voldaan en ^irrte tweeëneenhalf jaar onvoor- nelijke gevangenisstraf eiste. Nu dan de beslissing is gevallen en modinette Ria de Jong haar vriend Arie van Veen om de schouders is ge vlogen en heuse tranen liet rollen is ook alle geheimzinnigheid in de Hil- versumse studio A over de werkelijke identiteit van de „televisie-amateurs" doorbroken. En dan valt het direct op hoezeer al deze medewerkers ook werkelijk zichzelf zijn geweest, hoe zij door hun dagelijkse (beroeps-) bezighe den zich nauwelijks behoefden te ver plaatsen in de persoon van de ander i.e. verdachte en de getuigen. Want Arie van Veen, achter wie de 34-jarige Amsterdamse nachtclub portier Ad Wentink schuilgaat, is zo op het oog ook niet voor een klein tje vervaard. Gewichtheffen is zijn liefhebberij en wandelen doet hij ook graag. Op het Thorbeckeplein, waar hij werkt, kwamen dinsdag de men sen al op hem af, gaven hem een be moedigend klopje op de schouder of zeiden: „Jonge, daar zit een acteur in jou, je moet ermee doorgaan", en na afloop van de uitzending, toen Sportpraatje. 18.35 Gespr. brief. Licht instrum. trio. 19.00 V. d. iJÏÏLVERSUM I, 402 m. 18.00 Nws. ÏS-15 Event, act. 18.20 Pianospel: Jazz. j^deren. 19.05 Carroussel, progr. dat al- jj?. kanten opgaat. 20.00 Nws. 20.05 Radio a. ork nn sol.: Mod. muz 21.00 De «ëk Act. (gr.). 15.45 Theaterorkest, en solisten. 16.15 Duizendschoon, wenken voor de tuin. 16.30 Klarinet en piano: mod. muz. 17.00 Voordr. 17.20 Lichte gram. uit Grieken land. 17.40 Beursber. 17.45 Musette-muz. (gr.). A*Jer- hoorsp. 22.30 Nws en meded. 22.40 t?1- 23.00 Spo:gI *4.00 Nieuws. 23.00 Sportact. 23.10 Nwe gram. 23.55- j.RILVERSUM II, 286 m. NCRV: 18.05 Sen te Sram. 18.15 Sportrubr. 18.30 Mu- b®'''«-ensemble met zangsol. 18.50 Soc. grrspeetief, lezing. 19.00 Nws. en weer- ÏJAatje. 19.10 Voc. ens. met jongensso- iJjAan. 19.30 Radiokrant. 19.50 Zendtijd da'tieke partijen: A.R. 20.00 WIJ poetsen Plaat (gr.). 20.20 De Jeugd op eigen 23.35 Boekbespr. 23.55-24.00 „,'eken, hoorspel (deel 7). 20.50 Samen ro samen thuis, gevar. progr. 22.00 ..gelconcert: klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 n, °ndoverdenklng. 22.55 Boekbespr. 23.00 *«tennws 03 00 1 -^GELAND, BBC Home Service, 330 iS'iL 18.00 V. d. Jeugd 18.55 Weerber. Nws. 19.15 In the South-East: reg. jOgr. 20.00 Liederen. 20.30 Klass. en mod. Ju.' 21.30 Discussie. 22.00 CabareUled- V.,; 22.30 Wetenschappelijk progr. 23.00 oJI' en ber. 23.30 Kamermuz. 23.45 Pari. VrJ.2- 23-59 Weerber. 24.00 Nws. 0.02 ~?r|ir. 0.15;0.45 Gram. Mod. muziek. Is^fGELAND, BBC Light Programme, m en 247 m.: 18.00 Gevar. progr. 18.31 -Yar- progr. 19.33 Sportoverz. en uit en ^en races. 19.45 Hoorspel. 20.00 Nws. sh loum. 20.31 Hersengymn. 21.00 Radio- 2180 Nws., sportber. en act. 21.41 LjC?cnzang. 22.00 Vragenbeantw. 22.30 kvvs e ork- muz- 23.31 Jazzmuz. 0.55-1.00 jïf^-WDR. 309 m.: 12.00 Amus. muz. Ccb Nws. 13.15 Operamuz. 16.00 Sollsten- 17 i£ert- 16-30 Ital. barokmuz. 17.00 Nws. jvu'S? Lichte muz. 19.00 Nws. 20.15 Lichte Gev' 2045 Quizprogr. 21.45 Nws. 22.15 N«Xar- gram 23.15 Instrum. muz. 24.00 Ct.;0.20 Dansmuz. 1.00 weerber. en r- muziek. IcmANKrLIK UI, 280 en 235 m.: 18.00 tv, ie muz. 19.00 Nws. 20.00 Klass. en muz. 23.10 Gram. 23.52-24.00 Nws. j-BRUSSEL, 324 m.18.UC Nws. 18.03 yi°rzang. 18.18 Paardesportber. 18.20 soldaten. 18.50 Radiokron. 19.00 trlh 13-40 Lichte muz. 19.50 Vrije polit. Co? e- 20.00 V. d. vrouw. 20.30 Symf. Chi- 21.53 Boekbespr. 22.00 Nws. 22.15 to^sons. 23.00 Nws. 23.05-23.45 Opera- öel Cantoconc. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.: 12.00 Schoolradio. 13.00 Lezing of voordr. 18.15 Brlevenbeantw. 13.45 Meded. 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Hoogte punten uit de progr. van de afgelopen week. 15.00 Schoolradio. 16.00 Gevar. muz. 16.30 Klankb. 17.00 Mod. en klass. muz. ENGELAND, BBC Light Programme, 1500 en 247 m.12.00 Voordr. 12.15 Dagboek. 12.31 Gevar. muz. 13.00 Pop. gram. 13.31 Gevar. progr. 14.31 Gevar. muz. 14.45 V. d. kinderen. 15.00 V. d. vrouw. 16.00 Verz. progr. 16.31 Muziek bij het werk. 17.15 Dagboek. 17.31 Uitsl. races. 17.31 Gram. v. d. Jeugd. NDR-WDR, 309 m.: *12.00 Planomuz. 13.00 Nws. 13.15 Ital. muz. 16.00 Orgel- recital. 17.00 Nws. 17.45 Amus. muz. FRANKRIJK III, 280 en 235 m.: 12.00 Nws. 12.10 Ork. conc. 14.00 Gram. 14.10 Kamermuziek. BRUSSEL 324 m.12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Dlxie- landmuz. 12.50 Beursber. en progr. overz. 13.00 Nws. 13.15 Licht progr. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Liohte muz. 17.45 Duitse les. smuz. 22.55 Nws. N*fLVERSUM I. 402 m. VARA; 7.00 lien ^10 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijd- a- 7.23 Lichte gram. Om 7.36 Van de \yar- vrouw. 9.10 Mod. gram. (9.35-9.40 •raatje). 8.00 Nws en soc. 8.1$ Lichte gram. 9.00 Gymn. gr oa. Vynt vuvïtj.xv iTtv/u, fttcuii, V o00 0. w Vac Fstanden)VPRO: 10.00 Schoolradio, kle.,. 10-2O V. (1. vrouw. 11.00 V. d. Nei'tefs. 11.15 Zangrecital: Liederen van hltil,?rlandse componisten. 11.40 Elektro- Wan? orgelspel. AVRO: 12.00 Zang en 13 Sr?' .P-20 Regeringsuitz.V. d. landb. ^eded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 fin «n recreatie, afgew. met gram. 8raL Nws- 13.15 Meded. event, act. of en 13.25 Beursber. 13.30 Licht ens. Zattgsollst. 14.00 Planorecital. 14.20 l8-0o u0ekenschouw- 44.35 Kerkorgelconc. Va r> ,R°u Je aan Je woord, literaire quiz. V 16 00 Ramblers Hit-parade. 16.30 -a- zieken. 17*.sn' .zieken. 17.00 Tijd vóór teenagers, °u Actualiteiten. J*W?LveRSUM II, 298 m. NCRV: 7.00 Kl» en SOS-ber. 7.10 Dagopening. 7.25 8-l5 fSram. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nws. KRO: 14.30 In ogenschouw, joum. 14.40 V. d. vrouw. 15.15 Pauze. 15.30-15.45 V. d kleuters. 19.30 Derde film uit de BBC- série Look. 19.0 Pentil Niku-la, de indoor- wereidkamploen polsstokhoogspringen uit Finland. NTS: 20.00 Joum. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Kijk op kunst. NTS: 21.15 De rechter en zijn beul, toneel stuk. KRO: 22.25 Epiloog. NTS: 22.35 Journaal. DUITSE TELEVISIEPROGR. (Reg. progr.: NDR: 18.20 Progr. overz. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und Heute, journ. 19.15 Kleine wandeling In de dierentuin. NDR: 19.25 Zeg de waarheid.). 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Rep. over Engeland. 21.00 Twee TV-spelen: 1. Das Pflichtmandat. 2. Wie sagen wlr es Karollne. 22.35 Journ. TWEEDE PROGRAMMA Reg. progr.: WDR: 19.80-20.00 Prisma van het Westen. 20.00 Joum. en weer overz. 20.20 Amus. progr. 20.50 Beieren in Griekenland, filmrep. 21.55 Bezoek bij een schilderes. 22.15 Lezing. FRANS BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Berichten. 18.33 Pom' d'Apl. 19.00 Gesch. v. d. beschavingen. 19.30 De Chris tenen in het maatschappelijk leven. 20,00 Joum. 20.30 Wedstr. progr. 21.30 Nwe films. 22.00 Lit. progr, 22.50 Journaal. VLAAMS BELG. TELEVISIEPROGR. 19.00 V. d. teenagers. 19.30 Penlope, progr. v. d. vrouw. 20.00 Nws. 20.25 Probl. van nu, de oude dag, filmrep. 20.55 Gillespiana, korte muzik. film. 21.15 Het meisje Rosemarie, film. 22.45 Nws, BRUSSEL, 484 m.: 11.56 Gram. 12.30 Gevar. muz. en act. 14.03 Muz. van Belg. comp. 15.03 Kamermuz. van Duitse com ponisten. 16.08 Operamuz. 17.00 Nws. 17.15 Grammofoonmuziek. Lichte gram. 9.00 V. d. zieken. 9.35 •hliz 9-40 V. d. vrouw. 10.10 Opera- th-aa <Sr-). 10.15 Morgendienst. 10.45 So- 10.J5 cn piano: Mass, en mod, liederen. 12.no fT0Kr. voor oudere luisteraars. lAhd- Lichte gram. 12.30. Meded. t.b.v. 'hstn an tuinb. 12.33 Meisjeskoor en licht Jet ,®®ntaal kwintet. 12.53 Gram., event. Üï.'ji3Nws. 13.15 Per plaat door Ita- *Adlo -Licnt instr. kwintet. 14.05 School- a' 14.25 Gram. 14.30 Mass. liederen DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00-18.00 Voor de Jeugd. 18.10 Over zicht van de middagprogramma's van de komende week. VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR. 14.05-14.0 Schooltelevisie. 'n deze fotostrip is het verloop van de tweede zitting van de tv.-rechtbank afgebeeld. Na de soms emotionele verklaringen van Ria de Jong, de verloofde van de verdachte (links) hield mr. W. Siegmann, de verdediger zijn pleidooi. Op de middelste foto aanhoren hij en Arie van Veen tevreden de uit spraak: vrijspraak wegens gebrek aan wettig en overtuigend bewijs. Een spontane omhelzing van Arie en Ria vormde het sluitstuk van de uitzen ding. (Rechts). Arle of Ad glunderend de vele tele foontjes, die voor hem in de studio binnenkwamen, afwerkte, riep een van de getuigen: „Kijk Arie, Holly wood voor jou aan de lijn". Het slachtoffer, de buffetjuffrouw Wil ly Huisstede, oefent in haar dagelijks leven als Tonny Worsteling een soort gelijk beroep uit. Zij had zich zo in haar spelaandeel ingeleefd, dat zü zich plotseling ging afvragen of zij nu in werkelijkheid ook die klap met de auto- crick op haar hoofd had gekregen. Me vrouw Willy Couwenberg-van Gelderen die wij als de zuster van het slacht offer, Dina Klaassen-Huisstede, zagen, is huisvrouw. Haar man is barkeeper in de zaak waar Ad Wentink als por tier werkt. Directrice van deze dancing aan het Thorbeckeplein' is mevrouw Rita Schilt- meyer-Franken, die in de zaak Van Veen als Arie's liefje Maria de Jong zo overtuigend op het scherm kwam. „Ik voel dat ik het ben", vertelde ze nog voor de uitzending „Wat er ook gebeurt, mijn Arie daar wil ik voor vechten". Een goede kennis van me vrouw Schiltmeyer is mevrouw J. La- fleur-Verhulsdonck, die als de hospita Hendrika de Rijp-van Zanten minder goed met haar kon opschieten als in werkelijkheid het geval is. De laatste Amsterdammer is Otto van Inge (de autospuiter Jacobus Veldman), die als barkeeper ook in een zaak op het Thorbeckeplein werkzaam is. Uit Hilversum komen voorts de heer J. Th. Grootveld (Frits Kogels), eveneens caféhouder van professie, G. Maaswinkel (de buurman Johan nes van der Wal), die programmame dewerker is bij de Wereldomroep en brigadier-inspecteur De Vries, wiens beroepswerkzaamheden in dezelfde sfeer liggen als zijn aandeel in de televisie-rechtbank, dat zich tevens uitstrekt tot het opstellen van de hier naar uit dat we een dergelijk program ma binnen al te korte tijd weer op het televisiescherm krijgen. Maar zeker is dit niet het laatste geweest. Gedacht wordt namelijk om in een volgende te levisie-rechtbank de verwikkelingen rond een arbeidsconflict eens onder de loep te nemen. BUSSUM, 21 febr. Het zal maar weinigen hebben verbaasd dat de tele visie-rechtbank gisteren tot het besluit van „vrijspraak wegens gebrek aan be wijs" kwam. Dit was zo duidelijk dat het de „spanning", die wel degelijk aan het uitspreken van het vonnis bij echte rechtszaken kan voorafgaan, teloor deed gaan. Overigens duurde dit tweede deel van het t.v.-programma toch wel wat lang. En ook werd dit keer door deze of gene wel een lichte poging tot „acteren" ge daan. En dat viel dan ook onmiddellijk uit de toon. Ofschoon wij weer genoten hebben van het optreden van de auto monteur. die gewoon zijn gang ging en dan ook een voortreffelijke figuur op leverde. Een volgende zaak van de televisie- rechtbank, die wij met belangstelling tegemoet blijven zien, kan een iets ge compliceerder gegeven dat dan meer ongezochte „dramatische" mogelijkhe den biedt best velen, dunkt ons. H. Hn. DEN HAAG, 21 febr. De N.C.R.V. zal vertegenwoordigd zijn bij de ope ning van het zenderpark in Addis Abe ba van de „Voice of the gospel", het nieuwe en sterke protestantse radiosta tion, dat van 26 februari af gaat uit zenden voor Afrika en Aziè. Deze krachtige kortegolfzender (31 en 49 me ter band) is eigendom van de radio afdeling van de Lutherse Wereldbond die dit miljoenenproject grotendeels fi nanciert. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM, 21 febr. De N.T.S zal zondag vanuit restaurant „Hof vat Holland" in Hilversum de solopartijet van het Nederlands biljartkampioen schap ereklasse driebanden op he' scherm brengen. Dat gebeurt in een rechtstreekse reportage van vier uur tot half zes, waarbij Ben de Graaf het commentaar verzorgt. Jacques Brei tijdens de „repetitie" in „Marcanti". Een schoolbord met het refrein van de spottende tango Rosa in j krijtletters moet de zevenhonderd man in de zaal helpen er een meezingertje- d-la-Toon Hermans van te maken. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 21 febr. Opnieuw is de Belgisch-Franse chansonnier in Nederland voor een uitzending in de AVRO-TV-serie „Club Domino". Van avond worden daarvoor in „Marcanti" de opnamen gemaakt, met een publiek van zevenhonderd man erbij. Dat laat ste betekent dat in deze ,Domino"-uit- zending (Tweede Paasdag) de sfeer van de „club" vrijwel zal ontbreken: deze keer geen dansvloertje en bar. Brei iresenteert zijn chansons op het podium, iet achter zijn rug de vijf begeleidende ïusici. Een zaaloptreden dus als in een arjjse music-hall. Dat is voor Je VRO de enige manier om aan de grote aag naar kaarten tegemoet te komen. Onder de veertien chansons die Brei deze keer laat horen, zijn er die hij ook de vorige maal ad zong zoals de be- Advertentie) gebruikte processen-verbaal. Zijn wer kelijke naam zag hij liever niet ge noemd, maar zekerv is dat ook hij in Hilversum woont. Al deze mensen tezamen hebben met het gerechtelijk apparaat gedurende twee avonden gezorgd voor een uitzen ding, waarin het aan spanning zeker niet heeft ontbroken. Het ziet er niet Als Carnaval niet recht wil vlotten en 11 zich vreemd voelt tussen zotten, neem dan meteen een kloek besluit en drink uw glaasje nog eens uit. De goeie ouwe met de baard is z'n gezelschap altijd waard. Autotocht over IJsselmeer: verhaal voor kleinkinderen faamde tango Rosa, Les Flamandes, Les Bourgeois en Le Mori'bond. Maar Nederland -krijgt opnieuw enkele pre mières: Le pendu. Les Fenêtres en Fa- nette, chansons die Brei vandaag over een week in Parijs introduceert als hij in l'Olympia zijn nieuwe tour de ohant ten doop houdt. Van zijn vaste bege leiders is de jonge pianist-claveoinist Gérard Jouannes mee naar Amsterdam gekomen. De accordeonist Jean Corti ligt nog ziek in New York, waar Brei zojuist met groot succes is opgetreden. Voor de eerste repetitie kon gisteravond nog op het laatste ogenblik Johnny Holshuysen worden geëngageerd; naar een plaatsvervanger voor de ook al zieke gitarist werd nog gezocht. Die repetitie van gisteravond had intussen weinig om het lijf. Zij was slechts in zoverre nuttig dat producer Karei Prior en regisseur Bob Rooyens nu in elk geval weten, wat er op het „Marcanti "-podium bü een TV-opna- me allemaal wel en niet technisch mogelijk is. Vooral dat laatste bleek heel wat te zijn. Van zingen kwam dan ook weinig. De vriendelijke Brei, die zich nog maar steeds geen ster allures wil aanmeten, vond het wél best. Misschien had hij net zo goed een dag later kunnen komen „Ik ken m'n liedjes heus wel en hier is kennelijk voor mij nog niet veel te doen" maar och, wat gaf het. Met poseren voor de fotografen, hier en daar een praatje en soms een voor treffelijke De Gaulle-parodie „om de microfoon te proberen" ging de tijd wel om. En na afloop wachtte de wijn in de bar van hotel American. Daar wachtte ook tekstdichter en ver taler Ernst met de liohte muze van Altena. Het EP'tje waarop Brei vier van zijn chansons zingt in Van Al tena's Nederlandse vertaling ig juist dezer dagen uitgekomen (Mijn vlakke land, Rosa. De burgerij. De nuttelo- zen van de nacht.) Maar Nederland zal ze hem in de TV-uitzending slechts in het Frans horen zingen. „Ik durf", be kende hü. „het Nederlands niet aan. Urenlang heb ik er voor de opname van de plaat over gedaan met de tekst In mijn hand. Dat kan ik voor de ca mera's niet doen. Natuurlijk kan ik de woorden uit mijn hoofd, leren, maar als ik er dan twee, drie plotseling ben ver geten, is alles kapot". Het spilt hem eerlijk. HILVERSUM, 21 febr. Op Vasten avond brengt de N.T.S. een van de K.R.O. overgenomen operettevoorstel ling op het scherm. Het is „Die Kai- serin", gecomponeerd door Leo Fail. De regie vein deze produktie is van Arthur Rabenalt, de bekende Oosten rijkse filmregisseur, met wie Fred Bredschneyder over de operette op toneel, in de film en in de televisie studio vooraf een gesprek heeft. Tijdens de pauze wordt de kijker een en ander verteld over historische gram mofoonplaatopnamen van beroemde operette-artiesten. De uitzending duurt ruim drie uur. BUSSUM, 21 febr. Het televisie spel „De Beestmens" dat de VARA vorig jaar op de beeldband opnam en waarin Ko van Dijk als de beestmens de hoofdrol speelt, zal niet worden uit gezonden. De VARA-leiding heeft een jaar nodig gehad om tot deze beslis sing te komen. Vorig jaar werd dit grand-guignolstuk op het boekenbal een succes. Onder regie van Willy van He- mert werd toen besloten hiervan een opname te maken. Het betekende voor de technici in de studio enkele uren griezelen. Er waren er zelfs, die in de middagpauze geen hap door hun keel konden krijgen. Het bloed vloeide rij kelijk in dit spel. Realistisch was dan ook de operatie die in dit stuk voor komt. Een hand waar tientallen scher ven glas uitsteken is de aanleiding hier toe. De VARA vond dat men de kijkers dit griezelstuk beslist niet voor mocht zetten. De mening van Willy van He- mert toen het stuk opgenomen werd, was: „Het zal wel nooit op het scherm komen". Ook de KRO heeft iets dergelijks op genomen onder de titel ,,De\ strop Dit stuk waarin Shireen Stroker en Nel ly Knegtmans optreden, komt wél op het scherm. Het wordt uitgezonden 31 maart 1963, ook een jaar nadat het stuk werd vastgelegd. (Van onze correspondent in Bonn) MAINZ, 20 febr. De nieuwe West- duitse televisie-omroep in Mainz, de „Landeranstalt Zweites Fernsehen" (L.D.F.), die 1 april het tweede pro gramma (eindelijk) zal overnemen van de bestaande t.v.-omroepen, krijgt zijn eigen cabaretgezelschap. Dit zal per jaar 120 malen voor de camera's ver schijnen. Leider van dit cabaretgezel schap is Guy Walter, vroeger chef der afdeling kleinkunst van de Zuid west omroep in Baden-Baden. De bekendste cabaretgezelschappen in de Bondsrepubliek, treden met on regelmatige tussenpozen met gedeelten uit hun programma's voor de televisie op. De drie beste cabaretgezelschappen zijn In deze volgorde de Münohen- se „Lach und Schiesseesellsehaft" (een woordspeling met „Wach und Schliesz- gesellschaft", dat is nachtveiligheids dienst), de Berlijnse „Stachelschweine" en het Diisseldorfse .,Kom(m)ödchen". Vroeger waren de cabaretuitzendineen life. Aangezien het Westduitse politie ke cabaret nogal scherp is, kwam het vaak tot heftige controversen met pro minente persoonlijkheden en instituten, die zich door de radio- en de t.v. ge attaqueerd voelden. De omroepen heb ben toen geprobeerd de cabaretgezel schappen er toe te bewegen hun tek sten eerst voor te leggen, doch dit werd geweigerd. Toen ging men er toe over uit de programma's een keuze te maken en daarvan een maken. daarvan een recording te Mainz pakt het cabaretprobleem van een andere kant aan. Het stichtte zijn eigen cabaretgezelschap. Het hoopt daarmede tegelijk jonge krachten tot cabaretiers te kunnen aankweken. Een geregeld terugkerend cabaret nummer zal zijn een discussie tussen twee Westdnitsers uit een burgerlijk milieu, die praten over dagelijkse din gen. Friedrich Hollander heeft inmid dels opdracht gekeregen om een caba retprogramma van een uur tot ander half uur te schrijven. Het speelt in een volbezette trein. De geschiedenis van het Duitse cabaret dat altijd be roemd is geweest wil Mainz opha len in het (vroeger In Berlijn optreden de) „Kabaret der Komiker", in Pliisch, Plissees, Pleureusen" (het Duitse cabaret rond de eeuwwisseling) en „lm Tingeltangel tut sich was" (over het ontstaan van de tingeltangel). Mainz gaat niet zover, dat het alleen zijn eigen cabaretgezelschap voor de camera's wil brengen. Het hoopt, dat de particuliere cabaretgezelschappen ook bereid zullen zijn excerpten uit hun programma's door het tweede net te laten uitzenden. HILVERSUM, 21 febr. In het K.R.O.-televisieprogramma allereerst de actualiteitenrubriek Brandpunt, om kwart voor negen gevolgd door „Kijk op kunst" onder redactie van Jan Wil lem Hofstra. De N.T.S. presenteert om kwart over negen het toneelstuk „De rechter en zijn beul" van Friedrich Diirrenmatt. Regie Frans 't Hoen. Na de epiloog van rector D. een extra uitzending van van het Weens Operaballet. In het A.V.R.O.-radioprogramma om negen uur een hoorspel van André Kuyten, getiteld „De beker". Over de andere zender zendt de N.C.R.V. een amusementsprogramma uit, dat de naam heeft „Samen uit, samen thuis". Coppes volgt de Eurovisie (Advertentie) De OLVEH voor uw levensverzekering. (Van onze verslaggever) WERVERSHOOF, 21 febr. Het was iets om later aan je kleinkinderen te vertellen, zo zei iedereen. Men was opgetogen over die autorit over de verblindend witte korst op het IJssel meer. Toen om drie uur 's middags de Rijkspolitie te water de toeloop af sneed, waren er 912 automobilisten met vaak vele inzittenden, die zich aan de zeldzame sensatie hadden over gegeven. Maar wat was dan wel die sensatie? Als wij ooit ons neerzetten om omstandig dit verhaal aan onze kleinkinderen te doen, zullen zij wel luisteren? De Wervershoofse visserman Stel tenpol, die had een verhaal. Die was zaterdag met een man of vier als een .nieuwe Vasco da Gama op ontdek kingstocht getrokken. Er was geen spoor. Er was niets dan witte verla tenheid. Het ploegje had voorop een bromfietser gezet, een man die anders op deze binnenzee blindelings zijn weg zou kunnen vinden. Er was nu geen houvast voor hem. Het was zaterdag zelfs aardig mistig. Maar er was ook wind en die leidde hem als een veilig kompas vanuit West-Friesland recht op Stavoren aan. En vandaar langs de kust, via Hindelopen naar Workum. Het bleek allemaal een koud kunstje en eigenlijk was hij op de terugweg verbaasd, dat hij enkele honderden me ters ten zuiden van het Medemblikse haventje uitkwam. In zijn spoor reden een auto en een tractor, die tegelijk de ijsbaan van de harde sneeuwlaag bevrijdde. En toen was die baan er dus, waar wij met z'n allen In .vier, vijf uurtjes overheen gereden zijn. Onze ontdek kingstocht kwam pas aan de vaste wal, in de dromerige stadjes, die tot etappeplaatsen waren gekozen. Dat zouden wij wellicht nog aan onze kleinkinderen kunnen verhalen, hoe wel die stadjes er zo ongestoord bij lagen dat mén ze over dertig jaar nog eenzelfde bestaan zou kunne voorspellen. Het ging traag genoeg om veilig te zijn in lange slierten over dat feiU07.e spoor. Men groette amicaal naar dt wegenwachten en naar de vliegtuigjes, die het deze keer laag bij de grond zochten. De A.N.W.B. had bordjes uit gezet en een si garettenfabrikant had eveneens een bijdrage geleverd aan de opvrolifking van de route. Het was aardig om te bedenken dat het wegen verkeersreglement op deze zo fraai ge baande weg niet meer gold. Men mocht dus zonder rijbewijs rijden, of onder invloed van alkohol, maar men mocht natuurlijk geen al te gekke streken uithalen. De politie lette op ieders vei ligheid. Er werd trouwens heel netjes gereden. Er waren geen ongelukken alleen soms wat lekke banden of au to's die er geen zin meer in hadden, op dezelfde wijze als op de gewone wet gebeurd zou zijn. Het is dus moeilijk om straks die kleinkinderen met een uitgesmeerd avontuur geboeid te houden. Een aan tal automobilisten zal echter nog wel kunnen vertellen hoe ze een of meer dere malen in een gladde bocht een fraaie slipperd hebben gemaakt, die de wagen reddeloos een slag liet draaien. Nou, dat was dan aardig, maar veel kon er verder niet gebeu ren, want iedereen hield behoorlijk af stand. Het sterke verhaal van de barre win ter van 1963 is sterk genoeg. Hoe zou het anders. Met een stoet auto's het IJsselmeer over is nu eenmaal veel uitzonderlijker dan een tocht over de hoogste Europese bergpas. Dit sterke verhaal zal niemand ons, deelnemers, kunnen afnemen. Maar of onze klein kinderen lang zullen kunnen toeluiste ren, is twijfelachtig. Ach, dat is mis schien des te mooier. Dan wordt deze winter een mythe, als die van 1890, ook niemand meer weet te V ■L«- - - t A?, dathii ontaard "streng Andijk in Noordholland was een van de ilJsselmeer naar Friesland. Deze lucht-iv ens en Magielsen geeft een beeld van was_ startplaatsen van de autorally over het I foto van het Nat. Fotopersbureau Ste-1 de autokaravaan I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 11