CONTACT Eurovisie Songfestival devalueert zichzelf Luisteren naar naar: Onverveerd schaterwerk Vlaamse T.-V. „storing" HET RAADSEL Alfredo DE FLUIT MET ZES SMURFEN mmmm Moord in de Moskee DAGPUZZLE Deens paar eerste; Annie Palmen zonder één punt naar huis 4" Maandag Maandag Dinsdag Dinsdag Walter Hollandia weer niet te stuiten Diefstal gefilmd verkouden.... verkou.... ve.... AKKERTJES helpen sneller en beter dan ooit Buitenland Buitenland Motorspits gezonken op Westerschelde Ruim 70.000 mensen maken Stille Omgang COURSES MAANDAG 25 MAART 1963 PAGINA 4 Wmi BRIG pE: NOÖRJVIAN 40. „Aan de grens van het moeras, rechts van de heerbaan," mom pelt Egil en hij knikt tevreden, als hij het spoor van Ulfa's paard inder daad rechts tussen de bomen ziet verdwijnen. Aan de rand van het woud houdt de jongen even zijn paard in en staart weifelend in de duisternis tussen de stammen. Ineens bekruipt hem de lust om er on gezien en stilletjes vandoor te gaan. Wég van het gevaar, dat Ulfa oplevert; weg van de smeulende dreiging van Harg en zijn bende nek- kensnijders. Hij kijkt snel achter zich; niemand te zien. Als hij ooit een kans heeft gehad om te verdwijnen, is het nü, maar waarheen? Hij kent niets en niemand in dit land en rillend in zijn mantel zet hij zijn paard weer aan. In deze vinnige koude zou hij het waarschijnlijk geen week redden, alleen en zonder wapens in de bossen. Bovendien, ergens in zijn hart schaamt hij zich ook. Neen, niet vluchten; dat is zijn eer te na. Behoedzaam rijdt hij verder op het spoor van Ulfa. De zon is al ondergegaan, als hij vóór zich licht tussen de bomen ziet schemeren. Daar eindigt het woud en vermoedelijk is de Oude Eik niet ver meer. Voorzichtig laat hij zich van zijn paard glijden, bindt het een eindweegs van het pad met de leidsels aan een berk en sluipt behoedzaam naar de bosrand. Dan ziet hij de Oude Eik, een kolossale boom, welks takken spookachtig omhoog kronkelen naar de vale lucht. Aan de voet van de woudreus drentelt een eenzame gedaante nerveus heen en weer: Ulfa! Behoedzaam werkt Egil zich dichter naar voren, tot hij opeens als be vroren stilhoudt. Kraakte daar. rechts van hem, een tak? Hij luistert scherp, maar bijna op hetzelfde ogenblik hoort hij een zacht fluitje. Ulfa staat roerloos stil en staart in de nevels, die uit de richting van het moeras komen. Dan ziet ook Egil de forse gedaante, die met lang zame passen op de Oude Eik toetreedt. STOKVIS C3 oef, dat s/as- eea/bea/ai/s/d DAAR/S M.' HOUD HBMÜ door MARTIN MONS BUSSUM, 25 maart Met het Euro visie Songfestival blijft het bergaf waarts gaan, zoals eenieder zaterdag avond, toen de „finale" uit Londen op ons scherm in weinig florissante beelden overigens verscheen, kon constateren. Er waren zestien landen, met zestien liedjes, waarvan er ter nauwernood zestien in een dozijn gaan. Grethe en Jorgen Ingmann uit Denemarken wonnen het ditmaal met hun simpele „Dansevlse", een „dans wijsje" dus: een overmatig onschuldig deuntje in de driekwartsmaat dat ner- fens ook maar één noot oorspronkelijk- eid bevatte. Een kind kon dan ook bepalen dat het Zwitserse liedje „T'en va pas", dat overigens door de Is raëlische Ester Ofarim werd gebracht, eigenlijk had móéten winnen; waarbij echter meteen moet worden geconsta teerd dat ook dit chanson helemaal een imitatie was van het klassieke Franse genre, dat wij nu onderhand wel kennen. Wij hebben er in deze rubriek bij vorige gelegenheden en dus bij herha ling op gewezen hoe aardig een Euro pees „steekspel" inzake het „lichte lied" zou kunnen zijn als het goed zou zijn opgezet en dus met van te voren in acht genomen kritische normen. Wat men echter steeds maar weer be leeft is een slecht georganiseerde ook dit keer klopte het tellen natuur lijk weer niet samenscholing van verschrikkelijke middelmatigheden: tweede rangs figuren, die tweede rangs liedjes zingen, die dan weer worden beoordeeld door een weliswaar wijd vertakte „Europese", maar verder anonieme jury, van welke men niets anders weet dan dat zij er met even hardnekkige als feilloze intuïtie in slaagt de zaken verkeerd althans ver ward te beoordelen. Waarom dit al les? Als het Eurovisie Songfestival zichzelf bij voortduring devalueert, wat moeten wij luisteraars en kijkers er dan van gaan denken? U zult ons bij deze stand van zaken niet kwalijk nemen, dat wij de zestien liedjes niet voor zich op hun merites gaan beoor delen. Het loont de moeite niet. Maar men had ons althans Heidi Briihl met De winnaars, de Denen Jgrgen en Grethe Ingmann. haar „Marcel, das geht mir viel zu schnell" moeten besparen, evenals de Joegoslavische amateur Vice Vukov met zijn vocaal-dramatische misluk king. Om over de Belg Jacques Ray mond, die voor de zoveelste maal de larmoyante constatering deed dat „de taal der liefde soms zeer wonderbaar is" nog maar te zwijgen. Misschien had „L'amour s'en va" van de bijna ontroerend onbeholpen Franqoise Har dy uit Monaco meer verdiend. En in leder geval ook onze eigen Annle Pal men met „De Speeldoos". Want zo slecht dat z{j met geen enkel punt naar huis gestuurd moest worden was het echt niet. Inmiddels blijft de vraag wie wij nu weer het volgend jaar moeten af vaardigen om „Nederland" te verte genwoordigen. Misschien moeten wij het ook eens met een Israëlische pro beren. H. Hn. (Advertentie) HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Politiek progr.: P.S.P. 18.25 Pianospel met rltm. begeleiding (gr.). 18.35 Cone. muz. 1963. 19.00 Operafragm. (gr.). 20.00 Nws. 20.05 De Radloscoop. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 23.00 Jazzmuz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II, 298 m. NCRV: 18.00 Pop. orgelspel. 18.30 Klass. gram. 18.50 Openbaar kunstbezt. 19.00 Nws. en weer berichten 19.10 Gram. v. d. teenagers. 19.30 Radiokrant. 19.50 Volksmuz. (gr.). 20.00 Op de man af, praatje. 20.05 Licht instr. ens 20.25 Droom der bevrijding, hoorsp. (2). 21.30 Gram. 21.35 Tenor en piano: mod. liederen. 22.00 Part commen taar. 22.15 Planorecital: mod. muz. 22 30 Nws. 22.40 Avondoverd. 22.55 Boekbespre king. 23.05 Ned. elektronische muz. 23.25 Lichte gram. 23.55-24.00 Nws ENGELAND. BBC Home Service, 330 m.18.55 Weerber. 19 00 Nws. 19.15 In the South East, reg. progr. 20.00 Gevar. muz. met commentaar. 20.30 Lichte ork. muz., met zang en plano. 21.30 Hoorspel. 23.00 Nws. 23.30 Zangrecital. 23.45 Pari. overz. 23.59 Weerber. 24.00 Nws. 0.02 Voordr. 0.15-0.45 Kamermuz. ENGELAND, BBC Light Programme, 1500 en 247 m.: 18.31 Gevar. progr 19.33 Sportoverz en ultsl. races. 19.45 Hoor spel. 20.31 Licht programma. 21.00 Hoor- Zangrecital. 22.00 Hersengymn. 22.30 Amus. muz. 23.31 Jazzmuz. 0.55-1.00 Nws. NDR-WDR, 309 m.: 19.00 Nws. 19.15 Klass en mod. muz. 21.45 Nws. 22.15 Jazzmuz. 23.00 Gevar. muz. 24.00 Nws. 0.20 Opereitemuz. 1.00 Weerber. en gevar. muz. FRANKRIJK HL 280 en 23b m.18.05 Kamermuz. 18.59 Nws. 20.00 Mod. muz. 22 25 Klass. gram. 23.52-24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m.: 18.00 Nieuws. 18.03 Protestante uitz. 18.18 Paardesport- berichten. 18.20 V. d. soldaten. 18.50 Ra- diokron. 19.00 Nws. 19.40 Operamuz. 20.00 Gevar. muz. en zang 21.00 Muziek uit musicals. 22.00 Nws. 22.16 Volksdansen en -zang. 22.35 De zeven kunsten. 23 00 Nws 23.05 Klass. kamermuz. 23.45 Pia norecital. 23.55 Nws. 0.01 V. d. zeelieden. BRUSSEL, 484 m.18.30 Gevar. muz. 20.00 Klass. en mod. muz. 22.00 Wereld nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. ENGELAND. BBC Home Service. 330 m.: 12.00 Schoolradio. 13.00 Klass. ka mermuziek 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Discussie. 15.00 Schoolradio. 16.00 Hoorspel. 16.30 Onbekend. 17.00 Verzoek programma. 17.45 Praatje. ENGELAND. BBC Light Programme, 1500 en 247 m.12.00 Voordr. 12.15 The Dales, dagboek. 12 31 Filmkron. 13.00 Popul. gram. 13.31 Gram v. d. arbeiders. 14.00 Gevar. muz. 14.45 V. d. kinderen. 15.00 V. d. vrouw. 16.00 Lichte muziek. 16.31 Muz. bij het werk. 17.15 The Dales, dagboek 17.31 Ultsl. races. 17.32 Gram. v. d. jeugd. NDR-WDR, 309 m.: 12.00 Amus. muz. 13.00 Nws. 13.15 Lichte muz. 14.30 Dans- muz 16.00 Mod. muz. 17.00 Nws. 17.35 Gevar. muz FRANKRIJK Hl, 280 en 235 m.12.00 Nws. 12.10 Mod. ork. muz. 13.43 Gevar. muziek. 14.15 Kamermuziek, BRUSSEL, 324 m.12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12 35 Blaas muziek. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. en weerber. 13.15 Kamermuz 14 00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursber 16.09 Duitse les. 16.24 Klass. pianotrio's. 17.00 Nws. en weerber. 17.15 V. d. kinderen. 17.40 Lichte muziek. BRUSSEL, 484 m.: 12.30 Gevar. muz. en act. 14.45 Koorzang 16.08 Kamermuz. 17.00 Nws. 17.15 Klass muz. HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7 00 Nws. 7.10 Oehtendgymn. 7.20 Ochtend- varia (gr.). VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Progr. overz. en lichte gram. 9.00 Oehtendgymn. v. d. vrouw. 9 10 De groenteman. 9.15 Klass. gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 V. d. kleuters. 11.00 V. d. zieken. 12.00 Licht ens. 12.20 Regeringsuttz.Uitz. v. d. landbouw. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ens. met zangsollst. 13.00 Nws. 13.15 Meded, event, act. of gram. 13.25 Beursber. 13.30 Tirools ens. met zangsol 14.00 Utrechts kamermuz gezelschap: klass en mod. muz. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar, praatje voor de vrouw. 15.30 Viool en piano: mod. muz. 16.00 Act. 16.30 V. d Jeugd. 17.30 Amateursprogr. 17.55 New York calling, lezing. HILVERSUM II. 298 m. - KRO. 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Muzlekprogr. strip voor de jeugd cn ber, 7 55 Overwe ging 8.00 Nws. 8.15 Lichte gram 8.50 V. d. vrouw. 9.40 Schoolradio !0.00 V. d. kleuters. 10.15 Mod kamermuz (gr.). 10.25 Klass. en mod. Franse muziek. 11.00 V. d vrouw. 11.30 Lichte gram. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.04 Licht lunchconc. (gr.) 12.30 Meded t.b.v land- en tuinb. 12.33 Lichte ork. muz. (gr.) 12.65 Ka tholiek nws. 13.00 Nws. 13.15 Platennws 13.30 Koninklijke Luchtmacht-Kapel. 14.00 Operamuz. (gr.). 14.35 V d plattelands vrouwen. 14.45 Tierelantijnen: gevar. progr (herh.) 15.45 Lichte gram 16.00 V. d zieken. 16.30 Zlekenlof. 17 00 V. d. jeugd 17.45 Beursber 17.50 Regerlngsuitz. De Nederlandse Antillen in de historie, door W. Meyer. NTS: 19.30 Our boy, filmpje. 19 45 Open baar Kunstbezit. 20.00 Journ. en weer- overz. 20.20 Polit. praatje: C.H.U. 20.30 Voedsel of hongersnood (Food or Famine), film over het wereldvoedseltekort 21.10 Het gebeurde op klaarlichte dag (Es ge- schah am heillichten Tag), speelfilm (18 jr. en ouder). 22.45-22.50 Journaal. DUITSE TELEV7SIEPROGR. (Reg. progr.: NDR: 18.20 Progr.-over- zlcht. 18.25 Die Nordschau. WDR: 18.40 Hier und Heute, journ. 19.15 In het land van de dieren: Avontuur onder water. NDR: 19.25 Gebeurtenissen van alledag). 20.00 Journ 20.20 Panorama: rep. - ana lyses - meningen. 21.06 Muzik. amus. progr. 21.50 Aan deze en gene zijde van de zonegrens. 22 40 Laatste nws. 22.50 Feuerwache, TV-(ilm DUITSE TELEVISIEPROGR. TWEEDE PROGRAMMA Reg. progr.: WDR: 19.30-20.00 Prisma van het Westen 20.00 Journ. 20 20 Ge- helmagenten, speelfilm 21.40 Onderzoek naar vrijetijdsbesteding. FRANS-BELG. TELEVIVIEPROGR. 18.30 Ber. 18.35 V. d. kinderen 19.00 Engelse les, 19.30 Spoitultz. 20.00 Journ. 20.30 Gevar progr. 21.00 Tokyo Boshoku, film. 23.20 Journaal. VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR. 19.00 V. d. Jeugd 19.21, Stalen zenu wen, progr gewijd aan beroepen 19.40 Zoeklicht op de culturele eet. 19.55 Weer- praalje. 20 00 Nws 20 20 Flankenkoorts, speelfilm 21.45 Medium: plastische kun sten. 22.15 Nws. DUITSE TELEVISIEPROGR 10.00 Nws. 10.05 Journ. 10 25 Het kijk spel 11.05 Eine komische Detektiv-Ge- schlchte, film 12.00-13.00 Act. kron 17.00 -18.00 V. d. kinderen VLAAMS-BELG TELEVISIEPROGR. 14.05-14.40 Schooltelevisie. BUSSUM, 25 maart Vóór zater dagavond het Eurovisie-Songfestival aan bod kwam bracht de N.C.R.V. in haér programma om te beginnen de zesde aflevering van „Arthur en Eva" dat dit maal getuigde van de verwarring, die kan optreden als de heer des huizes van zins is een testament te laten op maken. Het was allemaal van een vrli overdreven vrolijkheid, maar in ieder geval kreeg Joop Doderer die wij 's middags nog als Swiebertje hadden kunnen waarnemen de gelegenheid om een dolle „man van de stomerij" op ons los te laten. Overigens, dit soort onverveerde lachwerk werd in het met een daarop volgende programmaonder deel nog eens dunnetjes overgedaan. Want met „De buurvrouw is een be roemdheid" een specimen van wat men in Amerika de „Lucille Ball-show" noemt werd regelrecht en met veel entrain ingewerkt op ons vermogen tot schateren en zelfs gieren. Daar was een van de aardbeien-taart druipende man, een dame die tijdens het diner onver hoeds het gehele tafellaken mét scha len, voedsel en alles wegtrok en de zelfde dame die, in gala gestoken op een zojuist geverfde stoel ging zitten. Wij noemen maar een paar kleinighe den. Deze handtastelijke humor van „De buurvrouw is een beroemdheid" deed ons een beetje denken aan die van „Drie is te veel", die hier te lan de discutabel schijnt te zijn. Ten on rechte, naar onze smaak. Wij willen best eens een programma zien, waarbij men zich de buik vasthoudt en na af loop waarvan men zich met een thee doek de tranen van het gezicht moet wissen. Maar niet te dikwijls natuur lijk. Wij hopen dan ook uit puur lijfs behoud dat de N.C.R.V. zich met deze Lucille BalT'-show een tikje kan be heersen en er geen gewoonte van maakt. Hetgeen ons overigens onwaar schijnlijk voorkomt. Zondagavond bood de VARA „Diamanten bij het diner", een televi siespel van Michael Gilbert, dat door Jan Blokker was vertaald niet alleen, maar ook „gesitueerd" in Amsterdam. H. Hn. (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL, 25 maart. Enkele tien tal 1 leden van de Vlaamse Volksunie hebben gisteravond, kort na half ne gen, gedurende een twintigtal minu ten de populaire televisieuitzending „Wie weet wat" uit de ether kunnen houden, tot groot ongenoegen van de vele kijkers. De uitzending vond plai.ts vanuit het Amerikaans theater op de Heizei, een overblijfsel van het paviljoen der Ver- eni- de Staten op de wereldtentoonstel ling van 1958. Zoals steeds het geval is met dergelijke programma's, was een talrijk publiek aanwezig. In de zaal bevonden zich eveneens militanten van de Volksunie, die op een afgesproken sein allemaal tegelijk ofschoon ken nelijk zonder directe aanleiding her rie begonnen te schoppen. Zij slaag den erin de hele boel op stelten te zet ten, zodat de BRT-mensen zich ge noopt zagen hun werkzaamheden te staken. Een half uur later pas kon de uitzending worden voortgezet. Naar achteraf werd vernomen, wil den de betogers op die ongebruikelijke mrnier protesteren tegen het feit dat hun partij is uitgesloten van een an der programma van de Vlaamse tele visie, met name „Ieder zijn waarheid", waarin politici uit verschillende partij en worden ondervraagd over actuele gebeurtenissen en problemen. Aan dit laatste programma mogen, ingevolge een beschikking van de re gering, slechts de drie zo geheten na tionale partijen deelnemen: katholie ken, socialisten en liberalen. De com munistische partij, de Volksunie en an dere kleine groeperingen worden ge- aci.t te onaanzienlijke fracties van de publieke opinie te vertegenwoordigen om „hun waarheid" te mogen verkon- dige voor een zo ruim publiek. Tegen deze stand van zaken is in de loop der jaren al veel verzet gerezen. Het geen overigens niet wegneemt dat slechts heel weinig televisiekijkers zich gisteravond konden verzoenen met het optreden van de ordeverstoorders in het Amerikaans theater. TERNEUZEN, 25 maart Zaterdag is in de haven van Wemeldinge de 350 ton metende motorspits „Maria" uit Gent, bij het invaren van de haven in botsing gekomen met een tanker. Het schip brak doormidden en zonk. De schimier en zijn vrouw zijn gered. De „Maria" die geladen was met plaatijzer, werd geramd. De tanker was met een lading gasolie op weg van Antwerpen naar Bazel. Deze heeft met zijn anker in de motorspits midscheeps een gat van naar schatting zes meter gereten. T'i J© PIB MOCO (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 24 maart Ook de derde en laatste nacht van de Stille Omgang is rustig verlopen. Ruim 21000 deelnemers 16.000 van buiten de hoofdstad en 5.000 a 6.000 Amster dammers uit 23 parochies maakten tussen één uur en kwart over vijf de stille tocht. Met de velen die op eigen gelegenheid en op door-de-weekse da gen de Stille Omgang maakten, wordt het totale aantal deelnemers van dit jaar op ruim 70.000 geschat. Met een extra trein uit Utrecht reisde mgr. Th. G. A. Hendriksen, hulpbis schop van het aartsbisdom, naar de hoofdstad samen met achthonderd deelnemers. Mgr. P. J. A. Moors, die aanvanke lijk met een groep Zuid-Limburgers zou pelgrimeren, was wegens ziekte verhinderd. Er reden vijftien speciale treinen en honderdzeventig autobussen. Grote groepen kwamen onder meer uit Den Bosch, Eindhoven en Zuid-Limburg. Advertentie) Geeft Fasto Nee, Pijpie, héét water alleen maar in de keuken en lekker warm water, wèrm water onder de Gijs? douche. Da's makkelijk en... veilig! presenteert hjcrtrQ-m-a-t in méér dan 1.000.000 Nederlandse keukens VANAF f 169,50 UW VASTE KEUS:'N FASTO GEISER GS/APT/EPTJE/ S/AT DOE /AT ME T D/E T/vEE ALS /*- H/EGIAAT Zi/AJ ZE /A/STAAT Al AA/M Pl AAJ- AJEA/ TE DS/APS80MSA//ASHSA/EIS- A/AAM, DAAS ASSEM /SS ZE MAAG ME£J HOP VOOGU/T. EA/OAA/OP H/EO.'/G r HEB Al GE/JOEG TOD t/EPlOGEAS (Van onze paardesportmedewerker). MEREVELD, 25 maart Zondag opende Mereveld het nieuwe seizoen Nog wel geen grote nummers, doch een uitstekend programma van acht koersen welke alle goed waren bezet. Veel belangstelling, on danks het nog altijd koude winterweer. De Ootmarsumprijs stond open voor dra vers, die 25000.of meer hebben gewon nen. Walter Hollandia maakte geen fout en ging van kop af onbedreigd door de finish. Voor de derde achtereenvolgende maal heeft Your Pride, gereden door zijn alles behalve „lichtgewicht" eigenaar J. van Exter, de eerste prijs bij de amateurs ge wonnen. Vier paarden op één lijn, nek aan nek, gingen voor de plaatsen langs de rechter. Na foto-beslissing waren Anne Sofine tweede en Aleld Williams derde. De uitslagen waren: Mereveld Startprtjs: 2140 m. 7 deeln. 1. Amice Hollandia (Kooyman) 1.32.5, 17. 7.60; 2 Adios K. 1.90. C. 3.40. Koppel 32.50; 3. Zilver Kid. Heino-prijs: 2140 m. 8 deeln. 1. Zulma (Smit) 1.30.5, 6.60, 1.60; 2. Yensy 1.30. C. 4.60. Koppel 5.80; 3. Arlsto Scotch 1.20. Nieuw Leusenprijs: 1720 m. 7 deeln. Bra- vour S. (van Buitene) 1.28.8, 2.80, 1.90 2. Bertha P. 2.50. C. 4.10. Koppel 7.3. Boy Scotch. Oldemarktprljs: (Amateurs) 2120 m. 8 deeln. 1. Your Pride (J. van Exter) 1.31. 1.80, 1.80; 2. Anna Sofine 3.30. C. 12.80. Koppel 8.60; 3. Aleid Williams 2.10. Ootmarsumprijs: 2100 m. 7 deeln. 1. Wal ter Hollandia (Vergay) 1.24.5, 1.70, 1.40; 2. Tabor 1.60. C. 3.20. Koppel 3.90; 3. Wil liam Z; 4. Quicksilver S. Stad Vollenhovenprljs: 2140 m. 13 deeln. I. Ypsilon (Louwersheimer) 1.30.9, 18.20, 5.2. Zelma Dear 5.50. C. 7.90. Koppel II.50; 3. Anne Emilie. Staphorstprijs: 2100 m. 11 deeln. 1. Yl- bode B. (Woudstra) 1.27.3, 6.50, 1.50; 2. Zus Hanover 1.30. C. 3.80. Koppel 10.50; 3. Yucatan 1.30. Steenwijkerwoldprijs: 2120 m. 8 deeln. 1. Xylander V. (J. Leeuwenkamp) 1.27.3, 4. 1.40; 2. X Mieke Hollandia 1.30. C. 4.—. Koppel 5.40. 3. Ypermoron 2. Toto-omzet 155.581.50. t Advertentie) De OLVEH voor uw levensverzekering. 49 „Natuurlijk weten jullie dat. Maar er is toch altijd nog een verschil tussen alles van iets of iemand weten en het of hem persoonlijk kennen. Als Kars- semeyer en jij er dus niets op tegen hebt..." zei Perquin ootmoedig. Ze schoten beiden in de lach. Een lachen, dat bi) Perquin overging in een hevige hoestbui. „Je kon beter in je bed liggen," zei Hazevoet hoofdschuddend, „je blaft als een kettinghond." „Tja, dat zei de baas daar straks ook. Hij had het ook al over een hond, en dat ik in mijn bed hoorde. Als je nu bedenkt, dat het zijn schuld is en van niemand anders, dat ik hier nog altijd in de regen en mist rondscharrel, vind ik dat. eerlijk gezegd, toch wel een beetje berat." Ingenieur Bennie Hazevoet grijnsde. „Da's nou echt de baas, hè. Eerst laat hij een arme drommel zich doodwerken en dan komt hij op de begrafenis vertellen, dat de overledene ondanks al zijn bidden en smeken nooit tijdig rust heeft wil len nemen. En het mooiste van de grap is, dat hij het dan zelf nog gelooft ook." Maar Perquin was alweer elders met zijn gedach ten. „Zeg, Bennie, is het eigenlijk niet verduveld gek, dat er van die acht pijlen maar eentje vergiftigd is?" „Nu je het zegt, ja. Het is gek. Maar alles in dit zaakje is gek. Ik zou zo zeggen, dat het op een krankzinnigheid meer of minder niet aankomt. In elk geval weet je nu, waar die moordenaar het vergift vandaan heeft gehaald." „Weet ik dat werkelijk? Nu, ik help het je hopen," antwoordde Perquin pessimistisch. „Weet je, mon trésor," zei Perquin die avond tussen twee hoestbuien door, „het zou me helemaal niets verwonderen, als dat vergift aan die fameuze spijker helemaal niet van de achtste pijl afkomstig was." „Dat zou er dus op neer komen, dat het verdwij nen en weer verschijnen van die pijl is bedoeld als een vals spoor?" vroeg Susanne nadenkend. „Maar dan begrijp ik niet, waarom de dader die pijl niet rustig heeft laten zitten. Als er dadelijk na de moord in die tropee een vergiftigde pijl was gevonden..." „Zou ik wel tot de conclusie zijn gekomen, dat de moord geïmproviseerd was en de schuldige nie mand anders kon zijn dan Luuk Verweert met of zonder de medewerking van Welmoet de Pauw? Ja, ongetwijfeld. Die twee waren ten slotte de enigen die tijd hadden gehad tussen die scène aan tafel en het ogenblik waarop mevrouw De Pauw die schoen aantrok, het nodige te doen. De oudste Verweert is daartoe te kort boven geweest. De schuldige zou immers niet alleen die spijker hebben moeten in slaan, maar ook het gif van die pijlpunt schrappen. Zelfs als Welmoet de Pauw het inslaan van die spijker voor haar rekening had genomen, kostte dat afschrappen nog de nodige tijd. We] sacré nam d'un p'tit ehien!" Bij deze woorden vloog hoofdinspecteur Pieter Auguste Perquin met zo'n heftige beweging over eind, dat ijn vrouw er nog maar net in slaagde het naast hem staande koffiekopje te redden. „Susanne, ma mie, die kerel is bij al zijn slimme trucjes, toch eigenlijk een ezel. Un espèce de eha- meau, dat is hij. Hij had die pijlen beter met rust kunnen laten. Dat gif op die achtste pijl was tja, hoe moet ik dat nu zeggen? zalvig was het. Je kon het gemakkelijk ergens opsmeren. Even ge makkelijk als een kluitje boter op een boterham. En die pijlen hangen er al minstens veertig jaar. Gesteld, daar had vergift aan die punten gezeten, dan moest liet in die tijd toch wel helemaal zijn in gedroogd? Om het voor de vergiftiging van die spij ker te kunnen gebruiken, zou je het dan eerst van de pijlpunt hebben moeten schrappen om er vervol gens met de een of andere vloeistof een papje van te maken, een zalfje. En daar ben je maar niet zo een, twee drie mee klaar. Daarvoor had die Luuk Verweert tijd noch gelegenheid. Zelfs niet met de hulp van dat meisje. Het Ujkt mij, dat de moorde naar bang is, dat als we eens nauwkeurig gaan speuren naar de herkomst van het vergift, het spoor in een voor hem heel ongewenste richting kan leiden. Eigenlijk is dat vrij beledigend. Waar ziet die kerel mij voor aan? Voor een espèce d'imbécile? Voor een idioot? Wat denkt hij wel?" „Zie je, nu ga je weer hoesten. Je moet je niet zo opwinden, mijn lammetje," protesteerde een be zorgde Susanne. „En welbeschouwd moet je die man dankbaar zijn, want je weet nu zeker, dat dat ver gift niet afkomstig is van die pijlen." „Dat wist ik tevoren ook al. Maar lk geloof, dat ik nu wel mag zeggen, dat het helemaal niet af komstig is uit huize De Pauw. Anders had dat char mante heerschap zich niet zoveel moeite gegeven de schijn te wekken dat het daar wel vandaan kwam. En nu ga ik morgen naar Nijmegen, naar pater van Lokeren. Maar dan betrok zijn gezicht weer. „Het is toch helemaal niet zeker, dat de zaak zo ligt, weet je, Susanne. Al die pijlpunten kunnen wel besmeerd zijn geweest met dat rommeltje. Ver droogd natuurlijk, omdat het er al zoveel jaren op gezeten heeft. De moordenaar kan best al die pijlen afgeschraapt hebben om genoeg ervan bij elkaar te krijgen. Eigenlijk is liet toch ook helemaal niet lo gisch dat maar een van die pijlpunten vergiftigd zou zijn. Neen, zeg nu zelf. In dat geval komt het vergift dus wel uit huize De Pauw. En in dat geval moet het plan mevrouw De Pauw ermee te ver moorden al een tijd hebben bestaan. Ja, en dan moet de schuldige zijn papje al klaar hebben gehad. Al leen die achtste pijl moet dan nog in zijn bezit ge weest zijn." „Maar waarom zou hi) nog maar een pijl..." „Omdat hij die dingen onmogelijk allemaal tege lijk van de muur heeft kunnen halen. Dat zou toch ieder zijn opgevallen? Die trophee had daar gehan gen zolang iemand in het huis zich kon herinneren Er was geen mens. die er meer naar keek. Er be wust naar keek, bedoel ik. Je kon er makkelijk een zo'n pijl uit halen zonder dat dat opviel. Maar geen twee, drie of vier, laat staan de hele tropee." (Wordt vervolgd) KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 snavel - 4 adellijke titel - 6 nabootsing - 8 zilver (afk.) - 9 boom 10 hoeveelheid - 11 kunstvoorwerp - 13 Frans voegwoord - 14 pers. vnw. - 15 besturen - 18 kosten (Lat.) - 19 toilet artikel. Vertikaal: 1 grappenmaker - 2 god van de liefde - 3 aanbieding - 4 kleinig heid - 5 klinknageltje (mv.) - 6 geeste lijke - 7 plaats in Duitsland - 13 we derhelft - 16 mal - 17 vertragingstoestel. Oplossing 22 maart 1 gent - 2 emoe - 3 node - 4 teen - 8 bord - 6 ober - 7 rede - 8 drek - 9 mer)c - 10 egel - 11 reno - 12 klos - 13 valk - 14 aval - 15 lama - 16 klap. (Van onze Utrechtse redacteur) UTRECHT, 25 maart. Een 60-jarig* loodgieter was zaterdagmiddag op d* Neude alhier bezig met een tang de ruitenwisser van een daar geparkeerde volkswagen te verwijderen. Hij werd tijdens deze bezigheid gadegeslagen door een vertegenwoordiger vanuit dien* auto, die in de buurt stond. De vertegenwoordiger vermoedde dat er iets niet in orde was en besloot het schouwspel met zijn filmcamera vast te leggen. Terwijl hij aan het filmen wa*> reed er een agent van de motorpolitie voorbij, die door de vertegenwoordigen werd ingelicht omtrent hetgeen er itch afspeelde. Op het bureau vertelde de Loodgieter> dat hij zich de ruitenwisser had fill*!} toeëigenen omdat een ander destijds dit instrument van zijn wagen had 9esï°l len. De politie kon met deze opvattin# niet akkoord gaan..,.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 4