Gedurfde stunt_ in Een COMBINE met Ilthoff, BouvHone. Eriic en Schumann? t sw Maximum-snelheid op de Autobahnen? Duitsers boos over rubberparagraaf Nederlandse componisten door landgenoten vertolkt I Waardeer bandenl I naar ouderdom J 1 Snelle Vespa 1 Benzine spaarder Auto's per kilo V Carré vierde een hiest jubileum fcS* Kilometers geen maatstaf Rolls verzameling Nog pittiger Cortina jRoy< ce- Bandhouder voor de veiligheids gordel VRIJDAG 22 FEBRUARI 1963 PAGINA 13 Tev'0" Me" vflf- Het eigen avontuur 'T>? Sn daT' glazen hallen S v\ürzeiT Se Wte NSehah DISCOPHILIE y> wmmm sgtef*® ruil' »in^e feind® Él d« ',rtfe' het mct ine"4 eeH Te"' r ga"' v# dffU' 0r«' Nieuwe circustempel voor d<wnchen herleeft een triomf uit C(1 tnchtiger jaren: het bonte cir- allu e' onclergebracht in heel de en luister van een nieuw vast 5*0 j?eP°uw. Voor tweeëneenhalf mil- v iat marken heeft Circus Krone atsfe?o houwen op het historische "etst de Plaats waar vroeger de i^hba hoeven van Beieren in het list j werden terechtgesteld. En nu W® o"- deze dagen het circus meer l» u"'t moet vechten om de gunst ic'teli L puhl'ek te behouden, mag een i iet tmanciële krachttoer gerust Whon ,..s uitzonderlijks «orden be- ?a e Clrcusgebouwen, waarvan Euro- rerflwii Zeer vele kende, langzaamaan H p-lhen, of in hun aard als specl- J^n^plfehsgebouw steeds meer worden Ai Iast door geheel andere vormen Jldhp showbusiness. De stunt van n tdae-i eeIl't derhalve als een gedurfde jStl aan de kreet: Het circus is S j. binds de opening: op 23 decem- h el? ils e'ke voorstelling uitverkocht, l'tl'taa ruim een derde van de miljoe- d„ München zich laten begooche- ast(, 'u.* De tendens is immers dat de B c *r 'I - "ouicnen zien ïaien uegoocne- W»t» het klassieke schouwspel in de Nn! hpt J- him -«Eleven. pani bet wonderljjk gemêleerde pro- s "-6u?a zoals dat door de jaren heen .b. J4re l°enemende kosten, de steeds ho- t4,l heA" d'e men vandaag de dag men en - circus stelt, de invloed van de iT'^rè verscherpte concurrentie van vormen der showbusiness heb- lNti bracht van het circusbedrjjf o «te8* ondermijnd. De kleine vallen cNf?. s groteren getale af, de grote jP^tnilfdlinggn urauien regeimaug v rvë Is' die ZÜ uitsluitend op hun re volt 0Q?ver'even. En in dit licht bezien t va,t bet uitdunnen op van ae collec- ».Verieem c'rcusgcbouwen, die de oorlog M den. De gebouwen van Sarra- Dvesaen en Busch in Breslau draaien regelmatig c?d. q 'timers uoor bommen verme- fli'hhe o. bet oude circusgebouw van t iNsé Bar, weer in München op. De "Orw vr6ci a"euve.de, maar men trok het tr'Wh de oorlog, ietwat provisorisch jNse ,ar- weer in München op. De vopenh?'rcustemPel van Schumann in H^der ®en zal straks als warenhuis 1 Óo»Qoor bet leven gaan. En in Pa- u de w.ldste geruchten de ron- het oude Medrano in Mont- ?®Uv» Pil linusse geoouwtje aan de ,eVauard Rochechouart is in handen s®zitternVan Bougnone, die zelf al de i, ho ls van hei Cirque d'Hiver. Me- ®ken 1. overigens wel heel diep ge- s4® hei f®ohoon tot het laatst toe trouw v circus»pel, beleefde het avon- hr8st(Tu s-echus enkele tientallen be- (Nen d en rond de piste. Welke nr Bouglione met Medrano heeft, b» v? n'et vast- De geruchten va- L fkeer"an gebouw voor variété tot een <taS als Woubeid. Misschien wel zo- *i feed n0u c.rcusgebouw van Gent, j as lange tijd een garage is. In hWdtv nebben wjj nog Carré en het c? «en i® Scheveningen. Carré heeft e,8 vatl Jaar onderbreking door het suc- Ai e oi!e Fa'r Dady-show weer de IjMofj 'tcusdraad opgenomen. Adolf k. Pro» am er met 0011 zeer bchoor- a eti eftaiiima, maar de belangstelling tor^On v°udig bedroevend. De bu.ten- hih -tl .,str0nge vorst kreeg er de ïjnSeri an--- Het gebouw m Scheve- 1 q ,1901 opgetrokken door de Caten i bumann, wankelt op de ge- kpISer rt1} afbraak. De dames Strass- hu ®f,t, n aa'ste jaren alleen hier nog fcHlfhiaanrt er °°k de bomende zo- Ma» r'°8 hun programma bren- bouwde uit beton en hout een circus gebouw, dat van buitenaf gezien iedere vergelijking met de circuspaleizen uit de tachtiger jaren verliest. Buiten is het gewoon ronduit lelijk, en ook binnen zal men niet gauw reppen over de schoonheid van het interieur. Hier tri omferen echter de efficiency, ervaring en inzicht gebundeld in de wil om er een buitengewoon praktisch gebouw van te maken. En daarin is men, dat dient gezegd, op meesterlijke wijze geslaagd. Zonder dat iets hun uitzicht belem mert, hebben de toeschouwers van vooraan in de loge, tot bovenin op de roodleren banken, uitzicht op de ma gische kring van de piste, die in dit gebouw praehpg domineert. Hoog er bovenuit verheft zich de reusachtige houten koepel met een spanwijdte van ca. 50 m. Vierentwintig gelijmde bal ken dragen deze koepel, waarvan mid den in het hart houten schotten kun nen worden weggekiapt. Een cirkelvor mig glazen dak blijft dan over, een grote schijmverper daglicht als het wa re, die precies de volle piste bestrijkt. Het was een van de wensen van Carl Sembach, die 's morgens voor de Probe in zijn circus de rust van het daglicht wenste. Heel vernuftig zijn de ventila toren en verwarmingsinstallaties aan gebracht en heeft men ook de ver- lichtingsapparatuur bevestigd, die van uit een glazen controlekamer, centraal geregeld wordt. Onder de oplopende toeschouwersplaatsen zijn de vestiaires en toiletten geplaatst, zodat de ruime wandelgang rond het circus vrij blijft. Af is het allemaal nog niet. Tot een uur \oor de première in december, «aar- bij tal van hoge autoriteiten waaron der ministers aanwezig waren, was men nog bezig met het vastschroeven van de stoelen. Er komen nog nieuwe rui me kleedkamers voor de artiesten vlak achter de gardine, een extra oefen piste, opbergruimte voor de requisieten en een balletzaal voor de meisjes van de „greatest show". Sembach heeft ons verteld dat hü spoed achter de voltooiing zal zetten. Wanneer hij op toernee gaat met zijn reuzentent en o.a. vanaf mei a.s. in Ne derland optreedt, wordt het verdere bouwprogramma afgewerkt. Een speci aal Krone-theaterbureau zal tijdens zijn afwezigheid het gebouw exploiteren. Op het programma staan al grote interna tionale boks- en tumwedstrijden en in verband met de voortreffelijke akoes- tiek heeft ook het Philharmonisch or kest van de Beierse Radio veel be langstelling voor uitvoeringen in het nieuwe gebouw. De vijftiger Sembach, een meester dompteur en een goed paar denkenner, leidde ons rond door de aan sluitende stallen, waar een complete kudde „jumbo's" huisde, traag wie gend op zware verwarmde ijzeren pla ten, de lange paardenhallen, twee bo ven elkaar en voor elk dier een eigen box, de naam en antecedenten keu rig op een bordje erboven. De beste vaste circusaccommodatie die er is. wordt wel eens beweerd van Krone's winterverblijf in München. Een accom modatie, die zich bovendien gestadig uitbreidt en tevens de dierentuin van München is. Heel deze ontwikkeling doet denken aan de jaren tachtig, het hoogtjj van het circus, zoals dat aan het einde der 18e eeuw van Philip Ast- ley. gewezen officier van de Britse ca valerie, de vertrouwde formule heeft gekregen. Astley was het immers die in 1810 in zjjn Londense amphitheater onvervalste circustriomfen vierde, in woeste galop door de piste joeg op zijn vurige strijdros Gibraltar. Het waren de dagen waarop enorme shows wer den gebracht. ,,De koerier van de Tsaar". ,,De slag bij Waterloo". En „Gullivers Reizen". Spektakels van je welste, waar men ach de ogen op uit keek. Niet alleen in Engeland, ook el ders in Europa. In Frankrijk hadden de krijgsscènes in de piste zelfs poli tieke betekenis. Ze droegen bij tot de opkomst en macht van Napoleon III. Men knokte met de vuist voor de fi gurantenrolletjes als Frans soldaat, waarvoor men ten hoogste twintig stui vers kreeg. Terwijl de organisatie moei te had om een verzameling Kozakken en Oostenrijkers op de been te bren gen. zelfs al werden die figuranten met dertig stuivers beloond. Overal verrezen de vaste circusge bouwen. De grote Renz beschikte in zijn goede jaren over vaste gebouwen in Berlijn, Breslau, Wenen en Ham burg. Hij bracht er feestelijke pro gramma's binnen, circus met ballet. koor en pantomime er omheen. Ook in Nederland kreeg het circusgebouw vas te grond onder de voeten. Bianus had er gepionierd, kortstondig plezier be leefd aan „Cirque Olympique" in de Amsterdamse Elandsstraat. Een vast theatertje met „entree 75 cents in ver teering". Bianus haalde er het derde seizoen niet mee. Aan de Plantage dreef Wilhelm Carré een houten circusje. Hier pikte het apporteerpaard „Kalif" zelfs een vis uit de tobbe en lange tjjd was dit de stunt van het programma. Car ré verhuisde in 1880 naar de Amstel. Aanvankelijk in een houten gebouw ach ter een stenen gevel. Maar het werd dé magneet van het uitgaande pu bliek. De sfeer van de fluwelen vouw stoelen en de met leer beklede ban ken, de intimiteit van de gasverlich ting trok. Dat was pas luxe. Je kon er bovendien uitgebreid déjeuneren en di neren a, la carte en na de voorstelling met het geleerde zwijn „Plumpudding" bleef er volop gelegenheid voor het sou per, ging het circusfeest voort tot diep in de nacht. Carré deed er goede za ken en opende op 3 december 1887 het nieuwe gebouw, midden in de dagen dat heel de Amsterdamse deftigheid dweepte met het circus. Het paleis aan de Amstel staat er nog, vierde onlangs het 75-jarig bestaan met de circus voorstellingen van Adolf Althoff. Maar zonder de stormlopen van het publiek, die Oscar Carré destijds onsterfelijke roem bezorgden. Carl Sembach heeft het ons in Mün chen met de hand op het hart ver klaard. „De tjjd is moeiljjk voor het circus. De kleinen vallen af, alleen de grote kunnen zich handhaven. Maar niet zonder moeite. Ik getroost me die moeite, vandaar dit kostbare ge bouw. Ik heb er nu veel succes mee, ben avond aan avond uitverkocht. Maar daarmee alleen kom ik er niet. Van daar mjjn plan om met vier a, vjjf gro te circussen een combine te sluiten. De eis van deelname is dat zfj over een vast circusgebouw moeten beschikken en natuurlijk willen samenwerken. Dan wisselen wjj de programma's uit en kunnen we de beste artiesten arrange ren, voor verhoudingsgewijs lage gages, omdat we die artiesten lang durige contracten kunnen garanderen. Wü kunnen dan ook vanuit Amerika artiesten laten overkomen. Ik had zo gedacht aan Schumann, Althoff, Knie en Bouglione. zy in vereniging met ons circus Krone. Volgende week komt Joseph Bouglione bij mjj op bezoek. Hy wil het gebouw bekijken. Ik zal het plan zeker weer ter sprake brengen". Het plan van Carl Sembach is stout moedig, draagt in de kiemen ongetwy- feld nieuwe roem en succes. Maar elk circus is nu eenmaal een bedrqf met een eigen leven en eigen wet. Het volgt de loop van een eigen avontuur, zoals dat voor hem schijnt te zyn uitgestip peld, met al die grillige kronkelingen van succes en hardnekkige tegenspoed. Samengaan lqkt derhalve onwaarschyn- lijk, ook al stamt de idee ervan uit het brein van de man, die de moed had om vandaag een nieuw vast circusge bouw neer te zetten. HAYE THOMAS TUSSEN DE WIELEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiii 7 -.V Het nieuwe vaste circusgebouw in München van Krone waarin de doeltreffendheid hoogtij viert. - er uaarna? De heer Zwolsman 'Sri, zÜn nieuw hotel als onderdeel spectaculaire plannen. Carl Kröno c*lt Sebouw aan het bezit <iaK r» wi'de toevoegen, kreeg nul ook ylhost. Met afbraak moet men terdege rekening houden. Dvaste de tbd schijnt tegen t>> *t r 0 circusgebouw te zijn. Vaak he.h>denn er ae voorkeur aan, op f}oqfPlJbiiejtln grote glazen hallen, die daar Nfe-W't tV^en l.. htet tentoonstellingen, huis- autosalons en ijsrevues in greep hebben. Het feit dat iedere sfeer en intimiteit daar niets aan af. Als Zin heeft, komt hy toch. En ®n E Gedurende het korte ri att het Russische staatscir- bitvew °yhal in Rotterdam con- ï's iFtede j uitverkocht is vry- ïirJ^llls de Olympiahall in Londen, ?4h t r°nd de kerstdagen de oude Atvi SemhTuUstradit'e gestand doet. Nu heKvf,, ,en zijn vrouw Frieda Daten k zich hierdoor niet van de 1**01.? 0orlo,eïgee- Zy maakten hun Ut mJ,® herbouwde circustempel fiid bP deztU e gr°nd gelijk. En trok- 11 hvr, Plaats in zes maanden fc'°cl(?' 'n bio rmodern circusgebouw op. 0fhknd 0Ne arenavorm en plaats v?en„ ach ha?. "Una 3000 toeschouwers, rt?,® in ri„Z0Yeel Hogelijk z'yn eigen ftreku Plannen laten opnemen, v** i ®n hudwig Gallitz. wiens d, ÏÏ°tvaier altijd goede rela- hif,lrtr0ne"^am'l'e hebben onder in daar rexening mee. Hij Als vierde, ietwat verlate afleve ring van Donemus' Audio-Visual Series 1962 verscheen een opna me met kamermuziek, aan de eerste zqde van oscar vu.i Heme, het Klarinetkwintet, voor klarinet en strük- kwartet, aan de tegenzyde stukken van Bertus van Lier, de Tweede sonatine voor piano en Drie oude Perzische Kwatrijnen, tekst voor P. C. Boutens, voor sopraan, alt fluit, hobo d'amore en klavier. Oscar van Hemels Klarinetkwintet dateert van 1958 en is geschreven in opdracht van de Stichting Amsterdam se Kunstmaand. Het vertoont in zijn drie delen, in gedragen tempi, waar van het laatste, Allegretto non troppo, naar klassieke trant een Tenia con va- riazioni vormt, de factuur die in haai weloverwogen gedegenheid typerend is voor zyn maker. Een componist die in zyn bezonnen ogenblikken hij heeft er ook wel eens minder bezonnen ge had. waarin hy zich forceerde het handwerk zeer deugdelük verstaat en goed doorgevoerde en doordachte po lyfone stemvoeringen schryit. Dit geldt zeker voor twee van de drie delen. In het laatste komt zyn familiaire neiging tot opzetteiyke leutigheid weer om de hoek kyken, en dat valt dan wel wat naïef uit. Trouwens ook in de andere delen is het niet altüd even gemakke lijk de emotionele noodzaak van wen dingen, die hy maakt na te voelen. Hy is niet op z'n best als hij een vitalis tische drang volgt, die door de graad van zyn spiritualiteit niet altyd ge rechtvaardigd wordt. De gaafste stuk ken liggen naar mijn gevoel in het ope- nings-Moderato. Dat is bezonken en foed van evenwicht. De uitvoering door e klarinettist Jos D'hondt en het Ne derlands Strykkwartet is voortreffeiyk. De beide stukken van Bertus van Lier liggen ver uit elkaar naar hun ontstaan en naar hun geest. De Sona tine, die Hans Henkemans met fyne klanknuancering speelt, is van 1930, de Perzische Kwatrynen dateren van 1956. In die kwarteeuw is er heel wat gepas seerd met de componist. Iedereen zal zonder moeite opmerken hoezeer zyn styi zich vergeesteiykt heeft, in een introverteringsproces, dat overigens Van Lier altyd gekenmerkt heeft, zo als de pianosonatine uit zyn jonge ja ren ook al .doet horen. Maar daarin werkt hy van een klare en bewogen iyn naar binnen, terwyi hy in de Kwa trynen met hun peinzende, veel meer egale toon nauwelijks meer moeite doet om in een aansprekende profilering naar buiten te treden. Erna Spooren- berg toont veel gevoeligheid voor de yie iyn van deze verzen en zij wordt daar in geheel naar de e's bpgestaan door Everard van Royen, Haakon Stotijn en Luctor Ponse. (DAVS 6 204. Uitg. Done- mus Jac. Obrechtstraat 51, Amster- dam-Z) Philips heeft in zyn Modern Music Series een kapitale plaat gewijd aan Willem Pqper en Henk Badings. Van de laatste is opgenomen het befaam de Concert voor twee violen en orkest, gespeeld door de thans gescheiden tweelingen Herman Krebbers en Theo Olof met het Residentie-Orkest onder Willem van Otterloo, zodat men de authentieke versie krjjgt van het op windende stuk met zqn prachtige exe cutanten. Van Willem Pijper behelst de plaat grotendeels opnamen, die jaren geleden al eens zijn uitgegeven, maar thans dan weer opnieuw in omloop ko men. Het zijn het Pianoconcert, ge speeld door Hans Henkemans met het Concertgebouworkest onder Eduard van Beinum alsmede de Zes symphonische Epigrammen door dezelfde dirigent en orkest. Nieuw zqn de Zes Adagio's uit de laatste jaren van Papers leven, ge speeld door Eduard Flipse met het Residentie-orkest. Men krqgt aldus een weliswaar summier maar toch goed in zicht van de ontwikkeling, die Pijper in de belangrijkste perioden van zyn -eatieve leven heeft doorlopen. Van het door zijn toen nog uitdagen de vorm en gedecideerde zeggings kracht epaterende Pianoconcert en de aphoristische concentratie van zyn spits geestrjike Epigrammen naar de Adagio's is de afstand groot. Degenen die pyper Uit zyn hier niet vertegen woordigde beginperiode kennen, weten dat er in zekere zin een cirkelgang heeft plaats gehad. Hp komt terug by zyn begin, maar overigens beslist niet als dezelfde man. De componist van de Adagio's heeft de lange bezonken me lodie teruggevonden, die hem weer brengt by de lyrisch-expressieve zeg gingskracht van Mahler maar ook heel merkwaardig in zijn gedempte extati sche toon doet denken aan Diepen- brock. Dat is bepaald geen kwestie van epigonisme; het klinkt zo persoonlek, dat men veeleer moet denken aan een hervinding van een traditie, waartegen de componist vele jaren verzet heeft moeten plegen om ten laatste te vin den wat hy er voor zichzelf mee doen kon. Het is prachtige, en zelfs aangry- pende muziek van een geest die einde- iyk tot rust was gekomen. (A 02242 L). Decca heeft een opname gepubli ceerd met een gemengd programma: Bartóks Divertimento voor strykers en van Vivaldi het Concert voor vier vio len op. 3 No. 10 alsmede het Concert voor twee violen en cello op. 3 No. 11, gespeeld door het Moskou Kameror kest onder leiding van Rudolf Barshai, een gezelschap virtuozen en tevens fa meuze strykers. Men kent het hier te lande ook uit de concertzaal. Hun styi van strijken verschilt natuurlyk aan zienlijk met die van Italianen, maar maakt hen dan ook bü uitstek geschikt voor zulk een gespierd en oerkrachtig stuk als Bartóks Divertimento, waar zy een laaiend stuk musiceermuziek van maken, nochtans zonder iets in be heersing van de klank tekort te schie ten. By zulk een meesterwerk als het Divertimento is, betekent dit een ryk- dom van muziek die niet schynt op te kunnen. Naar de klank genomen kan men even gelukkig zqn met de Vivaldi- concerten, die tot de fraaiste specimina van deze componist behoren, maar de vertolking heeft één nadeel: zy jaagt zichzelf uit het tempo, bepaald hinder lijk in het Concert voor vier violen. Dat is een elementaire fout die men van een ensemble op dit peil moeiiyk begrijpen kan (Stereo SXL 6026), Westduitse automobilis ten, hun organisaties en verkeers-deskundi- gen zyn eensgezind in hun verzet tegen de plan nen van de minister van Ver keer ing. Hans-Cristoph See- bohm om op de „Aiitobah- nen" een „richt-maximum- sneiheld" van 120 km in te voeren. Deze „richt-maximumsnel- heid" is een van de nou- veauté's in het ontwerp van de nieuwe wegverkeers-or- donnantie, die de minister voornemens is in te voeren. Het wordt m'et uitdrukke lijk verboden op de „Auto bahnen" sneller dan 120 km per uur te rijden; het is ecii ter zo. dat deze snelheid als „te hoog" moet worden aan gemerkt, wanneer niet ,,by- zondere omstandigheden" haar rechtvaardigen. Tot de ze „bqzondere omstandighe den" behoren, dat de be stuurder in goede lichame- ïyke conditie is, de auto die hij bestuurt geen enkel ge brek heeft, het wegdek droog is en het zicht goed. Het is een rubber-para graaf; de automobilist kan op de „Autobahnen" harder rpden dan 120 km. Daarvoor zal hem geen bonnetje wor den gegeven, zolang hy niet in een verkeersongeval be trokken geraakt. Wanneer dat wel het geval is, zal worden nagegaan in hoeverre hij met een hogere snelheid dan 120 km het verkeer in ge vaar heeft gebracht. Algemeen ziet men in' de ze paragraaf een streven van de wetgever om langs de achterdeur toch een snel heids-beperking op de „Au tobahnen" in te voeren. Bovendien wordt naar het inzicht van de juridische des kundigen van de Westduitse automobielclubs, het grond principe van het strafrecht omgedraaid. De „automobi list rijdt alleen op eigen risi co harder dan 120 km", zo zegt men op het ministerie iiiHiiNiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiii van Verkeer in Bonn. „Inge val van een verkeersongeluk betekent dat, dat de automo bilist de bewijslast heeft; hij moet verklaren, waarom hij zo snel heeft gs-eden". ..Daarmee wordt het straf recht omgedraaid", zeggen de autoniobieiclubs. ,,i'ot dusverre moest de officier van justilie de beklaaerie diens schuld bewijzen Nu moeten do beklaagden hun onschuld bewyzen door n.l. aan te tonen, dat zij zich aan de richtsnelheid hebben gehouden of de reden op t£ geven waarom zy meenden, die te kunnen overschrij den!" Volgens het ministerie van Verkeer maken de automo- bie.ciuns zic.i u a „Maar vijf proeent «'er -iito- mobilisten rqden op de Auto bahnen sneller dan 120 km per uur. 95 procent behoeven zich derhalve van de nieu we paragraaf niets aan te trekken!" De ,,richt-maximumsnel- heid" is een van de nou veautés in de vooral zeer sterk vereenvoudigde weg- verkeersordonnantie, waar van 't aantal paragrafen van (vroeger) 61 tot (thans) 35 is teruggebracht. Nieuw is o.a een paragraaf, die voor schrijft, dat een verkeers deelnemer onder gegeven omstandigheden van zijn voorrang moet afzien, wan neer de verkeerssituatie dit eist. Deze paragraaf is voor al bestemd voor de „stoere" automobilisten, die onder al le omstandigheden by- voorbeeld op hun voor rang staan. Lichtsignalen mogen volgens de nieuwe ordonnantie alleen buiten bebouwde kommen en uit sluitend ter waarschuwing van vrachtauto's en autobus sen worden gebruikt om een inhaalmanoeuvre aan te kon digen Stoppen en parkeren worden thans toegestaan op vijf meter afstand van zebra- strepen of kruispunten, ten einde meer ruimte te schep pen. Autoverlichting mag niet vervuild zijn. Voor- en achterruiten mogen niet be slagen, bevroren of volge- sneeuwd zijn. Heen en weer rijden in bebouwde kommen wordt verboden (dit gaat te gen de „brom-nozems iiiiiiiiilllllliliiillllliililiiilliiiimiliillliiliilii' lliilliiliiliiliiilillllililniiiiiiliillillll'iiiilibi TT et bezit van één Rolls t—i Royce is reeds de JL J. droom van vele man nen, de heer Talbot Kendall natuurlijk een Amerikaan heeft er, zc vernemen w[j, niet minder dan vijftig. Hij is directeur van een Californische tele foonmaatschappij en kocht dezer dagen een Park Ward landaulette uit 1934, een Wat son coupé uit 1931 met een Thrupp en Mabberley car rosserie en een Rolls Royce bestelwagen tijdens een ver koop in Engeland. Daarmee maakte hij het „eerste vijf tigtal" vol. De nieuwe Vespa Grand Luxe x, die zojuist on de Nederlandse markt is verschenen, ken merkt zich door kleine ver beteringen en een groter vermogen. Kan de Grand Luxe een maximum snel heid halen van circa tachtig kilometer per uur, deze nieu we Grand Luxe x bereikt een topsnelheid van achtentach tig kilometer per uur, dank- zy een gewyzigde vorm van de verbrandingsruimte en een gewyzigde compressie. Ook de overbrengingsverhou dingen van de vérsnellings-, bak zpn iets veranderd. De koplamp is rechthoekiger van vorm en ook de vorm van voorspatbord en zy'kap- pen is een weinig gewpzigd. Een nieuw tyne stuurslot maakt het mogehjk, het sleu teltje mee te nemen, ook als de scooter niet op slot staat. In verband met de hogere snelheid werd het remopper- vlak vergroot door montage van remtrommels met een grotere diameter. De Grand Luxe x wordt uitsluitend ge leverd in een ivoor-kleurige uitvoering. Pi ps 1670 gulden. De Weense monteur J. Mat tausch met zijn uitvinding. Zolang de auto bestaat zqn de mensen al be zig om apparaatjes te bedenken, waarmee de motor zuiniger zal gaan lo pen. Men heeft er ai van alles op bedacht, tot munten toe, die op de bodem van de tank dienden te worden ge«'orpen en die „een aan- merkeiyke benzinebesparing" zouden opleveren. Het laat ste nieuws komt uit We ien, waar de monteur J. Mat- tausch een apparaat heeft uitgevonden, waardoor de brandstof zo volledig moge- lük wordt verbruikt. Het kleine apparaat, dat aan de voorzqde van de auto wordt gemonteerd, geeft de onder druk respectieveiyk over druk aan van de carbu rateur. Met dit apparaat, zo zegt de uitvinder, is het mo gelijk het leegzuigen van de carburateurs voor honderd procent mogeiyk te maken en zodoende een totale ver branding van de brandstof te bewerkstelligen. Volgens een rekensom van de EVO is de ki- lo-prüs van auto's de afgelopen jaren met ruim zes procent vermin derd. Kostte een auto (men maakte het sommetje tên aanzien van 24 modellen) in 1960 nog 7,79 per kilo, nu wordt een prys van 7,37 ge noteerd. Vergeleken werden de pryzen van 24 Europese personenauto's in de prys- klasse tot 8000 gulden. Van deze 24 personenauto's daal de het gemiddelde ryklare gewicht van 760 kg in 1960 tot 744 kg in 1963. Dit is een gewichtsvermindering van ruim twee procent. De gemiddelde prys was in 1960 5,924 gulden en in 1963 5.485 gulden. Voor de prysdaling worden drie factoren aangewezen: de verlaging van invoerrech ten binnen de Euromarkt, scherpere calculatie én roeiende koopkracht in luropa, waardoor grotere series kunnen worden ge bouwd. en doet er boter aan een banden-leven in tijd uit te drukken, inplaats van in kilo meters. Banden oxyderen nu eenmaal en de banden van een zakenman, die 60.000 ki lometer per jaar rydt, oxyde ren even snel als de banden van een zondagsrijder...." Dit is een van de interessante uitspraken van ir. A. J. Moi- lingcr, oud-directeur van de Ryks Automobiel Centrale, die onlangs in Amsterdam een warm pleidooi hield voor nauwgezette bandencontrole door specialisten. „De automobilist moet er rekening mee houden, dat zyn banden hem een halve cent per kilometer kosten. Weinig mensen geven hun banden die aandacht, die ze verdienen. Wy lieten eens op een parkeerplaats voor Rqkswagens de bandenspan ning controleren. De helft van de banden had te weinig spanning. mi ii ii iiiiiiiiii mi minimi mui milium mi mi mi ii ii mi ii iinniiiiiiiiiii ii iMiiiiiiitiiitui min De keurmeester aan het werk. In het controle-appa raat draait de band langzaam rond, terwijl de hielen wor den gespreid. In het felle licht van de lampen wordt nu gezocht naar breuken. Volgens ir. Mollinger zijn het vooral de banden, die ,,op de helft van hun leven" zün, die kans maken karkas breuk te vertonen. Vaak is dat aan de buitenkant niet te zien. Zyn raad luidt: „Als u nieuwe buitenbanden koopt, schaf dan ook meteen nieuwe binnenbanden aan. De oude binnenband is uitgerekt ën heeft zich gezet in de vorm van de oude band." Aanleiding tot dit betoog was het initiatief van Rufay in Amsterdam, om in de hoofdstad (en Haarlem) de gelegenheid te bieden, voor büna tien gulden alle ban den van een auto duchtig door deskundigen te laten na zien. De nieuwe Vespa Grand Luxe X; groter vermogen Om te voorkomen dat de steeds meer toegepaste veiligheidsgordels in auto'» gaan „zweven" of tussen de portieren raken, is er een nieuw auto-accessoire be dacht: de bandhouder voor veiligheidsgordels. De gordel wordt met behulp van een klem op de plaats gehouden. a de introductie van de Ford Consul Cortina 1500, die nog feller ac celereert dan de toch il pittige Cortina met de 1200 cc motor, is men in Dagenham verder gegaan. Het resultaat is een „Con sul Cortina Sports Speciaal", uitgerust met een 1558 cc motor, speciale dubbele nok- kenas, dubbele carburateurs en schyfremmen vóór. Een flinke gewichtsbesparing werd verkregen door het toepassen van aluminium voor de buitenpanelen van de portieren, voor de motorkap en de bagageruimtedeksels. De wagen kan gemakkelijk worden herkend aan een op vallend groen gekleurde strook aan de zijkant ven de witte carrosserie. In Enge land bedraagt de prys OIO pond.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 13