Stralende Voorjaars symptomen NIEUWE HOBBY: ZATERDAG-KOKERS Steeds meer mannen overwinnen vrees voor keukendrempel Wonder-apparaten maken het vrouwendomein ook tot een technisch speelterrein Recepten gaan van kantoor tot kantoor N LEALUX LÈOLÜX D 23(ïiifc Spaanse rijst DELFIA Cleopatra inspireert de nieuwe schoenenmode w n Mannen op de Huishoudbeurs Kloosterzusters moeten wereld kunnen bezielen Het moet uit zijn met de onmondigheid van de vrou welijke religieuzen modeshow metz co vraag Speelse sandaal voor verzorgde voet en bij juiste kleding lichtgewicht kostuums Garnalen-cocktail CHEZDELHA 8 f Brood met kalfsvlees Herwaarding van hun apostolische taak Onbevredigend en apostolaat" DINSDAG 5 MAART 1963 PAGINA 9 miiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuniiiiiniiii Dat de keuken-drempel-vrees bij veel mannen stilaan be gint te wijken, is een actu eel verschijnsel, waaraan de ont wikkeling van de moderne tech niek niet geheel onschuldig is. De keuken, vroeger gevreesd oord van aardappelschillen en vuile vaat, is nu een interessant tech nisch speelterrein geworden, óók voor mannen. Neem bijvoorbeeld de mixer: een wonder-apparaat, dat duizenden keuken-spelletjes mogelijk maakt. Stop er peen, selderij en uien in en zowaar ge hebt een soort groente-soep. Een kind kan zo de culinaire was doen. Zélfs een man. En wel, dat gebeurt dan ook, meer en meer. Grote ogenblik Vondsten ZITMEUBELEN ZITMEUBELEN Luxe hapjes Recepten voor mannen ^lVÉ"ö£i^ 100% PLANTAARDIG Ontplooiing Vernieuwingen Zonnebloemen en kersen op katoen. Het jurkje op deze tekening is gemaakt van Boussac-katoen in een dessin van grote goud gele zonnebloemen temidden van sappige rode kersen. Het is één *an de stralende voorjaarssymptomen uit de zomerstoffen collectie van de Bijenkorf, Het is niet allemaal evert uitbundig en nadrukkelijk zomers wat We op deze besloten markt te zien kregen: er is bijvoorbeeld ook een bescheiden kashmir-dessln in fou- jardzjjde, of een boomschorstebening «n zwart wit op zuiver zijde. Waar men veel van verwacht ko mend seizoen („dat wordt een trend" ?eggen de insiders dan) is de flanel, lr> alle tinten maar speciaal in krijt- erijs. ,,Trend" wordt ook de tweede ajouré of -gazé: een luchtig wollen Weefsel met een etamine-effect, baast de „bouclette": een fijne, plat- Seperste bouclé die vooral interes sant wordt in een enigszins vuile beige tint. De lust tot composeren zal me nigeen ook weer dit seizoen bekrui pen. Onder andere met de vele pas- telkleurige shetlands waar prachtige tuiten bijpassen in dezelfde kleuren hiaar aangevuld met zacht grijs en Wit. Er is bijzonder veel mousseline in de collectie: allerlei zachte kleuren ?n min of meer bescheiden dessins. Meestal zijn ze van pure zijde, soms t>ok van nylon of terlenka. Terlenka biet kamgaren in een samenstelling Jfan 66 procent 35 procent is een hieuw Nederlands weefsel dat heel attractief is. De ene kant is .bijvoor beeld geel of rose, de achterkant *acht grijs. Een andere nouveauté is ue zijden jersey in verschillende, ook romantische dessins van rode roosjes bp een zwarte ondergrond. Totaal an- uers, lang niet zo „lief", is de „peau "e serpent", de „slangenhuid" uit zuiver zijde in zwart, geel en bruin gemêleerd. De romantischen onder P.hs zullen ook wel vallen in het op Unnen lijkend materiaal fibranne met enorm breed geborduurd rand- biotief dat zowat de hele lengte van jje rok beslaat zodat er eigenlijk van tand nauwelijks meer gesproken kan Worden. De witte „chrystal" met Zwarte geborduurde Bladmotieven zal |t ook wel ingaan, nemen we aan. sterker nog: dat wordt beslist een ••trend"! G. S. - DE W. Ër zijn plannen bij de heren con- fectie-industrie om het lichtge wicht kostuum niet van zui- kün ver w°h doch van wol met een rghstvezel sterk te gaan propage- V0?' De Nederlandse man gaat, in na- S'ne van Italianen en Fransen, meer tlrm hht schenken aan minder tradi' teiaw kleding. Het sportcolbert ge- keti °P de achtergrond en de voor- Wipt wordt gegeven aan de lichtge len,? kostuums, heerlijk makkelijk zit- wb en draagbaar in alle jaargetijden, tal natuurlijk in de zomer imiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiniiiiniiiiiiTï Hét koken is voor veel moderne manhen een hobby geworden, maar het zgn niet alléén de technische „speeltjes", die dit in de hand heb ben gewerkt. Zeker, de elektrische ap paratuur lokt mijnheer de keuken in, tegen wil en dank. De knopjes zijn vaak onweerstaanbaar, vooral wan neer er iets niet helemaal in orde is. Een los contactje of iets dergelijks. Hü laat zijn elektrische trein of zijn radiobouwdoos staan voor dit kar weitje. De keuken is een bfon van nieuw knutselwerk geworden en dat is vele mannen zeer dierbaar. Doch daarnaast zijn er nog andere factoren, die bil de ontwikkeling van de kook-hobby een rol spelen Steeds meer mannen vergezellen hun echtge noten bij het doen van inkopen In voel gezinnen wordt reeds naar buiten lands voorbeeld op zaterdag pet auto ingekocht bij supermarkets cn warenhuizen. De man, die vroeger in het bestellingenboekje van de kruide nier alleen maar als betalende Out-sl- der hoofdschuddend naar het sub-to taaltje keek, is nu veel directet bij de inkopen betrokken. Hij ontdekt hleuwe artikelen, spoort zijn vrouw aan ze te kopen en kan bij de afrekening derhalve met minder gezag een afkeu rend gebrom laten horen. Hij spreekt mëo bij de bepaling van het menu en wordt meer dan vroeger ook als gesprekspartner in deze kwestie ge accepteerd, omdat hij niet alleen voor af, maar ook na het eten zijn aandeel moet leveren, b;j de afwas, een werkje dat vroéger, in de dagen van dienst meisjes en hitjes, aan vele mannen bespaard is gebleven. De meUwe generatie is er overigens al aan gewend. De tijden zijn veran derd. De afdroogdoek Is gemeengoed geworden. Het hitje heeft afgedaan: nu is het het elektrische keukenmeisje dat klopt, maalt, zuigt en de (tech nische) belangstelling van mijnheer opeist. Dê moderne man helpt dus mee bij het dóen van inkopen. Hij maakt in de winkels kennis mét toverrijst en snelkookpannen en wonderketels en super-braadspitten en is het dan zo verbazingwekkend, dat hij in dit nieuwe, boeiende wereldje óók eens op avontuur wil gaan? Op een vrjje zaterdagmiddag komt dan het grote ogenblik, waarop hij zijn vrouw uit haar domein verjaagt, de schort voorbindt en zélf aan het knut selen slaat. Mevrouw: iaat hem maar. Hjj zal nooit trachten u in de keuken van de troon te stoten. Dit is geen re volutie; hij wil zich niet mengen in de voedselvoorziening van alle dag. Wat hij slechts wil, is speels impro viseren: zelf iets creëren, zijn fan tasie uitleven. Volg dit met interes se: veel mannen blijken over een grote en smakelijke culinaire fanta sie te beschikken. a enkele weken reeds is het pro- dukt dat uit zfin handen komt van hoog gehalte. Vergis u niet: het komt niet van hem 'alléén. Veel mannen doen rijke ervaringen op tijdens zogenaamde zakendiners o, smakelijke afschrijf posten voor 's Rijks Belastingen en menigmaal wordt de vondst van de chef-kok stilletjes in een notitieboekje geschreven om thuis te worden na-gerhaakt. Vaak ook geven mannen elkaar recepten door Als zij ontdekken, allebei te zijn gegrepen door de kookrage, doen zij elkander waardevolle mededelingen. Telefoon tjes op maandagmorgen gewagen van een „iets-te-scherpe-wodka-saus, maar voor de rest was het „precies-zoals-je- zei" Mislukkingen worden geanaly seerd, zoals alleen mannen dat kun nen. Vondsten worden bejubeld. Wie eenmaal „in het kringetje" zit, en een serie kookrélaties heeft opgebouwd, valt, speciaal na het weekeinde, van Advertentie) MUI TOONT U Df VOLUDKt COUICTIt NIEUWE BINNENWEG 166-168-170-172 NIEUWE BINNENWEG l-NIEUWE BINNENWEG 22 de ene telefonisch doorgegeven ver rukking in de andere. e mannelijke belangstelling voor de keuken breidt zich nog steeds uit. Op feestjes hoort men steeds vaker: „o, die toastjes, die heeft rnhn man klaargemaakt. Hij heeft méér fantasie dan ik..." Hele maal vreemd is dit niet. Mannen, ge wend aan heel ander werk, zien de culinaire arbeid als een bijzonder boeiende afleiding, waarin het creatie ve en het smakelijke op prettige wijze samengaan. Hier kan hij, ongezien en onge stoord, te midden van potten en pannen op ontdekkingsreis gaan. Hij kan saus jes improviseren en soepen samenstel len en eigen vindingen beproeven. Hij kan zijn speelse fantasie tot aan het kookpunt uitleven. Om leuke en smakelijke dingen te kunnen maken, is er op het ogenblik van alles te koop. Lo gisch is, dat vooral de man die het koken als een ontspannig ziet en derhalve vaak wat royaler te werk gaat clan de huisvrouw hiervan gre tig gebruik maakt. Mannen, die vrijwillig de keuken be treden er zijn uiteraard ook andere gevallen, maar het hoofdstuk „gedwon gen Keuken-Pieten" laten wij gaarne aan onze psychologische medewerker over beperken zich meestal tot de zogenaamde luxe-hapjes. Hutspot zal men ze zelden zien maken. Opvallend is daarbij, dat kokende mannen veel meer met alcohol werken dan de huis vrouwen. Ook is het opvallend, in hoe veel gerechten een paar druppeltjes wijn, likeur, wodka, tot inderdaad zeer bijzondere resultaten kunnen lei den. Een paar manneti-receptjes willen wij u hierbij niet onthouden. Mocht mijnheer zich geroepen voelen toe te treden tot het legioen van kokende mannen, wel, hier «tjn enkele interes sante proefwerkjes. Ook wie geen er varing heeft in het koken, kan het ge rust er op wagen. Hij dient zich echter wel te realiseren, dat er in de keuken Hiëroglyphen op deze Egyptische sandaal. bepaalde wetten heersen. Daarom mijnheer: maak zovéél rommel als u wilt, maar ruim het allemaa1 zelf ook weer op koop zelf, van uw eigen geld, de ingrediënten; trek een oud pak aan en doe een schort voor; eet niet alles zélf op; controleer voor ge begint of de brandzalf op zijn plaats staat; laat uw vrouw de keuken verlaten. Lees en leer van buiten: „Man en vrouw bij het kookfornuis, geeft ru zie in het hele huis..." Tets smakelijks voor beginners. Doe room in de mixer en mayonnaise en een beetje tomaten-ketchup en een snufje peper en zout. Room- of koffiemelk, als u vergeten bent om de room te kopen en mayonnaise Advertentie nMAüMUUMWMi Braad snel lichtgeel in 40 g hete DELFIA: 2 gesnipperde uien, 2 in slierten gesneden paprika's, 500 g geschilde en in partjes verdeelde tomaten, zout en peper naar smaak met 1 laurierblad cn 2 kruidnagels. Roer hierdoorhecn: 200 g rauwe rijst. Laat deze ook lichtgeel worden. Giet er 1 cm hoog water op. Laat het geheel aan de kook komen cn in 17 minuten gaar worden. Haal het laurierblad en de kruidnagelen eruit. Doe het geheel in een met olie inge smeerde rijstrand, druk het aan en stort het op een schaal. Garneer met gepocheerde eieren, gehakte peter selie en veel tomatenketchup. Vol doende voor 4 personen. j ittov. plantevet NETTO |p| 250 C UITMUNTEND VOOR BAKKEN JEN BRAOtH die niet recht onder de hiel staat maar meer naar het midden van de voet toe, is een detail dat vele sandalen laten zien. Cleopatra drukt ook haar stempel op de gewone schoen: die voor overdag, met een spitse heus, een gerekt voor blad (dikwijls gebroken door over- dwarse uitsnijdingen) en een vfjf tot zes centimeter hoge hak. Ze zijn ge maakt van kalfsleer of chevreau en van linnen in de kleuren linde- en blljartgroen, geel, blauw, zwart-wit ih combinatie. Er is verder nog de Cha- nel-look, die uitmunt door gemakkelijke pasvorm, zoals deze ontwerpster zelf ln al haar kleding betoogt. Deze schoenen hebben een ge sloten voorblad en een open hiel met een dunne band. Ze zijn (natuurlijk) gebiesd in contrasterende kleur. Nieuw Is ook de zomerlaars van groene nappa met een hiel die met de hand is be schilderd naast een sandaaltje van... bruin veulen. De modellen op de foto's •lin van Bata International. G. S.-de W. Van rood leer zijn het amazone-hoedje de schoudertas en het opengewerkte schoentje. as hot vorig jaar zomer een Italiaans teenager-idool dat tot de „Mina"-look inspireerde en daarna Anna Karenina die ons de heerlijk warme hoge laarsjes bracht (een profetische blik!), dit keer heeft men het gezocht en gevonden bij Cleopatra: de legendarische, geheim zinnige koningin van Egypte. In oud- Egyptische klederdracht lanceerden de mannequins van Bata International de op haar geïnspireerde sandaaltjes met speelse kettinkjes waaraan pareltjes, rose steentjes en gekleurde bergkristal. Zelfs „antieke" kettinkjes en ringen om de grote teen ontbraken niet. Ze kunnen bijzonder sier'jjk en elegant staan... mits gedragen aan een verzorg de voet en bij de juiste kleding De san daaltjes zij bedoeld voor op de boulevard of voor aan het strand en hebben alle maal een bandje tussen de tenen. Kousen kan men er derhalve niet in dragen. Er is ook eei. exemplaar van roodbruin leer Dê pump bewerkt met „hiëroglyphen". De hak Is opengewerkt in Cleopatra- stijl. in gelijke hoeveelheden. Even malèn. Vul daarna de glazen met verse gar nalen. U kunt hiervoor kleine wijngla zen nemen: brede champagneglazen voldoen ook heel goed. Maak nu' dé saus af. Doe er een half glas sherry in en een half glas cognac Een beetje vermouth mag ook. Proef nu, maar niet te veel, anders blijft er niets over. Is de saus iets te dun geworden, voeg dan nog wat room of mayonnaise toe Overgiet, als de smaak u geheel be valt, de garnalen in de glazen met dc pittge en toch roomzachte saus. Gar neer met wat gedroogde peterselie en wat rode paprika-poeder Serveer dé cocktail koud. Tracht de smakelijkste verhouding te vinden voor de toege voegde sherry, cognac en vermouth en beweer dan riaar waarheid, dat het een „eigen receptje" is. Een stukje kalfsvlees, geserveerd op een sneetje brood, kan iets heel gewoons zijn, maar het kan óók op een zeer bijzondere, „mannelijke" manier worden klaarge maakt. Mijnheer: bak de stukjes vlees bruin in de roomboter en doe daarna een klein beetje Franse wljn-azijn in de pan. Voeg verder een beetje toma tenpuree toe en knoflook. Hoeveel, dat moet u zelf maar uitmaken, liefst in overleg met uw echtgenote en andere huisgenoten, Pak nu de jeneverfles en bedruppel het sudderende kalfsvlees. Vervolgens een beetje room toevoegen en binden met maizena. Serveer het als iets speciaals; wij kregen het re cept van iemand, die het zélf in een vr;j uurtje had uitgevonden VTC SNIEKERS De man werkt meer met „hartige" scheutjes. De huishoudbeurs die deze week in Amsterdam start zal ook weer duizenden mannelijke bezoe kers trekken. De laatste jaren ligt het mannelijk bezoek op huishoudelijke beurzen zo rondom de veertig procent. Vooral de nieuwe huishoudelijke apparatuur interes seert de man, niet het minst de mixer. Op de Huishoudbeurs zal dit maal een mixer te zien zijn die is Ontworpen door niemand minder dan de Zweedse graaf Sigard Bernadotte. Graaf Bernadotte hoort tot het gilde der industriële vormgevers. Of hij ook over culinaire kwaliteiten be schikt weten wij niet Maar hoe de mixer en nog meer de moderne man naar dê keuken trekt, heeft een onzer redacteuren, een culinaire knut selaar, hier enthousiast beschreven. Waarom gaat een meisje in 1963 in het klooster? Kiest ze vrijwil lig een leven dat dwars ingaat tegen alles wat haar van nature trekt? Omdat ze Christus op een zo ingrijpende wijze ervaren heeft dat ze Hem en het geluk Hem te kennen ook aan anderen Wil brengen. Krijgt ze daar echter voldoende gelegenheid voor zoals dc situatie nu is in onze werkende congregaties? Kan ze in het werk dat ze doet bijvoorbeeld bij onderwijs en ziekenverpleging „apostolisch" zijn op de wijze waarop de wereld van nu dat behoeft? Is ze voldoende bezielend in de wereld van de leek die kampt met intensieve levensproblemen? Nee, constateert L. J. kardinaal Suenens in zijn zojuist verschenen boek* „Klooster leven en apostolaat", waarin hij op indringende wijze aantoont hoeveel gro ter het „apostolaats-rendement" bij onze werkende congregaties zou kun nen zijn en hoe ingrijpend er veranderd moet worden om de status van de vrouwelijke kloosterling te herwaar deren. Te herwaarderen in overeen stemming met de evolutie die de ge hele leefwereld en het aanzien van de vrouw ondergaan hebben. De kloosterlingen hebben de plicht de leken te bezielen, zegt de eminente schrijver, maar hoe kan dat als ze rtiet êens aanwezig zijn in de belang rijkste invloedssferen van de volwasse nen. De kloosterzuster moet een vrouw van haar tijd zijn wil ze een voortrek ster ~ijn in deze eeuw die de plaats van de vrouw zo ingrijpend veranderd heeft. Dan dringen zich hele nieuwe dimen sies op voor haar evangeliserende taak. Op welke Wijze de modem levende en modern gevormde religieuze in het rechtstreekse apostolaat zou moéten worden ingeschakeld, is het therrta van deze dwingende studie, die weliswaar min of meer afgestemd is op de situatie in België, maar die iedereen Iets te zeggen heeft. Iedereen binnen en buiten de kloosters die zich een stukje „kerk" voelt en mee wil helpen zoeken naar de broodnodige vernieuwing in deze machtige tijd van geweldige verschui vingen. Onverbloemd en met gezag worden de dingen gezegd in dit boek, dat de schrijver in zijn voorwoord een „theologisch tractaat over de tijd" noemt, en waarin hij benadrukt dat hij met apostolaat bedoelt een ontplooiing van verborgen mogelijkheden, een aan vulling, een nieuwe dimensie. Dat de situatie tn de vróuwen kloosters ondanks de pogingen tot aanpassing en vernieuwing over het algemeen onbevredigend is, weet iedereen. Het aantal roepingen loopt sterk terug. De oorzaken van de ach teruitgang en de ontwaarding van de kloosterstaat in de ogen van de we- In de Verenigde Staten zijn sla-kwe kers er toe overgegaan hun pro- dukten al op het land te gaan verpakken. Dat is mogelijk ge maakt door de ontdekking van trycite een speciale polystyreenfolie die het vochtigheids- en gasgehalte van de sla regelt. De verpakkingsmethode zorgt er tevens voor dat de kwekers en verkopers een geregelde kwaliteits controle kunnen uitoefenen. Trycite is namelijk een doorzichtige, glasheldere kunststoffolie, en slechte slakroppèn kun nen dus niet worden gecamoufleerd. De nieuwe methode werkt als volgt: de kwekers wikkelen iedere krop sla, nadat de buitenste, oneetbare bladen zijn verwijderd, direct in trycite. Dit gebeurt op het land of in een schuur. De verpakte sla wordt daarna even verhit, waardoor de folie krimpt en zich aan de krop aangepast. Door de „ade mende" eigenschappen van het omhulsel blijft de sla langer vers, terwijl bo vendien een hoog percentage van het vitamine A-gehalte behouden blijft. reld worden hier, zonder er doekjes om te winden, besproken. De Histori sche factor is er bijvoorbeeld debet aan, dat er in de vorige eeuw geen aandacht was voor de religieuze in de wereld, want de vrouw zelf bad toen maar een onaanzienlijke taak. De kloosterspiritualiteit is achterge bleven en een antifeministische tra ditie bij de kerkelijke wettenmakers, die nog niet helemaal is uitgewoed, heeft de vrouw behandeld als een minderjarige. Het gevolg daarvan is dat ook de buitenwereld de klooster zuster ziét als een onmondige. En de psyche van de vrouw is zodanig dat zij zich makkelijk schikt 'h het ..be voogd" worden. Daarbij geeft de toenemende socialisatie van de sa menleving de religieuze (denk aan de lerares of de verpleegster) steeds meer werk en dat brengt haar, sa men met het tekort aan krachten, op de rand van de overwerktheid. Er is, naast het onderhouden van de regel, nauwelijks meer gelegenheid voor apostolaatslevêh. Er moet dan ook vooral geen sprake zijn van nóg meer werk, stelt kardinaal Suenens, maar wel van een herziening van de rangorde der waarden. Bij een nieuw doordenken van het moderne kloosterleven moet niet uit het oog worden verloren dat de waarde van de regel ligt in de voortdurende verwijzing naar het woord van God. Onthechting kan worden ondergebracht in een ge compliceerd samenstel van regels en voorschriften, maar het kan ook, heel direct, een houding zijn van aanhech ting aan God. Het is niet volgens het evangelie te bouwen op angstvalligheid, maar wei in naam van dc Heer stout moedig uit te gaan naar de wereld. Onbesmet blijven door de wereld is niet zozeer een kwestie van een muur dan wel van eielsgesteltenis. 99 Vorige week zijn in Rome de vergaderingen van de commis sie voor de religieuzen begon nen. De besprekingen zullen Ongetwijfeld grote invloed hebben op de eigentijdse vernieuwingen in de vrouwenkloosters, die dringend hodig zijn, willen de actieve congre gaties geen terrein verliezen. In het hier besproken boek „Kloos terleven en apostolaat", stelt de schrijver, L. J kardinaal Suenens, aartsbisschop van Mechelen-Brussel, volgens zijn voorwoord een onder zoek in naar de plaats en de zending van de kloosterzuster in de Kerk, in het licht van de hedendaagse we reld. Een belangwekkend onderzoek voor de gehele Kerk omdat de kloos terzuster geroepen wordt om er een op de voorgrond tredende taak te vervullen. De apostolische ohtpiooiing )an de religieuze ten aanzien van de vrouwe lijke leken wordt hier uitvoerig behan deld, het is in zijn geheel misschien niet toepasselijk op ons land, maai dat de kloosterzusters deel zouden hebben (Advertentie.) hofleverancier liberty amsterdam leidsestraat den haag hoogstraat modeshow van lente- en zomermodellen '63 carlton hotel dinsdag 5 maart amsterdam 's middags 14.30 uur 's avonds 20.15 uur woensdag 6 maart 's middags 14.30 uur kurhaus donderdag 7 maart scheveningen 's middags 14.30 uur 's avonds 20.15 uur telefonisch carlton 020-22 22 66 reserveren kurhaus 070-512251 thé complet f 5.50 aan de zielzorg is eel) wens die ook in Nederland bij de jonge leden van de vooruitstrevende congregaties leeft. Kardipaal Suenens wenst de aanwezig heid van de vrouwelijke religieuzen in alle organisaties van zielzorg en ook in de parochieraad. Wij zouden hierbij willen aanteke nen dat de tendens om zich deel te voelen van de parochie en het kloosterlijk isolement té doorbrexen, verleden jaar bewezen is door de Nederlandse missiecongregatie .n As ten, Noord-Brabant, toen enige zus ters hun professie deden in de pa rochiekerk in het bijzijn van de gehele parochie. Menige modern voelende klooster zuster zal het recht naar het hart gaan en ze zal Zijne Eminentie dankbaar zijn voor zijn neergeschreven 'nzicht, als ze in het hoofdstuk over de noodzakelijke levensvernieuwingen leest, dat het nu gedaan moet zijn mét hét behandelen van vrouwelijke religieuzen als minder jarigen. En dat voor vrouwelijke kloosterlingen dezelfde normen dienen te worden aangelegd als voor manne lijke kloosterlingen. Maar ook de leken, die telkens ge hinderd worden door het kort houden van de kloosterzusters, met wie zij een band hebben van „bovennatuurlijke levensoverdracht", zullen dankbaar zijn voor de drastische herzieningen die in dit boek als noodzakelijk worden voor gesteld om dê evangelische zaak der religieuzen betér tot zijn re.cht te doen komen. Bij de vele en Uiteenlopende Initiatie ven waarvoor hier richtlijnen gegeven worden, komen onder meer ter sprake hét samenvoegen van kleine congrega ties, het federatief samenbrengen van congregaties, het instellen van een ge zamenlijk noviciaat zodat men de meest bekwame krachten centraal kan inzet ten. Voor de interne vernieuwingen worden suggesties gedaan, afgestemd op de efliciëhte werkwijze van de moderne tijd. Zo bijvoorbeeld wisseling van overste, uitwisseling onder over sten, het houden van enquêtes, enz. En tenslotte brengt Kardinaal Sue nens uuar voren op welke wijze het Concilie aandacht zou kunnen wijden aan het directe apostolaat l>ij de religi euzen. In het laatste hooldstuk ivorden „vormingscentra voor religieuzen on ontbeerlijk geacht om een volwaardige wijsgerige en theologische cultuur mo gelijk te maken .oor de behoorlijk voorbereide zusters". Nu zou men zich kunnen afvragen of eigenlijk de kloosters het op de duur toch niet zullen moeten afleggen tegen de seculiere instituten waarvan de le den zoveel meer bewegingsvrijheid heb ben. Nee, zegt de schrijver, want de religieuze congregatie heeft een andere doelstelling. De religieuze communau- teit is een teken, waardoor de Heer moet worden gekend, z\j is een broeder lijke gemeenschap die in de wereld het voorbeeld van de oude christengemeen te wil voortzetten. Een geweldige verantwoordelijkheid rust op de oversten die geroepen zijn de apostolaatsdrang van de actieve congregaties op te vangen en voor de toekomst bevredigend op te lossen. Dit boek zal een bemoedigende leidraad zijn. A. Bgl. „Kloosterleven en apostolaat" door L. J. kardinaal Suenens, aartsbisschop van Mechelen-Brussel; uitg. Desclée de Brouwer, Brugge - Utrecht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 9