CONTACT
IJssporten op
Eurovisie
T.V. tijdens het weekend
Luisteren naar:
naar:
HET RAADSEL
Alfredo
DE FLUIT MET ZES SMURFEN
_ui»
£146#
Moord in
de Moskee
DAG PUZZLE
Het fenomeen
filmsterin tv-
Femke Boersma
speelt „Sabrina
Maandag
Dinsdag
Dinsdag
Uit de pers
Vergruizeld
De salarissen van
orhestmusici
In1000+1 gevallen
Buitenland
Buitenland
MAANDAG 25 FEBRUARI 1963
pagina
V r ouwen pr o gramma
Vanavond
Waarschuwing
ERIC DE NOORMAN
K.A.B. •voorzitter
Prof. Wemelsfelders
rede mist inzicht
HE. „KLOK... help!
5 /KKAALklok H/E7-
ZWEMMEN,
JU inrTT plop
uoa
EmL3£-
Nonsens
Aandrang op spoedige
beslissing
waf de huid ook deert otontsiert
helpt PUROL
door
MARTIN MONS
Ronde van Sardinië
MALIEPAARD VIJFP#
IN EERSTE ETAPPE
Sportflitsen
9
i
BUSSUM Van de Eurovisie-repor
tages, die aan de wereldkampioenschap
pen kunstrijden in Cortina d'Ampezzo
worden gewijd, neemt de N.T.S. uit
zendingen over:
donderdag 28 februari van 21.40
tot 23.30 uur (vrije figuren voor paren);
vrijdag 1 maart van 22.40 tot 23.30 uur
(vrije figuren heren); zaterdag 2 maart
van 23.00 tot 23.30 uur (ijsdansen) en
zondag 3 maart van 15.30 tot 17.30 uur
(vrije figuren dames).
Van het toernooi om het wereldkam
pioenschap ijshockey, dat van 7 tot en
met 17 maart in Stockholm wordt ge
houden, neemt de N.T.S. over:
ZwedenRusland op vrijdag 8 maart
van 22.45 tot plm. 23.25 uur; Canada
Amerika op maandag 11 maart van 21.35
tot plm. 22.15 uur; CanadaRusland op
dinsdag 12 maart van 22.30 tot plm. 23.30
uur; Zweden—Canada op vrijdag 15
maart van 22.25 tot plm, 22.55 uur en
Rusland—Canada op zondag 17 maart
van 16.00 tot 18.00 uur. Deze laatste
wedstrijd wordt in zijn geheel uitge
zonden.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 25 febr. „Het feno
meen filmster" zal worden belicht in
het AVRO-televisieprogramma „Voor
de vrouw" dat donderdag 28 februari
van half drie tot kwart over drie op
het scherm komt. Het programma, dat
is samengesteld door Jan Blokker en
Bob Rooijens, zal onder meer worden
geïllustreerd met fragmenten uit speel
films en journaals. Aandacht zal onder
meer besteed worden aan de opkomst
van de „gemaakte" ster.
9?
99
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 25 febr. Femke
Boersma zal de titelrol spelen in het
blijspel „Sabrina", dat de AVRO donder
dag op het televisiescherm brengt. Het
stuk is geschreven door Samuel Taylor
en in het Nederlands vertaald door Nel
Bergmans-Withaar. Walter van der
Kamp voert de regie, terwijl voorts aan
dit stuk zullen medewerken: Mary Dres
seihuys, Elise Homans, Henk van Buu-
ren, Rijk de Gooyer, Guido de Moor en
Jan Retèl.
BUSSUM, 25 febr. Nog steeds blijkt
het voor de NCRV een zware opgave
haar portie zaterdagavondlijk amuse
ment waar te moet' n maken. Het begon
ditmaal met ..Even uitblazen", waarin
een Oekraïener quintet met veel la
waai en evenveel succes Oberbayern
nadeed. Maar wie er ook uitblies, zeker
niet de kijker, die na een half uur be
laagd te zijn amechtig in zijn stoel lag.
In „Allegretto" viel niet meer te bele
ven dan het wel aanstekelijke optreden
van „Les Quatre Barbus", die overigens
weer wat al te nadrukkelijk werden aan
gekondigd en ingeluid. Mary Dressel-
huys droeg tenslotte .spelenderwijs' een
verhaal voor van John McPhee, dat „De
kermis van San Gennaro" heette en dat
handelde over een jeugdige dief die zich,
door de politie achtervolgd, letterlijk en
figuurlijk vastklampt aan een meisje
dat eenzaam door het kermisgewoel
doolt. Geen al te oorspronkelijk gegeven.
Mary Dresseihuys verstaat natuurlijk
alle knepen van het vak, maar niette
min had zij zich ditmaal toch beter
tot het voordragen alleen kunnen be
perken. Het „spelenderwijze" immers
kwam neer op een al te letterlijk uit
beelden van de tekst, die op bepaalde
ogenblikken bijna ongewild-komisch aan-
Zaterdagavond bracht de NCRV een
voordracht van Mary Dresseihuys op
het scherm onder de titel „De kermis
van San Gennaro". Mary Dresseihuys
praatte niet alleen, zij gaf tevens een
uitbeelding van haar verhaal zoals op
de foto, waar zij boven op de toonbank
van een schiettent als standwerkster
optreedt.
deed. Regisseur Henk Rigters had dit
motten voorkomen.
De VARA lanceerde zondagavond Henk
van Montfoort en Miel Cools, die, naar
ons werd meegedeeld, in België als klein
kunst-duo successen plegen te oogsten.
Het werd ons niet helemaal duidelijk
waarom. Hun humor deed ietwat ge
forceerd aan en met name de „leuke"
liedjes van Van Montfoort kwamen niet
boven een nogal grauwe middelmaat
uit. De weemoedig-beschouwende gui-
taarliedjes van Miel Cools waren nog het
beste. Maar zij konden de dubieuze zaak
toch niet redden.
Wel werden wij deze avond door de
NTS vergast met „Isobel", een uitste
kende eenakter van Margaret Bonham.
Dit televisiespel bleek een knap ge
schreven stuk met geserreerde dialogen
en met en werkelijk spannend, goed op
de verrassende climax toe gecompo
neerd. plot. Elisabeth Andersen en Cor
van Rijn speelden er voortreffeliik de
hoofdrollen in en Eimert Kruidhofs re
gie had de „thriller"-sfeer precies in de
roo., getroffen. Een aangename verpo-
pozing en een knap stukje werk.
Vervolgens keerde de VARA terug
met „Achter het nieuws". Koos Poste-
ma had een bezoek gebracht aan
Schlnnen, met name aan de buurtschap
Thull, naar aanleiding van het proces
rond de man, die daar enige tijd gele
den de hongerdood stierf. Hij sprak met
de burgemeester, een kapelaan en een
tweetal inwoonsters en stelde daarbij
naar onze smaak al te zeer in een be
paalde richting suggererende vragen.
Wijzer werd men er overigens nauwe
lijks van.
Herman Wigbold had drs. M. den
Uyl naar de studio laten komen om het
zijne te zeggen over de recente uitla
tingen van prof. Wemelsfelder. Hij deed
dat op een rustige beschouwende toon.
Wigbold deelde mee dat hij ook prof.
Wemelsfelder had uitgenodigd, maar dat
deze de tiid van voorbereiding te kor)
had gevonden om aan die invitatie te
voldoen. En h;j knoopte daar tenslot
te een beschouwing aan vast, betogende
dat het al te veel voorkwam dat men
sen betrokken bij een bepaald open-
baa. probleem „het lieten afweten"
wanneer zij voor de televisie werden
genood. Het medium, zo zei hij, wordt
daarmee miskend en onderschat en hij
gewaagde zelfs van een gevaar voor het
goed functioneren van de democratie.
Een cri de coeur, die men van hem wel
zou kunnen begrijpen, ware het niet
dat het met name in zijn rubriek in
het verleden wel is voorgekomen dat
bezoekers al te polemisch werden aan
gevat. Per slot van rekening kan „Ach
ter het nieuws" niet de functie hebben
van „een rechterstoel" En naarmate
Wigbold en de zijnen dat minder be
grijpen. zal het gebrek aan animo aan
een gesprek deel te nemen ongetwijfeld
toenemen.
H. Hn.
(Advertentie)
De OLVEH voor uw levensverzekering.
HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 18.00
Nws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Piano
spel: lichte muz. 18.35 Concoursmuz. 1963
(IV)Johan Willem Friso Kapel. 19.00
Opera-aria's (gr.) 20.00 Nws. 20.05 De
P„adioscoop: progr. v. d. hele familie.
22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00
Jazz- en dansmuz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM U, 298 m. - NCRV: 18.00
Popul. orgelbespeling.18.30 Met band en
plaat voor u paraat (gr.). 18.50 Openbaar
Kunstbezit. 19.00 Nws. en weerber. 19.10
Gram. v. d. teenagers. 19.30 Radiokrant.
19.50 Gram. 20.00 Licht instr. ens. 20.20
De sleutel van het geluk, hoorspel. 21.10
Popul. muz. (gr.). 21.55 Gram. 22.00 Volk
en Staat, pari. comm. 22.15 Muzik. mo
mentopnamen. 22.30 Nws. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Oude Ne
derlandse liederen b. d. Kaapse Malelers
(II) met comm. 23.25 Operamuz. 23.55-
24.00 Nws.
12.55 Kath. nws. 13.00N ws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.30 Prom.-ork. en sol.klass.
en moderne muz 14.10 Chansons. 14.35
V. d. plattelandsvrouwen. 14.46 Tierelan
tijnen: gevar. progr. (herh.) 15.45 Lichte
gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof.
17.00 V. d. Jeugd. 17.45 Beursber. 17.50
Regerlngsuitz.Pers en publ. In de Ned.
Antillen, door Henk Dennert.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m.18.00 V. d. jeugd. 18.55 Weerber.
19.00 Nws 19.15 In the Soutn East: reg.
progr. 20.00 Gevar. muz. 20.30 Lichte ork.
muz. 21.30 Hoorspel. 23.00 Nws. en ber.
23.30 Pianospel. 23.45 Pari. overz. 23.59
Weerber. 24.00 Nws. 0.02 Voordr. 0.15-0.45
Koorzang.
ENGELAND, BBC Light Programme.
1500 en 247 m 18.31 Gevar.pr ogr. 19.33
Sportoverz. en ultsl races. 19.45 Hoorspel.
20 00 Nws. en Journ. 20.31 Hoorspel. 21.00
Hoorspel. 21.30 Nws., sportber. en act.
21.41 Zang .22.00 Hersengymn. 22.30 Amus.
muz. 32.31 Jazzmuz. 0.55-1.00 Nws.
NDR-WDK, 309 m.19.00 Nws. 19.30
Symf. cono. 21.45 Nws. 22.15 Jazzmuz.
23.00 Gevar gram. 24.00 Nws. 0.20 Ope-
rettemuz 1.00 Weerber en gevar. muz.
FRANKRIJK III, 280 en 235 m.18.05
Kamermuz. 19.00 Nws. 20.00 Klass. ka-
mermuz 21.30 Hoorspel. 23.10 Sollstenre-
cital. 23.85 Gram. 23.52-24.00 Nws.
BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Nws. 18.03
Protestantse uitz. 18.18 Paardesportber.
18.20 V. d. sold. 18.50 Radlokron. 19 00
Nws. 19.40 In en om de opera. 20.00
Moderne jazzmuz. 20.30 V. d Jeugd. 21.00
Musical. 22.00 Nws. 22.15 Volksdansen
en -zangen 22.35 De zeven kunsten. 23.00
Nws. 23.05 Kamermuz. 23.55 Nws. 24.00-
0.45 V d. zeelieden.
BURSSEL, 484 m.18.30 Muz. v. d.
Jeugd. 18.50 Amus. muz. 19.30 Nws. 22.00
Wereldnws. 22.15 Jazzmuz. 22.55 Nws.
ENGELAND, BBC Home Service. 330
m.: 12.00 Schoolradio. 13 00 Klass. ork.
muz 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10
Disc. 15.00 Schoolradio. 16.00 Hoorspel.
16.30 Onbekend. 17.00 Verz. progr. 17 45
Praatje.
ENGELAND, BBC Light Programme,
1500 en 247 m.12.00 Voordr. 12.15 Dag
boek 12.31 Fllmkron. 13.00 Gevar. muz.
13.31 Gram v. d arb. 14.00 Gevar. muz.
14.45 V. d. kinderen 15.00 V. d vrouw.
16.05 Paarderennen. 16.20 Gevar muz.
16.31 Muz. bij het werk. 17.15 Dagb.
17.31 Ultsl. races. 17.32 Gram. v.d
Jeugd.
NDR-WDR, 309 m.12.00 Gevar. muz.
13.00 Nws. 13.15 Gevar. muz. 16.00 Amu-
sementsmuz. 17.00 N.ieuws. 17.36 Gevar
gram. 14.15 Kamermuziek.
BRUSSEL. 324 m.12.00 Nws. 12.03
Lichte muz. 12.30 Weerber 12.35 Fanfare
muz 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15
Kamermuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
15.45 Lichte ork. muz 16.00 Nws. 16 03
Beursber. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamer
muziek. 17.00 Nws. 17.15 V. d. kinderen
17.40 Lichte muziek.
BRUSSEL. 484 m.: 11.55 Gram. 12.30
Gevar. muz. en act. 14.45 Koorzang. 16.08
Klass. kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Klas*,
muziek.
HILVERSUM 1, 402 m. - AVRO: 7.00
Nws. 7 10 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nws. 8.15 Progr. overz. Aanisultend: lich
te gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10
De groenteman. 9.15 Klass. gram. 9.35
Waterst 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeids
vitaminen (gr.) 10.50 V d. kleuters 11.00
V d zieken 12.00 Licht instr ens.: Amus
muz. 12.20 Regerlngsuitz.: v. d. land
bouw. 12.30 Meded t.b.v. land- en tulnb
12.33 Lichte gram 13.00 Nws 13.15 Me
dedelingen. event, act. of gram 13.25
Beursber 13 30 Licht ens. l'.OO Klass
en mod. kamermuz 14.40 Schoolradio
15.00 Met naald en schaar. 15.30 Zang
recital 16.00 Act. 16.30 V. d. Jeugd. 17.30
Amateursprogr. 17.55 New York calling
HILVERSUM n, 298 m. - KRO: 7,00
Nws 7.10 Morgengebed. 7.15 Muz. progr..
strip v. d. Jeugd en ber. 7.55 Overweging
8.00 Nws. 8.15 Lichte gram. 8.50 V. d.
hulsvr 9.40 Lichte koorzang (gr 10.00
V. d. kleuters 10.15 Lichtbaken, lezing
10.25 Lichte ork. muz. 11.00 V. d. vrouw
11.30 Lichte gram 11.50 Volaan... voor
uit, praatje. 12.00 Middagklok Noodklok.
12.04 Licnte gram. 12.30 Meded. t.b.v.
tand- en tuinbouw. 12.33 Lichte gram.
NTS: 19.30 Comedy-Caper-The Lumber
Jacks, film 19.46 Openbaar Kunstbezit.
20.00 Journ. en weeroverzicht. 20.15 Film
verslag wereldkampioenschappen hard
rijden op de schaats in Japan. 20.20 Polit.
uitz.: A.R. 20.30 Heldhaftig tijdperk - De
geschiedenis van de autosport (dl. 1),
film. 21.00 De fatale brug (Across the
bridge), film 22.40-22.45 Journaal.
DUITSE TELEVISIEPROGR
(Reg. progr.: NDR: 18.20 Progr .-overz.
18.25 Die Nordschau WDR: 18.40 Hier
und Heute, Journ. 19.15 Geheimauftrag
für John Drake. NDR: 19.26 Geschihten
die der Alltag schrieb.).
DUITSE TELEVISIEPROGR.
TWEEDE PROGRAMMA
18.30 Ber. 18 33 V d kinderen 19.00
Engelse les 19.30 Sportuitz 20 00 Journ.
20.30 Skaal, gevar. progr. 21.25 Japanse
film 23.10 Journaal.
VLAAMS BELG TELEVISIEPROGR
19.00 V. d teen .gers 19 30 Stalen ze-
huwen: De leeuwentemmer. 19.45 Zoek
licht op cult. act. 20.00 Journ 20.30 Me
neer Belvedère loopt college, filmkome
die. 22.00 Plastische kunsten. 22.30 Journ.
DUITSE TELEVISIEPROGR.
17.00-18.00 V. d. kinderen
VLAAMS-BELG. TELEVISIEPROGR.
14.06-14.40 Schooltelevisie.
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
HILVERSUM, 25 febr. In de serie
Openbaar Kunstbezit wordt vanavond dé
tweede aflevering op het scherm ge
bracht van de beschouwing over net
portret. Om half negen wordt aan de
hand van oude foto's en films een histo
risch overzicht gegeven van de geschie
denis van de autorensport. De hoofd
film, die om negen uur op het scherm
komt, is getiteld „Fatale brug". Het is
de verfilming van een van de novellen
van de Engelse auteur Graham Greene.
Greene schreef zelf het scenario en Ken
Annakin voert de regie.
Via Hilversum I presenteert de AVRO
om vijf over acht de Radioscoop, ter
wijl de NCRV over de andere zender om
tien voor half negen aandacht vraagt
voor het hoorspel „De sleutel van het
geluk", een modern sprookje van Finn
Soeborg, voor de microfoon bewerkt
door Nina Bergmsa.
Opneming in deze rubriek is niet
noodzakelijk een bewijs van in-
ntemming
Wij lezen in het dagblad Trouw:
Wij hebben van meet af gewaarschuwd
dat achter de roep naar commerciële
televisie niets anders zit dan de begeer
te om ons omroepbestel af te breken en
daarvoor in de plaats te stellen een
nationale omroep. Het Parool is daar
over volkomen duidelijk. Wat een anti
revolutionair in dit gezelschap doet is
ons niet duidelijk. Hij begrijpt blijkbaar
niet, dat hij hier op omroepniveau in
een soortgelijk gezelschap verkeert als
van de bestrijders van de Christelijke
school en het Christelijk organisatie-le
ven en de Christelijke partijen. De strijd
van 1945 herleeft. En in het aangename
gezelschap van commerciële grootmach
ten staan hier mensep die beter moesten
weten aan de verkeerde kant.
16. Mopperend slentert Eric terug naar de burcht en tevergeefs
poogt hij de onrust, die in hem woelt, kwijt te raken. Er is iets met die
Ulfa, maar wat? Een ranke gestalte in een wapperende mantel treedt
hem tegemoet op het kronkelende pad naar de burcht. Ondanks de
schemering, die snel invalt, herkent hij Winonah. „Eric," roept zij
hem toe, „heb jij die jongeling, die Egil ergens gezien? Is hij bij jou?"
Ze lacht verontschuldigend. „Ach, wat stel ik mij aan, hij is misschien
wel op de scheepswerf; daar is hij graag..." „Egil?" stoot Erie uit, en
op hetzelfde ogenblik schiet de waarheid als een flits door hem heen.
„Vlug, Winonah, naar zijn kamer. Nu weet ik het, idioot, die ik ben.
Bij de goden, ik..." Verbijsterd volgt zij hem, wachtend op een
klaring, een uitleg, maar die komt niet, want Erie heeft geen v®
klaring. Hij heeft alleen maar de herinnering aan de vreemde
waarop Ulfa, of hoe de kerel ook heten mag, Egil aanstaarde o1
eerste keer, dat hij de jongen zag. Geschrokken, verbijsterd! Op Ëg1
kamer vinden zij de oude knecht, die een beetje op de jongen Passe„
moest, half bewusteloos op de grond zitten. Nu weet Eric genoeg. No®
werden schepen sneller uitgerust, nooit stond een krijgsmacht srieU
aangetreden. En nog diezelfde nacht steken drie sterke schepen in z®
voor de grimmige achtervolging van Egils ontvoerder.
WAOOhS
PIB
COPENHAGEN
Het fraaie (televisie)fc>eeld van de
Fokker-arbeider die, ondanks zijn
schamel loon, weigerde te zeggen, dat
bij op bet bestaans-minimum leeft, is
vergruizeld. De Vara heeft zondag
erkend, dat de man méér erdiende
dan de „85 gulden schoon", die men
hem bad toegekend. Bovendien wer
den allerlei zaken die bel leven ver
aangenamen betaald uit tantièmes en
uit de bij-verdiensten van de vrouw.
„Hij heeft ons niet verteld, dat hij
iedere week meer in zijn loonzakje
kreeg zegt de Vara thans. Waarmee
de arbeider voor de wolven wordt
gegooid. Ten onrechte, menen wij. De
samensteller van een programma, zo
als dat door de Vara werd gebracht,
behoort uitdrukkelijk naar de volle
dige waarheid te informeren en mag
bet programma slechts dan uitbren
gen, als hij overtuigd is dat bet de
waarheid volledig weergeeft. Maar
afgezien daarvan hebben wij respect
voor een arbeider die ook al ver
dient bij f 5 of f IC meer dan f 85
met zijn vrouw kans ziet daarvan op
redelijke wijze te leven.
itiiiiiiiiiiiiiHiiiiiitiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiini
UTRECHT, 25 febr. De tweede
bijeenkomst van De Ploeg, de propa-
gandaclub van de K.A.B., zaterdagmid
dag, was voor de .erbondsvoorzitter, de
heer J. A. Middelhuis, een goede gele
genheid om zijn mening te geven over
de reden van prof. dr Wemelsfelder,
die vrijdagmiddag in de bijeenkomst
van het contact orgaan werkgevers In
de metaalindustrie laatdunkend over
d rol van de vakbeweging heeft ge
sproken.
Reeds eerder had de heer Middelhuis
dit een betoog genoemd, dat stijl, inzicht
en argumentatie mist. Zonder direct de
naam van prof. Wemelsfelder te noe
men verklaarde de heer Middelhuis
thans, dat de vakbeweging de ar-
beidersmarkt nooit zal prijsgeven. Zij
„evat nog genoeg problemen. De heer
Middelhuis dacht aan de industrialisatie,
automatisering, technisering en nieuwe
energie-bronnen. Met dit alles heeft de
arbeider dus ook te maken en daarover
wil de vakbeweging een woordje mee-
sr reken. De arbeiders moeten de ver
anderingen, die z" nastreven niet aan
de werkgevers overlaten. Er zou anders
wel eens een in'iatie van de arbeide •-
stand kunnen komen, aldus de heer
Middelhuis, naar aanleiding van door
prof. Wemelsfelder geuite vrees over
inflatie door loonsverhoging m.
/K KOMl
NOGr
n
UTRECHT, 25 febr. De voorzitter
van het Nederlands Verbond van Vak
verenigingen, drs. D. Roemers, heeft
alsnog gereageera op de rede, die prof.
dr. L. J. Wemelsfelder vorige week
voor de contactgroep van werkgevers
in de metaalnijverheid heeft gehouden
over de vakbeweging. De heer Roemers
zei zaterdag op de bijeenkomst van
het N.V.V., dat een professor die over
dingen spreekt waarvan hij geen ver
stand heeft, tot verbijsterende conclu
sies komt. In andere kringen is ge
zegd, dat prof. Van Esveld, die zich
eerder over de vakbeweging heeft uit
gelaten, er een medestander heeft bij-
gekregen, maar de heer Roemers
meent, dat prof. Van Esveld tegen de
ze opmerking in bescherming moet
worden genomen. „Zoveel nonsens als
prof. Wemelsfelder debiteert," zo zei
hij „vond men bepaald niet bij prof.
Van Esveld, getuige vooral de uitlating
van de Eindhovense hoogleraar, dat het
goed zou zijn als de machtspositie van
de vakbeweging door werkloosheid werd
gebroken." „Het is onbegrijpelijk," al
dus de heer Roemers, „dat een hoog
leraar in de economie ais hij het over
machtsverhoudingen heeft, in de eer
ste plaats aan de kleine man denkt."
Hij voegde hieraan toe, „dat prof. We
melsfelder er kennelijk behoefte aan
heeft op te vallen door dingen te zeg
gen, die heel erg dom en ongebruike
lijk zijn." N.V.V.-voorzitter zei vu
rig te hopen dat de studenten in Eind
hoven heter worden onderwezen in het
bruggen bouwen dan in de economie
„Het N.V.V. wil graag over de vakbe
weging discussiëren," aldus de heer Roe
mers, „maar Jan op een behoorlijk ni
veau".
DEN BOSCH, 25 febr. Het contact
orgaan van Nederlandse symfonieorkes
ten heeft in een telegram aan minis
ter Cals aangedrongen op een spoedige
beslissing over een nieuwe salarisre-
geiing voor de musici van de gesubsi
dieerde symfonie-orkesten.
Het contactorgaan heeft eind novem
ber tegelijkertijd met de vakbonden op
basis van het derde rapport Witteman
voorstellen ingediend voor een nieuwe
salarisregeling. Het betreurt tot heden
geen enkele reactie op deze voorstel
len te hebben ontvangen.
Een telegram met dezelfde inhoud
heeft het contactorgaan gezonden aan
het College van Rijksbemiddelaars en
de Stichting van den Arbeid.
(Advertentie
29
„Kom, ik geloof er toch maar beter aan te
doen naar bed te gaan. Neen, dank je, geen koffie
meer. Ik weet niet, of het aan mjj ligt. maar ze
heeft zo'n gek smaakje. Zal natuurlijk wel aan mij
liggen."
Toen hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin zo
tege halfvier eindelijk in slaap sukkelde, zag hij
in ziin dromen telkens weer een hand, bijna nög
een kinderhand, die in een parox.vsme van woede
tegen een muur beukte en hoorde hü een schrille
stem, dei uitriep: ,Ik ben blij, hoort u! Blij! Blij!
Blij!"
HOOFDSTUK VII
Waar kwam dat vergift vandaan?
„O, is dat de fameuze schoen?" vroeg hoofdin
specteur Van Dullemen, die op weg naar zijn eigen
kamer, waar hem twee verdachten in een verduis
teringszaak wachtten, b\j Perquin binnenslenterde.
Het zou die kerels daar bij hem alleen maar goed
doen een tijdje te sudderen. Drs te gauwer kreeg hü
hen gaar, als hii eenmaal met zijn verhoor begon.
„Mag ik eens kijken? Wel verdraaid, daar heb ie
nou waarachtig een van die spijkertjes, waarnaar
ik me een ongeluk zoek!"
„Een spükertje, waarnaar jü je een ongeluk
zoekt? Wat bedoel je daar nu in 's hemelsnaam
mee?" verbaasde Perquin zich.
„Dat dat nu juist het soort spijkertje is, dat ik
nodig heb voor een werkje, dat ik onder handen
heb. Hoofdinspecteur Van Dullemens liefhebberij in
knutselen was in het hele korps bekend. „Voor de
oorlog gebruikte ik die dingen itijd, maar waar ik
er nou ook naar vraag, beweren ze, dat ze al ze
ker geen vijftien iaar meer gemaakt worden. Zeg,
doe me een plezier en vraag die moordenaar van je,
zodra je hem te pakken krtjgt. waar hij die dingen
vandaan heeft."
Hü deed zijn verzoek zo alsof het vanzelf spreekt,
dat een dergelüke inlichting de eerste is, die je een
gearresteerde moordenaar vraagt, dat brigadier
Steenslag hem met open mond aankeek.
Maar Pe
van zijn
ken, dat
woord haast automatisch, als iemand, die met zijn
gedachten heel ergens anders is.
„Nou", Ujmde Van Dullemen, terwijl hij een geeuw
onderdrukte, „ik ga maar eens kijken, hoe het met
mpn gladjanussen staat. Succes, hoor." Hü deed
de deur geruisloos achter zich dicht.
„Steenslag".
„Jawel, inspecteur. U wilt zeker, dat ik nog es
naar de Heerengracht ga?"
„Ja, vraag die juffrouw Vroegop dat gereedschaps-
kistje te zién.
En neem alles mee. wat er aan spijker inzit."
„Het zün dezelfde spijkertjes." zei brigadier Steen
slag en hp legde voorzichtig het pakje op tafel
„Die juffrouw vertelde me, dat dat pakkie er al
lag, in dat kissie dan, zo lang ze zich kon
herinneren. Maar het had haar voorgestaan, dal
het onaangebroken was. Ze zei, dat je zo toch maar
es kon zien, hoe een mens z'n eigen kon vergissen
want ze had er een eed op willen doen." Hii zweeg
even en ging dan, büna fluisterend verder: ,.fk ge
loof niet, dat ze d'r eigen vergiste, inspecteur."
„Neen dat geloof ik ook niet."
Twee meisjeshanden, die op een muur beuken er,
een jonge stem, hei van woede, die zegt: „Ik ben
blü! Blij! Blij!".
Hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin zuchtte.
Hü zag er opeens veel ouder uit.
Wanneer hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin
chemisch ingenieur Benjamin Hazevoet bezig zag
in het laboratorium, moet hij zich altijd geweld aan
doen om zich te realiseren, waarmee de kleine dik
ke man eigenlijk bezig was. Het vrolijke, blozende
gezicht boven de witte jas, de tot fluiten gespitste
lippen, de welgedane figuur, de overgave, waarmee
zyn vriend omging met zün verschillende mengsels
deden hem altijd weer denken aan een kok. Geen
gewone huis-tuin-en-keukenkok, maar een chef de
cuisine in een of ander restaurant van grote faam.
Ook nu bleef hij geduldig zwijgend staan tot
het de chemicus zou behagen hem op te merken.
Hü had door de ervaring geleerd. Bennie Hazevoet
moest je zün gang laten gaan. vooral niet storen in
dat waarmee hij bezig was. De kleine man had
er gruwelijk het land aan gestoord te worden in
zijn werk.
„En dat was dan dat. En nu moet je me maar
eens vertellen, waarom jü hier zo ineens binnen
komt gewaaid. Heb je wat op ie hart? Je kijkt of je
last van je maag hebt."
Voor ingenieur Ben ie Hazevoet was last van
je maag hebben het ergs'e wat iemand kon over
komen. Hij placht te zeggen, dat een goede spijs
vertering en een goed geweten hand in hand gin
gen. Volgens hem was de ene niet mogelijk zondei
de andere. Zeker tachtig procent van de gepleegde
misdaden waren terug te brengen tot maagklach
ten. Perquin haastte z'.ch hem te verzekeren, dal
zün maag volkomen in orde was
„Zo?" Hazevoets stem konk een beetje teleurge
steld. „Dat is dan wel een wonder met al die
zwarte koffie, die jü elke dag weer naar binnen
werkt. Als de mensen het gewicht van goed en
smakelijk eten in een behaaglijk tempo en in een
rustige gezellige omgeving maar eens wilden in
zien, zou de wereld een hee' ander gezicht krijgen
Begrijp je wat ik bedoel?"
„Ja en er zit veel in die bewering van Ie. Maar
waar ik met je over r rater, wou ligt op een ander
niet culinair, terrein
„Hm?" mompelde Hazevoet en keek verlangend
naar zijn retorten Ais ie het dan maar niet te
lang maakt ik ben juist bezig met een heel ge
zellig proefje en..."
(Wordt vervolgd)
CIVITAVECCHIA. 25 febr. De.^jë,
ste etappe van de ronde van Sard j,
van Rome naar Civitavecchia over
afstand van n90 km. is gewonnen doo
Spanjaard Soler in uur 47 min i
De Italiaan Pa.nbianct werd tw,e gn'
Van Looy derde. Onze landgenoot. jer
Maliepaard eindigde als vüfde. Ge'
mans als veertigste
aiS-
Gerda Kraan en De Bruin heboeo^f
teren op 'ten parcours in de omg|üji)-
van de Haagse Zuidlarenstraat de w eit
hollandse veldlooptitels bii de dame
heren behaald.
ht
Delnoye 'ao Kimbria Maastricn
zaterdag te Nijmegen winnaar ge.w° fji]
van de 4e kruittoenloop van Union-
had voor de 5000 meter 16 m r
nodig
pe®1
Op Murray ïield te Edinburgh "j
Schotland de „mateur-rugbywedstf)J_
tellend voor het vijflandentoernooi
gen Ierland met 30 gewonnen.
if
kruiswoordraadsel
Horizontaal: 1 gek -
naaige4eap
j: j gea - van
vernielzuchtig persoon - 8 deel |apn_
ia£ ,lat. afk.) - 9 water in Ne" |eI1gt
10 koordans - 11 w< oschip 'L-hii
wa* - 14 lidwoord - 15 dichte e sto
men - 18 telwoord - 19 harsach1 3
2 reg®
Vertikaal: 1 voegwoord - - r„e.
bijbelse figuur - 4 Javaans „lant
olaat: tn Noordholland - 6 J? va116'
soo-< stof - 13 wederhelft -
veerkracht
OPLOSSING 2? FEBR«aB
I perk 2 erie 3 rite
mals 6 atol - 7 loge - 8 slem - j r
10 r< me - II amor - 12 kers
14 idee - 15 neon - 16 gent.
4
■\flè