CONTACT I HET RAADSEL EGIL Filmcabaret en politiek n Alfredo Luisteren naar: Kijken naar: INVLOED VAN RADIO EN T.V. OP AMATEURMUZIEK DE FLUIT MET ZES SMURFEN "TX^ol m Moord in de Moskee DAGPUZZLE De voordelen van aandelenbezit met "beperking van risico: aandelen Vereenigd Bezit van 1894 Gouden sloep voor Mies Bouwman g „Regionale televisie inschakelen 9 I v «ac- 3 Maandag Maandag Dinsdag w Buitenland Buitenland WDR: 18.7 Haags Studenten cabaret beziet eerste K-wartaal wat -sJf ohz,o\EfflcT C. M VERMOUTH Kapitein ter zee b.d. O. de Booy overleden MAANDAG 8 APRIL 1963 PAGINA 4 3RIC DE NOORMAN 52. Radeloos kijkt Egil rond en als zijn blik valt op een grote bron zen ketel, bedenkt hij zich niet lang. Op hetzelfde moment, dat Harg zich omwendt om de deur te openen, grijpt Egil de ketel en laat het zware gevaarte onbehaaglijk op Hargs schedel neerdalen. De keiharde kop van de lijfwacht blijkt echter een stootje te kunnen velen en Egil moet een tweede klap uitdelen, voordat de reus prevelend in elkaar zakt. Razendsnel rukt de jongeman de zware gordijnen, die het slaap gedeelte afschermen, naar beneden, wikkelt daar zijn tegenstander in en bindt hem voor dubbele zekerheid met zijn eigen lederen beenbind- sels aan handen en voeten. Harg begint tijdens deze bezigheden al aardig bij te komen, en dus snoert Egil hem met een stuk gordijn ook nog de mond, waarna hij de gesmoord grommende kerel naar een kleine nis van het slaapvertrek sleept. Hijgend van inspanning staat Egil daarna stil te luisteren. En dan dreigt een dodelijke schrik hem het laatste beetje adem te benemen. Er wordt op de deur geklopt. K.V.P.-lijsttrekkers voor de radio smurfen! - Real Vanavond (Advertentie) door MARTIN MONS Examens (Advertentie) BUSSUM, 8 april Soms wordt men bij de televisie verrast met een avond die men met toenemend genoegen zit uit te kijken. En dat was dan zaterdag door toedoen van de VPRO het geval. Het begon met ,,Spel der dromen" een harlekinade van Rob van Reyn, waarin deze maar liefst vier verschillende rol len vervulde. Dat kón natuurlijk alleen maar via vernuftig uitgekiend trucwerk. Wat overigens ook weer ten gevolge had, dat het geval naar de constructie gemeten nogal gekunsteld aandeed. Nadat men zich verwarmd had aan weer een „Man van de dag" van Brus- se-Carmiggelt een voortreffelijk duo zag men „De oude dame" een door Joan van der Keuken verfilmd verhaal van Remco Campert. Het was een goed verhaal, over de ietwat geforceerde groei naar de volwassenheid van een gevoelig jongetje, die zich voltrok tijdens de laatste oorlogsmaanden. Van der Keuken had het met ontwapenende, wij zouden haast zeggen, zorgeloosheid filmisch vastgelegd. Juist het gebrek aan technische volkomenheid verleende het werkstukje een merkwaardige char me. In „Mens durf te leven" kwam het éiieuwe" cabaret ditmaal aan het woord n Wim lbo was er wel in geslaagd er een bijzonder prettig programma waarin o.m. Adèle Bloemendaal en Henk van Ulsen optraden van te maken. Bepaald aangrijpend was „Dansende vromen", een fotoreportage, die Leo nard Freed had gemaakt van de „Hassi- dim". Ton Hasebos en Huib de Vries tekenden voor de televisie-registratie er, zij toonden op verheugende wijze, aan dat men van iets statisch als een foto reportage iets zéér levendigs en zelfs levends kan maken. Men kreeg de stel lige indruk dat vele „bewegende films" een aanzienlijk „dodere" indruk maken. Tenslotte was er het politiek debat tussen minister Toxopeus van de WD en prof Vondeling van de PvdA. Dat dit een aangelegenheid was, waar men naar blééf kijken, was vooral te danken aan eerstgenoemde, die als geoefend debat ter en vooral ook als man met een iet wat op superioriteitsgevoelens berus tend soort humor zijn tegenstander dui delijk te glad af was. Hij „won", als u het ons vraagt. Gespreksleider drs. F. A. Hoogendijk zat overigens, figuur lijk zowel als letterlijk, ietwat minne tjes tussen beide combattanten in. Een gespreksleider moet bij dit soort gelegen, heden vooral niet te véél leiden, maar hij moet er wel even wezen. Willem Duys raakte zondagavond weer in gesprek met Godfried Bomans. Dit keer ging het naar aanleiding van de affaire Jan Wolkers Bergen (N.H.) over „erotiek in de moderne littera tuur". Althans er werd gepretendeerd dat het daarover zou gaan. Maar de opmerkingen die Bomans op niet al te intelligent geformuleerde vragen losliet raakten nauwelijks de buitenkant van het vraagstuk. Zij werden nochtans met veel aplomb voorgedragen en waren daardoor van een vreemde nadrukkelijk heid. Het malle, vooropgezette slot met het schaakbord sloeg werkelijk nergens op. H. Hn. BRUSSEL. 8 april In Oostende is zaterdagavond de „Gouden sloep" voor 1963 overhandigd aan Mies Bouw man. De onderscheiding, geschonken door de Kursaal van Oostende en haar toegekend door de Vlaamse tv-jouma- listen, kreeg zij voor haar rol in de actie „Open het Dorp". Het maraton- optreden van Mies Bouwman werd ge kozen als de beste tv-prestatie In de Benelux van het afgelopen jaar. r - Voordat minister Toxopeus en professor dr. Vondeling zaterdagavond voor de V.P.R.O.-televisie „op de degen" gingen, moesten zij beiden eerst onder het mes. Dat wil zeggen, zij moesten zich in de schmink-kamer op het televisielicht la ten voorbereiden. Deze foto-combinatie laat zien hoe minister mr. E. H. Toxo peus (links) en prof. dr. A. Vondeling dat ondergingen. HILVERSUM, 8 april In de K.V.P.-radiorubriek „Kaarten op Ta fel" dinsdag 9 april 1963 te 18.20 uur zullen de K.V.P.-ljjsttrekkers dr. G. J. M. Veldkamp en de heer Jan Maenen een toelichting geven op het K.V.P.- verkiezingsmanifest. i Advertentie) De OLVEH voor uw levensverzekering. HILVEKSUM t, 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Ame rikaanse songs. 18.45 Concoursmuzlek 63 (7): Nederlands koperorkest. 19.10 Frag menten uit de opera Tlefland (gr ver- volgens: fragm uit de opera „Peter Gri- mes (gr.). 20.00 NWs. 20.05 De Radio- scoop: progr. voor de hele fam. 22.30 Nws en meded. 22.40 Actualiteiten. 28.00 Jazz- en dansmuziek 23 56-24.00 Nws. HILVEKSUM II, 238 m. - NCRV: 18.00 Orgelspel: amusementsmuz. 18.30 Met band en plaat vooi U paraat: klas sieke muz. (gr.). 18.50 Openbaai Kunst bezit. 19.00 Nws en weerberichten. 19 10 Op de man af. praatje. 19.15 Lichte gram- mofoonmuz. voor de teenagers. 19 30 Ra- diokrant 19.50 Licht instrumentaal trio. 20.06 Mod. kam muz. (gr.) 20.25 En Hij hief Zijn hand op..., hoorsp. 21.20 Viool en piano: klassieke muz. 21.50 Klass. gramra, muz. 22.00 Volk en staat, pari. comm 22.15 Pianorecital: moderne muz. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverd. 32.55 Boek- bespr 23.05 Nederlandse elektr muz. 23.30 Oude muz. (gr.). 23.55-24.00 Nws. eonc. (gr.). 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Dansork. en zangsol. 12.55 Wereldkamp. tafeltennis in Praag. 13.00 Nws 13.15 Platennws. 13.30 Paris et ses vedettes (opn.) 13.56 Lichte gramtn. muz. 14.10 Licht strijkork. 14.36 V. d. plattelandsvrouwen. 14.45 Planotrio: Mod. muz. 15.30 Lichte gramm. muz. 16 00 V. d zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.46 Beursber. 17.50 Reg. uitzend.! Industriebevordering in Suriname, door W. Bruynzeel, ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.18.00 Nws. 1815 In the South East 19 00 Godsdienstig programma. 19.30 Sym concert. 20,30 Hoorsp. 22.00 Nws en her. 22.30 Meditatie. 22.45 Parlementair overz. 22.59 Weerber 23.00 Nws. 23.15-23 45 Ka- mermuz. ^ENGELAND SBC Light Programme, 1500 en 247 m.18.33 Sportoverzicht. 18 46 Hoorepel. 19.00 Nws. en journ r9Al Amus. progr. 30 30 Nws, sportber. en act 23.31 Jazzmuz 23.55-24.00 Nws. NDR-WDR, 309 m.: 19.00 Nws 19.30 Symfonieconc. 21.46 Nws. 22.15 Jazzmuz. 23 20 Gever. muz. 24.00 Nws. 0.20 Oper,- en conc. muz. 1.00 Weerber en gevar. muz. FRANKRIJK 1X1, 280 en 235 ra.: 18.06 Kam. muz. 19.00 Nws 20.00 Orkest en viool: kam. muz. 31.30 Hoorsp. 22 26 Or- kesteonc. 23 10 Solistenrec. 23.26 Gramm. muz. 23.35 Klass. muz. 23 52-24.00 Nws. BRUSSEL, 324 m.: 18.00 Nws 18.03 Prot. uitz. 18.18 Pjiardesportber, 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Radlokroniek 19.00 Nws en weerber. 19.40 In en om de opera. 20.00 Lichte muz. 20.30 Voor de leugd. 21.00 Musical. 22.00 Nws 22.'5 Volksdansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 23.00 Nws 23.05 Kam. muz. 23.55 Nw^, 24.000.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL, 484 m.: 18.30 Muz. voor de teenagers. 18.50 Amus. muz. 19.15 Licht# muz. 19.90 Nws. 21.30 Koorzang. 2315 Dansmuz. 23.55 Nws. ENGELAND, BBC Home Service, 330 m.12.00 Mod. en klass. muz. 12.55 Weer ber. 13.00 Nws. 13.10 Discussie 14 00 Li terair progr. 14.30 Zang en pianospel. 15.00 Hoorsp. 16.00 Verzoekprogr. 17.00 V. d. jeugd. 17.55 Weerbericht ENGELAND, BBC Light Programme. 1500 en 247 m.12.00 Pop. gramm muz. 12.31 Gramm. muz. v.d arbeiders. 13.00 Gevar. muz. 13.45 V.d. kinderen. 14.00 V. d. vrouw. 15.00 Lichte orkestmuz. 15 31 Gevar. muz. 16.15 Dagboek. 16.31 Uitslagen races. 16.32 Gramm muz. v.d. Jeugd. 17.00 Gevar. muz. 17.31 Gevar. oro gramma. NDR-WDR. 309 m.12.00 Amus. muz. 13.00 Nws. 13.15 Amus. muz. 14.30 Mod. dansmuz. 16.00 Gevar. muz. 17.00 Nws. 17.35 Operaconc. FRANKRIJK UI, 280 en 235 m.: 12.00 Nws. 12.10 Orkoetconc. 14.15 Kam muz. BRUSSEL, 324 m.12 00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Fan- faremuz. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. en weerber. 13.15 Kam muz 14.00 Nws. 14.03 Opera- en Bel Cantoeonc 16.30 Lichte Italiaanse muz 15.45 Lichte muz 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Duitse les 18.24 Planomuz t7.00 Nws. 17.15 V. d. kinderen. 17.40 Lichte muziek. BRUSSEL. 484 m.: 11.55 Amus. muz. 12 30 Gevar. muz. en act. 14.03 Lichte gramm. muz. 14.45 Koorzang. 16.08 Klas sieke kam. muz. 17.00 Nws. 17.15 Klass. muziek. HILVERSUM I, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym ,.20 Lichte grara- mofoonmuz. VPRO: 750 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Progr.-overz. Aansl: lichte gramm. rauz. 9.00 Gym. v.d. vrouw. 9.10 De eroenteman. 9.15 Kerkorgelmuz. (gr.) 9 36 Waters1 9.40 Morgenwijding. 10.UO Arbeidsvit. 10 50 V. d. kleuters. 11.00 RadioVotks-Univ.Er zit muz. In ballet - maar hoe?, door N. Sickens de Wa,. 11.80 V d. zieken. 13.00 Licht ensemble en zangsoi 12.20 Reg. uitzend.Voor de landbouw. 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte gramm. muz 13.00 Nws. 13.15 Meded., event act. of gramm muz 13.26 Beursber. 13.30 Metropole-orkest: lichte muz 14.00 R-dio-Philharmonisch urkest: klass. en mod. muz. 15.00 Met naald en schaar. 14.3(j Klass. en mod kam. muz. 16.00 Voordracht. 16 10 Lichte gram mofoonmui. 16.30 V. d. jeugd. 17.80 Ama- teursprogr. 17.55 New York calling. HILVERSUM II, 298 m. KRO: 7.00 Nws 7.10 Morgengebed. 7.15 Muz. progr met eventueel act. 7.55 Overweging. 8.00 Nws 8.15 Lichte gramm muz. 8.50 V d. hulsvrouw. 9.40 Schoolradi, 10 00 V. d. kleuters. 10.15 Gew muz. (gr 1. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Lichte gramm. muz. 11.50 Volaan... vooruit lezing 12.00 Mid dagklok noodklok. 12.04 Licht iunch- NTS: 19.30 Openbaar Kunstbez. 19.48 Openbaar Kunstbez. 20.00 Journ. en weer- overz 20.20 Zendtijd pol. part.: A.K. 30.30 FUm over Guatamala. 0.40 Land meten per slede, fllmrep 21.10 De mil- iioenenroof, speelfilm. 22 35-22.40 Journ, DUITSE TELEVISIEPROGR. 18.10-18.15 Nws. (Reg. progr.: NDR i.25 Di, gr.-overz. 18.25 Die Nordschau.1 .30 Hier und Heute. Journ. 19 15 18.20 Frog Geheime opdracht voor John DrakeSlag zinnen van de eeuw. 19.25 Gebeurtenissen' van alledag.) 20.00 Nws. en weeroverz. 20.15 Panorama. 21-00 Internationaal non-, stop-artisten-parade progr. 21.45 Gespr. over pol In Duitsland. 22.30 Journ en weeroverz, FRANS-BELG. TELEVISIEPROGR. 18.30 Berichten 18.33 V. d. kinderen. 19.00 Engelse les 19.30 Sportprogramm. 20.00 Jour. 20.30 A l'écoie des vedettes. 21.30 Dossier: Le Parlemantarisme. 22 15 Journaal. 19.00 V. d. jongeren. 19.26 Kunstprogr. 19.40 Zoeklicht op de culturele act. 19.55 De Weerman 30.00 Journ. 20 20 De olflfr bomen van de gerechtigheid (Les oll- viers de la justice), speelfilm 21.50 Me dium: muziek. 22.20 Nws MOCO DUITSE TELEVISIEPROGR. 17.00 Voor de kinderen. (Van een onzer muziekmedewerkers) UTRECHT, 8 april „Moet de radio niet het competitie-element In de ama teuristische muziekbeoefening tegengaan, ten behoeve van de zuivere, niet door na/-ijver vertroebelde musiceer vreug de?" „Regionale televisie is wenselijk voor een goed functioneren van de cul turele democratie; zij kan mede dienst baar worden gemaakt aan het stimu leren van de amateuristische kunstbe oefening". Deze en andere belangwek kende vraagstukken zijn als uitgangs punt van discussie aan de orde gesteld tijdens het jaarlijkse congres van de Stichting Centraal Beraad Amateuris tische Muziekbeoefening, dat zaterdag hier is gehouden en dat ditmaal was gewijd aan het onderwerp „Radio en televisie en de muziekbeoefenende ama teur." Wouter Paap, voorzitter van het CBAM, stelde in zijn openingwoord voorop, dat de invloed van de radio op de amateur-muziekpraktjjk van grote stimulerende betekenis is. Wat betreft de televisie, voorzag hij een soortge lijke ontwikkeling. De heren A. Herkenrath, noofd afd. muziek van de NRU en H. Sehaafsma, tv-criticus onderwierpen de beïnvloeding van achtereenvolgens radio en televi sie op de „amateurmuziek" aan een beschouwing. De heer Herkenrath ge tuigde van het enorme afzetgebied, dat de radio met deze instructieve rubrie ken op het gebied van harmonie- en fanfare, koormuziek, volksliederen, huis muziek, schoolmuziek bereikt. Hij stel de vast, dat vooral wat betreft reper toirevorming en -keuze evenwel nog meej bereikt kan worden. De Neder landse componisten zouden zich ook meer voor de uitbreiding van het school-orkestrepertoire moeten interes seren. De heer Herkenrath vroeg zich af, of het wel zinvol is dat de verschillende omroepverenigingen zich met dezelfde tak van amateurmuziek- beoefening bezig houden. Een coördina tie dienaangaande leek hem nuttig. Ook gaf hij het congres in overweging zich te beraden over de vraag, of de ver schillende lichte muziek-genres zoals de teenagefcultus e.d. nog langer geacti veerd moeten worden. Speelt men hier mee niet de verderfelijke culturele in vloed van bepaalde genres in de com merciële platenindustrie in de kaart? De heer Sehaafsma stelde o.m., dat te weinig wordt gedaan aan onderzoek naar de kijkgewoonten. Een dergelijk onderzoek zal gepaard moeten gaan met programmatische research, in de vorm van experimenten met nieuwe program mavormen en presentatieformules. Ook zou moeten worden gepoogd na te gaan in hoeverre t.v. de kijkers-luisteraars tot andere activiteiten dan televisie kij ken dat niet per se passief behoeft te zijn kan stimuleren. Met klem be streed Se inleider de misvatting als zou de t.v. op de amateuristische kunstbe oefening nivellerend werken. Veel waar dering had spr. voor de zeer instruc tieve maandelijkse zondagavondconcer ten, die door de KRO-televisie worden uitgezonden. Ook de heer Sehaafsma acht het con tact tussen de programmaleiding met de organen op het gebied van de ama teuristische kunstbeoefening een nood zakelijke voorwaarde, wil de t.v. in de kunstbeoefening doo* amateurs een rol van betekenis spelen. Inschakeling van de culturele organisaties in het alge meen bij het omroepbeleid is een eis j van culturele democratie. Naarmate de zendtijd wordt uitge breid en meer zendkanalen in gebruik komen, zullen, aldus spr., allerlei groe- i pen met een gerichte belangstellings sfeer waarbij gedacht wordt aan ama teurmusici, -toneelspelers, -tekenaars e.d. hun eigen rubrieken in de pro gramma's moeten krijgen. Voor eer goed functioneren van de culturele de mocratie acht de heer Sehaafsma re gionale televisie wenselijk; zij kan me de dienstbaar worden gemaakt aan hei stimuleren van de amateuristische kunstbeoefening. (Van onze radio- en t.v. redactie) HILVERSUM, 8 april Het Haags Studentencabaret van Rinus Ferdinan- dusse zal dinsdagavond in het program ma van de VARA een speciaal voor te levisie geschreven cabaret presenteren onder de titel „Waar geen wil is, is tie weg". Het programma behooit tot de serie K-wartaal, waarin de Haag se studenten reeds enige malen het nieuws over een periode van drie maan den aan een humoristisch oordeel heb ben onderworpen. De uitzending begint om 10 voor half tien. WAAR BRENGT NU ONS NEEN ALS DIB OOK MAAR NIET VAN "SMURF* EN"SMURFEN FRA TEN, ANDERS KUNNEN WE HUN N/srr DUIDELIJK MAKEN WAT WE WILLEN, DAN SNAPPEN EE ER GEEN ZIER VAN DAT WEETIK NIET NAAR ZJN MAKKERS ZEKER KOMEN DIE Wk 'Y 2E \\V/ 71A SMURFEN HEBBEN EEN RARE SMURF f O.TWEE HILVERSUM, 8 april De NTS zendt vanavond in de serie Openbaar Kunstbezit de beide delen gewijd aan Gogh uit. Om half negen een korte filmimpressie van de midden-Amerik- kaanse republiek Guatemala, gevolgd door „Landmeter per slede", een film verslag over een expeditie naar het Zuidpoolgebied. De hoofdfilm begint om tien over negen en is getiteld „De miljoenenroof". De AVRO laat in het radioprogram ma „Zwerftochten door operaland" vanaf tien over zeven fragmenten ho ren uit Tiefland van Eugen d'AIbert en Peter Grimes van Benjamin Britten. CINZANO DEN HAAG, 3 april (ANP) In zij - woning is gisteren op 59-jarige leeftijd overleden kapitein ter zee bij de O. De Booy, de heer De Booy, die in 1940 met half afgebouwde onderzee boot (O 24) naar Engeland ontsnapte, boekte als commandant van deze on- derzeeëer in de Middellandse Zee suc cessen. Hij werd hiervoor onderschei den met de Bronzen Leeuw en de „distinghuished Service Order" (D.S.O.) c- „Oficier of the military division of th~ most ecellent order of the British Empire". Ook is hij in Engeland liason officier bij de admiraliteit geweest. In 1945 werd hij chef staf commandant Zeemacht Nederland, in 1947 sous-chef staf commandant Zeemacht Nederlands- Indië. Tenslotte was hij van 1948 tot zijn pensionering in 1955 comandant van de onderzeedienst in Rotterdam-Waalha ven. De heer De Booy was voorzitter van de afdeling Den Haag van de Koninklijke Nederlandse Vereniging „Onze Vloot". 61 „Is u er zeker van, dat zij niets wist, dat de plannen van dit hadj Ibrahim, wat ze dan ook zijn, in gevaar zou kunnen brengen?" „Ik weet het werkelijk niet, hoe dat mogelijk zou zijn. Hadj Ibrahim was er de man niet naar om iemand als mevrouw De Pauw in zijn vertrouwen te nemen. En loslippig is hij zeker ook niet." „Bestaat er geen mogelijkheid, dat een van de „bekeerde" captains of industry tegen haar heeft gebabbeld?" „Dat acht ik geheel uitgesloten. In de eerste plaats was zij met geen van deze heren of hun vrouwen zo intiem, dat ze er aan zouden denken bij haar hun hart te komen uitstorten. Trouwens, die heren weten op zakelijk gebied heus wel wat zij zeggen of zwijgen moeten, zelfs tegen een medebekeerllnge. „Dus geen angst? Dan blijft alleen maar hebzucht. Maar u gaf zoeven te kennen, dat mevrouw De Pauw uws inziens niet om haar geld werd ver moord." „Neen, dat is nu juist de grote moeilijkheid. Het lijdt geen twijfel, dat hier wordt gespeeld om een hoge inzet. Daarop wijst ook het feit, dat dat arme meisje werd nagegaan, toen ze op die laatste dag van haar leven naar mij toekwam. Dat is natuurlijk geen toeval. En het is evenmin de eerste keer ge weest, dat ze geschaduwd werd. Ik behoef er niet aan te twijfelen, of het hele gezin in huize De Pauw staat onder observatie, het personeel incluis. Er moet iemand zijn, die een groot belang had bij de dood van mevrouw De Pauw. Ik vraag me af, of die dood aanzienlijke bedragen losmaakt, waarover tijdens haar leven niet kon worden beschikt. Maar dat lijkt me onzinnig. Als er een groot kapitaal be stond, dat op die wijze was gebonden, had zij er toch tenminste het vruchtgebruik van moeten hebben. „Misschien een erfenis?" „Dan heeft de familie wel zorgvuldig vermeden daar een woord over te reppen. Ik meende uit wat ze zelden op te maken, dat mevrouw De Pauw geen verdere familie had. Alleen maar die twee ne ven. „Tot nu toe heb ik in deze zaak nog geen enkel houvast kunnen vinden. Het gebruikte vergift wijst op Afrikaanse relaties. Maar wat zegt dat in een havenstad? Hoewel... er zijn meer dingen, die in die richting wijzen. In de tram waarmee Welmoet de Pauw na haar bezoek aan mij naar huis ging, zat ook een groepje zeelui. Negers. Neen, uit de Ver enigde Staten kwamen ze niet. Zij spraken maar een paar woorden Engels. Ze zijn een halte voor haar uitgestapt. We doen alle moeite om hen te vinden. Maar of het lukken zal? Als ze met hun allen bij die laatste moord zijn betrokken of er tenminste van afweten, zal natuurlijk geen van hen zich melden. „En wat het motief betreft. U weet hoe ik daar mee sta. Ik kan niet anders zeggen, dan dat ik nog net zo in het duister tast als bij het begin van mijn onderzoek." Hij haalde de schouders op. „Ik hoop nu maar op het toeval of op een van mijn flitsen. En wurm intussen maar verder, zo blind als een mol." HOOFDSTUK XIV Hoofdinspecteur Perquin ontmoet een begrafenis. Langs de smalle weg kroop het zwarte lint van de rouwstoet met tergende langzaamheid voort. Hoofdinspecteur Perquin zuchtte. Het was zijn bedoe ling geweest tijd te winnen door het nemen van een kortere route. Enfin, hij had van tevoren wel kunnen weten dat hem dat om de een of andere reden niet zou lukken. Zoiets lukte hem nooit Het scheen wel een soort noodlot dat er bij zulke po gingen altijd iets scheef ging. Enfin, er zat niets anders op dan geduld te oefenen. En voortaan de verleiding van - een stuk afsnijden - te weerstaan en zich te houden aan de autoweg. Maar hoofd inspecteur Perquin had nu eenmaal stierlijk het land aan autowegen. De stoet sloeg linksaf en draaide de hekken van het kerkhof in. In de eerste volg koets hief een hand voorzichtig een tip van het gordijntje en tot zijn stomme verbazing meende Per quin een glimp te ontwaren van de goedige honde- kop van de oudste Verweert. Maar dadelijk daarop schold hij zich voor idioot uit. Die beroerde zaak werd hem zo'n obsessie, dat hij overal mensen meende te zien, die er op de een of andere ma nier mee te maken hadden. Hü moest zulke din gen van zich afzetten, er vooral niet aan toegeven, waar was anders het eind, vermaande hij zichzelf. De weg kwam uit op een dorpsplein. Hij liet Cle mentine vaart minderen, keek besluiteloos rond. Het was niet vroeg meer, eigenlijk deed hij beter door te rijden. Maar aan de andere kant was het nog een hele rek. Hi) voelde zich koud, moe en ellendig en besloot toch maar even een warme kop koffie te drinken en iets te eten, als ze iets te eten hadden tenminste. De propere gelagkamer was geheel verlaten en de waard kwam toegesneld alsof hij blij was eindelijk eens een gast te zien. Perquin veronderstelde somber, dat in deze omstandigheden weinig te verwachten viel van de koffie en de rest van zijn bestelling. De dorpsherberg, want dat moest het toch wel zijn, maakte de indruk van een noodlijdend bedrijf. Niet dat alles er niet proper en goed onderhouden uit zag... Het was die neerdrukkende stilte en verlaten heid, die deze indruk vestigden. Perquin, geirriteerd door ziin gevoel van licarnelijke malaise, gekweld door zijn steeds veelvuldiger hoestbuien en terneer gelagen door zijn ervaringeh van die dag, had wel kunnen gillen. Hij besloot zijn bestelling maar te annuleren. Als hij nu flink doorreed kon hij nog voor acht uur in Amsterdam zijn. Het had niet zo lang moeten blijven plakken bij pater Van Lokeren, doch hij had zich te beroerd gevoeld om op te staan. Maar hij zag de waard nergens en soezerig door de in de kamer heersende warmte bleef hij maar zitten. Buiten begon het te regenen. „Stilletjes, hè?" zei de waard toen hij weer kwam opdagen en het bestelde voor Perquin neerzette. „Zo is het anders niet. En aver een half uur is het ook weer vol. Maar het hele dorp is naar het kerkhof, ziede." (Wordt vervolgd) AMSTERDAM, 8 april (V.U.): Kand. psychol.: J. v. d. Kolk, Amster dam; doet. pedagogiek: F. Hendrikx, Amsterdam; kand. Engelse taal- en let terkunde: mej. J. Keegstra, Den Haag; kand. geneesk.: J. Booij, Utrecht, R. da Boskuil, Bolsward, R. Bruin, Naald wijk, mej. R. Gerritzen, Heemstede, J. Meindersma, Goes, P. Nijkamp, Am- sterdam, L. Pothouzen, Mijdrecht, R. v. Rijswijk, Haarlem, O. Sap, delft, mej. P. Vooys, Rotterdam, K. Waal wijk, Amsterdam, J. Zuurmond, Vlaar- dingen; doet. geneesk.: J. v. d. Har ten, Amsterdam, mej. J. Storm, Aer- denhout; bevorderd tot arts: mej. G. Boomsma, Leeuwarden, J. Bout, Am stelveen, P. Hoornstra, Hoofddorp, B. van Veen, Amsterdam. Spanje. Een militaire rechtbank in Madrid heeft negen personen, onder wie één vrouw, veroordeeld tot ge vangenisstraffen van twee tot vijf jaar, wegens „het plegen van gewapend ver zet en communistische celvorming". (AFP) KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1. opperhuid - 4. d- maat nemen - 6. vallende ster - 8. water in riesland - 9. voorzetsel - 10. baan voor balspel - 11. zwarte stof 12. eerstvol gende (afk.) - 14. zangnoot - 15. pro bleem - 18. bergplaats (mv.) - 19. voch- t: Vertikaal: 1. weldoorvoed - 2. gast - 3. jongensnaam - 4. roofvis - 5. op schrijven - 6. lengtemaat - 7. deugniet - 13. Noors prozawerk - 16. voorzetsel - 1' tennisterm. OPLOSSING 5 APRIT 1. walm - 2. agio - 3. 1' - 4. moed - 5. worm - 6. olie - 7. rite - 8. meel - 9. zand - 10. ader - 11. nero - 12. drom - 13. dorp - 14. over - 15. rede - 16 prei.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1963 | | pagina 4